Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 36
Offentligt
1810513_0001.png
’KLAR TIL START’ – NOTAT
Britta Bak, Direktør, Fonden Unges
Mobil: 22 32 80 82 Mail: [email protected]
 
Et opkvalificeringsforløb med jobgaranti
Projektet ’Klar til Start’ har knækket koden i forhold til at få borgere med Autisme Spektrum
Forstyrrelser (ASF) ud på arbejdsmarkedet. Gennem et tværparallelt samarbejde har ’Klar til
Start’ hundredvis af jobs klar til borgere med ASF. Dog er der et væsentligt behov for politisk
opbakning til projektet.
’Klar til Start’ flytter socialt udsatte borgere med ASF fra kontanthjælp til beskæftigelse til gavn for sam-
fundsøkonomien:
Personer med ASF er den sværeste gruppe at få i job og kun 10-20 % af personer med ASF
kommer i varigt job i dag, mens 80-90 % af personer med ASF er arbejdsløse eller på førtids-
pension.
’Klar til Start’s opkvalificeringsforløb af borgere med ASF har en succesrate på 85 %, idet 85 %
af alle deltagere, der gennemfører opkvalificeringsforløbet, kommer i beskæftigelse.
Investeringen i et opkvalificeringsforløb er tjent ind på ca. seks år.
Når en borger flyttes fra kontanthjælp til fleksjob, er der en årlig offentlig besparelse på 135.565
kroner.
Der er mellem 8.000-10.000 borgere med ASF, der kan flyttes fra kontanthjælp til beskæftigelse
gennem ’Klar til Start’ forløbet.
’Klar til Start’ kan årligt flytte omkring 140 borgere med ASF fra kontanthjælp til beskæftigelse.
140 borgere med ASF i beskæftigelse frem for på kontanthjælp vil årligt give en samfundsøko-
nomisk besparelse på 18.979.100 kroner.
Det kræver at, ’Klar til Start’ kommer på Finansloven
For at flytte 140 borgere i en af de sværeste målgrupper for social udsatte fra kontanthjælp til
beskæftigelse, kræver det en bevilling på 10 mio. kr. årligt.
Det vil samtidig indbringe en samfundsøkonomisk besparelse på 18.979.100 kroner årligt, som
årligt vil øges med 18.979.100 kroner, idet der hvert år flyttes 140 borgere fra kontanthjælp til
beskæftigelse.
 
1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 36: Materiale til Fonden Unges "Klar til Start´s" foretræde den 8/11-17
1810513_0002.png
 
Borgere med ASF integreres på arbejdsmarkedet
Tal fra Børne- og Socialministeriets ’Socialpolitisk Redegørelse’ fra juni 2017 viser, at flere mennesker
med ASF eller ADHD er på kontanthjælp i længere tid end personer med andre handicap. Personer
med ASF er den sværeste gruppe at få i job:
Kun 10-20 % af personer med ASF kommer i varigt job i dag.
80-90 % af personer med ASF er i dag arbejdsløse eller på førtidspension.
Med henblik på at få den store gruppe af borgere med ASF i beskæftigelse, har ’Klar til Start’ sammen-
sat en metode, der kan integrere borgerne på arbejdsmarkedet. Projektet har jobgaranti til alle, der gen-
nemfører et opkvalificeringsforløb.
En analyse foretaget af Deloitte viser, at:
’Klar til Start’s opkvalificeringsforløb har en succesrate på 85 %.
85 % af alle deltagere, der gennemfører opkvalificeringsforløbet, fortsætter i job på ordinære
vilkår, skånejob eller flexjob.
Investering i opkvalificeringsforløbet er tjent ind på seks år, idet kommunen sparer forsørgel-
sesudgifter og indsatskroner efter opkvalificeringsforløbet, hvor 85 % er i beskæftigelse. (Dette
er ifølge en kommunaløkonomisk beregning uden hensyntagen til skatteindtægter og øvrige be-
sparelser på alternative beskæftigelsestilbud).
Projektet ’Klar til Start’ bygger altså på en metode, der får en af de største sociale udsatte grupper i be-
skæftigelse. Succesraten er høj og personen med ASF er sikret et job efter opkvalificeringsforløbet. Dog
har kommunerne et kortsigtet perspektiv, der sætter en stopklods for et succesfuldt projekt:
51 kommuner og jobcentre er koblet til ’Klar til Start’.
Opkvalificeringsforløbet koster ca. 16.900 kroner pr. måned i 6-18 måneder, som et forløb va-
rer.
Investeringen i et opkvalificeringsforløb er tjent ind på seks år.
Den gennemsnitlige årlige besparelse ved, at en social udsat borger kommer fra kontanthjælp til
fleksjob. er 135.565 kr. årligt.
 
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 36: Materiale til Fonden Unges "Klar til Start´s" foretræde den 8/11-17
1810513_0003.png
 
Kommunerne tænker tilsyneladende kortsigtet og er derfor ikke villige til at investere i et opkvalifice-
ringsforløb, selvom det er en særdeles god forretning for en kommune i det lange løb. Mødet med rig-
tig mange jobcentre viser, at systemerne desværre ikke er sat op til at indregne gevinsten, og investerin-
gen ligger ud over, hvad man råder over til initiativer for ledige.
Til gavn for den udsatte borger med ASF
’Klar til Start’ aktiverer en af de sværeste målgrupper, hvilket kræver, at de udvikles gennem et opkvali-
ficeringsforløb for at komme i job. Det er en anden målgruppe end projektet KLAP, som henvender
sig til de borgere med autisme, der har fået bevilliget førtidspension eller fleksjob. ’Klar til Start’ er et
projekt for den gruppe af borgere med ASF, der har brug for et længere opkvalificeringsforløb, som
udvikler den udsatte borgere til på sigt at kunne varetage et job.
Borgerne der bliver en del af ’Klar til Start’ får gennem projektet større livskvalitet og trivsel. Det indi-
kerer tallene med tydelighed, da over 85 % af alle deltagere i projektet gennemfører, og fortsætter i de-
res jobfunktion efter opkvalificeringsforløbet, fordi de stortrives. De opnår igennem forløbet bedre
sociale kompetencer, større selvstændighed og evnen til at varetage sig selv. De får en succesoplevelse,
fordi opkvalificeringsforløbet er tilrettelagt deres behov.
’Klar til Start’ har givet borgere med autisme mulighed for at bevise, at de har en plads i samfundet,
hvor de bidrager til fællesskabet, men også får sociale kompetencer til at indgå i fællesskabet.
Et opkvalificeringsforløb til beskæftigelse
’Klar til Start’ er et opkvalificeringsforløb udviklet i samarbejde med partnere fra erhvervslivet og speci-
alpædagoger og rettet mod unge med ASF med det formål, at få dem fra passiv forsørgelse hen imod
fast beskæftigelse.
Siden ’Klar til Starts’ opstart i 2013 er over 100 danske unge med ASF koblet til opkvalifice-
ringsforløbet.
’Klar til Start’ har hjulpet 47 borgere med ASF i beskæftigelse efter et opkvalificeringsforløb.
72 borgere med ASF er på nuværende tidspunkt i gang med et opkvalificeringsforløb.
 
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 36: Materiale til Fonden Unges "Klar til Start´s" foretræde den 8/11-17
1810513_0004.png
 
Metoden tager udgangspunkt i, at al undervisning foregår i udvalgte træningsbutikker eller virksomhe-
der i hele landet – pt. 29 butikker og 2 virksomheder, hvor fuldtidsspecialpædagoger eller lærere ansat
af ”Klar til Start” varetager den daglige 1:1 træning og undervisning i opkvalificeringsforløbet.
Opkvalificeringsforløbet starter i jobcentrene rundt omkring i hele landet, hvor borgere med ASF skal
visiteres til forløbet ’Klar til Start’. Den nedenstående model beskriver processen fra, at en borger med
ASF bliver visiteret, til at borgeren er i beskæftigelse:
Kommunen
finder en
egnet
kandidat
En uges
praktik
Visitation
til 'Klar til
Start'
Afklaring
- er det
den
rigtige
løsning?
Oplæring
i generelle
opgaver
Specialisering
i særlige
jobfunktioner
- Udslusning
til job
Flexjob,
job med
løntilskud
eller
ordinært
job
’Klar til Start’ er et forløb, hvor borgeren med ASF udvikles og opkvalificeres ved, at en uddannet spe-
cialpædagog er fuldtidsmentor for borgeren. Specialpædagogen/læreren kender borgere med ASF’s
behov, og har derfor kompetencerne til at tage hånd om den udsatte borger, så borgeren i trygge ram-
mer kvalificeres i de forskellige arbejdsopgaver.
’Klar til Start: et tværparallelt samarbejde med jobgaranti
I et samarbejde og et ligeværdigt partnerskab mellem Fakta/Coop og Fonden Unges er ’Klar til Start’
udviklet som et landsdækkende projekt, der bidrager til socialt udsattes livskvalitet og økonomi. På nu-
værende tidspunkt har virksomhederne Irma, ILVA, Catering Engros, Catering Danmark, Abena og
Kvickly gjort Fakta følgeskab som virksomhedspartnere i "Klar til Start".
Erhvervspartnerne stiller efter opkvalificeringsforløbet en jobgaranti til borgeren med ASF.
 
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 36: Materiale til Fonden Unges "Klar til Start´s" foretræde den 8/11-17
1810513_0005.png
 
I dag stiller de syv virksomheder tilsammen over 250 stillinger til rådighed for personer med
ASF, der har påbegyndt et opkvalificeringsforløb.
Efterspørgslen hos ’Klar til Starts’ erhvervspartnere er stor. De oplever, at de har svært ved at tiltrække
stabil arbejdskraft. Erfaringer fra de sidste fire år viser, at de personer med ASF, der kommer i beskæf-
tigelse efter opkvalificeringsforløbet, er stabile og loyale medarbejdere.
Nødvendigt med politisk opbakning
’Klar til Start’ står i den situation, at projektets fremtid er usikker. Projektet mangler politisk opbakning
til gavn for den socialt udsatte borger med ASF, men også samfundsøkonomien.
For at projektet ’Klar til Start’ stadig kan hjælpe personer med ASF fra kontanthjælp til beskæf-
tigelse, kræver det en bevilling på 10 mio. kroner årligt på Finansloven. En bevilling, der vil
give en stor samfundsøkonomisk besparelse:
’Klar til Start’ kan årligt flytte 140 borgere med ASF fra kontanthjælp til beskæftigelse.
Hver borger med ASF, der kommer i beskæftigelse, giver en årlig samfundsøkonomisk bespa-
relse på 135.565 kroner.
Bevilling vil medføre, at flere borgere med ASF vil blive tilbudt et opkvalificeringsforløb.
Vores opfordring er derfor, at der kommer politisk opbakning til projektet med henblik på, at sikre at
udsatte borgere med ASF i fremtiden kan få tilbudt et opkvalificeringsforløb, der gør dem til en del af
fællesskabet på arbejdsmarkedet.
 
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 36: Materiale til Fonden Unges "Klar til Start´s" foretræde den 8/11-17
1810513_0006.png
 
’Klar til Start’ case
Mød Nick
Baggrund
26 år, fra Hørsholm
Autisme og ADHD med mange skoleskift og mobning. Intellektuelt
moderat fungerende.
Har ikke afsluttet folkeskolen. STU.
Uddannelsesydelse
Boede på et botilbud med støtte i alle dagtimer, men har nu egen bolig
med støttekontaktperson nogle timer om ugen
’Klar til Start’
14 måneder i opkvalificeringsforløbet
I job i Fakta. Fleksjob siden 9. december 2013.
Arbejdstid: 16 timer ugentligt. Effektiv arbejdsindsats: 25%
Alternativ til projektet: Uddannelsesydelse/kontanthjælp
Nicks resultater
Kommunale merudgifter, netto, år 1 under opkvalificeringsforløbet:
223.000 DKK årligt
Kommunale merudgifter, netto efter afsluttet opkvalificeringsforløb:
-67.200
DKK årligt
Kommunen vil efter 5 år og 11 måneder have tjent investeringen i et op-
kvalificeringsløb ind.
I den kommunale udgift efter et afsluttet opkvalificeringsforløb er ydelser som
flytning fra botilbud til egen bolig, praktisk pædagog støtte, særligt tilrettelagt
STU forløb, socialpædagogisk bistand, forskellige behandlinger og andre res-
sourceforløb som kommunen vil spare ikke medregnet. Borgere på kontant-
hjælp modtager i gennemsnit 6,6 ydelser, mens borgere i fleksjob gennemsnitligt
modtager 4,5 ydelser.
Yderligere er skatteindtægterne fra Nicks løn ikke medregnet.
Kommunerne vil derfor i langt de fleste tilfælde have tjent investeringen i et
opkvalificeringsforløb ind langt tidligere, idet borgerne der går fra kontanthjælp
til beskæftigelse gennemsnitligt vil gå fra 6,6 ydelser til 4,5 ydelser, hvilket er et
betydeligt økonomisk potentiale, og samtidig vil borgeren bidrage med skatte-
indtægter.
 
6