Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 252
Offentligt
1893594_0001.png
IKKE TIL OFFENTLIGGØRELSE
Kontor/afdeling
Center for Energiressourcer
Dato
14. maj 2018
J nr.
2018-9140
mib/jnl/sbo
8. udbudsrunde (kulbrinter)
Energi-, Forsynings- og Klimaministerens redegørelse efter
undergrundslovens § 12, stk. 2, til Folketingets Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalg
Denne redegørelse gives efter undergrundslovens § 12, stk. 2, hvorefter energi-,
forsynings- og klimaministeren, inden ansøgninger om tilladelser til efterforskning
og indvinding af kulbrinter indkaldes, skal forelægge en redegørelse for
Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg om, hvilke områder der agtes
udbudt, og de generelle vilkår, hvorunder tilladelser agtes meddelt.
Status
Der har siden 1981 været afholdt syv udbudsrunder i Danmark. De første tre runder
omfattede alle ikke-koncessionsbelagte områder i hele det danske område.
De seneste fire udbudsrunder - 4. runde i 1995, 5. runde i 1998, 6. runde i 2006 og
7. runde i 2016 - omfattede alene Centralgraven med tilgrænsende områder, det vil
sige området vest for 6°15’ østlig længde.
Den øvrige del af det danske område øst for 6°15’ østlig længde, dvs. den østlige
del af Nordsøen, de indre danske farvande og landområderne blev i 1997 omfattet
af den såkaldte åben dør-procedure, som giver selskaberne mulighed for løbende
at ansøge om og få tildelt tilladelser. Som det fremgår af energi, forsynings- og
klimaministerens brev til udvalget af 22. februar 2018 (2017-18, EFK, alm. del,
Bilag 164) er det besluttet, at der fremover kun skal være mulighed for at få
tilladelse til efterforskning og indvinding af olie og gas i Nordsøen.
Arbejdsprogrammerne i 6. runde-tilladelserne fra 2006 har indebåret en ganske
stabil efterforskningsaktivitet, der nu stort set er afsluttet. Der er således frem til
2015 gennemført 13 efterforsknings- og vurderingsboringer i forbindelse med 6.
runde-tilladelserne. Nogle af boringerne er udført i samarbejde med tilladelser, der
er meddelt tidligere end 6. runde. Otte af boringerne har gjort fund af kulbrinter, og i
seks af tilfældene var der tale om forekomster, som førte til gennemførelsen af
nærmere vurderingsarbejder. Én af disse forekomster
Ravn feltet
er sat i
produktion, to forekomster (Lille John og Broder Tuck) er erklæret kommercielle af
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893594_0002.png
rettighedshaverne, en forekomst er stadig under vurdering (Hibonite), mens de to
øvrige forekomster blev opgivet af rettighedshaverne.
Det er ca. to år siden, at der i forbindelse med 7. udbudsrunde blev meddelt 16 nye
tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter i Nordsøen. Som det fremgår
af § 6 redegørelsen om meddelelsen af tilladelserne i 7. runde (2015-16, alm. del,
Bilag 201) har rettighedshaverne i to af tilladelserne allerede fra starten forpligtet
sig til at udføre boringer, mens rettighedshaverne i de øvrige tilladelser inden for
nærmere angivne frister enten skal forpligte sig til at bore og i modsat fald
tilbagelevere tilladelserne. Tre af tilladelserne er blevet tilbageleveret i begyndelsen
af april 2018 i forbindelse med sådanne beslutningsfrister. Det bemærkes, at den
seneste efterforskningsboring i den danske del af Nordsøen blev udført i 2015.
Baggrunden for den nye udbudsrunde
Hovedmålsætningen for den fremtidige efterforskning af olie og naturgas er, at
efterforskningen skal tilrettelægges sådan, at der kan lokaliseres så meget som
muligt af den olie og naturgas, der findes i den danske undergrund. Derved åbnes
mulighed for at forlænge den periode, hvor Danmark er helt eller delvist netto
eksportør af olie og naturgas. Dette er i tråd med Folketingets vedtagelse om, at
”de danske ressourcer af olie og gas skal udnyttes til størst mulig gavn for det
danske samfund og
samfundsøkonomien”,
jf. vedtagelse V 28 fra
forespørgselsdebatten F 13 om nordsøolien den 23. februar 2012.
Dette understreges også i regeringens strategi for ”Fremtidens olie-
og gassektor i
Danmark” fra juli 2017. I strategien fremgår det endvidere, at
der fremover
forventes afholdt udbudsrunder i området vest for 6° 15’ østlig længde med et ret
fast tidsinterval. Sigtet hermed er at skabe en større forudsigelighed for
olieselskaberne om, hvornår der kan ansøges om de ledige områder.
Strategien peger også på, at de fleste tilbageværende fundmuligheder består af
mindre forekomster, der sandsynligvis kun vil være rentable, hvis de kan udnyttes i
forbindelse med de eksisterende behandlingsanlæg og rørledninger, fx via
tredjepartsadgang.
Med aftalen af 22. marts 2017 mellem Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og SF blev der opnået enighed om at skabe større
sikkerhed for, at de resterende ressourcer i Nordsøen hentes op. Aftalen indebærer
således en lempelse af kulbrintebeskatningen i et vindue fra 2017-25 og
gennemførelsen af ændringer i undergrundsloven og olierørledningsloven for at
forbedre 3. partsadgangen til infrastrukturen og dermed gøre det muligt at udvikle
en række mindre og nye fund kommercielt. Aftalen omfattede yderligere en
oprettelsen af en pulje på 100 mio. kr. til forskning i og forsøg med mere miljøvenlig
og energieffektiv produktion af olie og gas. Samtidig indgik regeringen en aftale
med DUC om en fuld genopbygning af Tyra feltets anlæg. Genopbygningen af Tyra
Side 2/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893594_0003.png
er en forudsætning for, at vi kan udnytte de resterende ressourcer i den danske del
af Nordsøen.
De nødvendige lovændringer som følge af aftalen vedrørende
kulbrintebeskatningen og 3. partsadgangen blev gennemført i december 2017. Med
hensyn til den omtalte forskningspulje er der i 2017 blevet etableret en ordning for
tildeling af midlerne, og der er foreløbig godkendt 1 projekt med tilsagn om støtte
på 8,9 mio. kr.
Med iværksættelsen af den 8. udbudsrunde er det således hensigten at opretholde
kontinuiteten i aktiviteterne i den danske del af Nordsøen i de kommende år og
dermed fastholde og videreudvikle den viden og ekspertise, selskaberne har
oparbejdet om den danske undergrund.
Areal
Afgrænsningen af det udbudte område i 4.-7. runde skete på grundlag af en
vurdering af den potentielle udbredelse af kulbrinter dannet i Centralgraven. Da
denne vurdering er uændret, foretages der ikke ændringer i det område, som
udbydes i 8. runde.
Det vil på den baggrund være alle ikke-koncessionsbelagte områder i
Centralgraven med tilgrænsende områder, der udbydes. Centralgraven med
tilgrænsende områder omfatter områderne vest for 6°15’ østlig længde, jf. bilag 1
(kort).
Området vest for 6° 15’ østlige længde har et samlet areal på 19.744 km². På
tidspunktet for udarbejdelsen af denne redegørelse er arealet af det ikke-
koncessionsbelagte område 14.738 km². Relativt svarer det til 75 %. Til
sammenligning var procenterne i 4.- 7. udbudsrunde henholdsvis 79, 64, 73 og 82
procent.
En række kommercielle forekomster er afgrænset såvel arealmæssigt som i
dybden. Det drejer sig om forekomsterne Lulita, Syd Arne, Nini, Siri, Hejre, Cecilie,
Ravn, Solsort, Lille John og Broder Tuck. Desuden er nogle af tilladelserne fra 7.
runde begrænset nedadtil
og nogle opadtil - i dybden. I tillæg til de åbne arealer
vil olieselskaberne derfor også have mulighed for - ligesom i 6. udbudsrunde og 7.
runde - at ansøge om tilladelse til efterforskning og indvinding under eller over de
på denne måde afgrænsede tilladelser. Det samlede areal af områder, der på den
måde er delvist ledige, var ved udarbejdelsen af denne redegørelse på 1052 km².
Kortet i bilag 1 viser også de nuværende dybdemæssigt afgrænsede tilladelser.
Der kan også søges om områder, som eventuelt bliver tilbageleveret frem mod
udløbet af ansøgningsfristen. For at sikre at selskaberne har fornøden tid til at
Side 3/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893594_0004.png
udarbejde ordentlige ansøgninger på tilbageleverede områder, vil der kunne søges
om områder, som måtte være blevet ledige mindst 90 dage før ansøgningsfristen.
Koncessionskort over området vil løbende blive ajourført på Energistyrelsens
hjemmeside.
Vilkår for 8. udbudsrunde
Det danske områdes geologiske konkurrencedygtighed overfor de øvrige Nordsø-
lande vurderes som helhed at være uændret i forhold til 7. runde.
8. runde-tilladelserne vil således blive omfattet af de generelle skatteregler, der har
været gældende for nye tilladelser siden 1. januar 2004.
Dette indebærer, at der for 8. runde-tilladelsernes vedkommende skal:
betales 25 % selskabsskat, der kan fradrages i grundlaget for kulbrinteskatten
betales 52 % kulbrinteskat. Ved opgørelse af grundlaget for beregning af
kulbrinteskat gives et kulbrintefradrag på 5 % af investeringerne i 6 år (i alt 30
%)
For rettighedshaverne i de kommende 8. runde tilladelser vil det
ligesom for de
nuværende rettighedshavere - være valgfrit at benytte ordningen fra 2017 om en
skattelempelse i et vindue fra 2017 til 2025 under de dertil knyttede forudsætninger
og betingelser.
Herudover vil det, som i de seneste runder, være et vilkår, at der er statsdeltagelse
med en andel på 20 % i alle tilladelser. Staten afholder udgifterne til deltagelsen i
tilladelserne. Nordsøfonden deltager på statens vegne i 8. runde-tilladelserne.
Der er udarbejdet en standardtilladelse, den såkaldte modeltilladelse, som vil blive
anvendt som grundlag for tilladelserne i 8. runde. I forhold til modeltilladelsen for 7.
runde, der blev udarbejdet i 2014, er der foretaget mindre ændringer af vilkårene
for at sikre overensstemmelse med bl.a. bestemmelserne, der blev indsat i
undergrundsloven i 2015 i forbindelse med gennemførelsen af
offshoresikkerhedsdirektivet. Ændringerne vedrører bl.a. vilkår om planer for
afvikling af anlæg og sikring af tilstrækkelig teknisk og finansiel kapacitet.
Modeltilladelsen er desuden blevet opdateret med en række tekniske og sproglige
ændringer og tilpasninger i forhold til praksis.
Modeltilladelsen er vedlagt som bilag 2 til denne redegørelse.
Tilsvarende ændringer vil blive foretaget i den modeltilladelse, der anvendes i åben
dør-proceduren.
Side 4/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893594_0005.png
Tildelingen af tilladelser i forbindelse 7. udbudsrunde blev forsinket som følge af, at
arbejdet med den praktiske implementering af Offshoresikkerhedsdirektivets
bestemmelser i undergrundsloven om, at selskaberne skal have tilstrækkelig
finansiel kapacitet, tog længere tid end forventet, jf. § 6 redegørelsen for 7.
udbudsrunde. Desuden blev tildelingen forsinket ved, at Energistyrelsen havde en
længerevarende dialog med nogle af ansøgerne om sikkerhedsstillelse.
På den baggrund er der gennemført et samlet analyse- og evalueringsarbejde af
kravene til selskabernes finansielle kapacitet, herunder brugen af forsikringer.
Arbejdet har resulteret i en ny vejledning om sikkerhedsstillelse og forsikringer,
vedlagt i bilag 3.
Der lægges fremover op til en mere fleksibel tilgang til sikkerhedsstillelse. Det
betyder, at selskaberne i særlige tilfælde vil kunne stille med en anden type
sikkerhed end den traditionelle ubegrænsede moderselskabsgaranti. En anden
type sikkerhedsstillelse kunne være en bankgaranti eller en garanti med et
beløbsmæssigt loft. En sådan anden sikkerhed vil blive fastlagt ud fra en konkret
vurdering af det enkelte selskabs finansielle kapacitet og de økonomiske risici.
Dette indebærer, at der - efter en konkret vurdering - ikke altid vil blive stillet krav
om en ubegrænset moderselskabsgaranti. Fx i de tidlige faser af en tilladelse, hvor
der kun er en lille økonomisk risiko. Det kunne eksempelvis være i de faser, hvor
rettighedshaveren i tilladelsen foretager analyser af eksisterende data. I sådanne
tilfælde vil der ikke altid være behov for en ubegrænset moderselskabsgaranti, hvis
det vurderes, at selskabet har den fornødne finansielle kapacitet til at gennemføre
de forpligtelser, selskabet har i den pågældende fase af arbejdsprogrammet.
Hensigten med denne mere fleksible tilgang til sikkerhedsstillelse er at reducere
adgangsbarriererne for selskaber, som ønsker at foretage efterforskning efter olie
og gas på dansk område. Omvendt vurderes denne praksis ikke at øge statens
risici unødigt, idet staten altid vil skulle stille krav om den nødvendige
sikkerhedsstillelse ud fra en konkret vurdering af det enkelte selskabs finansielle
kapacitet og økonomiske forpligtelser. I visse tilfælde vil staten være bedre
økonomisk sikret end med en moderselskabsgaranti, f.eks. hvis moderselskabet
har begrænset finansiel kapacitet.
For så vidt angår forsikringer, er der foretaget en evaluering af brugen af
forsikringer, som har ført til opdaterede forsikringskrav. Kravene til forsikring vil
fremover tage hensyn til, at miljørisikoen i vist omfang er mindre ved indvinding af
kondensat/gas sammenlignet med indvinding af olie. Derudover vil selskaberne
fremover blive forpligtet til at forsikre sig for fjernelse af vrag.
Side 5/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893594_0006.png
Af vejledningen fremgår endvidere, at når Energistyrelsen vurderer
rettighedshavernes finansielle kapacitet, sker det altid ud fra en konkret vurdering i
hvert enkelt tilfælde. Til grund for den konkrete vurdering ligger det grundlæggende
princip, at der skal være en balance mellem de finansielle forpligtelser
rettighedshaveren har og den finansielle kapacitet, som rettighedshaveren stiller
med. Den finansielle kapacitet er et samlet billede af selskabets økonomiske
robusthed og tager højde for bl.a. egenkapitalens størrelse, virksomhedens
indtjening, sikkerhedsstillelsen og forsikringer. Der er med vejledningen skabt
transparens om selskabernes muligheder i forhold til sikkerhedsstillelse med loft og
i forhold til forsikringskrav.
Ligesom Offshoresikkerhedsdirektivet indeholder bestemmelser om
rettighedshavernes finansielle kapacitet, stiller direktivet, og undergrundsloven
hvori bestemmelserne er gennemført, også krav til rettighedshavernes og
operatørernes tekniske kapacitet. Energistyrelsens vejledning herom er vedlagt i
bilag 4.
Betaling
Til dækning af de administrative omkostninger opkræves der et ansøgningsgebyr
på 25.000 kr. for hver ansøgning, der afleveres, uanset om ansøgningen fører til
udstedelse af en tilladelse. Dette følger af § 2 i bekendtgørelse nr. 419 af 2. juni
2006 om betaling af gebyrer i forbindelse med visse tilladelser efter lov om
anvendelse af Danmarks undergrund) Ved tildeling af en tilladelse vil der som i de
seneste runder blive opkrævet et vederlag på 100.000 kr.
Miljømæssige forhold
8. udbudsrunde er en del af en plan, som blev udarbejdet og miljøvurderet i
overensstemmelse med miljøvurderingsloven forud for den seneste 7.
udbudsrunde. Planen
omfatter nye udbud i området vest for 6º 15’ Ø med henblik
på efterforskning og produktion af olie og gas, samt separate udbudsrunder for
mulig udnyttelse af tilladelser til injektion af CO2 (for at øge olieindvindingen) i
eksisterende
oliefelter vest for 6º 15’ Ø.
Den aktuelle 8. udbudsrunde er således
omfattet af miljøvurderingen, men runden omfatter ikke tilladelser til injektion af
CO2.
Miljøvurderingen og den dertil hørende sammenfattende redegørelse er fremsendt
til Klima-, Energi- og Bygningsudvalget i januar 2014 i forbindelse med 7.
udbudsrunde og er nærmere omtalt i § 12 redegørelsen om 7. udbudsrunde (2013-
14, KEB, alm. del, Bilag 136). Den sammenfattende redegørelse beskrev tiltag,
som Energistyrelsen påtænkte at iværksætte som følge af miljørapporten og de
indkomne høringssvar i den forbindelse. Tiltagene adresserer blandt andet
støjpåvirkning af havpattedyr i forbindelse med gennemførelsen af seismiske
undersøgelser og boringer.
Side 6/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893594_0007.png
Der vil være en løbende inddragelse af relevante myndigheder/organisationer på
miljø-, naturbeskyttelses-, råstof - og fiskeriområdet i forbindelse med efterforskning
og produktion af olie og gas, jf. gældende lovgivning. Dermed kan eventuelle risici
og gener for miljøet minimeres. Endvidere vil der forud for meddelelse af tilladelser
til projekter til indvinding af olie og gas, som må antages at påvirke miljøet i
væsentlig grad, blive gennemført en procedure efter reglerne i Undergrundsloven
for vurdering af virkningen på miljøet (VVM procedure).
Når der ansøges om et projekt til f.eks. en efterforskningsboring, et
indvindingsprojekt eller en seismisk undersøgelse, skal ansøger indsende de
nødvendige oplysninger om projektet i forhold til projektets påvirkning på
internationale beskyttelsesområder, herunder Natura 2000‐områder, for at
Energistyrelsen kan afgøre, om der skal foreligge en konsekvensvurdering.
Projekter, der må antages at kunne påvirke et internationalt
naturbeskyttelsesområde væsentligt, kan kun få tilladelse eller godkendelse, hvis
der foreligger en konsekvensvurdering, som viser, at projektet ikke skader
naturbeskyttelsesområdet under hensyn til områdets bevaringsmålsætninger.
Energistyrelsen beslutter, om rettighedshaveren skal indsende en
konsekvensvurdering sammen med ansøgning om tilladelse til projektet.
I forbindelse med en tilladelse eller en godkendelse til konkrete projekter kan der
være knyttet vilkår med det formål at beskytte natur, miljø og kulturarv. Sådanne
vilkår kan medføre begrænsninger for projektet. F.eks. kan der i nogle områder
være tidsmæssige begrænsninger for, hvornår støjende aktiviteter kan udføres for
at sikre, at hvaler, herunder marsvin, ikke bliver forstyrret i perioder, hvor arten er
særligt følsom over for forstyrrelser, som f.eks. i parrings- og yngletiden.
Udbudsform
Den udbudsform, der blev anvendt i 4.-7. udbudsrunde, vil også blive benyttet i 8.
runde. Udbudsformen er fleksibel og indebærer, at ansøgninger kan indgives af
såvel grupper af selskaber som enkeltselskaber. Endvidere vil der kunne ansøges
om andele i tilladelser på mindre end 80 % (100 %, når statsdeltagelsen
medregnes). Hvis der i den forbindelse kommer ansøgninger om andele, der
tilsammen udgør mere end 80 %, vil det ud fra ansøgernes kvalifikationer og de
tilbudte arbejdsprogrammer blive vurderet, om ansøgningerne kan justeres,
således at alle ansøgere får del i tilladelsen. I tilfælde af, at der indgives
ansøgninger om andele, der tilsammen udgør mindre end 80 % til en given blok, vil
det tilsvarende blive undersøgt om ansøgerne vil øge de ansøgte andele, sådan at
der kan opnås fuld fordeling af andele i en tilladelse. Sigtet med denne udbudsform
er at medvirke til at øge antallet af ansøgere og dermed efterforskningsaktiviteterne
i udbudsrunden.
Side 7/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893594_0008.png
Som i tidligere udbudsrunder skal der ansøges særskilt om operatørskab. Det skal
fremgå af ansøgninger fra grupper, hvem der skal være operatør. Tilsvarende skal
ansøgende enkeltselskaber angive eventuelle ønsker om operatørskab. I tilfælde af
uenighed om valg af operatør blandt de selskaber, der ansøger om en tilladelse,
kan energi-, forsynings- og klimaministeren udpege operatøren på grundlag af
ansøgernes kvalifikationer, jf. Undergrundslovens § 12 a, stk. 6. Alene operatører,
der vurderes at besidde den nødvendige tekniske og finansielle kapacitet, kan
udpeges som operatører, jf. Undergrundslovens § 24 d, stk. 1. Af bestemmelsen
fremgår det endvidere, at tilsynsmyndigheden i henhold til
Offshoresikkerhedsloven, dvs. Arbejdstilsynet, høres, inden der udpeges en
operatør.
Udvælgelseskriterier og valg mellem flere ansøgere
Ansøgere vil blive bedømt og udvalgt efter de ovenfor nævnte og hidtil anvendte
kriterier, der fremgår af Undergrundslovens § 12 a, stk. 1, jf. § 5, stk. 3, og angår
ansøgerens tekniske og finansielle kapacitet, jf. også bestemmelserne i
Undergrundslovens §§ 24 a
24 f, samt kvaliteten og omfanget af det tilbudte
arbejdsprogram.
Arbejdsprogrammets omfang og kvalitet vurderet i forhold til behovet for
efterforskning af kulbrintepotentialet og stillingtagen til udnyttelse af eventuelle
allerede eksisterende fund i det ansøgte område vil være et væsentligt
udvælgelseskriterium, og ansøgerne vil blive anmodet om at beskrive, hvad der
efter deres opfattelse må anses for at være et fuldstændigt arbejdsprogram for
området, og hvad de på denne baggrund tilbyder at udføre.
Der vil ved vurderingen af tilladelser endvidere blive lagt vægt på den måde,
hvorpå ansøgerne tidligere har udøvet deres virksomhed under lignende tilladelser,
jf. § 12 a, stk. 4.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan
under forudsætning af at det ikke
giver anledning til forskelsbehandling - endvidere undlade at give tilladelse på
grundlag af de ansøgninger, der er indkommet i forbindelse med udbudsrunden, jf.
§ 12, stk. 3.
Konkurrerende ansøgninger
Hvis der er mere end én kvalificeret ansøger til et område, og det er vurderingen, at
de tilbudte arbejdsprogrammer er lige gode, vil den endelige udvælgelse blandt
ansøgerne ske på baggrund af et supplerende tilbud fra ansøgerne om størrelsen
på den andel, Nordsøfonden vil blive tilbudt, ud over de obligatoriske 20 %, jf.
undergrundslovens § 12 a, stk. 3. Nordsøfondens samlede andel i tilladelsen kan
dog ikke overstige 40 %.
Side 8/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893594_0009.png
Det supplerende tilbud vil skulle angå størrelsen på den forøgede andel,
Nordsøfonden vil blive tilbudt, hvis der gøres fund i tilladelsen. Bliver der gjort et
fund i tilladelsen, har Nordsøfonden således ret til vederlagsfrit at øge sin andel op
til størrelsen på det højeste supplerende tilbud. Overdragelsen af en forøget andel
til Nordsøfonden vil skulle finde sted med virkning fra tidspunktet, hvor feltet
erklæres kommercielt. Hvis feltet ikke forudgående erklæres kommercielt, vil
overdragelsen skulle ske med virkning fra tidspunktet for indsendelse af en
udbygningsplan til Energistyrelsen. Nordsøfondens beslutning om at benytte retten
til at forøge sin andel skal træffes senest på tidspunktet, hvor feltet erklæres
kommercielt eller på tidspunktet for indsendelse af en udbygningsplan for feltet.
Nordsøfonden vil ikke for den forøgede andels vedkommende skulle bidrage til
allerede afholdte omkostninger i tilladelsen. Nordsøfonden vil således skulle
bidrage økonomisk for sin samlede andel (den obligatoriske andel på 20 % samt
den forøgede andel) fra tidspunktet for overdragelsen af den forøgede andel.
De pågældende ansøgere til de pågældende områder vil i givet fald blive bedt om
at indgive et tilbud om, hvilken procentdel Nordsøfonden skal have ret til at hæve
sin andel op til i tilladelsen inden for en vis frist. Den ansøger, der tilbyder den
højeste andel til Nordsøfonden, vil modtage et tilbud fra Energistyrelsen om at
modtage tilladelsen.
Størrelsen på arealet omfattet af tilladelser
Det er hensigten at fastholde den hidtidige praksis. Det indebærer, at medmindre
særlige forhold gør sig gældende, vil de enkelte tilladelser være begrænset til
størrelsen af 1-2 blokke. Blokinddelingen fremgår af kortet i bilag 1.
Tidsplan
Når udvalget har afsluttet sin behandling af denne redegørelse, vil Energistyrelsen i
henhold til Undergrundslovens § 12, stk. 1, litra a, og § 12 a, stk. 7, indkalde
ansøgninger ved offentliggørelse af en meddelelse i Statstidende og Den
Europæiske Unions Tidende mindst 90 dage før ansøgningsfristens udløb.
Afhængig af offentliggørelsestidspunktet er det hensigten at fastsætte
ansøgningsfristen til en passende dato sådan, at ansøgere får ca. 6 måneder til at
udarbejde en ansøgning.
Energistyrelsen vil som hidtil drøfte indkomne ansøgningers geologiske
forudsætninger med De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og
Grønland, GEUS, før der tages stilling til en tildeling. Herudover vil Nordsøfonden
blive hørt om ansøgningerne.
Side 9/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893594_0010.png
Tilladelser i 8. runde kan forventes meddelt ca. et halvt år efter ansøgningsfristen.
Inden tildelingen af nye tilladelser vil udvalget få forelagt en redegørelse om, hvilke
tilladelser der agtes meddelt, jf. Undergrundslovens § 6, stk. 1.
Fortrolighed
Ifølge Undergrundslovens § 12, stk. 2, er udvalgets medlemmer og andre, der
måtte være til stede under udvalgets drøftelser vedrørende denne redegørelse,
forpligtet til at bevare tavshed om, hvad de erfarer i udvalget med hensyn til de
vilkår, hvorunder tilladelser agtes meddelt efter proceduren i stk. 1, litra a, indtil det
tidspunkt, hvor der foretages offentlig indkaldelse af ansøgninger.
Bilag
Bilag 1
Kortbilag til § 12 redegørelsen
Bilag 2
Modeltilladelse
Bilag 3
Energistyrelsens
”Vejledning
om sikkerhedsstillelse og forsikringer
for selskaber, som har tilladelse til efterforskning og indvinding i henhold til
undergrundslovens bestemmelser”
Bilag 4
– Energistyrelsens ”
Vejledning om teknisk kapacitet vedrørende
anvendelse og udnyttelse af Danmarks undergrund”
Side 10/10