Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 155
Offentligt
1855820_0001.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Energi‐, Forsynings‐ og Klimaudvalget 
 
Folketinget 
 
Christiansborg 
 
1240 København K 
 
 
 
 
 
 
Landemærket 10, 5. 
Postboks 120 
1004 København K 
 
T. 3345 6510 
[email protected] 
www.eof.dk 
 
Den 12. februar 2018 
Henvendelse fra E.ON om biobrændstofloven 
Peter Bjerregaard fra E.ON har den 1. februar 2018 for anden gang henvendt sig til energi‐ 
forsynings‐ og klimaministeren med kopi til udvalget om muligheden for at inkludere så‐
kaldte e‐tickets i biobrændstofloven. Det sker på trods af ministerens svar fra den 21. de‐
cember 2017, hvor baggrunden for biobrændstofloven og lovens bidrag til Danmarks sam‐
lede forpligtelser over for EU er forklaret meget tydeligt.  
I sin opfølgende henvendelse til ministeren gentager E.ON en række misforståelser og på‐
stande om, at olieselskaberne og bilisterne tjener på biobrændstoflovens krav til skade for 
elbilerne. EOF vil derfor gerne kommentere på et par af disse misforståelser og påstande:  
Det er forkert, når E.ON hævder, at elbilernes bidrag til VE‐målet (vedvarende 
energi) ”gives bort gratis til benzin‐ og dieselleverandørerne”. Danmark har i for‐
hold til EU en forpligtelse til at sikre en given mængde VE i transport og CO
2
‐reduk‐
tion i den ikke kvoteomfattede sektor (biler, bønder og boliger). Der er tale om en 
generel national forpligtelse, som ikke alene er pålagt benzin‐ og dieselleverandø‐
rerne. Biobrændstoflovens nuværende krav om 5,75 procent bioiblanding er derfor 
blot et delelement i den lovgivning, som skal sikre, at Danmark overholder sine for‐
pligtelser over for EU. 
 
Elbilerne leverer VE‐el til transporten, men modsat benzin‐ og dieselleverandø‐
rerne er der ikke tale om et lovkrav. Udbredelse af elbiler støttes i stedet med 
blandt andet afgiftslettelser og omfordelinger fra dieselbilerne til elbilerne via ud‐
ligningsafgiften. 
 
Hvis VE‐el fra elbilerne kunne tælle med i olieselskabernes mål, ville det betyde, at 
en stigende mængde VE‐el blev modsvaret af en tilsvarende mindre biobrændsto‐
fiblanding for at ramme 5,75 procent. Samtidig ville den pågældende mængde VE‐
el mangle i det overordnede nationale VE‐regnskab, da VE‐el i sagens natur ikke 
kan tælle med to gange. Dermed ville Danmark ikke kunne nå sin samlede forplig‐
telse over for EU. 
 
I 2020 skal Danmark levere 10 procent vedvarende energi i transporten som følge 
af EU’s VE‐direktiv. Når regnskabet skal gøres op, bliver der set på, hvor meget VE‐
el det er lykkedes at integrere i transporten gennem de forskellige politiske initiati‐
ver. Den resterende del af regningen sendes videre til benzin‐, diesel‐ og gasselska‐
berne, som vil blive pålagt at iblande biobrændstoffer op til det samlede mål på 10 
procent VE. Der er altså langt fra tale om en gratis omgang. 
 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Henvendelse af 12/2-18 fra Energi- og Olieforum (eof) som svar på henvendelse af 1/2-18 fra E.ON. Danmark om biobrændstofloven
1855820_0002.png
EOF’s medlemmer leverer i dag 90 procent af den vedvarende energi i transporten 
og ønsker fortsat at bidrage til den grønne omstilling. Derfor ser vi som branche 
gerne, at der kommer krav om flere og bedre biobrændstoffer, samtidig med at 
dele af transporten elektrificeres.  
 
Venlig hilsen 
 
Jacob Stahl Otte 
Direktør 
 
Cc: Energi‐, forsynings‐ og klimaminister, Lars Christian Lilleholt. 
 
 
2