Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
L 185
Offentligt
1753500_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 08-05-2017
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 1601180
Dok. nr.: 353838
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 21. april 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 3 (L 185
Lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inha-
bile (tvangsbehandlingsloven)) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 3:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvorfor der skal være to forskellige definitioner af
tvang i henholdsvis tvangsbehandlingsloven og psykiatriloven?”
Svar:
Efter psykiatrilovens § 1, stk. 3, forstås ved tvang anvendelse af foranstaltninger, for
hvilke der ikke foreligger et informeret samtykke efter kapitel 5 i sundhedsloven. Så-
fremt der er afgivet et samtykke efter reglerne i sundhedslovens kapitel 5, vil der ikke
efter psykiatriloven være tale om tvang.
Af bemærkningerne til bestemmelsen i psykiatrilovens § 1, stk. 3, (lov nr. 534 af 8.
juni 2006) følger det, at en patient, der på grund af inhabilitet, jf. sundhedslovens ka-
pitel 5, ikke selv kan give et informeret samtykke til behandling m.v., skal inddrages
mest muligt i beslutningsprocessen, også selv om der er legale repræsentanter, der er
bemyndiget til at varetage patientens interesser gennem det informerede samtykke.
Med de foreslåede regler (tvangsbehandlingsloven) bliver det muligt at behandle pa-
tienter med samtykke fra patientens nærmeste pårørende, værge eller fremtidsfuld-
mægtig, selvom patienten i ord eller handling modsætter sig behandling.
Efter den foreslåede § 1, stk. 2, forstås ved tvang anvendelse af foranstaltninger,
som en patient i ord eller handling modsætter sig. Såfremt der i lovforslaget ikke fast-
sættes en anden definition af tvang end den, der gælder i psykiatriloven, vil de fore-
slåede regler, hvorefter der faktisk er krav om informeret samtykke efter sundhedslo-
vens kapitel 5, ikke blive omfattet af tvangsbegrebet.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
/
Frederik Rechenback Enelund