Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 449
Offentligt
1932675_0001.png
FINANSM I N ISTE RI ET
Betænkning over
finanslovforslaget for 2019
i forhold til finansloven for 2018
August 2018
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 449: Forslag til finanslov for 2019 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1932675_0002.png
40
Mio.
kr,
2018
2019
,Endring
§
17. Beskæftigclsesmiuisteriet
17.19.78. Reserver og budgetregulering vedrørende inclkom
stoverforsler
Udgift
Merudgiften skyldes, at reserverne på finansloven
for 201$ er nulstillet og udmontet på bloktilskud—
saktstykket for 2019. På forslag
til
finanslov for
2019 er bevillingen forhøjet
som
følge af forskttdt
ikrafttræden for visse målgrupper i initiativet om
forenkling af den økonomiske styring afbeskæfti
gelsesindsatsen,
jf.
Aftale med regeringen, Dansk
Folkeparti og Det Radikale Venstre om Erhvervs
og Iværksætterinitiativer af november 2017. De
kommunalokonomiske konsekvenser forhandles
med de kommunale paiÏer.
17.19.79. Reserver og
budgetregitlering
Udgift
Merudgiften skyldes, at reserverne på finansloven
for 201$ er nulstillet og udmontet på bloktilskud
saktstykket for 2019. På forslag til finanslov for
2019 er bevillingen forhojet som følge af Aftale
mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti og Socialistisk Folkeparti om initiativer
på boligområdet, der modvirker parallelsamfund
af maj 201$. De kommunalokonomiske konse
kvenser forhandles med de kommunale parter.
17.21.04. Gebyrer for lovbunclne virksomheclsbesog samt ad
ministrative boder
Indtægt
Merindtægten skyldes, at der i overensstemmelse
med lovændring i december 2015 er etableret
retspraksis for højere bodestraffe for overtrædelser
af arbejdsmiljolovgivningen ved skærpende og
særligt skærpende omstændigheder, og at Ar
bejdstilsynet siden I .juli 201$ har kunnet udstede
administrative tvangsboder når en virksomhed
undlader at efterkomme Arbejdstilsynets strak
spåbud efter udstationeringsloven om anmeldelse
i registret for udenlandske tj enesteydere
(RUT).
-3,2
45,7
48,9
10,0
1,3
-8,7
5,8
21,2
15,4
17.23.11. Erstatning mv. til statens tjenestemænd og arbejde
re m.fl. (tekstanm. 129)
(Lovbunden)
241,7
Udgift
Merudgiften skyldes, at Arbejdsmarkedets Er
hvervssikring har afviklet flere sager.
261,4
19,7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 449: Forslag til finanslov for 2019 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1932675_0003.png
41
Min. kr,
2f) I $
2t) 19
Ændring
Indtægt
Jf. ovenfor.
17.23.3 I. Besættelsestidens ofre
(tovhundc’,i)
Udgift
Mindreudgiften skyldes et fortsat fald i antallet af
erstatningsmodtagere omfattet af ordningen, Er—
statningsmodtagerne skal være ofre som følge af
besættelsestiden
I940-45
eller være Pårørende
hertil.
17.3 1.08. Styrket kontrol med sociale ydelser til EtJ/E0S-
borgere (Re.re,i’ationshev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes, at bevillingen
forslag
til fmanslov for 2019 reduceres med 8,3
mio. kr.
årligt fra 2019 og
frem
som
følge al’en fokusering
af opgaverne vedrørende kontrol med ydelser til
EU/EOS-borgere i forbindelse mccl ibrugtagnin
gen
af det fælleseuropæiske it-projekt EESSI,
som
vil overflodiggore en andel afdataenhedens opga
ver.
17.3 1.24.
ATP-bidrag for modtagere
af dagpenge
225,6
245,5
19,9
123,8
104,4
-19,4
10,3
2,0
-8,3
(‘Lovhunck’Ii)
Indtægt
Merindtægten skyldes, at der
i
indtægtsbevillingen
for 201$ er indeholdt
en
negativ efterregulering
på 33,3
mio.
kr. idet a-kasser og arbejdsgiveres
indbetaling havde været højere end det faktiske
fi nans
ieri ngsb id rag.
17.31.32. ATP-bidrag for modtagere afbarselsdagpenge
317,1
349,6
32,5
(Lovbunden)
Indtægt
Mindreindtægten skyldes primært
en
efterregule
ring i 2018 på
11,0
mio.
kr., som private arbejds
givere har indbetalt
for lidt.
17.3 1.35. ATP-bidrag for modtagere af ressourceforlobsydel
se under jobafklaringsforlob
(Lovbtinck’n)
Udgift
Merudgiften skyldes
en
forventet stigning i antal
let af modtagere fra Ca. 16.000 til Ca. 21.000.
125,8
113,0
-12,8
37,3
47,1
9,8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 449: Forslag til finanslov for 2019 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1932675_0004.png
42
Mio.
kr.
201%
20 l9
Ændring
17.31.39. ATP—bidrag for personer
i
flcksjob
(Lt)vb:,I1UL’n)
Udgift
Merudgiftcn skyldes
en forventet stigning
i akti
viteten fra 45.100 helårspersoner i 201$ til 51.300
helårspersoner i 2019. Merudgiften kan henføres
til indfasningen af Aftale mellem den daværende
SRSF-regering. Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti
om en
reform af førtids
pension og fleksjob afjtmi 2012.
102,8
124,5
21,7
17.31.51. Mcdlemsbidrag fra arbejdsloshcdskasser
Udgift
Mindreudgiften skyldes, at det ikke længere er
muligt at tidtræde af efterlonsordningen og få tid
ligere indbetalt efterlonsbidrag udbetalt kontant
og skattefrit som følge af Aftale
mellem
regerin
gen og Dansk Folkeparti
om
flere år på arbejds
markedet afjtini 2017.
17.32.02. Feriedagpenge (Lovhuuck’n)
Udgift
Mindreudgiften skyldes et forventet fald i antallet
af feriedagpengemodtagere fra 94.000 i 201$ til
87.000 i 2019, hvilket følger afet
nyt
skøn
for ak
tiviteten.
17.35.11. Kontant- og uddannclseshjælp (tekstanm. 126)
(Lovbunden,)
Udgift
Mindreudgiften skyldes et forventet fald i antallet
af modtagere af kontant- og uddannelseshjælp fra
116.00$ flildtidspersoner i 201$ til 102.383 fuld
tidspersoner i 2019. Faldet i aktiviteten kan delvist
henføres til Aftale
mellem
regeringen og Dansk
Folkeparti
om
lavere skat på arbejdsindkomst og
større fradrag for pens ionsindbetal inger af februar
20 Is.
5.222,5
-
-5.222,5
692,4
631,2
-61,2
3.483,1
3.109,5
-373,6
17.35.22.
Ressourceforlobsydelse
(Loubimden)
Udgift
Merudgiften skyldes
en
opjustering af antallet af
ftildtidspersoner fra 2012 til 2019. Antallet af
fuldtidspersoner i ressourceforlob forventes at sti
ge med 557 fra 24.591 til 25.148. Antallet af
fuld
tidspersoner i jobafklaringsforlob forventes at sti
ge med 3.447 fra 17.536 til 20.983. I alt en samlet
stigning på 4.004 fuldtidspersoner.
1.331,7
1.491,0
159,3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 449: Forslag til finanslov for 2019 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1932675_0005.png
43
rvlio.
kr.
201%
2019
i7ndring
17.35.23. Revalicieringsydelse mv.
(tekstanm.
126)
(Lovhunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes et forventet fald i antallet
af modtagere af revalideringsydelse fra 4.5 15 hel
årspersoner i 2018 til 3.700 helrspersoncr i 2019.
faldet i aktiviteten kan til dels henføres til Aftale
mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale
Venstre
om
forenkling af den økonomiske styring
af beskæftigelsesindsatsen,
jf.
Erhvervs- og
Iværksætterinitiativer af november 2017.
192,7
160,6
-32,1
17.35.25. Ledighedsydelse (tekstanm. 126)
(Loi’hunden.)
Udgift
Merudgiften skyldes primært, at kontoen er under
indfasning og at der afholdes udgifter der tidligere
blev afholdt på
§
17.56.02. Ledighedsydelse. Der
forventes
en stigning i aktiviteten fra 6,600 hel
årspersoner i 2018 til 10.200 helårspersoner
i
2019. Merudgiften kan henføres til indfasningen
af Aftale
mellem
den daværende SR-regering,
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti
om
reform afrefusionssystemet og til
pasninger i udligningssystemet af februar 2015.
261,1
377,3
116,2
17.46.03. Refusion af
driftsudgifter
ved aktivering af dagpen
ge-, kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere
(Lovbunden)
Udgift
1.160,7
Mindreudgiften skyldes Aftale
om
Erhvervs- og
Iværksætterinitiativer
om
initiativet om
forenkling
af den økonomiske styring af beskæftigelsesinds
atsen, der afskaffer refusion på kontoen pr. 1. ja
nuar 2019. På grund afforskudt ikrafttræden er der
dog refusion vedrørende dagpengemodtagere ind
til 1.juli 2019.
17.46.07. Refusion af
driftsudgifter ved aktivering
afrevali
dender og modtagere af sygedagpenge og ledig
hedsydelse (Lovbiinden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes Aftale
om
Erhvervs- og
Iværksætterinitiativer
om
initiativet
om
forenkling
af den økonomiske styring af beskæftigelsesinds
atsen, der afskaffer refusion på kontoen pr. 1. ja
nuar 2019. På grund af forskudt ikrafttræden er der
dog refusion vedrørende sygedagpengemodtagere
indtil 1. juli 2019.
100,1
-1.060,6
361,9
97,1
-264,8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 449: Forslag til finanslov for 2019 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1932675_0006.png
44
Mio.
kr.
2t) Is
2019
i1iidriiig
17.46.18. Refusion afhjælpemidler
mv.
til ledige og beskæf
tigede (tekstanm. t
26)
(Loi’bunclc’n)
Udgift
Mindreudgiften skyldes en nedjtistering af skønnet
som følge af udviklingen i
kommunernes refu—
s ionsanme Ide I ser.
17.46.42. Kompetenceucivikling og effektevaluering af be
skæftigelsesindsatscii (tckstanm. 115)
(Ite.vervc,tionshcv,)
84,2
76,7
-7,5
Udgift
Mindreudgiften skyldes reduktion af bevillingen
som følge af Aftale mellem regeringen, Socialde
mokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti
om finansiering
af
indsatser
for at forebygge og nedbryde parallelsamftind og
27,7
20,6
-7,1
aftale om Landsbyggefondens ramme til fysiske
forandringer af de udsatte boligområder mv.
i pe
rioden 2019-2026.
17.46.53. Lontilskud til arbejdsgivere ved tiddannelsesaftaler
for ledige og beskæftigede voksenlærlinge
(Lovbunck’n)
Udgift
266,5
Merudgiften skyldes forventede aflobsudgifter af
forsøg med forenkling af voksenlærlingeordnin
gen
i
201$ og udviklingen
i
kommtinernes
refu—
sionsanmeldelser.
17.46.63. Jobpræmie (Lovhiinden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes
at
ordningen tidfases i
2019. Således udbetales der
kun
jobpræmier for 4
måneder i 2019.
288,8
22,3
414,7
107,9
-306,8
17.46.64.
Kontanthjælpsmodtagere mv.
på langvarig offentlig
forsorgelse (tekstanm. 115) (Rese,valionsbev.)
Udgift
106,2
Mindreudgiften skyldes
en
faldende bevillings
profil
jf.
Aftale mellem regeringen ty), Socialde
mokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Al
ternativet, Det Radikale Venstre, Socialistisk Fol
keparti og Det Konservative Folkeparti
om ud
montning
af satspuljen for 2017 af november
2016.
63,6
-42,6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 449: Forslag til finanslov for 2019 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1932675_0007.png
45
Mio.
kr.
2t) I $
2t) 19
Ændring
17.46.65. Flere borgere i udkanteti af arbejdsmarkedet i job
eller uddannelse
(tekstanm. 115)
1tese,pafloushei’.)
Udgift
Merudgiftning skyldes en stigning
i bevillings
profilen
for
puljen Særligt tilrettelagt virksom—
hedsforlob for udsatte afsat
som
led i Aftale mel
lem regeringen ty), Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Det Ra
dikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti
om
udmontning af sats—
puljen for 2016 afoktober 2015.
62,5
79,4
16,9
17.46.70. Tværgående aktiviteter mellem stat, kommuner og
andre
aktorer (tekstanm.
115)
(Iteservcilionsbc’v.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes, at bevillingen til indsats
for flere trainee-forlob afsat som led i Aftale
mel
lem regeringen og arbejdsmarkedets parter
om
til
strækkelig og kvalificeret arbejdskraft
i
hele Dan
mark og praktikpladser august 2016, bortfalder
med
udgangen
af20l$.
12,4
-
-12,4
17.46.74.
Jobrotation
(Lovhunck’n)
Merudgiften skyldes en rebudgettering
af
den
særlige jobrotationsordning fra en puljestyret
re
servationsbevilling til en aktivitetsstyret lovbtin
den bevilling som ny underkonto 20 til
§
17.46.74,
jf.
Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialis
tisk Folkeparti
om
finansiering af indsatser for at
forebygge og nedbryde parallelsamfund og aftale
om Landsbyggefondens
ramme
til fysiske foran
dringer af de udsatte boligomrder
mv. i perioden
2019-2026 fra maj 201$. Merudgiften er sam
mensat afen udgift på 61,7 mio.
kr. for underkonto
10. Ordinær jobrotation og 56,9
mio.
kr. for un
derkonto 20. Jobrotation til særlige grupper. Ad
skilt er begge konti budgetteret med en forventet
mindreudgift i 2019 grundet et forventet fald i an
tal helårspersoner på samlet set 447 helårsperso
fler.
Udgift
$9,5
118,6
29,1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 449: Forslag til finanslov for 2019 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1932675_0008.png
46
Mio. kr,
17.46.75. Jobrotation til særlige grupper mccl videregående
uddannelse (tekstaum.
lIS)
(‘I?c’sc’rvd#ionsbev.)
Udgift
2018
2t) 19
Ændring
122,5
-
-122,5
Mindreudgiften skyldes, at der ikke længere bud
getteres på kontoen efter
en
rebudgettering af den
særlige jobrotationsordning fra
en
puljestyret re
servationsbevilling til
en
aktivitetsstyret lovbun
den bevilling
som
ny
underkonto 20 til
§
17.46.74,
j
f. Aftale
mellem
regeringen, Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti. Radikale Venstre og Socialis
tisk Folkeparti
om
finansiering af indsatser for at
forebygge og nedbryde parallelsamfund og aftale
om
Landsbyggefondens ramme til fysiske foran
dringer af de tidsatte boligområdei mv. i perioden
20 19-2026 fra maj 201$. På kontoen optages til
bageløb fra tilsagn afgivet for I januar 2019. Der
er adgang til, at der kan overfores
op
til I mio. kr.
i 2019 til administration af
endnu ikke afsluttede
projekter.
.
17.46.78.
I mplementering af
rehabiliteringsteani
(tekstaiim.
115)
(Rese,vutionshev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes, at bevillingen til hånd
holdt indsats
i
ressourceforlob afsat
som
led i Af
tale mellem regeringen (V), Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet,
Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti
om
udmontning af
satspuljen for 2017 af november 2016, bortfalder
med udgangen af2Ol$.
17.47.02. Lontilskud ved ansættelse af kontant- og uddannet
seshjælpmodtagere m.t1.
(Loubunden)
Udgift
Merudgiften skyldes primært
en
forventet
stigning
i antallet af kontant- og uddannelseshjælpsmodta—
gere mfl.
i
løntilskud fra 1.777 fuldtidspersoner i
2018 til 2.239 ftmldtidspersoner
i
2019. Stigningen
i aktiviteten kan delvist henføres til Aftale mellem
regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre
om
forenkling af den økonomiske styring af be
skæftigelsesindsatsen, jf. Erhvervs- og Iværksæt
terinitiativer af november 2017.
8,2
-
-8,2
64,2
82,2
18,0
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 449: Forslag til finanslov for 2019 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1932675_0009.png
47
Mio. kr.
17.47.11. LontiIskud ved atisættelse af revali(lender in.11.
(tekstanm.
126)
(‘Lovhi,ndc’n)
Udgift
Merudgiften skyldes primært en forventet
stigning
i
antallet af
revalidender mfl, i lontilskud fra 215
fuldtidspersoner i 201$ til
Ca.
475 fuldtidspersoner
i 2019
som
folge af Aftale
mellem
regeringen,
Dansk Folkeparti og Radikale Venstre
om
forenk
ling af
den
økonomiske styring af beskæftigelses
indsatsen,
jf.
Erhvervs- og Iværksætterinitiativer
afnovember
2017.
2t) III
2019
Ændring
8,2
17,8
9,6
17.51.03. Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse (tekst
anm.
115) fReseivationshc’v.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes en faldende bevillings
profil,
jf.
regeringens prioritering på Finansloven
for 2016 af midlerne i Fonden for Forebyggelse
og Fastholdelse for perioden 2016 til 201$,
Indtægt
Jf. ovenfor.
17.51.04. Sporskifte (tekstanm. 115)
fReservaiionsbev.)
Udgift
Merudgiften skyldes en
stigning i bevillingsproti
lenjf. Aftale mellem regeringen og arbejdsmarke
dets parter
om
en styrket og mere fleksibel vok
sen-, efter- og videreuddannelse afoktober 2017.
14,5
-
-14,5
14,5
-
-14,5
12,5
25,3
12,8
17.51.05. Pulje til nedbringelse afsygefravær i ælclreplejen
(tekstanm. 115)
(Reservat
ionshev.)
Udgift
Merudgiften skyldes en stigning i bevillingsprofi
len
jf.
Aftale mellem regeringen og Dansk Folke
parti om finansloven for 201$.
17.51.13. Forebyggende tværgående aktiviteter (tekstanm.
115) (Reseruationsbev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes en faldende bevillings
profil
jf.
Aftale mellem regeringen, Socialdemo
kratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Det Radi
kale Venstre og Socialistisk Folkeparti
om
ud
montning af satspuljen for 201$ af november
2017.
10,0
20,2
10,2
10,3
5,3
-5,0
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 449: Forslag til finanslov for 2019 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1932675_0010.png
4%
Mio. kr.
201%
2019
Ændring
17.54.06. SIciiejob
(Loih,,,,dcn,
tJdgift
Mindreudgiftcn skyldes et forventet fald i enheds
om
kostn ingen.
.
64,2
58,5
-5,7
17.54.21. Seniorjob
for personer,
som højst har 5 år til efter—
lonsalderen (tckstanm. 115) (Lovbu,ick’n
tidgift
Mindretidgiften skyldes et forventet fild i antallet
afseniorjob for personer, som
host har 5
år til ef
terlonsalderen fra 3.500 fuldtidspersoner i 201$ til
2.900 fuldtidspersoner
i
2019
som
følge
af,
at den
forventede tilgang til ordningen falder stot som
konsekvens af bla. et fald i det forventede antal
efterlonsberettigede.
502,0
429,4
-72,6
17.55.01. Efterlon (Lrnhunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes et forventet fald i antallet
af modtagere af skattefri
præmie
fra Ca. 19.425
personer i 2018 til Ca. 9.850 personer
i 2019
som
følge af Aftale
mellem
den daværende VK-rege
ring, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre
om
senere tilbagetrækning af
maj
2011. Mindre—
udgiften modsvares ikke fuldt ud af en forventet
mertidgift til efterløn
som følge af en forventet
stigning i antallet af efterlonsmodtagere fra Ca.
49.000 fuldtidspersoner
i
2018 til 5 1.000 flildtids
personer i 2019.
11.296,1
10.683,2
-612,9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 449: Forslag til finanslov for 2019 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1932675_0011.png
49
Mio. kr,
2018
2t)
9
Ændring
17.56.01. Flcksjob mccl fast refusion
(Lm’bunck’n)
tidgift
Mindreudgiften skyldes primært, at udgifterne til
fleksjob fremover delvist afholdes på
§
17.56.04.
Fleksjob med variabel refusion,jf. Aftale mellem
den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Fol
kepaili og Det Konservative Folkeparti om reform
af refusionssystemet og ti lpasninger i tidlignings—
systemet af februar 2015. Desuden skyldes min
dreudgiften en reduceret aktivitet på
§
17,56.01.10. Fleksjob med 65 pct. refusion fra
25,800 helårspersoner i 201$ til 22.800 helåi’sper
soner i 2019, samt en forventet reduceret aktivitet
§
17.56.01.20 Fleksjob med indtægtsreguleret
tilskud fra 20,400 i 201$ til 16.800 i 2019. Min
dreudgiften kan for
§
17.56.0 1,10 henføres til Af
tale mellem den daværende SRSF-regering, Ven
stre, Liberal Alliance og Det Konservative Folke
parti om en reform
af
førtidspension og fleksjob
afjuni 2012.
17.56.02. Ledighedsydelse (tekstanrn. 126) (Lovbunclen)
Udgift
Mindreudgiften skyldes et forventet fald i antallet
hørende
til
af ledighedsydelsesmodtagere
§
17.56.02 fra ca. 4.900 fuldtidspersoner i 201$ tit
ca. 2.900 fuldtidspersoner i 2019 som følge af
indfasningen af Aftale mellem den daværende
SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om reform af refusions
systemet og tilpasninger i udligningssystemet af
februar 2015. Aftalen medfører, at udgifterne til
ledighedsydelse fremadrettet primært afholdes på
§
17.35.25. Ledighedsydelse.
17.56.04. Fleksjob
med
variabel refusion
t’Lovbunden,.)
Udgift
Merudgiften skyldes primært en forventet stigning
i aktiviteten fra 25.900 helårspersoner i 201$ til
34.800 helårspersoner
i
2019. Merudgiften kan
henføres til indfasningen af Aftale mellem den
daværende SRSF-regering, Venstre, Liberal Alli
ance og Det Konservative Folkeparti om en reform
af førtidspension og fleksjob afjuni 2012 samt
Aftale mellem den daværende SR-regering, Ven
stre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Fol
keparti om reform afrefusionssystemet og tilpas
finger udligningssystemet af februar 2015.
5.691,5
5.037,9
-653,6
292,4
163,5
-128,9
963,3
1.323,0
359,7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 449: Forslag til finanslov for 2019 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1932675_0012.png
5t)
Mio. kr.
201
2f) 19
Ændring
17.56.05. Fleksbiclrag til kommittieti
(Lot’hunckn)
Udgift
Merudgiften skyldes en forventet stigning i akti
viteten fra Ca. 24,500 helårspersoner i 2018 til Ca.
33.300 helårspersoner i 2019. Merudgiften kan
henføres til
indfasningen
af Aftale mellem den
davætencic SRSf-regering. Venstre, Liberal Alli
ance og Det Konservative Folkeparti
om en
reform
af førtidspension og fleksjob afjtmi 2012 samt
Aftale mellem den daværende SR-rcgering, Ven
stre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Fol
keparti om reform afrefusionssystemet og tilpas—
ninger
i udligningssystemet af februar 2015,
.
.
979,1
1.322,6
343,5
17.56.11. Fleksydelse
(Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes primært, at det ikke læn
gere er muligt at udtræde af fleksydelsesordningen
og få tidligere indbetalt fleksydelsesbidrag udbe
talt kontant og skattefrit som følge af Aftale mel
lem regeringen og Dansk Folkeparti om flere år
på arbejdsmarkedet afjuni 2017.
Indtægt
Mindreindtægten skyldes en forventet stigning
i
tidgifterne til tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag
fra 2018 tit 2019.
17.59.11. Arbejdsmarkedstiltag for personer med handicap
(tekstanm. 115) (Resc’,’valionsbc’v,)
Udgift
Mindreudgiften skyldes
en
faldende bevillings
profil
jf.
Aftale mellem regeringen, Socialdemo
kratiet, Dansk folkeparti, Alternativitet, Det Ra
dikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om tid
montning af satspuljen for 2018 af november
2017.
718,0
633,9
-84,1
166,4
148,4
-18,0
47,6
36,8
-10,8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 449: Forslag til finanslov for 2019 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1932675_0013.png
51
Mio. kr.
201%
2019
Ændring
17.59.21. Forebyggende indsatser for udsatte grupper og icr
soner me(I handicap (tekstanm. 115 og 163)
(Reservcglionshev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes en faldende bcvil ings
profil på
en
række puljer,
jf.
Aftale mellem den
daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folke
parti, SF, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti
om
satspuljen for 2015 afoktober 2014.
Aftale
mellem
regeringen (V), Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet,
Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti
om udmontning
af
satspuljen for 2017 af november 2016 og Aftale
mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Alternativet. Det Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti
om udmontning
af satspul
jen for 2018 af november 2017.
17.62.03.
Støtte til betaling
afbeboerindskttcl (Loubunck’n)
Udgift
Mindreudgiften skyldes
en niveaujustering
baggrund af seneste regnskabstal.
48,6
35,7
-12,9
220,0
200,0
-20,0
17.62.04. Tab på garantier
for
flygtninges fraflytningsudgifter
mv. (Lovbiinden)
30,0
Udgift
Mindreudgiften skyldes et fald i prognosen for
antallet af personer omfattet af integrationspro
grammet.
17.62.05. Afdrag, afskrivninger og genvunclne afskrivninger
for boligydelseslån, boligsikriiigshhi og beboerind
skudslån mv
Udgift
Merudgiften skyldes en niveaujustering på bag
grund af de seneste års regnskaber.
10,0
-20,0
38,2
65,0
26,8
Indtægt
Merindtægten skyldes
en niveaujustering
på bag
grund af de seneste års regnskaber.
17.64.03. Varmetillæg (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes en nedj ustering af skønnet
som
følge af udviklingen i ressourceforbruget på
272,0
327,0
55,0
336,4
301,3
-35,1
området.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 449: Forslag til finanslov for 2019 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1932675_0014.png
52
tvlio. kr.
2018
2t)l9
i1iidring
17.64.07. ATP—bidrag for fortidspeitsiottister
(Lovbm7den,
tJdgift
Merudgiften skyldes
en
forventet
stigning i
antal
let af modtagere af ATP-bidrag for fortidspensio
nister fra ca. 158,100 helårspersoner i 201$ til
166.500 helårspersoner i 2019.
358,5
377,7
19,2
17.64.08. Supplerende arbejdsmarkedspension for forticlspen
sionister (Lovbunck’n)
Udgift
392,2
Merudgiften
skyldes en
forventet stigning
i
antal
let afhelårspersoner fra Ca.
93,700
helåi’spersoner
i 201$ til Ca. 103.200 helårspersoner
i
2019.
439,6
47,4
17.64.10.
Førtidspension
med variabel medfinansiering (tekst—
anm.
126)
(Loebunden)
Udgift
5.644,4
Merudgiften skyldes
en
forventet
stigning
i
antal
let af helårspersoner fra Ca. 29.500 helårspersoner
i 2018 til Ca. 41.900 helårspersoner i 2019. Mc
rudgiften skal ses
i
sammenhæng
med
en samlet
forventet stigning i antallet af fortidspensionister
på grund af stigende pensionsalderjf. Aftale mel
lem den daværende VK-regering, Dansk folke
parti og Det Radikale Venstre
om
senere tilbage
trækning afrnaj 2011. Stigningen i det samlet antal
førtidspensionister kommer til udtryk
denne
konto, da førtidspension tilkendt I. juli 2014 eller
senere budgetteres på denne konto,jf. Aftale mel
lem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
om
re
form af refusionssystemet og tilpasninger i tidlig—
ningssystemet af februar 2015, Afgangen de første
år forventes at være yderst begrænset i den tidlige
indfasningsperiode samtidig med at der forventes
stigende antal tilkendelser.
Indtægt
Merindtægten skyldes
en
stigende aktivitet på
ordningen, og deraf et stigende medfinansierings
behov.
4.462,0
8.063,2
2.418,8
6.401,7
1.939,7