Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 79
Offentligt
1833001_0001.png
Åbent brev til
Energi-, Forsynings- og Klimaministeren
Kopi til Energipolitisk Udvalg
Den 12. december 2017
Kære Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt
Vi støtter regeringens arbejde for at fremme produktion af vedvarende energi i Danmark. Vi bor i et område af
landet, der bidrager markant hertil. Der er opført ca. 1.700 MW vindmøller på land tilsammen i Vest- og
Nordjylland. Møllerne producerer ca. halvdelen af den samlede elproduktion fra landvind i Danmark. Den store
tilslutning af landvind skyldes, at vores områders åbne landskaber med gode vindforhold er effektive
placeringer til vindenergi. Møllerne er sammen med solceller og decentrale kraftvarmeværker tilsluttet til vores
områders eldistributionsnet.
Den store decentrale grønne elproduktion i vores område medfører, at der hen over året transporteres
væsentlig mere el i vores distributionsnet, end områdets netkunder selv forbruger. Det tal stiger markant i
perioder, hvor det blæser meget. Strømmen transporteres ud af vores område og videre til resten af landet,
hvor alle elkunder får glæde af den.
Beklageligvis rammer betalingen for transporten af den grønne strøm danske netselskaber og dermed
netkunder skævt. Netselskaber og netkunder (husstande og virksomheder) i de områder, hvor den grønne
strøm produceres og tilsluttes på distributionsnettet har ekstraomkostninger forbundet med transporten af den
grønne strøm, som netselskaber og dermed netkunder andre steder i landet ikke har. Det er en
ekstraomkostning, der rammer områder af Danmark som i forvejen har økonomiske udfordringer og nogle
steder ligefrem oplever en affolkning.
Ekstraomkostningen kommer ved, at de lokale netselskaber har væsentlige meromkostninger til at
transportere de store mængder fluktuerende vedvarende energi, herunder ikke mindst omkostninger til det
nettab, der opstår herfra.
Udligningsordning dækker ikke samtlige omkostninger
Den eksisterende udligningsordning er med til at sikre, at nogle af omkostningerne forbundet med at
transportere den store mængde landvind og solenergi i distributionsnettene (0,4 kV til 60kV), fordeles ligeligt
mellem alle elkunder i hele landet. Ordningen tager dog hovedsageligt kun hånd om omkostningerne til
udbygning og nettab i den del af elnettet, der er nødvendig for at koble fx vindmøller til. Derudover dækker det
omkostninger til anlæg, dvs. forstærkninger i det fælles elnet (60 kV). Men ordningen dækker ikke samtlige
omkostninger (drift samt nettab herfra) til at drive og vedligeholde det fælles elnet (60 kV-nettet) til, at det er i
stand til at transportere den grønne strøm ud til resten af landet. I dag er det ekstra omkostninger som det
enkelte distributionsselskab afholder, og som selskabet derfor i sidste ende vil påføre sine netkunder.
Eksempelvis har Vestjyske Net siden 2004 haft en fordobling af omkostninger til nettab i sit 60 kV-net, svarende
til en stigning på 7 mio. kr. som følge af yderligere installeret decentral elproduktion. Udligningsordningen
dækker ikke denne ekstra omkostning.
Brug muligheden til at fordele omkostningerne retfærdigt
Vi har tidligere gjort ministeren opmærksom på problemstillingen, og vi kan forstå at ministeren deler vores
syn, at det ikke er fair, at borgere og virksomheder i den ene del af landet betaler mere for den grønne omstilling
end i den anden ende af landet. Vi tillader atter at sætte fokus på problemstillingen, fordi der nu er en politisk
anledning til det:
1
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 79: Åbent brev af 12/12-17 fra Vestjyske Net Service A/S til energiministeren om udligningsordningen
Udligningsordningen finansieres i dag over PSO-afgiften, der afskaffes løbende frem mod 2022. Når man
alligevel skal justere udligningsordningen i forbindelse med lovforslaget om udbud af landvind, kystnære
møller og sol (der netop er i høring), bør man fra politisk side bruge anledningen til at finde en varig løsning
på finansieringen af ordningen.
Man bør som minimum samtidig gøre udligningen mere retfærdig ved at inkludere samtlige omkostninger
forbundet med transport af den grønne strøm i distributionsnettet (0,4 kV-60kV), så alle danske borgere
og virksomheder senest fra 2018 ligeligt bærer omkostningen ved den grønne omstilling.
Hvis vi fortsat skal sikre lokal opbakning til opførelse af ny elproduktion baseret på vedvarende energi, samt
kunne tiltrække borgere og virksomheder til vores område af landet, kræver det et grundigt eftersyn og en
ændring af reglerne, så omkostningerne til at håndtere den vedvarende energi fordeles ligeligt mellem alle
danske elkunder.
Vi håber, at ministeren vil tage denne økonomiske geografiske skævvridning alvorligt og benytte den politiske
lejlighed til at igangsætte et arbejde med hensigt på at løse problematikken. Vi er med på, at det ikke er en
enkelt opgave, men det er en nødvendig opgave at få løst, og derfor vil vi fortsat gøre opmærksom på
problemstillingen. Vi bidrager gerne til arbejdet med at justere udligningsordningen, og står til rådighed i
forbindelse med spørgsmål eller uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
H.C. Østerby, Borgmester Holstebro Kommune
Mads Jakobsen, Borgmester Struer Kommune
Erik Flyvholm, Borgmester Lemvig Kommune
Iver Enevoldsen, Borgmester Ringkøbing/Skjern Kommune
Arne Boelt, Borgmester Hjørring Kommune
Birgit Hansen, Borgmester Frederikshavn Kommune
Kristian Gade, Adm. direktør, Landbo foreningen Holstebro-Struer
Niels Vestergaard Salling, Formand LandboNord
Jens Axel Birn, Adm. direktør, Vald. Birn A/S
Johannes Palsson, Adm. direktør, FF Skagen A/S
Jens A. Borup, Bestyrelsesformand FF Skagen A/S
Lars Naur, Adm. direktør, NOE Net og Jysk Energi AMBA, Bestyrelsesformand Vestjyske Net 60 kV A/S
Jacob Møller, Adm. direktør, RAH AMBA, Næstformand Vestjyske Net 60 kV A/S
Morten Hjort, Adm. direktør, Vestjyske Net 60 kV
Jens Møller Lee, Bestyrelsesformand Nord Energi
Peder Kjeldgaard, Adm. direktør, Nord Energi
Anders Stouge, Vicedirektør, Dansk Energi
2