Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 260
Offentligt
1879083_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 01
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
12. april 2018
Redegørelse fra Arbejdstilsynet vedrørende praksisændring i sager om ar-
bejdsmiljøovertrædelser, der involverer nærtstående samt konkret sag om
strafvurdering ifm. dødsulykke
Praksisændring i sager, der involverer nærtstående
Efter en række drøftelser mellem den daværende beskæftigelsesminister og Folke-
tingets partier ændrede Arbejdstilsynet med virkning fra den 1. januar 2016 praksis
i sager om grove arbejdsmiljøovertrædelser, hvor nærtstående er kommet til skade
eller afgået ved døden. Det skete med henblik på at få placeret et strafferetligt an-
svar i sagerne.
Fagbladet 3F bragte den 22. oktober 2017 en artikel, som rejste tvivl om, hvorvidt
Arbejdstilsynets nye praksis er i overensstemmelse med udmeldingen fra den da-
værende beskæftigelsesminister.
Jeg bad på den baggrund Arbejdstilsynet om en redegørelse om sagen.
Jeg har nu modtaget redegørelsen og vedlægger den til udvalgets orientering, da
jeg ved, at Beskæftigelsesudvalget er meget optaget af Arbejdstilsynets praksis i de
her svære sager.
Som det fremgår af redegørelsen, var formålet med den udmeldte praksisændring,
at Arbejdstilsynet
i stedet for som tidligere at indstille til politiet, at sagerne blev
henlagt
fremover skulle indstille til politiet, at der
placeres et strafferetligt an-
svar
i sager om grove arbejdsmiljøovertrædelser, hvor nærtstående er kommet til
skade eller afgået ved døden. Placeringen af et strafferetligt ansvar kan ske i form
af et tiltalefrafald eller en bøde, hvilket i sidste ende afgøres af politiet og ankla-
gemyndigheden. Det bemærkes, at et tiltalefrafald er en strafferetlig sanktion, som
indebærer, at der bliver placeret et strafferetligt ansvar.
Det fremgår af redegørelsen, at det er Arbejdstilsynets vurdering, at tilsynets nye
praksis er i overensstemmelse med den praksisændring, der blev meldt ud efter
drøftelserne mellem den daværende beskæftigelsesminister og Folketingets partier.
Jeg var ikke beskæftigelsesminister, da den omtalte praksisændring blev meldt ud,
og jeg har derfor ikke nærmere kendskab til de drøftelser, der lå til grund for æn-
dringen. Jeg har derfor drøftet sagen med arbejdsmiljøforligskredsen, som har til-
kendegivet, at Arbejdstilsynets praksis ikke lever op til intentionerne med praksis-
ændringen. Det var forligskredsens intention, at Arbejdstilsynet over for politiet
skulle søge et strafferetligt ansvar placeret uden at forholde sig til muligheden for
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Redegørelse fra Arbejdstilsynet vedrørende praksisændring i sager om arbejdsmiljøovertrædelser, der involverer nærtstående samt konkret sag om strafvurdering ifm. dødsulykke, fra beskæftigelsesministeren
tiltalefrafald. Jeg har nu aftalt med forligskredsen, at praksis derfor ændres, så Ar-
bejdstilsynets fremstilling af sagen, som sendes til politiet, fremover indeholder
følgende:
-
-
-
Indstilling til politiet om, at der
placeres et strafferetligt ansvar
i sagen
Oplysninger om
sagens faktiske og retlige omstændigheder,
herunder det
forhold, at der er tale om en sag, hvor nærtstående er kommet til skade el-
ler afgået ved døden.
Oplysninger om, hvad bødestørrelsen i en sag om overtrædelse af de på-
gældende bestemmelser i arbejdsmiljølovgivningen vil være.
Det bemærkes for god ordens skyld, at det også fremover
ligesom det er i dag
i
sidste ende vil være op til politiet og anklagemyndigheden at beslutte, om sagen
henlægges, om påtale i sagen opgives, eller om der søges placeret et strafferetligt
ansvar i sagen i form af et tiltalefrafald eller en bøde.
Konkret sag om strafvurdering ifm. dødsulykke
I relation til spørgsmålet om straf i sager, hvor en ansat er afgået ved døden, har
Arbejdstilsynet
i forbindelse med en henvendelse fra Fagbladet FOA fra medio
marts
foretaget en gennemgang af udvalgte sager om dødsulykker i socialpsyki-
atrien. I gennemgangen er Arbejdstilsynet blevet opmærksom på en fejl i en sag fra
2012, hvor en socialrådgiver blev dræbt af en psykisk syg beboer på bostedet
Blåkærgård. Arbejdstilsynet gennemførte efter ulykken et tilsyn og afgav et straks-
påbud, men Arbejdstilsynet foretog ikke en vurdering af, om der var grundlag for
at indstille til politiet, at der blev placeret et strafferetligt ansvar. Arbejdstilsynet
gjorde mig opmærksom på fejlen i starten af april.
Arbejdstilsynet har siden strammet op på proceduren, så det i forbindelse med en
arbejdsrelateret dødsulykke altid vil blive vurderet, om der er tale om en overtræ-
delse, der falder inden for området for at rejse en straffesag, og om der skal indhen-
tes yderligere oplysninger. Hvis den konkrete dødsulykke fra 2012 var blevet be-
handlet efter de nye procedurer, ville Arbejdstilsynet have indhentet yderligere op-
lysninger om de konkrete omstændigheder ved dødsulykken med henblik på en
vurdering af, om der ville være grundlag for at rejse en straffesag mod arbejdsgive-
ren.
Et evt. strafferetligt ansvar efter arbejdsmiljøloven forældes efter fem år i sager, der
har medført alvorlig personskade eller død, og derfor er det ikke muligt i den kon-
krete sat at gøre et strafferetligt ansvar gældende over for arbejdsgiveren i dag.
Men jeg har noteret mig, at Arbejdstilsynet har strammet op på proceduren, så en
sådan fejl ikke kan ske igen.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2