Undervisningsudvalget 2016-17
L 58
Offentligt
1694874_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Undervisningsministeriet
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
30-11-2016
I forbindelse med behandlingen af (L 58) Forslag til Lov om de gymnasi-
ale uddannelser har udvalget i brev af 23. november 2016 stillet følgende
spørgsmål:
Spørgsmål 4:
”Ministeren bedes redegøre for, om krav til matematiklæreres kompeten-
cer er blevet ændret efter lovforslaget har været i høring (jf. BUU, L 58,
bilag 3) – og hvis ja, hvorfor det ikke var en del af det lovforslag, som
blev sendt i høring?”
Svar:
I forslag til lov om de gymnasiale uddannelser er kravene til lærerkompe-
tencer for det erhvervsgymnasiale område og det almengymnasiale om-
råde harmoniseret. Baggrunden for harmoniseringen er, at det dels er
helt naturligt, når der er tale om ligeværdige uddannelser, og at det dels
ikke giver mening i praksis at opretholde forskellige regler, når man som
lærer efter opnået pædagogikum i én uddannelse uden videre kan opnå
ansættelse i en anden gymnasial uddannelse.
Kravene til lærerkompetencer blev af flere interessenter, som indgav
høringssvar på baggrund af den eksterne høring, opfattet som en mar-
kant og uhensigtsmæssig åbning i forhold til ansættelse af professionsba-
chelorer. Kritikken gik på, at der var tale om en sænkelse af kravene, og
der var særligt bekymring for faget matematik. Ræsonnementet hos disse
interessenter var, at lovudkastet på dette punkt var i strid med den særli-
ge indsats, som forligskredsen bag Aftale om styrkede gymnasiale ud-
dannelser af 3. juni 2016 i øvrigt har besluttet at iværksætte for at styrke
elevernes kundskaber i matematik.
I det fremsatte lovforslag L 58 er den generelle harmonisering mellem de
erhvervsgymnasiale og de almengymnasiale uddannelser fastholdt med
hensyn til lærerkompetencer. I forhold til matematik er kritikken fra den
L 58 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om redegørelse for, om krav til matematiklæreres kompetencer er blevet ændret efter lovforslaget har været i høring, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
eksterne høring taget alvorligt, herunder fra blandt andre den matema-
tikkommission, der er nedsat for at give input til de nye læreplaner. Der-
for er matematik nu fjernet fra rækken af fag, hvor lærere kan opnå un-
dervisningskompetence med en professionsbacheloruddannelse og efter-
følgende kvalificering.
Jeg henviser i øvrigt til mit svar på L 58 spørgsmål 1.
Med venlig hilsen
Merete Riisager