Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2017-18
§71 Alm.del
Offentligt
1870819_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 5743
Doknr.
515910
Dato
09-11-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 27. oktober 2017 stillet følgen-
de spørgsmål nr. 52 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 52:
”Ministeren bedes redgøre for sit kendskab til kommunernes anvendelse af et såkaldt
”Clean cut” ifbm. anbragte børn, herunder give sin forståelse af begrebet i denne
sammenhæng, hvad begrebet indebærer, og sin vurdering af, hvornår kommunerne
anvender denne praksis, og hvor ofte det i givet fald er sket. Ministeren bedes desu-
den redegøre for, på hvilket regelgrundlag forvaltningen kan nå frem til en beslutning
om at foretage et såkaldt ”Clean cut”, og hvad ministerens holdning er til anvendelsen
af ”Clean cut”.
Spørgsmålet stilles som opfølgning på foretræde for udvalget ved en gruppe plejefor-
ældre den 24. oktober 2017.”
Svar:
Indledningsvist skal jeg oplyse, at ”clean cut” ikke er et begreb, der eksisterer i lovgiv-
ningen, eller som er alment kendt. På baggrund af tidligere forespørgsler fra udvalgets
medlemmer forstår jeg spørgsmålet således, at der enten refereres til kommunale
afgørelser om, at et anbragt barn hjemgives eller flyttes fra ét anbringelsessted til et
andet med meget kort varsel, eller afgørelser om, at samvær eller kontakt til det tidli-
gere anbringelsessted helt afbrydes.
Disse afgørelser indberetter kommunerne ikke til Danmarks Statistik, og der findes
derfor ingen centrale opgørelser over, hvor ofte sådanne afgørelser træffes i kommu-
nerne.
Angående reglerne for hjemgivelse af eller ændring af anbringelsessted for et anbragt
barn kan jeg oplyse, at kommunen har pligt til at føre løbende tilsyn med et barn, der
er anbragt uden for hjemmet. Kommunen skal i den forbindelse reagere, hvis barnet
ikke trives, eller hvis anbringelsesstedet ikke længere kan imødekomme barnets be-
hov. I så fald skal kommunen vurdere, om det vil være bedst for barnet at flytte an-
bringelsessted. Kommunen kan også beslutte at afbryde en anbringelse med henblik
på hjemgivelse til barnets forældre.
Når kommunen træffer afgørelse om hhv. hjemgivelse af eller ændring af anbringel-
sessted for et anbragt barn, skal kommunen være opmærksom på, at flytningen sker
på en måde, der er så skånsom for barnet som muligt. Barnet skal efter omstændig-
hederne forberedes godt på flytningen, så barnet har mulighed for at vænne sig til nye
primære voksne og nye fysiske rammer, ligesom barnet skal have mulighed for at tage
afsked med det tidligere anbringelsessted. Der kan imidlertid være situationer, hvor
§71, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om tvangsfjernelse og -flytning af børn og politiets bistand, til børne- og socialministeren
det er nødvendigt at handle akut. Det kan fx være tilfældet, hvis barnet mistrives i en
sådan grad, at det er bedst for barnet at blive flyttet med det samme. Kommunen skal
i så fald være opmærksom på, at det kan være indgribende for barnet at blive flyttet
øjeblikkeligt, og at det således kan have konsekvenser for barnet, uanset at det vurde-
res at være til barnets bedste.
I forhold til reglerne for samvær og kontakt med barnets tidligere anbringelsessted,
kan jeg oplyse, at i tilfælde hvor barnet har været anbragt gennem længere tid og har
fået en stærk tilknytning til børn og voksne på anbringelsesstedet, skal kommunen
overveje, om det vil være nyttigt for barnet at opretholde kontakten til disse børn og
voksne. Barnet har i udgangspunktet ret til samvær med det tidligere anbringelses-
sted, som barnet har en tilknytning til, og som efter omstændighederne kan betragtes
som barnets netværk.
Samværet skal tilrettelægges under hensyntagen til barnets bedste, og kommunalbe-
styrelsen skal om fornødent træffe afgørelse om omfanget og udøvelsen af samværet
og kan fastsætte nærmere vilkår for samværet og kontakten. Kommunalbestyrelsens
børn og unge-udvalg kan for en bestemt periode træffe afgørelse om, at samvær kun
må foregå under tilstedeværelse af en repræsentant fra kommunen, ligesom børn og
unge-udvalget kan beslutte at afbryde forbindelsen i form af samvær eller brev-, mail-
eller telefonforbindelse. Samvær og kontakt kan alene afbrydes, når det er nødvendigt
af hensyn til barnets sundhed eller udvikling, eller ved viden om, at den person, som
barnet skal have samvær med, har begået overgreb mod et barn eller en ung.
Jeg mener således, at loven på dette område er meget klar: Kommunen skal altid tage
udgangspunkt i barnets behov, når der træffes afgørelse om hhv. hjemgivelse af eller
ændring af anbringelsessted for et anbragt barn, og når det besluttes, hvorvidt det er
til barnets bedste at opretholde kontakten til det tidligere anbringelsessted eller ej.
Kommunen skal foretage en konkret vurdering i den enkelte sag, og kommunen skal i
den forbindelse tale med barnet, ligesom anbringelsesstedet skal have mulighed for at
give sin mening til kende.
Endelig gælder, at forældremyndighedens indehaver og barnet eller den unge, der er
fyldt 12 år, har mulighed for at klage over kommunens afgørelse til Ankestyrelsen. I
Ankestyrelsens behandling af en eventuel klagesag, vil anbringelsesstedets udtalelse
indgå som en del af sagens vurderingsgrundlag. Anbringelsesstedet har endvidere
mulighed for at underrette Ankestyrelsen, hvis de mener, at kommunen ikke har
iværksat den rette støtte for barnet.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2