Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 19
Offentligt
Foretræde vedr fjernvarmetvang i Horsens Kommune torsdag den 26/10
Deltagere: Esben Hedeager Hansen og John Brogaard, berørte borgere samt Kim Beyer-Eskildsen,
Debra
Energibranchen
Baggrunden for vores foretræde er alvorlig. Borgerne er i Horsens er blevet påtvunget et 900
millioner kr. dyrt fjernvarmeprojekt i et område allerede dækket af gasledninger, som på
molekylært niveau oven i købet kører på biogas, da Horsens er beriget med et lokalt biogasanlæg.
Projektet er baseret på et økonomisk, klima- og miljømæssigt skønmaleri og har mødt stor folkelig
modstand, der senest er kulmineret i en indsamling til dækning af advokatudgifterne, så der kan
anlægges sag mod den danske stat, fordi tvangen strider i mod EU-lovgivningen. Vores opfordring i
dag er, at Folketinget straks aflyser tvangstilslutningsmuligheden samt fastholdesesmuligheden for
fjernvarmen og giver konkurrencen fri. Alternativt synes den danske stats at måtte imødese en
principiel retssag om emnet.
Nedenfor er en række skræmmende eksempler på, hvordan Horsens Kommune og
Fjernvarmeforsyning mere eller mindre synkront har misbrugt tilslutningspligten til at gennemføre
et dyrt, urentabelt og klima- og miljømæssigt skadeligt projekt på vegne af de vildledte borgere i
Horsens kommune. Punkterne er listet i vilkårlig rækkefølge. Der er vedhæftet bilag/dokumentation
for alle punkterne:
1.
Alle huse bliver omregnet til et standardhus, uanset om det er bygget i 1967 eller 2007. Der er sket
meget udvikling, og lavet mange energiforbedringer i denne periode. Eksempel op
forskønnede/forvrængede beregninger. Se Bilag 1a og 1b
Horsens Kommune svarer forkert, undvigende eller decideret usandt, når en borger beder dem at
bekræfte, at man efter loven kan undgå at blive tvunget på fjernvarme, når ens hus er
dokumenteret mere end 50% opvarmet ved VE. Det betyder naturligvis, at mange borgere ikke tør
gå den mere klimavenlige vej og få installeret en varmepumpeløsning. Se Bilag 2 (korrespondance)
Horsens Kommune og Fjernvarme modarbejder direkte alternative og mere klimavenlige løsninger
til fjernvarmen via vildledning og manglende svar. Se Bilag 3
Brud på EU's tilslutningsbekendtgørelse. Se Bilag 4
Ni års fristen er i strid med hørringsbrev og oplysningsside fra Horsens Fjernvarmeværk. Se bilag 5a,
5b, 5c og 5d
Nye områder i Horsens tvinges på fjernvarmen og et gældsbevis på 900 mio. kr., men de gamle
kunder kan frit forlade Fjernvarme Horsens. Se Bilag 6a og 6b.
2.
3.
4.
5.
6.
Konklusion: Som det kan ses af dokumentationen er klagernes påstand: God forvaltningsskik
overholdes ikke. De fjernvarmetvungne borgere i Horsens rådgives forkert eller bevidst uklart om
grønnere alternativer til Fjernvarmen. Hele projektet er baseret på overdrevent realistiske
præmisser, som bevidst er forskønnet. Horsens er allerede forsynes med 100% VE biogas, hvorfor
der ingen som helst saglig grund er til at påføre borgerne et gældsbevis på 900 mio. kr. som
indbyggerne endda hæfter for amt minimum 25.000 kr. i tilslutningspligt plus værditab på husene.
Borgmesteren er inhabil, da denne også sidder i bestyrelsen hos Horsens Fjernvarme. Hele
tvangsdelen beror på klare overtrædelse af EU-reglerne, hvorfor en gruppe vrede borgere pt. er ved
at forberede en retssag mod den danske stat. Derfor opfordrer klagerne kraftigt til at tilslutnings- og
forblivelsespligten afskaffes øjeblikkeligt og energimarkedet gives frit og lige for alle aktører.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0002.png
Bilag 1a.
Svar fra Horsens kommune til Esben Hedeager
Plan og By Teknik og Miljø
Rådhustorvet
4, 8700 Horsens
Teknik og Miljø
www.horsens.dk
Esben Hedeager
Bavnehøjvej 30
8700 Horsens
Sagsnr. 00.01.00-G01-65-17
Dato: 25.8.2017
Telefontid:
Mandag-onsdag kl. 10.00-15.00
Torsdag kl. 10.00-17.00
Fredag kl. 10.00-13.00
Svar
henvendelse om fjernvarme
Du har i brev den 7. juni 2017 til borgmesteren klaget over manglende klart svar
spørgsmålet
om mulighed for fritagelse fra tilslutningspligten til fjernvarmen i Horsens samt
klaget over en navngiven medarbejder i Teknik og Miljø. Du har konkret efterspurgt bindende
svar i forhold til mulighed for fritagelse fra fjernvarme som følge af installation af vedvarende
energi i din ejendom.
Jeg sendte dig 30. juni et foreløbigt svar
din klage, hvori jeg blandt andet bemærkede, at vi
var i gang med at udarbejde svar
de stillede spørgsmål. Vi har modtaget lignende
spørgsmål
fra anden kant.
Arbejdet har været længe undervejs, da juraen er speciel. Sagen er, at der er to
lovgivningskomplekser
planloven og varmeforsyningsloven
der overlapper hinanden.
Samtidig er der
efter vores kendskab
ikke klar praksis
de relevante områder, hvor der
er en snitflade mellem planloven og varmeforsyningsloven. Det har været medvirkende til den
lange sagsbehandlingstid, som jeg skal beklage.
Horsens Kommune kan som led i realiseringen af kommunens varmeplanlægning vedtage
tilslutningspligt og udrulle fjernvarme. Dette fremgår af varmeforsyningsloven.
Efter varmeforsyningsloven er det muligt at
pålægge både
en ny og eksisterende bebyggelse
tilslutningspligt til kollektiv varmeforsyning. En pålægning af tilslutningspligt efter
varmeforsyningslovgivningen forudsætter, at der foreligger et godkendt projektforslag, og at
der gennemføres en individuel sagsbehandling efter en klart beskrevet proces.
De nuværende områder, der forsynes med kollektiv varmeforsyning i form af naturgas, er
typisk
pålagt
en tilslutningspligt i en lokalplan. Denne tilslutningspligt via lokalplanen ophører
først,
når
den afløses af et godkendt fjernvarmeprojekt med en ny tilslutningspligt efter
varmeforsyningslovgivningen, eller ved ophævelse af lokalplanens bestemmelse herom.
I forbindelse med
pålægning
af en tilslutningspligt til fjernvarme skal der ske en individuel
vurdering af alle borgernes forhold efter varmeforsyningslovens regler. Det betyder, at borgere
ikke kan
pålægges
tilslutningspligt, hvis de opfylder kravene beskrevet i
tilslutningsbekendtgørelsen
§ 15,
stk. 1, nr. 1-6.
1
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
Kriterierne her er,
1. Bygninger, hvor omstilling til kollektiv varmeforsyning
grund af
nødvendige,
større
installations- eller bygningsmæssige
ændringer
efter kommunalbestyrelsens skøn vil være
uforholdsmæssig bekostelig.
2. Bygninger, der er indrettet med et vedvarende energianlæg, som eksempelvis
solvarmeanlæg, varmepumper, vindmøller, biogasanlæg, brintanlæg,
komposteringsanlæg, vandkraftanlæg, træfyr eller halmfyr, og hvor anlægget - eller
anlæggene tilsammen - efter kommunalbestyrelsens skøn har en kapacitet, som kan
dække
mere end halvdelen af bygningens energiforbrug til opvarmning og forsyning med
varmt vand.
3. Bygninger, hvor overskudsvarme fra produktionsvirksomhed efter kommunalbestyrelsens
skøn
dækker
mere end halvdelen af bygningens energiforbrug til opvarmning og forsyning
med varmt vand.
4. Bygninger, der
påregnes
nedrevet inden for en kortere
årrække.
5. Bygninger, der ikke er beregnet til at være konstant opvarmet i fyringssæsonen.
6. Eksisterende lavenergibygninger, jf. tilslutningsbekendtgørelsens
§ 1,
nr. 5.
Det betyder, at en bygning, der er indrettet med vedvarende energianlæg, som kan dække
mere end halvdelen af bygningens energibehov til opvarmning og forsyning med varmt vand,
den dag afgørelsen om tilslutningspligt meddeles borgeren, ikke
pålægges
en tilslutningspligt.
Afgørelsen skal dog vurderes individuelt af kommunen, og er ikke en generel fritagelse
mulighed.
I beregningen af, om en ejendom har installeret et energianlæg med en kapacitet, som kan
dække
mere end halvdelen af bygningens energiforbrug til opvarmning og forsyning med
varmt vand, er det Horsens Kommunens opfattelse, at der ikke skal tages udgangspunkt i den
enkelte ejendoms faktiske energiforbrug i fx 1-3
år,
men et beregnet energiforbrug.
Årsagen
til
dette er, at mange faktorer
såsom
f.eks. antallet af beboere og kolde/milde vintre kan
påvirke
forbruget.
Horsens Kommune vil derfor fremlægge en vejledende model
kommunens hjemmeside til
beregning af ejendommes energiforbrug og derved anslå, hvor meget halvdelen af forbruget
er. Beregningen af en ejendoms energiforbrug baseres som udgangspunkt
det
bygningsreglement, som ejendommen er bygget efter. En beskrivelse af modellen er vedlagt.
Med udgangspunkt i modelberegningen kan man som borger få
et
billede af, hvor stor
kapacitet ens vedvarende energianlæg skal have, hvis man vil opnå en mulighed for fritagelse
fra tilslutningspligten. Det skal dog pointeres, at der stadig skal ske en individuel vurdering i
forbindelse med ansøgning om fritagelse,
når
et godkendt fjernvarmeprojekt udrulles i ens
område.
Jeg må derfor oplyse dig om, at modellen kun skal anses for vejledende, selvom der fra flere
sider efterlyses en bindende afgørelse for områder, der først vil blive betjent med fjernvarme
om 2-3
år.
Modellen vil dog alt andet lige give borgeren større vished omkring et energianlægs
nødvendige
kapacitet for at kunne opnå en fritagelse for tilslutningspligten til fjernvarme.
Endeligt skal det bemærkes, at man efter Horsens Kommunens opfattelse er underlagt en
eventuel tilslutningspligt, der måtte fremgå af en lokalplan, frem til den dag lokalplanens
tilslutningspligt afløses af en tilslutningspligt efter varmeforsyningsloven
baggrund af et
godkendt tilslutningsprojekt og lokalplanens bestemmelse om tilslutningspligt ophæves.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
Det skal her understreges, at der efter planloven ikke gælder en aftagepligt, og at man som
borger kan vælge at installere fx en varmepumpe i et område, hvor den kollektive
varmeforsyning er naturgas. Man skal blot være opmærksom
på,
at man efter Horsens
Kommunens opfattelse stadig skal betale de faste afgifter til naturgassen, selvom man ikke
forbruger naturgas.
Ovenstående betyder i praksis for dig i din situation, at vi ikke
nuværende tidspunkt kan
meddele dig bidende tilsagn i forhold til en eventuel fritagelse. Da du bor inden for et område,
som først om et stykke tid omfattes af den konkrete fjernvarmeudrulning, er det først,
når
dette
projekt igangsættes, at du vil kunne få
en
endelig afgørelse fra Horsens Kommune. Jeg
håber
dog, at dette brev har præciseret, hvilket grundlag Horsens Kommune vil administrere ud fra.
Jeg beklager, hvis du har opfattet den vejledning, du har fået fra Horsens Kommune som
værende mangelfuld. Som kommune forsøger vi at være
så præcise
som muligt i vores
kommunikation.
Vi er som myndighed naturligvis er forpligtet til at overholde alle forvaltningsmæssige regler og
forskrifter ligesom det er vores opgave at administrere alle love og regler på
et
objektivt,
sagligt og oplyst grundlag.
Jeg
håber,
at dette svar har været med til at tydeliggøre eventuelle uklarheder.
Med venlig hilsen
Jens Heslop
Direktør, Teknik og Miljø
Horsens Kommune
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0005.png
Bilag 1b:
Beregningsmodel fra Horsens kommune
Teknik og Miljø
Sagsnr. 13.03.00-P20-1-15
Dato:25.8.2017
Vejledende beregningsmodel for
§15
stk. 1, 2) i tilslutningsbekendtgørelsen.
Såfremt der
søges
om fritagelse af tilslutningspligt til en ejendom, vil der blive foretaget en
konkret vurdering af ejendommens energiforbrug med udgangspunkt i nedenstående
beregningsmetode.
BEK nr 904 af 24/06/2016
§ 15. Følgende
kategorier af eksisterende bebyggelse kan ikke pålægges
tilslutningspligt: 2) Bygninger, der er indrettet med et vedvarende energianlæg, som eksempelvis
solvarmeanlæg, varmepumper, vindmøller, biogasanlæg,
brintanlæg,
komposteringsanlæg,
vandkraftanlæg,
træfyr
eller halmfyr, og hvor anlægget - eller anlæggene tilsammen - efter
kommunalbestyrelsens skøn har en kapacitet, som kan dække mere end halvdelen af bygningens
energiforbrug til opvarmning og forsyning med varmt vand.
1. Beregningsgrundlag: Ejendommens beregnede energiforbrug i KWh/m2 i henhold til
det bygningsreglement ejendommen er bygget efter.
Byggeår og KWh forbrug pr. M²
(0
/ 1972
= 360 KWh / M²)
(1972/1977 = 180 KWh / M²)
(1977/1995 = 170 KWh / M²)
(1995/2008 = 160 KWh / M²)
(2008/2010 = 80 KWh / M²)
(2010/2015 = 60 KWh / M²), (lncl. mekanisk varmegenindvinding))
(2010/2015 = 52 KWh / M²), (uden mekanisk varmegenindvinding))
(2015/2020 = 42 KWh / M²), (lncl. mekanisk varmegenindvinding))
(2015/2020 = 30 KWh / M²), (uden mekanisk varmegenindvinding))
1
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0006.png
2. Den samlede installeret kapacitet af vedvarende energianlæg til brug for opvarmning
og varmt brugsvand, skal kunne levere over 50% af det beregnede energiforbrug i
forhold til bygningsreglementet fra opførelsen.
Beregningseksempel:
Parcelhus
130 M² bygget i 1975:
130 M² x 180 KWh = 23400 KWh.
51% af 23400 KWh = 11934 KWh.
For at opfylde
§15
stk 1, 2) skal der i ejendommen
130 M² fra 1975, være installeret
vedvarende energianlæg med en samlet kapacitet
min. 11934 KWh, inden
tilslutningspligten
pålægge
ejendommen.
3. En lovpligtig Energimærkningsrapport, f.eks. anskaffet ved salg af ejendom, kan
ændre
forudsætningen for beregningsgrundlaget af KWh pr. M².
Det er et minimumskrav at energimærkningen er udarbejdet af en uvildig certificeret
energikonsulent som har overholdt energistyrelsens retningslinjer for udarbejdelse af
energimærkning.
Det
ændrede
KWh/m² beror dog
en konkret vurdering i det enkelte sag.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0007.png
Bilag 2
Korrespondance mellem borger der ønsker klart svar på fritagelsesmuligheder og
modvillig forvaltning
Kære Jens Heslop
Jeg er ganske alm. borger i Horsens kommune, og jeg fastholder, hvad jeg har sagt, så længe i ikke får skrevet på
jeres og fjernvarme Horsens Hjemme side at man kan få fritagelse hvis man har mere end 50 % VE. Så kan min
tillid til dig og varme planlæggeren ligge på et meget lille sted, du kan simpelt hen ikke sige at i I har rådgivet
borgerne efter gældende lovgivning og jeres bedste overbevisning, hvis i mener det, er i ikke kompetente til at
bestride det job i har, i er jo til for borgerne og ikke for Fjernvarme Horsens. Jeg skammer mig over den måde i
behandler borgerne på i Horsens kommune.
I overholder jo ikke forvaltningsloven hvis i ikke hjælper borgerne til at få fritagelse?
Dette er svar er fra den kære Varmeplanlægger, Synes du det er et korrekt svar? jeg vil gerne have et ja eller et
nej og så en begrundelse. Det har i meget svært ved at give, men prøv.?
Til Esben Hedeager Hansen
Du spørger i mail af 7. dec. om det er energimærkningsordningen som der regnes ud fra.
Svar: Det er det ikke, varmeforsyningsloven og energimærkningsordningen har ingen juridisk
sammenhæng.
Du har også spurt, om du kan få en dispensation, ved at installere en varmepumpe, og udnytte dine
solceller mere effektivt.
Tilslutningsbekendtgørelsens §17 giver mulighed for dispensationer fra tilslutningspligten, dog er det et
krav at man er folkepensionist, ejer af ejendommen, og bor i den.
Derfor er denne regel ikke relevant for dig, da du ikke kan opfylde kravene.
Tilslutningsbekendtgørelsens §15 giver mulighed for fritagelser fra tilslutningspligten.
Ejendommen
Bavnehøjvej 30,
er pålagt tilslutningspligt til kollektiv varmeforsyning i lokalplanen efter
planloven.
Det var således et krav for at få byggetilladelse at man var tilsluttet et kollektiv varmeforsyningsanlæg, og
dermed var pålagt en tilslutningspligt.
Tilslutningsbekendtgørelsens §16 har derfor en ekstra regel.
§16. Ejere af ejendomme, der er pålagt tilslutningspligt eller forblivelsespligt til et kollektivt
varmeforsyningsanlæg, kan ikke senere kræve sig fritaget for pligten under henvisning til bestemmelserne i
§ 15, jf. dog § 17, stk. 1.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0008.png
Det fremgår også af vejledning til planloven at: (2. Lokalplanens retningslinjer / nr. 11/ tilslutning til fælles
anlæg) link:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=83524
(”Særligt
om tilslutningspligt til kollektive varmeforsyningsanlæg.
Såvel planloven som varmeforsyningsloven giver kommunalbestyrelserne hjemmel til at beslutte, at ny
bebyggelse ved ibrugtagningen skal tilsluttes et kollektivt varmeforsyningsanlæg.
Efter planlovens § 15, stk. 2, nr. 11, kan der i en lokalplan optages bestemmelse om »tilvejebringelse af eller
tilslutning til fællesanlæg i eller uden for det af planen omfattede område som betingelse for ibrugtagning
af ny bebyggelse«.
Planlovens regler tilgodeser det planlægningsmæssige aspekt og kan således finde anvendelse på et
tidspunkt, der ligger forud for de meget konkrete vurderinger, der er en forudsætning for anvendelse af
varmeforsyningslovens regler.”)
Konklusionen er derfor at du:
ikke vil kunne få en dispensation eller en fritagelse, da du bor i et lokalplanlagt område, og allerede er
omfattet af en tilslutningspligt, ikke er folkepensionist, og ikke kan bruge §15 på grund af §16 i
tilslutningsbekendtgørelsen.
Men:
Du må gerne installere en varmepumpe, du må gerne bruge dit solcelle anlæg og du behøves ikke at få
hverken naturgas eller fjernvarme ind i din ejendom.
Men:
Du vil være forpligtiget til at betale de faste gebyr som enten DONG, eller Fjernvarme Horsens vil opkræve
hos dig, på grund af lokalplanens krav om tilslutning til et kollektiv varmeforsyningsanlæg.
Med venlig hilsen
Peter Didriksen
Energi- og Varme Planlægger
Telefon direkte:
76292591
Mail:
[email protected]
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0009.png
Den 15. oktober 2017 kl. 19.20 skrev Esben hedeager hansen <[email protected]>:
Kære Jens
Du har glemt at sende mig linket til fritagelsen iflg jeres hjemmeside?
mvh Esben
Den 15. oktober 2017 kl. 18.23 skrev Jens Heslop <[email protected]>:
Kære Esben
Det er meget meget alvorlige beskyldninger du kommer med. At en embedsmand bevidst lyver.
Hvis du mener det er tilfældet, vil jeg naturligvis udbede mig dokumentation for dette, så jeg kan
handle derefter. For det er en alvorlig sag.
Er det ikke tilfældet at denne dokumentation findes, vil jeg gentage, at jeg finder det yderst
problematisk, at enkeltpersoner hænges ud for politiske beslutninger.
I forhold til din aktindsigtbegæring så gælder de helt almindelige regler der for. Vi skal svare så
hurtigt som muligt og indenfor 7 arbejdsdage. Det vil vi forsøge at leve op til.
Mvh
Jens
Kære Jens
Ja det er korrekt forstået, til at starte med vil jeg gerne have alle der har fået fritagelse uden at have 50 %
VE.
Er meget overrasket over dine svar, især at du ikke mener at det et problem at vi har en varme planlægger
der lyver over for borgerne, jeg ved godt at det er vigtigt at i får fjernvarmen ud til så mange så muligt, men
at lyve over for byens borgere det er groft.
Jeg kan ikke finde jeres vejledning til hvordan betingelserne er for at få fritagelse, kan du sende et link til
mig?
Kan jeg samtidigt få at vide hvornår jeg kan forvente at få svar på akt. indsigten?
Mvh Esben Hedeager
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0010.png
Bilag 3
Dokumentation for at Horsens kommune og Fjernvarme modarbejder klimavenlige alternativer
Tak fordi du har kontaktet mig ang. fjernvarmen i Horsens.
Som vi talte om, så er der stor frustration hos de borgere, som har sat sig en smule ind i
fjernvarmesagen, eller har været i kontakt med Horsens Kommune (HK). Det skyldes helt sikkert
mange forskellige ting, men altoverskyggende vil jeg tro det skyldes forkert og dårlig rådgivning fra
HK (som de lovgivningsmæssigt skal), samt at borgerne ikke bliver hørt i hele fritagelses-/tvangs
spørgsmålet.
Tvangen er helt essentiel, da det ikke burde høre hjemme i dagens Danmark anno 2017! Problemet
er at hvis man først bliver tvunget til at være tilslutningspligtig, så er du stavnsbundet, og skal
bidrage til fjernvarmen selvom du ikke aftager varme. Men mange kan let både lave mere CO2
venlig og billigere varme end fjernvarmen kan tilbyde, hvorfor de naturligvis vil have sikkerhed for
en investering i en sådan løsning, hvorfor de ikke ønsker at blive tilslutningspligtig. Men HK
nægter at give et korrekt svar, hvilket resulterer i en yderst ugunstig limbo for borgeren, hvorefter
tvivlen ofte bliver så stor, at de ender ovre på fjernvarme.
Tilslutningspligten er ikke gældende i eksisterende områder, så midtbyen kan koble sig af
fjernvarmen hvis det går hen og bliver uforholdsmæssigt dyrt, Fjernvarme Horsens kan/vil ikke
svare på hvor mange der har tilslutningspligt i midtbyen.
Borgmesteren er formand for fjernvarme Horsens, og der er flere personer fra vælgerforeningerne
og partierne, der sidder i fjernvarmens bestyrelse, jeg har prøvet at finde ud af hvad deres baggrund
er for at sidde der men kan ikke få dem til af svare på hvordan de er endt der.( de aner ikke hvad
fjernvarme er ) det gælder også mange i byrådet.
Nedenfor har jeg prøvet at liste nogle relevante links og personer, som du forventeligt vil finde
interessante:
LINKS:
Underskriftsindsamlingen
mod tvang til fjernvarme (over 1900 borgere har pt. skrevet
under!):
https://www.skrivunder.net/signatures/nej_tak_til_tvungen_fjernvarme_i_horsen
s/
Facebookgruppen hvor debatten og frustrationen raser, samt et utal af dokumenter og
artikler:
https://www.facebook.com/groups/nejtaktiltvungenfjernvarmeihorsens/
AVISER:
Interessant
artikel, som HK endnu ikke har svaret på:
http://www.oestbirk-avis.dk/abent-
brev-til-byradet-i-horsens-kommune
Læserbrev fra frustreret borger:
http://www.oestbirk-avis.dk/danmarks-historiens-dyreste-
%E2%80%9Cmolbo-historie%E2%80%9D-om-fjernvarmeudvidelse
HKs store påskud for fjernvarmeplanen er CO2 udledning, men hvorfor melder de så ikke
klart ud til borgere som reducerer CO2 endnu mere end fjernvarme nogensinde kommer
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0011.png
til. Hvorfor får de ikke en fritagelse, det giver ikke mening:
http://hsfo.dk/horsens/Vi-
udleder-mindre-CO2-men-aeren-tilfalder-andre-kommuner/artikel/113598
Seneste borgermøde:
http://hsfo.dk/horsens/Fuldt-hus-til-borgermoede-Stor-interesse-for-
alternativer-til-fjernvarmen/artikel/112306
&
http://www.oestbirk-avis.dk/borgermode-i-
stensballe-var-stor-succes
Borgermøde:
http://hsfo.dk/horsens/Fjernvarme-moedte-iskold-
modstand/artikel/102760
&
http://oestbirk-avis.dk/fjernvarmedebat-%E2%80%93-hvor-
var-politikerne
Kommune arrangeret borgermøde:
http://hsfo.dk/sport/Borgere-Hvordan-slipper-jeg-for-
fjernvarme/artikel/77270
Endnu et kommune arrangeret borgermøde:
http://hsfo.dk/erhverv/Stemmer-doerklokker-
mod-fjernvarmeplan/artikel/73963
MEGET interessant at disse ikke kan komme med på fjernvarme, da det er lavet efter
opdaterede regler. Gad vide hvad der ville ske, hvis hele fjernvarmeprojektet blev
beregnet på ny med opdaterede forudsætninger, eller bare område for
område:
http://hsfo.dk/horsens/150-husstande-skal-ikke-have-fjernvarme-
alligevel/artikel/88678
Hvorfor hastes fjernvarmen igennem? Skyldes de nye regler som ikke er givtige for
projektet, eller vil man ikke have for meget modstand:
http://hsfo.dk/horsens/Nyt-
fjernvarmevaerk-hastes-igennem-paa-raadhuset/artikel/80931
Mange ubekendte:
http://www.oestbirk-avis.dk/konservative-stiller-sporgsmal-om-
fjernvarme-pa-vegne-af-borgerne
Byrådsmedlem stemte for fjernvarme, men vil selv
fritages:
http://hsfo.dk/horsens/Byraadsmedlem-vil-fritages-fra-at-faa-
fjernvarme/artikel/98516
Borger har været i Energiudvalget med HKs mangelfulde rådgivning 2
gange:
http://www.energibranchen.dk/11844-2/
&
http://www.energibranchen.dk/wp-
content/uploads/2017/04/Debra_April17_Web.pdf
Borgere tror ikke på tallene og kan ikke finde besparelsen.
http://hsfo.dk/horsens/-
Regnestykket-om-fjernvarme-holder-ikke/artikel/73252
Dialogmøde på Horsens folkeblad, med anbefalinger fra Fjernvarme Horsens ekspert om at
gøre fjernvarmen frivillig.
http://hsfo.dk/horsens/God-varmedialog-men-enige-bliver-vi-
ikke/artikel/77410
PERSONER:
Borger
der bliver ramt af fjernvarmen og repræsentant for siden nej tak til tvungen FJ: John
Borgaard
Borger med en Vedvarende Energiløsning (VE) der ikke kan få svar på fritagelse Casper
Ejland
Formand for SDE (sammenslutningen af danske energiforbrugere) Louis Boe Carslund-
Sørensen
Senior Business Analyst for DGD Kristian Nielsen
Martin Frydenlund Projektleder for EC Power
Byrådskandidat for de konservative Esben Hedeager
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0012.png
Bilag 4:
Indsigelse fra grundejerforeningen Peter Dans Vej, 8700 Horsens.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0013.png
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0014.png
Bilag 5a:
Mail fra byrådspolitikker, Dorte Normann vedr. ansøgning om fritagelse
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0015.png
Bilag 5b:
Høringsbrev udsendt til alle borgerne.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17 EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0017.png
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0018.png
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0019.png
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0020.png
Bilag 5c:
Oversigt over udrulning i Stensballe fra 3 kvartal 2017 til 4 kvartal 2019
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0021.png
Bilag 5d:
Udpluk af Horsens Fjernvarmes projekt vedr. Stensballe (samlet sideantal i
tilslutningsprojekt er 69 sider)
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17 EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0023.png
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17 EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0025.png
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17 EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0027.png
PROJEKT OM TILSLUTNINGSPLIGT FOR
”Stensballe”
HORSENS FJERNVARME a.m.b.a. 8. MARTS 2017
5.
Fastlæggelse af for syningsom r
åder
Afgrænsning af det forsyningsområde, der pålægges tilslutningspligt, er vist på det efterfølgende
kort, jf. også bilag 1, hvor der forefindes en komplet oversigt over ejendommene med matrikel-
numre.
Figu r 1 . Om rå de , de r på læ gge s t ilslut ningspligt .
6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17 EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0029.png
PROJEKT OM TILSLUTNINGSPLIGT FOR
”Stensballe”
HORSENS FJERNVARME a.m.b.a. 8. MARTS 2017
For br u ge r
øk
on om isk e be r e gn in ge r f or e t st a n d a r d h u s på 1 3 0 m
²
, 1 .7 0 0 m
³
n a t u r gga s.
Ta be l 1 .
År
lig va r m e u dgift v e d in div idue l forsyn ing m e d n a t u rga s, va r m e pu m pe r og fj e r n v a rm e for -
syn ing in k l. m om s. som pr
æ
se n t e re t i de t god k e ndt e pr oj ek t forsla g for u dby gn in ge n m e d fj e r n -
v a r m e i H orse n s. D e n
å
r lige v a r m e u dgift k a n be r e gne s på w w w .fj e rn va r m e pla n - h or se ns.d k
8
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17 EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0031.png
PROJEKT OM TILSLUTNINGSPLIGT FOR
”Stensballe”
HORSENS FJERNVARME a.m.b.a. 8. MARTS 2017
9.
Retsvir kninger af tilslutningspligten
Pålæg af tilslutningspligt indebærer, at Fjernvarme Horsens fra tilslutningstidspunktet, eller ved
9-års fristens udløb, kan opkræve både tilslutningsbidrag (investerings- og stikledningsbidrag)
samt de
årlige
faste bidrag (abonnement og arealbidrag), jf. gældende takstblad anmeldt til
Energitilsynet. Se bilag 3.
Pålæg om tilslutningspligt medfører ikke, at ejendommens ejer har pligt til at aftage fjernvarme
eller til at indrette sit varmeanlæg til at kunne aftage fjernvarme, og ejendommens ejer kan uan-
set pålæg om tilslutningspligt anvende anden boligopvarmning som for eksempel brændeovn.
En række ejendomstyper kan ikke pålægges tilslutningspligt, jf. den nærmere beskrivelse heraf
under pkt. 10.
Visse ejendomme kan endvidere ansøge om dispensation efter reglerne herom i tilslutningsbe-
kendtgørelsen, jf. nærmere herom nedenfor under pkt. 11.
Det tidspunkt, hvor ejendommen senest skal tilsluttes "tilslutningstidspunktet", er for ny bebyg-
gelse den dag, ejendommen tages i brug.
For eksisterende bebyggelse er tilslutningstidspunktet senest 9
år
efter kommunens beslutning
om tilslutningspligt.
Kommunen vil efter tilslutningsbekendtgørelsens
§
12 træffe beslutning om, at ejendommen skal
tilsluttes inden udløbet af 9-års fristen, hvis væsentlige varmeinstallationer i ejendommen skal
udskiftes inden 9-års fristens udløb.
9
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17 EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0033.png
TILSLUTNINGSPROJEKT FOR
”STENSBALLE”
HORSENS FJERNVARME a.m.b.a. 8. MARTS 2017
BILAG 3
For br uger
øk
onom i
På de efterfølgende sider er opstillet en række forbrugerøkonomiske beregninger for følgende
”gennemsnits”
parcelhuse med forskellige byggeår:
Pa r ce lh u s da t a
( bygge
å
r , m
2
)
1980-1990, 137
1990-2000, 173
2000-2010, 190
Fj e r n -
varm e
+
+
+
N a t u r ga s
+
+
+
Olie
+
+
+
El
+
Fa st
br
æ
n dse l
+
Varm e-
pu m pe
Pr isen for tilslutningen uden kam pagner abat.
Prisen for et standard hus indeholder stikledning fra vejen til hus inkl. retablering, husindføring
samt indvendige rørføringer inkl. retablering, nedtagning af eksisterende gasfyr samt fjernelse af
aftræk ved skorsten og levering og tilkobling af ny fjernvarmeunit.
Investering i husinstallation, prisoverslag
Stikledning (15 m)*
Tilkoblingsbidrag
Installationsbidrag**
(Alle priser er inkl. moms)
kr.
kr.
kr.
kr.
21.875
11.250
4.500
7.925
kr. 45.550
* Fjernvarme Horsens fastlægger sammen med kunden den kortest mulige føringsvej.
** Installationsbidraget afhænger af BBR-arealet. Ovenstående beregning baseres på et areal på 130m2.
Kam pagnepr is.
Alle forbrugere i de nye fjernvarmeområder, med et gas- eller oliefyr, kan Fjernvarme Horsens
tilbyde en speciel kampagnepris på kr. 25.550 inklusive moms. Kampagneprisen gælder ved til-
slutning i det første
år
og indeholder en rabat på kr. 20.000. Prisen dækker stikledning samt le-
vering og installering af fjernvarmeunit hos forbrugerne ved konvertering til fjernvarme.
Fjer nvar m e H or sens
Tar iffer
Tilslu t n in gsbidr a g
Grundbeløb
Rumbidrag 0
115 m²
Rumbidrag 116
230 m²
Rumbidrag 231
400 m²
Rumbidrag over 400 m²
Stikledning
Stikledning i belægning
Ta r if
4.500 kr.
62,34 kr./m²
50,44 kr./m²
37,83 kr./m²
25,23 kr./m²
750 kr./m
1000 kr./m
Ta r if
625 kr.
23,13 kr./m²
20,63 kr./m²
19,38 kr./m2
År
lige bidr a g
Abonnement
Fast arealbidrag 0
400 m²
Fast arealbidrag 401
4.000 m²
Fast arealbidrag over 4.000 m²
Afgifter er inklusive moms
2-52
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17 EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0035.png
TILSLUTNINGSPROJEKT FOR
”STENSBALLE”
HORSENS FJERNVARME a.m.b.a. 8. MARTS 2017
Ta be l 1 .
Ta be l 2 .
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17 EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0037.png
TILSLUTNINGSPROJEKT FOR
”STENSBALLE”
HORSENS FJERNVARME a.m.b.a. 8. MARTS 2017
Ta be l 3 .
Ta be l 4 .
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0038.png
Bilag 6a:
Mail fra John Brogaard til Teknik- og Miljøudvalget samt dele af byrådet
Fra:
John Brogaard <[email protected]>
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0039.png
Emne: Kritiske spørgsmål vedr. tvangstilslutning til HFV og energiplanen
Dato:
29. august 2017 kl. 00.45.32 CEST
Til:
[email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], pomr@h
orsens.dk, [email protected], [email protected], [email protected], [email protected]
Til medlemmerne af Teknik- og Miljøudvalget og Byrådet i Horsens kommune
Jeg sad og så byrådsmødet tirsdag d. 22. aug. på nettet og var særlig interesseret i punkt 9 vedr.
tilslutningspligten i Stenballe til Horsens Fjernvarmeværk.
Jeg må ærligtalt indrømme, at jeg blev både harm og gal over at høre de arrogante svar, som Ole
Pilgaard fremkom med. Og selv om borgmester Peter Sørensen gjorde et stort nummer ud af at
fastslå, at hele byrådet, havde valgt
“borgmesteren”
til at side i FHV a.m.b.a. så burde han stadig
forholde sig til, at han sidder med 2 kasketter på og derfor netop er inhabil i borgernes synsvinkle,
ligesom gør sig gældende for øvrige medlemmer af byrådet der sidder i bestyrelsesposter under
HFV.
At fordi DONG har sagt okay og de skal
“ud af markedet” er udtryk for at “så gør vi ikke noget
forkert”. Hva’ er det for en påstand? De blev “købt ud” i hvad nok nærmest ligner en studehandlen.
At fremførere at der er særlig stor modstand mod fjernvarmen i Stensballe er også en forkert
påstand. Vi er borger fra alle berørte områder, som følger med, fordi vi er
“de næste ofre” for jeres
TVANG. Der er i øjeblikket over 1.250 medlemmer af Facebook gruppen
“Nej tak til tvungen
fjervarme i Horsens, og næsten 2.000 borger har indtil videre skrevet under
https://www.skrivunder.net/signatures/nej_tak_til_tvungen_fjernvarme_i_horsens/
Så der ER
stor modstand mod TVANGSTILSLUTNINGEN. HFV må så ment gerne udrulle deres fjernvarme
til nye områder, men det skal være FRIVILLIG og foregå på fair konkurrencevilkår ift. andre
energileverandører. Borgerne skal kunne vælge, ligesom man kan vælge, hvorfra man vil købe sin
el, eller sin naturgas.
Hvorfor bliver der på mødet overhovedet ikke svaret på, om det er ret og rimelig at tvangsbinde
10.000 vis af borgere til HVF for tid og evighed. Ole Pilgaard fremfører at økonomien er rigtig god
og at der ikke er flere indsigelser end man kunne forvente (ca. 10%).
Hvorfor skal man så tvinge
alle de utilfredse borger til HFV?
Hvis 80-90% tilslutter sig frivillig og I og HFV mener det
er indenfor det økonomiske råderum, så lad det dog være frivillig. Jeg stiller spørgsmål vedr.
denne problematik senere i mailen.
Ole Pilgaard siger til byrådsmødet, om den lovede besparrelse på 4,000 kr, nu således: "Det
tager
man ind og kigger på i hvert enkelt tilfælde
” Hvad er dette for et svar at give de
kommende tvungne fjernvarmekunder?
Kan jeg og andre borger få en skriftlig garanti for ikke
at blive tvangstilsluttet HFV, såfremt det økonomisk ikke er rentabel ift. mine/vores
eksisterende varmeudgifter?
Vedr. tab på rørledningerne, så er det da yderst relevant for økonomien, hvor store tab der reelt er i
ledningsnettet. Der er jo kæmpe forskel på om det er 2% eller 30% tab. Det har da betydning for
hele økonomien, og I tager alle kommende fjernvarmekunder som økonomiske gidsler, når I på den
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0040.png
måde spiller
“russisk roulette” med så vigtige tal.
Jeg kan i samme henseende passende sprøge
om de 85% co2 besparrelse, om man får smidt i hovedet hele tiden, i reduceret co2 ift.
fjernvarme vs naturgas, er det ud fra et varmetab på 2% eller 30%? og hvad er forventet co2
forbrug til transport af affald og flis fra udlandet?
Jeg vil gerne
henvise til en kronik* af Klaus
Illum i Ingeniøren dateret d. 16. jan. 2014. Her skriver Klaus Illum bla.: “De
p̊st̊r, at Danmarks
bidrag til væksten i atmosfærens CO2-indhold p̊ den m̊de kan formindskes, men deres
populistiske forklaring
p̊, hvordan det kan g̊ til - nemlig den gængse at ’Ved genplantning
optager skoven den CO2, der udledes ved afbrænding af træpiller og flis’ - er et eksempel p̊ det
simplistiske nonsens, der hærger den energipolitiske debat.”
*Kilde:
https://ing.dk/artikel/kronik-traepiller-en-tvivlsom-affaere-165481
Som det store argument for at vi borgerne skal tvinges over på fjernvarme, er ønsket om reducering
af co2 udledning. Og
selv om der er mange eksperter, som for mange år siden tydelig har fastlagt, at
afbrænding af flis (som fjernvarmeværket vil benytte i den kommende kedel) ikke er co2 neutral, så
fortstætter både I og Horsens Fjernvarmeværk med at deklarere at man får et stort fald på 85% i co2
udledningen ift. naturgas.
Jf. en artikel fra Europa-Palamentet dateret d. 06.03.2008 fremgår det klart, at dette er en noget
misforstået påstand. I artiklen fremgår det at Europa-Parlamentet
afholdte en workshop, hvor
deltagerne diskuterede fordelene og ulemperne ved anvendelsen af biobrændsel. Herunder fremkom
Formanden for Parlamentets Udvalg om Landbrug og Udvikling af Landdistrikter, Neil Parish med
følgende citat: ”
En af de største fordele er den øgede energisikkerhed
man derved opn̊r. Men hvis
den eneste m̊de at opn̊ m̊lsætningerne p̊ er ved at importere alt vores biobrændsel, s̊ vil
forsyningskilden være lige s̊ s̊rbar som tilfældet er med olie eller gas”
og den hollandske MEP,
Dorette Corbey delte dette synspunkt og tilføjede: "Biobrændsel
kan medføre stigende
fødevarepriser, bidrage til tab af naturomr̊der... og endda bidrage til udledningen af
drivhusgasser. Vi er nødt til at sondre mellem gode og d̊rlige former for biobrændsel”.
Og set i lyset af at ca.
150 ejendomme nu er taget ud af projektet i nov. 2016, fordi den nye
beregningsmodel fra energistyrelsen viser, at det ikke er muligt at få positiv samfundsøkonomi i de
pågældende områder, fordi Energiministeriet og Energistyrelsen i foråret 2016 ændrede
forudsætninger for beregning af varmeprojektforslag. Har de ændrede forudsætninger fra
Energiministeriet ikke har fået en lille klokke til at ringe i hovedet på Jer? Det er dybt uansvarligt,
at I ikke får foretaget nye samfundøkonomiske beregninger for HELE projektet ud fra den nye
beregningsmodel. Og jeg vil i den grad gøre opmærksom på, at I ikke er udvidende omkring den
nye beregningsmodel. At I tilsidesætter den viden, vil efter min overbevisning gøre jer personlig
økonomisk ansvarlig. I har som folkevalgte byrådsmedlemmer PLIGT til at sætter Jer ind i alle
forholdene og handle ansvarsfuldt derefter. Og når beregninger fra en villavej tilsvarende den
villavej jeg bor på,
“pludselig” ikke har en positiv samfundsøkonomi, hvorfor skulle det så være
gældende for min eller andre lign. villaveje? Det er stadig et krav, at der skal være en positiv
samfundsøkonomi for at byrådet kan godkende et VP forslag.
Hvorfor har man ikke villet
foretage nye beregninger?
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
Er det fordi Peter Didriksen diktere dette i et dokument dateret d. 3.11.2016?
"Styrelsen
forudsætnings ændringer har ingen konsekvens for det store projektforslag fra oktober 2015. Det er
godkendt og kan ikke ændres, hvis nogle politikere i byr̊det skulle f̊ den ide."
Vedr. svar fra borgerne, som Ole Pilgaard til byrådsmødet mente I svarede så fint på, så vil jeg lige
oplyse om, at jeg har sendt flere mail med spørgsmål til Jer (Peter Didriksen) og HFV, men møder
kun tavshed. Men måske I så vil være så flinke at undersøge og svarer på mine spørgsmål, jf.
nedenstrående:
Jeg har tidligere forespurgt Horsens kommune, Peter Didriksen, og direktøren for Horsens
Fjernvarmeværk,
hvor mange af de gamle eksisterende fjernvarmekunder der IKKE er
tilslutningspligtige til fjernvarmeværket?
Dette ville de ikke
tilsyneladende ikke svare på. Det er
dybt kritisabel, at man tvinger en stor gruppe borgere til et fjernvarmeværk uden mulighed for at
komme ud af det igen, mens et ukendt antal eksisterende fjernvarmekunder (formentlig tusinder)
reelt kan afmelde sig fjernvarmen og opstille VE-anlæg istedet uden efterfølgende at skulle bidrage
kollektivt til varmeværket, som alle nye tvangstilsluttede borger kommer til.
Hvorfor skal 10.000
borger tvinges til HFV, mens de eksisterende kunder ikke er tvangstilsluttet eller har
forblivelsespligt?
Jeg har også forespurgt flere byrådspolitikkere om man ikke har set på andre muligheder for at gøre
Horsens kommune "grøn" og nedbringe co2'en, men fået oplyst, at man har kun forholdt sig til en
kommende konvertering til fjernvarme.
Dette til trods for, at man f.eks. har bygget et stort nyt
biogas-anlæg nord for Horsens kommune for få år siden, der uden videre kan lede biogas rundt i det
eksisterende gasnet uden særlige omkostninger og faktisk dække hele det berørte område. Og rundt
i landet fortsætter man med opsættelse af biogas-anlæg.
Hvorfor har man ikke undersøgt andre
muligheder for udfasning af co2 i kommunen, og hvorfor har man ikke inddraget borgerne i
denne proces?
Jeg har ved et møde med direktør Kristian Nielsen fra Dansk
Gas Distribution, fået oplyst, at de
store investeringer man foretog i naturgasrør i hele Danmark er tilbagebetalt omkring 2022, og det
vil betyde at man vil halvere den afgift på gasrørerne som gas-kunderne betaler pt. Des mere
tåbeligt at man så vil krave 200 kilometer fjernvarmerør ned i og omkring Horsens kommune. Man
kan uden yderligere omkostninger lede biogas rundt til borgerne og ellers gøre det attraktivt at
skifte til VE-anlæg eller hybridanlæg når ens gasfyr står til udskiftning.
Til
trods for mange veldokumenterede argumenter for at projektet ikke er holdbart og ude af trit
med den udvikling samfundet i forvejen er på vej i mod, med konvertering til mere vedvarende
energi fra vind, sol og biogas, så har byrådet ikke på noget tidspunkt
vil lytte til borgerne og
genoverveje hele projektet.
Og så er mit spørgsmål bare om den kæmpe investering i "bedre energi/miljø" af opvarming af
vores huse ikke kunne bruges mere miljørigtig og fornuftigt. For hvis man i stedet motiverede
borgerne
til at skifte til vedvarende energiformer for det samme investeringsbeløb og så tilmed fik
den økonomiske fordel, at man rent faktisk fik reduceret sin årlige varmeregning væsentlig, så var
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
der i det mindste fornuftige beslutninger der blev taget. Og hvis byrådet og Horsens Fjernvarme
vitterligt tror på at borgerne vil få store besparelser på varmeregningen, så vil kunderne jo komme
af sig selv.
Og lad mig til slut lige sætte borgernes økonomi op i en forenklet model, men som for mig tydelig
viser, at der ikke er nogen besparelse
at finde i hele projektet. Horsens kommune stiller en garanti
på 900.000 millioner kr. til udlæggelse af over 200 km. fjernvarmerør og udvidelse af varmeværket.
Hvis budgettet så reelt holder, hvilet jeg ikke er naiv nok til
selv at tror på, når udgangspunktet er
et
“standarthus på 130 kvt.m. med højt varmeforbrug" og ikke ud fra den reelle bygningsmasse i de
berørte områder. - Det er amatøragtigt og dybt kritisk, at man ikke forholder sig til den aktuelle
bygningsmasse, når man udregner samfundsøkonomien i Jeres energiplan. I har adgang til alle
tallene for bygningsmassen, naturgasforbrug, alder på gaskedler, energimærkninger mv. men uagtet
dette, så acceptere I at HFV beregner ud fra et ikke eksisterende bygningsmasse.
Ca. 10.000 husstande skal tilsluttes det udvidede fjernvarmeværk. Installationen koster hvert husejer
minimum mellem kr. 25.500 - 45.500 i installationsudgifter. Horsens fjernvarme giver
en “rabat" vil
hurtig tilslutning" på 20.000 kr. (derfor de 25.500) Penge som blot skal tilbagebetales over
fjernvarmeregningerne over tid igen. Så at kalde det en rabat er vist nærmest falsk markedsføring...
For hvem betaler denne “rabat”?
Så reelt
skal borgerne samlet set selv yderligere betale hvad der svarer til et sted
mellem 25.500.000
og 45.500.000 kr. i forventede installationsudgifter i deres ejendomme. Den reelle udgift pr.
husstand er altså en konventeringsudgift på ikke under 125.000 kr. samlet set, som kun
fjernvarmekunderne skal betale.
Jeg ønsker svar på alle de spørgsmål (fed
skrift)
som jeg har stillet i mailen, og så vil jeg gøre
opmærksom på, at jeg den 22. sep. 2016 modtog svar fra minister, Lars Chr. Lillenholt, Energi-
Klima- og Klimaministeriet, hvor han ift. med utilfredshed med Horsens kommunes energiplan
svarer følgende omkring tvangstilslutningen: "Jeg
har netop lanceret en forsyninsgstrategi…. Her
foresl̊r jeg, at man fjerner muligheden for at
pålægge
tilslutningspligt p̊ eksisterende boliger, som
ikke har tilslutningspligt i forvejen. Jeg har desuden lagt op til en analyse af, om der er grundlag
for at afskaffe tilslutningspligten for boliger, der allerede er omfattet af et sådant
p̊læg".
Har denne udmelding fra ministeren, som I formodes at være bekendt med, bevirket, at I nu
forhaster tvangstilslutningerne, selv om fjernvarmen ikke vil kunne leveres (udlæggelse af
rør) før år frem?
Jeg har hermed på vegne af tusindvis af utilfredse borger, gjort Jer opmærksom på, at TVANG ikke
er løsningen, og I bedes på det kraftigste revurdere hele energiplanen og være Jeres opgave voksen
og fritstille borgerne om man ønsker fjernvarme eller ej. Hvis HFV vil udvide deres firma, så skal
de være mere end velkommen, men at I tvinger borgerne til at betale til HFV, uanset om de vil
aftage fjernvarme eller ej er forældet tankegang, som ikke hører sig hjemme i et moderne samfund.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
Afventer snarest svar på mine spørgsmål
John Brogaard
Peter Dans Vej 9
8700 Horsens
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0044.png
Bilag 6b:
Svar fra Horse s ko
u e vedr. Joh Brogaard ’s
ail.
(Gul markering fremhævet af John
Dokumentation for ikke tilslutnings- forblivelsespligt for
eksisterende forbrugere )
Horsens Kommune
Rådhustorvet
4, 8700 Horsens
Teknik og
Miljø
Sagsbehandler:
Jens Heslop
www.horsens.dk
Sagsnr. 00.22.04-K00-1-17
Dato: 11.9.2017
John Brogaard
Peter Dans Vej 9
8700 Horsens
[email protected]
Henvendelse til formanden for Teknik- og Miljøudvalget
Formanden for Teknik- og
Miljøudvalget
har bedt Teknik og
Miljø
om at besvare din
henvendelse vedr. fjernvarme.
Du har, den 29. august 2017, sendt en mail til Teknik- og
Miljøudvalget
om punkt nr. 9
dagsordenen til Byrådsmødet den 22. august 2017.
Byrådet har, siden foråret 2015, forholdt sig til fjernvarmeudrulningen i Horsens og der har
igennem hele forløbet
været
mange beslutninger, som skulle træffes.
Fjernvarmeprojektet har gjort det
nødvendigt
at udarbejde og politisk behandle et
varmeprojektforslag, en
miljøvurdering,
en fuld VVM-redegørelse, et kommuneplantillæg og en
lokalplan.
Alle sagerne er behandlet i henhold til lovgivningens krav. Fordele/ulemper for Horsens by og
de enkelte borgere er blevet belyst.
Vi har indhentet oplysninger fra
rådgivere, Miljøstyrelsen,
forsyningsselskabet og kommunens
egen administration samt indkommende
høringssvar
inden godkendelserne.
Kommunen skal tage flere hensyn end blot
økonomien
i projekter af denne størrelse. Der skal
være
en
miljøfordel,
en forsyningssikkerhed, en stabilitet i priserne og en synergieffekt, der
gør
projektet til et langsigtet, positivt aktiv for hele byen.
En god og effektiv infrastruktur er en kerneopgave for en kommune. Det er infrastrukturen, der
er krumtappen i en god by og en god hverdag. Uden god og stabil infrastruktur kan en by ikke
udvikle sig positivt over lang tid.
Fjernvarmeprojektet vil
være
fuldt gennemført om ca. 7
år
og det bliver et meget vigtigt
redskab, for at kunne udnytte alle de energiressourcer, der i dag
går
til spilde rundt om i byen.
Danmark har et
mål
om at
være
CO
2
neutral i 2050 og det
kræver,
at vi tænker langsigtet.
Fjernvarmen er et vigtigt element i dette.
I din mail
spørger
du helt konkret til en beregnet besparelse
4.000 kr. pr. husstand. Her
gentages, at de 4.000 kr. i besparelse er, og har hele tiden
været,
en gennemsnitsberegning,
baseret
tal fra bl.a. Energistyrelsen.
1
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17 EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
1807460_0046.png
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17 EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17
Den 16. december 2014 godkendte Byrådet
således
en optimering af affaldsforbrændings-
anlægget,
der sparede fjernvarmekunderne i Horsens for en
årlig
udgift
14 mio. kr.
Over 20
år
er denne ene besparelse
på næsten ¼
mia. kr.
I dit brev henviser du til en korrespondance med energiministeren. Som kommune kan vi kun
forholde os til vedtaget lovgivning. Vi
planlægger
og agerer ud fra dette.
Afslutningsvist vil jeg gerne
gøre opmærksom på,
at kommunens
planlægning
og
myndighedsarbejde
dette
område
ikke stammer fra enkeltansattes holdninger. Jeg
derfor sige, at jeg ikke finder det hensigtsmæssigt, at kritik af kommunens valg rettes mod
enkeltansatte.
vegne af kommunens ansatte vil jeg gerne frabede dette.
Man er velkommen til at kritisere Byrådets politiske valg af fjernvarmeudrulning og anvendelse
af tilslutningspligt. Det er helt legitimt. Man er
også
velkommen til at kritisere administrationens
myndighedsarbejde ved at henvende sig til mig, men jeg finder det ikke acceptabelt, at ansatte
udpeges for at
håndhæve
de politiske valg og den lovgivning, der er
på området.
Med venlig hilsen
Jens Heslop
Direktør
3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang i Horsens Kommune ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17