Retsudvalget 2016-17
L 71
Offentligt
1695618_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1.december 2016
Sikkerhedskontoret
Christian Fuglsang
2016-0037-0165
2141654
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (Ændring af PET’s
opgaver i forhold til den alvorligste organiserede kriminalitet og PET’s
forpligtelse til sletning af oplysninger) (L 71), som Folketingets Retsud-
valg har stillet til justitsministeren den 21. november 2016. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Jacob Christian Gaardhøje
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 71 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvordan procedurerne for PET’s sletning af oplysninger skal være, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (Ændring
af PET’s opgaver i forhold til den alvorligste organiserede kriminali-
tet og PET’s forpligtelse til sletning af oplysninger) (L 71):
”Ministeren bedes redergøre nærmere for, hvordan procedu-
rerne for PET’s sletning af oplysninger skal være?”
Svar:
Efter den foreslåede bestemmelse i PET-lovens § 9 a, stk. 1 (lovforslagets
§ 1, nr. 3), skal Politiets Efterretningstjeneste (PET) slette sager eller do-
kumenter mv., der ikke længere opfylder PET-lovens behandlingskriterier,
hvis PET i forbindelse med sine aktiviteter bliver opmærksom herpå. Det
fremgår bl.a. af punkt 3.4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at
begrebet ”aktiviteter” skal forstås bredt og omfatter alle de opgaver, som
PET beskæftiger sig med. Begrebet omfatter foruden operative aktiviteter
bl.a. også PET’s opgaver i forbindelse med anmodninger om indirekte
indsigt, jf. PET-lovens § 13, eller stikprøvekontroller foretaget af Tilsynet
med Efterretningstjenesterne.
Det fremgår videre af punkt 3.4.2 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger, at PET, hvis tjenesten i forbindelse med sine aktiviteter bliver op-
mærksom på, at visse sager eller dokumenter mv., der indeholder oplys-
ninger om en person, ikke (længere) kan behandles, også vil skulle overve-
je om også andre sager eller dokumenter mv., hvori der indgår oplysninger
om personen, skal slettes.
Det er desuden i punkt 3.4.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger
forudsat, at PET fortsat vil skulle følge procedurerne fastsat i PET-
bekendtgørelsens § 8, hvoraf det bl.a. fremgår, at PET, når tjenesten ind-
henter oplysninger om alle personer, der inden for et givent tidspunkt har
rettet henvendelse til en given offentlig myndighed – eller andre grupper af
personer, som på tilsvarende måde ikke på forhånd er identificeret – så
hurtigt som forholdene tillader det, skal foretage en vurdering af, om de
personer, som oplysningerne vedrører, er af relevans for efterretningstjene-
stens opgavevaretagelse. I den udstrækning dette vurderes ikke at være
tilfældet, skal de ikke relevante oplysninger straks slettes.
PET vil endvidere fortsat i henhold til PET-bekendtgørelsens § 10 løbende
skulle foretage stikprøvekontrol med bl.a. sletning, hvilket chefen for PET
fastsætter nærmere retningslinjer for, jf. PET-bekendtgørelsens § 11.
2
L 71 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvordan procedurerne for PET’s sletning af oplysninger skal være, til justitsministeren
Tilsynet med Efterretningstjenesterne vil desuden fortsat i forbindelse med
tilsynets stikprøvekontroller i medfør af PET-lovens §§ 18 og 20 kunne
påse, om en sag eller et dokument mv. lever op til behandlingsbetingelser-
ne i PET-lovens § 7, stk. 2, og § 8, stk. 2.
Det bemærkes afslutningsvist, at lovforslaget ikke indebærer ændringer i
de nuværende slettefrister, der finder anvendelse for PET. PET skal såle-
des fortsat slette sager og dokumenter mv., hvis den relevante slettefrist er
udløbet, således at det grundlæggende hensyn bag persondatalovens § 5,
stk. 5, om at forhindre unødvendig ophobning af data, fortsat varetages.
Det kan i den forbindelse oplyses, at det fremgår af Tilsynet med Efterret-
ningstjenesternes årsredegørelse for 2015, at PET generelt set overholder
de overordnede slettefrister i PET-lovens § 9, stk. 1, og PET-
bekendtgørelsens § 1, stk. 2.
3