Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 63
Offentligt
1820047_0001.png
Bestyrelsen for Udbetaling Danmark
Kongens Vænge 8
3400 Hillerød
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Tilsynsbrev til Udbetaling Danmarks bestyrelse vedrørende Udbetaling
Danmarks årsrapport og revisionsprotokollater for regnskabsåret 2016 mv.
J.nr. 15/11337
Kære bestyrelse for Udbetaling Danmark
Jeg sender hermed som led i mit tilsyn med bestyrelsen for Udbetaling Danmark
tilsynsbrevet for 2016.
Jeg vil indledningsvist gerne benytte lejligheden til at kvittere for jeres store arbej-
de i forhold til implementering af bl.a. kontanthjælpsloftet, konkurrrenceudsættel-
sesprogrammet og regelforenklingsprojekterne på boligstøtte og pensionsområdet.
Udbetaling Danmarks arbejde og engagement i den løbende udvikling af admini-
strationsforretningen og regelforenkling har stor betydning.
Som grundlag for tilsynet er der modtaget følgende materiale:
Udbetaling Danmarks årsrapport og tilhørende revisionsprotokollater mv. for
regnskabsåret 2016
Bestyrelsens årlige beretning om Udbetaling Danmarks virksomhed samt føl-
gebrev til beretningen
Kundeambassadørens årsrapport for 2016
Budgetopfølgning for 2016
Undersøgelse af den generelle tilfredshed blandt ATP’s kunder
Årsresultat for Udbetaling Danmarks strategi for 2016 og tilpasning af strategi
for 2017
Sygefraværsanalyse for 2016
Analyse af Ankestyrelsens hjemviste sager
Status på boligstøtteområdet pr. 31. marts 2017
Redegørelse om behandling af klagesager fra Udbetaling Danmark for 2016 fra
Ankestyrelsen
Redegørelse om sagsbehandlingen i Udbetaling Danmark 2016 fra Styrelsen
for Patientsikkerhed for 2016
Bestyrelsens bemærkninger til ankeinstansernes redegørelser
Jeg har gennemgået det tilsendte materiale med udgangspunkt i tilsynets fire fo-
kusområder:
1. Effektiv administration af offentlige ydelser og tilskud til borgere og virksom-
heder.
2. Borgere i centrum og retssikkerhed i administrationen.
3. Forbedret borgerservice gennem en digital ydelsesadministration baseret på di-
gital selvbetjening mv.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 63: Beskæftigelsesministerens tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark, fra beskæftigelsesministeren
1820047_0002.png
4. Bedre kontrol med fokus på forebyggelse af snyd og fejludbetalinger på eget
sagsområde og for andre myndigheder.
Som noget nyt er dette års tilsynsbrev udformet som et enkelt skema, der viser
hvilke fakta tilsynet hæfter sig ved (kolonne 1), og hvilke opmærksomhedspunkter,
materialet har givet anledning (kolonne 2). Herudover stilles en række opfølgende
spørgsmål til bestyrelsen, i det omfang tilsynet ønsker yderligere information om
en problemstilling (kolonne 3).
Som det fremgår af de opfølgende spørgsmål, beder tilsynet fremover om årlige
nøgletal på de tre fokusområder
”Effektiv administration”, ”Borgere i centrum”
og
”Bedre
kontrol”. Skabeloner til afrapportering af nøgletal er vedlagt som bilag 1.
Nøgletallene kan enten indarbejdes i bestyrelsens årlige beretning til tilsynet eller
vedlægges som særskilt bilag til bestyrelsens beretning. Tilsynet beder om at nøg-
letalstabellerne for 2016 eftersendes.
Tilsynet med Udbetaling Danmarks bestyrelse vil fremover blive tilrettelagt som et
årligt tilsyn bestående af et tilsynsbrev og et årligt tilsynsmøde mellem mig som
beskæftigelsesminister og bestyrelsens forretningsudvalg. Herudover vil der natur-
ligvis efter behov blive afholdt tilsynsmøder, såfremt der opstår problemstillinger i
løbet af året.
Svarene på de opfølgende spørgsmål bedes sendt
senest den 22. december 2017.
Kopi af dette brev er sendt til Rigsrevisionen, Udbetaling Danmarks eksterne revi-
sor, Deloitte, Udbetaling Danmarks interne revision samt til Børne- og Socialmini-
steriet, Erhvervs- og Vækstministeriet, Finansministeriet, Justitsministeriet, Kul-
turministeriet, Miljø- og Fødevareministeriet, Skatteministeriet, Statsministeriet,
Sundheds- og Ældreministeriet, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, Ud-
dannelses- og Forskningsministeriet, Udlændinge- og Integrationsministeriet, Un-
dervisningsministeriet og Folketingets Administration.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2