Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 466
Offentligt
1938419_0001.png
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2018 vedrørende 2017
Faktuelle oplysninger fra Udbetaling Danmarks
bestyrelse
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til bestyrelsen
1. Effektiv administration af offentlige ydelser og tilskud til borgere og virksomheder
Udbetaling Danmarks opgaveløsning i 2017
Udbetaling Danmark har i 2017 udbetalt ydelser for ca. 216,6 mia.
kr., hvilket er 2,5 procent mere end året før. Ydelserne berører ca.
2,4 mio. ydelsesmodtagere.
Udbetaling Danmark fik pr. 1. april 2017 ansvaret for
administration af en midlertidig jobpræmieordning til personer
med langvarig ydelsesperiode.
Tilsynet har efter drøftelser med Rigsrevisionen
ønsket og fået bedre muligheder for at afstemme
Udbetaling Danmarks regnskaber for de enkelte
ordninger med statsregnskabet. Tilsynet har noteret
sig, at Udbetaling Danmarks bestyrelse med
udarbejdelsen af en ny note i årsrapporten har
medvirket til at skabe øget gennemsigtighed i
ordningsregnskaberne.
Tilsynet noterer sig, at udviklingen i
administrationsomkostningerne på de enkelte
sagsområder skal ses i lyset af særlige indsatser mv.,
herunder f.eks. en ekstra indsats for at nedbringe
sagsbehandlingstiderne på boligstøtteområdet.
Da enhedsomkostningerne pr. ydelsesmodtager har
været stigende på de fleste sagsområder i 2017 er
der dog tale om en generel tendens, som tilsynet
finder det vigtigt, at bestyrelsen har fokus på.
Tilsynet ønsker at følge udviklingen i omkostningerne til
administration fordelt på de større sagsområder og skal derfor
anmode Udbetaling Danmarks bestyrelse om en nærmere
specifikation af årsagerne til de stigende enhedsomkostninger
for administrationen i 2017, jf. nøgletalstabel 1.2a, herunder
hvilke tiltag bestyrelsen evt. vil iværksætte i lyset af
udviklingen.
Tilsynet har endvidere noteret sig, at
administrationsomkostningerne pr. sag på fleksydelses-
området ligger på et væsentligt højere niveau end for andre
sagsområder, jf. nøgletalstabel 1.1. Udbetaling Danmarks
bestyrelse bedes oplyse tilsynet om årsagerne hertil.
Tilsynet finder det vigtigt at kunne følge den forventede
fremtidige udvikling i administrationsomkostningerne.
Tilsynet skal på den baggrund anmode Udbetaling Danmark
om, at der i nøgletalstabellerne også oplyses om udviklingen i
de samlede budgetterede administrations- og it-omkostninger
for budgetperioden 2018-2020.
Udvikling i administrationsomkostninger
De samlede administrationsomkostninger er steget fra 1.002 mio.
kr. i 2016 til 1.280 mio. kr. i 2017, svarende til en stigning på 28
procent. Den samlede stigning dækker over en række forhold,
herunder bl.a. øgede omkostninger til kundedrift, et øget it-bidrag
fra kommunerne og øgede omkostninger vedr.
Konkurrenceudsættelsesprogrammet.
Omkostningerne til administration af de ydelsesområder, der
finansieres af kommunerne, er steget med 101 mio. kr. til i alt 800
mio. kr. i 2017, svarende til en stigning på 14 procent. Stigningen
er sammensat af øgede udgifter til kundedrift på 56 mio. kr. og et
øget it-bidrag på 45 mio. kr.
Udviklingen i administrationsomkostningerne resulterer i stigende
enhedsomkostninger pr. ydelsesmodtager for sager vedr.
barselsdagpenge, boligstøtte, pension, fleksydelse samt
delpension, efterlevelses- og begravelseshjælp, jf. nøgletalstabel
1.2a.
Udbetaling Danmark har i 2017 for første gang aflagt fuldt
årsregnskab for administrationen af en række statslige finansielle
ordninger efter overtagelsen af opgaverne i oktober 2016.
Udbetaling Danmark har derudover administreret en statslig
jobpræmieordning fra 1. april 2017. De samlede udgifter til
administration af statslige ordninger er på den baggrund 66 mio.
kr. højere end i 2016.
1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 466: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark, fra beskæftigelsesministeren
1938419_0002.png
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2018 vedrørende 2017
Faktuelle oplysninger fra Udbetaling Danmarks
bestyrelse
Øvrige administrationsomkostninger og etableringsomkostninger
udgjorde 321 mio. kr. i 2017, hvilket er en stigning på 111 mio.
kr. i forhold til 2016. Udviklingen skyldes bl.a. omkostninger som
følge af Konkurrenceudsættelsesprogrammet.
Tilsynet har noteret sig, at Udbetaling Danmarks
interne revision i 2017 har påpeget betydelige
svagheder i de regnskabsmæssige og administrative
procedurer efter implementeringen af de nye
fagsystemer vedr. familieydelser og barsel, herunder
bl.a. svagheder vedrørende regnskabsmæssige
afstemninger og funktionsadskillelse samt forsinket
opkrævning af tilgodehavender hos borgere og
virksomheder.
Tilsynet skal oplyse, at ordningsbalancerne gælder,
som de fremgik af statsregnskabet på
overdragelsestidspunktet i 2016, og at de derfor kan
lægges til grund ved aflæggelsen af Udbetaling
Danmarks ordningsregnskaber.
Tilsynet anmoder Udbetaling Danmarks bestyrelse om en
status pr. 31. august 2018 på det igangsatte arbejde med at
håndtere de svagheder i nye fagsystemer , som intern revision
har påpeget.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til bestyrelsen
Regnskabsmæssige og administrative procedurer som følge af nye
systemer
Udbetaling Danmark har i 2017 idriftsat nye it-løsninger til
administration af ordninger vedrørende familieydelser og barsel.
Åbningsbalancer
I SFO-regnskaberne understreger Udbetaling Danmark, at
Udbetaling Danmark ikke havde ansvaret for administration, der
blev foretaget før overdragelsen af opgavevaretagelsen fra staten,
og dermed for om balanceposterne, som danner grundlag for
åbningsbalancen, er korrekte.
2. Borgeren i centrum og retssikkerhed i administrationen
Sagsbehandlingstider
overholdelse af frister
På alle de væsentligste ydelsesområder er en høj andel af sagerne (i
gennemsnit 91 procent) afsluttet inden for den frist, som
bestyrelsen har fastsat efter retssikkerhedsloven. Bestyrelsen
fastsætter fristerne på de enkelte områder ud fra, hvor lang tid, det
tager at behandle 80 procent sagerne.
Tilsynet noterer, at det fremgår af nøgletalstabel
2.1.1, at de gennemsnitlige sagsbehandlingstider på
de væsentligste ydelsesområder er kortere end den
frist, som bestyrelsen har fastsat.
Tilsynet noterer, at det fremgår af nøgletalstabel
2.1.2, at boligstøtteområdet i 2017 generelt set igen
er i normal drift sammenlignet med 2016. 88 procent
af sagerne afgøres inden for den fastsatte frist på 80
procent i 2017, sammenlignet med 2016, hvor 60
procent af sagerne blev afgjort rettidigt. Den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid på
boligstøtteområdet er faldet fra 9 uger i 2016 til 7
uger i 2017, hvilket fremgår af nøgletalstabel 2.1.1.
Bestyrelsen har generelt set ikke ændret fristerne for
sagsbehandlingen efter etableringen af Udbetaling Danmark på
de væsentligste sagsområder. Set i lyset af de gode resultater
for overholdelse af fristerne, anmoder tilsynet Udbetaling
Danmarks bestyrelse om at vurdere, om det vil give borgeren
et mere retvisende billede af sagsbehandlingstiderne, hvis
fristerne justeres ud fra, at sagsbehandlingstiderne reelt er
kortere for hovedparten (80 procent) af sagerne.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 466: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark, fra beskæftigelsesministeren
1938419_0003.png
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2018 vedrørende 2017
Faktuelle oplysninger fra Udbetaling Danmarks
bestyrelse
Sagsbehandlingstider
manglende overholdelse af frister
Af nøgletalstabel 2.2.2 fremgår det, at der i alt har været 39.465
sager i 2017, hvor sagsbehandlingstiden i Udbetaling Danmark
ikke er holdt inden for de frister, som bestyrelsen har fastsat–
dette var også en tendens i år 2016.
For ansøgninger om boligstøtte var den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid i 2017 23 uger for sager, der ikke blev afsluttet
inden for den fastsatte frist på 13 uger. I alt var der en
fristoverskridelse i 18.516 sager i 2017. I 2016 var der
fristoverskridelse i 58.769 sager på boligstøtteområdet.
For ansøgninger om folkepension var den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid i 2017 23 uger for de sager, der ikke blev
afsluttet inden for den fastsatte frist på 6 uger. I alt var der en
fristoverskridelse i 1.683 sager i 2017. I 2016 var der
fristoverskridelse i 8.906 sager på folkepensionsområdet.
For ansøgninger om varmetillæg var den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid i 2017 35 uger for sager, der ikke blev afsluttet
inden for den fastsatte frist på 8 uger. I alt var der en
fristoverskridelse i 2.801 sager i 2017. I 2016 var der
fristoverskridelse i 4.497 sager på varmetillægsområdet.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynet bemærker, at det fremgår af nøgletalstabel
2.2.2, at det antal uger, borgeren må vente på at få
afgjort en sag, der ikke er afgjort inden for de frister,
som bestyrelsen har fastsat, er på hhv. 23 uger og 35
uger på områderne folkepension og varmetillæg. Det
er en stigning i forhold til 2016, hvor den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid var 11 uger for
behandling af ansøgninger om folkepension og 23
uger for behandling af ansøgninger om varmetillæg.
Tilsynet noterer samtidigt, at der er færre sager i
2017 sammenlignet med 2016, hvor fristen ikke
overholdes.
Tilsynets opfølgende spørgsmål til bestyrelsen
Tilsynet ønsker en redegørelse for de stigende
sagsbehandlingstider i sager, hvor fristen ikke overholdes,
herunder særligt for behandling af ansøgninger om
folkepension og varmtillæg. Derudover ønsker tilsynet, at
bestyrelsen redegør for, hvordan bestyrelsen vil forkorte
sagsbehandlingstiderne og hvilken målsætning bestyrelsen
har for at nedbringe sagsbehandlingstiderne i 2018.
Kvalitet i afgørelserne - klagesager modtaget af Udbetaling
Danmark og Udbetaling Danmarks genvurdering
Klageantal
Udbetaling Danmark modtog 6.198 klager i 2017 (i 2016 modtog
de 5.951 klager). Størstedelen af klagerne i 2017 vedrører
efterregulering af pension samt genberegning og efterregulering af
boligstøtte.
Remonstration
Remonstrationsprocenten (det vil sige de sager, hvor borgeren får
medhold i genvurderingsfasen i forbindelse med en klage) er på
alle områder 14 procent og ligger stabilt i forholdt til 2016 ). På
pension er remonstrationsprocenten dog steget fra 5 procent til i
alt 11 procent.
Remonstration
Tilsynet finder det vigtigt, at bestyrelsen fortsat har
fokus på at nedbringe remonstrationsprocenten.
Remonstration
Tilsynet skal anmode bestyrelsen om at redegøre for, hvad der
er årsagen til, at bestyrelsen i sin beretning angiver, at den
samlede remonstrationsprocent er steget, men at den er faldet
på barselsdagpenge, boligstøtte og pension - dette er ikke i
overensstemmelse med tallene, som fremgår af nøgletalstabel
2.3 i 2017 og nøgletalstabel 2.3 i 2016, hvoraf det fremgår at
remonstrationsprocenten på det samlede pensionsområde er
steget.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 466: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark, fra beskæftigelsesministeren
1938419_0004.png
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2018 vedrørende 2017
Faktuelle oplysninger fra Udbetaling Danmarks
bestyrelse
4-ugersfrist
Mængden af sager, der overholder 4-ugers fristen for
genvurdering er 59 procent i 2017, hvilket er uændret i forhold
til 2016. Overholdelse af 4-ugers fristen for remonstration har
været et væsentligt fokusområde i 2017.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til bestyrelsen
4-ugersfrist
Tilsynet finder det vigtigt, at bestyrelsen fortsat har
fokus på at nedbringe sagsbehandlingstiden i
forbindelse med genvurderingen. Tilsynet noterer, at
bestyrelsen som noget nyt siden maj 2017 har
opgjort den gennemsnitlige sagsbehandlingstid både
generelt og for klagesager, hvor der hhv. indhentes
og ikke indhentes supplerende oplysninger.
Stadfæstelser i Ankestyrelsen
Tilsynet noterer, at stadfæstelsesprocenten i
Ankestyrelsen generelt er høj og relativt stabil. Som
i 2016 er der stadfæstet langt færrest sager på
pensionsområdet, hvilket medfører, at den samlede
stadfæstelsesprocent bliver betydeligt lavere.
Tilsynet noterer, at der i forbindelse med
kalenderårsmodellens indførelse er registreret
systematiske fejl om omregning og efterregulering,
herunder manglende vurdering af god og ond tro.
Der er til dels rettet op på disse fejl.
Kvalitet i afgørelser
klagesager modtaget af ankeinstanserne
Antal klagesager og stadfæstelser i Ankestyrelsen
I 2017 modtog Ankestyrelsen 3.749 klager i sager fra UDK,
hvilket er en svag stigning i forhold til 2016, hvor Ankestyrelsen
modtag 3.469 klager. I 2017 foretog Ankestyrelsen en reel
sagsbehandling i 3.416 sager (realitetsbehandling), hvilket er
dobbelt så mange som i 2016, hvor Ankestyrelsen
realitetsbehandlede 1.826 sager.
De sagsområder, hvor Ankestyrelsen modtog flest klagesager i
2017 vedrører boligstøtte (34 procent), social pension (23 procent)
og familieydelser (15 procent).
66 procent af alle de sager, som Ankestyrelsen traf afgørelse i,
blev stadfæstet i 2017. Dette er et fald i forhold til 2016, hvor 70
procent af sagerne blev stadfæstet.
På alle områder undtaget pensionsområdet ligger
stadfæstelsesprocenten på mellem 73 til 100 procent. På
pensionsområdet er stadfæstelsesprocenten 37 procent, primært
pga. sager vedr. efterregulering som følge af kalenderårsmodellen.
Antal klagesager og stadfæstelser i Styrelsen for Patientsikkerhed
Styrelsen for Patientsikkerhed modtog i 2017 40 klager og
afsluttede 45 sager.
Styrelsen for Patientsikkerhed har stadfæstet 29 af ud af 40
afsluttede sager i 2017.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 466: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark, fra beskæftigelsesministeren
1938419_0005.png
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2018 vedrørende 2017
Faktuelle oplysninger fra Udbetaling Danmarks
bestyrelse
Antal klagesager og stadfæstelser i Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger modtog i
2017 31 klager og afsluttede 11 sager.
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger har
stadfæstet 10 ud af 11 afsluttede sager i 2017.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til bestyrelsen
Antal klagesager og stadfæstelser i Miljø- og fødevareklagenævnet
Miljø
og fødevareklagenævnet har ikke modtaget klager i 2017.
Hjemviste sager fra Ankestyrelsen
Udbetaling Danmark har et strategisk mål om, at andelen af
afgjorte sager, hvor Ankestyrelsen giver Udbetaling Danmark
medhold, skal være mindst 90 procent. Opgørelsen tager ikke
højde for hjemviste sager. 25 procent af de realitetsbehandlede
sager i 2017 blev hjemvist til fornyet behandling i Udbetaling
Danmark.
Hjemviste sager fra Ankestyrelsen
Tilsynet vil igen i år gøre Udbetaling Danmarks
bestyrelse opmærksom på, at Ankestyrelsen
betragter en hjemvist sag som en underkendelse af
Udbetaling Danmarks afgørelse og udregner herefter
en stadfæstelsesprocent. I årsrapporten fremgår det,
at Udbetaling Danmarks bestyrelse fortsat opgør og
følger en ”medholdsprocent”. I Udbetaling
Danmarks opgørelse medregnes ikke sager, som
Ankestyrelsen har hjemvist til fornyet behandling i
Udbetaling Danmark. Denne opgørelsesmetode
giver et indtryk af, at der gives medhold i et større
antal sager end efter Ankestyrelsens metode.
Kritik i realitetsbehandlede sager i Ankestyrelsen
bl.a. mangelfulde
begrundelser
Ankestyrelsen har i 2017 påtalt sagsbehandlingsfejl i 65 procent af
de realitetsbehandlede sager, det vil sige både sager, der er
stadfæstet, ændret eller hjemvist. Kritikken vedrører manglende
fremsendelse af alle akter, mangelfulde begrundelser,
partshøringsfejl samt manglende overholdelse af
genvurderingsfristen. Denne kritik går igen i forhold til 2016.
Det er navnlig i sager om boligstøtte og social pension, at der er
udtalt kritik vedr. begrundelse, partshøring og manglende
overholdelse af genvurderingsfristen. På boligstøtteområdet
udtales kritik i 91 procent af de realitetsbehandlede sager, mens
Tilsynet vil uanset Udbetaling Danmarks bestyrelses
opgørelse følge kvaliteten i sagsbehandlingen efter
Ankestyrelsens opgørelsesmetode.
Kritik i realitetsbehandlede sager i Ankestyrelsen
bl.a.
mangelfulde begrundelser
Ankestyrelsen og øvrige ankeinstanser har påpeget,
at begrundelserne i Udbetaling Danmarks afgørelser
er mangelfulde. Tilsynet finder det væsentligt, at
Udbetaling Danmarks bestyrelse fortsat har fokus på
at nedbringe fejl, der medfører kritik i sagerne og
noterer sig, at Udbetaling Danmark har gennemført
en indsats i Kundeservice med fokus på kvaliteten i
sagsbehandlingen. Tilsynet noterer, at Udbetaling
Danmarks bestyrelse løbende har fokus på og drøfter
udfordringen med oversendelse af samtlige akter i
klagesager.
Kritik i realitetsbehandlede sager i Ankestyrelsen
bl.a.
mangelfulde begrundelser
Tilsynet ønsker at få oplyst, hvis der sker ændringer i
tidsplanen for implementering af det nye pensionssystem. I
tilfælde af forsinkelser ønsker tilsynet at modtage bestyrelsens
handlingsplan for håndtering af de retssikkerhedsmæssige
udfordringer, som forsinkelsen vil kunne medføre.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 466: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark, fra beskæftigelsesministeren
1938419_0006.png
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2018 vedrørende 2017
Faktuelle oplysninger fra Udbetaling Danmarks
bestyrelse
det gælder i 71 procent af sagerne om pension, og 49 procent af
sagerne om international pension.
Tilsynet er bekendt med, at en del af problemerne med manglende
begrundelser i sager om boligstøtte og pension skyldes forældede
it-systemer, der er under udfasning. Tilsynet gjorde sidste år
bestyrelsen opmærksom på, at Udbetaling Danmark skal have
fokus på en manuel håndtering, der kan sikre, at retssikkerheden
varetages på et tilfredsstillende niveau i overgangsfasen, indtil de
nye it-systemer tages i brug.
Tilsynet bemærker, at det navnlig igen i år er i sager
om boligstøtte og social pension, at der er udtalt
kritik vedr. mangelfulde begrundelser, partshøring
og manglende overholdelse af genvurderingsfristen.
Tilsynet har fået oplyst, at Udbetaling Danmark i
2018 er overgået til et nyt it-system til
administration af boligstøtte, som giver mulighed for
bedre breve og at der fremover vil være detaljerede
beregninger i afgørelsesbreve. Tilsynet vil følge
området, da kravet om begrundelser i sagerne er en
vigtig retssikkerhedsgaranti.
Tilsynet har noteret, at Udbetaling Danmark
forventer at implementere et nyt pensionssystem
omkring årsskiftet 2019/2020. Udbetaling Danmarks
bestyrelse har oplyst, at der er iværksat tiltag, der
understøtter retssikkerheden i pensionssager, indtil
det nye pensionssystem er implementeret. I de
afgørelsesbreve, der er sendt ud i forbindelse med
efterreguleringen af pensionen for 2017 fremgår det
således, at borgerne kan rette henvendelse og få en
begrundelse, og Udbetaling Danmark udarbejder
detaljerede beregninger i alle klagesager. Tilsynet
noterer endvidere, at bestyrelsen har et skærpet
fokus på området og løbende følger op over for
administrationen.
Tilsynet noterer, at Udbetaling Danmark siden 2016
har haft fokus på implementering af
databeskyttelsesforordningen, der først trådte i kraft
den 25. maj 2018. Tilsynet finder det væsentligt at
bestyrelsen som dataansvarlig har fokus på at
overholde de databeskyttelsesretlige regler.
På baggrund af det arbejde, der er pågået i
forbindelse med implementeringen af
databeskyttelsesforordningen forudsætter tilsynet, at
Udbetaling Danmarks bestyrelse og ATP som
teknisk og administrativ leverandør har aftalt,
Tilsynet ønsker at blive underrettet, hvis der skulle opstå
problemer med datasikkerheden, og når Udbetaling Danmark
sender underretninger til Datatilsynet om brud på
datasikkerheden, der er af væsentlig karakter.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til bestyrelsen
Den nye databeskyttelsesforordning
Bestyrelsen er ansvarlig for overholdelse af de databeskyt-
telsesretlige regler
herunder den nye databeskyttelsesforordning.
Bestyrelsen har opdateret bilaget til administrationsaftalen mellem
bestyrelsen og ATP, hvor det fremgår, at ATP som teknisk og
administrativ leverandør skal overholde databeskyttelses-
forordningen og databeskyttelsesloven.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 466: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark, fra beskæftigelsesministeren
1938419_0007.png
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2018 vedrørende 2017
Faktuelle oplysninger fra Udbetaling Danmarks
bestyrelse
Tilsynets opmærksomhedspunkter
hvordan der fremadrettet følges op på Udbetaling
Danmarks overholdelsen af de
databeskyttelsesretlige regler.
Tilsynets opfølgende spørgsmål til bestyrelsen
Svagheder ved it-systemer til administration af SFO-ordninger
Det fremgår af ordningsregnskaberne for SFO-ordningerne, at
Udbetaling Danmark for så vidt angår de opgaver, der vedrører
bogføring direkte på statsregnskabet, anvender Moderniserings-
styrelsens it-systemer. Revisionen påpeger, at der er en
mangelfuld funktionsadskillelse, og at mange brugere fra
Moderniseringsstyrelsen har adgang til de dele af systemet, som
alene Udbetaling Danmark skal kunne anvende til bogføring på
statsregnskabet. Revisionen anfører, at ressortministerierne selv
skal vurdere betydningen af, at mange brugere fra
Moderniseringsstyrelsen har adgang til de bogføringskredse, som
Udbetaling Danmark er ansvarlig for.
Tilsynet finder det væsentligt, at bestyrelsen sikrer, at
Udbetaling Danmark i samarbejde med
Moderniseringsstyrelsen retter op på udfordringerne med
manglende rettighedsstyring i it-systemerne (fx Navision
Stat), således at det kun er de relevante medarbejdere, der har
adgang til at bogføre i de bogføringskredse, som Udbetaling
Danmark har ansvaret for. Tilsynet ønsker en status for det
igangværende arbejde.
Revisionen anfører, at Udbetaling Danmark er indtrådt i en række
fag- og støttesystemer til brug for administration af SFO-
ordningerne, hvor der er konstateret svagheder. Der er igangsat
systemfornyelse for hovedparterne af it-systemerne. Revisionen
anfører, at Udbetaling Danmark skal sikre, at fagsystemerne
understøtter en effektiv intern kontrol og administration.
Tilsynet ønsker at få oplyst, om bestyrelsen har en plan for
systemfornyelser af fag- og støttesystemerne og ønsker en evt.
plan tilsendt.
3. Forbedret borgerservice gennem digital ydelsesadministration baseret på digital selvbetjening mv.
Borgertilfredshed
Udbetaling Danmark måler årligt borgernes tilfredshed med
Udbetaling Danmark. Undersøgelsen fra januar 2018 viser, at
borgerne på de fleste ydelsesområder generelt set er tilfredse eller
meget tilfredse med servicen i Udbetaling Danmark. Overordnet
set er 84 procent tilfredse med Udbetaling Danmark i forbindelse
med ansøgning af ydelser. Der er sket en lille tilbagegang med
tilfredsheden på pensionsområdet.
Tilsynet noterer, at Udbetaling Danmark undersøger
de bagvedliggende årsager for tilbagegang i
tilfredshed på pensionsområdet nærmere ved en
grundigere analyse.
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 466: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark, fra beskæftigelsesministeren
1938419_0008.png
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2018 vedrørende 2017
Faktuelle oplysninger fra Udbetaling Danmarks
bestyrelse
Borgerforbedrende tiltag
Udbetaling Danmark arbejder løbende med, hvordan nye
teknologier kan udnyttes med henblik på at sikre både bedre
kundeoplevelser og mere omkostningseffektiv opgaveløsning.
Udbetaling Danmark har afsat 56 mio. kr. over 4 år til
borgerforbedrende tiltag. Udbetaling Danmark har i januar 2018
indført en ny selvbetjeningsløsning på barselsområdet, der er
baseret på test fra målgruppen.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til bestyrelsen
Tilsynet noterer, at Udbetaling Danmark har løbende
fokus på at udarbejde forslag til bedre
kundeoplevelser og øget anvendelse af teknolog i
driften og Den Fælles Dataenhed.
4
. Bedre kontrol med fokus
på forebyggelse af snyd og fejludbetalinger på eget sagsområde og for andre myndigheder
Tilsynet noterer den positive udvikling i
kontrolindsatsen. Tilsynet bemærker dog, at der i
evalueringen af Den Fælles Dataenhed fra 2017
indgår et betydeligt illustrativt potentiale for
yderligere anvendelse af Den Fælles Dataenheds
leverancer på Udbetaling Danmarks
myndighedsområde.
Tilsynet kan ikke genfinde de 144 mio. kr. eller de
11.983 afsluttede sager i nøgletalstabellerne.
Tilsynet anmoder Udbetaling Danmarks bestyrelse om at
fremsende bestyrelsens strategi og ambitionsniveau på
kontrolområdet indenfor Udbetaling Danmarks
myndighedsområde samt om at redegøre for, hvordan målene
opnås på de enkelte ydelsesområder.
Kontrol indenfor områder hvor Udbetaling Danmark er
myndighed
Der har været en stigning i antal potentielle kontrolsager leveret
fra Den Fælles Dataenhed til Udbetaling Danmarks egen
kontrolenhed vedrørende helhedsorienteret kontrol, jf.
nøgletalstabel 4.1.3 og 4.2.1. Der har ligeledes været en stigning i
antal oprettede kontrolsager.
Det fremgår af årsresultat for Udbetaling Danmarks strategi 2017,
at helhedsorienteret kontrol på kontroltrin 3 har skabt værdi for
144 mio. kr. i 2017 og opfylder målet på 140 mio. kr. Det fremgår
ligeledes, at helhedsorienteret kontrol har afsluttet 11.983 sager på
kontroltrin 3.
Det fremgår af intern revisions revisionsprotokollat til årsrapport
2017, at administrative reguleringer fortsat ikke kan adskilles fra
kontrolsager ved opgørelse af kontrolprovenuet, jf. også
tilsynsbrevet for 2016.
Tilsynet anmoder Udbetaling Danmark om at oplyse, hvordan
de 144 mio. kr. og 11.983 afsluttede sager, der fremgår af
årsresultat for Udbetaling Danmarks strategi 2017, indgår i
nøgletalstabellerne.
Tilsynet har gennem flere år anmodet Udbetaling
Danmark om at udarbejde en ny metode for op-
gørelsen af kontrolprovenuet på kontroltrin 2, så
automatiske reguleringer som følge af de såkaldte
eindkomstmodeller samt reguleringer som følge af
borgernes egne henvendelser om ændrede forhold
ikke tæller med i provenuet.
Tilsynet har modtaget Udbetaling Danmarks forslag
til en ny metode for opgørelse af kontrolprovenu på
kontroltrin 2 den 23. juni 2018 og har efterfølgende
været i dialog med Udbetaling Danmark om metod-
en.
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 466: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark, fra beskæftigelsesministeren
1938419_0009.png
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2018 vedrørende 2017
Faktuelle oplysninger fra Udbetaling Danmarks
bestyrelse
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Den nye metode anvender registersamkøring til at
identificere sager, hvor der er sket ændringer i
borgerens oplysninger, som betyder, at ydelsen
måske skal stoppes eller reguleres. Efter en vis-
itering af sagerne oprettes egentlige kontrolsager.
Det samlede provenu af kontrollen kan opgøres på
baggrund af provenuet i de enkelte afsluttede kon-
trolsager.
Automatisk regulering af ydelser i eind-
komstmodellerne samt ydelsesreguleringer som
følge af borgerens egne henvendelser til Udbetaling
Danmark medregnes ikke i kontrolprovenuet.
Tilsynet vurderer ud fra det oplyste, at den
foreslåede metode opfylder tilsynets ønske om
adskillelse af administrative reguleringer fra
kontrolsager. Tilsynet vil følge, om modellen
fungerer i praksis.
KL og Udbetaling Danmark har aftalt en fælles
metode for opgørelse af kontrolprovenuet. KL har
offentliggjort Effektmåling af kommunernes
kontrolindsats i 2017. Det samlede provenu på
baggrund af Den Fælles Dataenheds
registersamkøring er her af kommunerne opgjort til
51,2 mio. kr. Der er dermed en difference på 17,3
mio. kr. mellem de to opgørelser.
Som det fremgik af Evalueringen af Den Fælles
Dataenhed viser figur 4.2.4a og 4.2.4b i
nøgletalstabellerne, at der er et væsentligt uudnyttet
potentiale i at få kommunerne til at anvende Den
Fælles Dataenheds leverancer.
Tilsynet bemærker, at Udbetaling Danmarks
forudsætning medfører, at det kun er en andel af
sagerne, der bliver omfattet af kontrollen. Hvis en
virksomhed f.eks. først anmoder om
sygedagpengerefusion, når den ansatte er raskmeldt,
vil sagen ikke indgå i registersamkøringen. Med de
gældende frister for anmodning om
sygedagpengerefusion vil korte sygedagpengeforløb
Tilsynet anmoder Udbetaling Danmark om at redegøre for,
hvordan der kan være så stor forskel på de to beløb i hhv.
nøgletalstabellen og KLs effektmålingsrapport, når der er
aftalt en fælles metode for opgørelse af provenuet.
Tilsynets opfølgende spørgsmål til bestyrelsen
Kontrol indenfor områder, hvor kommunerne er myndighed
En stor del af kontrolindsatsen i kommunerne bygger på
registersamkøringer udarbejdet af Den Fælles Dataenhed.
Kommunerne oplyser kontrolprovenuet til Den Fælles Dataenhed.
Det samlede provenu på baggrund af Den Fælles Dataenheds
registersamkøring for kommunerne er opgjort til 68,5 mio. kr., jf.
af nøgletalstabel 4.2.2.
Det fremgår af ledelsens beretning, at Den Fælles Dataenhed
arbejder med at implementere de anbefalinger, der er opstillet i
Evalueringen af Den Fælles Dataenhed.
Tilsynet ønsker oplyst, hvilke konkrete initiativer for at øge
kommunernes brug af leverancer fra Den Fælles Dataenhed,
som Den Fælles Dataenhed er ved at implementere samt status
for disse, jf. også ministerens brev til bestyrelsen af 15.
december 2017 samt bestyrelsens svar af 20. december 2017.
Tilsynet ønsker oplyst, hvilke initiativer Udbetaling Danmarks
bestyrelse har iværksat for at sikre, at alle ydelsesmodtagere er
omfattet af kontrolindsatsen.
Personkreds omfattet af kontrol via registersamkøring i Den
Fælles Dataenhed
Udbetaling Danmark har tidligere oplyst, at borgere kun indgår i
registersamkøringen i Den Fælles Dataenhed, hvis borgeren har en
aktiv sag og der er sket en aktuel ydelsesudbetaling. Ifølge
nøgletalstabel 4.2.3 er der i 2017 kontrolleret 52.000
sygedagpengemodtagere.
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 466: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark, fra beskæftigelsesministeren
1938419_0010.png
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2018 vedrørende 2017
Faktuelle oplysninger fra Udbetaling Danmarks
bestyrelse
Tilsynets opmærksomhedspunkter
ikke være omfattet af kontrollen og det vil også ved
længere sygefravær være muligt at undgå kontrol,
hvis arbejdsgiveren først indsender
refusionsanmodninger når personen er raskmeldt. I
2017 modtog 370.000 personer sygedagpenge ifølge
jobindsats.dk
Tilsynets opfølgende spørgsmål til bestyrelsen
10