Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 25
Offentligt
1810578_0001.png
 
Udmøntning og implementering af udbudsmodeller
De seneste års politik inden for udbudsmodeller for vedvarende energi har sat en stopper for udbyg-
ningen af solcelleanlæg i Danmark. Det kan betyde, at omstillingen til et fossilfrit energisystem i 2050
bliver dyrere end nødvendigt, derfor skal der allerede nu sættes gang i udbygningen af solceller ved at
implementere udbudsmodeller, der tager udgangspunkt i anvendelse af flere VE-teknologier som sam-
let sikrer en optimal fordeling af VE-produktion.
Dansk Solcelleforening mener, at:
Udbudsmodeller der udbydes i fremtiden fortsat skal være teknologineutrale.
Det er afgørende at have fokus på at medtage bygningsintegrerede solcelleanlæg i udbudsmo-
dellerne.
Der parallelt med udbud skal sikres øgede midler til forskning, udvikling og demonstrationspro-
jekter med henblik på at sikre, at danske virksomheder står stærkest muligt i kampen om frem-
tidens VE-marked.
Reglerne for tilslutning af solcelleanlæg, der fungerer som egenforsyningsanlæg, altså reelt uden
salg af el til nettet, skal forenkles væsentligt.
Egenforsyningsanlæg der ikke modtager tilskud fra støttepuljer skal kunne opnå tilskud gennem
energiselskabernes energispareordning.
Solcellepulje for 2018
Energiforligskredsen har besluttet at afsætte 105 mio. kroner til mindre solcelleprojekter på op til 1
MW. Aftalen vil være medvirkende til at fastholde kompetencer og job inden for mindre solcelleanlæg
på bygninger.
Det er afgørende, at bygningsintegrerede solcelleanlæg tænkes ind i støttemodellen, fordi nyeste forsk-
ning viser, at der er et stort potentiale for bygningsintegrerede solceller, derfor skal der fastlægges
rammebetingelser der fremme denne udvikling. I den seneste rapport fra forskergruppen på Aalborg
Universitet om integrering af solceller på det danske energimarked konkluderede forskergruppen, at:
Bygningsintegrerede løsninger (BIPV), som er et nichemarked, er et marked, hvor Danmark har
særlige kompetencer, som bør udnyttes.
 
1
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 25: Henvendelse af 31/10-17 fra Dansk Solcelleforening om VE-teknologier ifm. foretræde for udvalget den 1/11-17
1810578_0002.png
 
Der er stor efterspørgsel på effektive, arkitektonisk integrerede løsninger og systemløsninger i
både danske og udenlandske byer i Europa, USA og dele af Asien.
Danmark har særlige kompetencer inden for bygningsintegrerede solcelleanlæg, som bør udnyt-
tes og styrkes.
For at dette potentiale styrkes og udnyttes kræver det politiske rammebetingelser, der gør ni-
chemarkedet attraktivt at investere i.
Udover at solcellepuljen for 2018 skal understøtte bygningsintegrerede solcelleanlæg, så bør puljen også
organiseres således, at solcellepuljen ikke gives til, at en række små solcelleanlæg under 1 MW sættes op
i forlængelse af hinanden.
Udbudsmodel i 2019
Yderligere er det nødvendigt, at der allerede nu tages stilling til en udbudsløsning i 2019. En udbuds-
løsning for 2019 skal aftales hurtigst muligt med henblik på at sikre større stabilitet for branchen frem
mod implementeringen af Energiforliget 2020-2030.
Forenkling af reglerne
Der bør parallelt med den nye udbudsmodel arbejdes på, at forenkle reglerne for tilslutning af solcelle-
anlæg, der fungerer som egenforsyningsanlæg, altså reelt uden salg af el til nettet. Der er allerede i dag
god økonomi i at opsætte solcelleanlæg på bygninger med et stort energiforbrug i dagtimerne. Det er
dog reelt ikke muligt at installere denne typeanlæg på grund af tilslutningsregler, som fastlægger krav
om, at der skal indgås aftale om salg af overskydende el til en handelsbalanceansvarlig, samtidigt med at
der ikke findes en dansk handelsbalanceansvarlig. Derfor bør Energinet pålægges at fungere som han-
delsbalanceansvarlig. Det bør samtidigt sikres, at egenforsyningsanlæg, der ikke modtager tilskud fra
puljer, kan opnå tilskud gennem energiselskabernes energispareordning, da disse solcelleanlæg reelt
fungerer som energieffektivisering.
Teknologineutrale udbud
Teknologineutrale udbud kan være medvirkende til at skabe et konkurrencedygtigt marked for VE-
teknologier. Energistyrelsen vurderer, at solcelleenergi vil være konkurrencedygtig med vindenergi.
 
2
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 25: Henvendelse af 31/10-17 fra Dansk Solcelleforening om VE-teknologier ifm. foretræde for udvalget den 1/11-17
1810578_0003.png
 
Ligesom Energikommissionen skriver i sine anbefalinger til det kommende energiforlig, mener Dansk
Solcelleforening også, at:
Teknologineutral udbudspolitik skal sammensættes på en sådan måde, at udbudsmodellen ikke
kun tager udgangspunkt i udbudsprisen, men også indeholder en række kriterier, der sikrer, at
udbudsmodellen ikke kun er tilgængelig for store anlæg.
Der er behov for at målrette og klart definere støtten, så den på lige vilkår understøtter forskel-
lige vedvarende energisystemer.
Udbudsmodel for 2020 og frem
I forbindelse med de kommende forhandlinger om Energiforliget 2020-2030 er det afgørende, at de
kommende udbudsmodeller tager udgangspunkt i en række krav og kriterier, der ikke blot tilgodeser det
billigste VE-system, men som også tilgodeser udviklingen af forskellige VE-systemer. Fremtidige ud-
budsmodeller bør tage udgangspunkt i, at:
Der tænkes et element af udviklingsprojekter ind i udbuddene for at sikre, at en væsentlig del af
fremtidens solcelleanlæg placeres på bygninger.
Der tilgodeses udbudsmodeller, der bygger på flere kriterier der sikrer, at forskellige typer af
energisystemer får støtte med henblik på, at Danmark på sigt ikke skal gå glip af de betydelige
eksportmuligheder, der f.eks. er inden for bygningsintegrerede solcelleanlæg.
Hvis Danmark ikke bygger udbudsmodellerne op omkring flere kriterier vil vi gå glip af eksportmulig-
heder og de danske virksomheder, der beskæftiger sig med udviklingen af vedvarende energisystemer
såsom bygningsintegrerede solcelleanlæg vil blive påvirket negativt, fordi de ikke vil være konkurrence-
dygtige i en udbudsmodel, der udelukkende baseres på udbudsprisen.
Det afgørende er, at der ikke kun er fokus på at støtte den billigste vedvarende energi, men også er fo-
kus på at udvikle energimarkedet og nye energisystemer, samt sikre et investeringsvilligt marked.
 
3