Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 167
Offentligt
1851270_0001.png
26. Januar 2018
Oplæg til Folketingets høring 31.01.2018
KOMMUNALE ERFARINGER MED
FØRTIDSPENSIONSREFORMEN
Helle Linnet – social og arbejdsmarkedsdirektør i
Vordingborg Kommune
Formand for FSD – Foreningen af kommunale
Social- Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851270_0002.png
FORMAND FOR FSD OG
SOCIALDIREKTØR I VORDINGBORG
• Tak fordi jeg måtte komme
• Jeg tænker, at jeg egentlig er inviteret af to årsager:
– 1 Fordi jeg er formand for FSD og
– 2 Fordi jeg er Social og Arbejdsmarkedsdirektør i Vordingborg kommune,
– og Vordingborg kommune er en af de kommuner, der har haft det største fald
i andelen af borgere på førtidspension, og i andelen af borgere på
forsørgelse overhovedet.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851270_0003.png
BAGGRUND FOR
FØRTIDSPENSIONSREFORMEN
• Hvor mange borgere kan velfærdssamfundet bære står
uden for arbejdsmarkedet?
• I 2011 var 21% i hele landet, og 26,7% i Vordingborg, på
offentlig forsørgelse
• I dag er tallet 18,3% i hele landet, og 23,2% i Vordingborg
Alle ydelser under ét. Fuldtidspersoner, antal og i pct. af befolkningen
Hele landet
Jun 2011
Jun 2013
Jun 2015
Jun 2017
Jun 2011
Jun 2013
Jun 2015
Jun 2017
Antal fuldtidspersoner Fuldtidspersoner i pct. af alle 16-66 år
777.452
21,0
753.042
20,3
723.158
19,4
683.259
18,3
7.786
26,7
7.335
25,8
7.039
24,8
6.570
23,2
-0,70
-0,90
-1,10
-0,90
-1,00
-1,60
-2,70
Vordingborg
-3,50
Kilde: Jobindsats
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851270_0004.png
EFFEKT AF
FØRTIDSPENSIONSREFORMEN
• En markant effekt af reformen har været, at antallet af
borgere der permanent står helt udenfor arbejdsmarkedet,
er faldet med 1% i hele landet, og 1,9% i Vordingborg.
• Nu er det kun hver 12 borger i Vordingborg!
• Det er langt bedre for den enkelte og familien, at være en
del af et aktivt liv, end at være isoleret fra arbejdsmarkedet
Førtidspension. Fuldtidspersoner, antal og i pct. af befolkningen. Førtidspension
Jun 2011
Jun 2013
Jun 2015
Jun 2017
Jun 2011
Vordingborg
Jun 2013
Jun 2015
Jun 2017
Kilde: Jobindsats.dk
Hele landet
Antal fuldtidspersoner Fuldtidspersoner i pct. af alle 16-66 år
245.835
6,6
240.297
6,5
221.856
5,9
208.616
5,6
2.964
10,2
2.850
10,0
2.589
9,1
2.349
8,3
-0,10
-0,60
-0,30
-0,20
-0,90
-0,80
-1,00
-1,90
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851270_0005.png
HOLDNINGSMÆSSIGE FORANDRINGER
SOM FØLGE AF REFORMEN
Reformens perspektiv, ”At alle der kan bidrage – skal bidrage”, har været værdifuldt for
den samlede beskæftigelsesindsats, og hele vort arbejdsmarked.
Reformen har flyttet samfundets syn på, hvor langt vi skal åbne os, for at inkludere de
svageste medborgere, og hvor meget vi er villige til investere, for at dette kan ske.
Reformen har ikke kun været gavnligt for de enkelte borgere, men hele vort samfund.
Det at også borgere med meget lille arbejdsevne skal have en plads på
arbejdsmarkedet. For den enkelte borger betyder det mindre isolation.
Reformen har smittet af på hele beskæftigelsesindsatsen. Der er et langt mere
fokuseret perspektiv på, at alle kan, og skal, arbejde og uddanne sig. Et perspektiv der
også afspejler sig i indsatsen for de jobparate borgere, og selvfølgeligt også på
indsatsen for aktivitetsparate borger på kontanthjælp.
I forhold til de unge, har det været særligt værdifuldt, at den kommunale indsats efter
reformen er mere fokuseret på en reel individuel vurdering af kompetencer og
muligheder for uddannelse og selvforsørgelse. Nu ser vi ikke på hvilke diagnoser, der
automatisk berettiger til pension som velkomst til voksenlivet.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851270_0006.png
KOMMUNALE ERFARINGER MED
FØRTIDSPENSIONSREFORMEN
Reformen har betydet en samlet besparelse
– Ud over, at være af værdi for den enkelte borger, og for arbejdsmarkedet, har
reformen ført til en samlet besparelse på forsørgelsesudgifter. Dette har kommet
andre områder af velfærdssamfundet til gode
• Reformen har ført til et tættere tværgående samarbejde
– Reformen har sat turbo på kommunernes arbejde med at se på borgerens
samlede indsats, på tværs af lovgivninger og forvaltninger
– Det er en betingelse for at opfylde reformens intention, at der arbejdes
helhedsorienteret med borgerens problemstillinger
• Reformen har givet et tættere, og mere positivt samarbejde, med
læger og sundhedsregionen (klinisk funktion)
• Reformen har ført til at vi samarbejder med betydeligt flere socialt
indstillede virksomheder
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851270_0007.png
UDFORDRINGER VED
FØRTIDSPENSIONSREFORMEN
• Det er selvfølgelig en udfordring, at der ikke er en nedre
definition af en arbejdsevne. En borgers arbejdsevne er
ikke noget, der kan slås op i en tabel. Det kræver ofte et
langvarig og intensivt forløb at afgøre
• Diffuse / psykosomatiske lidelser /diagnoser, som f.eks.
fibromyalgi, udgør her en helt særlig udfordring
• En anden stor udfordring er borgere, der ikke vil medvirke /
ikke kan se sig selv i nogen tilknytning til arbejde
• Reformen har stillet store og komplicerede krav til
dokumentation og administration i kommunerne
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851270_0008.png
MODSTAND MOD
FØRTIDSPENSIONSREFORMEN
• Den markante holdningsændring, og opbremsning, som
reformen har betydet medfører en del modstand
• Mange borgere har stadig en forståelse, der ligger før 2013
• Der er en meget rå tone – en meget anklagende debat, og
medarbejdere på området efterlades i en politisk krigszone
• Der mangler en tydelig politisk opbakning fra de partier, der
udgjorde flertallet bag reformen
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851270_0009.png
UDFORDRINGER I DET
SUNDHEDSFAGLIGE SAMARBEJDE
• Det er lægerne, der ved noget om sygdom, og derfor
udtaler sig om funktionsevne og skånebehov
• Det er kommunen, der ved noget om borgerens samlede
resurser og mulighederne på arbejdsmarkedet, og derfor
fastsætter og afgør arbejdsevnen
• Der er stadig ikke altid enighed om denne arbejdsdeling
• Der er en meget lille sammenhæng mellem den lægelige
indsats, sundhedsindsatsen og beskæftigelsesindsatsen
• Der er meget lille deling af relevante informationer mellem
sundhedsvæsen og beskæftigelsesindsats. Dette har
indførelsen af klinisk funktion ikke ændret væsentligt
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851270_0010.png
UDVIKLING AF INDSATSEN I
RESURSEFORLØB
• Reformen stillede ingen nye indsatser til rådighed, og heller
ikke økonomi til at udvikle dem
• Derfor er indsatsen under resurseforløb først og fremmest
en indsats i forhold til at koordinere og kombinere
eksisterende indsatser
• Der er rigtig gode tilbud i dag. Mentor, psykolog, særligt
tilrettelagt (gen-op)træning, skånsomme forløbstilbud og
afprøvninger (to timer om ugen), smertebehandling, lær at
tackle tilbud, skånsomme og progressive praktikforløb.
• Men der er fortsat behov for at udvikle denne indsats. Der
er fortsat behov for at arbejde på tværs, også mellem
region og kommune, og der er behov for at afsætte flere
resurser til denne udvikling
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851270_0011.png
ANBEFALINGER TIL FORBEDRINGER AF
FØRTIDSPENSIONSREFORMEN
Der er mange tunge administrative elementer i reformen, særligt i
dokumentationsforpligtelsen
Der er et meget tungt apparat i forhold til rehabiliteringsteam og i
forhold til klinisk funktion
Der er behov for et lagt smidigere samarbejde med virksomheder i
forhold til arbejdsprøvning, praktik og ansættelser i småjob
Sanktionering og ydelsesregler kan generelt forenkles
Der er behov for en større ensartethed i kommunerne, med
baggrund i klarere regler om arbejdsevnevurderinger og
arbejdsmarkedsmuligheder.
Der er behov for bedre tilbud om efteruddannelses til medarbejderne
på området