Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 159
Offentligt
1857755_0001.png
Kodeks for godt
bestyrelsesarbejde
i de forbrugerejede forsyningsselskaber
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Henvendelse af 19/2-18 fra Dansk Fjernvarme og Danske Vandværker om kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
1857755_0002.png
Indhold
3
4
4
4
5
5
5
6
8
10
12
13
14
16
19
Forord
Introduktion
Målgruppe
2.Afsættet
for anbefalingerne
Soft law og dens betydning
2.Redegørelse
for godt bestyrelsesarbejde
2.Opbygning
af kodekset
Aktivt ejerskab
Bestyrelsens opgaver og ansvar
Bestyrelsens sammensætning og samspil
Bestyrelsens kompetencer
Honorering af bestyrelsen
Samspil mellem bestyrelse og daglig ledelse
Bilag 1 Skema til redegørelse for anbefalingerne for godt
bestyrelsesarbejde
Bilag 2 Kodeksets tilblivelse
Forord
De forbrugerejede vand- og fjernvarmeselskaber, som er reguleret efter hvile i sig selv-princippet, varetager en række
helt centrale opgaver for den enkelte forbruger og for samfundet som helhed. Selskaberne håndterer kritiske forsynings-
ydelser for borgere og erhvervsliv, de bidrager til eksport og jobskabelse, og de bidrager til grøn omstilling og beskyttelse
af natur og miljø – for blot at nævne nogle områder.
De forbrugerejede vand- og fjernvarmeselskaber løfter således et bredt samfundsansvar. Deraf følger en særlig forplig-
tigelse til at imødekomme interessen fra såvel ejere, forbrugere og øvrige interessenter og sikre, at selskabet arbejder i
henhold til de formål, det er sat i verden for.
Der er imidlertid store forskelle på tværs af forsyningsselskaberne, bl.a. med hensyn til ejerforhold, størrelse, antal
forsyningsarter, samt hvorvidt selskabet har ansatte eller ej. Dansk Fjernvarme og Danske Vandværker har derfor taget
initiativ til at udvikle et kodeks for godt bestyrelsesarbejde specifikt rettet mod de forbrugerejede vand- og fjernvarme-
selskaber.
Ambitionen er at favne de forskelle, der er mellem selskaberne, og målrette anbefalingerne efter de forhold, der gør sig
gældende i branchen i dag – samtidig med at barren for godt bestyrelsesarbejde løftes.
Vi skal sikre de bedst mulige betingelser for ejernes og interessenternes kontrol med og tillid til selskabet – for det enkel-
te selskabs skyld og for branchen som helhed. Det er håbet, at vi dermed samtidig kan bidrage til at genoplive, forny og
sikre forbrugereje som ejerform i forsyningssektoren.
Målet med anbefalingerne er således at stille rammer til rådighed for de enkelte selskaber, så de kan sikre og redegøre for
deres efterlevelse af god selskabsledelse. Det kan have sine begrundelser, at selskaberne arbejder forskelligt med godt
bestyrelsesarbejde. Men alle selskaber bør forholde sig til hver enkelt anbefaling efter følg eller forklar-princippet, som
du kan læse om på side 5.
Der er tale om et første sæt af anbefalinger, og det er forventningen, at udviklingen i branchen vil medføre et naturligt
behov for at opdatere anbefalingerne løbende.
God læselyst!
Uffe Bro
Formand, Dansk Fjernvarme
Udviklingen af kodekset er sket under ledelse
af en styregruppe bestående af følgende
medlemmer:
Uffe Bro, formand, Dansk Fjernvarme
Per Roth, formand, Danske Vandværker
Kim Mortensen, direktør, Dansk Fjernvarme
Allan Weirup, direktør, Danske Vandværker.
Udgave:
1. udgave februar 2018
Oplag:
7.000 eksemplarer.
Trykt på Multiart Silk 150/200gr.
Trykt med miljøvenlige
vegetabilske farver.
Tryk:
Sangill Grafisk.
Layout:
Irene Blak Villadsen
Fotos:
Nils Rosenvold, Jesper Voldgaard, Bo Nymann,
Patrick Kirkby
Indholdet kodekset:
kan frit citeres mod tydelig
kildeangivelse.
Per Roth
Formand, Danske Vandværker
Kim Mortensen
Direktør, Dansk Fjernvarme
Allan Weirup
Direktør, Danske Vandværker
2
|
Kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
Kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
|
3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Henvendelse af 19/2-18 fra Dansk Fjernvarme og Danske Vandværker om kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
1857755_0003.png
Introduktion
1
Introduktion
Introduktion
God selskabsledelse og godt bestyrelsesarbejde har manife-
steret sig som et centralt fokusområde i såvel erhvervslivet
som hos politikere og myndigheder. De børsnoterede selska-
ber er gået forrest med udviklingen af anbefalinger til god
selskabsledelse. Siden er der udarbejdet anbefalinger for
bl.a. fonde og for statens ejerskab. Og senest er der udviklet
anbefalinger for de kommunalt ejede forsyningsselskaber
samt for de større, forbrugerejede forsyningskoncerner.
God selskabsledelse handler om de styringsmæssige
rammer omkring et selskab – om ejernes, bestyrelsens og
ledelsens rolle og ansvar og om samspillet mellem disse
styringsniveauer.
I nærværende kodeks er fokus centreret omkring bestyrel-
sens rolle ift. ledelsen af vandværkerne og fjernvarmesel-
skaberne – herunder relationen til ejerne og den daglige
ledelse. Af samme grund er benævnelsen godt bestyrelses-
arbejde valgt.
Soft law og dens betydning
Ansvarsfordeling
Andelshaverne/ejerne
Skal sikre en bestyrelsessammensætning,
der er passende i forhold til selskabets for-
retning og situation – under hensyntagen til
vedtægterne.
Skal føre et overordnet tilsyn og tage stilling
til udviklingen i selskabet.
Skal reagere, hvis udviklingen i selskabet
tilsiger det.
Skal tage stilling til den overordnede strate-
giske ramme for selskabet.
Anbefalingerne for godt bestyrelsesarbejde er soft law.
Det vil sige, at det netop handler om anbefalinger, som kan
og bør følges, men hvor der også kan være begrundelser
for at afvige i konkrete tilfælde, som man så redegør for.
Det er det, der går under betegnelsen Følg eller forklar-
princippet. Hvor lovgivningen oftest angiver en minimums-
standard, er anbefalingerne i kodekset i stedet at anse som
god skik og best practice inden for bestyrelsesarbejde. Følg
eller forklar-princippet er således en fleksibel tilgang, som
tilgodeser selskabernes forskellige udgangspositioner.
Fordelen ved at operere med soft law er, at fremtidige
ændringer ikke kræver, at man skal igennem et omfattende,
bureaukratisk lovgivningsarbejde. I stedet kan man relativt
hurtigt ændre anbefalingerne for godt bestyrelsesarbejde,
efterhånden som man opnår ny indsigt i og nye erfaringer
med, hvad der virker bedst i forhold til godt bestyrelses-
arbejde – og i takt med at sektoren flytter sig.
Det forudsættes, at de forbrugerejede vand- og
fjernvarmeselskaber lever op til gældende lovgivning.
Første anbefaling er dermed, som følger:
Redegørelse for godt
bestyrelsesarbejde
Det anbefales,
at alle forsyningsselskaber
hvert år redegør for godt bestyrelsesarbejde
og offentliggør redegørelsen, eksempelvis i
årsrapporten eller på selskabets hjemmeside.
Bestyrelsen
Har det overordnede ansvar for beslutninger
vedrørende drift og investeringer.
Målgruppe
Anbefalingerne er målrettet forbrugerejede fjernvarme- og
vandforsyningsselskaber. Anbefalingerne kan endvidere helt
eller delvist tjene til inspiration for andre danske forsynings-
selskaber – hvad enten de er forbrugerejede eller kommunalt
ejede, og uagtet hvilke forsyningsarter de dækker.
Selskaberne er meget forskellige, bl.a. med hensyn til antal
andelshavere, antal forbrugere, antal forsyningsarter, samt
hvorvidt selskabet har ansatte eller ej. Anbefalingerne
gælder som udgangspunkt alle forbrugerejede forsynings-
selskaber. Dog vedrører anbefalingerne på side 14 kun
forsyningsselskaber, der har ansatte eller administreres af
et andet selskab, hvor administrationsselskabet varetager
rollen som daglig ledelse.
Består selskabet af flere juridiske enheder med hver deres
bestyrelse og/eller ledelse – eksempelvis et vandselskab, et
varmeselskab og et fælles forsyningsselskab – bør der udar-
bejdes en redegørelse for godt bestyrelsesarbejde for hvert
selskab. Hvis selskaberne har samme bestyrelse og ledelse,
kan der udarbejdes én samlet redegørelse, som tager de for-
skellige aktiviteter og selskaber i betragtning.
Skal udøve strategisk ledelse, dvs. bl.a.
tage aktiv del i udarbejdelsen af selskabets
overordnede strategi og mål samt træffe
beslutninger vedrørende sager, der går ud
over den daglige drift.
Har ansvaret for at være sparringspartner
for og varetage en kontrolfunktion i forhold
til den daglige ledelse.
Har pligt til at understøtte andelshavernes
overordnede tilsyn, bl.a. ved at sikre, at an-
delshaverne modtager relevant information.
Redegørelse for godt bestyrelsesar-
bejde
Hvis andelshaverne skal kunne tage stilling til den overord-
nede strategiske ramme og udøve kontrol med selskabet,
kræver det åbenhed og gennemsigtighed i forhold omkring
selskabets ledelse – herunder de forhold der berøres i nær-
værende kodeks. Det er afgørende for at sikre legitimiteten
af forbrugerejet.
Anbefalingen er således, at alle selskaber hvert år redegør
for deres tilgang til godt bestyrelsesarbejde, eksempelvis i
årsrapporten eller på deres hjemmeside. Der er udarbejdet
et skema til brug for redegørelsen, jf. bilag 1. på side 16.
Redegørelsen bør konkret forholde sig til anbefalingerne
og angive, hvorvidt man følger en anbefaling eller forklare,
hvorfor man ikke gør, og hvordan man i stedet har valgt at
indrette sig.
Opbygning af kodekset
Kodekset er opbygget med udgangspunkt i seks hoveddele:
Aktivt ejerskab
Bestyrelsens opgaver og ansvar
Bestyrelsens sammensætning og samspil
Bestyrelsens kompetencer
Honorering af bestyrelsen
Samspil mellem bestyrelse og daglig ledelse
Under hvert emne udledes konkrete anbefalinger for godt
bestyrelsesarbejde. Anbefalingerne er fremhævet i tekst-
bokse.
Daglig ledelse
Har ansvaret for den daglige drift af
selskabet.
Afsættet for anbefalingerne
Anbefalingerne tager afsæt i en overordnet tredeling af
ansvar og roller for selskaberne.
Har pligt til at understøtte bestyrelsens stra-
tegiske ledelse ved løbende og på passende
niveau at informere om forhold i selskabet
og inddrage bestyrelsen i beslutninger af
usædvanlig karakter eller af stor betydning
for selskabet.
4
|
Kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
Kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
|
5
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Henvendelse af 19/2-18 fra Dansk Fjernvarme og Danske Vandværker om kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
1857755_0004.png
Aktivt ejerskab
1
Aktivt ejerskab
Aktivt ejerskab
I de forbrugerejede vand- og fjernvarmeselskaber ligger
ejerskabet hos andelshaverne. Det er dog ikke et ejerskab
i gængs forstand, da der ikke er tale om omsættelige
andele. De forbrugerejede selskaber er ikke til salg på
en markedsplads; andelene knytter sig til forbruget af
forsyningsydelsen, i praksis ofte til måleren.
Dette kan betyde, at der hos andelshaverne ikke er den
samme opmærksomhed på det aktive ejerskab, som der
eksempelvis vil være hos en aktionær i et børsnoteret
selskab. På selskabsniveau kan det give udfordringer, hvis
ejerne (andelshaverne) ikke udfører et aktivt ejerskab i form
af involvering, stillingtagen, fremmøde og dialog. Det kan
således være svært at vide, hvordan ejerne (andelshaverne)
ønsker, at selskabet skal udvikle sig.
Kommunikationen mellem vand- eller fjernvarmeselskabet
og andelshaverne er helt central, da det er i denne dialog,
man kan udvikle og befrugte det aktive ejerskab. Der på-
hviler selskab og bestyrelse et særligt ansvar for at udvikle
og aktivere andelshaverne i det aktive ejerskab, og at man
gør det så let som muligt for andelshaverne at udøve deres
ejerskab ved at sikre gennemsigtighed og mulighed for at
udøve kontrol. Dette kan eksempelvis ske ved, at der årligt
udvikles en plan for, hvordan man vil aktivere andelshaver-
ne i det aktive ejerskab og offentliggør denne – eventuelt
til drøftelse med andelshaverne. Bestyrelsen og den dag-
lige ledelse skal således understøtte og fremme det aktive
ejerskab, hvilket kræver involvering i det demokratiske
liv blandt andelshaverne. Det ligger i den grundlæggende
natur og i sikringen af legitimiteten af forbrugerejet.
Det er centralt, at selskabet også er opmærksomt på de
kunder og forbrugere, som det betjener, men som ikke er
andelshavere – eksempelvis beboere i boligforeninger.
Disse bør også involveres i selskabets løbende kommuni-
kation.
Generalforsamlingen er andelshavernes primære redskab til
at udøve det aktive ejerskab. Her vælges bestyrelsen, og de
overordnede strategiske spørgsmål behandles herunder den
værdi, selskabet skaber for andelshaverne og forbrugerne.
Det er væsentligt, at det gøres bredt kendt blandt andels-
haverne – ved hjælp af alle gængse kommunikations-
kanaler – at der afholdes generalforsamling. Et stærkt og
repræsentativt fremmøde på generalforsamlingen under-
støtter det aktive ejerskab og kontrollen af bestyrelsen og
den daglige ledelse.
Det er bestyrelsens og den daglige ledelses rolle at under-
støtte og fremme det aktive ejerskab på generalforsam-
lingen. Dette kan eksempelvis gøres ved, at der på forhånd
kommunikeres strategiplaner og mål, som herefter kan
drøftes og behandles på generalforsamlingen. Det er cen-
tralt, at kommunikationen forud for generalforsamlingen
og kommunikationen under generalforsamlingen sker i en
form, der er let tilgængelig.
Den stærkeste aktivering sker via en løbende dialog med
andelshaverne hen over året, hvilket understøtter engage-
ment og involvering i selskabet. Det kan eksempelvis opnås
via åbent-hus arrangementer og deltagelse i arrangemen-
ter i forsyningsområdet. Dialogen bør ikke blot relatere sig
til vand- eller fjernvarmeleverancen, men relatere sig til
selskabets udvikling og den værdi, der skabes for andels-
haverne og forbrugerne.
Det skal samtidig understreges, at bestyrelsens aktivering
af andelshaverne ikke i alle tilfælde bør være udslagsgiven-
de for vurderingen af bestyrelsens effektivitet.
I nogle lokalsamfund kan det kræve uhensigtsmæssigt
mange ressourcer at aktivere andelshaverne, uden at det
er udtryk for manglende tilfredshed med bestyrelsen.
Tværtimod. Her kan bestyrelsen med passende intervaller
på anden vis, eksempelvis via spørgeskemaundersøgelser,
opsamle informationer om, hvorvidt der er opbakning til
bestyrelsens linje.
Aktivt ejerskab
Det anbefales,
at selskabet løbende arbejder
på at gøre det let at udøve det aktive
ejerskab gennem løbende kommunikation og
gennemsigtighed og dermed giver mulighed for
at udøve kontrol.
Det anbefales,
at selskabet årligt udarbejder
en plan for involvering og aktivering af
andelshaverne.
Det anbefales,
at selskabet annoncerer bredt
ved indkaldelse til den årlige generalforsamling
samt tilsikrer, at kommunikationen forud for og
under generalforsamlingen er let tilgængelig.
6
|
Kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
Kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
|
7
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Henvendelse af 19/2-18 fra Dansk Fjernvarme og Danske Vandværker om kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
1857755_0005.png
Bestyrelsens opgaver og ansvar
Bestyrelsens opgaver og ansvar
Bestyrelsens
opgaver og ansvar
Det er bestyrelsens opgave at varetage den overordne-
de og strategiske ledelse af selskabet. Generelt kan det
siges, at bestyrelsen er ansvarlig for selskabets ledelse og
organisering, strategiudvikling og -opfølgning, økonomisk
planlægning og opfølgning, tilsyn med selskabet samt
risikostyring. I forbrugerejede forsyningsselskaber har
bestyrelsen derudover en særlig opgave i relation til de
demokratiske rammer, se side 6.
Formålsparagraffen i selskabets vedtægter definerer – på
overordnet vis – selskabets opgave. Formålsparagraffen er
dog at betragte som minimumsanvisninger, og det anbefa-
les, at der defineres konkrete mål og værdier for selskabet,
og at det defineres nærmere, hvilken værdi selskabet skal
levere til forbrugerne og samfundet. Her bør bl.a. tages
stilling til økonomi/takster for forbrugerne, kvaliteten af
vand- og fjernvarmeleverancen, forsyningssikkerhed/-sta-
bilitet, miljøspørgsmål, medarbejderforhold mm. De nu-
værende og fremtidige forbrugeres interesser skal være i
centrum for selskabets ageren – på både kort og langt sigt.
I den henseende er det centralt, at bestyrelsen har fokus
på og afsætter tilstrækkelig tid til at drøfte og tage stilling
til den overordnede og langsigtede udvikling af selskabet.
Der bør udarbejdes en samlet, langsigtet strategi-/udvik-
lingsplan, som bestyrelsen tager op til overvejelse mindst
én gang årligt.
I relation til de strategiske mål og forudsætningerne herfor
skal bestyrelsen løbende forholde sig til selskabets eksi-
stensberettigelse og overveje, om forbrugerne er bedre
stillet ved at søge mod samarbejder og eventuelt sammen-
lægning, eksempelvis med andre forbrugerejede vand- og
fjernvarmeselskaber.
Bestyrelsen er endvidere til enhver tid forpligtet til at
vurdere selskabets økonomiske situation og sikre, at det
tilstedeværende kapitalberedskab er forsvarligt. Her bør
det sikres, at bestyrelsen løbende modtager en fornøden
rapportering om selskabets finansielle forhold.
Det er også bestyrelsens ansvar at sikre en forsvarlig
organisering af selskabet. Det omfatter bl.a. ansættelse og
afskedigelse af selskabets ledelse (eventuelt indgåelse af
aftaler med administrationsselskab), stillingtagen til eksi-
sterende og ønskede kompetencer samt tilvejebringelse af
de nødvendige midler til selskabets organisering.
Effektiv risikostyring og intern kontrol er en forudsætning
for, at bestyrelsen og lederen hensigtsmæssigt kan løfte
det ansvar, der påhviler dem. Det er derfor væsentligt, at
bestyrelsen påser, at der er en effektiv risikostyring og
effektive interne kontroller, der sikrer, at selskabet over-
holder lovgivningen og efterlever de retningslinjer, der
udstikkes af ejer og bestyrelse. Arbejdet med risikostyring
kan eventuelt struktureres efter tekniske, økonomiske og
strategiske risici. Risikovurderingen og -håndteringen bør
kommunikeres, eksempelvis i ledelsesberetningen eller
årsberetningen
1
.
Bestyrelsen skal også sikre, at selskabet følger hensigts-
mæssige retningslinjer/politikker for indkøb, herunder at
udbud anvendes, hvor det er formålstjenligt. Ligeledes bør
bestyrelsen sikre en professionel relation til leverandører
og undgå eventuelle habilitetsudfordringer ift. indkøbs-
beslutninger.
Bestyrelsens opgaver
og ansvar
Det anbefales,
at bestyrelsen tager stilling til de
strategiske mål for selskabet og udarbejder en sam-
let, langsigtet strategi-/udviklingsplan, som mindst
én gang årligt tages op til overvejelse.
Det anbefales,
at bestyrelsen løbende forholder sig
til selskabets eksistensberettigelse og overvejer, om
forbrugerne er bedre stillet ved at søge mod sam-
menlægning eller samarbejder.
Det anbefales,
at bestyrelsen sikrer en løbende
underretning og stillingtagen til udviklingen i selska-
bets økonomi og kapitalberedskab.
Det anbefales,
at bestyrelsen mindst én gang årligt
tager stilling til selskabets organisering og ledelse.
Det anbefales,
at bestyrelsen påser, at der er en
effektiv risikostyring og effektive interne kontroller.
Risikovurderingen og -håndteringen bør offentlig-
gøres.
Det anbefales,
at bestyrelsen sikrer, at selskabet
følger hensigtsmæssige retningslinjer/politikker for
indkøb og udbud, og at relationer til leverandører
holdes på et professionelt niveau.
1
For vandværkerne kan der eventuelt tages udgangspunkt i vejledning om Kvalitetssikring på almene vandforsyninger.
8
|
Kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
Kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
|
9
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Henvendelse af 19/2-18 fra Dansk Fjernvarme og Danske Vandværker om kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
1857755_0006.png
Bestyrelsens sammensætning og samspil
1
Bestyrelsens sammensætning og samspil
Komitéen for god Selskabs-
ledelse* definerer uafhængig-
hed således:
”For at være uafhængig må den pågældende
ikke:
være eller inden for de seneste 5 år have
været medlem af direktionen eller ledende
medarbejder i selskabet, et datterselskab
eller et associeret selskab,
indenfor de seneste 5 år have modtaget
større vederlag fra selskabet/koncernen,
et datterselskab eller et associeret selskab
i anden egenskab end som medlem af
bestyrelsen,
repræsentere eller have tilknytning til en
kontrollerende aktionær,
inden for det seneste år have haft en
væsentlig forretningsrelation (f.eks.
personlig eller indirekte som partner eller
ansat, aktionær, kunde, leverandør eller
ledelsesmedlem i selskaber med tilsvarende
forbindelse) med selskabet, et datterselskab
eller et associeret selskab,
være eller inden for de seneste 3 år have
været ansat eller partner i samme selskab
som den generalforsamlingsvalgte revisor,
være direktør i et selskab, hvor der er
krydsende ledelsesrepræsentation med
selskabet,
have været medlem af bestyrelsen i mere
end 12 år, eller
være i nær familie med personer, som ikke
betragtes som uafhængige.
Uanset at et bestyrelsesmedlem ikke er
omfattet af ovenstående kriterier, kan der være
andre forhold, der gør, at bestyrelsen beslutter,
at et eller flere medlemmer ikke kan betegnes
som uafhængige.”
* Komitéen for god Selskabsledelse arbejder for
at fremme udviklingen i god selskabsledelse.
relationer, egeninteresser/særinteresser, aflønning fra sel-
skabet mm. Hvis at medlemmer vælges eller udpeges af en
bestemt gruppe eller interessent, bør dette også fremgå af
redegørelsen.
Derudover bør der søges en mangfoldigt sammensat be-
styrelse – blandt andet ift. køn, alder og baggrund. Besty-
relsen kan hertil opstille måltal for eksempelvis andelen af
det underrepræsenterede køn i bestyrelsen.
Ligeledes bør der være opmærksomhed omkring at sikre
en hensigtsmæssig balance mellem kontinuitet og fornyel-
se i bestyrelsesarbejdet. I den forbindelse bør der redegø-
res for, hvor længe hvert medlem har siddet i bestyrelsen,
ligesom det kan overvejes at definere en øvre grænse for,
hvor mange gange et medlem kan genvælges.
Det anbefales, at bestyrelsesmedlemmer vælges for to år
ad gangen. Dermed kan opnås en hensigtsmæssig balance
mellem på den ene side at sikre den fornødne kontinui-
tet og overlap i bestyrelsessammensætningen og på den
anden side at undgå en situation, hvor bestyrelsesmedlem-
mer sidder flere år uden at have opbakning fra ejerne.
Bestyrelsens sammen-
sætning og samspil
Det er som udgangspunkt generalforsamlingen, der vælger
bestyrelsens medlemmer, men bestyrelsen har typisk mu-
lighed for væsentlig indflydelse på udfaldet.
Som det i dag er praksis i mange forbrugerejede vand- og
fjernvarmeselskaber, anbefales det, at bestyrelsen aktivt
arbejder med rekruttering af kommende bestyrelses-
medlemmer – med naturlig respekt for de demokratiske
spilleregler. Det gælder både ift. at sikre interesse for
bestyrelsesarbejdet, at identificere kompetencebehov,
at vurdere bestyrelsens sammensætning og at indgå i
dialog med mulige kandidater. Der kan også søges bredere
efter mulige kandidater, eksempelvis via annoncering på
hjemmeside, artikler/annoncer i medier mm.
2
Bestyrelsens
sammensætning og samspil
Det anbefales,
at bestyrelsen aktivt tager
stilling til og arbejder med rekruttering af
kommende bestyrelsesmedlemmer.
Det anbefales,
at bestyrelsen arbejder aktivt
med at opbygge et godt og tillidsfuldt
samarbejde.
Det anbefales,
at der gøres rede for de
eventuelle afhængigheder, det enkelte besty-
relsesmedlem har, herunder hvor længe hvert
medlem har siddet i bestyrelsen, og at oplys-
ningerne gøres offentligt tilgængelige.
Det anbefales,
at der søges en mangfoldigt
sammensat bestyrelse – blandt andet ift. køn,
alder og baggrund.
Det anbefales,
at bestyrelsesmedlemmer væl-
ges for to år ad gangen.
Kompetencebehovet udgør ét relevant perspektiv i rekrut-
teringen. Et andet perspektiv er overvejelser om samarbej-
det i bestyrelsen – at sikre en sammensætning af bestyrel-
sen, hvor alle medlemmer indgår i et godt og konstruktivt
samarbejde med hinanden. Det bør tilstræbes at opnå et
hensigtsmæssigt niveau af tillid og personligt kendskab i
bestyrelsen. Det kommer ikke af sig selv – der skal investe-
res i det, og det skal vedligeholdes.
Det er centralt, at bestyrelsen handler uafhængigt af
særinteresser og træffer beslutninger udelukkende på sel-
skabets vegne. I overensstemmelse med Komitéen for god
Selskabsledelse defineres uafhængighed som følger
2
:
Komitéen for god Selskabsledelse – Anbefalinger for god selskabsledelse (november 2017), side 14.
10
|
Kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
Ved vurderingen af bestyrelsesmedlemmers uafhængig-
hed anbefales det, at der tages udgangspunkt i de reelle
forhold snarere end de formelle forhold. Det anbefales, at
bestyrelsen forholder sig til og redegør for medlemmer-
nes eventuelle afhængigheder, eksempelvis relationer
til leverandører og andre samarbejdspartnere, familiære
Kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
|
11
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Henvendelse af 19/2-18 fra Dansk Fjernvarme og Danske Vandværker om kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
1857755_0007.png
Bestyrelsens kompetencer
Honorering af bestyrelsen
Bestyrelsens
kompetencer
Bestyrelsen skal grundlæggende besidde de nødvendige
kompetencer til at kunne udfylde den kontrol- og ledelses-
mæssige rolle, der følger af ansvaret.
Bestyrelsen bør struktureret vurdere og tage stilling til,
hvilke kompetencer den samlet set bør råde over set i forhold
til selskabets situation. En sådan vurdering kan eksempelvis
forholde sig til kompetencebehovet i relation til:
Kendskab til vand- og fjernvarmesektoren
Viden om økonomi og risikostyring
Evne til at tage stilling til forretningsmæssige forhold
og formulere mål for selskabets udvikling
Kompetencer i relation til kommunikation og dialog
Aktuelle og forventede udfordringer for selskabet
eksempelvis ske via kursusudbud eller via særligt tilrette-
lagte forløb for den enkelte bestyrelse eller for det enkelte
bestyrelsesmedlem.
For at sikre de rette kompetencer og den rette forståelse
for selskabet kan der med fordel udarbejdes en proces for
introduktion af nye bestyrelsesmedlemmer – eksempelvis
ved at skabe klarhed over vidensbehovet og udarbejde en
pakke med introduktionsmateriale.
Honorering af
bestyrelsen
For at kunne tiltrække og fastholde de nødvendige kom-
petencer og engagementet i bestyrelsen anbefales det at
tilbyde en passende, men ikke lønførende honorering, der
bl.a. tager hensyn til selskabets størrelse og kompleksitet,
størrelsen af arbejdsbyrden samt honoreringen i sammen-
lignelige selskaber.
Der bør skabes klarhed over honoreringen af hvert enkelt
bestyrelsesmedlem eksempelvis via en vederlagspolitik og/
eller afrapportering i regnskabet. Eventuelle øvrige goder
(it-udstyr, internetopkobling, forsikringer mm.), gaver
(julegaver, lejlighedsgaver mm.) og sociale arrangementer
(julefrokost, sommerudflugt mm.) bør også synliggøres.
Praksis i mange af de forbrugerejede vand- og fjernvarme-
selskaber er, at bestyrelsen både varetager bestyrelses-
opgaven og deltager i den operationelle drift af selskabet.
Det gælder ikke mindst i de mindre selskaber, herunder
selskaber uden ansatte, hvor bestyrelsen ofte lægger et
væsentligt stykke arbejde i den operationelle drift af selska-
bet – både ift. administrative og tekniske opgaver.
Hvis bestyrelsen deltager i den operationelle drift af selska-
bet, anbefales det, at en eventuel honorering af indsatsen
udbetales som særskilt vederlag – og konteres som lønom-
kostninger. Honoraret for bestyrelsesarbejde, som kan rela-
teres til bestyrelsens rolle og ansvar, bør fremgå særskilt.
En sådan opdeling vil bidrage til at øge åbenheden om
honoreringen for bestyrelsesarbejdet og samtidig fremme
muligheden for at sammenligne med andre selskaber.
Bestyrelsens kompetencer
Dernæst bør bestyrelsen vurdere, hvilke kompetencer den
aktuelt råder over – og herved skabe klarhed over eventu-
elle kompetencemæssige gab.
Over tid vil der sandsynligvis ske en udvikling, der kalder på
en justering af det samlede kompetencebehov i bestyrel-
sen. Bestyrelsen bør derfor med passende intervaller tage
kompetencebehovet op til drøftelse. Det enkelte medlem
bør løbende spørge sig selv, om det besidder de rette kom-
petencer og bidrager til selskabets ledelse og udvikling.
Der kan med fordel inddrages ekstern bistand ifm. nogle af
bestyrelsesevalueringerne – eksempelvis hvert andet eller
tredje år.
Bestyrelsen bør inddrage kompetenceevalueringen ifm.
rekruttering af nye medlemmer til bestyrelsen. Kompe-
tencer er dog ikke en statisk størrelse, og kompetencer
kan også tilegnes efter indtrædelse i bestyrelsen. Det kan
Det anbefales,
at bestyrelsen mindst én gang
årligt foretager en struktureret evaluering af,
dels hvilke kompetencer bestyrelsen samlet
set bør råde over set i relation til selskabets
situation, dels hvilke kompetencer den aktuelt
råder over – herunder skaber klarhed over
eventuelle gab.
Det anbefales,
at bestyrelsen inddrager kom-
petenceevalueringen ifm. rekruttering af nye
medlemmer til bestyrelsen.
Det anbefales,
at bestyrelsen løbende arbejder
med kompetenceudvikling og opkvalificering
for at sikre et hensigtsmæssigt kompetence-
niveau for de enkelte medlemmer og for den
samlede bestyrelse.
Honorering af bestyrelsen
Det anbefales,
at selskaber tilbyder en passen-
de, men ikke lønførende honorering, der bl.a.
afspejler selskabets størrelse og kompleksitet,
størrelsen af arbejdsbyrden samt honoreringen
i sammenlignelige selskaber.
Det anbefales,
at selskabet skaber klarhed
over honoreringen af hvert enkelt bestyrelses-
medlem eksempelvis via en vederlagspolitik
og/eller afrapportering i regnskabet og/eller på
selskabets hjemmeside.
Det anbefales,
at et eventuelt vederlag for
deltagelse i den operationelle drift af selskabet
opgøres særskilt som lønomkostninger, mens
et eventuelt bestyrelseshonorar kan tildeles for
bestyrelsesarbejdet.
12
|
Kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
Kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
|
13
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Henvendelse af 19/2-18 fra Dansk Fjernvarme og Danske Vandværker om kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
1857755_0008.png
Samspil mellem bestyrelse og daglig ledelse
1
Samspil mellem bestyrelse og daglig ledelse
Samspil
mellem bestyrelse
og daglig ledelse
Bestyrelsen skal varetage den overordnede og strategi-
ske ledelse af selskabet og skal sikre rammerne for den
daglige ledelse af selskabet. Ansvaret for den daglige drift,
personale mv. ligger entydigt hos lederen, og bestyrelsen
skal være opmærksom på ikke at træde ind over lederens
ansvarsområder. Bestyrelsen skal udelukkende interesse-
re sig for det, som lederen skal stå til ansvar for over for
bestyrelsen, herunder om der forefindes de nødvendige
politikker og retningslinjer for, hvordan man driver selska-
bet i dagligdagen – eksempelvis politikker og retningslinjer
for økonomiske dispositioner, servicering af forbrugerne,
kommunikation, etc.
Det er vigtigt, at bestyrelsen udstikker en klar retning
og overordnede mål for den daglige ledelse, så lederen
kender bestyrelsens forventninger. Der bør løbende følges
op på fastsatte mål, igangsatte indsatser og opnåede
resultater. Samtidig bør bestyrelsen sikre den nødvendige
sparring og feedback til den daglige ledelse.
Der bør sikres klarhed om roller, ansvar og beføjelser hos
henholdsvis bestyrelsen og den daglige ledelse. Retnings-
linjer for rolle- og ansvarsfordelingen bør formuleres
skriftligt, så ingen kan være i tvivl om, hvad der er rigtigt/
forkert. Retningslinjerne kan med fordel indarbejdes i en
forretningsorden, ledelsesinstruks, ansættelseskontrakt
eller lignende.
I samspillet mellem bestyrelsen og den daglige ledelse er
det ligeledes vigtigt, at man er i stand til at praktisere et
tillidsfuldt samarbejde samtidig med, at der er de rette
kompetencer og vidensgrundlag samt en kultur for at
kunne forholde sig professionelt og kritisk til hinandens
arbejde. Udfordringen kan være at finde en passende
balance mellem på den ene side at arbejde for et godt og
tillidsfuldt samarbejde og på den anden side at sikre en
passende distance.
Samspil mellem bestyrelse
og daglig ledelse
Endelig bør bestyrelsen og lederen mindst én gang årligt
evaluere samarbejdet. En vurdering af lederen vil typisk
ske inden for følgende tre områder:
En vurdering af de opnåede resultater i forhold til de
mål, der er sat for selskabet.
En vurdering af samarbejdet med bestyrelsen – her-
under kemi, hvordan bestyrelsen føler sig informeret,
og hvordan man oplever, at lederen eksekverer på de
beslutninger, der træffes i bestyrelsen.
En vurdering af lederens profil over for medarbejdere
og selskabets eksterne interessenter.
Det anbefales,
at bestyrelsen udstikker en klar
retning og overordnede mål for den daglige
ledelse, så lederen kender bestyrelsens for-
ventninger.
Det anbefales,
at der formuleres skriftlige
aftaler, som skaber klarhed om roller, ansvar
og beføjelser hos henholdsvis bestyrelsen
og den daglige ledelse – med udgangspunkt i
den naturlige arbejdsdeling, der ligger mellem
bestyrelse og daglig ledelse i et selskab.
Det anbefales,
at bestyrelsen mindst én gang
årligt evaluerer den daglige ledelses arbejde og
resultater efter forud fastlagte kriterier.
14
|
Kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
Kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
|
15
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Henvendelse af 19/2-18 fra Dansk Fjernvarme og Danske Vandværker om kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
1857755_0009.png
1
Bilag
1
Bilag
1
Skema til redegørelse for anbefalingerne
for godt bestyrelsesarbejde
Følg eller forklar
Anbefalingerne er relevante for alle forbrugerejede vand- og
fjernvarmeselskaber. Selskaberne er meget forskellige, bl.a.
med hensyn til antal andelshavere, antal forbrugere, antal
forsyningsarter, samt hvorvidt selskabet har ansatte eller ej.
Følg eller forklar-princippet er et fleksibelt værktøj,
som netop tilgodeser selskabernes forskellige
udgangspositioner. Forventningen er, at alle selskaber
hvert år redegør for deres tilgang til bestyrelsesarbejdet
og offentliggør redegørelsen eksempelvis i årsrapporten
og/eller på deres hjemmeside.
Redegørelsen bør konkret forholde sig til anbefalingerne
og angive, hvorvidt man følger en anbefaling – og eventuelt
redegøre for hvordan – eller forklare, hvorfor man ikke gør,
og hvordan man i stedet har valgt at indrette sig.
Anbefaling
Selskabet
følger
Selskabet
følger
delvist
Selskabet
følger
ikke
Forklaring på
følger delvist
eller følger ikke
Bestyrelsens opgaver og ansvar
Det
anbefales,
at bestyrelsen tager stilling til
de strategiske mål for selskabet og udarbej-
der en samlet, langsigtet strategi-/udviklings-
plan, som mindst én gang årligt tages op til
overvejelse.
Det
anbefales,
at bestyrelsen løbende forhol-
der sig til selskabets eksistensberettigelse og
overvejer, om forbrugerne er bedre stillet ved
at søge mod sammenlægning eller samarbej-
der.
Det
anbefales,
at bestyrelsen sikrer en løben-
de underretning og stillingtagen til udviklin-
gen i selskabets økonomi og kapitalberedskab.
Det
anbefales,
at bestyrelsen mindst én gang
årligt tager stilling til selskabets organisering
og ledelse.
Det
anbefales,
at bestyrelsen påser, at der er
en effektiv risikostyring og effektive interne
kontroller. Risikovurderingen og -håndteringen
bør offentliggøres.
Det
anbefales,
at bestyrelsen sikrer, at selska-
bet følger hensigtsmæssige retningslinjer/
politikker for indkøb og udbud, og at relationer
til leverandører holdes på et professionelt
niveau.
Bestyrelsens sammensætning og samspil
Det
anbefales,
at bestyrelsen aktivt tager
stilling til og arbejder med rekruttering af
kommende bestyrelsesmedlemmer.
Det
anbefales,
at bestyrelsen arbejder aktivt
med at opbygge et godt og tillidsfuldt samar-
bejde.
Det
anbefales,
at der gøres rede for de even-
tuelle afhængigheder, det enkelte bestyrel-
sesmedlem har, herunder hvor længe hvert
medlem har siddet i bestyrelsen, og at oplys-
ningerne gøres offentligt tilgængelige.
Det
anbefales,
at der søges en mangfoldigt
sammensat bestyrelse – blandt andet ift. køn,
alder og baggrund.
Det
anbefales,
at bestyrelsesmedlemmer
vælges for to år ad gangen.
Kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
Redegørelse for godt bestyrelsesarbejde i selskab
Dato
Anbefaling
Selskabet
følger
Selskabet
følger
delvist
Selskabet
følger
ikke
Forklaring på
følger delvist
eller følger ikke
Redegørelse for godt bestyrelsesarbejde
Det
anbefales,
at alle forsyningsselskaber
hvert år redegør for godt bestyrelsesarbejde
og offentliggør redegørelsen, eksempelvis i
årsrapporten eller på selskabets hjemmeside.
Aktivt ejerskab
Det
anbefales,
at selskabet løbende arbejder
på at gøre det let at udøve det aktive
ejerskab gennem løbende kommunikation og
gennemsigtighed og dermed giver mulighed
for at udøve kontrol.
Det
anbefales,
at selskabet årligt udarbejder
en plan for involvering og aktivering af
andelshaverne og offentliggør denne.
Det
anbefales,
at selskabet annoncerer
bredt ved indkaldelse til den årlige general-
forsamling samt tilsikrer, at kommunikationen
forud for og under generalforsamlingen er let
tilgængelig.
16
|
Kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
|
17
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Henvendelse af 19/2-18 fra Dansk Fjernvarme og Danske Vandværker om kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
1857755_0010.png
1
Bilag
1
Bilag
2
Anbefaling
Selskabet
følger
Selskabet
følger
delvist
Selskabet
følger
ikke
Forklaring på
følger delvist
eller følger ikke
Kodeksets tilblivelse
Udviklingen af kodekset er sket under ledelse af en styregruppe bestående af følgende medlemmer:
Uffe Bro, formand, Dansk Fjernvarme
Per Roth, formand, Danske Vandværker
Kim Mortensen, direktør, Dansk Fjernvarme
Allan Weirup, direktør, Danske Vandværker
Derudover har en referencegruppe været tilknyttet arbejdet. Referencegruppen er udpeget for at bidrage med den unikke
viden og indsigt i området, som hver enkelt deltager besidder i kraft af sin baggrund og nuværende position. Reference-
gruppen har således bidraget med input og sparring. Den faglige vægtning og det faglige resultat af kodekset er Dansk
Fjernvarmes og Danske Vandværkers ansvar alene.
Referencegruppens medlemmer fremgår af tabellen nedenfor.
Deltagere
Kim Mortensen
Allan Weirup
Lisbeth Aagaard Mountfield
Søren Peter Nielsen
Neel Ploug Olsen
Dorthe Rasmussen
Henrik Mottlau
Gunnar List
Jan Andersen
Bjarne Nebel
Tina Vad Chawes
Henrik Harregaard Jordalen
Nikolai Løvbjerg Friis
Frede Hansen
Birger Mikkelsen
Bjørk Paamand Olsen
Bo Holt Andreassen
Erik Wolff
Anne Nørgaard Simonsen
Bjarne Zetterström
Organisation
Dansk Fjernvarme (direktør)
Danske Vandværker (direktør)
Dansk Fjernvarme (uddannelseskonsulent og teamleder)
Dansk Fjernvarme (økonomisk seniorkonsulent)
Danske Vandværker (økonomisk rådgiver)
Danske Vandværker (pressemedarbejder)
Birkerød Vandforsyning (formand)
Bramdrupdam Vandværk (formand)
Øster Hurup Vandværk (formand)
Midtfyns Vandforsyning (leder)
Furesø Vandforsyning (leder)
Vandcenter Djurs (leder)
Billund Varmeværk (formand)
Rødkærsbro Fjernvarme (formand)
Sydfalster Varmeværk (formand)
Holte Fjernvarme (leder)
Hadsund By Fjernvarmeværk (leder)
Sønderborg Fjernvarme (leder)
EFKM (souschef)
BL – Danmarks Almene Boliger (afdelingschef)
Bestyrelsens kompetencer
Det
anbefales,
at bestyrelsen mindst én gang
årligt foretager en struktureret evaluering af,
dels hvilke kompetencer bestyrelsen samlet
set bør råde over set i relation til selskabets
situation, dels hvilke kompetencer den aktuelt
råder over – og herved skaber klarhed over
eventuelle gab.
Det
anbefales,
at bestyrelsen inddrager kom-
petenceevalueringen ifm. rekruttering af nye
medlemmer til bestyrelsen.
Det
anbefales,
at bestyrelsen løbende
arbejder med kompetenceudvikling og
opkvalificering for at sikre et hensigtsmæssigt
kompetenceniveau for de enkelte medlemmer
og for den samlede bestyrelse.
Honorering af bestyrelsen
Det
anbefales,
at selskaber tilbyder en pas-
sende, men ikke lønførende honorering, der
bl.a. afspejler selskabets størrelse og kom-
pleksitet, størrelsen af arbejdsbyrden samt
honoreringen i sammenlignelige selskaber.
Det
anbefales,
at selskabet skaber klarhed
over honoreringen af hvert enkelt bestyrelses-
medlem eksempelvis via en vederlagspolitik
og/eller afrapportering i regnskabet og/eller
på selskabets hjemmeside.
Det
anbefales,
at et eventuelt vederlag for
deltagelse i den operationelle drift af selska-
bet opgøres særskilt som lønomkostninger,
mens et eventuelt bestyrelseshonorar kan
tildeles for bestyrelsesarbejdet.
Samspil mellem bestyrelse og daglig ledelse
Det
anbefales,
at bestyrelsen udstikker en
klar retning og overordnede mål for den dag-
lige ledelse, så lederen kender bestyrelsens
forventninger.
Det
anbefales,
at der formuleres skriftlige
aftaler, som skaber klarhed om roller, ansvar
og beføjelser hos henholdsvis bestyrelsen
og den daglige ledelse – med udgangspunkt i
den naturlige arbejdsdeling, der ligger mellem
bestyrelse og daglig ledelse i et selskab.
Det
anbefales,
at bestyrelsen mindst én gang
årligt evaluerer den daglige ledelses arbejde
og resultater efter forud fastlagte kriterier.
Der er i processen med at udarbejde anbefalingerne gennemført såvel en kvantitativ som en kvalitativ undersøgelse
af praksis omkring selskabsledelse i de forbrugerejede fjernvarme- og vandselskaber. Bestyrelsesformænd og ledere i
selskaberne er blevet opfordret til at udfylde et spørgeskema, ligesom der er gennemført et antal interviews med besty-
relsesformænd og ledere. Resultaterne fra undersøgelserne har indgået i rammesætningen for arbejdet med kodekset
og vil fremadrettet kunne danne en nulpunktsmåling for det videre arbejde med god selskabsledelse i de forbrugerejede
forsyningsselskaber.
Konsulentfirmaet Pluss Leadership har understøttet kodeksudarbejdelsen med procesledelse, kvalitative og kvantitative
undersøgelser samt formulering af kodekset.
18
|
Kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
Kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
|
19
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Henvendelse af 19/2-18 fra Dansk Fjernvarme og Danske Vandværker om kodeks for godt bestyrelsesarbejde i de forbrugerejede forsyningsselskaber
1857755_0011.png
Danske Vandværker
Solrød Center 20 C
2680 Solrød Strand
www.danskevv.dk
[email protected]
Tlf. 56 14 42 42
Sekretariatets åbningstid
Mandag-torsdag: 8.30 - 15.00
Fredag: 9.30 - 14.00
Dansk Fjernvarme
Fjernvarmens Hus
Merkurvej 7
6000 Kolding
www.danskfjernvarme.dk
[email protected]
Tlf. 76 30 80 00
Dansk Fjernvarme
Politisk Økonomisk Sekretariat
Ny Kongensgade 10, 1. sal
1472 København K
Tlf. 76 30 80 00
Sekretariatets åbningstid
Mandag-torsdag: 8.00 - 16.00
Fredag: 8.00 - 15.00
(Telefonomstillingen lukkes kl. 15.30
mandag til torsdag).