Skatteudvalget 2016-17
S 562
Offentligt
1714043_0001.png
23. januar 2017
J.nr. 2017-57
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. S 562 af 17. januar 2017, indleveret af René Gade
(ALT).
Karsten Lauritzen
/ Thorbjørn Todsen
S 562 - 2016-17 - Endeligt svar på S 562: Mener ministeren ikke, at det i visse tilfælde kan være gavnligt at have henholdsvis en udvidet tavshedspligt eller en karensperiode, hvor ansatte, der sidder med specialiseret viden, ikke kan skifte til et rådgivningsfirma på samme område, og mener ministeren, at dette kunne være en god idé for medarbejdere i SKAT og Skatteministeriet, som f.eks. arbejder med transfer pricing?
1714043_0002.png
Spørgsmål
Mener ministeren ikke, at det i visse tilfælde kan være gavnligt at have henholdsvis en ud-
videt tavshedspligt eller en karensperiode, hvor ansatte, der sidder med specialiseret vi-
den, ikke kan skifte til et rådgivningsfirma på samme område, og mener ministeren, at
dette kunne være en god idé for medarbejdere i SKAT og Skatteministeriet, som f.eks. ar-
bejder med transfer pricing?
Svar
Jeg kan oplyse, at alle medarbejdere i Skatteministeriet og SKAT allerede er underlagt en
særlig udvidet tavshedspligt i henhold til Skatteforvaltningslovens § 17. Herudover er alle
ansatte i den offentlige forvaltning tillige omfattet af forvaltningslovens almindelige regler
om tavshedspligt. Såvel den særlige tavshedspligt, som den almindelige tavshedspligt, gæl-
der for alle medarbejdere i Skatteministeriet og SKAT uanset arbejdsområde og stilling og
gælder både under og efter ansættelsen.
Endelig bemærkes det, at tavshedspligten efter Skatteforvaltningslovens § 17 samt forvalt-
ningslovens § 27 er sanktioneret i henhold til straffeloven.
I forhold til karensperioden fremgår det af Finansministeriets Personaleadministrative
Vejledning, at arbejdsmarkedspolitiske og personalepolitiske hensyn afgørende taler imod,
at statslige arbejdsgivere indgår aftaler, der hindrer eller begrænser statsansattes mulighe-
der for at opnå anden ansættelse. Skatteministeriet og SKAT indgår derfor ikke sådanne
aftaler.
Derudover synes jeg, det er vigtigt, at vi inden for den offentlige forvaltning har et fleksi-
belt arbejdsmarked, der gør, at det offentlige kan tiltrække kvalificeret arbejdskraft fra det
private og omvendt.
Side 2 af 2