Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 137
Offentligt
1850462_0001.png
Notat om regeringens høringssvar til Europa-Kommissionens
høring vedr. kommende CO
2
-krav til nye tunge køretøjer (HDVs)
Baggrund
Europa-Kommissionen iværksatte den 20. november 2017 en offentlig høring ved-
rørende Kommissionens kommende forslag om CO
2
-krav til nye tunge køretøjer
(lastbiler og busser). Fristen for høringen er den 29. januar 2018. Regeringen har
udarbejdet vedlagte høringssvar, som fremsendes til Kommissionen.
EU har allerede fælleseuropæisk regulering om CO
2
-krav over for bilfabrikanter til
nye lette køretøjer (person- og varebiler).
For at etablere et ensartet datagrundlag som grundlag for at kunne introducere
CO
2
-krav over for bilfabrikanter til nye tunge køretøjer, fremsatte Europa-
Kommissionen i maj 2017 forslag om overvågning og indberetning af CO
2
-
udledning fra nye tunge køretøjer. Forslaget om egentlige CO
2
-krav til nye tunge
køretøjer forventes fremsat i 2. kvartal af 2018.
Regeringens høringssvar
Regeringen fremhæver i høringssvaret, at det er vigtigt at adressere CO
2
-
udledningen fra tunge køretøjer, og at et forslag om CO
2
-krav kan bidrage til at
reducere udledningen, øge konkurrencen mellem bilfabrikanter og mindske trans-
port-operatørers brændstofomkostninger. Regeringen støtter op om fælleseuropæ-
iske tiltag, der kan bidrage til dekarbonisering af transportsektoren, og som samti-
dig ikke forvrider konkurrencen mellem EU’s medlemsstater.
Regeringen foretrækker CO
2
-krav til hele køretøjet, hvori motoren indgår som en
parameter, men hvor også dæk, aerodynamik mv. repræsenterer muligheder, som
fabrikanterne kan benytte til at designe nye køretøjer med forbedret effektivitet.
Regeringen opfordrer også Kommissionen til at overveje supplerende incitamenter,
som særligt kan fremme nul- og lavemissionskøretøjer. Sådanne mekanismer ken-
des også fra reguleringen af CO
2
fra nye lette køretøjer.
Regeringen fremhæver endvidere, at ambitionsniveauet for CO
2
-kravene bør base-
res på ambitionerne om at reducere CO
2
-udledningerne i henhold til Parisaftalen og
EU’s klimamål.
Når CO
2
-kravene skal fastsættes, er det vigtigt for regeringen at vælge målepara-
metre, som den forpligtede part faktisk har indflydelse på. Det er ikke nødvendigvis
givet, når der er tale om lastbiler. Regeringen vil derfor være opmærksom herpå.
Det er ligeledes angivet, at måleparametrene bør baseres på output fra værktøjet
VECTO, som benyttes til at opgøre CO
2
-udledningen i forbindelse med testproce-
durerne for de pågældende køretøjer, når de skal typegodkendes.
Dato
18. januar 2018
J nr.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Regeringens høringssvar vedr. kommende CO2-krav til nye tunge køretøjer (HDVs)
1850462_0002.png
Endelig angiver regeringen i høringssvaret, at der bør etableres processer til at
sikre en konstant sammenhæng mellem de testede CO
2
-udledninger for nye køre-
tøjer og de faktiske CO
2
-udledninger ved brug af dem. Det kan fx gøres ved test af
køretøjer i brug (in-service conformity checks) og/eller ved krav om særligt måleud-
styr i de nye køretøjer og indsamling af data om brændstofforbruget herfra.
Side 2/2