Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 167
Offentligt
1851273_0001.png
Snitflade mellem ressourceforløb og
førtidspension
Belyst ud fra lovgivningen og Ankestyrelsens og
domstolenes praksis
Ankechef Pernille Fejfer
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851273_0002.png
Ankestyrelsens sagsbehandling
Vi er uafhængige af instrukser om afgørelsen af de enkelte
sager
Vi er ikke bundet af parternes påstand
Vi skal træffe den rigtige afgørelse ud fra lovgivningen
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851273_0003.png
Lovgivers intentioner – principper for reformen
af fleksjob og førtidspension
L 53 fra 2012/13
Flest mulige skal i arbejde og forsørge sig selv
Udviklingen på området skal vendes, så flere får en
tilknytning til arbejdsmarkedet og dermed adgang til at
forsørge sig selv, og færrest muligt ender på varig passiv
forsørgelse
Større fokus på den enkeltes ressourcer og på at udvikle
arbejdsevnen
Adgangen til førtidspension begrænses, og der indføres
ressourceforløb
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851273_0004.png
Lovgivers intentioner - fortsat
”Punkt 1.2.8. Dokumentation af ressourceforløb er fremover en
forudsætning for tilkendelse af førtidspension
Fremover vil det være en forudsætning for tilkendelse af førtidspension, at
kommunen kan fremlægge konkret dokumentation for, at der er gennemført et
relevant og individuelt tilrettelagt indsats i form af et ressourceforløb. Det skal
dokumenteres, at aktiviteter i forløbet har været skræddersyet til den enkelte
borger, at der er foretaget den nødvendige opfølgning, og at forløbet i nødvendigt
omfang er blevet tilpasset og justeret undervejs. Kun i de situationer, hvor det er
dokumenteret, at borgeren på trods af en systematisk aktiv indsats ikke kan finde
fodfæste på arbejdsmarkedet, kan der tilkendes førtidspension. Kommunen skal på
baggrund af rehabiliteringsplanens forberedende del og rehabiliteringsteamets
indstilling, inden der træffes afgørelse om tilkendelse af førtidspension, som hidtil
gennemføre en selvstændig vurdering af dokumentationen i forhold til afgørelse om
førtidspension.”
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851273_0005.png
Betydning af diagnoser
Lægefaglige oplysninger er et delelement i sagen blandt en række social- og
arbejdsmarkedsfaglige faktorer, når arbejdsevnen skal vurderes.
L 137 fra 2000 om pensionsreformen fra 2003
”Lægelige udtalelser om sygdomstilstanden er et nødvendigt grundlag for afgørelse
om førtidspensionssager. Men læger har ikke en faglig indsigt, der giver dem
mulighed for at udtale sig om arbejdsmarkedsforholdene eller fyldestgørende at
vurdere aktiverings- og revalideringsmulighederne.”
L 53 fra 2012 om reformen af fleksjob og førtidspension
”Diagnoser er grundlag for lægefaglig behandling, men mennesker med samme
diagnose kan arbejde i meget forskelligt omfang – afhængigt af personlige
ressourcer, arbejdspladsens rammer, motivation, uddannelsesniveau, netværk og
historik på arbejdsmarkedet. Derfor kan og skal diagnoser ikke være bestemmende
for kommunernes vurdering af en borgers arbejdsevne.”
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851273_0006.png
Definition af åbenbart formålsløst
Ressourceforløb:
Personer, hvor det som følge af svær sygdom eller pga. betydelige
funktionsnedsættelser er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen –
beskæftigelsesindsatslovens § 68 a, stk. 2
Førtidspension:
På grund af særlige forhold helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres –
pensionslovens § 16, stk. 2, og § 18, stk. 1
LF 53/2012:
Personer, der er så syge eller har så betydelige funktionsnedsættelser, at det er
helt åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen, skal stadig kunne
tilkendes førtidspension. Det kan fx være borgere med en betydelig nedsat
funktionsevne som følge af udviklingshæmning, personer med en alvorlig
hjerneskade eller en person med alvorlige lidelser, hvor de medicinske
behandlingsmuligheder er udtømte eller udsigtsløse, og hvor prognosen er kort
levetid, eller at sygdommen er hastigt accelererende.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851273_0007.png
Ankestyrelsens praksis - udviklingshæmmede
68-14
Her var det formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen hos en ung
borger, som var mental retarderet i lettere grad med
adfærdsforstyrrelse inden for autismespektret kombineret med OCD.
Ikke grundlag for at prøve med et ressourceforløb
33-15
Her var det ikke dokumenteret eller på grund af særlige forhold
åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen i et
ressourceforløb hos ung borger, som var retarderet i lettere til
middelsvær grad uden psykiatriske diagnoser. Han klarede sig
væsentligt bedre i hverdagen og havde ønske om at arbejde
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851273_0008.png
Omtale af to Østre Landsretsdomme – 92-16
To domme fra Østre Landsret viser, at retten er enig i Ankestyrelsens praksis,
hvorefter borgere med en varig og væsentlig begrænsning i arbejdsevnen kan få et
ressourceforløb, hvis kommunen vurderer, at borgerens arbejdsevne ikke er
tilstrækkeligt afklaret til, at der kan fastsættes et beskæftigelsesmål, og at det ikke
kan udelukkes, at der er udviklingsmuligheder. Vurderingen er altid konkret og
individuel, og der kan være et vist overlap mellem tilkendelse af fleksjob og
ressourceforløb.
Det udelukker ikke ressourceforløb, at fleksjob ikke er forsøgt, eller at borgeren
ønsker fleksjob frem for ressourceforløb.
Østre Landsret er også enig i, at borgere med en væsentlig begrænsning i
arbejdsevnen skal have et ressourceforløb, hvis det ikke på forhånd kan anses for
åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen i et ressourceforløb.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851273_0009.png
Case 1
Borger, der har PTSD – vi vurderer, at han har ret til førtidspension
44 årig mand diagnosticeret med svær PTSD med depressive
symptomer
Kom til Danmark som flygtning
Ufaglært arbejde i Danmark i flere år – tiltagende dårligere
Behandlet på RCT (Rehabiliteringscenter for Torturofre), som anser
behandlingsmulighederne for udtømte
Ikke forsøgt beskæftigelsestilbud, da lægerne frarådede det
Ringe funktionsniveau
Åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen. Lægefaglig
vurdering afgørende. Ikke krav om ressourceforløb
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851273_0010.png
Case 2
Borger, der har PTSD – vi vurderer, at hun ikke har ret til førtidspension
55 årig kvindelig flygtninge med svær PTSD
Stabil tilknytning til arbejdsmarkedet i 12 år
Kortvarigt beskæftigelsestilbud. Opfordret til at blive bedre til dansk
Udfordringer på hjemmefronten ift. eksmand
Rehabiliteringsteam peger på langvarigt virksomhedspraktik koblet
med mentor og løsning af hjemmelige problemer samt fysisk træning
Målgruppe for ressourceforløb
Det kunne ikke udelukkes, at arbejdsevnen kunne udvikles
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851273_0011.png
Case 3
Borger med bipolar affektiv lidelse – vi vurderer, at hun har ret til
førtidspension
57 årig kvinde med mangeårig bipolar lidelse
Relevant behandling men fortsat periodevis selvmordstruet
Kontoruddannet og arbejdet som speditør indtil sygemelding 2009
Tilkendt fleksjob men ikke realiseret
Flere praktikforløb, som må afsluttes, da hun bliver tiltagende psykisk
dårlig
Åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen i et
ressourceforløb
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851273_0012.png
Case 4
Borger med skizoaffektiv sindslidelse – vi vurderer, at hun ikke har ret til
førtidspension
48 årig kvindelig flygtninge med skizoaffektiv lidelse og symptomer på
fibromyalgi
Gift og har et barn
Har aldrig været i arbejde eller uddannelse
Har ikke deltaget i beskæftigelsesrettet tilbud
Rehabiliteringsteam finder, at borgeren gennem klinisk funktion skal
vurderes af anden psykiater og i behandling med psykofarmaka og
psykoterapi samt fysisk træning
I målgruppen for ressourceforløb
Ikke formålsløst at udvikle arbejdsevnen, og det kunne ikke udelukkes,
at et ressourceforløb ville kunne udvikle arbejdsevnen
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851273_0013.png
Retssager om reformen af fleksjob og
førtidspension
Byretterne har afsagt 17 domme. Medhold i 14.
3 om fleksjob
4 om ressourceforløb
10 om førtidspension
Landsretterne har afsagt 4 domme. Medhold i alle.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851273_0014.png
Ankestatistik
Årsstatistik
omgørelsesprocent
2015
2016
2017
(3 kvartaler)
Ret til pension på det
foreliggende
grundlag
Ret til
ressourceforløb
2%
4%
2%
9%
18 %
19 %