Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 98
Offentligt
Fremsat den xx. december 2017 af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af barselsloven
(Fraværsret til fædre og medmødre, hvis barnet er dødfødt, dør eller bortadopteres inden den 32.
uge efter fødslen samt fraværsret til begge adoptanter, hvis barnet dør inden 32 uger efter modtagel-
sen af barnet)
§1
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 827 af 23. juni 2017, som ændret ved § 1 i lov nr. 288 af
29. marts 2017, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 13 stk. 1, 1. pkt.,
ændres »moderen« til: »hver af forældrene«.
2.
I
§ 13, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »fraværsretten« til: »hendes fraværsret«.
3.
§ 13, stk. 1, 3. pkt.,
ophæves.
4.
I
§ 13, stk. 2,
ændres »en« til: »hver«.
5.
I
§ 15
indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6.
En lønmodtager, der udnytter sin ret til fravær, fordi barnet er dødfødt, dør eller bliver bort-
adopteret inden den 32. uge efter fødslen, jf. § 13, stk. 1, skal uden ugrundet ophold underrette sin
arbejdsgiver herom. Tilsvarende gælder for en lønmodtager, der udnytter sin ret til fravær, fordi det
adopterede barn dør inden den 32. uge efter modtagelsen af barnet, jf. § 13, stk. 2. Såfremt lønmod-
tageren har afgivet varsel efter stk. 1-5, bortfalder de afgivne varsler, og arbejdsgiveren skal uden
ugrundet ophold varsles på ny i situationer omfattet af 1. og 2. pkt.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og 8.
6.
I
§ 30, stk. 4,
indsættes som
2. pkt.:
»Påbegyndes en fraværsperiode på et senere tidspunkt, skal anmeldelse af fraværet til arbejdsløs-
hedskassen ske senest 8 uger efter 1. fraværsdag i denne periode.«
7.
I
§ 30, stk. 8,
ændres »fra fristen i stk. 2 og 3« til: »fra fristen i stk. 2 - 4 og 6«.
8.
I
§ 30, stk. 8,
udgår », hvis de fastsatte regler kan føre til overskridelse af denne frist«.
9.
I
§ 31, stk. 2,
udgår », hvis de fastsatte regler kan føre til en overskridelse af denne frist«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. februar 2018.
1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter), fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2.
Loven finder anvendelse for fædre og medmødre til et barn, som den 1. februar 2018 eller
senere er dødfødt, dør eller bliver bortadopteret inden den 32. uge efter fødslen.
Stk. 3.
Loven finder anvendelse for adoptionssøgende forældre til et adopteret barn, som den 1. fe-
bruar 2018 eller senere dør inden den 32. uge efter modtagelsen af barnet.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter), fra beskæftigelsesministeren
1834209_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Fraværsret for forældre i forbindelse med et barns død eller bortadoption.
2.1.1.
Gældende ret
2.1.2.
Beskæftigelsesministeriets overvejelser
2.1.3.
Den foreslåede ordning
2.2. Lønmodtageres pligt til at underrette arbejdsgiveren om udnyttelse af retten til fravær
(varsling)
2.2.1.
Gældende ret
2.2.2.
Beskæftigelsesministeriets overvejelser
2.2.3.
Den foreslåede ordning
2.3. Lediges anmeldelse af fravær til arbejdsløshedskassen
2.3.1.
Gældende ret
2.3.2.
Beskæftigelsesministeriets overvejelser
2.3.3.
Den foreslåede ordning
2.4. Dispensationsmulighed ved alle anmodnings- og ansøgningsfrister
2.4.1.
Gældende ret
2.4.2.
Beskæftigelsesministeriets overvejelser
2.4.3.
Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at indføre ret til fravær på 14 uger til fædre og medmødre, hvis barnet
er dødfødt, dør eller bortadopteres inden den 32. uge efter fødslen således, at de ligestilles med
mødre i forhold til fraværsrettigheder efter barselsloven. Adoptanter får med lovforslaget tillige
samme rettigheder til fravær, så hver adoptionssøgende forælder har ret til 14 ugers fravær i forbin-
delse med, at det barn, der er adopteret, dør inden den 32. uge efter modtagelsen af barnet.
Efter de gældende regler har mødre mulighed for fravær i 14 uger, hvis et barn er dødfødt, dør eller
bliver bortadopteret inden den 32. uge efter fødslen, og det samme gælder for den ene af de adopti-
onssøgende forældre, hvis et adopteret barn dør inden den 32. uge efter modtagelsen af barnet. Op-
fylder moderen eller den adoptionssøgende forælder betingelserne for ret til barselsdagpenge, vil
der ske udbetaling af barselsdagpenge i 14 ugers perioden, enten til personen selv, eller til dennes
arbejdsgiver, hvis personen modtager løn under fraværet.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter), fra beskæftigelsesministeren
I modsætning til mødre har fædre og medmødre ikke en særskilt ret til fravær i forbindelse med
dødfødsel, et barns død eller bortadoption, men fædre og medmødre bevarer retten til to ugers fæd-
re- og medmødreorlov, som de kan holde inden for de første 14 uger efter fødslen. Hvis de to uger
allerede er afholdt ved barnets død eller bortadoption, tildeles faderen eller medmoderen ikke yder-
ligere fraværsret.
Forslaget om at indføre fraværsret for fædre og medmødre ved dødfødsel, et barns død eller bort-
adoption inden den 32 uge efter fødslen, samt til begge adoptionssøgende forældre, hvis et adopteret
barn dør inden den 32. uge efter modtagelsen, er en del af finanslovsaftalen for 2018, der er indgået
mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti
den 8. december 2017.
Lovforslaget udspringer af beslutningsforslag B 108 fra 30. marts 2017, som var en genfremsættelse
af beslutningsforslag B 51, folketingsåret 2014
2015. B 51 blev behandlet i Folketinget i foråret
2015 og blev afsluttet med en beretning i Folketingets Ligestillingsudvalg i april 2015.
Ved behandlingen af beslutningsforslag B 108 i maj 2017 tilkendegav regeringen, at den var enig i
intentionen bag beslutningsforslaget, da barselsloven i dag ikke giver begge forældre samme ret til
fravær i forbindelse med dødfødsel, et barns død eller bortadoption inden den 32. uge efter fødslen.
Det var regeringens opfattelse, at der skulle findes en varig finansiering af forslaget, og at forslaget
derfor burde søges finansieret i forbindelse med finanslovsforhandlingerne for 2018.
Beslutningsforslaget blev på denne baggrund ikke vedtaget, men blev afsluttet med en beretning fra
Folketingets Ligestillingsudvalg fra 7. juni 2017. Der var i udvalget enighed om, at partierne i for-
bindelse med finanslovsaftalen for 2018 skal prioritere problemet med den manglende ret til fravær
for fædre og medmødre med henblik på fremsættelse af lovforslag herom i folketingsåret 2017-
2018.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Fraværsret for forældre i forbindelse med et barns død eller bortadoption
2.1.1. Gældende ret
Retten til fravær i forbindelse med et barns død eller bortadoption er reguleret i barselslovens § 13.
Hvis et barn er dødfødt, dør eller bliver bortadopteret inden den 32. uge efter fødslen, har moderen
ret til fravær i 14 uger efter barnets død eller bortadoption. Det følger af barselslovens § 13, stk. 1,
1. pkt. I tilfælde, hvor moderen lider af en graviditetsbetinget sygdom, forlænges fraværsretten, dog
højst indtil 46 uger efter fødslen, jf. barselslovens § 13, stk. 1, 2. pkt. Er barnet dødfødt, eller dør
det inden den 32. uge efter fødslen, bevarer faderen eller medmoderen retten til 2 ugers fravær efter
barselslovens § 7, stk. 3, jf. § 13, stk. 1, 3. pkt. Faren eller medmoren skal efter barselslovens § 7,
stk. 3, holde de 2 ugers fravær inden den 14. uge efter barnets fødsel. Hvis faderen eller medmode-
ren på tidspunktet for barnets død eller bortadoption allerede har afholdt fædre- eller medmødreor-
lov efter barselslovens § 7, stk. 3, har faderen eller medmoderen ikke ret til yderligere fravær.
Afgrænsningen mellem abort og for tidlig fødsel er en lægelig vurdering. Normalt vil der efter den
22. svangerskabsuge være tale om en fødsel, uanset om barnet er levende født. Der er dog kun tale
om et vejledende kriterium, idet der altid vil være tale om en medicinsk vurdering. Er der efter den
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter), fra beskæftigelsesministeren
1834209_0005.png
lægelige vurdering tale om dødfødsel følger fraværs- og barselsdagpengeretten af bestemmelserne i
barselslovens §§ 13 og 20.
En moders ret til 14 ugers barselsorlov efter barselslovens § 7, stk. 1, vil i forbindelse med barnets
død tidsmæssigt kunne falde sammen med retten til fravær efter barselslovens § 13, stk. 1. Mode-
rens ret til orlov efter barselslovens § 7, stk. 1, bortfalder, når der i stedet er ret til fravær efter bar-
selslovens § 13, stk. 1. Tilsvarende gælder for en adoptant, som har ret til fravær i 14 uger efter bar-
selslovens § 8, stk. 6, og som på et tidspunkt inden for 14 ugers perioden i stedet får ret til fravær
efter barselslovens § 13, stk. 2.
Er der født mere end ét barn ved fødslen, f.eks. en tvillingefødsel, og hvor ét af børnene dør ved
fødslen, vil moderen efter de gældende regler fortsætte med at holde fravær efter barselslovens § 7,
stk. 1, med det ene barn, og der vil i den situation ikke være fravær efter barselslovens § 13, stk. 1.
Dør det andet barn på et senere tidspunkt i 14 ugers perioden efter fødslen, vil moderens fravær
herefter være fravær efter barselslovens § 13, stk. 1, og eventuel resterende orlov efter § 7, stk. 1,
bortfalder.
Hvis et adopteret barn dør inden den 32. uge efter modtagelsen af barnet, har en af de adoptionssø-
gende forældre ret til fravær i 14 uger efter barnets død, jf. barselslovens § 13, stk. 2.
Fravær efter barselslovens § 13 regnes fra kalenderdagen efter dødsdagen eller fra kalenderdagen
efter bortadoptionsdagen.
Det fremgår af barselslovens § 19, at til personer, som opfylder betingelserne for ret til barselsdag-
penge, herunder beskæftigelseskravet for lønmodtagere i § 27 eller for selvstændige erhvervsdri-
vende i § 28, udbetaler Udbetaling Danmark barselsdagpenge efter reglerne i kapitel 5 under fravær
i forbindelse med graviditet, fødsel og adoption. Det fremgår af barselslovens § 20, at ved fravær
efter bl.a. barselslovens § 13, udbetaler Udbetaling Danmark barselsdagpenge beregnet efter bar-
selslovens kapitel 9.
Det fremgår af barselslovens § 22, stk. 1, 1. pkt., at lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende
kan genoptage arbejdet helt eller delvis i de perioder, hvor der er ret til barselsdagpenge efter lovens
§ 20. Dette gælder dog ikke for en moder i de første 2 uger efter fødslen, jf. barselslovens § 22, stk.
1, 2. pkt.
En moder, der har ret til 14 ugers orlov efter barselslovens § 13 i forbindelse med et barns død eller
bortadoption inden den 32. uge efter fødslen, kan således genoptage arbejdet helt eller delvis
dog
ikke i de 2 første uger efter fødslen, som er en obligatorisk orlovsperiode for moderen. Dette gælder
også, hvis barnet er dødfødt.
Den af de adoptionssøgende forældre, der har ret til 14 ugers orlov, hvis det adopterede barn dør
inden 32 uger efter modtagelsen, har en tilsvarende ret til at genoptage arbejdet helt eller delvis i 14
ugers perioden.
Hvis arbejdet genoptages delvist efter de 2 første uger efter fødslen, udbetales nedsatte barselsdag-
penge efter reglerne i barselsbekendtgørelsen, jf. barselslovens § 22, stk. 3.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter), fra beskæftigelsesministeren
Der kan derimod ikke udbetales barselsdagpenge for uger, hvor arbejdet er genoptaget på fuld tid i
14 ugers-perioden, jf. barselslovens § 22, stk. 2. Retten til barselsdagpenge for disse uger bortfalder
og kan ikke udskydes til senere brug. Orlovsperioden kan efter afbrydelsen genoptages, og der vil
kunne udbetales barselsdagpenge for den resterende orlovsperiode, hvis beskæftigelseskravet på ny
er opfyldt.
Eksempel: Hvis et barn dør 2 uger efter fødslen, har moderen efter de gældende regler ret til fravær
i 14 uger med ret til barselsdagpenge, hvis beskæftigelseskravet i barselslovens § 27 (for lønmodta-
gere) eller § 28 (for selvstændigt erhvervsdrivende) er opfyldt. Hvis moderen efter 4 ugers orlov
genoptager arbejdet på fuld tid i en. uge, vil hun kunne genoptage orloven i de resterende 9 uger,
hvor der er ret til barselsdagpenge, hvis beskæftigelseskravet er opfyldt. Barselsdagpenge for den
ene uge, hvor arbejdet er genoptaget på fuld tid, bortfalder.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Forældre, der mister et spædbarn, rammes lige hårdt af sorgen, men dette er ikke afspejlet i barsels-
lovens regler om fraværsret ved dødfødsel, eller hvis barnet dør eller bortadopteres inden den 32.
uge efter fødslen. Lovgivningen anerkender således ikke, at fædre og medmødre også sørger, og at
familien som helhed ofte vil have behov for sammen at komme igennem en meget tung og svær
periode.
Ligeledes har den ene adoptionssøgende forælder ret til fravær, hvis et adopteret barn dør inden den
32. uge efter modtagelsen, hvilket heller ikke afspejler, at begge adoptivforældre i denne situation
oplever det samme tab.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at forældres ret til fravær i forbindelse med dødsfødsel, eller et barns død eller bort-
adoption ligestilles således, at begge forældre får ret til fravær i 14 uger, hvis barnet er dødfødt, dør
eller bortadopteres inden 32 uger efter fødslen.
Forslaget betyder, at faderen eller medmoderen får samme ret som moderen til 14 ugers fravær efter
barselslovens § 13, stk. 1, 1. pkt.
I forbindelse med en tvillingefødsel, hvor f.eks. ét af børnene er dødfødt, vil faderen/medmoderen
fremover have ret til fravær i 14 uger, jf. barselslovens § 13, stk. 1, 1. pkt.
I tilfælde af, at det andet barn ved en tvillingefødsel dør på et senere tidspunkt i 14 ugers perioden
efter fødslen, vil faderen eller medmoderen på ny få ret til 14 ugers fravær efter § 13, stk. 1, og
eventuel restfravær fra den første fraværsperiode efter barselslovens § 13, stk. 1, bortfalder. Opfyl-
der faderen eller medmoderen betingelserne for ret til barselsdagpenge, herunder beskæftigelses-
kravet for lønmodtagere i § 27 eller for selvstændigt erhvervsdrivende i § 28, udbetaler Udbetaling
Danmark barselsdagpenge under fraværet, jf. barselslovens § 20.
Det foreslås samtidig at ophæve bestemmelsen i barselslovens § 13, stk. 1, 3. pkt., om, at fædre og
medmødre bevarer deres ret til 2 ugers fravær efter barselslovens § 7, stk. 3, idet fædre og medmød-
re med lovforslaget i stedet bliver omfattet af retten til fravær i 14 uger efter barnets død eller bort-
adoption inden den 32. uge efter fødslen.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter), fra beskæftigelsesministeren
Endelig foreslås det, at begge adoptionssøgende forældre får ret til fravær i op til 14 uger, hvis et
adopteret barn dør inden den 32. uge efter modtagelsen. Opfylder adoptanterne betingelserne for ret
til barselsdagpenge, herunder beskæftigelseskravet for lønmodtagere i barselslovens § 27 eller for
selvstændigt erhvervsdrivende i barselslovens § 28, udbetaler Udbetaling Danmark barselsdagpenge
under fraværet.
Forslaget betyder, at fædre, medmødre og adoptanter, der efter forslaget får ret til 14 ugers orlov
efter barselslovens § 13, i orlovsperioden kan genoptage arbejdet helt eller delvis, jf. barselslovens
22, på samme måde som mødre og den ene af de adoptionssøgende forældre kan efter de gældende
regler i dag. Der henvises til afsnit 2.1.1 om gældende ret.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke medfører nogen ændringer for moderens ret til fravær efter § 13,
stk. 1.
2.2. Lønmodtagers pligt til at underrette arbejdsgivere om udnyttelse af retten til fravær (varsling)
2.2.1. Gældende ret
En lønmodtagers varslingspligt overfor arbejdsgiveren i forbindelse med fravær efter barselslovens
kapitel 4 er reguleret i barselslovens § 15. Bestemmelsen indeholder ikke i dag en pligt til at varsle
fravær efter barselslovens § 13 i forbindelse med dødfødsel, barnets død eller bortadoption inden
den 32. uge efter fødslen eller et adopteret barns død inden den 32. uge efter modtagelsen af barnet.
Efter barselslovens § 17 har lønmodtageren ret til at ændre anvendelsen af fraværsretten, hvis et nyt
varsel afgives inden udløbet af fristen for varsel efter barselslovens § 15, stk. 1-5, og § 16. Lønmod-
tageren har ret til at ændre anvendelsen af fraværsretten, hvis der indtræffer omstændigheder, som
gør det urimeligt at opretholde fraværsretten som varslet.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Barselslovens regler om varsling skal give arbejdsgiveren rimelig mulighed for at planlægge og
tilrettelægge arbejdet under lønmodtagerens fravær i forbindelse med graviditet, fødsel, orlov og
adoption. Således fastsætter barselslovens § 15 bestemmelser om, hvornår lønmodtageren senest
skal varsle, samt hvornår og hvordan man ønsker at udnytte sin fraværsret.
Der er f.eks. i den forbindelse fastsat regler om, at en lønmodtager, der udnytter sin ret til fravær,
fordi barnet er indlagt på sygehus inden for de første 46 uger efter fødslen eller modtagelsen i
hjemmet, jf. barselslovens § 14, uden ugrundet ophold skal underrette sin arbejdsgiver om indlæg-
gelsen.
At der ikke i dag er en varslingspligt for moderen ved fravær på grund af, at barnet er dødfødt, dør
eller bliver bortadopteret inden den 32. uge efter fødslen, skyldes formentlig, at arbejdsgiveren i
langt de fleste tilfælde, som er omfattet af barselslovens § 13, allerede vil være varslet om afholdel-
sen af barselsorlov i 14 uger efter fødslen og derfor allerede vil have taget højde for moderens fra-
vær fra arbejdet.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der i barselslovens § 15 indføres en varslingspligt, der svarer til den, der allerede
gælder i forbindelse med et barns indlæggelse på sygehus inden for de første 46 uger efter fødslen
eller modtagelsen i hjemmet. Varslingspligten indebærer, at en lønmodtager, der udnytter sin ret til
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter), fra beskæftigelsesministeren
fravær, fordi barnet er dødfødt, dør eller bliver bortadopteret inden den 32. uge efter fødslen, eller et
adopteret barn dør inden den 32. uge efter modtagelsen af barnet, jf. barselslovens § 13, uden
ugrundet ophold skal underrette sin arbejdsgiver herom.
På denne måde har arbejdsgiveren mulighed for at planlægge arbejdet og tage hensyn til lønmodta-
gerens fravær i opgaveplanlægningen.
Pligten til at varsle arbejdsgiveren om udnyttelse af retten til fravær gælder alle lønmodtagere, dvs.
både moderen, faderen, medmoderen og adoptanter. Såfremt moderen eller en af de adoptionssø-
gende forældre allerede har varslet arbejdsgiveren om barselsfravær i forbindelse med den forven-
tede fødsel eller modtagelse af barnet, skal arbejdsgiveren kun varsles på ny, hvis fraværet forlæn-
ges udover det allerede varslede. Der er ligesom i de eksisterende varslingsregler i barselslovens §
15 ikke knyttet en sanktion i barselsloven til manglende overholdelse af varslingspligten.
2.3. Lediges anmeldelse af fravær til arbejdsløshedskassen
2.3.1. Gældende ret
Et ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse, der ønsker at ansøge om barselsdagpenge efter barsels-
lovens §§ 20 og 21, skal senest 8 uger efter fødslen eller barnets modtagelse anmelde fraværet til
arbejdsløshedskassen, jf. barselslovens § 30, stk. 4. Barselslovens § 20 omfatter bl.a. fravær efter
barselslovens § 13.
Senest 1 uge efter modtagelsen af en anmeldelse skal arbejdsløshedskassen anmelde fraværet via
Nemrefusion til Udbetaling Danmark, der herefter sender et underretningsbrev til det ledige med-
lem med de modtagne oplysninger, jf. barselslovens § 30, stk. 5. Den ledige skal herefter senest 8
uger efter at have modtaget underretningsbrevet anmode Udbetaling Danmark om barselsdagpenge,
jf. barselslovens § 30, stk. 6.
Efter barselslovens § 30, stk. 2, skal lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende anmode Ud-
betaling Danmark om udbetaling af barselsdagpenge senest 8 uger efter fødslen eller barnets mod-
tagelse. Hvis en fraværsperiode påbegyndes på et senere tidspunkt, skal anmodning om barselsdag-
penge indgives senest 8 uger efter 1. fraværsdag.
Hvis anmeldelsen af fraværet eller anmodningen om barselsdagpenge ikke er indgivet inden for
fristen, bortfalder retten til barselsdagpenge for den periode, der ligger før anmeldelsen eller an-
modningen, jf. barselslovens § 30, stk. 7.
2.3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Efter de gældende regler er der ikke fastsat en frist, inden for hvilken ledige skal anmelde fravær til
arbejdsløshedskassen for fraværsperioder, der påbegyndes senere end 8 uger efter fødslen eller bar-
nets modtagelse.
Det betyder, at ledige, der mister et barn eller bortadopterer et barn på et senere tidspunkt end 8
uger efter fødslen eller barnets modtagelse, skal anmelde fraværet til arbejdsløshedskassen samtidig
med fraværsperiodens påbegyndelse, dvs. dagen efter barnets død eller bortadoption for ikke at mi-
ste barselsdagpenge jf. barselslovens § 30, stk. 7
.
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter), fra beskæftigelsesministeren
Det er uhensigtsmæssigt, at der i barselsloven ikke er fastsat en frist for lediges anmeldelse af fra-
vær for fraværsperioder, der påbegynder senere end 8 uger efter barnets fødsel eller barnets modta-
gelse, således at ledige får en periode til at anmelde fraværet rettidigt, ligesom lønmodtagere og
selvstændige erhvervsdrivende har en periode efter 1. fraværsdag til at anmode om udbetaling af
barselsdagpenge.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der for ledige medlemmer af en arbejdsløshedskasse, der påbegynder en fraværspe-
riode senere end 8 uger efter fødslen eller barnets modtagelse, indføres en frist på 8 uger efter 1.
fraværsdag for anmeldelse af fraværet til arbejdsløshedskassen. Ledige får herved samme frist
som lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende har for at anmode om barselsdagpenge
for at
anmelde fravær for fraværsperioder, der påbegyndes senere end 8 uger efter fødslen eller barnets
modtagelse.
Forslaget betyder bl.a., at hvis en ledig mister et barn eller bortadopterer et barn inden den 32. uge
efter fødslen, f.eks. 20 uger efter fødslen, har den ledige fra kalenderdagen efter barnets død eller
bortadoption en frist på 8 uger til at anmelde fraværet til arbejdsløshedskassen. Den ledige, der sø-
ger om barselsdagpenge, vil således ikke miste barselsdagpenge, hvis anmeldelsen ikke sker dagen
efter, barnet dør eller bortadopteres. Den ledige vil kun miste barselsdagpenge, hvis anmeldelsen af
fraværet sker senere end 8 uger efter barnets død eller bortadoption.
Forslaget ændrer ikke ved fristen for den lediges anmodning om udbetaling af barselsdagpenge fra
Udbetaling Danmark, som er senest 8 uger efter modtagelsen af underretningsbrevet fra Udbetaling
Danmark. Forslaget ændrer heller ikke ved, at en overskridelse af denne frist betyder, at barselsdag-
penge for perioden før anmodningen vil bortfalde, jf. barselslovens § 30, stk. 7.
2.4. Dispensationsmulighed ved alle anmodnings- og ansøgningsfrister
2.4.1. Gældende ret
Det fremgår af § 30, stk. 2, i barselsloven, at anmodning om barselsdagpenge efter §§ 20-23 for alle
andre end et ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse skal indgives til Udbetaling Danmark senest 8
uger efter fødslen eller barnets modtagelse. Påbegyndes en fraværsperiode på et senere tidspunkt,
skal anmodning om barselsdagpenge indgives senest 8 uger efter 1. fraværsdag i denne periode, jf.
dog stk. 8.
Det fremgår af § 30, stk. 3, i barselsloven, at har arbejdsgiveren udbetalt løn under fraværet, skal
lønmodtagerens anmodning om barselsdagpenge efter ophør af lønudbetalingen indgives til Udbeta-
ling Danmark senest 8 uger efter, at udbetaling af løn fra arbejdsgiveren er ophørt.
Det fremgår af § 30, stk. 6, i barselsloven, at den ledige senest 8 uger efter at have modtaget under-
retningsbrevet efter stk. 5 skal anmode Udbetaling Danmark om barselsdagpenge.
Det fremgår af § 30, stk. 8, i barselsloven, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler
om muligheden for, at en lønmodtager ikke skal indgive ny ansøgning efter stk. 2, når fraværsperio-
den er afbrudt i en kortere periode på grund af afholdelse af ferie, på hvilken måde anmodninger
efter stk. 2, 3 og 6 skal indgives, og om dispensation fra fristen i stk. 2 og 3, hvis de fastsatte regler
kan føre til overskridelse af denne frist.
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter), fra beskæftigelsesministeren
Bemyndigelsesbestemmelsen er bl.a. blevet brugt til at fastsætte regler i bekendtgørelse nr. 624 af 2.
juni 2017 om ret til barselsdagpenge om, på hvilken måde lønmodtagere, selvstændige erhvervsdri-
vende og ledige skal anmode Udbetaling Danmark om barselsdagpenge. Bemyndigelsen til at fast-
sætte regler om dispensation er i bekendtgørelsen bl.a. blevet brugt til at fastsætte regler om, at Ud-
betaling Danmark kan udbetale barselsdagpenge for tiden før anmodningen er modtaget, hvis bor-
geren
uanset om denne er lønmodtager, selvstændig eller ledig
på grund af bl.a. hospitalsophold
har været forhindret i at anmode til tiden, eller når andre særligt undskyldende forhold har bevirket,
at anmodningen ikke er sket rettidigt.
Det fremgår af § 31, stk. 1, i barselsloven, at anmodning om dagpenge ved pasning af alvorligt syge
børn efter § 26 skal indgives til Udbetaling Danmark senest 8 uger efter første fraværsdag. Indgives
anmodningen efter denne frist, bortfalder retten til barselsdagpenge for den periode, der ligger før
anmodningen.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om, på hvilken måde ansøgning efter stk. 1
skal indgives, og om dispensation fra fristen i stk. 1, hvis de fastsatte regler kan føre til en overskri-
delse af denne frist, jf. barselslovens § 31, stk. 2.
Bemyndigelsesbestemmelsen er bl.a. blevet brugt til at fastsætte regler i bekendtgørelse nr. 624 af 2.
juni 2017 om ret til barselsdagpenge om, på hvilken måde lønmodtagere, selvstændige erhvervsdri-
vende og ledige skal anmode Udbetaling Danmark om barselsdagpenge ved pasning af alvorligt
syge børn. Bemyndigelsen til at fastsætte regler om dispensation er i bekendtgørelsen bl.a. blevet
brugt til at fastsætte regler om, at Udbetaling Danmark kan udbetale barselsdagpenge for tiden, før
anmodningen er modtaget, hvis borgeren
uanset om denne er lønmodtager, selvstændig eller ledig
på grund af bl.a. hospitalsophold har været forhindret i at anmode til tiden, eller når andre særligt
undskyldende forhold har bevirket, at anmodningen ikke er sket rettidigt.
2.4.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Bemyndigelsen i barselslovens § 30, stk. 8, til at fastsætte regler om dispensation fra fristerne for
anmodning om barselsdagpenge er med bestemmelsens nuværende formulering uklar, da det ikke
tydeligt fremgår, hvilke tilfælde dispensationsbestemmelsen omfatter.
Det bør præciseres i § 30, stk. 8, at muligheden for at give dispensation ikke alene omhandler de
situationer, hvor de fastsatte regler kan føre til en overskridelse af fristen, og denne del af bestem-
melsen bør derfor ophæves.
Der er derudover behov for, at der kan dispenseres fra alle de i loven fastsatte frister for anmeldelse
og anmodning om barselsdagpenge for ledige, lønmodtagere og selvstændigt erhvervsdrivende,
således at dispensationsadgangen bliver den samme for de forskellige grupper ved fristoverskridelse
i ens situationer.
Det bør således fremgå af bestemmelsen, at bemyndigelsen omfatter adgangen til dispensation fra
fristen for lediges anmeldelse af fravær efter barselslovens § 30, stk. 4, samt fristen for lediges an-
modning om udbetaling af barselsdagpenge efter barselslovens § 30, stk. 6.
Tilsvarende bør det præciseres i barselslovens § 31, stk. 2, at dispensation fra fristen i stk. 1 ikke
alene omhandler den situation, hvor de fastsatte regler kan føre til en overskridelse af fristen, og
denne del af bestemmelsen bør derfor ophæves.
10
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter), fra beskæftigelsesministeren
1834209_0011.png
3.4.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at det i barselslovens § 30, stk. 8, præciseres, at der kan fastsættes nærmere regler om
dispensation fra de i § 30 fastsatte frister i forbindelse med både lønmodtagere, selvstændige er-
hvervsdrivendes og lediges anmeldelse og anmodning om barselsdagpenge.
Ændringen vil betyde, at de regler, der i dag er fastsat om dispensation i bekendtgørelse om ret til
barselsdagpenge om dispensation vil blive opretholdt med eventuelle nødvendige justeringer som
følge af forslaget.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser for regionerne.
Det skønnes, at forslaget vil medføre statslige merudgifter på 20,2 mio. kr. i 2018 og 22 mio. kr. i
2019 og frem som følge af øgede udgifter til barselsdagpenge og tab af skatteindtægter. På bag-
grund af data fra Udbetaling Danmark over, hvor mange mødre der i dag gør brug af retten til fra-
vær, hvis et barn er dødfødt, dør eller bortadopteres inden for de første 32 uger efter fødslen, vurde-
res det, at der årligt dør ca. 459 børn i alderen 0-32 uger, inkl. dødfødte. De årlige merudgifter er
beregnet med en antagelse om 70 pct. udnyttelse af fraværsretten blandt fædre og medmødre og
indeholder derfor en vis usikkerhed.
I nedenstående tabel fremgår de samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget fordelt på stat,
regioner og kommuner.
Tabel 1. Samlede økonomiske konsekvenser (efter skat og tilbagebeløb)
Mio. kr. 2018 pl
2017
2018
2019
Stat
0,0
20,2
22,0
Barselsdagpenge
0,0
20,2
22,0
Regioner
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Kommune
0,0
0,0
0,0
Barselsdagpenge
0,0
0,0
0,0
Heraf beskæftigelsestilskud
0,0
0,0
0,0
Heraf budgetgaranti
0,0
0,0
0,0
Heraf DUT (IT og admini-
strative konsekvenser af
0,0
0,0
0,0
forslag nr. 1)
I alt
0,0
20,2
22,0
2020
22,0
22,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
22,0
Der kan forekomme ubetydelige engangsudgifter vedrørende administrativ tilpasning som følge af
lovforslaget. Udbetaling Danmark vurderer med en vis usikkerhed, at disse vil beløbe sig til 0,2
mio. kr. i 2018. De økonomiske konsekvenser af lovforslaget for kommunerne skal forhandles med
de kommunale parter.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at lovforslaget vil have ubetydelige økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet, da det alene vil berøre ca. 450 personer om året, som får mulighed for at holde 14
ugers orlov i forbindelse med et barns død eller bortadoption inden den 32. uge efter fødslen eller et
adopteret barns død inden den 32. uge efter modtagelsen af barnet.
11
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter), fra beskæftigelsesministeren
1834209_0012.png
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes at have ubetydelige administrative konsekvenser for borgerne som følge af
den foreslåede varslingspligt.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden fremsættelsen sendt i høring, da lovforslaget er en del af
aftale om finansloven for 2018.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i høring den 11. december 2017 med frist den xx.
december 2017 hos følgende organisationer m.v.:
Advokatrådet, Adoption og Samfund, Akademikernes Centralorganisation (AC), Ankestyrelsen,
Arbejdsløshedskassen ASE, Arbejdsmarkedets TillægsPension (ATP), Business Danmark, Central-
organisationernes Fællesudvalg (CFU), Danske A-kasser, Datatilsynet, Det Faglige Hus, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Artistforbund, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk Jour-
nalistforbund (DJ), Dansk Kvindesamfund, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Dan-
ske Regioner, Den Danske Dommerforening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Frie
Funktionærer, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Gartneri-, Land- og Skov-
brugets Arbejdsgivere (GLS-A), Håndværksrådet, Ingeniørforeningen (IDA), Institut for Menneske-
rettigheder (IMR), Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), KL, Kristelig Ar-
bejdsgiverforening (KA), Kristelig Fagbevægelse (KRIFA), Kvinderådet, KVINFO, Landsforenin-
gen Spædbarnsdød, Landsorganisationen i Danmark (LO), Lederne, Producentforeningen og Sund-
hedskartellet.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser /
mindreudgifter (hvis ja, angiv om-
fang)
Staten:
Ingen.
Kommunerne:
Ingen
Regionerne:
Ingen.
Negative konsekvenser /
merudgifter (hvis ja, angiv omfang)
Staten:
2017: 0,0 mio. kr.
2018: 20,2 mio. kr.
2019: 22,0 mio. kr.
2020: 22,0 mio. kr.
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Kommunerne:
Ingen.
Regionerne:
Ingen.
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Ingen.
Ubetydelige administrative byrder for
kommuner og Udbetaling Danmark.
12
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter), fra beskæftigelsesministeren
1834209_0013.png
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen.
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Ingen.
Administrative konsekvenser
for borgerne
Ingen.
Miljømæssige konsekvenser
Ingen.
Det vurderes, at lovforslaget vil have
ubetydelige økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet, da det alene vil berøre
ca. 450 personer om året, som får mulig-
hed for at holde 14 ugers orlov i forbin-
delse med et barns død eller bortadoption
inden den 32. uge efter fødslen eller et
adopteret barns død inden den 32. uge
efter modtagelsen af barnet.
Det vurderes, at lovforslaget vil have
ubetydelige administrative konsekvenser
for erhvervslivet, da det alene vil berøre
ca. 450 personer om året, som får mulig-
hed for at holde 14 ugers orlov i forbin-
delse med et barns død eller bortadoption
inden den 32. uge efter fødslen eller et
adopteret barns død inden den 32. uge
efter modtagelsen af barnet.
Lovforslaget vurderes at have ubetydeli-
ge administrative konsekvenser for bor-
gerne som følge af den foreslåede vars-
lingspligt.
Ingen.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtigel-
ser (sæt X)
JA
NEJ
X
13
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter), fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af gældende regler, at hvis et barn er dødfødt, dør eller bliver bortadopteret inden den
32. uge efter fødslen, har moderen ret til fravær i 14 uger efter barnets død eller bortadoption, jf.
barselslovens § 13, stk. 1, 1. pkt. Fravær efter barselslovens § 13 regnes fra kalenderdagen efter
dødsdagen.
Faderen eller medmoderen har efter gældende regler ikke en tilsvarende ret til fravær i 14 uger.
Hvis barnet er dødfødt, dør eller bortadopteres inden den 32. uge efter fødslen, bevarer faderen eller
medmoderen retten til 2 ugers fravær efter barselslovens § 7, stk. 3, jf. § 13, stk. 1, 3. pkt.
Det foreslås, at barselslovens
§ 13, stk. 1, 1. pkt.
ændres, således,
at ”moderen” ændres til ”hver
af
forældrene”.
Forslaget betyder, at forældres ret til fravær, hvis et barn er dødfødt, dør eller bortadopteres inden
den 32. uge efter fødslen, ligestilles således, at begge forældre får ret til fravær i 14 uger. Ændrin-
gen har til formål at sikre ens fraværsrettigheder for begge forældre.
Forslaget indebærer, at fædre og medmødre får samme ret som mødre til 14 ugers fravær, hvis bar-
net er dødfødt, dør eller bortadopteres inden for den 32. uge efter fødslen. Det gælder uafhængigt af,
om der på tidspunktet for barnets død allerede er afholdt henholdsvis fædre- eller medmødreorlov
efter barselslovens § 7, stk. 3.
Barselslovens § 20 vil finde anvendelse ved udbetaling af barselsdagpenge til fædre og medmødre,
der efter forslaget hver får ret til barselsdagpenge i 14 uger, hvis barnet er dødfødt, dør eller bliver
bortadopteret inden den 32. uge efter fødslen.
Opfylder faderen eller medmoderen betingelserne for ret til barselsdagpenge, herunder beskæftigel-
seskravet for lønmodtagere i barselslovens § 27 eller for selvstændigt erhvervsdrivende i barselslo-
vens § 28, udbetaler Udbetaling Danmark således barselsdagpenge under fraværet.
Til nr. 2
Det fremgår af gældende regler, at hvis et barn er dødfødt, dør eller bliver bortadopteret inden den
32. uge efter fødslen, har moderen ret til fravær i 14 uger efter barnets død eller bortadoption, jf.
barselslovens § 13, stk. 1, 1. pkt. I tilfælde, hvor moderen lider af en graviditetsbetinget sygdom,
forlænges fraværsretten, dog højst indtil 46 uger efter fødslen, jf. barselslovens § 13, stk. 1, 2. pkt.
Det foreslås at præcisere barselslovens
§ 13, stk. 1, 2. pkt.,
således, at det tydeligt kommer til at
fremgå, at det er moderens fraværsret, der forlænges i tilfælde af graviditetsbetinget sygdom.
Præciseringen af bestemmelsen er en konsekvens af, at retten til fravær efter barselslovens § 13, stk.
1, 1. pkt., med lovforslagets § 1, nr. 1, udvides til tillige at omfatte fædre og medmødre.
Til nr. 3
14
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter), fra beskæftigelsesministeren
Det fremgår af gældende regler, at hvis barnet er dødfødt, eller dør inden den 32. uge efter fødslen,
bevarer faderen eller medmoderen retten til 2 ugers fravær efter barselslovens § 7, stk. 3, jf. barsels-
lovens § 13, stk. 1, 3. pkt.
Det foreslås, at bestemmelsen i barselslovens
§ 13, stk. 1, 3. pkt.,
ophæves. Forslaget betyder, at
fædre og medmødre ikke bevarer deres ret til 2 ugers fravær efter barselslovens § 7, stk. 3, ved bar-
nets død eller bortadoption.
Forslaget om at ophæve bestemmelsen i barselslovens § 13, stk. 1, 3. pkt., er en konsekvens af, at
fædre og medmødre med lovforslagets § 1, nr. 1, i stedet bliver omfattet af retten til fravær i 14
uger, hvis barnet er dødfødt, dør eller bortadopteres inden den 32. uge efter fødslen.
Til nr. 4
Det fremgår af gældende regler, at hvis et adopteret barn dør inden den 32. uge efter modtagelsen af
barnet, har en af de adoptionssøgende forældre ret til fravær i 14 uger efter barnets død, jf. barsels-
lovens § 13, stk. 2. Fravær efter barselslovens § 13 regnes fra kalenderdagen efter dødsdagen.
Det foreslås, at barselslovens
§ 13, stk. 2,
ændres, så det fremgår, at hver af de adoptionssøgende
forældre får ret til fravær i 14 uger efter barnets død.
Forslaget betyder, at begge adoptionssøgende forældre får ret til fravær i 14 uger, hvis et adopteret
barn dør inden den 32. uge efter modtagelsen. På denne måde sidestilles adoptivforældres ret til
fravær i forbindelse med et adopteret barns død med moderens ret til fravær efter de gældende reg-
ler, og, faderens og medmoderens ret til fravær, hvis et barn er dødfødt, dør eller bortadopteres in-
den den 32. uge efter fødslen, som foreslået ved dette lovforslags § 1, nr. 1.
Barselslovens § 20 vil også finde anvendelse ved udbetaling af barselsdagpenge til adoptionssøgen-
de forældre, der efter forslaget hver får ret til barselsdagpenge i 14 uger, hvis et adopteret barn dør
inden den 32. uge efter modtagelsen af barnet.
Opfylder adoptanterne betingelserne for ret til barselsdagpenge, herunder beskæftigelseskravet for
lønmodtagere i barselslovens § 27 eller for selvstændigt erhvervsdrivende i barselslovens § 28, ud-
betaler Udbetaling Danmark således barselsdagpenge under fraværet.
Til nr. 5
En lønmodtagers varslingspligt overfor arbejdsgiveren er reguleret i barselslovens § 15. Der er ikke
i barselslovens § 15 en pligt for lønmodtagere, der ønsker at udnytte deres ret til fravær, hvis barnet
er dødfødt, dør eller bortadopteres inden den 32. uge efter fødslen eller modtagelsen af barnet, jf.
efter barselslovens § 13, til at underrette arbejdsgiveren herom.
Det fremgår af gældende regler, at en lønmodtager, der udnytter sin ret til fravær, fordi barnet er
indlagt på sygehus inden for de første 46 uger efter fødslen eller modtagelsen i hjemmet, jf. barsels-
lovens § 14, uden ugrundet ophold skal underrette sin arbejdsgiver om indlæggelsen, jf. barselslo-
vens § 15, stk. 6, 1. pkt.
15
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter), fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås, at der i barselslovens § 15 indsættes et
nyt stk. 6
med en varslingspligt for en lønmod-
tager, der ønsker at udnytte sin ret til fravær efter barselslovens § 13, der svarer til den, der gælder i
forbindelse med et barns indlæggelse på sygehus inden for de første 46 uger efter fødslen eller mod-
tagelsen i hjemmet, jf. den gældende § 15, stk. 6 i barselsloven.
Det foreslås således, at der i
stk. 6, 1. pkt.,
indsættes en pligt for en lønmodtager, der udnytter sin ret
til fravær, fordi barnet er dødfødt, dør eller bliver bortadopteret inden den 32. uge efter fødslen, jf.
barselslovens § 13, til uden ugrundet ophold at underrette sin arbejdsgiver herom.
Tilsvarende foreslås det, at der i
stk. 6, 2. pkt.,
indsættes en pligt for en lønmodtager, der udnytter
sin ret til fravær, fordi det adopterede barn dør inden den 32. uge efter modtagelsen af barnet, til
uden ugrundet ophold at underrette sin arbejdsgiver herom.
Endelig foreslås det i
stk. 6, 3. pkt.,
at såfremt lønmodtageren har afgivet varsel efter stk. 1-5, bort-
falder de afgivne varsler, og arbejdsgiveren skal uden ugrundet ophold varsles på ny i situationer
omfattet af 1. og 2. pkt.
Pligten til at varsle arbejdsgiver uden ugrundet ophold indebærer, at lønmodtageren efter omstæn-
dighederne hurtigst muligt skal kontakte arbejdsgiveren om det forventede fravær, hvilket er en
konkret og individuel vurdering. På denne måde har arbejdsgiveren mulighed for at planlægge ar-
bejdet og tage hensyn til lønmodtagerens fravær i opgaveplanlægningen.
Pligten til at varsle arbejdsgiveren om udnyttelse af retten til fravær gælder alle lønmodtagere, dvs.
både moderen, faderen, medmoderen og adoptanter. Såfremt moderen allerede har varslet arbejds-
giveren om barselsfravær i forbindelse med den forventede fødsel, skal arbejdsgiveren kun varsles
på ny, hvis fraværet forlænges udover det allerede varslede.
Den manglende varslingspligt i dag skal ses i lyset af barselslovens § 17 om omstændigheder, der
gør det urimeligt at opretholde fraværsretten som varslet, hvilket efter gældende praksis f.eks. om-
fatter situationer, hvor et barn er dødfødt. Det er vurderingen, at lønmodtagere allerede i dag orien-
terer deres arbejdsgivere, hvis de er i den situation, at de har mistet et barn, hvorfor lovændringen
vurderes at være en kodificering af praksis for så vidt angår moderens underretning af arbejdsgive-
ren.
Der er ligesom i de øvrige varslingsregler i barselslovens § 15 ikke knyttet en sanktion i barselslo-
ven til manglende overholdelse af varslingspligten.
Til nr. 6
Det fremgår af gældende regler, at et ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse, der ønsker at ansøge
om barselsdagpenge, skal anmelde fraværet til arbejdsløshedskassen senest 8 uger efter fødslen eller
barnets modtagelse, jf. barselslovens § 30, stk. 4.
Hvis anmeldelsen af fraværet ikke er indgivet inden for fristen, bortfalder retten til barselsdagpenge
for den periode, der ligger før anmeldelsen, jf. barselslovens § 30, stk. 7.
Der er i de gældende regler ikke fastsat en anmeldelsesfrist for ledige medlemmer af en arbejdsløs-
hedskasse, der påbegynder orlov på et senere tidspunkt end 8 uger efter fødslen eller barnets modta-
16
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter), fra beskæftigelsesministeren
gelse. Dette kan betyde, at ledige, der påbegynder en fraværsperiode - f.eks. i forbindelse med et
barns død eller bortadoption inden 32. uge efter fødslen - senere end 8 uger efter fødslen/mod-
tagelsen af barnet, kan miste barselsdagpenge, hvis anmeldelsen af fraværet ikke sker senest dagen
efter barnets død eller bortadoption.
For at undgå at presse forældre, der er i en sårbar situation
som f.eks. i forbindelse et barns død
eller bortadoption
foreslås det, at der i
§ 30, stk. 4,
som
2. pkt.
indsættes, at der for ledige med-
lemmer af en arbejdsløshedskasse, der påbegynder en fraværsperiode senere end 8 uger efter føds-
len eller barnets modtagelse, indføres en frist på 8 uger efter 1. fraværsdag til at anmelde fraværet til
arbejdsløshedskassen.
Ledige får herved samme frist, som lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende har til at an-
mode om barselsdagpenge, til at anmelde fravær rettidigt til arbejdsløshedskassen for fraværsperio-
der, der påbegyndes senere end 8 uger efter fødslen eller barnets modtagelse.
Forslaget har den konsekvens, at barselsdagpenge kan udbetales fra 1. fraværsdag, hvis den ledige
anmelder fraværet til arbejdsløshedskassen senest 8 uger efter fraværets start, og derefter anmoder
om barselsdagpenge inden for fristen, der er fastsat i barselslovens § 30, stk. 6.
Til nr. 7
Det fremgår af barselslovens § 30, stk. 8, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler
om muligheden for, at en lønmodtager ikke skal indgive ny ansøgning efter stk. 2, når fraværsperio-
den er afbrudt i en kortere periode på grund af afholdelse af ferie, på hvilken måde anmodninger
efter stk. 2, 3 og 6 skal indgives, og om dispensation fra fristen i stk. 2 og 3, hvis de fastsatte regler
kan føre til overskridelse af denne frist.
Det fremgår af gældende regler, at hvis forælderen anmoder Udbetaling Danmark om barselsdag-
penge efter udløbet af den fastsatte frist, har forælderen kun ret til barselsdagpenge for den orlovs-
periode, der ligger efter anmodningen, jf. barselslovens § 30, stk. 7.
Det fremgår af barselslovens § 30, stk. 2, at anmodning om barselsdagpenge efter §§ 20-23 for an-
dre end et ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse skal indgives til Udbetaling Danmark senest 8
uger efter fødslen eller barnets modtagelse. Påbegyndes en fraværsperiode på et senere tidspunkt,
skal anmodning om barselsdagpenge indgives senest 8 uger efter 1. fraværsdag i denne periode, jf.
dog stk. 8.
Har arbejdsgiveren udbetalt løn under fraværet, skal lønmodtagerens anmodning om barselsdag-
penge efter ophør af lønudbetalingen indgives til Udbetaling Danmark senest 8 uger efter, at udbe-
taling af løn fra arbejdsgiveren er ophørt, jf. barselslovens § 30, stk. 3.
Et ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse, der ønsker at ansøge om barselsdagpenge efter §§ 20
eller 21, skal senest 8 uger efter fødslen eller barnets modtagelse anmelde fraværet til arbejdsløs-
hedskassen, jf. barselslovens § 30, stk. 4. Senest 1 uge efter modtagelsen af en anmeldelse efter stk.
4 skal arbejdsløshedskassen anmelde fraværet via Nemrefusion til Udbetaling Danmark, der heref-
ter udsender et underretningsbrev til det ledige medlem med de modtagne oplysninger, jf. barselslo-
vens § 30, stk. 5.
17
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter), fra beskæftigelsesministeren
Det ledige medlem skal senest 8 uger efter at have modtaget underretningsbrevet efter stk. 5 anmo-
de Udbetaling Danmark om barselsdagpenge, jf. barselslovens § 30, stk. 6.
Er anmodningen indgivet efter fristerne i stk. 2, 3 eller 6, eller er anmeldelsen sket efter fristen i stk.
4, bortfalder retten til barselsdagpenge for den periode, der ligger før anmodningen eller anmeldel-
sen, jf. barselslovens § 30, stk. 7.
Det fremgår af barselslovens § 30, stk. 8, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler
om muligheden for, at en lønmodtager ikke skal indgive ny ansøgning efter stk. 2, når fraværsperio-
den er afbrudt i en kortere periode på grund af afholdelse af ferie, på hvilken måde anmodninger
efter stk. 2, 3 og 6 skal indgives, og om dispensation fra fristen i stk. 2 og 3, hvis de fastsatte regler
kan føre til overskridelse af denne frist.
Bemyndigelsen i barselslovens § 30, stk. 8, er udmøntet i bekendtgørelse om ret til barselsdagpen-
ge. Udbetaling Danmark kan dog udbetale barselsdagpenge for tiden før anmodningen er modtaget,
når lønmodtageren eller det ledige medlem eller den selvstændigt erhvervsdrivende på grund af
hospitalsophold har været forhindret i at anmode til tiden, eller når andre særligt undskyldende for-
hold har bevirket, at anmodningen ikke er sket rettidigt, jf. § 21, stk. 7, § 22, stk. 7, og § 23, stk. 3, i
bekendtgørelse om ret til barselsdagpenge.
Det fremgår af skrivelse af 2. december 2014 om digital selvbetjening på barseldagpengeområdet
fra 1. december 2014, at der vil kunne være tale om andre særlige undskyldende forhold i de tilfæl-
de, hvor Udbetaling Danmark vurderer, at der har været driftsforstyrrelser i de it-systemer, som
forudsættes anvendt ved obligatorisk digital selvbetjening i sager efter barselsloven, f.eks. hos bor-
ger.dk eller hos NemID, i et omfang og en varighed, der har afskåret lønmodtageren eller det ledige
medlem fra at anmode om barselsdagpenge inden for fristen.
Endvidere fremgår det af skrivelsen, at Udbetaling Danmark vil kunne dispensere for en lønmodta-
ger eller et ledigt medlems overskridelse af fristen for anmodning om barselsdagpenge på grund af
andre særligt undskyldende forhold i den situation, hvor overskridelse af fristen skyldes, at pågæl-
dende har søgt om fritagelse fra kravet om digital selvbetjening i kommunen, jf. § 2 i bekendtgørel-
se om obligatorisk digital selvbetjening vedrørende ansøgninger og meddelelser m.v. om sociale
ydelser m.v., og kommunen ikke har truffet afgørelsen inden fristens udløb.
Udbetaling Danmark kan ligeledes udbetale barselsdagpenge for tiden før anmodningen, hvis fristen
overskrides med højst en uge og overskridelse af fristen skyldes, at lønmodtageren eller den ledige
har afventet modtagelse af underretning om, at der kan ansøges via den digitale selvbetjening.
Endelig kan Udbetaling Danmark udbetale barselsdagpenge for perioden før anmodningen, hvor
lønmodtageren som følge af arbejdsgiverens manglende indberetning om lønophør ikke har modta-
get et underretningsbrev, og lønmodtageren derfor ikke har anmodet rettidigt om barselsdagpenge. I
denne situation skal anmodningen afgives senest 6 måneder efter lønophøret, jf. § 21, stk. 7, nr. 3, i
bekendtgørelse om ret til barselsdagpenge.
Det foreslås at ændre
§ 30, stk. 8,
således, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler
om dispensation fra fristen i stk. 2 - 4 og 6.
18
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter), fra beskæftigelsesministeren
Med forslaget ændres bemyndigelsesbestemmelsen i barselslovens
§ 30, stk. 8,
så det er alle de i §
30 fastsatte frister for lønmodtageres, selvstændige erhvervsdrivendes og lediges anmodning om
barselsdagpenge og anmeldelse af fravær, der kan dispenseres fra.
Det er med forslaget ikke hensigten at udvide adgangen til at dispensere fra fristerne yderligere i
forhold til de bestemmelser, der allerede i dag er fastsat i bekendtgørelse om ret til barselsdagpenge.
Til nr. 8 og 9
Det fremgår af barselslovens § 30, stk. 8, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler
om muligheden for, at en lønmodtager ikke skal indgive ny ansøgning efter stk. 2, når fraværsperio-
den er afbrudt i en kortere periode på grund af afholdelse af ferie, på hvilken måde anmodninger
efter stk. 2, 3 og 6 skal indgives, og om dispensation fra fristen i stk. 2 og 3, hvis de fastsatte regler
kan føre til overskridelse af denne frist.
Det fremgår af barselslovens § 31, stk. 1, at anmodning om dagpenge ved pasning af alvorligt syge
børn efter § 26 skal indgives til Udbetaling Danmark senest 8 uger efter første fraværsdag. Indgives
anmodningen efter denne frist, bortfalder retten til barselsdagpenge for den periode, der ligger før
anmodningen.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om, på hvilken måde ansøgning efter stk. 1
skal indgives, og om dispensation fra fristen i stk. 1, hvis de fastsatte regler kan føre til en overskri-
delse af denne frist, jf. barselslovens § 31, stk. 2.
Bemyndigelsesbestemmelserne er brugt til at fastsætte regler om dispensation i bekendtgørelse nr.
624 af 2. juni 2017 om ret til barselsdagpenge. Der er bl.a. fastsat regler om, at Udbetaling Danmark
kan udbetale dagpenge/barselsdagpenge for tiden, før anmodningen er modtaget, når lønmodtage-
ren, det ledige medlem eller den selvstændig erhvervsdrivende på grund af hospitalsophold har væ-
ret forhindret i at anmode til tiden, eller når andre særligt undskyldende forhold har bevirket, at an-
modningen ikke er sket rettidigt, jf. § 21, stk. 7, § 22, stk. 7, og § 23, stk. 3, § 26, stk. 6, § 27, stk. 6,
og § 28, stk. 3, i bekendtgørelse om ret til barselsdagpenge.
Det foreslås at ophæve eftersætningen ”hvis de fastsatte regler kan føre til overskridelse af denne
frist” i barselslovens
§ 30, stk. 8, og eftersætningen
”hvis de fastsatte regler kan føre til
en overskri-
delse af denne frist”
i § 31, stk. 2, da sætningerne skaber unødig uklarhed om reglernes fortolkning.
Formålet er således at få gjort det klart, at dispensationsbestemmelserne skal anvendes i overens-
stemmelse med den måde, som bestemmelserne i dag er brugt til at fastsætte regler om dispensation
i bekendtgørelse om ret til barselsdagpenge.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. februar 2018.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven finder anvendelse for fædre og medmødre til et barn, som den 1. fe-
bruar 2018 eller senere er dødfødt, dør eller bliver bortadopteret inden den 32. uge efter fødslen.
19
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter), fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås i
stk. 3,
at loven finder anvendelse for adoptionssøgende forældre til et adopteret barn,
som den 1. februar 2018 eller senere dør inden den 32. uge efter modtagelsen af barnet.
Det er således tidspunktet for barnets død, der er afgørende for, om reglerne finder anvendelse.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet det fremgår af barselslovens § 60, at denne ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
20
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter), fra beskæftigelsesministeren
1834209_0021.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende ret
Lovforslaget
§1
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 827 af
23. juni 2017, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 13 stk. 1, 1., pkt.
ændres »moderen« til:
»hver af forældrene«.
2.
I
§ 13, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »fraværsretten«
til: »hendes fraværsret«.
3.
§ 13, stk. 1, 3. pkt.,
ophæves.
4.
I
§ 13, stk. 2,
ændres »en« til: »hver«.
§ 13.
Hvis barnet er dødfødt, dør eller bliver
bortadopteret inden den 32. uge efter fødslen,
har moderen ret til fravær i 14 uger efter barnets
død eller bortadoption. I tilfælde, hvor moderen
lider af en graviditetsbetinget sygdom, forlæn-
ges fraværsretten, dog højst indtil 46 uger efter
fødslen. Er barnet dødfødt, eller dør det inden
den 32. uge efter fødslen, bevarer faderen eller
medmoderen retten til fravær efter § 7, stk. 3.
Stk. 2.
Hvis et adopteret barn dør inden den 32.
uge efter modtagelsen af barnet, har en af de
adoptionssøgende forældre ret til fravær i 14
uger efter barnets død.
§ 15. ...
Stk. 2-
7. …
5.
I
§ 15
indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6.
En lønmodtager, der udnytter sin ret til
fravær, fordi barnet er dødfødt, dør eller bliver
bortadopteret inden den 32. uge efter fødslen, jf.
§ 13, stk. 1, skal uden ugrundet ophold underret-
te sin arbejdsgiver herom. Tilsvarende gælder
for en lønmodtager, der udnytter sin ret til fra-
vær, fordi det adopterede barn dør inden den 32.
uge efter modtagelsen af barnet, jf. § 13, stk. 2.
Såfremt lønmodtageren har afgivet varsel efter
stk. 1-5, bortfalder de afgivne varsler, og ar-
bejdsgiveren skal uden ugrundet ophold varsles
på ny i situationer omfattet af 1. og 2. pkt.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og 8.
§ 30. ...
Stk. 2-
3 …
Stk. 4.
Et ledigt medlem af en arbejdsløsheds-
kasse, der ønsker at ansøge om barselsdagpenge
efter §§ 20 eller 21, skal senest 8 uger efter
fødslen eller barnets modtagelse anmelde fravæ-
ret til arbejdsløshedskassen.
6.
I
§ 30, stk. 4,
indsættes som
2. pkt.:
»Påbegyndes en fraværsperiode på et senere
tidspunkt, skal anmeldelse af fraværet til ar-
bejdsløshedskassen ske senest 8 uger efter 1.
fraværsdag i denne periode.«
21
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter), fra beskæftigelsesministeren
1834209_0022.png
Stk. 5-
7 …
Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte
nærmere regler om muligheden for, at en løn-
modtager ikke skal indgive ny ansøgning efter
stk. 2, når fraværsperioden er afbrudt i en korte-
re periode på grund af afholdelse af ferie, på
hvilken måde anmodninger efter stk. 2, 3 og 6
skal indgives, og om dispensation fra fristen i
stk. 2 og 3, hvis de fastsatte regler kan føre til
overskridelse af denne frist.
7.
I
§ 30, stk. 8,
ændres »fra fristen i stk. 2 og 3«
til: »fra fristen i stk. 2-4 og 6«.
8.
I
§ 30, stk. 8,
udgår », hvis de fastsatte regler
kan føre til overskridelse af denne frist«.
§ 31.
...
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte
9.
I
§ 31, stk. 2,
udgår », hvis de fastsatte regler
nærmere regler om, på hvilken måde ansøgning kan føre til en overskridelse af denne frist«.
efter stk. 1 skal indgives, og om dispensation fra
fristen i stk. 1, hvis de fastsatte regler kan føre
til en overskridelse af denne frist.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. februar 2018.
Stk. 2.
Loven finder anvendelse for fædre og
medmødre til et barn, som den 1. februar 2018
eller senere er dødfødt, dør eller bliver bort-
adopteret inden den 32. uge efter fødslen.
Stk. 3.
Loven finder anvendelse for adoptions-
søgende forældre til et adopteret barn, som den
1. februar 2018 eller senere dør inden den 32.
uge efter modtagelsen af barnet.
22