Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2017-18
§71 Alm.del
Offentligt
1832664_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
Ministeren er kaldt i et lukket samråd
vedrørende politiets rolle i forbindelse med
magtanvendelse ved gennemførelse af
afgørelse om anbringelse uden for
hjemmet uden samtykke og ændret
anbringelsessted. Justitsministeriet har
leveret bidrag til beredskab.
5. december 2017 kl. 09.00-10.00.
10 minutter
Folketinget
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Det talte ord gælder
§71, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om talepapir fra samråd den 5/12-17 om politiets involvering i magtanvendelse i forbindelse med at børn tvangsfjernes fra deres forældre og plejeforældre, til børne- og socialministeren
[Indledning]
Tak for ordet.
Jeg er inviteret i dag for at gøre rede for politiets involvering i
magtanvendelse i forbindelse med, at børn eller unge bliver fjernet
fra deres forældre eller plejeforældre uden samtykke. Jeg vil
gerne takke udvalget for at tage emnet op. Jeg vil også gerne
kvittere for udvalgets forberedelse forud for samrådet, hvor der er
blevet stillet udvalgsspørgsmål.
Politiet hører jo ressortmæssigt under Justitsministeriet, som
derfor har leveret bidrag. Det betyder selvfølgelig også, at der er
grænser
for,
hvad
jeg
kan
besvare
af
spørgsmål
justitsministerens område.
I samrådsspørgsmålet bliver der henvist til en konkret sag, som er
beskrevet
i dokumentaren ”Hvem passer på Michael?”, der blev
bragt på DR1 den 25. september og 2. oktober 2017.
Det er meget rørende udsendelser. Det gør altid stort indtryk, når
vi hører børnenes og de unges egne historier. Når det er sagt, så
har jeg ikke indgående kendskab til detaljerne i den pågældende
sag. Derfor ser jeg mig heller ikke i stand til at vurdere de
1
§71, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om talepapir fra samråd den 5/12-17 om politiets involvering i magtanvendelse i forbindelse med at børn tvangsfjernes fra deres forældre og plejeforældre, til børne- og socialministeren
nærmere omstændigheder og ønsker ikke at drøfte den konkrete
sag.
Det, jeg vil gøre, er at redegøre for de generelle regler om
henholdsvis anbringelse uden for hjemmet uden samtykke og
ændret anbringelsessted uden samtykke. I min gennemgang vil
jeg beskrive reglerne for de to typer afgørelser, og hvordan de kan
effektueres, herunder reglerne for eventuel politibistand og
anvendelse af fysisk magt.
[Afgørelse om anbringelse uden for hjemmet uden samtykke]
Lad mig starte med kort at gøre rede for reglerne om anbringelse
uden for hjemmet uden samtykke. Når et barn eller en ung bliver
anbragt
uden
for
hjemmet
uden
samtykke
fra
forældremyndighedens indehaver og den unge, der er fyldt 15 år,
er det en meget indgribende foranstaltning. Det kan derfor alene
ske, når en række betingelser er opfyldt.
Kommunens børn og unge-udvalg kan træffe afgørelse om at
anbringe et barn eller en ung uden for hjemmet, når der er
åbenbar risiko for, at barnets eller den unges sundhed eller
udvikling lider alvorlig skade.
2
§71, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om talepapir fra samråd den 5/12-17 om politiets involvering i magtanvendelse i forbindelse med at børn tvangsfjernes fra deres forældre og plejeforældre, til børne- og socialministeren
Det kan fx være på grund af utilstrækkelig omsorg eller
behandling, eller fordi barnet eller den unge har været udsat for
overgreb. Det kan også skyldes, at barnet eller den unge har
misbrugsproblemer,
kriminel
adfærd
eller
andre
sociale
vanskeligheder eller adfærds- og tilpasningsproblemer.
Forældremyndighedsindehaver og barnet eller den unge, der er
fyldt 12 år, kan klage over børn og unge-udvalgets afgørelse til
Ankestyrelsen og kan også indbringe Ankestyrelsens afgørelse for
byretten.
[Effektuering af en afgørelse om anbringelse uden samtykke]
Når afgørelsen er truffet, har kommunalbestyrelsen ansvaret for,
at den bliver fuldbyrdet. Dvs. at kommunen skal sørge for, at
barnet eller den unge faktisk bliver fjernet fra hjemmet og anbragt
på anbringelsesstedet.
Jeg vil gerne understrege, at afgørelsen skal effektueres så
skånsomt som muligt over for barnet eller den unge og familien.
En god information og inddragelse af barnet eller den unge og
familien i det forberedende arbejde forud for anbringelsen kan
give såvel barnet eller den unge som familien en bedre oplevelse
og forståelse af, at barnet eller den unge skal bo et andet sted. På
den måde kan selve anbringelsen blive mindre problemfyldt.
3
§71, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om talepapir fra samråd den 5/12-17 om politiets involvering i magtanvendelse i forbindelse med at børn tvangsfjernes fra deres forældre og plejeforældre, til børne- og socialministeren
I servicelovens § 64 er der fastsat særlige regler om fuldbyrdelse
af nogen typer afgørelser, herunder anbringelse uden for hjemmet
uden samtykke.
Reglerne giver kommunen adgang til forældremyndighedens
indehavers bolig for at søge efter barnet eller den unge og tage
vedkommende med hen på anbringelsesstedet. Kommunen skal
selvfølgelig kunne legitimere sig, når de møder op hos forældrene,
men de behøver ikke en retskendelse. De samme regler giver
kommunalbestyrelsen mulighed for at anmode om politiets
bistand.
Det bringer mig til spørgsmålet om politiets eventuelle involvering.
Når kommunen anmoder politiet om bistand, bør det så vidt muligt
ske skriftligt. Det skal fremgå, hvilken bistand kommunen ønsker,
og hvorfor kommunen anser det for nødvendigt med politiets
bistand til at hente barnet eller den unge.
Kommunalbestyrelsen kan anmode om, at politiet ikke optræder i
uniform eller anvender politibiler. En tvangsmæssig anbringelse er
ofte en voldsom oplevelse for et barn eller en ung, så det vil i de
fleste tilfælde være hensigtsmæssigt, hvis politiet optræder i civil.
4
§71, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om talepapir fra samråd den 5/12-17 om politiets involvering i magtanvendelse i forbindelse med at børn tvangsfjernes fra deres forældre og plejeforældre, til børne- og socialministeren
I helt særlige tilfælde kan det i forbindelse med afhentning af
barnet eller den unge blive nødvendigt med fysisk fastholdelse.
Det bør dog så vidt muligt undgås, og det kan kun foretages af
politiet. Eventuel anvendelse af magt skal afpasses efter
forholdene i den enkelte situation og må ikke overskride det
strengt nødvendige.
Det er i det hele taget vigtigt, at politiet kun går aktivt ind i
fuldbyrdelse af afgørelsen, hvis situationen udvikler sig, så det er
absolut påkrævet.
[Afgørelse om ændret anbringelsessted]
Samrådsspørgsmålet handler også om situationer, hvor børn og
unge, der allerede er anbragt uden for hjemmet fx i en
plejefamilie, bliver flyttet til et andet anbringelsessted uden
samtykke.
Når et barn eller en ung er anbragt uden for hjemmet fx i en
plejefamilie eller på en døgninstitution eller et opholdssted, har
kommunen pligt til at føre løbende tilsyn med barnet eller den
unge. Kommunen skal i den forbindelse reagere, hvis barnet eller
den unge ikke trives, eller hvis anbringelsesstedet ikke længere
kan imødekomme barnets behov. I så fald skal kommunen
5
§71, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om talepapir fra samråd den 5/12-17 om politiets involvering i magtanvendelse i forbindelse med at børn tvangsfjernes fra deres forældre og plejeforældre, til børne- og socialministeren
vurdere,
om
det
vil
være
bedst
for
barnet
at
flytte
anbringelsessted.
I nogle tilfælde kan der opstå behov for at flytte barnet eller den
unge til et andet anbringelsessted af hensyn til barnets eller den
unges bedste. Det kan fx være fordi, barnet eller den unge har
brug for en særlig pædagogisk indsats, som ikke kan gives på det
nuværende anbringelsessted, og hvor en supplerende støtte ikke
er tilstrækkelig.
En
afgørelse
om
at
ændre
anbringelsessted
med
skal
som
fra
udgangspunkt
træffes
samtykke
forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 12 år.
Det er bl.a. begrundet i, at en ændring af anbringelsessted kan
opleves som et stort indgreb af forældrene og barnet eller den
unge.
Børn- og unge-udvalget kan dog i særlige tilfælde træffe afgørelse
om ændret anbringelsessted uden samtykke. Ved afgørelsen skal
der lægges vægt på hensynet til barnets eller den unges behov for
støtte og kontinuitet i opvæksten.
Forældremyndighedens indehaver og barnet eller den unge, der
er fyldt 12 år, kan klage til Ankestyrelsen over børn og unge-
6
§71, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om talepapir fra samråd den 5/12-17 om politiets involvering i magtanvendelse i forbindelse med at børn tvangsfjernes fra deres forældre og plejeforældre, til børne- og socialministeren
1832664_0008.png
udvalgets afgørelse om ændret anbringelsessted uden samtykke.
Ankestyrelsens afgørelse kan indbringes for domstolene.
Plejeforældrene er ikke selvstændige parter i sagen og har derfor
ikke selvstændig klageret. Men de har jo typisk en nær relation og
et indgående kendskab til barnet eller den unge. Derfor skal de
også have mulighed for at udtale sig i forbindelse med en
afgørelse om ændret anbringelsessted uden samtykke. Udtalelsen
skal indgå i grundlaget for børn og unge-udvalgets afgørelse.
Plejeforældre kan samtidig underrette Ankestyrelsen, hvis de
mener, at barnet eller den unge ikke får den støtte, der er behov
for.
[Effektuering af en afgørelse om ændret anbringelsessted]
Når afgørelsen om ændret anbringelsessted uden samtykke er
truffet, skal den effektueres. Det skal ske med dialog og
pædagogiske metoder og med barnet eller den unges frivillige
medvirken.
Servicelovens indeholder særlige regler om fuldbyrdelse af nogen
typer afgørelser - eventuelt med bistand fra politiet. Men de regler
omfatter ikke afgørelser om ændret anbringelsessted.
[Afslutning]
7
§71, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om talepapir fra samråd den 5/12-17 om politiets involvering i magtanvendelse i forbindelse med at børn tvangsfjernes fra deres forældre og plejeforældre, til børne- og socialministeren
For at opsummere gælder der altså forskellige regler for, hvordan
afgørelser om henholdsvis anbringelse uden for hjemmet uden
samtykke og ændret anbringelsessted uden samtykke kan træffes
og effektueres.
Jeg ser frem til en god drøftelse.
Tak for ordet.
8