Skatteudvalget 2016-17
L 211
Offentligt
1764710_0001.png
31. maj 2017
J.nr. 2017 - 1440
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 211 - Forslag til ejendomsvurderingsloven
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 15 af 30. maj 2017. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Morten Jensen
L 211 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om ministeren mener, at lovforslaget i betydeligt omfang vil påvirke motivationen til at udlægge arealer til biodiversitetsformål, herunder særligt urørt skov, til skatteministeren
1764710_0002.png
Spørgsmål
Mener ministeren, at lovforslaget i betydeligt omfang vil påvirke motivationen til at ud-
lægge arealer til biodiversitetsformål, herunder særligt urørt skov? Ministeren bedes i sin
besvarelse redegøre for effekten af, at det efter vedtagelsen af lovforslaget ikke længere vil
være muligt at få ændret eller påklaget vurderingen, hvis arealsammensætningen i skoven
ændres væsentligt, sådan som det kritisk bemærkes af Dansk Skovforening.
Svar
Indledningsvist skal det bemærkes, at hovedformålet med den foreslåede objektive og
simple model for vurdering af landbrugs- og skovejendomme er at sikre, at jord tilhø-
rende skovejendomme fortsat vurderes på det nuværende lave niveau, hvorefter jord til-
hørende skovejendomme vurderes i et niveau svarende til landbrugsjord af ringe bonitet
vurderet efter ”bondegårdsreglen”. Dette indebærer i praksis
en vurdering til ca. 1/3 af
jordens handelsværdi.
Fastholdelse af det nuværende lave niveau er samtidig forudsat at skulle ske i en simpel
fremskrivningsmodel, hvor der sker en fremskrivning af den gennemsnitlig hektarpris for
den enkelte skovejendom ud fra de nuværende vurderinger. Det er ikke muligt at lave
vurderingsfaglige korrektioner til denne gennemsnitlige hektarpris, hvilket skyldes, at vur-
deringerne netop ikke er fastsat ud fra en markedsbaseret vurderingsnorm, men alene er
fastsat på statistisk baserede fremskrivninger af gennemsnitsværdier. Da vurderingerne
sker objektivt, er der ligeledes ikke klageadgang over de fastsatte vurderinger.
Set i lyset af hovedformålet med den foreslåede fremskrivningsordning for vurdering af
landbrugs- og skovejendomme, altså fastholdelse af det nuværende lave vurderingsniveau,
hvilket samtidig kombineres med, at den lave maksimale beskatningssats på 7,2 promille
og minimumssatsen på 1,2 promille ligeledes fastholdes, jf. forliget om tryghed for bolig-
beskatning, skønnes den fremadrettede indekseringsordning ikke at påvirke motivationen
til at udlægge arealer til biodiversitetsformål, herunder særligt urørt skov, i betydeligt om-
fang.
Side 2 af 2