Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 86
Offentligt
1828449_0001.png
Lovtidende A
2017
4. december 2017.
Bekendtgørelse om beredskab m.v. i forbindelse med offshore olie- og
gasaktiviteter m.v.
1)
I medfør af §§ 43, 43 a, 44, 45 a, § 45 b, stk. 2, § 49, § 50,
stk. 4, § 50 b og § 72, stk. 1, i offshoresikkerhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 831 af 1. juli 2015, og efter forhand-
ling med miljø- og fødevareministeren fastsættes efter be-
myndigelse i henhold til § 61, stk. 3:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på olie- og gasak-
tiviteter, som defineret i offshoresikkerhedslovens § 3, stk.
1, nr. 16, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
For så vidt angår indkvarteringsfaciliteter på skibe,
hvor personer, der arbejder på et anlæg, indkvarteres, finder
§§ 12-16, § 18, stk. 2, §§ 19-22, 28 og 31-33 ikke anvendel-
se.
Stk. 3.
Endvidere finder bekendtgørelsen anvendelse på
andre aktiviteter i forbindelse med et anlæg eller tilsluttet in-
frastruktur, jf. offshoresikkerhedslovens § 3, stk. 1, nr. 1, og
nr. 29, hvis aktiviteterne er omfattet af lov om anvendelse af
Danmarks undergrund, og disse medfører sikkerheds- eller
sundhedsmæssige risici.
Kapitel 2
Definitioner
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1)
Fri bevægelighed for personer mellem anlæg: De om-
bordværende kan bevæge sig fra et anlæg til et andet
uden at skulle have anvist nyt samlingssted i tilfælde
af kritiske situationer.
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
MODU-koden: IMO’s »Code for the Construction
and Equipment of Mobile Offshore Drilling Units«.
Redningsmidler: Udstyr, der anvendes i forbindelse
med flugt, evakuering og redning, blandt andet
a) redningskranse,
b) linekastningsapparater,
c) redningsveste,
d) rednings- og beskyttelsesdragter,
e) redningsbåde og disses udsætnings- og ombord-
tagningsarrangementer,
f) redningsflåder og disses udsætningsarrangemen-
ter,
g) mand over bord-både og disses indskibnings-, ud-
sætnings- og ombordtagningsarrangementer,
h) marine evakueringssystemer (MES) og
i) filterrøghætter.
Samlingssted: Sted på anlægget, hvor ombordværende
samles (mønstres) ved evakueringsalarm.
STCW-konventionen: IMO’s »International Conven-
tion on Standards of Training, Certification & Watch-
keeping for Seafarers« med ændringer.
Sundhedstjeneste: Personale med sundhedsmæssig
uddannelse og kompetence efter offshoresikkerheds-
lovens § 48 a.
Adgangskontrolsystem (tally-system): System til sty-
ring og registrering af bemandingsfordelingen på et
anlæg.
Intern beredskabsplan: En plan, som er udarbejdet af
henholdsvis operatøren og ejeren i henhold til bestem-
melser fastsat i loven eller i regler udstedt i medfør af
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Rådets direktiv 89/391/EØF af 12. juni 1989 om iværksættelse af foranstaltninger til
forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet, EF-Tidende 1989, nr. L 183, side 1, som senest ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1137/2008 af 22. oktober 2008 om tilpasning til Rådets afgørelse 1999/468/EF af visse retsakter, der er omfattet af proceduren
i traktatens artikel 251, for så vidt angår forskriftsproceduren med kontrol - Tilpasning til forskriftsproceduren med kontrol - Del 1, EU-Tidende 2008, nr.
L 311, side 1, dele af Rådets direktiv 92/91/EØF af 3. november 1992 om minimumsforskrifter for forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed i
den boringsrelaterede udvindingsindustri (ellevte særdirektiv i henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv 89/391/EØF), EF-Tidende 1992, nr. L 348, side 9,
som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2007/30/EF af 20. juni 2007 om ændring af Rådets direktiv 89/391/EØF, dets særdirektiver og
Rådets direktiv 83/477/EØF, 91/383/EØF, 92/29/EØF og 94/33/EF med henblik på forenkling og rationalisering af rapporterne om den praktiske
gennemførelse (EØS-relevant tekst), EU-Tidende 2007, nr. L 165, side 21, som senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/27/EU af
26. februar 2014 om ændring af Rådets direktiv 92/58/EØF, 92/85/EØF, 94/33/EF, 98/24/EF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/37/EF for
at tilpasse dem til forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, EU-Tidende 2014, nr. L 65, side 1,
dele af Rådets direktiv 98/24/EF af 7. april 1998 om beskyttelse af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet mod risici i forbindelse med
kemiske agenser, EF-Tidende 1998, nr. L 131, side 11, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/30/EU af 12. juni 2013 om sikkerheden i
forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter og om ændring af direktiv 2004/35/EF, EU-Tidende 2013, nr. L 178, side 66.
BE007435
Beskæftigelsesmin.,
Arbejdstilsynet, j.nr. 20165000572
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 86: Orientering om otte bekendtgørelser inden for offshoreområdet, fra beskæftigelsesministeren
4. december 2017.
2
loven, vedrørende de foranstaltninger, der skal for-
hindre eskalering eller begrænse følgerne af ulykker,
jf. offshoresikkerhedslovens § 45, i forbindelse med
offshore olie- og gasaktiviteter.
9)
Ekstern beredskabsplan: En lokal, national eller regio-
nal strategi, som skal forhindre eskalering eller be-
grænse følgerne af en større ulykke i forbindelse med
offshore olie- og gasaktiviteter under anvendelse af
alle operatørens disponible ressourcer som beskrevet i
den relevante interne beredskabsplan og enhver yder-
ligere ressource, som myndighederne stiller til rådig-
hed.
10) Krisestyring: Dispositioner og taktiske manøvrer, der
er egnede til at få kontrol over en kritisk situation.
11) Redning til et sikkert sted: Sted, hvor personer ikke
længere udsættes for fare eller risiko hidrørende fra
den kritiske situation, der har været årsag til evakue-
ring og redning, og hvor der er mulighed for medi-
cinsk behandling og om nødvendigt transport til land.
12) Beredskabsfunktioner: Opgaver, der udføres i forbin-
delse med de foranstaltninger, der skal forhindre eska-
lering eller begrænse følgerne af ulykker, jf. § 45, i
forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter.
13) Kontrolleret evakuering: Evakuering af personer såle-
des, at disse ikke er nødsaget til at springe i vandet.
Stk. 2.
Når et ikkepermanent bemandet anlæg er brofor-
bundet til et permanent bemandet mobilt anlæg, og der er fri
bevægelighed for personer mellem anlæggene, anses kombi-
nationen som ét permanent bemandet anlæg i denne be-
kendtgørelse.
Kapitel 3
Beredskab
Intern beredskabsplan
§ 3.
Forinden påbegyndelse af aktiviteterne, jf. offshore-
sikkerhedslovens § 3, stk. 1, nr. 21, skal henholdsvis opera-
tøren og ejeren have udarbejdet en intern beredskabsplan ef-
ter offshoresikkerhedslovens § 45
1) for imødegåelse af konsekvenser af ulykkes- og kriti-
ske situationer på et anlæg og tilsluttet infrastruktur og
2) til brug i situationer, hvor en person falder over bord.
Stk. 2.
Den interne beredskabsplan skal baseres på sikker-
heds- og sundhedsredegørelsen for anlægget, jf. bekendtgø-
relse om styring af sikkerhed og sundhed m.v. i forbindelse
med offshore olie- og gasaktiviteter m.v. og holdes ajourført
i takt med ajourføringen af sikkerheds- og sundhedsredegø-
relsen.
Stk. 3.
Anvendes et mobilt ikkeproduktionsanlæg til at ud-
føre brøndaktiviteter, der er omfattet af offshoresikkerheds-
lovens § 28 a, skal der i den interne beredskabsplan for an-
lægget tages højde for den risikovurdering, der er gennem-
ført under udarbejdelsen af ansøgningen om godkendelse af
brøndaktiviteterne, der skal indsendes i henhold til offshore-
sikkerhedslovens § 28 a, jf. bekendtgørelse om styring af
sikkerheds- og sundhedsmæssige risici m.v. i forbindelse
med offshore olie- og gasaktiviteter.
Stk. 4.
Den interne beredskabsplan skal som minimum in-
deholde oplysningerne i bilag 2.
Stk. 5.
Henholdsvis operatøren og ejeren skal sikre, at
samme person ikke tildeles flere beredskabsfunktioner, som
ikke kan varetages samtidigt.
§ 4.
Hvis personer, der arbejder på anlæg, indkvarteres på
skibe eller andre anlæg, jf. § 1, stk. 1 og 2, der befinder sig
inden for anlæggets sikkerhedszone, skal den interne bered-
skabsplan også omfatte disse personer, mens de opholder sig
på skibet eller anlægget.
Stk. 2.
Den interne beredskabsplan skal, for så vidt angår
de personer, der er nævnt i stk. 1, være samordnet med ski-
bets eller anlæggets egen beredskabsplan.
Stk. 3.
For andre anlæg og skibe, end de, der er nævnt i
stk. 1, og som befinder sig inden for anlæggets sikkerheds-
zone, skal den interne beredskabsplan være samordnet med
disse anlægs eller skibes egen beredskabsplan.
Stk. 4.
Den interne beredskabsplan skal indeholde bestem-
melser om anvendelse af hjælpefartøjer, jf. § 31, stk. 2, og
helikoptere samt kriterier for disses kapacitet.
Stk. 5.
Det skal fremgå af den interne beredskabsplan,
hvor hurtigt hjælpefartøjerne og helikopterne, der er nævnt i
stk. 4, skal kunne sættes ind.
Stk. 6.
Hvis der i områder på et anlæg kan forekomme
svovlbrinte (H
2
S) eller andre farlige stoffer og materialer,
skal den interne beredskabsplan omfatte en procedure for
imødegåelse af faren med beskrivelse af det disponible ud-
styr og de nødvendige foranstaltninger.
Stk. 7.
Den interne beredskabsplan skal indeholde proce-
durer for beskyttelse mod eksplosionsfare med en beskrivel-
se af det nødvendige udstyr og de nødvendige foranstaltnin-
ger.
Stk. 8.
Kun personer, hvis arbejde gør det nødvendigt, og
som har den fornødne uddannelse efter § 20, har adgang til
de områder, der er nævnt i stk. 6. Disse ansatte skal forsynes
med passende personlige værnemidler.
Stk. 9.
Det skal fremgå af den interne beredskabsplan,
hvilke personer der har adgang til de områder, der er nævnt i
stk. 6.
Stk. 10.
Henholdsvis operatøren og ejeren skal sikre, at
det af den interne beredskabsplan fremgår, at flugt, kontrol-
leret evakuering og redning til et sikkert sted og foranstalt-
ninger, som skal hindre en nødsituation i at eskalere og
mindske dets indvirkning på miljøet, er integreret på en lo-
gisk og systematisk måde, som tager højde for de sandsynli-
ge nødsituationer, de skal udføres under.
§ 5.
Første gang en person kommer om bord på et anlæg,
skal henholdsvis operatøren og ejeren sikre, at den pågæl-
dende ved ankomst modtager oplysning om, hvordan
vedkommende skal forholde sig i alarmsituationer, samt en
instruktion i de øvrige forhold, der er omfattet af denne be-
kendtgørelse, i det omfang det er relevant for den pågælden-
de.
Ekstern beredskabsplan
§ 6.
Den eksterne beredskabsplan, jf. offshoresikkerheds-
lovens § 45 b, udarbejdes under hensyntagen til de risiko-
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 86: Orientering om otte bekendtgørelser inden for offshoreområdet, fra beskæftigelsesministeren
4. december 2017.
3
vurderinger og de interne beredskabsplaner, som henholds-
vis operatøren og ejeren har udarbejdet, jf. § 3.
Stk. 2.
Den eksterne beredskabsplan skal udarbejdes i
overensstemmelse med bilag 3 og 4.
Stk. 3.
Den eksterne beredskabsplan skal holdes ajourført,
således at der tages hensyn til relevante ændringer i de inter-
ne beredskabsplaner, der udarbejdes af henholdsvis operatø-
ren og ejeren og ændringer i andre forhold, der har betyd-
ning for planen.
Stk. 4.
Den eksterne beredskabsplan skal også omfatte an-
dre anlæg og skibe, der befinder sig indenfor sikkerhedszo-
nen og tage udgangspunkt i samordningen mellem disses eg-
ne beredskabsplaner og henholdsvis operatørens og ejerens
interne beredskabsplaner, jf. § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1.
§ 7.
Henholdsvis operatøren og ejeren afgiver på Arbejds-
tilsynets anmodning de oplysninger, der er nødvendige for
at udarbejde den eksterne beredskabsplan i overensstemmel-
se med § 6 og bilag 3 og 4, i det omfang oplysningerne ikke
fremgår af den interne beredskabsplan.
§ 8.
Arbejdstilsynet videresender den eksterne bered-
skabsplan, der er udarbejdet efter §§ 6 og 7 til Miljøstyrel-
sen, som udarbejder en samlet ekstern beredskabsplan og vi-
deresender denne til Europa-Kommissionen, samt til andre
medlemsstater i EU og tredjelande, der kan blive berørt af
en større ulykke, jf. bekendtgørelse om beredskab ved foru-
rening af havet fra olie- og gasanlæg, rørledninger og andre
platforme.
Stk. 2.
Miljøstyrelsen og Arbejdstilsynet offentliggør den
samlede eksterne beredskabsplan efter stk. 1 på deres re-
spektive hjemmesider.
Stk. 3.
I forbindelse med offentliggørelse af den eksterne
beredskabsplan, jf. stk. 2, sikres det, at de offentliggjorte op-
lysninger ikke udgør en sikkerhedsmæssig risiko for anlæg
og disses drift og ikke skader statslige økonomiske interes-
ser eller den personlige sikkerhed og trivsel for myndigheds-
ansatte. Med henblik herpå kan der udelades oplysninger
ved offentliggørelsen af planen.
Kapitel 4
Registrering og information
§ 9.
Henholdsvis operatøren og ejeren skal sikre, at der
foretages en registrering af de personer, der til enhver tid
1) opholder sig på anlægget, eller
2) er på vej til eller fra anlægget.
Stk. 2.
Registret skal til enhver tid være tilgængeligt på
anlægget og i land.
§ 10.
Der skal for hvert samlingssted være et ajourført og
lettilgængeligt register med navne på alle ombordværende,
der har fået anvist det pågældende samlingssted.
§ 11.
På anlægget skal der på passende steder opslås be-
redskabsmæssig information, herunder oplysninger om
1) placering af brandslukningsudstyr,
2) flugt- og evakueringsveje,
3) placering af samlingssteder,
4) placering og type af redningsmidler og
5)
fortegnelse over de ombordværende, der har fået tildelt
beredskabsfunktioner.
Kapitel 5
Uddannelser
§ 12.
Det påhviler henholdsvis operatøren og ejeren at
sikre, at de ombordværende er i besiddelse af uddannelser
efter §§ 13, 16, 17, og 18, stk. 1-4, og §§ 20 og 21, samt at
denne uddannelse vedligeholdes dels ved øvelser på anlæg-
get, jf. kapitel 6, dels ved genopfriskningskurser, jf. § 22.
Udgifterne ved uddannelserne og vedligeholdelse af uddan-
nelserne må ikke pålægges de ansatte. Uddannelserne og
vedligeholdelse af uddannelserne skal ske uden tab af ind-
tægt for de ansatte.
Stk. 2.
Det påhviler henholdsvis operatøren og ejeren at
sikre, at en udbyder af uddannelser efter stk. 1 er underlagt
en uafhængig verifikation af, at deltagere i uddannelserne
opnår de kvalifikationer, der er fastsat for at opfylde de be-
stemmelser, der er nævnt i stk. 1.
Stk. 3.
Gennemførelse af hver af uddannelserne, der er
nævnt i stk. 1, samt vedligeholdelse heraf gennem genop-
friskningskurser, skal dokumenteres i form af uddannelses-
bevis, udstedt af kursusudbyderen.
Grundlæggende sikkerhedskursus
§ 13.
Alle ombordværende på et anlæg skal have gennem-
gået et grundlæggende sikkerhedskursus med undervisning
inden for førstehjælp, brandslukning, helikoptertransport,
helikopterevakuering, søredning og personlig sikkerhed, jf.
dog §§ 14 og 15.
Stk. 2.
Det grundlæggende sikkerhedskursus nævnt i stk.
1, skal opfylde standarder, som fastsættes af Olie Gas Dan-
mark i samarbejde med arbejdsmarkedets parter i Offshore-
sikkerhedsrådet.
Stk. 3.
Standarderne efter stk. 2 skal som minimum sikre
et uddannelsesniveau, der svarer til OPITO’s standarder for
grundlæggende sikkerhedskursus (BOSIET) og helikoptere-
vakuering (HUET).
Stk. 4.
Et kursus efter stk. 1 skal være gennemført inden
for en fire års periode forud for, at en person første gang på-
begynder tjeneste på et anlæg, jf. dog § 14, stk. 2.
§ 14.
Henholdsvis operatøren og ejeren kan fravige § 13,
stk. 1, i tilfælde af uforudsete situationer, der kræver hurtig
tilstedeværelse af ekspertbistand, og i særlige situationer,
hvor et pludseligt opstået behov for ekstra arbejdskraft på
anlægget har været umuligt at forudse.
Stk. 2.
Henholdsvis operatøren og ejeren kan tillige fravi-
ge § 13, stk. 1, for personer, der er på lejlighedsvist besøg af
højst én dags varighed på anlægget, og hvor besøget ikke
medfører overnatning på et anlæg.
Stk. 3.
Henholdsvis operatøren og ejeren kan herudover
fravige § 13, stk. 1, for helikopterbesætninger, når disse per-
soner på anden vis har opnået en viden, der kan sidestilles
med den viden, der opnås ved deltagelse i et sikkerhedskur-
sus efter § 13.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 86: Orientering om otte bekendtgørelser inden for offshoreområdet, fra beskæftigelsesministeren
4. december 2017.
4
§ 15.
Henholdsvis operatøren og ejeren er ikke ansvarlig
for, at personer, der opholder sig på anlægget i forbindelse
med offentlig tjeneste eller hverv, opfylder § 13, stk. 1.
Beredskabsleder
§ 16.
På et permanent bemandet anlæg skal der til stadig-
hed være en beredskabsleder og en stedfortræder for denne.
Stk. 2.
Beredskabslederen og dennes stedfortræder skal
have de nødvendige kompetencer i beredskabsledelse og
krisestyring.
Brandslukningshold
§ 17.
På et permanent bemandet anlæg og et skib, hvor
personer, der arbejder på et anlæg, indkvarteres, skal der til
stadighed være mindst et brandslukningshold på anlægget.
Stk. 2.
Medlemmer af brandslukningshold efter stk. 1 skal
have gennemført en uddannelse i brandbekæmpelse indehol-
dende teoretisk og praktisk undervisning i brandslukning,
herunder for så vidt angår anlæg, slukning af kulbrintebran-
de samt anvendelse af åndedrætsbeskyttelsesapparat.
Stk. 3.
Brandslukningshold efter stk. 1 skal ledes af en
brandslukningsleder på indsatsområdet, der ud over uddan-
nelsen efter stk. 2 har gennemført en uddannelse som brand-
leder.
Stk. 4.
Brandslukningslederen skal endvidere være fortro-
lig med brandrisici samt brandslukningsinstallationer og -
udstyr på anlægget.
Stk. 5.
Uddannelsen efter stk. 2 og 3 skal opfylde de krav,
der er fastsat i den seneste udgave af STCW-konventionen
eller en tilsvarende uddannelse tilpasset forholdene på an-
lægget.
Redningsbådsførere m.v.
§ 18.
På et permanent bemandet anlæg og skibe, hvor per-
soner, der arbejder på et anlæg, indkvarteres, skal der være
et tilstrækkeligt antal personer, der har gennemført uddan-
nelse i betjening af redningsbåde, redningsflåder og mand
over bord-både, herunder udsætning og ombordtagning af
disse. Uddannelsens omfang og indhold skal være tilpasset
den type af redningsbåde og mand over bord-både, som an-
lægget eller skibet er udstyret med. Antallet af personer med
ovenstående uddannelse fastsættes ud fra antallet af red-
ningsbåde, redningsflåder og mand-over-bord både, der skal
udsættes i en given nødsituation, jf. anlæggets evakuerings-
analyse. For hver redningsbåd, der udsættes som nævnt
ovenfor, skal der være udpeget mindst to personer med den
nævnte uddannelse.
Stk. 2.
Uddannelsen efter stk. 1 i betjening af redningsbå-
de, flåder og mand over bord-både, skal opfylde uddannel-
seskravene i den seneste udgave af STCW-konventionen el-
ler i anden uddannelse, der kan sidestilles hermed.
Stk. 3.
Til hver redningsbåd, der skal medføre radio, skal
der udpeges en person, som er i stand til at betjene radioan-
lægget.
Stk. 4.
Til hver redningsbåd skal der udpeges en person,
som er i stand til at betjene motoren og foretage mindre ju-
steringer af denne.
Stk. 5.
Kravene i stk. 1-4 kan dog fraviges i situationer,
hvor opfyldelsen af kravene ikke er rimelig i forhold til an-
læggets bemanding, og hvor der er foretaget en konkret sik-
kerhedsvurdering, der dokumenterer, at risikoen ved de kon-
krete fravigelser fortsat er så lav, som der er rimeligt prak-
tisk muligt. Den pågældende risikovurdering skal dokumen-
teres i sikkerheds- og sundhedsredegørelsen for anlægget,
og det skal herunder fremgå, hvilke kriterier, der skal anven-
des ved vurderingen af hver enkelt situation, hvor kravene i
stk. 1-4 fraviges, og hvordan disse kriterier stemmer overens
med operatørens redegørelse for sundhed og sikkerhed.
§ 19.
Når ikkepermanent bemandede anlæg bemandes, er
disse anlæg omfattet af § 17, stk. 1 og 2, og § 18, stk. 1-4.
Stk. 2.
Stk. 1 kan fraviges i situationer, hvor det fremgår
af anlæggets sikkerheds- og sundhedsredegørelse, i henhold
til bekendtgørelse om styring af sikkerhed og sundhed m.v. i
forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter m.v., at risi-
koen ved fravigelsen ikke øges væsentligt.
Farlige stoffer og materialer
§ 20.
Hvis der på et anlæg kan forekomme svovlbrinte
(H
2
S) eller andre farlige stoffer og materialer, skal de om-
bordværende have en relevant uddannelse i imødegåelse af
faren, i det omfang det fremgår af den interne beredskabs-
plan. Uddannelsen skal afspejle risikoniveauet på det pågæl-
dende anlæg, som anført i sikkerheds- og sundhedsredegø-
relsen, jf. bekendtgørelse om styring af sikkerhed og sund-
hed m.v. i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter
m.v.
Brøndkontrol
§ 21.
Henholdsvis operatøren og ejeren skal sikre, at den-
nes ansvarlige for boreoperationer har gennemført et aner-
kendt brøndkontrolkursus.
Genopfriskning
§ 22.
Senest fire år efter, at det grundlæggende sikker-
hedskursus efter § 13, stk. 1, er gennemgået, skal den pågæl-
dende person deltage i et genopfriskningskursus med det
formål at vedligeholde viden om og færdigheder i de kvalifi-
kationer, der er opnået efter § 13, stk. 2.
Stk. 2.
Genopfriskningskurset, nævnt i stk. 1, skal opfylde
en standard, som fastsættes af Olie Gas Danmark i samar-
bejde med arbejdsmarkedets parter i Offshoresikkerhedsrå-
det.
Stk. 3.
Standarden efter stk. 2 skal som minimum sikre et
uddannelsesniveau, der svarer til OPITO’s standard for gen-
opfriskning af det grundlæggende sikkerhedskursus (FOET).
Stk. 4.
En person, der har gennemført uddannelserne efter
§§ 17 og 18, skal senest fire år efter, at uddannelserne er
gennemført, deltage i genopfriskningskurser, der er tilrette-
lagt således, at vedkommendes færdigheder til varetagelse af
funktionen vedligeholdes.
Stk. 5.
Deltagelse i et genopfriskningskursus efter stk. 1
og 4 skal herefter ske med højst fire års mellemrum.
Stk. 6.
Brøndkontrolkursus efter § 21 skal genopfriskes
hvert andet år.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 86: Orientering om otte bekendtgørelser inden for offshoreområdet, fra beskæftigelsesministeren
4. december 2017.
5
Stk. 7.
Fornyet kursusdeltagelse i kurserne, der er nævnt i
§§ 13, 17, 18 eller 21, kan træde i stedet for genopfrisk-
ningskursus.
Kapitel 6
Øvelser m.v.
§ 23.
Henholdsvis operatøren og ejeren skal sikre, at der
med passende mellemrum holdes øvelser, der afprøver flugt
og evakuering i henhold til evakueringsanalysen, jf. be-
kendtgørelse om styring af sikkerhed og sundhed m.v. i for-
bindelse med offshore olie- og gasaktiviteter m.v., samt be-
redskabet.
Stk. 2.
Øvelserne, der er nævnt i stk. 1, skal planlægges,
tilrettelægges og evalueres med henblik på at forbedre mu-
ligheden for at nedbringe de sikkerheds- og sundhedsmæssi-
ge risici, der er forbundet med en nødsituation.
Stk. 3.
Planlægningen og tilrettelæggelsen af øvelserne
skal endvidere omfatte en afvejning af risikoen ved udførel-
sen af øvelserne mod formålet, der er nævnt i stk. 2.
§ 24.
Henholdsvis operatøren og ejeren skal sikre, at der
gives oplæring og instruktion, således at alle ombordværen-
de kan yde den fornødne indsats i en kritisk situation.
§ 25.
Enkeltheder vedrørende afholdte øvelser efter § 23
skal registreres. Afholdes der ikke en fuldstændig øvelse på
det foreskrevne tidspunkt, skal omstændighederne ved og
omfanget af den afholdte øvelse fremgå af registreringen.
§ 26.
Arbejdstilsynet skal i god tid varsles om afholdelse
af beredskabsøvelser af mere omfattende karakter.
Stk. 2.
Arbejdstilsynet kan pålægge personer omfattet af
offshoresikkerhedslovens §§ 5-9 at medvirke ved bered-
skabsøvelser, der afholdes af myndighederne.
Kapitel 7
Redningsmidler
Generelle bestemmelser
§ 27.
På et anlæg eller et fartøj, hvor personer, der arbej-
der på et anlæg, indkvarteres, skal der være tilstrækkeligt
med egnede redningsmidler til, at der i kritiske situationer er
mulighed for en effektiv og kontrolleret
1) redning af personer, der er faldet over bord, og
2) evakuering af alle ombordværende direkte til havet.
Stk. 2.
Redningsmidlerne skal som minimum være
1) udrustet til at muliggøre overlevelse i tilstrækkelig lang
tid,
2) til rådighed i tilstrækkeligt antal til det antal personer,
der kan påregnes at være til stede på anlægget eller er
indkvarteret på skibet,
3) af en type, der er egnet til brug på det pågældende an-
læg eller skib,
4) fremstillet af solide materialer under hensyntagen til
deres livsvigtige funktion samt til de forhold, hvorun-
der de skal bruges eller opbevares i brugsklar stand,
5) af en iøjnefaldende farve og forsynet med udstyr, der
gør det muligt for brugeren at påkalde sig redningsfol-
kenes opmærksomhed,
6)
placeret på anlægget på en måde således, at kontrolleret
evakuering af samtlige ombordværende kan ske effek-
tivt, og
7) vedligeholdt, så de til stadighed opfylder kravene i nr.
1-6.
Stk. 3.
Antal og placering af redningsmidler, jf. stk. 2, nr.
2 og 6, skal fastlægges i evakueringsanalysen, jf. bekendtgø-
relse om styring af sikkerhed og sundhed m.v. i forbindelse
med offshore olie- og gasaktiviteter m.v.
Særlige bestemmelser
§ 28.
På anlæg, der er klassificeret som mobile offshore
boreenheder, skal redningsmidlerne efter § 27 som mini-
mum opfylde seneste udgave af MODU-koden.
Stk. 2.
Redningsmidler på anlæg efter stk. 1, som er byg-
get efter den 1. januar 2001, skal, udover kravene i stk. 1,
som minimum opfylde de supplerende krav, der er fastsat i
bilag 1 til denne bekendtgørelse.
§ 29.
På permanent bemandede faste anlæg og mobile an-
læg, der ikke er omfattet af § 28, samt skibe, hvor personer,
der arbejder på et anlæg, indkvarteres, skal redningsmidler-
ne efter § 27 omfatte motordrevne og overdækkede red-
ningsbåde.
Stk. 2.
På mobile anlæg og skibe efter stk. 1 skal red-
ningsmidlerne som minimum opfylde kravene i IMO’s »In-
ternational Convention for the Safety of Life at Sea, 1974«
med senere ændringer.
§ 30.
I tilfælde, hvor permanent bemandede mobile anlæg
er placeret ved et andet permanent bemandet anlæg, og der
er fri bevægelighed for personer mellem anlæggene, skal
redningsmidlerne på anlæggene samlet set opfylde §§ 27 og
29.
Kapitel 8
Hjælpefartøjer
§ 31.
Ved udførelse af brøndaktiviteter, der kræver god-
kendelse efter § 28 a i offshoresikkerhedsloven, skal et eller
flere hjælpefartøjer indgå i beredskabet for anlægget.
Stk. 2.
Endvidere skal et eller flere hjælpefartøjer indgå i
beredskabet for anlæg, hvor der udføres andre aktiviteter
end brøndaktiviteterne efter stk. 1, hvis det fremgår af sik-
kerheds- og sundhedsredegørelsen efter bekendtgørelse om
styring af sikkerhed og sundhed m.v. i forbindelse med off-
shore olie- og gasaktiviteter m.v., at disse aktiviteter inde-
bærer en tilsvarende risiko for de ombordværende på anlæg-
get.
§ 32.
For at kunne indgå i beredskabet for et anlæg skal et
hjælpefartøj være egnet til at varetage de i anlæggets interne
beredskabsplan beskrevne opgaver.
Stk. 2.
Et hjælpefartøj skal være udformet, udstyret og be-
mandet til i en nødsituation bl.a. at kunne:
1) opsamle personer, der ligger i vandet,
2) yde førstehjælp, og
3) underbringe samtlige ombordværende på anlægget.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 86: Orientering om otte bekendtgørelser inden for offshoreområdet, fra beskæftigelsesministeren
4. december 2017.
6
Stk. 3.
Et hjælpefartøj kan også varetage andre opgaver, i
det omfang det ikke er til hinder for varetagelsen af bered-
skabsopgaverne.
§ 33.
Mens et hjælpefartøj er i beredskab, må det ikke
ankre, fortøje eller fjerne sig mere end fem minutters sejlads
fra anlægget, medmindre beredskabets varetagelse eller hen-
synet til eget eller andet skibs sikkerhed gør det nødvendigt.
Kapitel 9
Sundhedstjeneste
§ 34.
På ethvert permanent bemandet anlæg skal hen-
holdsvis operatøren og ejeren etablere en sundhedstjeneste,
jf. dog § 35.
Stk. 2.
Sundhedstjenesten skal bestå af personer med
sundhedsfaglig uddannelse (offshore medics), jf. §§ 36 og
37, med henblik på at varetage behandlende sundhedsmæs-
sige opgaver, i det omfang det er nødvendigt, før syge eller
tilskadekomne kan komme under behandling i land.
Stk. 3.
Antallet af offshore medics skal tilpasses de kon-
krete forhold på anlægget.
Stk. 4.
På ethvert permanent bemandet anlæg skal der væ-
re et antal personer, der har gennemgået et anerkendt første-
hjælpskursus, og som ikke har andre beredskabsfunktioner i
en kritisk situation.
§ 35.
Hvor det skønnes sundhedsfagligt forsvarligt af off-
shore medic efter § 36, stk. 1, eller af den delegerende læge
efter § 36, stk. 2, kan sundhedstjenesten være fælles for an-
læg, der er broforbundet med hinanden, og hvor der er fri
bevægelighed for personer mellem anlæggene.
§ 36.
Offshore medic skal have autorisation som læge i
Danmark og tilladelse til selvstændigt virke som læge i
medfør af lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Hvis offshore medic ikke er en læge efter stk. 1,
må offshore medic kun udføre opgaver, i det omfang de er
delegeret til vedkommende af en læge i henhold til bekendt-
gørelse om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af
medhjælp. Den delegerende læge skal have autorisation som
læge i Danmark og tilladelse til selvstændigt virke som læge
i medfør af lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed.
§ 37.
En offshore medic skal, på baggrund af en sund-
hedsfaglig vurdering, have den fornødne kompetence, her-
under praktisk erfaring, i behandling af fysiske traumer i det
omfang, det er nødvendigt, før tilskadekomne kan komme
under behandling i land.
Stk. 2.
Kompetencen efter stk. 1 skal vedligeholdes og
forbedres i overensstemmelse med den sundhedsfaglige ud-
vikling i samfundet.
§ 38.
En offshore medic skal have sprogfærdigheder, så
vedkommende i nødvendigt omfang kan kommunikere med
de ombordværende på anlægget for at kunne varetage sine
opgaver forsvarligt.
§ 39.
Hvor offshore medic ikke er en læge efter § 36, stk.
1, og hvor samråd med den delegerende læge efter § 36, stk.
2, ikke umiddelbart er mulig, kan offshore medic i kritiske
situationer, ved ulykkestilfælde og lignende foretage den
nødvendige medicinering efter et samlet skøn over den syge
eller tilskadekomne persons tilstand, indikationer og kon-
traindikationer for lægemidlets anvendelse m.v. I sådanne
tilfælde skal offshore medic, så snart det er muligt, orientere
den delegerende læge efter § 36, stk. 2, om den foretagne
medicinering.
§ 40.
Der skal i henholdsvis operatørens og ejerens ledel-
sessystem indgå en arbejdsbeskrivelse, der omfatter det
sundhedsfaglige arbejde for offshore medic.
Stk. 2.
Repræsentanterne for de ansatte i henholdsvis ope-
ratørens og ejerens organiserede samarbejde om sikkerhed
og sundhed skal orienteres om arbejdsbeskrivelsen efter stk.
1.
§ 41.
For alle aktiviteter af sundhedsmæssig karakter skal
offshore medics på anlægget føre løbende optegnelser. Disse
optegnelser skal behandles fortroligt efter samme retnings-
linjer som i det danske sundhedsvæsen.
Kapitel 10
Lægemidler og medicinsk udstyr
§ 42.
På anlæg skal der, på basis af en vurdering af en læ-
ge, være en passende beholdning af lægemidler, tekniske
desinfektionsmidler, forbindingsstoffer, sygeplejeartikler og
instrumenter.
Stk. 2.
Lægen efter stk. 1 skal have autorisation som læge
i Danmark og tilladelse til selvstændigt virke som læge i
medfør af lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed.
Stk. 3.
Der skal på anlægget være mulighed for forsvarlig
opbevaring af beholdningen, der er nævnt i stk. 1.
Stk. 4.
En opdateret liste over beholdningen efter stk. 1 og
en beskrivelse af eventuelle opbevaringskrav for denne skal
forefindes på anlægget.
§ 43.
Permanent bemandede anlæg skal være forsynet
med egnet vejrtræknings- og genoplivningsudstyr samt for-
nødne hjælpemidler til førstehjælp i ulykkestilfælde. Udsty-
ret og hjælpemidlerne skal findes i tilstrækkelig mængde og
anbringes på hensigtsmæssige steder.
Stk. 2.
Ved besøg på ikkepermanent bemandede anlæg
skal der medbringes fornødne hjælpemidler til førstehjælp i
ulykkestilfælde, og mindst én af de ombordværende skal ha-
ve gennemført førstehjælpskursus efter § 34, stk. 4.
Kapitel 11
Dispensation, straf m.v.
§ 44.
Arbejdstilsynet kan, hvor særlige forhold foreligger,
dispensere fra denne bekendtgørelse, når det skønnes rime-
ligt og sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt
samt i det omfang, det er foreneligt med de direktiver, der
implementeres ved denne bekendtgørelse.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 86: Orientering om otte bekendtgørelser inden for offshoreområdet, fra beskæftigelsesministeren
4. december 2017.
7
Stk. 2.
Ved behandling af ansøgning om dispensation fra
§§ 36 og 37 og 41-43 skal Arbejdstilsynet anmode Sund-
hedsstyrelsen om en udtalelse.
§ 45.
Medmindre højere straf er forskyldt efter offshore-
sikkerhedsloven eller anden lovgivning straffes med bøde
den, der overtræder §§ 3-6, §§ 9-13, § 16, § 17, stk. 1-4, §
18, stk. 1 og 3-4, §§ 20 og 21, § 22, stk. 1, 4, 5 og 6, §§
23-25, § 26, stk. 1, §§ 27-34, § 36, stk. 2, §§ 37 og 38, § 39,
2. pkt., og §§ 40-43.
Stk. 2.
For overtrædelse af bestemmelserne i stk. 1 kan
der inden for rammerne af offshoresikkerhedslovens § 71
pålægges en arbejdsgiver bødeansvar, selv om overtrædel-
sen ikke kan tilregnes arbejdsgiveren som forsætlig eller
uagtsom. Det er en betingelse for bødeansvaret, at overtræ-
delsen kan tilregnes en eller flere til virksomheden knyttede
personer eller virksomheden som sådan. For sådant bødean-
svar fastsættes ingen forvandlingsstraf.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske perso-
ner) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. Off-
shoresikkerhedslovens § 71, stk. 3, finder tilsvarende anven-
delse.
Kapitel 12
Ikrafttræden m.v.
§ 46.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2018,
jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1197 af 23. oktober 2015 om
beredskab m.v. i forbindelse med offshore olie- og gasakti-
viteter m.v. ophæves.
Stk. 3.
§§ 12-15, 22 og stk. 5 og 6 for så vidt angår det
grundlæggende sikkerhedskursus og genopfriskning heraf
finder anvendelse fra den 1. januar 2019. Indtil da finder de
hidtidige regler anvendelse, herunder de tilhørende straffe-
bestemmelser.
Stk. 4.
Kurser i grundlæggende sikkerhed, som er gen-
nemført efter de hidtil gældende regler før den 1. januar
2019, bevarer deres gyldighed, indtil de skal fornys. Ved
genopfriskning fra den 1. januar 2019 af kurser i grundlæg-
gende sikkerhed, der er gennemført før denne dato, og som
ikke opfylder de regler, der finder anvendelse fra den 1. ja-
nuar 2019, skal det grundlæggende sikkerhedskursus efter §
13 gennemføres.
Stk. 5.
Henholdsvis operatøren og ejeren kan undtagelses-
vis fravige kravet om gennemførelse af øvelsesforløbet i he-
likopterevakuering, jf. § 13, for personer, der ikke har været
i stand til at gennemføre hele øvelsesforløbet af helbreds-
mæssige årsager. Den helbredsmæssige årsag skal doku-
menteres ved en lægeerklæring.
Stk. 6.
Fravigelsen efter stk. 5 omfatter ikke øvelsesforlø-
bet i forbindelse med første gang det grundlæggende sikker-
hedskursus gennemføres eller genopfriskes for personer,
som er blevet ansat den 1. juli 2012 eller senere til arbejde
på anlæg, der befinder sig på dansk søterritorium eller dansk
kontinentalsokkelområde.
§ 47.
De internationale vedtagelser, som er nævnt i § 17,
stk. 5, § 18, stk. 2, § 28, stk. 1, og § 29, stk. 2, kundgøres
ikke i Lovtidende. De pågældende internationale vedtagelser
ligger til gennemsyn hos Arbejdstilsynet.
Arbejdstilsynet, den 4. december 2017
T
HOMAS
H
JORTENBERG
/ Hans Erik Christensen
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 86: Orientering om otte bekendtgørelser inden for offshoreområdet, fra beskæftigelsesministeren
4. december 2017.
8
Bilag 1
Supplerende krav efter § 28, stk. 2
Nummereringen refererer til nummereringen i MODU-koden, Consolidated Edition 2001.
Tekst med almindelig skrifttype angiver teksten, som er oversat fra den tekst, der findes i MODU-koden,
mens tekst med kursiv skrifttype angiver de supplerende bestemmelser. Hvor MODU-kodens tekst er
gengivet, sker det alene for at lette forståelsen af den supplerende tekst.
Kapitel 10
Redningsudstyr og arrangementer
10.3 Mønstrings- og indskibningsarrangementer for redningsbåde og redningsflåder
10.3.7...
. 1 Der skal forefindes reposer (hvileplatforme) for at sikre forsvarlig indskibning, eller hvor konstrukti-
onsmæssigt særlige omstændigheder umuliggør anbringelse af reposer, andre egnede foranstaltninger til
at sikre forsvarlig indskibning.
. 2 Reposer skal være forsynede med effektiv belysning. Vandoverfladen i deres nærhed skal ligeledes væ-
re effektivt belyst. Energiforsyningen til sådan belysning skal kunne leveres fra den elektriske nødenergi-
kilde.
10.3.8
Hvis der ikke kan installeres faste lejdere, skal der forefindes et alternativt evakueringsmiddel med
tilstrækkelig kapacitet til, at alle personer om bord sikkert kan komme ned til vandoverfladen
på højst 10
minutter fra det tidspunkt, der gives signal til at begynde.
10.4 Udsætningssteder for redningsbåde og redningsflåder
Udsætningssteder skal placeres på sådanne steder, hvorfra det er sikkert at foretage udsætning, idet man
især skal være opmærksom på, at der er tilstrækkelig afstand til en fritlagt propel
og stærkt overhængende
dele af skroget samt den underliggende konstruktion.
Så vidt muligt skal udsætningssteder placeres på en
sådan måde, at redningsbåde og redningsflåder kan udsættes ned langs en lige side på boreenheden, bort-
set fra:
. 1 redningsbåde eller redningsflåder, der er beregnet til udsætning ved frit fald, og
. 2 redningsbåde eller redningsflåder, der er anbragt på udbygninger, der sikrer, at de går fri af lavere-
liggende dele af boreenheden.
10.5 Anbringelse af redningsbåde og redningsflåder
10.5.1 ...
. 2 så nær vandoverfladen, som det er sikkert og praktisk muligt.
En redningsbåd eller nedfirbar red-
ningsflåde skal være anbragt i en sådan position, at redningsbåden eller -flåden i indskibningspositionen
er mindst 2 meter over vandlinjen, når boreenheden befinder sig i havareret tilstand, som beskrevet i ka-
pitel
3, eller er krænget over til den vinkel, hvor kanten af boreenhedens vejrdæk befinder sig i vandoverfla-
den, alt efter hvad der er mindst.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 86: Orientering om otte bekendtgørelser inden for offshoreområdet, fra beskæftigelsesministeren
4. december 2017.
9
10.6 Udsætnings- og ombordtagningsarrangementer for redningsbåde og redningsflåder
10.6.1 ...
. 1 Udsætningsarrangementer skal gives specielle overvejelser for at sikre, at redningsbåden eller -flåden
passerer fri af underliggende strukturer m.v. i en nødsituation.
. 2 Hver redningsbåds ombordtagningsarrangement skal være forsynet med en anordning, der sikrer, at
båden kan hives op på enheden med mindst 6 personer.
10.6.13
Uanset de i regel III/48.2.6 omtalte krav, behøver nedfiringshastigheden ikke være større end 1
meter per sekund.
Den maksimale affiringshastighed må ikke overstige 1,5 meter per sekund for mand
over bord både, 1,3 meter per sekund for redningsbåde og 1,0 meter per sekund for redningsflåder.
10.10 Redningsveste
10.10.1
...
Antallet af ekstra redningsveste til personer på arbejde skal mindst udgøre 50 pct. af antallet
af ombordværende personer.
10.11 Redningsdragter
10.11.1
Mindst 3 beskyttelsesdragter velegnede til brug for mand over bord-bådens besætning skal
være placeret i nærheden af denne.
10.12 Redningskranse
10.12.3
… For selvhævende boreenheder skal der tages hensyn til maksimum højde over vandet og for
andre boreenheder letteste kondition. Redningslinen skal stuves således, at den let og uhindret kan løbe
ud.
10.18 Beredskab, vedligeholdelse og eftersyn
Ugentlige eftersyn
10.18.6 ...
. 2 alle motorer i redningsbåde og mand over bord-både skal køres frem og bak i et samlet tidsrum af
mindst 3 minutter,
hvis omgivelsestemperaturen ligger over den minimumstemperatur, der er nødvendig
for at kunne starte motoren.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 86: Orientering om otte bekendtgørelser inden for offshoreområdet, fra beskæftigelsesministeren
4. december 2017.
10
Bilag 2
Indhold af den interne beredskabsplan i henhold til § 3, stk. 4
Interne beredskabsplaner skal mindst indeholde følgende oplysninger:
1) Stillingsbetegnelser, evt. navne, på personer, der har beføjelse til at iværksætte nødprocedurer og på
beredskabslederen.
2) Stillingsbetegnelse, evt. navn, på den person, der er ansvarlig for forbindelsen med Arbejdstilsynet,
Den Værnsfælles Kommando og andre relevante myndigheder, hvorunder den eksterne beredskabsplan
hører.
3) Beredskabets organisation, bemanding og ansvarsfordeling.
4) En beskrivelse af alle forudselige forhold eller hændelser, der kan tænkes at blive årsag til en ulykke
eller forgiftning, som beskrevet i anlæggets sikkerheds- og sundhedsredegørelse, som planen er et bilag
til.
5) En beskrivelse af de foranstaltninger, der vil blive iværksat for at holde situationen under kontrol og
for at begrænse følgerne heraf.
6) Øvelser jf. kapitel 6.
7) En beskrivelse af udstyr og de til rådighed stående ressourcer og nødprocedurer, herunder til begræns-
ning af et eventuelt udslip af olie, gas eller farlige stoffer.
8) Procedurer, der har til formål at begrænse de sikkerheds- og sundhedsmæssige risici for personer, der
befinder sig på anlægget og for miljøet, herunder en redegørelse for alarmeringsprocedurer.
9) I tilfælde af kombineret drift, procedurer for at koordinere flugt, kontrolleret evakuering og redning til
et sikkert sted mellem de berørte anlæg.
10) Procedurer for udsendelse af tidlig varsling om en ulykke til Arbejdstilsynet og i givet fald Den Vær-
nsfælles Kommando, med henblik på eventuel iværksættelse af den eksterne beredskabsplan, med angi-
velse af, hvilke oplysninger en tidlig varsling skal indeholde, og hvordan nærmere oplysninger skal frem-
sendes, efterhånden som de foreligger.
11) Foranstaltninger til uddannelse af personale i de opgaver, de forventes at udføre, og om nødvendigt
koordinering heraf med de eksterne beredskabsorganisationer.
12) Procedurer for koordinering af den interne og den eksterne beredskabsindsats.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 86: Orientering om otte bekendtgørelser inden for offshoreområdet, fra beskæftigelsesministeren
4. december 2017.
11
Bilag 3
Oplysninger, der skal fremlægges i den eksterne beredskabsplan i henhold til § 6, stk. 2
Eksterne beredskabsplaner, der udarbejdes i henhold til § 6, stk. 2, skal mindst indeholde:
1) Stillingsbetegnelser, evt. navne, på personer, der har beføjelse til at iværksætte beredskabsprocedurer,
og på personer, der har beføjelse til at lede den eksterne beredskabsindsats.
2) Foranstaltninger for modtagelse af tidlig varsling om ulykke eller forgiftninger eller hændelser, der
kunne føre til sådanne, samt de dertil hørende procedurer for alarmering og beredskabsindsats.
3) Foranstaltninger for koordinering af de ressourcer, der er nødvendige for at iværksætte den eksterne
beredskabsplan.
4) Foranstaltninger med henblik på at yde bistand til det interne beredskab.
5) En detaljeret beskrivelse af foranstaltningerne for den eksterne beredskabsindsats.
6) Foranstaltninger med henblik på at tilvejebringe hensigtsmæssige oplysninger og vejledning i forbin-
delse med ulykken eller forgiftningen til personer og organisationer, der kunne tænkes at være berørt af
den.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 86: Orientering om otte bekendtgørelser inden for offshoreområdet, fra beskæftigelsesministeren
4. december 2017.
12
Bilag 4
Oplysninger, der skal medtages ved udarbejdelsen af den eksterne beredskabsplan i henhold til § 6,
stk. 2
Følgende oplysninger skal som minimum medtages ved udarbejdelsen af den eksterne beredskabsplan ef-
ter § 6, stk. 2:
1. Arbejdstilsynet eller øvrige myndigheder, der har ansvaret for at koordinere beredskabsindsatsen, stiller
følgende til rådighed:
a) En fortegnelse over det disponible udstyr, hvori der også redegøres for, hvem der ejer det, hvor det
findes, og hvordan og med hvilke midler det skal føres frem til og sættes ind på stedet for ulykken eller
forgiftningen.
b) En redegørelse for, hvilke foranstaltninger der er truffet for at sikre, at udstyret og procedurerne holdes
i indsatsklar stand.
c) En fortegnelse over udstyr, der ejes af virksomheder i offshore olie-gasindustrien, og som kan stilles til
rådighed i en kritisk situation.
d) En redegørelse for de generelle foranstaltninger i forbindelse med beredskabsindsatsen i forbindelse
med ulykker og forgiftninger, herunder oplysning om alle involverede parters kompetencer og ansvar og
om, hvilke organer der har ansvaret for at vedligeholde sådanne foranstaltninger.
e) Foranstaltninger med henblik på at sikre, at udstyr, personale og procedurer er til rådighed og ajourført
og et tilstrækkeligt antal uddannede personer til enhver tid er til rådighed.
2. Det skal klart fremgå af den eksterne beredskabsplan, hvordan rollerne er fordelt mellem myndigheder,
beredskabsorganisationer, koordinatorer og andre aktører i beredskabsindsatsen, således at samarbejdet er
sikret i forbindelse med indsatsen ved ulykker og forgiftninger.
3. Foranstaltningerne skal omfatte forholdsregler med henblik på indsatsen ved en ulykke eller forgift-
ning, i de tilfælde, hvor den nødvendige indsats overstiger de danske myndigheders formåen, herunder:
a) Fremsendelse af eksterne beredskabsplaner til nabolande og Europa-Kommissionen.
b) Udarbejdelse på tværs af grænser fortegnelser over beredskabsaktiver, herunder både dem, der ejes af
virksomheder i offshore olie-gasindustrien, og de offentligt ejede, og gennemførelse af alle de tilpasnin-
ger, der er nødvendige for at sikre, at udstyr og procedurer er kompatible mellem nabolandene imellem.
c) Etablering af procedurer for alarmering af Den Europæiske Unions Civilbeskyttelsesordning.
d) Afholdelse af grænseoverskridende øvelser for det eksterne beredskab.