Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 164
Offentligt
1744186_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017 - 1849
Doknr.
458514
Dato
12-04-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 31. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 (L 164) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 1:
”Vil ministeren under henvisning til lovforslagets § 5 om bl.a. fælleskommunale
call-
centre oplyse, hvordan borgerens forvaltningsretlige vilkår sikres, når ansatte i en
anden kommune og dermed med ledelsesmæssig reference til en anden kommune
end borgerens bopælskommune får adgang til personlige oplysninger om borgeren?”
Svar:
Den foreslåede lovændring giver hjemmel til, at kommunalbestyrelsen sammen med
en eller flere andre kommunalbestyrelser kan beslutte at oprette et fælleskommunalt
callcenter, som yder service til borgere og virksomheder i de kommuner, der deltager i
det fælleskommunale callcenter. Samarbejdsmodellen indebærer, at medarbejdere i
én kommune, når de i callcentret varetager opgaver vedrørende borgere eller virk-
somheder i en anden kommune, varetager opgaver på vegne af og under ansvar over
for kommunalbestyrelsen i denne anden kommune.
Den service, et fælleskommunalt callcenter efter det foreslåede kan yde, består i
håndtering af telefoniske henvendelser fra borgere og virksomheder om status i de
verserende sager, som borgeren eller virksomheden, der retter henvendelse til call-
centret, er part i. Som eksempel på en sådan henvendelse kan nævnes forespørgsel
om f.eks. forventet sagsbehandlingstid eller bekræftelse på modtagelse af brev eller
mail fra borgeren eller virksomheden.
Den foreslåede model giver mulighed for, at medarbejdere i et fælleskommunalt call-
center, som yder ovennævnte service til borgere og virksomheder i en af de kommu-
ner, der deltager i det fælleskommunale callcenter, kan tilgå de deltagende kommu-
ners elektroniske dokumenthåndteringssystemer.
Opslag i borgerens eller virksomhedens sag må alene ske på baggrund af borgerens
eller virksomhedens telefoniske henvendelse og må alene omfatte de oplysninger,
som er nødvendige for callcentrets varetagelse af den nævnte serviceopgave.
Dette gælder uanset, om den medarbejder, som håndterer opkaldet fra borgeren eller
virksomheden, er ansat i den pågældende kommune eller i en af de øvrige deltagende
kommuner.
I det omfang der i forbindelse med den ydede service bliver behandlet oplysninger,
som er omfattet af persondataloven (personfølsomme oplysninger), finder denne lov
anvendelse. Det følger bl.a. af persondatalovens § 41, stk. 3, at den dataansvarlige
skal træffe de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod,
at oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod,
L 164 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om, hvordan borgerens forvaltningsretlige vilkår sikres, når ansatte i en anden kommune og dermed med ledelsesmæssig reference til en anden kommune end borgerens bopælskommune får adgang til personlige oplysninger om borgeren, til økonomi- og indenrigsministeren
1744186_0002.png
at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid
med loven.
Det er de deltagende kommuner, der som dataansvarlige har pligt til at sikre sig, at det
fælleskommunale callcenter indrettes i overensstemmelse med persondatalovens og
sikkerhedsbekendtgørelsens regler.
Ovennævnte regler gælder ligeledes uanset, om den medarbejder, som håndterer
opkaldet fra borgeren eller virksomheden, er ansat i den pågældende kommune eller i
en af de øvrige deltagende kommuner.
Det kan afslutningsvis oplyses, at alle medarbejdere i fælleskommunale callcentre
naturligvis er underlagt de almindelige regler om tavshedspligt, som gælder for al virk-
somhed inden for den offentlige forvaltning.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
2