Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
S 730
Offentligt
1723807_0001.png
Ministeren
Lovsekretariatet
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Rasmus Nordqvist (ALT) har den 9. februar 2017 stillet
følgende spørgsmål nr. S 730 til udlændinge- og integrationsministeren, som her-
med besvares.
Spørgsmål S 730:
Hvad mener ministeren om Human Rights Watch’s forslag for håndtering af flygt-
ningesituationen, som blandt andet opfordrer EU’s ledere og medlemsstater til at
sikre et fortsat redningsarbejde på centrale dele af Middelhavet, herunder det
arbejde foretaget af NGOer, sikre at skibe med EU-flag kan assistere i redningsar-
bejdet på Libysk farvand og bringe de reddede til Europa for en retfærdig vurde-
ring af deres beskyttelsesbehov, at støtte en uafhængig og gennemsigtig meka-
nisme, der kan monitorere forholdene i detentionscentre i Libyen, vurdere om
tiltag for at forbedre migranters forhold lever op til deres formål og være klar til at
suspendere samarbejde med Libyen, hvis de grove mishandlinger fortsætter, at
dele ansvaret for asylansøgere mere ligeligt, herunder omfordele en større andel
af asylansøgere i Italien til andre lande i EU, og sikre, at EU skaber sikre og lovlige
korridorer, som migranter, inklusiv asylansøgere og flygtninge, kan komme til
Europa gennem, dette indbefatter en større genbosættelse af anerkendte flygt-
ninge, brug af humanitært visum, som asylansøgere kan benytte til at komme til
EU med det formål at søge om beskyttelse og facilitering af familiesammenføring?
Svar:
1.
Den centrale Middelhavsrute udgør pt. den primære migrationsrute til Europa. I
2016 ankom i alt godt 181.000 migranter, hvilket er en stigning på ca. 18 pct.
sammenlignet med 2015. Der er overvejende tale om irregulære migranter fra
lande i Vestafrika, som sjældent tildeles international beskyttelse.
Som reaktion på migrationskrisen har der i flere år været udført eftersøgnings- og
redningsoperationer i den centrale del af Middelhavet, bl.a. i form af Frontex-
operationen Triton og den militære mission Operation Sophia, der i oktober 2016
påbegyndte træning af den libyske kystvagt. Det bemærkes, at Operation Sophia
alene sidste år reddede mere end 32.000 migranter og førte til anholdelse af mere
end 100 menneskesmuglere. Derudover har EU ligeledes en grænsebistandsmissi-
on, EUBAM Libyen (EU Border Assistance Mission), der aktuelt har som mandat at
16. februar 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 2530
194198
Side
1/3
S 730 - 2016-17 - Endeligt svar på S 730: Hvad mener ministeren om Human Rights Watch’s forslag for håndtering af flygtningesituationen, som blandt andet opfordrer EU’s ledere og medlemsstater til at sikre et fortsat redningsarbejde på centrale dele af Middelhavet, herunder det arbejde foretaget af NGOer, sikre at skibe med EU-flag kan assistere i redningsarbejdet på Libysk farvand og bringe de reddede til Europa for en retfærdig vurdering af deres beskyttelsesbehov, at støtte en uafhængig og gennemsigtig mekanisme, der kan monitorere forholdene i detentionscentre i Libyen, vurdere om tiltag for at forbedre migranters forhold lever op til deres formål og være klar til at suspendere samarbejde med Libyen, hvis de grove mishandlinger fortsætter, at dele ansvaret for asylansøgere mere ligeligt, herunder omfordele en større andel af asylansøgere i Italien til andre lande i EU, og sikre, at EU skaber sikre og lovlige korridorer, som migranter, inklusiv asylansøgere og flygtninge, kan komme
planlægge en mulig kommende civil EU-mission med vægt på opbygning af politi
og retssektor samt grænseforvaltning og bekæmpelse af irregulær migration.
Trods et stærkt stigende antal eftersøgnings- og redningsoperationer er antallet af
personer, der er omkommet eller forsvundet på havet, steget hvert år siden 2013.
Op mod 90 % af migranterne på ruten ankommer via Libyen. Flere års konflikt i
Libyen har bidraget til en omfattende, organiseret og lukrativ menneskesmugler-
industri, og de libyske myndigheder har meget begrænset kontrol med landets
grænser og kyststrækning.
2.
EU’s stats- og regeringschefer bekræfter i erklæringen fra det uformelle møde
mellem EU’s stats- og regeringschefer den 3. februar 2017, at EU’s migrationsind-
sats skal bygge på fuld respekt for menneskerettigheder, internationale forpligti-
gelser og EU’s grundlæggende værdier.
I lyset af at hundredvis allerede har mistet livet i 2017, og foråret snart nærmer
sig, har EU’s stats- og regeringschefer besluttet, at der skal iværksættes yderligere
tiltag, der kan mindske migrationsstrømmene langs den centrale Middelhavsrute
betydeligt og ødelægge smuglernes forretningsmodel. Det fremgår af erklærin-
gen, at EU vil styrke samarbejdet med Libyen som det vigtigste udrejseland samt
med dets naboer i Nordafrika og syd for Sahara.
Af erklæringen fremgår ligeledes, at EU vil prioritere indsatsen for at stabilisere
Libyen. Man vil bl.a. kapacitetsopbygge de libyske myndigheder med henblik på at
styrke deres evne til at kontrollere land- og søgrænserne, samt bekæmpe transit-
og smugleraktiviteter. Desuden vil man arbejde for at sikre passende modtagel-
seskapaciteter og forhold for de mange migranter i Libyen, hvilket skal ske i sam-
arbejde med UNHCR og IOM.
Af erklæringen fremgår også, at man vil uddybe det langsigtede samarbejde med
en række partnerlande, herunder om adressering af de grundlæggende årsager til
migration. Det skal bl.a. ske gennem fortsat arbejde med EU’s migrationspartner-
skaber og Valletta-handlingsplanen. Endvidere understreger stats- og regerings-
cheferne, at situationens hastende karakter kræver, at der straks træffes yderlige-
re operationelle foranstaltninger på regionalt plan med en pragmatisk, fleksibel og
skræddersyet tilgang med deltagelse af alle aktører langs migrationsruten. Rege-
ringen støtter denne tilgang.
3.
For så vidt angår spørgsmålet om at udvide de legale adgange for flygtninge til
EU, herunder navnlig i form af genbosætning, ønsker Regeringen, at Danmarks
kvote fremover fastsættes under hensyntagen til, hvor mange asylansøgere der
spontant kommer til Danmark. Regeringen overvejer i øjeblikket, hvordan en så-
dan ordning mest hensigtsmæssigt kan udformes. Danmark har et ansvar for at
hjælpe mennesker på flugt, men vi skal ikke tage så mange flygtninge, at det truer
sammenhængskraften i vores land.
Side
2/3
S 730 - 2016-17 - Endeligt svar på S 730: Hvad mener ministeren om Human Rights Watch’s forslag for håndtering af flygtningesituationen, som blandt andet opfordrer EU’s ledere og medlemsstater til at sikre et fortsat redningsarbejde på centrale dele af Middelhavet, herunder det arbejde foretaget af NGOer, sikre at skibe med EU-flag kan assistere i redningsarbejdet på Libysk farvand og bringe de reddede til Europa for en retfærdig vurdering af deres beskyttelsesbehov, at støtte en uafhængig og gennemsigtig mekanisme, der kan monitorere forholdene i detentionscentre i Libyen, vurdere om tiltag for at forbedre migranters forhold lever op til deres formål og være klar til at suspendere samarbejde med Libyen, hvis de grove mishandlinger fortsætter, at dele ansvaret for asylansøgere mere ligeligt, herunder omfordele en større andel af asylansøgere i Italien til andre lande i EU, og sikre, at EU skaber sikre og lovlige korridorer, som migranter, inklusiv asylansøgere og flygtninge, kan komme
4.
Når det kommer til spørgsmålet om omfordeling og solidaritet mellem EU’s
medlemsstater henvises der til den samtidige besvarelse af spørgsmål S 725.
Inger Støjberg
/
Jesper Egevang
Side
3/3