Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 154 Bilag 1
Offentligt
1733420_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Skærpelse af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 13. januar 2017 til den 10. februar
2017 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikernes Centralorganisation, Amnesti Nu, Amnesty
International, Beskæftigelsesrådet, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet, Børnerådet,
Børne- og Kulturchefforeningen, Børns Vilkår, Centralorganisationernes Fællesud-
valg CFU, Danes Worldwide, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Rederifor-
ening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Skibsmæglerforening, Danner,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Flygtninge-
hjælp, Dansk Forfatterforening, Dansk Forlæggerforening, Dansk Kunstnerråd,
Dansk Landbrug, Dansk Missionsråd, Dansk PEN, Dansk Socialrådgiverforening,
Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse, Danske Advokater, Danske Dagblades Forening,
Danske Dramatikeres Forbund, Danske Erhvervsskoler – Bestyrelserne, Danske
Erhvervsskoler – Lederne, Danske Havne, Danske Regioner, Danske Skønlitterære
Forfattere, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Den Almindelige
Danske Lægeforening, Den Danske Dommerforening, Den Danske Europabevæ-
gelse, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i
Danmark, Det Centrale Handicapråd, Det Danske Akademi, Det Kriminalpræventi-
ve Råd, DI, Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination, Dom-
stolsstyrelsen,
Erhvervsakademi
Dania,
Erhvervsakademiet
Lille-
bælt, Erhvervsakademi Midtvest, Erhvervsakademi Nordjylland, Erhvervsakademi
Sjælland, Erhvervsakademi Sydvest, Erhvervsakademi Sydøst, Erhvervsakademi
Århus, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Flygtningenævnet,
Dommerfuldmægtigforeningen, Refugees Welcome, Folkehøjskolernes Forening i
Danmark, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Statsforvaltningsjuri-
ster, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Statsforvaltningens direktør, Forenin-
gen af Udlændingeretsadvokater, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fælles-
råd(FTF), Færøernes Landsstyre, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), Handels,
Transport og Serviceerhvervene, HK/Danmark, Højskolernes Sekretariat, Hånd-
værksrådet, ICORN, Indvandrermedicinsk klinik, Odense Universitetshospital, Ind-
vandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, Journalistforbundet, Kir-
kernes Integrationstjeneste, KL, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), KVINFO,
Københavns Erhvervsakademi, Københavns Tekniske Skole, Landbrug & Fødeva-
rer, Landsforeningen Adoption & Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
15. marts 2017
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 15316
180800
Side
1/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Landsforeningen ”Et barn To forældre”, Landsorganisation af kvindekrisecentre
(LOKK), Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Mellemfol-
keligt Samvirke, Niels Brock, Politiforbundet i Danmark, Professionshøjskolernes
Rektorkollegium, PROSA – Forbundet af It-professionelle, PRO-Vest, Præsidenten
for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, PTU – Livet efter ulykken,
Red Barnet, DIGNITY – Dansk Institut Mod Tortur, Reden Stop Kvindehandel,
Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for
Etniske Minoriteter, samtlige byretter, SAS head Office, SOS mod Racisme, Sund-
hedskartellet, Udlændingenævnet, UNHCR Regional Representation for Northern
Europe, Ægteskab uden grænser og 3F.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har pr. 10. februar 2017 (og efter konkret
aftale på et senere tidspunkt) modtaget svar fra:
Børnerådet, Danes Worldwide, Danish Green Card Association (DGCA), Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Erhvervsskoler – Bestyrel-
serne, Danske Erhvervsskoler – Lederne, Danske Regioner, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, Den Katolske Kirke i Danmark,
Erhverv Aar-
hus/International Community og work-live-stay southern denmark,
Finanssek-
torens Arbejdsgiverforening, Flygtningenævnet, Foreningen "De usynlige danske-
re", Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Udlændingeretsadvokater,
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd(FTF), Færøernes Landsstyre,
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, KL, Københavns Er-
hvervsakademi, Landsforeningen Adoption & Samfund, Landsforeningen ”Et barn
To forældre”, Landsorganisationen i Danmark, Plums Fond for Fred, Økologi og
Bæredygtighed (tidligere Fredsfonden), Politiforbundet i Danmark, Præsidenten
for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Refugees Welcome, Retspoli-
tisk Forening, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, samtlige byretter, SOS
mod Racisme, Statsforvaltningens direktør, Udlændingenævnet og UNHCR Regio-
nal Representation for Northern Europe.
Danske Erhvervsskoler – Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler – Lederne, Danske
Regioner, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Flygtningenævnet, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd(FTF),
Færøernes Landsstyre, Københavns Erhvervsakademi, Landsforeningen Adoption
& Samfund, Landsorganisationen i Danmark, Politiforbundet i Danmark, Præsiden-
ten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, samtlige byretter, Stats-
forvaltningens direktør og Udlændingenævnet har oplyst ikke at have bemærk-
ninger til lovudkastet eller ikke at ønske at udtale sig om lovudkastet.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar. Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kur-
siv.
Side
2/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1733420_0003.png
Bemærkninger af generel politisk karakter og bemærkninger, der ikke vedrører
lovforslaget, indgår ikke i høringsoversigten. Udlændinge- og Integrationsministe-
riet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige synspunkter henvise til hø-
ringssvarene, som er sendt til Folketingets Udvalg for Udlændinge og Integration.
2. Høringssvarene
2.1. Generelt
2.1.1. Hyppige ændringer
Børnerådet, Danes Worldwide, Danish Green Card Association, Dansk Flygtnin-
gehjælp, Dansk Socialrådgiverforening, Erhverv Aarhus/International Communi-
ty, work-live-stay southern denmark, Foreningen "De usynlige danskere" og
Røde Kors
anfører, at de hyppige ændringer af reglerne om tidsubegrænset op-
holdstilladelse er uhensigtsmæssige.
Der henvises i den forbindelse bl.a. til, at reglerne om tidsubegrænset opholdstil-
ladelse er ændret op mod 10 gange i løbet af de seneste 10 år, herunder senest
for 1 år siden ved lov nr. 102 af 3. februar 2016 (lovforslag L 87), at der ikke er en
nærmere begrundelse for, at der allerede efter et år er behov for yderligere
stramninger, at de mange ændringer betyder manglende forudsigelighed for be-
rørte borgere og skaber en usikker retstilstand, som det er meget vanskeligt at
indrette sig efter, at de hyppige ændringer af reglerne i udlændingeloven medfø-
rer frustration for dem, som forsøger at leve op til de skiftende krav om opholds-
tilladelse, at det er retssikkerhedsmæssigt problematisk, fordi de mange lovæn-
dringer på området medfører en lav grad af forudsigelighed i lovgivningen, og at
Folketinget bør fastlægge, hvad formålet med loven er, så effekten af loven kan
måles.
Danish Green Card Association (DGCA)
anfører bl.a., at de konstante og meget
hyppige ændringer af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse skaber usik-
kerhed blandt højtkvalificerede indvandrere. Disse højtkvalificerede indvandrere
investerer ikke i virksomheder, fast ejendom, i deres eget og familiens liv og karri-
ere, fordi de frygter, at reglerne bliver ændret igen, og at de ikke vil have andet
valg end at rejse tilbage til deres hjemland.
Dansk Flygtningehjælp
anfører bl.a., at flygtninge, der bestræber sig på at blive i
stand til at opfylde gældende krav og i øvrigt arbejder ihærdigt for egen og famili-
ens integration i Danmark, vil opleve, at forudsætningerne pludselig ændres. Det
kan skabe en usikkerhed med negative konsekvenser for motivation og handle-
Side
3/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
kraft og dermed skade integrationen. Usikkerheden forstærkes af de foreslåede
ikrafttrædelsesbestemmelser.
Erhverv Aarhus/International Community og work-live-stay southern denmark
anfører bl.a., at de mange ændringer er et stigende problem for danske virksom-
heder og danske uddannelsesinstitutioner, der har behov for at kunne tiltrække
og fastholde udenlandske ledere, specialister og forskere. Både virksomheder og
uddannelsesinstitutioner risikerer at miste investeringer i medarbejdere, der
grundet de hyppige ændringer i den danske udlændingelovgivning vælger at for-
lade Danmark med viden og erfaring til skade for den danske samfundsøkonomi.
KL
konstaterer, at hyppige ændringer i lovgivningen, der regulerer betingelserne
for udlændinges opholdsgrundlag i Danmark, kan have betydning for kommuner-
nes integrationsopgave.
2.1.2. Lovforslaget har betydning for flere forskellige grupper
Foreningen "De usynlige danskere"
bemærker, at begrundelsen for stramninger-
ne af reglerne er et ønske om at stille større krav til de flygtninge og indvandrere,
som ønsker at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark. Foreningen pe-
ger på, at ændringerne imidlertid også rammer udlændinge med en dansk part-
ner, højtuddannede, specialiserede arbejdstagere, alumne-studerende fra de dan-
ske uddannelsesinstitutioner m.fl.
Foreningen "De usynlige danskere" bemærker bl.a., at langt den største gruppe,
der bliver ramt af lovgivningen, er danske statsborgere med udenlandske ægte-
fæller og deres familier. Foreningen henviser til oplysninger fra Danmarks Statistik
og Udlændingestyrelsens statistikker ”Tal og fakta på udlændingeområdet”. For-
eningen henviser endvidere til de indsendte vidnesbyrd fra 9 personer, der beskri-
ver, hvordan de konkret rammes af stramningerne.
2.1.2.1. Børn
Børnerådet
anfører bl.a., at de skærpede regler om tidsubegrænset ophold påvir-
ker udenlandske børns muligheder for at få tidsubegrænset ophold, når de bliver
voksne, særligt uledsagede mindreårige flygtninge, der ofte er tæt på voksenalde-
ren, når de får opholdstilladelse i Danmark. I 2015 gennemførte Børnerådet en
undersøgelse af uledsagede flygtninge i Danmark, hvor der bl.a. var fokus på de
unges fremtidsudsigter. Undersøgelsen viste, at de unge ønsker at tage aktiv del i
det danske samfund, og de gør, hvad de kan for at leve op til kravene i udlændin-
geloven, så de kan blive i Danmark på sigt. De unge fortæller desværre også, at
usikkerheden omkring deres mulighed for at blive i Danmark på sigt påvirker dem
negativt. Børnerådet mener, at en udskydelse af muligheden for at få tidsube-
Side
4/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
grænset ophold for personer, der er kommet til Danmark som uledsagede min-
dreårige flygtninge, kan have negative konsekvenser for de unges motivation til at
uddanne sig, finde et arbejde og at blive aktive medborgere. En stor forudsætning
for denne motivation er, at de unge oplever en realistisk mulighed for at blive
medborgere på lige fod med danske børn og unge.
Børnerådet anfører bl.a. også, at børn i udenlandske børnefamilier påvirkes, da
forældrenes muligheder for tidsubegrænset ophold skærpes. Børn er i høj grad
afhængige af familiens situation, herunder stabilitet og tryghed, for at kunne tri-
ves og udvikle sig. Børn, der vokser op i traumatiserede familier, kan være sekun-
dært traumatiserede med lavere trivsel og dårligere udviklingsmuligheder til følge.
Det er derfor vigtigt, at der er stabilitet og tryghed i familierne, så traumatiserede
flygtninge kan rehabiliteres til gavn for familien og børnene. Børnerådet er endvi-
dere bekymret over, at de skærpede krav kan føre til øget usikkerhed om famili-
ernes fremtidsmuligheder i Danmark og derfor til marginalisering blandt sårbare
familier. Det kan have negative konsekvenser for børnenes udvikling og trivsel.
Børnerådet anbefaler, at der systematisk følges op på, hvilke konsekvenser denne
skærpelse har for udenlandske børn og familiernes integration og trivsel i det dan-
ske samfund.
Foreningen "De usynlige danskere"
bemærker, at det ikke kun er den udenland-
ske ægtefælle, der bliver ramt af stramningerne. Hele familien bliver således ramt,
når der er usikkerhed omkring den ene forælders opholdstilladelse. Hele familien
bliver også samt af de begrænsninger af almindelige rettigheder, som f.eks. frit
boligvalg og adgang til ydelser efter aktivloven, der følger af betingelserne for
tidsubegrænset opholdstilladelse.
2.1.2.2. Flygtninge
Børnerådet, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverforening og Refugees
Welcome
peger på, at flygtninge siden december 2015 ikke har haft en lempelige-
re adgang til tidsubegrænset ophold. Flygtninge skal derfor leve op til de samme
krav som andre udlændinge for at få tidsubegrænset ophold i Danmark. De skær-
pede krav vil i praksis enten betyde en udskydelse af tidsubegrænset ophold, eller
at det ikke længere vil være muligt at leve op til kravene. Flygtninge kan allerede
nu have svært ved at leve op til reglerne på grund af f.eks. traumer eller lavere
uddannelsesgrad og deraf følgende vanskeligheder med at lære dansk, finde et
arbejde m.v. De nye skærpelser vil betyde, at en endnu større gruppe af de mest
udsatte flygtninge udelukkes fra tidsubegrænset opholdstilladelse.
Dansk Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverforening og Refugees Welcome
peger endvidere på, at lovforslaget har eller kan have skadelige virkninger for
Side
5/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
integrationen, jf. nedenfor under punktet om lovforslagets betydning for integra-
tionen.
2.1.2.3. Indvandrere
Danish Green Card Association (DGCA), Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Universiteter, Erhverv Aarhus/International Community og work-live-stay sou-
thern denmark, Foreningen "De usynlige danskere" og Rådet for Etniske Minori-
teter
anfører, at de foreslåede skærpelser sender et uheldigt signal i forhold til
tiltrækning og fastholdelse af højtkvalificeret udenlandsk arbejdskraft og uden-
landske studerende.
Danske Studerendes Fællesråd
bemærker, at de foreslåede ændringer mindsker
incitamentet til at blive i landet efter endt uddannelse og potentielt gør det min-
dre attraktivt at søge uddannelse ved danske uddannelsesinstitutioner. Danske
Studerendes Fællesråd ser med bekymring på en udvikling, som kan føre til færre
internationale studerende på danske uddannelsesinstitutioner, hvilket modarbej-
der målet om at øge andelen af internationale studerende, som efter uddannelse
opnår beskæftigelse og forbliver bosiddende i Danmark. Et mål, der er begrundet i
et ønske om øget internationalisering af de danske uddannelsesinstitutioner og
samfundsøkonomiske hensyn.
Danske Universiteter
anfører, at de tiltænkte skærpelser sender et uheldigt signal
i forhold til tiltrækning og fastholdelse af højtkvalificeret udenlandsk talent samt
højtuddannet arbejdskraft. Universiteterne vurderer, at de gentagne stramninger
vil kunne få negative konsekvenser for de offentlige finanser, da flere analyser
påpeger, at højtuddannede og deres familier bidrager positivt til den danske sam-
fundsøkonomi. Danske Universiteter henviser endvidere til høringssvarene fra KU,
AU, SDU, RUC, DTU og CBS.
Heri anfører
Aarhus Universitet
eksempelvis, at stramningerne vil gøre det svære-
re at rekruttere og fastholde de stærkeste forskere med udenlandsk bagrund, og
at stramningerne derfor ikke bakker op om de danske målsætninger om at fast-
holde og udbygge Danmarks position som et forsknings- og innovationsstærkt
land. Det overordnede problem i stramningerne er den usikkerhed, de skaber for
forskerne i forhold til at etablere sig i landet. Ikke mindst i de tilfælde, hvor en
forsker tager sin familie med, rekruttere man som universitet en hel familie, og
mange overvejelser har indflydelse på midlertidig eller permanent bosætning i
Danmark.
Aarhus Universitet anfører endvidere, at stramningerne af opholds- og beskæfti-
gelseskravet også rammer udenlandske betalingsstuderende, som efter endt ud-
dannelse vil få endnu længere udsigt til at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse,
Side
6/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1733420_0007.png
når opholdskravet skærpes fra 6 til 8 år og hverken studier eller uddannelse med-
regnes i beskæftigelseskravet. Flere analyser har vist, at betalingsstuderende i
gennemsnit bliver i Danmark i 5,5 år, indgår i arbejdsstyrken og bidrager positivt
til statskassen. De foreslåede stramninger risikerer således at ramme uhensigts-
mæssigt i forhold til en målgruppe, som både uddannelsesinstitutioner og myn-
digheder arbejder strategisk på at rekruttere til og fastholde i Danmark.
Aarhus Universitet anfører bl.a. også, at stramningerne af selvforsørgelseskravet
og beskæftigelseskravet rammer de ægtefæller, som ofte i første omgang kom-
mer til landet i kraft af ægtefællens ansættelse på universitetet. Det kan betyde,
at den medfølgende ægtefælle senere eller i yderste konsekvens aldrig opnår
tidsubegrænset opholdstilladelse, hvilket skaber usikkerhed for hele familien.
Erhverv Aarhus/International Community og work-live-stay southern denmark
anfører, at ændringer af regler om tidsubegrænset opholdstilladelse har betyd-
ning for udlændinge, der er familiesammenført med en dansk partner, og for
højtuddannede, specialiserede arbejdstagere. Ændringer af reglerne om tidsube-
grænset opholdstilladelse er et stigende problem for danske virksomheder og
danske uddannelsesinstitutioner, der har behov for at kunne tiltrække og fasthol-
de udenlandske ledere, specialister og forskere. Både virksomheder og uddannel-
sesinstitutioner risikerer at miste investeringer i medarbejdere, der grundet de
hyppige ændringer i den danske udlændingelovgivning vælger at forlade Danmark
med viden og erfaring til skade for den danske samfundsøkonomi.
Erhverv Aarhus/International Community og work-live-stay southern denmark
peger bl.a. på, at de foreslåede lovændringer med tilbagevirkende kraft har en
række negative konsekvenser for ansøgere, partnere og virksomheder, herunder
at Danmarks attraktivitet som karrieredestination mindskes for globale ledere og
specialister, at det skærpede beskæftigelseskrav modarbejder fastholdelsen af
specialiserede talenter, der enten er projektansatte eller bliver ramt af omstruk-
tureringer i virksomheden, at Danmark mister danske specialister/ledere, der
arbejder i udlandet og er gift med en ikke-EU borger, og deres kompetencer til
konkurrerende lande, at den danske partner mister muligheden for at benytte sig
af visse sociale ydelser i en lang periode, og at Danmarks attraktion som karriere-
destination for dimittender og junior professionals, der ikke er EU/EØS borgere,
mindskes.
Danish Green Card Association (DGCA), Foreningen "De usynlige danskere" og
Rådet for Etniske Minoriteter
anfører lignende synspunkter.
Side
7/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
2.1.2.4. Udenlandsdanskere
Danes Worldwide (DW)
anfører bl.a., at skærpelsen af reglerne for tidsubegræn-
set opholdstilladelse rammer gruppen af ressourcestærke udlandsdanskere og
deres ofte højtuddannede og arbejdsmarkedsparate ægtefæller, som der ellers er
al mulig grund til at ønske sig i det danske samfund. DW henviser bl.a. til rappor-
ten ”Udlandsdanmark – en overset guldmine”. DW henviser også til, at Danmark
allerede nu har brug for arbejdskraft, og at dette behov vil vokse yderligere i de
kommende 10-15 år. Danmark skal forsøge at have et fleksibelt regelsæt, der gør,
at Danmark kan tiltrække den arbejdskraft, Danmark har brug for, så Danmark
ikke mister gruppen af udlandsdanskere, der er ressourcestærke familier.
2.1.3. Lovforslagets betydning for integrationen
Dansk Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverforening, Den katolske Kirke, Plums
Fond for Fred, Økologi og Bæredygtighed (tidligere Fredsfonden), Refugees Wel-
come, Retspolitisk Forening, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter og UNHCR
Regional Representation for Northern Europe
peger på, at lovforslaget har eller
kan have skadelige virkninger for integrationen.
Dansk Flygtningehjælp
anfører bl.a., at flygtninge befinder sig i en særlig situation
med behov for varige løsninger. Flygtninge har som udgangspunkt behov for at få
ro omkring de fremtidige mulighede og for at kunne leve i sikkerhed. Denne form
for tryghed er også afgørende for, at flygtninge kan bevare handlekraft, energi og
motivation i forhold til en krævende integrationsproces. Den nu foreslåede skær-
pelse af opholdskravet vil forlænge den usikre periode for alle, der er omfattet af
de nye regler. De øgede beskæftigelseskrav og selvforsørgelseskrav vil yderligere
betyde, at en endnu større gruppe end hidtil udelukkes fra tidsubegrænset op-
hold. En ophobning af flygtninge, der befinder sig i en utryg situation med stor
usikkerhed omkring fremtidsmulighederne, vil kunne forringe den enkeltes inte-
gration, men risikerer også at skade den samlede integration og sammenhængs-
kraften i det danske samfund.
Dansk Socialrådgiverforening (DS)
anfører bl.a., at de hyppige ændringer betyder
manglende forudsigelighed for berørte borgere og skaber dermed en usikker rets-
tilstand. Flygtninge, der bestræber sig på at blive i stand til at opfylde gældende
krav og i øvrigt arbejder ihærdigt for sin egen og familiens integration i Danmark,
vil opleve, at forudsætningerne pludselig ændres. Det kan skabe en usikkerhed,
der negativt kan påvirke den enkeltes handlekraft i forhold til integration. En
skærpelse af reglerne for tidsubegrænset opholdstilladelse kan derfor være direk-
te kontraproduktiv i forhold til en vellykket integration. En uvished om fremtiden
kan være så belastende, at den bliver en barriere for bl.a. tilknytning til arbejds-
markedet, fokus på behandling af eventuel sygdom, forældrerollen mv.
Side
8/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Refugees Welcome og Rådet for Etniske Minoriteter
anfører tilsvarende, at det
først og fremmest er den sikkerhed og ro, der ligger i en tidsubegrænset opholds-
tilladelse, der skaber fundamentet for en god integration i Danmark. Rådet finder
derfor, at en yderligere skærpelse af kravene til at opnå denne status vil skade
integrationen, idet den vil medvirke til, at flere vil føle sig uden for fællesskabet.
Den katolske Kirke
mener ikke, at en skærpelse vil styrke integrationen af den
herboende udlænding, som det ellers anføres i forslaget. Kirken peger bl.a. på
følgerne for familiesammenføringer, der med indførelse af de forslåede ændrin-
ger vil medføre, at ægtepar skal vente 11 år på familiesammenføring mod de nu-
værende 8 år. Det vil efter kirkens opfattelse forhindre de pågældende ægtepar i
at leve et familieliv sammen i Danmark og dermed skade deres integration, hvortil
kommer, at det vil være en hindring i at gøre brug af den menneskeret, det er at
kunne leve med sin nærmeste familie. Det må altid være målet at arbejde for, at
familier får de bedste betingelser for at kunne eksistere som netop familier, hvor-
ved de vil bidrage til deres egen integration og således være med til at skabe
vækst og udvikling.
Plums Fond for Fred, Økologi og Bæredygtighed (tidligere Fredsfonden)
anfører
bl.a., at et af midlerne til at sikre integration er, at de grundlæggende værdier, der
gælder i samfundet, omfatter alle mennesker, og at alle dermed kan se sig selv
som aktive samfundsborgere med nogenlunde samme pligter og rettigheder – og
med muligheder i livet. Vedtagelsen af forslaget om endnu en skærpelse af regler
om tidsubegrænset opholdstilladelse vil have den modsatte konsekvens. Det vil
understrege, at selv mennesker, der har ”fået lov” til at bo i Danmark i en årræk-
ke, betragtes som en form for andenrangs-borgere uden de samme rettigheder
som andre. Det vil være meget svært for disse mennesker at tro på, at de lever og
prøver at blive integrerede i et samfund baseret på værdifællesskab.
Fonden henviser bl.a. til, at konsekvensen for den enkelte er mange års fremtids-
usikkerhed og ventetid, manglende muligheder for ægtefællesammenføring, reel
mangeårig adskillelse af ægtefæller og andre nært beslægtede, manglende ud-
dannelsesmuligheder samt usikre forhold på arbejdsmarkedet, hvor heller ikke
arbejdsgivere kan være sikre på, at de ansætter permanent arbejdskraft. Fonden
henviser bl.a. også til, at antallet af voksne uden stemmeret vil stige med skærpel-
sen. Det betyder, at en meget væsentlig og stor minoritet i årevis er sat uden for
politisk indflydelse. En vedtagelse af forslaget vil således ikke blot være til skade
for de mennesker, der berøres direkte, det vil også være til skade for det danske
samfund og dets udviklingsmuligheder.
Røde Kors
støtter fuldt ud intentionen om, at flere flygtninge og indvandrere skal
være selvforsørgende. Ligeledes er Røde Kors enige i at tilknytning til det danske
Side
9/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
arbejdsmarked er en vigtig forudsætning for vellykket integrationen i det danske
samfund. Røde Kors kan dog frygte, at det fremlagte lovforslag særligt vil ramme
udsatte udlændinge med sociale eller helbredsmæssige udfordringer, som grun-
det disse særlige forhold ikke formår at erhverve sig tilstrækkelige danskkundska-
ber, tilknytning til arbejdsmarkedet eller fuldtidsbeskæftigelse.
UNHCR Regional Representation for Northern Europe
anfører, at det vil blive
meget svært for mange flygtninge og personer med anden beskyttelsesstatus at
opfylde kravene for tidsubegrænset opholdstilladelse. UNHCR beklager derfor
dybt de foreslåede stramninger – særligt skærpelsen af opholdskravet fra 6 til 8 år
– da det vil underminere både evnen for personer med beskyttelsesstatus til at
blive integreret i Danmark og regeringens udtrykkelige ønske om at forbedre inte-
grationsprocessen.
2.1.4. Lovforslagets betydning for repatriering
Dansk Flygtningehjælp
anfører vedrørende sammenhængen med repatriering, at
der ud fra organisationens mangeårige erfaringer ikke er nogen modsætning mel-
lem en realistisk mulighed for at opnå sikkerhed for en fremtid i Danmark og
flygtninges mulighed for at vende tilbage til hjemlandet. Der er således ikke mod-
sætning mellem integration og repatriering, og en tidsubegrænset opholdstilladel-
se udgør ikke en hindring for frivillig tilbagevenden. Tværtimod kan en vellykket
integration give ressourcerne til at realisere et ønske om tilbagevenden og under-
støtte en holdbar repatriering. Dansk Flygtningehjælp henviser i den forbindelse
bl.a. til, at en større gruppe bosniske flygtninge er repatrieret i de senere år. Ifølge
oplysninger indhentet i forbindelse med Dansk Flygtningehjælps rådgivning af
flygtninge, der overvejer at repatriere, har langt hovedparten af de repatrierede
bosniske flygtninge haft tidsubegrænset opholdstilladelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal til de generelle bemærkninger i hø-
ringssvarene, jf. pkt. 2.1, samlet bemærke, at formålet med lovforslaget er at ud-
mønte initiativet om strammere regler for ophold i Danmark i aftalen om finanslo-
ven for 2017.
Som led i aftalen om finansloven for 2017 er den daværende Venstre-regering,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti enige om, at
Danmark skal være åbent for dem, der kan og vil, men dørene skal lukkes for dem,
som ikke vil.
Aftaleparterne er således enige om, at der skal stilles højere krav til flygtninge og
indvandreres evne og vilje til at integrere sig i det danske samfund, hvorfor aftale-
parterne er enige om at stramme reglerne yderligere, så der stilles større krav til
Side
10/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
de flygtninge og indvandrere, som ønsker at opnå tidsubegrænset opholdstilladel-
se i Danmark.
Det foreslås derfor at skærpe en række grundlæggende betingelser for at få tids-
ubegrænset opholdstilladelse. Det drejer sig om opholdskravet, vandelskravet,
selvforsørgelseskravet og beskæftigelseskravet. Derudover skærpes karenstiderne.
Lovforslaget indebærer, at en række af de grundlæggende betingelser for tidsube-
grænset opholdstilladelse videreføres uændret. Det drejer sig om kravene om, at
udlændingen ikke må have forfalden gæld til det offentlige, at udlændingen skal
underskrive en erklæring om integration og aktivt medborgerskab, at udlændin-
gen har bestået Prøve i Dansk 2, og at udlændingen skal være tilknyttet arbejds-
markedet på det tidspunkt, hvor tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne med-
deles.
De enkelte betingelser for tidsubegrænset opholdstilladelse vil på samme måde
som i dag ikke skulle stilles, hvis Danmarks internationale forpligtelser, herunder
FN's Handicapkonvention, tilsiger det.
Det er i dag et krav for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen
opfylder minimum 2 ud af 4 supplerende integrationsrelevante betingelser. Er alle
4 supplerende betingelser opfyldt, kan udlændingen opnå tidsubegrænset op-
holdstilladelse allerede efter 4 år. Lovforslaget berører ikke denne særlige model.
UNHCR Regional Representation for Northern Europe
understreger, at de fore-
slåede ændringer er i strid med vejledningen i Konklusion nr. 104 om lokal inte-
gration fra UNHCR's Executive Committee, som Danmark er medlem af, som be-
kræfter "the particular importance of the legal dimension of integration, which
entails the host State granting refugees a secure legal status and a progressively
wider range of rights and entitlements that are broadly commensurate with those
enjoyed by its citizens and, over time, the possibility of naturalizing".
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at anbefalingerne i
Konklusion nr. 104 af 7. oktober 2005 om lokal integration fra UNHCR's Executive
Committee ikke er folkeretligt bindende for Danmark. Det bemærkes i øvrigt, at
personer med behov for beskyttelse gives opholdstilladelse såvel som vilkår og
rettigheder, der i vidt omfang svarer til dem, som danske statsborgere har, samt
muligheden for at opnå statsborgerskab over tid. Det er på den baggrund ministe-
riets opfattelse, at bestemmelserne i Konklusion nr. 104 af 7. oktober 2005 om
lokal integration fra UNHCR's Executive Committee ikke er til hinder for de foreslå-
ede skærpelser af de integrationsrelevante betingelser for at opnå tidsubegrænset
opholdstilladelse.
Side
11/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
2.2. Opholdskravet
Foreningen "De usynlige danskere"
foreslår, at der sættes en grænse for, hvor
mange år en person kan være på midlertidig opholdstilladelse på f.eks. 5 år, og at
tidsubegrænset opholdstilladelse tildeles efter 5 år, hvis 4 nærmere angivne be-
tingelser er opfyldt.
Københavns Universitet og Aarhus Universitet
anfører bl.a., at skærpelsen af
opholdskravet efter universiteternes vurdering vil have en øget negativ effekt på
rekrutteringen af internationale topforskere og højtuddannede til Danmark. En
skærpelse af opholdskravet vil erfaringsmæssigt få flere internationale forskere og
højtuddannede medarbejdere til at fravælge Danmark i rekrutteringsprocessen,
da muligheden for tidsubegrænset opholdstilladelse tillige indgår, når internatio-
nale forskere og højtuddannede skal vælge arbejdsland. Det samme gør sig gæl-
dende ved den efterfølgende fastholdelse af internationale forskere og højtud-
dannede i Danmark. Dette skal også ses i lyset af, at stillingstrukturen i universi-
tetsverdenen i begyndelsen af karrieren ofte er præget af tidsbegrænsede stillin-
ger på 1-3 år.
Plums Fond for Fred, Økologi og Bæredygtighed (tidligere Fredsfonden)
anfører,
at Danmark adskiller sig på dette område fra mange andre lande, herunder de
fleste EU-lande, der har en maksimumsgrænse for, hvor længe man kan have op-
holdstilladelse. Denne grænse er typisk på 5 år og flere steder væsentligt kortere.
Refugees Welcome
fraråder på det stærkeste at hæve opholdskravet fra 6 år til 8
år. Det er urimeligt langt tid at vente på at føle sig som permanent borger i et
land, især for flygtninge, da de ikke tilbydes lettere adgang til at søge om tidsube-
grænset opholdstilladelse. Da der er udsigt til, at loven vil træde i kraft allerede
fra maj 2017, vil alle, der søger om tidsubegrænset opholdstilladelse efter denne
dato, blive ramt af de nye regler. Således vil alle, der var lige ved at have opnået 6
års lovligt ophold i Danmark, nu skulle vente yderligere to år med at søge.
SOS mod Racisme
spørger til hensigten med at skærpe opholdskravet. Skærpel-
sen af opholdskravet betyder bl.a., at udlændinge i længere tid skal leve med en
usikkerhed om, hvorvidt ens opholdstilladelse vil blive forlænget. Med skærpelsen
af opholdskravet risikerer man også, at udlændinge ikke føler sig helt tryg i Dan-
mark og ikke føler, at man hører til her. Det kan bl.a. overvejes, om personer, der
ikke ved, om samfundet vil acceptere dem eller ej, arbejder mere, bidrager mere
og er mere loyale over for det danske samfund, end personer, der har permanent
opholdstilladelse og føler sig accepteret af Danmark. Det kan også overvejes, om
personer med permanent ophold er mere kriminelle end personer uden.
Side
12/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
SOS mod Racisme henviser til, at man normalt skal have permanent opholdstilla-
delse, når man søger om dansk indfødsret, så man kan stemme til Folketinget.
Med lovforslaget vil opholdskravet for at få permanent opholdstilladelse være
næsten lige så langt som opholdskravet for at få dansk indfødsret (9 år).
SOS mod Racisme anbefaler, at Folketinget går den modsatte vej og åbner mulig-
hed for, at dem, der kommer til Danmark, kan blive modtaget og inkluderet i det
danske samfund på et meget tidligere tidspunkt, f.eks. efter få år. Udlændingelo-
ven i 1983 brugte netop 2 års ophold som krav. Ved at trække opholdstilladelsen i
langdrag, risikerer man at cementere et parallelsamfund af mennesker, der er
usikre på, hvilket land de må opholde sig i i fremtiden, og som derfor må bruge
store ressourcer på at afsøge muligheder i andre lande, og som er skuffede over,
at Danmark ikke vil acceptere dem. De er ringere stillet end andre i Danmark, fordi
deres fremtid er så uvis. Også selv om de har lært sig dansk, er faldet til og har
bidraget økonomisk til Danmark.
UNHCR Regional Representation for Northern Europe
anfører, at meddelelse af
en sikker retlig status og opholdsret inden for rimelig tid er afgørende faktorer i
integrationsprocessen. Under hensyn til flygtninges særlige forhold anbefaler
UNHCR, at tidsubegrænset opholdstilladelse meddeles efter højst 3 års ophold, og
at den samme tidsramme bør finde anvendelse for personer med subsidiær be-
skyttelsesstatus.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil samlet bemærke, at aftalepar-
terne bag aftalen om finansloven for 2017 er enige om, at der skal stilles højere
krav til flygtninge og indvandreres evne og vilje til at integrere sig i det danske
samfund. Det foreslås derfor at skærpe en række grundlæggende betingelser for
at få tidsubegrænset opholdstilladelse, herunder opholdskravet, der skærpes fra 6
til 8 år. Samtidig bevares muligheden for, at udlændinge, der har udvist en særlig
evne og vilje til at integrere sig i det danske samfund, kan opnå tidsubegrænset
opholdstilladelse allerede efter mindst 4 års lovligt ophold her i landet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
2.3. Kriminalitet
Dansk Socialrådgiverforening (DS)
henviser til, at lovforslaget medfører, at ka-
renstiderne for tidsubegrænset opholdstilladelse (efter særlige kriminelle hand-
linger) skærpes, så de svarer til karenstiderne for indfødsret. DS finder det ikke
rimeligt at sidestille reglerne for tidsubegrænset opholdstilladelse og indfødsret
på denne måde, da der er markant andre rettigheder tilknyttet indfødsret, herun-
der dansk pas og stemmeret, end der er ved at opnå tidsubegrænset opholdstilla-
delse. DS finder det derfor ikke rimeligt, at karenstiderne for tidsubegrænset op-
Side
13/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
holdstilladelse er lige så skærpede som karenstiderne for indfødsret. DS vil derfor
opfordre til, at karenstiderne for tidsubegrænset opholdstilladelse ikke skærpes
yderligere.
Refugees Welcome
anfører, at karensperioderne og udelukkelsesgrænserne ved-
rørende kriminalitet er blevet så stramme, at selv det mindste skridt ved siden af
vil få betydning for resten af personens liv. Det kan være rimeligt nok, hvis der er
tale om grov kriminalitet, men ens fremtid bør ikke blive ødelagt, fordi man er
kommet op at toppes på et diskotek og har fået skylden for et slagsmål.
Røde Kors
anfører i forhold til forslaget om på ny at forlænge karenstiderne ved
kriminalitet, at integrationsincitamentet for nogle kan svækkes ved karenstider,
der ikke står mål med forbrydelsens karakter. Ligeledes kan integrationsincita-
mentet for nogle svækkes ved udelukkelse fra mulighed for at opnå tidsubegræn-
set opholdstilladelse pga. det skærpede vandelskrav.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil samlet bemærke, at aftalepar-
terne bag aftalen om finansloven for 2017 er enige om, at der skal stilles højere
krav til flygtninge og indvandreres evne og vilje til at integrere sig i det danske
samfund. Det foreslås derfor at skærpe en række grundlæggende betingelser for
at få tidsubegrænset opholdstilladelse, herunder vandelskravet, der skærpes, såle-
des at udlændinge, der er idømt en straf på 6 måneders ubetinget fængsel eller
mere, udelukkes fra tidsubegrænset opholdstilladelse. I dag er kravet 1 år.
Samtidig skærpes karenstiderne for tidsubegrænset opholdstilladelse, så de i vide-
re omfang svarer til karenstiderne for indfødsret.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
2.4. Beskæftigelseskravet
Copenhagen Business School (CBS)
finder det problematisk, at fuldtidsuddannelse
ikke ligestilles med erhvervsarbejde. CBS peger på, at det bedre kan betale sig at
arbejde 2�½ år som rengøringsassistent end at studere fuldtid på CBS, hvilket næp-
pe kan begrundes ud fra integrationshensyn eller ud fra den nytte, som personen
gør for Danmark.
Danish Green Card Association (DGCA)
foreslår, at uddannelse igen skal kunne
medregnes ved beskæftigelseskravet. Det skyldes, at uddannelse i betydelig grad
medvirker til integrationen og bør ses som fuldtidsarbejde. Det skyldes også, at
Danmark investerer i stipendier til udlændinge, og når det så kommer til at mod-
tage noget retur fra disse talentfulde og veluddannede personer, så stilles der
Side
14/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
krav om beskæftigelse i 3�½ år i de sidste 4 år for at opnå tidsubegrænset opholds-
tilladelse.
Dansk Flygtningehjælp
opfordrer til, at reglerne ændres således, at uddannelse
tæller på linje med ordinær beskæftigelse. Det er gavnligt for både den enkelte og
samfundet, hvis unge flygtninge får mulighed for varigt fodfæste på arbejdsmar-
kedet gennem uddannelse. Undersøgelser viser, at en dansk kompetencegivende
uddannelse giver det bedste udgangspunkt for stabil beskæftigelse.
Dansk Socialrådgiverforening (DS)
opfordrer til, at reglerne ændres således, at
uddannelse tæller med i beskæftigelseskravet på linje med ordinær beskæftigelse.
Uddannelse er et vigtigt element i forhold til at sikre flygtninge en varig tilknytning
til arbejdsmarkedet. Det er derfor både gavnligt for den enkelte og samfundet i
sin helhed, hvis flygtningen opfordres og motiveres til at tage en uddannelse.
Foreningen "De usynlige danskere"
foreslår, at uddannelse og deltidsarbejde igen
skal tælle med i beskæftigelseskravet.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
anfører, at med yderligere skærpelse af
betingelserne for tidsubegrænset opholdstilladelse vil der være en ganske stor del
af flygtninge og indvandrere, som aldrig bliver i stand til at opfylde dem, idet det
langt fra er alle flygtninge, der nogensinde kommer i fuldtidsjob. Forlængelse af
den periode, hvor ansøgere skal have været i ordinært fuldtidsjob, bliver en yder-
ligere demotiverende faktor for den store gruppe af flygtninge, som meget gerne
vil i arbejde, men som i starten må klare sig med løntilskud, praktik, jobtræning og
måske perioder med deltidsarbejde. Forlængelse af beskæftigelseskravet uden
samtidig at genindføre mulighed for, at uddannelsesperioden kan medregnes i
beskæftigelseskravet, står i modsætning til samfundets ønske om, at flere skal
tage sig en uddannelse. Mange flygtninge og indvandrere i Danmark har et ønske
om at få en uddannelse og/eller færdiggøre eller opgradere den uddannelse, de
har. Dette kommer til at stå direkte i vejen for at opnå permanent ophold, hvilket
er demotiverende for integration.
Danske Studerendes Fællesråd
bemærker, at det i sagens natur ikke lader sig
gøre at være i fuldtidsbeskæftigelse sideløbende med fuldtidsstudier, hvorfor man
ved forslaget forlænger udsigterne til, at dimittender kan opnå tidsubegrænset
opholdstilladelse. Det vil alt andet lige mindske incitamentet til at blive i landet
efter endt uddannelse og potentielt gøre det mindre attraktivt at søge uddannelse
ved danske uddannelsesinstitutioner i det hele taget. Det skal også ses i lyset af, at
den seneste ændring af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse i 2016
medførte, at fuldtidsstudier ikke længere kan medregnes i beskæftigelseskravet.
Danske Studerendes Fællesråd ser med bekymring på en udvikling, som kan føre
til færre internationale studerende på danske uddannelsesinstitutioner, hvilket
Side
15/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
modarbejder målet om at øge andelen af internationale studerende, som efter
uddannelse opnår beskæftigelse og forbliver bosiddende i Danmark. Et mål, der er
begrundet i et ønske om øget internationalisering af de danske uddannelsesinsti-
tutioner og samfundsøkonomiske hensyn.
Danske Universiteter
anfører, at en skærpelse af beskæftigelseskravet, hvor stu-
dier og deltidsarbejde ikke længere indgår i beregningen, efter deres vurdering vil
have negativ effekt på både internationale forskere og højtuddannede, der enten
studerer eller arbejder i Danmark. Danske Universiteter anser endvidere uddan-
nelse som en fremtidsinvestering, der gavner Danmark, og derfor naturligt skal
indgå i vurderingen samt muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladel-
se.
Erhverv Aarhus/International Community og work-live-stay southern denmark
foreslår, at uddannelse og deltidsarbejde tæller med i beskæftigelseskravet. Ud-
dannelse bør ses som en investering i talent og/eller ressourcer, og det bør være
muligt at opfylde beskæftigelseskravet med en blanding af uddannelse og deltids-
arbejde på samme måde som før 10. december 2015.
Københavns Universitet
anfører bl.a., at skærpelsen af beskæftigelseskravet vil
have en unødig negativ effekt på gruppen af internationale forskere og højtud-
dannede, der enten studerer eller arbejder i Danmark, og som overvejer, om de
skal fortsætte deres karriere i Danmark. Beskæftigelseskravet har således en ef-
fekt på rekruttering og fastholdelse af international arbejdskraft i Danmark. Det er
universitetets vurdering, at beskæftigelseskravet ikke skal skærpes, men bør ned-
justeres, og at studier samt deltidsarbejde igen bør indgå ved beregningen af be-
skæftigelseskravet.
Plums Fond for Fred, Økologi og Bæredygtighed (tidligere Fredsfonden)
anfører,
at kravene om beskæftigelse betyder, at store grupper får dårlige muligheder for
at uddanne sig, da uddannelsesperioder ikke medregnes i optjeningen af tid. Be-
skæftigelsesmulighederne forringes også af andre grunde. Arbejdsulykker eller
alvorlig sygdom får eksempelvis langt større negative konsekvenser end for men-
nesker med permanent opholdstilladelse.
Refugees Welcome
anfører, at kravet om ordinært fuldtidsjob i 3 �½ år hurtigt kan
blive en demotiverende faktor for den store gruppe af flygtninge, som meget ger-
ne vil i arbejde, men som i starten må klare sig med løntilskud, praktik, jobtræning
og måske perioder med deltidsarbejde. Mange traumatiserede er heller ikke i
stand til at udføre mere end deltidsarbejde. Alt dette tæller overhovedet ikke, og
det vil have en direkte negativ effekt på integrationen. Når målet bliver for uop-
nåeligt, kan man lige så godt opgive og prøve at overleve på integrationsydelse i 7
år, eller ende på førtidspension. Tværtimod burde man lette flygtninges adgang til
Side
16/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
arbejdsmarkedet og stoppe klientgørelsen – de vil meget gerne klare sig selv, men
det danske arbejdsmarked er specialiseret og svært at komme ind på.
Refugees Welcome finder det endvidere meget uhensigtsmæssigt, at uddannelse
ikke længere regnes som beskæftigelse. Uddannelse kommer til at stå direkte i
vejen for at opnå permanent ophold. Dette vil motivere udlændinge til at søge
ufaglært arbejde frem for at dygtiggøre sig – stik imod erklærede mål om at få
bl.a. flere unge til at tage en uddannelse. En stor del af de nyankomne flygtninge
er unge mennesker, hvis største ønske er at få en uddannelse, og på den måde
ville de blive en meget større gevinst for Danmark på længere sigt.
Røde Kors
bemærker, at det på baggrund af deres erfaringer på asyl- og integrati-
onsområdet er Røde Kors’ opfattelse, at uddannelse og beskæftigelse er vigtige
forudsætninger for en vellykket integration i det danske samfund. Det gælder
også, selv om det gennemføres på mindre end fuld tid, hvilket der for særligt ud-
satte grupper, som f.eks. svært traumatiserede flygtninge, kan være gode argu-
menter for at gøre. På den baggrund finder Røde Kors det beklageligt, at uddan-
nelse og beskæftigelse på deltid ikke indgår som en integrationsrelevant faktor
ved vurderingen af en ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse.
Røde Kors anfører endvidere, at når beskæftigelseskravet hæves til 3 år og 6 må-
neder indenfor de sidste 4 år samtidig med, at selvforsørgelseskravet hæves fra 3
år til 4 år forud for ansøgningen, kan det føre til, at det også kan ramme velinte-
grerede personer med tilknytning til arbejdsmarkedet f.eks. indenfor brancher
med hyppige jobskifte og hyppige kortere ledighedsperioder som ved sæsonpræ-
get arbejde.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil samlet bemærke, at aftalepar-
terne bag aftalen om finanslovens for 2017 er enige om, at der skal stilles højere
krav til flygtninge og indvandreres evne og vilje til at integrere sig i det danske
samfund. Det foreslås derfor at skærpe en række grundlæggende betingelser for
at få tidsubegrænset opholdstilladelse, herunder beskæftigelseskravet, der skær-
pes, så det fremover kræves, at en udlænding har været i ordinær fuldtidsbeskæf-
tigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 3 år og 6 måneder
inden for de sidste 4 år for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse. I dag er kra-
vet mindst 2 år og 6 måneder inden for de sidste 3 år.
Der tilsigtes med lovforslaget ikke andre ændringer af beskæftigelseskravet.
De foreslåede ændringer af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse, herun-
der beskæftigelseskravet, er udtryk for, at tidsubegrænset opholdstilladelse bør
forbeholdes udlændinge, der har gjort en aktiv indsats for egen integration blandt
Side
17/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
andet gennem mere fast tilknytning til arbejdsmarkedet, herunder ved beskæfti-
gelse af et vist omfang.
Det vil fortsat være sådan, at en udlænding, der har nået folkepensionsalderen
eller har fået tildelt førtidspension, ikke skal opfylde beskæftigelseskravet for at
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse, jf. udlændingelovens § 11, stk. 6.
Beskæftigelseskravet vil på samme måde som i dag ikke skulle stilles, hvis Dan-
marks internationale forpligtelser, herunder FN's Handicapkonvention, tilsiger det,
jf. udlændingelovens § 11, stk. 16.
Udlændinge, som studerer og som ønsker at opnå tidsubegrænset opholdstilladel-
se, kan efter endt studie søge beskæftigelse. Efter 3 �½ års beskæftigelse vil den
pågældende således kunne opnå tidsubegrænset opholdstilladelse, forudsat at de
øvrige betingelser er opfyldt.
2.5. Betydningen af integrationsuddannelsen (igu'en)
Dansk Flygtningehjælp
anfører, at man siden vedtagelsen af L 87 har fået forskel-
lige henvendelser, hvor der spørges til afgrænsningen af ordinær beskæftigelse i
forbindelse med tidsubegrænset opholdstilladelse. Dansk Flygtningehjælp er bl.a.
stødt på usikkerhed omkring status for integrationsuddannelsen (igu). Som ud-
gangspunkt betragtes den som en form for uddannelse, men usikkerheden er
opstået, fordi hovedparten af et igu-forløb består i et ansættelsesforhold. Dansk
Flygtningehjælp opfordrer på den baggrund til, at begrebet ordinær beskæftigelse
dels præciseres nærmere som led i den kommende lovbehandling, dels uddybes i
kommende vejledninger.
KL
anfører, at det i forbindelse med kommunernes vejledning af udlændinge med
midlertidige opholdstilladelser er relevant at få tydeliggjort, hvordan igu-
praktikanter er stillet ift. beskæftigelseskravet og selvforsørgelseskravet. KL øn-
sker derfor en præcisering af, om en ansættelse som igu-praktikant tæller med
som ordinær beskæftigelse og derved giver mulighed for at opfylde beskæftigel-
seskravet. Under igu-praktikantens 20 ugers uddannelsesforløb har udlændingen
ret til uddannelsesgodtgørelse, der ydes af kommunen, jf. lov om integrations-
grunduddannelse. KL forudsætter, at uddannelsesgodtgørelsen ikke er til hinder
for opfyldelse af selvforsørgelseskravet. KL ønsker imidlertid en afklaring af dette,
da det har betydning for kommunernes indsats for at udbrede igu-ordningen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at igu’en består af et
ordinært ansættelsesforhold i form af en lønnet praktikstilling i en privat eller of-
fentlig virksomhed samt af skoleundervisning med uddannelsesgodtgørelse. Et
igu-forløb aftales direkte mellem virksomheden og den enkelte flygtning eller fa-
Side
18/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
miliesammenførte og har en varighed af 2 år og tilrettelægges som fuld tid sva-
rende til gennemsnitligt 37 timer ugentligt, men kan aftales ned til 32 timer i gen-
nemsnit pr. uge. Skoleforløbet har en varighed af 20 uger i 37 timer ugentligt, og
praktikdelen skal udgøre mindst 25 timer om ugen i gennemsnit over hele forløbet.
Praktik- og skoleforløbet kan sammenlagt ikke udgøre over 37 timer om ugen i
gennemsnit over forløbet. Igu-forløbene kan frit tilrettelægges under hensynsta-
gen til kravet om samlet 20 ugers uddannelse og mindst 25 timers praktik i gen-
nemsnit om ugen.
Med en jævn fordeling af skoleforløbet over det 2-årige igu-forløb kan igu-eleven
have 30 timers praktik om ugen og 7 timers uddannelse, hvilket i det samlede for-
løb vil udgøre ca. 37 timer om ugen. igu-eleven vil med en sådan tilrettelæggelse
af forløbet opfylde beskæftigelseskravet i samtlige måneder i løbet af de 2 år.
Med en mere ujævn fordeling af skole- og praktikforløbet vil igu-eleven i måneder
uden uddannelse have en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på mellem 30-37 ti-
mer. I de måneder, hvor der indgår uger med uddannelse eller mere end én ugent-
lig uddannelsesdag, vil den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid derimod være
under 30 timer, og det vil i de perioder ikke være muligt for igu-eleven at opfylde
beskæftigelseskravet.
Det er på den baggrund ministeriets opfattelse, at den del af igu-forløbet, som er
et praktikforløb, kan indgå som ordinær beskæftigelse ved beregning af beskæfti-
gelseskravet, forudsat at det i den konkrete igu-aftale er aftalt, at praktikforløbet
udgør mindst 30 timer om ugen. Derimod kan den del af igu-forløbet, som er et
skoleforløb, ikke indgå som ordinær beskæftigelse ved beregning af beskæftigel-
seskravet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal endvidere bemærke, at selvforsørgel-
seskravet indebærer, at en udlænding som udgangspunkt ikke kan få tidsube-
grænset opholdstilladelse, hvis udlændingen har modtaget offentlig hjælp efter lov
om aktiv socialpolitik eller integrationsloven i de sidste 3 år forud for indgivelsen af
ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse, og indtil udlændingen vil kunne
meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse, jf. udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 5.
Selvforsørgelseskravet omfatter alene ydelser, som gives efter lov om aktiv social-
politik eller integrationsloven. Ydelser, der gives efter andre love er derfor ikke til
hinder for tidsubegrænset opholdstilladelse.
For så vidt angår selvforsørgelseskravet henvises i øvrigt til afsnit 2.4 i lovforsla-
gets almindelige bemærkninger.
Side
19/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
2.6. Forholdet til Danmarks internationale forpligtelser
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at forbuddet mod diskrimination,
herunder sammenholdt med retten til privat- og familieliv, samt retten til stats-
borgerskab behandles i lovforslaget. Instituttet anbefaler endvidere, at der kan
gøres undtagelse for særligt sårbare grupper, som ikke er i stand til at opfylde alle
betingelserne grundet særlige sociale eller psykiske problemer m.v., så disse ikke
fuldstændig afskæres muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse,
familiesammenføring og statsborgerskab.
Instituttet henviser bl.a. til, at lovudkastets beskrivelse af forholdet til menneske-
retten i afsnit 3.1. ikke indeholder en henvisning til eller beskrivelse af andre in-
ternationale forpligtelser end FN’s Handicapkonvention. Udkastet rejser imidlertid
også spørgsmål om forbuddet mod diskrimination og retten til statsborgerskab,
hvis ressourcesvage udlændinge ikke kan opnå samme rettigheder som andre
grupper. Det kunne eksempelvis være udlændinge, som er særligt udsatte eller
har dårligt helbred, og derfor har sværere end andre ved at opfylde kravene. Hvis
sårbare grupper – såsom torturofre, syge og traumatiserede – afskæres fra tids-
ubegrænset opholdstilladelse og dermed også fra familiesammenføring og stats-
borgerskab, vil der kunne opstå spørgsmål efter EMRK artikel 14 sammenholdt
med artikel 8, ICCPR artikel 26 samt Danmarks international forpligtelser om ret til
statsborgerskab, herunder FN’s Flygtningekonvention, FN’s Konvention om Stats-
løse Personers Retsstilling og Den Europæiske Konvention om Statsborgerret.
Instituttet henviser herved til instituttets høringssvar af 12. maj 2010 og 6. januar
2016.
Instituttet anbefaler endvidere, at der efter en konkret vurdering kan gøres und-
tagelse fra kravene for tidsubegrænset opholdstilladelse, så uheldige eksempler
på overdreven formalisme imødegås. Instituttet mener, at der kan opstå situatio-
ner, hvor integrationshensynet ikke kan begrunde udkastets strenge krav, herun-
der heller ikke de absolutte krav, og hvor undtagelser derfor bør gøres efter en
konkret vurdering. Denne vurdering afhænger af, hvilket krav der er til hinder for
tidsubegrænset opholdstilladelse. Det kunne eksempelvis være en person, som
modtager offentlig forsørgelse i en kort periode efter lang tids selvforsørgelse, har
arbejdet 25 timer om ugen i stedet for de påkrævede ugentlige 30 timer eller har
taget en uddannelse i stedet for at arbejde. Det kunne også være en person, der
er født i eller kommet til Danmark i en ung alder, og som i en ung alder har fået et
halvt års fængselsstraf og derfor aldrig kan få permanent opholdstilladelse.
Instituttet anfører, at instituttet tidligere har advaret mod, at stramninger i reg-
lerne om tidsubegrænset opholdstilladelse kan medføre uhensigtsmæssigt rigide
afgørelser og endda i nogle sager ulovlig forskelsbehandling af særligt sårbare
grupper, herunder også henset til konsekvenserne for at opnå familiesammenfø-
Side
20/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
ring og/eller statsborgerskab. Instituttet henviser her til instituttets høringssvar
fra henholdsvis 6. januar 2016, 23. april 2012 og 2010. Idet reglerne nu strammes
endnu mere, uden at der samtidig åbnes op for at gøre undtagelser i videre om-
fang end i dag, gør instituttets bekymringer sig gældende i højere grad end hidtil.
Indvandrerrådgivningen
tager stærkt afstand fra de foreslåede ændringer, som
efter rådgivningens opfattelse er diskriminerende.
Røde Kors
noterer sig, at der fortsat vil kunne dispenseres fra visse betingelser for
tidsubegrænset opholdstilladelse, såfremt Danmarks internationale forpligtelser
tilsiger det. Røde Kors finder det positivt og opfordrer til, at denne mulighed an-
vendes i videst mulig omfang. Røde Kors gør dog opmærksom på, at udsatte ud-
lændinge med sociale eller helbredsmæssige udfordringer, f.eks. traumatiserede
med PTSD, ikke nødvendigvis er omfattet af handicapkonventionen eller vil kunne
leve op til dokumentationskravet. Røde Kors noterer sig også, at udlændingemyn-
dighedernes praksis sætter som betingelse for at anvende dispensationsmulighe-
den, at det godtgøres eller sandsynliggøres, at det er udelukket, at ansøgeren på
et senere tidspunkt ville kunne opfylde selvforsørgelseskravet og beskæftigelses-
kravet. En sådan forvaltning af dispensationsbestemmelsen kan have den utilsig-
tede virkning, at det svækker ansøgerens incitament til forsøg på at forbedre sin
funktionsevne for på sigt at kunne deltage i arbejdsprøvning eller lignende.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at som nærmere
beskrevet i afsnit 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger stilles en række af
de grundlæggende betingelser for at få tidsubegrænset opholdstilladelse og alle
de supplerende betingelser ikke, hvis betingelserne ikke kan kræves opfyldt, fordi
Danmarks internationale forpligtelser, herunder FN's Handicapkonvention, tilsiger
det, jf. udlændingelovens § 11, stk. 16.
Som det fremgår af afsnit 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger er der ikke
ved lovforslaget tilsigtet nogen ændringer i anvendelsen af udlændingelovens §
11, stk. 16. Der vil således fortsat skulle dispenseres fra en eller flere betingelser
for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis Danmarks internationale
forpligtelser tilsiger det.
FN's Handicapkonvention er udtrykkeligt nævnt, idet det i praksis særligt er denne
konvention, som giver anledning til at fravige betingelserne for meddelelse af tids-
ubegrænset opholdstilladelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal i den forbindelse bemærke, at det
følger af ordlyden af den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk. 16,
at også andre internationale konventioner end FN's Handicapkonvention vil kunne
danne grundlag for undtagelser efter bestemmelsen. Der vil således blive undtaget
Side
21/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
fra et krav, hvis det efter en konkret vurdering i den enkelte sag vil være i strid
med Danmarks internationale forpligtelser at stille kravet.
2.7. Familiesammenføring
Dansk Socialrådgiverforening (DS)
finder det stærkt problematisk, at skærpelsen
af opholdskravet får betydning for adgangen til familiesammenføring, så udlæn-
dinge omfattet af udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, litra e (indvandrere, ikke
flygtninge), som udgangspunkt skal have haft lovligt ophold her i landet i alt 11 år
for at opnå ægtefællesammenføring. En central forudsætning for integration er,
at borgerens familiemæssige grundlag er på plads. En familiesammenføring kan
derfor være en forudsætning for, at borgeren kan få ro og overskud til at integrere
sig i det danske samfund. DS opfordrer derfor til, at en skærpelse af opholdskravet
i forhold til tidsubegrænset opholdstilladelse ikke får betydning for adgangen til
familiesammenføring.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
anfører, at de foreslåede skærpelsers
afsmittende effekt på muligheder for familiesammenføring med familier fra lande
uden for EU, hvor der vil gå minimum 11 år før familiesammenføring kan ansøges,
efter foreningens vurdering er et urimeligt krav og i strid med EMRK i de tilfælde,
hvor den herboende ikke kan tage ophold i familiens land.
SOS mod Racisme
henviser til, at skærpelsen af opholdskravet vil betyde, at ind-
vandrere som udgangspunkt først kan opnå ægtefællesammenføring efter 11 år.
Det er lang tid at vente for de fleste mennesker, og det er uhensigtsmæssigt. Det
kan således overvejes, om enlige personer arbejder bedre og bidrager mere til
samfundet end personer i parforhold, og om enlige personer er mindre kriminelle
end personer i parforhold. SOS mod Racisme henviser endvidere til, at der er en
procesrisiko i forhold til kravet om samlet 11 års ophold i Danmark for at opnå
ægtefællesammenføring. SOS mod Racisme bestrider, at der er tungtvejende
grunde til, at skærpelsen af opholdskravet er forenelig med EMRK artikel 8. SOS
mod Racisme finder det endvidere beklageligt, at den danske regering tilsynela-
dende er ligeglad med, om den overtræder EMRK, når det gælder borgernes ret til
familieliv og forbuddet mod diskrimination. SOS mod Racisme henviser til en nylig
dom (Biao mod Danmark), der fastslog, at 28-årsreglen (nu 26-årsreglen) i udlæn-
dingelovens § 9, stk. 7, er diskriminerende og dermed i strid med EMRK artikel 14
sammenholdt med artikel 8.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at aftaleparterne er
enige om, at der skal stilles højere krav til flygtninge og indvandreres evne og vilje
til at integrere sig i det danske samfund. Det foreslås derfor at skærpe en række
grundlæggende betingelser for at få tidsubegrænset opholdstilladelse, herunder
opholdskravet, der skærpes fra 6 til 8 år. Samtidig bevares muligheden for, at ud-
Side
22/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
lændinge, der har udvist en særlig evne og vilje til at integrere sig i det danske
samfund, kan opnå tidsubegrænset opholdstilladelse allerede efter mindst 4 års
lovligt ophold her i landet.
Opholdskravets betydning for adgangen til ægtefællesammenføring og forholdet
til EMRK artikel 8 er indgående beskrevet i afsnit 3.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, hvortil der henvises i sin helhed.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at det i lovforslaget anføres, at der i
familiesammenføringssager efter en konkret vurdering kan gøres undtagelse i
forhold til alle krav, såfremt Danmarks internationale forpligtelser tilsiger det.
Instituttet henviser til, at det af lovudkastet fremgår, at stramningerne medfører
en procesrisiko for, at Danmark vil tabe en sag ved EMD, netop grundet udgangs-
punktet om 11 års ophold. Instituttet noterer, at ministeriet har anført, at de ikke
er bekendt med sager fra EMD om grænserne i forhold til opholdskravet.
Instituttet er enigt med ministeriet i, at stramningerne og de deraf afledte konse-
kvenser for familiesammenføring kan betyde, at EMD vil finde, at et afslag på fa-
miliesammenføring vil være en krænkelse af pågældendes ret til familieliv. Der er
tale om et meget vidtgående krav, men der er ikke instituttet bekendt sikkert
grundlag i EMD’s praksis for at sige, at det nødvendigvis vil indebære krænkelse af
EMRK. Der er imidlertid efter instituttets opfattelse heller ikke grundlag for at
sige, at procesrisikoen alene findes i forhold til opholdskravet. Eksempelvis vil de
absolutte udelukkelsesregler ved kriminalitet, de lange og ufleksible karensperio-
der, de rigide krav til beskæftigelse og selvforsørgelse og den manglende hensyn-
tagen til sårbare grupper også kunne medføre behov for konkrete undtagelser.
Instituttet henviser til, at der efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, er mulighed for
at gøre undtagelse og give familiesammenføring – dog er der ikke med udkastet
lagt op til en ændring af praksis heraf.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i den forbindelse henvise til afsnit
3.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Som det fremgår heraf, kan der
efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, 1. pkt., efter ansøgning gives opholdstilladelse
til en udlænding, hvis ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens en-
hed og, hvis udlændingen er under 18 år, hensynet til barnets tarv, taler derfor.
Det fremgår af bl.a. forarbejderne til bestemmelsen, jf. FT 2001-02 (2. samling),
tillæg A, sp. 4016, at udlændingelovens § 9 c, stk. 1, navnlig skal anvendes, hvor
det som følge af Danmarks internationale forpligtigelser, herunder særligt artikel
8 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, er nødvendigt at tillade fami-
liesammenføring, og dispensationsmulighederne i § 9 ikke kan finde anvendelse.
Side
23/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1733420_0024.png
Det kan f.eks. være, hvis en herboende person, der er omfattet af udlændingelo-
vens § 9, stk. 1, nr. 1, litra e, ikke har haft tidsubegrænset opholdstilladelse i mere
end de sidste 3 år.
I disse tilfælde kan ganske særlige grunde eksempelvis gøre sig gældende, hvis det
på grund af alvorlig sygdom eller alvorligt handicap vil være humanitært uforsvar-
ligt at henvise den herboende ægtefælle til at tage ophold i et andet land, hvor
den pågældende ikke kan tilbydes pasnings- eller behandlingsmuligheder. Tilsva-
rende vil ganske særlige grunde eksempelvis kunne foreligge, hvis den herboende
har samvær af et vist omfang med mindreårige børn, der er bosiddende i Dan-
mark.
I sådanne tilfælde kan der meddeles tilladelse til ægtefællesammenføring efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, 1 pkt., uanset den herboende person ikke har haft
tidsubegrænset opholdstilladelse i mere end de sidste 3 år.
2.8. Statsborgerskab
Institut for Menneskerettigheder
bemærker bl.a., at lovforslaget på nogle punk-
ter vil betyde, at reglerne for at få tidsubegrænset opholdstilladelse bliver betyde-
ligt strengere end for at få statsborgerskab. Eksempelvis stilles der ikke ved stats-
borgerskab krav om beskæftigelse eller uddannelse, ligesom udelukkelse på grund
af kriminalitet først sker ved ubetingede frihedsstraffe på 1�½ år ved statsborger-
skab, mod �½ år for tidsubegrænset opholdstilladelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at regeringen i sit
regeringsgrundlag ”For et friere, rigere og mere trygt Danmark” har lagt op til at
ville skærpe betingelserne for at opnå dansk statsborgerskab. Samspillet mellem
reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse og reglerne om indfødsret indgår i
regeringens overvejelser om udformningen af et udspil til skærpede betingelser for
at opnå indfødsret, der præsenteres senere i år.
2.9. Associeringsaftalen med Tyrkiet
Landsforeningen ”Et barn To forældre”
anfører, at det afsnit i lovforslaget, der
vedrører forholdet til Associeringsaftalen med Tyrkiet, er upræcist og meningsfor-
styrrende og derfor egnet til at vildlede Folketinget.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at det afsnit, som landsfor-
eningen henviser til, fremgår af afsnit 3.2.1 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger, hvor det bl.a. beskrives, hvilken betydning skærpelsen af opholdskravet har
for adgangen til ægtefællesammenføring for forskellige grupper af udlændinge.
Side
24/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ændret afsnittet, så det alene konsta-
teres, at adgangen til ægtefællesammenføring for tyrkiske statsborgere, som har
opholdstilladelse i Danmark på grundlag af EU's associeringsaftale med Tyrkiet,
ikke berøres af den foreslåede skærpelse af opholdskravet.
2.10. Lovens ikrafttræden
Danske Flygtningehjælp
anfører, at ved den foreslåede ikrafttrædelsesbestem-
melse vil de nye krav også få virkning for udlændinge, der har været i landet i læn-
gere tid og bestræbt sig på at blive i stand til at opfylde gældende krav ved påbe-
gyndelsen af integrationsfasen. Efter Dansk Flygtningehjælps vurdering vil ikraft-
trædelsesbestemmelserne dermed kunne forstærke de i forvejen negative konse-
kvenser ved gentagne stramninger. De vil medvirke til generel usikkerhed omkring
lovreglerne og skabe øget utryghed for en i forvejen udsat flygtningegruppe.
Dansk Flygtningehjælp opfordrer derfor til, at der udformes rimelige overgangs-
regler, så flygtninge ikke rammes negativt med reelt tilbagevirkende kraft.
Erhverv Aarhus/International Community og work-live-stay southern denmark
foreslår, at reglerne for tidsubegrænset ophold knyttes til den første opholdstilla-
delse. Dvs. de regler, der gjaldt på det tidspunkt, hvor udlændingen opnåede mid-
lertidig opholdstilladelse i Danmark første gang, også er de regler, der gælder, når
udlændingen søger tidsubegrænset opholdstilladelse, upåagtet at reglerne efter-
følgende har ændret sig.
Københavns Universitet
anfører bl.a., at forslaget om, at lovforslaget skal have
tilbagevirkende kraft til fremsættelsen i Folketinget, øger usikkerheden og mind-
sker gennemsigtigheden i de danske systemer. Det får en negativ afsmittende
effekt på tiltrækning og fastholdelse af internationale forskere og højtuddannede.
Universitet henviser til, at flere internationale forskere blev mærkbart påvirkede
ved det seneste lovforslag (L 87), hvor reglerne om tidsubegrænset opholdstilla-
delse også blev ændret med tilbagevirkende kraft. Pludselig levede de ikke længe-
re op til kravene for tidsubegrænset opholdstilladelse, eller de valgte pga. æn-
dringerne ikke at søge om tidsubegrænset opholdstilladelse og i stedet overveje
deres fremtid i Danmark og på Københavns Universitet. Universitetet frygter, at
det samme vil gøre sig gældende ved det nuværende lovforslag.
Danish Green Card Association (DGCA)
anfører, at det seneste lovforslag (L 87),
hvor reglerne om tidsubegrænset ophold blev ændret, blev fremsat den 10. de-
cember 2015 og vedtaget af Folketinget den 26. januar 2016. I stedet for at give
ansøgere eller potentielle ansøgere om tidsubegrænset opholdstilladelse en rime-
lig tid til at indrette sig på de nye regler, fik reglerne tilbagevirkende kraft fra
fremsættelsen den 10. december 2015. Som følge heraf fik flere hundrede højt-
kvalificerede arbejdstagere, studerende og andre indvandrere, som havde boet i
Side
25/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Danmark i mere end 5 år og opfyldte kravene for tidsubegrænset opholdstilladel-
se, afslag uden at få refunderet det gebyr på 5.500 kr., som de havde indbetalt.
DGCA anfører endvidere, at det nuværende lovforslag vil stramme kravene for
tidsubegrænset opholdstilladelse endnu mere, herunder således at opholdskravet
strammes fra 6 år til 8 år og at beskæftigelseskravet strammes fra 2�½ år i de sidste
3 år til 3�½ år i de sidste 4 år. Det betyder, at de indvandrere, der ellers kunne an-
søge om tidsubegrænset opholdstilladelse i januar 2016, først kan ansøge i januar
2019. Disse hyppige ændringer skaber en atmosfære af usikkerhed blandt højtkva-
lificerede indvandrere, som kan tvinge dem til at trække deres menneskelige,
finansielle og sociale ressourcer tilbage og enten rejse tilbage til deres hjemland
eller vælge et andet land.
DGCA foreslår, at det nye forslag alene skal gælde for de udlændinge, der står
over for at skulle beslutte sig for Danmark som destination, og ikke for de udlæn-
dinge, der boet i Danmark i årevis. DGCA foreslår således, at lovforslaget alene
skal finde anvendelse for udlændinge, der opnår midlertidig/tidsbegrænset op-
holdstilladelse efter denne foreslåede ikrafttræden den 1. maj 2017.
DGCA foreslår endvidere, at man for at løse denne problemstilling en gang for
altid kunne indføre en regel om, at reglerne for tidsubegrænset opholdstilladelse
knyttes til tidspunktet for den første opholdstilladelse i Danmark. Dette vil betyde,
at en udlænding, der opnår sin første opholdstilladelse i f.eks. december 2016, vil
skulle opfylde de betingelser for tidsubegrænset opholdstilladelse, som gælder i
december 2016, uanset om reglerne for tidsubegrænset opholdstilladelse måtte
blive ændret efterfølgende. Dette ville give højtkvalificerede udlændinge mulig-
hed for at planlægge deres liv og afgøre, om de ønsker at bosætte sig i Danmark,
allerede på det tidspunkt, hvor de indleder deres ophold i Danmark.
Dansk Socialrådgiverforening (DS)
anfører, at den foreslåede ikrafttrædelsesbe-
stemmelse betyder, at lovforslaget også vil gælde for flygtninge, der har været i
landet i længere tid og som har bestræbt sig på at opnå tidsubegrænset ophold
efter gældende regler. Dette vil medvirke til en generel usikkerhed om lovreglerne
og skabe utryghed for en i forvejen udsat gruppe borgere. DS opfordrer derfor til,
at der udformes rimelige overgangsregler.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
anfører, at dette lovforslag på linje med
L87 er et brud på retssikkerheden, når de ønskede stramninger skal finde anven-
delse for alle ansøgninger, der er indgivet efter lovforslagets fremsættelse. Der er
således tale om et lovforslag med tilbagevirkende kraft. Dette indebærer, at der
ikke er forudsigelighed for borgerne, når der er tale om ændringer i udlændinge-
loven. Bliver lovforslaget fremsat og vedtaget, som det er udformet nu, indebærer
ikrafttrædelsesbestemmelse, at den udenlandske borger reelt set ikke får mulig-
Side
26/27
L 154 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
hed for at tilrettelægge sine forhold eller overhovedet forudse, at dennes ansøg-
ning om tidsubegrænset opholdstilladelse vil blive ramt af nye krav, inden den er
vedtaget.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater anfører, at udenlandske borgere har
indrettet sig efter gældende regler og nu bliver mødt med nye skærpede krav med
tilbagevirkende kraft, hvilket efter foreningens opfattelse ikke er rimeligt. For-
eningen henviser til, at det af Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet bl.a.
fremgår, at det ud fra almindelige retssikkerhedsmæssige betragtninger kan give
anledning til væsentlige principielle betænkeligheder at gennemføre bebyrdende
love med tilbagevirkende kraft. Det fremgår endvidere af vejledningen om lovkva-
litet, at en sådan fremgangsmåde bør derfor kun benyttes, når afgørende hensyn
gør det påkrævet, og således at det tidsrum, hvori loven har tilbagevirkende kraft,
bliver så kort som muligt. Det er på den baggrund foreningens opfattelse, at lo-
vens ikrafttrædelsesregler bør genovervejes, da der efter foreningens opfattelse
ikke foreligger sådanne afgørende hensyn, der berettiger en lovgivning med tilba-
gevirkende kraft.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at det med henblik på
at sikre, at de nye, skærpede regler om tidsubegrænset opholdstilladelse finder
anvendelse i flere sager, foreslås, at loven får virkning for ansøgninger, der indgi-
ves fra og med fremsættelsestidspunktet, medmindre der træffes afgørelse i disse
sager inden ikrafttrædelsestidspunktet, jf. lovforslagets § 2, stk. 2.
Udlændingestyrelsen har orienteret om de nye, forventede regler på hjemmesiden
www.nyidanmark.dk i forbindelse med høringen af myndigheder og organisatio-
ner forud for fremsættelsen af lovforslaget og igen samtidig med fremsættelsen af
lovforslaget. Der er i den forbindelse orienteret om, at ansøgninger indgivet fra
fremsættelsen, der ikke er færdigbehandlede på ikrafttrædelsestidspunktet, vil
blive behandlet efter de nye regler, og at et gebyr ikke vil blive tilbagebetalt.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal endvidere bemærke, at der ikke er
fundet anledning til at indføre særlige regler om, at reglerne for tidsubegrænset
opholdstilladelse eksempelvis knyttes til tidspunktet for den første opholdstilladel-
se i Danmark.
3. Lovforslaget
Ikrafttrædelsestidspunktet, jf. lovforslagets § 2, stk. 1, er ændret fra 1. maj 2017
til 15. maj 2017 i forhold til det udkast til lovforslag, som blev sendt i høring. Der
er herudover foretaget enkelte præciseringer af lovforslaget bemærkninger og
mindre ændringer af lovteknisk og korrekturmæssig karakter.
Side
27/27