Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
L 90 Bilag 3
Offentligt
1693203_0001.png
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov
om fremme af vedvarende energi, lov om sikkerhed ved elektriske anlæg,
elektriske installationer og elektrisk materiel (elsikkerhedsloven) samt om
ophævelse af lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomheders
produktionsprocesser (Udfasning af PSO-opkrævning, ophævelse af
ForskEL, finansiering af Sikkerhedsstyrelsens virksomhed på
elsikkerhedsområdet og nedjustering af balanceringsgodtgørelse) - L90
Kontor/afdeling
Center for Forsyning,
Center for Energiressourcer,
Center for
Energiadministration
Dato
25. november 2016
J nr.
2016-6230
Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende
energi, lov om sikkerhed ved elektriske anlæg, elektriske installationer og elektrisk
materiel (elsikkerhedsloven) samt om ophævelse af lov om tilskud til fremme af
vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser (Udfasning af PSO-
opkrævning, ophævelse af ForskEL, finansiering af Sikkerhedsstyrelsens
virksomhed på elsikkerhedsområdet og nedjustering af balanceringsgodtgørelse)
har været udsendt i ekstern høring fra den 18. november til den 23. november
2016. Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsættelsen.
Energistyrelsen har modtaget 18 høringssvar.
Følgende parter har fremsendt bemærkninger til udkastet til lovforslaget:
CO-industri, Danmarks Rederiforening, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, Dansk
Erhverv, Det Økologiske Råd, Energi og Olieforum, Green Peace, Green Ways,
Landbrug & Fødevarer, TEKNIQ, Vedvarende Energi og WWF Denmark.
Følgende parter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet til
lovforslaget: Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Gas Distribution, Datatilsynet,
SIMAC og Aalborg Universitet.
Følgende parter har fremsendt bemærkninger til den korte høringsfrist: Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Gas Distribution og Greenpeace.
Nedenfor redegøres for de væsentligste punkter i høringssvarene samt
Energistyrelsens bemærkninger (i kursiv). Det bemærkes, at høringsnotatet er
emneopdelt. Høringssvarene er alene gengivet i hovedtræk. Ønskes detaljerede
oplysninger om svarenes indhold, henvises til de fremsendte høringssvar.
Høringen medfører ikke nogen ændringer i lovforslaget.
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/13
L 90 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1693203_0002.png
A. PSO-opkrævning
Generelle bemærkninger
CO-industri glæder sig over, at PSO-afgiften afskaffes og flyttes til finansloven. CO-
industri mener, at PSO-afgiften har udfordret konkurrenceevnen og har medført
høje energiudgifter for danske virksomheder i modsætning til konkurrenter i
udlandet. CO-industri ser positivt på, at den konkurrencemæssige skævhed fjernes
til gavn for danske arbejdspladser.
Dansk Energi skriver, at Danmark med PSO-aftalen har taget et vigtigt skridt for at
få sat gang i den del af den grønne omstilling, som handler om at øge elektrificering
af forbruget. Dansk Energi sender en stor ros til det brede flertal af partier, som står
bag aftalen.
Dansk Erhverv skriver, at de er glade for, at regeringen har indgået en bred politisk
aftale om en gradvis afvikling af PSO-afgiften. De mener, at det viser et fortsat
bredt politisk flertal bag den danske energipolitik, hvilket er vigtigt for den fremtidige
energipolitiske stabilitet.
Energi- og Olieforum skriver, at de støtter den foreslåede udfasning af PSO-
opkrævningen.
Landbrug & Fødevarer sender en stor tak for den brede politiske aftale om
udfasning af PSO-afgiften, som bidrager stærkt til en forbedret konkurrenceevne for
dansk erhvervsliv, og danske fremstillingserhverv får med aftalen over de næste år
en væsentlig bedre platform at skabe vækst og arbejdspladser på.
Rederiforeningen anfører, at de generelt er positivt indstillet overfor lovforslaget, og
at PSO-aftalen, som ligger til grund for lovforslaget giver sikkerhed omkring
udbygningen af havvindmøller.
TEKNIQ skriver, at de ser meget positivt på udfasningen af PSO-afgiften, og at
afskaffelsen er en væsentlig erhvervspolitisk håndsrækning til dansk erhvervsliv.
Energistyrelsens bemærkninger:
Kommentarerne er taget til efterretning.
Imod afskaffelse af PSO-opkrævning
Dansk Fjernvarme, er tilfredse med fjernelse af PSO-tariffen for så vidt angår store
varmepumper, fordi PSO-opkrævningen efter Dansk Fjernvarmes opfattelse ikke
har fulgt et forurener-betaler-princip.
Dansk Fjernevarme udtrykker bekymring for om en finanslovsfinansiering
fremadrettet vil skabe større usikkerhed omkring de energiløsninger, som fortsat
Side 2/13
L 90 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1693203_0003.png
har et støttebehov. Dansk Fjernevarme skriver videre, at de gerne så, at en del af
finansieringen var bibeholdt på elregningen for ikke-momsregistrerede forbrugere,
idet det ville have sikret en vis form for forurener-betaler-princip. Dansk Fjernvarme
skriver, at de frygter, at udfasningen af PSO-opkrævningen i medfør af lovforslaget
ikke vil give store varmepumper den rolle i det danske energisystem, medmindre
der laves yderligere tiltag.
Green Ways opfordrer til, at der fortsat udarbejdes og offentliggøres en opgørelse
over den samlede PSO-forpligtelse for ikke at miste det historiske
sammenligningsgrundlag for den grønne omstilling. Green Ways foreslår
endvidere, at PSO-tariffen fastholdes. Slutteligt mener Green Ways, at en fjernelse
af PSO-afgiften ikke bidrager til den grønne omstilling.
Energistyrelsens bemærkninger:
Lovforslaget implementerer PSO-aftalen af 17. november 2016, hvor der er bred
politisk opbakning til at afskaffe PSO-afgiften gennem en udfasning i perioden
2017-2022.
PSO-aftalen indeholder en ambition om at fremme eldrevne varmepumper. Det
fremgår af PSO-aftalen, at regeringen og aftaleparterne er enige i målet om at
reducere samfundsøkonomisk uhensigtsmæssig omstilling til biomasse, herunder
fremme brugen af varmepumper. Det fremgår videre, at aftaleparterne er enige om,
at der uafhængigt af aftalen skal arbejdes for en mere balanceret støtte- og
afgiftsstruktur til og anvendelse af biomasse, og at regeringen vil udarbejde et
konkret oplæg til dette i foråret 2017.
Der vil i udfasningsperioden 2017-2022 fortsat blive udarbejdet og offentliggjort en
opgørelse over de samlede PSO-omkostninger. Efter 2022 vil omkostningerne til
dækning af bl.a. støtteordninger til vedvarende energi fremgår af finansloven.
Klimaeffekten
Det Økologiske Råd anfører, at de er imod fjernelse af PSO-afgiften. Det
Økologiske Råd mener, at fjernelse af PSO i sig selv vil øge CO2-udslippet. Det
Økologiske Råd kræver derfor, at der afsættes yderligere midler til at støtte
opførelse af ny VE-kapacitet og fremme energibesparelser som modvægt.
Greenpeace mener, at lovforslaget ikke indeholder en tilstrækkelig beskrivelse af
de miljømæssige konsekvenser ved afskaffelse af PSO-afgiften. Greenpeace
anfører i den forbindelse, at en afskaffelse af PSO-afgiften vil betyde, at CO2-
udledningen vil blive øget og gøre det svært at nå målet om 40 % CO2-reduktion i
2020, og at grøn omstilling efter 2020 vil kræve, at der sikres betydelig finansiering
til nye klimatiltag.
Side 3/13
L 90 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1693203_0004.png
WWF Verdensnaturfonden skriver, at de ønsker at fastholde PSO-afgiften og i
stedet gennemføre en åbningsløsning i lighed med Tyskland. WWF
Verdensnaturfonden anfører i den forbindelse blandt andet, at de er kritiske over for
en finanslovsløsning, fordi de er bekymret for virkningerne på CO
2
-udledningen.
WWF Verdensnaturfonden mener, at lovforslagets afsnit om miljømæssige
konsekvenser er utroligt kort, at det ikke nævner den samlede forventede CO
2
-
effekt af forslaget.
Energistyrelsens bemærkninger:
Afskaffelse af PSO-opkrævningen vil reducere forbrugerprisen på el både for
erhverv og husholdninger og øge elforbruget. Der må således forventes en stigning
i elforbruget i Danmark og dermed øget dansk elproduktion og dermed også en
øget CO2-udledning, fordi hele vores elproduktion endnu ikke er fuldstændig grøn.
Stigningen i elforbruget og dermed CO2-udledningen vil være omfattet af det
europæiske kvotesystem. En stigning i dansk udledning vil dermed medføre et fald
et andet sted i EU. Der er derfor i princippet ingen global klimaeffekt ved øget
elforbrug i Danmark. Dertil kommer at afskaffelsen af PSO-afgiften vil gøre el
billigere og mere attraktivt at bruge i flere dele af samfundet som landbrug,
transport og bygninger (til varmepumper eksempelvis), så PSO-afskaffelsen vil
have en positiv klimagevinst på disse områder, hvor CO2-udledningen vil falde en
smule.
Regeringen arbejder ikke efter et mål om 40 pct. CO2-reduktion i 2020, det var den
tidligere regerings mål. Regeringen styrer efter et langsigtet mål om at gøre
Danmark uafhængig af fossile brændsler i 2050 og undervejs derhen er det
Danmarks EU-mål, der sætter rammen for den danske klima- og energipolitik.
PSO-aftalen vil isoleret set påvirke vores CO2-udledning, så den stiger en anelse,
men vi ser fortsat ud til at nå forventningen omkring 34 pct. CO2-reduktion i 2020
fra energiaftalen i 2012.
Derudover vil vi fortsat få ca. halvdelen af vores el fra vindmøller i 2020, ligesom vi
vil få næsten 40 pct. vedvarende energi i vores energiforbrug i 2020, hvilket er
mere end vi forventede ved indgåelsen af energiaftalen. Så vi når de forventninger
vi havde i energiaftalen, selvom vi laver nogle justeringer med denne aftale, så vi
slækker ikke på det grønne område.
Den grønne omstilling går rigtig hurtigt med landvindmøller, konvertering fra kul til
biomasse, udbygning med nye biogasanlæg etc. rundt om i hele Danmark. Det er
således for tidligt at sige noget definitivt om det samlede billede. Denne aftale
trækker isoleret set en smule ned i forhold til CO2-udledningen, men på andre
områder trækker det op, og vi kan først sige noget om det samlede billede, når vi
får den næste samlede basisfremskrivning i starten af næste år.
Side 4/13
L 90 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1693203_0005.png
Det fremgår desuden af PSO-aftalen, at for at leve op til Paris-aftalen om at sikre
fortsat fremdrift i reduktion af drivhusgasserne og Danmarks EU-forpligtelser i
2030, er partierne enige om samtidig at afsætte en grøn klimapulje på i alt ca. 375
mio. kr., herunder 50 mio. kr. i 2017, 50 mio. kr. i 2018, 100 mio. kr. 2019 og 175
mio. kr. i 2020. En grøn klimapulje vil understøtte den grønne omstilling på en
hensigtsmæssig måde, herunder særligt reduktioner, der kan bidrage til opfyldelsen
af Danmarks 2030-mål i den ikke kvoteomfattende sektor mv.
Hurtigere udfasning
Dansk Erhverv skriver, at fordelene ved en gradvis udfasning af PSO-
opkrævningen kun vil være gradvis mærkbare for virksomhedernes
konkurrenceevne og dermed for den økonomiske vækst i Danmark. Dansk Erhverv
skriver derfor, at hvis det er muligt ser de gerne en hurtigere udfasning end
planlagt.
Landbrug og Fødevarer skriver, at de gerne havde set en hurtigere udfasning af
PSO-afgiften, fordi det ville hjælpe de danske virksomheder mere og hurtigere.
Energistyrelsens bemærkninger:
Der er opnået bred politisk opbakning til PSO’en indfases på finansloven, som
forudsat i PSO-aftalen af 17. november 2016. Indfasningshastigheden er besluttet
bl.a. ift. hvad der er vurderet statsfinansielt mest hensigtsmæssigt.
B.
Ophævelse af støtteordningen VE til proces
Dansk Energi tager til efterretning, at VE til procesordningen nedlægges fra 2017.
Dansk Energi bemærker dog, at VE til procesordningen har fungeret godt i den
periode, den har kørt og blandt andet bidraget til, at omstille væsentlige dele af
energiforsyningen og industrien til nye energieffektive og fossilfrie alternativer.
Mange af Dansk Energis medlemmer har således haft stor glæde af ordningen.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at de har været meget glade for ordningen, der
har fundet meget stor anvendelse i fødevareerhvervet, herunder særligt i
primærlandbruget, hvor tilskudspuljen har medvirket til at fremme en lang række
investeringer i grøn omstilling.
Ordningen har ifølge Landbrug & Fødevarer medvirket til at understøtte
investeringer ved fremstillingsvirksomheder, der har fremmet disses
konkurrenceevne, samtidigt med, at ordningen har leveret omkostningseffektive
VE-konverteringer. Samfundet har ifølge Landbrug & Fødevarer i ordningen fået
rigtigt meget vedvarende energi for pengene, også i sammenligning med øvrige
Side 5/13
L 90 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1693203_0006.png
tilskudsordninger på energiområdet, og det bemærkes, at ordningen også er blevet
evalueret positivt i de evalueringer, der er gennemført.
Landbrug & Fødevarer havde derfor gerne set en videreførelse af ordningen,
eventuelt i en revideret version, hvor der eksempelvis særligt var fokus på
konvertering af energiforbrug i den ikke-kvotebelagte sektor.
Landbrug & Fødevarer håber i forlængelse heraf, at den nye pulje, der er afsat som
led i PSO-aftalen, kan være med til at fange en del af de potentialer, der i givet fald
mistes, hvis VE til procesordningen nedlægges.
TEKNIQ ser med forståelse på udfasningen af støtteordningen, men gør samtidig
opmærksom på, at VE til procespuljen er et af meget få tiltag, der er iværksat for
målrettet at fortrænge fossile brændsler i det danske procesenergiforbrug. Der er
meget store potentialer for CO
2
-reduktion og energibesparelser indenfor
procesenergi, og den grønne omstilling har brug for et løft på området. Derfor
påpeger TEKNIQ, at der er grund til at fastholde målsætningerne bag VE til
procespuljen og anbefaler, at man overvejer alternativer til støtteordningen, der
virker i samme retning.
VedvarendeEnergi har bemærket, at det af lovforslagets bemærkninger fremgår, at
afskaffelsen af VE til procespuljen betyder 10,4 PJ mere fossilt energiforbrug og 0,2
mio. tons større CO
2
-udledninger samt at PSO-omlægningen i 2020 vil betyde øget
fossilt energiforbrug i 2020 på 3,5 %. VedvarendeEnergi mener imidlertid, at da
effekten af PSO-omlægningen først er fuldt indført i 2022 og den fulde effekt af den
lavere elpris først kommer med de følgende års investeringer i mindre effektivt
udstyr end ellers, bør effekten også vurderes for 2025 og 2030. Desuden mener
VedvarendeEnergi, at den samlede effekt bør opgøres i ton CO
2
/år, og at det er
forkert at fremlægge et forslag om øgede drivhusgasudledninger, uden at opgøre
den samlede effekt på de relevante tidspunkter.
Det Økologiske Råd meddeler, at de kan støtte, at hovedparten af ordningen med
støtte til VE til proces fjernes – men ikke at den fjernes helt, idet den burde
fastholdes for projekter, som samlet set flugter med den langsigtede
omkostningseffektive grønne danske energiomstilling frem mod 2050 – F.eks.
fremme af varmepumper i industrien. Det Økologiske Råd anbefaler, at en del af
ordningen fastholdes, og at fokus for tildelingen af midler fra ordningen strømlines,
så ordningen fremover kun bruges til projekter, der fuldt og helt kan medvirke til
den omkostningseffektive grønne omstilling af energisystemet i 2050. Denne
anbefaling begrunder Det Økologiske Råd med, at de har været kritiske overfor
ordningens funktion, da de mener, at den i vid udstrækning har været anvendt til
indfasning af afbrænding af biomasse, også på områder og funktioner, hvor andre
vedvarende energikilder havde passet bedre ind i den langsigtede grønne
omstilling.
Side 6/13
L 90 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1693203_0007.png
Energi- og Olieforum meddeler, at de støtter den foreslåede udfasning af PSO
opkrævningen og afskaffelsen af støtteordningen til VE til proces.
CO-industri meddeler, at det er beklageligt, men forståeligt at det for at finde
finansiering har været nødvendigt at afskaffe bl.a. VE til procesordningen.
Energistyrelsens
bemærkninger:
Kommentarerne er taget til efterretning.
En afskaffelse af puljen frigør i alt ca. 2,1 mia. kr. i fra 2017-2021. Erhvervslivet
opnår en stor gevinst ved, at belastningen fra PSO-afgiften bortfalder. Det vil sige,
at elprisen for det almindelige elforbrug forventes at falde med gennemsnitligt 25
pct. (inkl. moms og afgifter).
Afskaffelsen af VE til procespulje er dermed et af erhvervslivets finansieringsbidrag
til PSO-løsningen.
C.
Ophævelse af ForskEL
Greenpeace anfører, at en videreførelse af ForskEL bør sikres, såfremt PSO-
finansieringen fjernes. Endvidere anføres, at det er helt afgørende, at midlerne til
energiforskning, -udvikling og -demonstration ikke udhules yderligere. Tværtimod er
der brug for at øge de samlede midler til dette formål i de kommende år.
Energistyrelsens bemærkninger:
Samtidig med nedlæggelsen af ForskEL øges EUDP’s bevilling tilsvarende,
således at den samlede indsats videreføres.
Energiforskning er et prioriteret område for regeringen, og EUDP er en central kilde
til vækst og eksport for Danmark, og omprioriteringen af ForskEL-programmet til
EUDP vil give et kvalitativt løft til energiforskningsområdet og bidrage til at gøre det
klarere og simplere for virksomheder og forskningsinstitutioner at ansøge om
offentlig støtte til energiteknologiske projekter.
Regeringen har endvidere fået Danmark med i det internationale initiativ Mission
Innovation, og dermed fået Danmark placeret sammen med de mest ambitiøse
lande i verden, når det gælder udvikling af ny energiteknologi.
Erhvervsstyrelsen anfører bl.a., at de administrative byrder i forbindelse med
lovforslaget består i, at tilskud under ordningen ForskEL overflyttes til ordningen
Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP), hvilket betyder,
at projekterne fremover pålægges revision.
Side 7/13
L 90 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1693203_0008.png
Energistyrelsens bemærkninger:
Efter lovforslagets § 5, stk. 3 gælder for tilsagn om tilskud efter § 29, stk. 1 og 2, i
lov om elforsyning, at hvis der er truffet afgørelse om tilsagn før lovens
ikrafttræden, finder de hidtil gældende regler anvendelse. Alle igangværende
projekter vil således blive administreret efter de hidtil gældende regler til
projekternes afslutning.
WWF er enig i, at det er vigtigt at tilføre flere midler til EUDP, men midlerne burde
ikke være taget fra et andet program, men derimod ved at øge de samlede midler
til forskning, udvikling og demonstration på energiområdet.
WWF anfører endvidere,
-
at det bør fremgå af lovforslaget, at ForskEL har udfyldt en anden rolle i
forskningsværdikæden end EUDP. I lovudkastet hævdes snarere, at
programmerne stort set har haft samme mission, men af den i 2015
gennemførte evaluering fremgår, at programmerne supplerer hinanden qua
deres fokus på forskellige energiteknologier, og at deres relative fokus på
henholdsvis forskning-, udvikling- eller demonstration/markedsmodning er
forskelligt,
-
at omlægningen vil medføre, at færre midler vil gå til forskning og flere til
udvikling og demonstration, og at dette kan have konsekvenser for den
samlede forskningsværdikæde på energiområdet. Af samme grund er det
derfor ikke korrekt, at den økonomiske indvirkning på erhvervslivet og
videninstitutioner er uændret,
-
at der fremadrettet også bør sikres tilstrækkelige offentlige midler til den del af
forskningen, som går forud for den mere markedsmodnende udvikling og
demonstration,
-
at der opstilles et mål på linje med det tidligere mål på 1 mia. kr. årligt til energi
FUD.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det er korrekt, at ForskEL’s og EUDP’s profiler har været forskellige, men det skal
ses på baggrund af den koordinering og det samarbejde, der har været imellem
programmerne. Koordineringen og samarbejdet har resulteret i, at deres fokus har
været tilrettelagt forskelligt for bedre at supplere hinanden. EUDP’s mål er bredt
formuleret og kan som anført i lovforslaget i al væsentlighed varetage de formål,
som ForskEL har haft. Rene forskningsprojekter vil ikke kunne støttes af EUDP
med programmets nuværende formål. Danmarks Innovationsfond, der blev
etableret i 2014, kan dække hele værdikæden fra grundlagsskabende forskning til
udvikling og implementering inden for flere områder, herunder energiforskning.
I de tilfælde, hvor der er tale om støtte til egentlige forskningsprojekter, vil
projekterne fremover skulle ansøge Danmarks Innovationsfond.
I 2017 er der under
Danmarks Innovationsfond øremærket 103,3 mio. kr. til
Miljø og energi
finansloven.
Side 8/13
L 90 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1693203_0009.png
Det Økologiske Råd er kritisk over for ophævelsen af ForskEL-programmet og
begrunder dette med, at ForskEL har haft fokus på en række områder, fx forbedret
energieffektivitet, grøn omstilling, bedre anvendelse af produceret VE og sikring af
forsyningssikkerheden, som ikke så direkte er dækket af de øvrige FUD-
programmer. Det Økologiske Råd kritiserer endvidere, at EUDP’s bevilling til
udvikling af energiteknologi er blevet reduceret, og at den nu foreslåede forøgelse
sker på bekostning af andre dele af energi-FUD-indsatsen. Det Økologiske Råd ser
hellere, at EUDP bliver ført tilbage til sit hidtidige niveau, uden at ForskEL midlerne
bliver fjernet.
Energistyrelsens bemærkninger:
EUDP har til formål at understøtte de energipolitiske målsætninger og fremme udviklingen af
erhvervspotentialer til gavn for vækst og beskæftigelse.
EUDP støtter energiteknologier
bredt og kan i dag også støtte miljøvenlige elproduktionsteknologier, som ForskEL
har haft fokus på. EUDP’s bevilling for 2017 skal ses i sammenhæng med den
generelle økonomiske situation.
Landbrug og fødevarer støtter overførslen af ForskEL til EUDP, da
sammenlægningen øger overskueligheden af ordninger på energiområdet og
formentlig medfører administrative synergier. Landbrug og fødevarer opfordrer til,
at EUDP får et bredere sigte end hidtil, fx til også at integrere bioenergiprojekter og
bioøkonomiprojekter i energisystemet.
Energistyrelsens bemærkninger:
EUDP er et program med et bredt teknologisigte, og udvikling af energiteknologi på
bioenergiområdet er allerede omfattet. Programmets formål er bestemt ved lov til at
være udvikling og demonstration med mulighed for forskning, når det sker i
tilknytning hertil.
D.
Ændring af elsikkerhedsloven
Sikkerhedsstyrelsens indsats på elsikkerhedsområdet
Der er modtaget fire høringssvar med bemærkninger, der vedrører ændring af
elsikkerhedsloven (Det Økologiske Råd, VedvarendeEnergi, TEKNIQ og Dansk
Energi).
TEKNIQ og Det Økologiske Råd anfører, at det er centralt, at der fremover sikres
de nødvendige midler til Sikkerhedsstyrelsens aktiviteter på elsikkerhedsområdet.
Interessenterne anfører, at en forringelse af Sikkerhedsstyrelsens mulighed for at
varetage opgaven kan få direkte negative konsekvenser for den høje elsikkerhed i
Danmark. Desuden anføres det, at med mere komplekse energisystemer og den
netop ændrede regulering på el-området er behovet for finansiering ikke mindre
fremover.
Side 9/13
L 90 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1693203_0010.png
Sikkerhedsstyrelsens bemærkninger:
Sikkerhedsstyrelsens indtægter fra PSO-afgiften modsvares af den fremadrettede
bevilling på finansloven. Ændringen påvirker derfor ikke Sikkerhedsstyrelsens
aktivitetsniveau på elsikkerhedsområdet.
Finansiering af arbejdet med elsikkerhed
VedvarendeEnergi anfører, at arbejdet med elsikkerhed fortsat bør dækkes af
elforbrugerne, enten som nu via PSO, eller via eldistributionsselskaberne eller
Energinet.dk. De anfører endvidere, at det er praksis, at denne type omkostninger
dækkes af brancherne, og at dette også bør gælde elsikkerhedsarbejdet.
Dansk Energi peger på, at det følger af elsikkerhedslovens § 32, stk. 2, at
finansieringen af udgifterne til Sikkerhedsstyrelsens virksomhed opgøres af
Energinet.dk og opkræves hos den enkelte forbruger af det netselskab gennem
hvis net, forbrugeren modtager el. Med indførelse af engrosmodellen er
opkrævning af PSO overgået fra netselskaberne til el-handlerne, hvilket følger af
elforsyningslovens § 8, stk. 5. Så der må med bestemmelsen i elsikkerhedslovens
§ 32, stk. 2, være tale en ældre formulering, som ikke er blevet konsekvensrettet
med engrosmodellens indførelse. Dansk Energi konstaterer, at med ophævelse af
lovens kapitel 8 bortfalder problemet.
Sikkerhedsstyrelsens bemærkninger:
Det er en del af den politiske aftale om at afskaffe PSO-afgiften, at
Sikkerhedsstyrelsens udgifter på elsikkerhedsområdet, som hidtil har været
finansieret gennem PSO-systemet, flyttes til finansloven fra og med 2017.
Sikkerhedsstyrelsen har noteret sig bemærkningen fra Dansk Energi, og er enig i,
at den ikke påvirker lovforslaget.
E.
Nedsættelse af balancegodtgørelse
Udkast til bekendtgørelse om justering af godtgørelse til visse vindmøller
(balancegodtgørelsesbekendtgørelsen) har været udsendt i høring fra den 17.
oktober til den 11. november 2016. I forbindelse med høring af PSO-lovforslaget,
der har været udsendt i høring i perioden 18. november til den 23. november 2016
kl. 12.00 er der indkommet yderligere fire høringssvar, hvoraf Dansk Energi på ny
har afgivet et tilsvarende høringssvar der ikke er gengivet på ny.
Energistyrelsen har modtaget i alt 16 høringssvar.
Aalborg Universitet, Datatilsynet, har ikke haft bemærkninger. Dansk
Arbejdsgiverforening har oplyst, at sagen falder uden for deres virkefelt, og under
henvisning hertil ikke ønsker at afgive bemærkninger. FSR- danske revisorer har
ingen bemærkninger af regnskabsmæssig eller revisionsmæssig karakter.
Side 10/13
L 90 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1693203_0011.png
Dansk Energi, Dansk Industri, Danmarks Vindmølleforening, Det Økologisk Råd,
Green Ways, Landbrug og Fødevarer, SE Energi og Vindmølleindustrien har haft
bemærkninger til udkastet til bekendtgørelse om justering af godtgørelse til visse
vindmøller (balancegodtgørelsesbekendtgørelsen)
De indkomne høringssvar har ikke givet anledning til materielle ændringer i
høringsudkastet.
Dansk Energi er bekymret over, at justeringen af balancegodtgørelsen
implementeres med tilbagevirkende kraft, idet alle vindmøller er omfattet af
justeringen og ikke kun ny-installerede møller. Endvidere anfører Dansk Energi, at
tidsbegrænsningen for balancegodtgørelse på 20 år bør justeres efter møllernes
reelle levetid, og tilføjer at nye møllers forventede levetid er 25 år jf.
Energistyrelsens Teknologikatalog.
Dansk Industri støtter Kommissionens krav om en justering af balancegodtgørelsen
således, at den tilpasses de faktiske omkostninger. Dansk Industri opfordrer til, at
de gennemsnitlige balanceringsomkostninger baseres på samme periodelængde
fra år til år. Dette vil medføre øget sikkerhed for branchen, herunder mulighed for at
forudse betalingens størrelse og planlægge herefter. Dansk Industri foreslår, at der
fremadrettet fastlægges en periodelængde som basis for beregningen af de
gennemsnitlige balanceringsomkostninger og at såfremt Energistyrelsen ser sig
nødsaget til at ændre denne periode, bør det kommunikeres så tidligt på året som
muligt.
Danmarks Vindmølleforening mener ikke, at tidsbegrænsningen på 20 år er sagligt
begrundet. De henviser i den forbindelse til deres høringssvar af 18. november
2015 vedrørende den forrige nedjustering af balancegodtgørelsen, hvori de anførte,
at der ikke er nogen forskel på omkostningerne ved at balancere en ny eller en 20-
årig mølle.
Danmarks Vindmølleforening mener endvidere, at der ikke er noget EU-retligt til
hinder for, at en balanceringsydelse kan godkendes for en periode på mere end 20
år. Danmarks Vindmølleforening henviser til, at EU’s konkurrencemyndighed i 2014
godkendte, at Storbritannien kan udbetale en pristalsreguleret fast pris for
elektricitet fra Hinkley Point C atomkraftværk i 35 år.
Danmarks Vindmølleforening er af den opfattelse, at tidsbegrænsningen alene er et
resultat af, at Danmark i sin tid antog en 20-årig teknisk levetid på møllerne, da
man anmeldte ordningen til EU-Kommissionen, som på den baggrund godkendte
ordningen for en periode på 20 år. Denne antagelse er forældet. Og Danmarks
Vindmølleforening henviser til Energinet.dk’s analyse ”Nedtagning af gamle
landmøller”, hvorefter landmøller i Danmark nu forventes at producere strøm i 25 til
29 år. Danmarks Vindmølleforening mener derfor, at balanceringsgodtgørelsen bør
justeres, så den afspejler den faktiske levetid. På den baggrund anmoder
Side 11/13
L 90 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1693203_0012.png
Danmarks Vindmølleforening endnu en gang Energistyrelsen om at optage
forhandlinger med EU-Kommissionen med henblik på at ophæve begrænsningen
på 20 år.
Det Økologiske Råd anfører de nuværende meget lave elpriser skaber problemer
for drift og vedligeholdelse af vindmøller uden for udbud. Derfor bør tilskud til disse
vindmøllers funktion i elsystemet ikke reduceres. Men når balancegodtgørelsen
overstiger den beregnede, er der ikke mulighed for opretholdelse af en højere
balancegodtgørelse. Stiger omkostningen bør det udløse en samhørende stigning.
Green Ways anfører det er en god ting, at der ydes balancegodtgørelse, men den
bør ydes energineutral. Dette er ikke tilfældet i dag. Det anbefales derfor, at man
gør balancegodtgørelsen energineutral ved at ophæve den eller indføre den til
samtlige teknologier.
Landbrug og Fødevarer har forståelse for justeringen af balancegodtgørelsen. Det
anføres, det er vigtigt, at godtgørelsen kompensere mølleejernes faktiske
omkostninger, men kan ikke vurdere hvorvidt satsen på 1,3 øre pr. kWh er rigtig.
SE Energi og Klima kan ikke støtte nærværende forslag om nedjustering af
balancegodtgørelsen. De mener, at de mange skiftende støtteregimer for landvind
skaber usikkerhed i markedet, og de efterspørger en gennemsigtig og forudsigelig
indsats. De påpeger, at sidste nedjustering skete på baggrund af et 7-årigt
gennemsnit, mens den aktuelle nedjustering er baseret på et 3-årigt gennemsnit.
De efterlyser, at Energistyrelsen i stedet anvender et 7-årigt gennemsnit, og at en
metode for nedjustering stadfæstes i loven. De mener endvidere, at de nye
metoder kan anvendes for ny-tilsluttede møller, da det vil skabe større vished for
branchen.
Vindmølleindustrien gør opmærksom på, at ændringen risikerer at påvirke ældre
møllers økonomiske levetid og beklager i den forbindelse den tidligere beslutning
om at lade godtgørelsen ophøre efter 20 år.
Med tanke på, at der har været to ændringer inden for et år, er det afgørende for
landets vindmølleejere at få klarhed over, hvordan Energistyrelsens fremtidige
administrationsgrundlag ser ud. Vindmølleindustrien anfører, at det er vanskeligt at
tage beslutninger med budgetmæssige konsekvenser, hvis der ikke er klarhed over
med hvilket tidsmæssigt interval balancegodtgørelsen reguleres.
Vindmølleindustrien kan bakke op om en fremtidig administration, som skitseret i
høringsbrevet, hvor reguleringen baserer sig på de seneste tre års gennemsnitlige
balanceringsomkostninger, men anfører samtidigt, at det er afgørende, at
hyppigheden af reguleringerne meldes ud til branchen hurtigst muligt.
Side 12/13
L 90 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1693203_0013.png
Vindmølleindustrien gør endvidere opmærksom på, at en snarlig udmelding fra
Energistyrelsen om det fremtidige administrationsgrundlag må indeholde en
præcisering af, at reguleringerne naturligvis skal følge udviklingen i de
gennemsnitlige omkostninger, således at godtgørelsen opreguleres i det tilfælde, at
omkostningerne måtte stige.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at de er i gang med at udarbejde et
administrationsgrundlag. I det kommende administrationsgrundlag anvendes som
udgangspunkt et treårigt gennemsnit ved beregningen af balancegodtgørelsen. Det
treårige gennemsnit kan ændres, såfremt vores data senere viser, at et andet
gennemsnit vil være mere retvisende. Energistyrelsen vil bestræbe sig på at melde
eventuelle fremtidige justeringer af balancegodtgørelsen – samt eventuelle
ændringer i beregningsmetode - ud så tidligt som muligt. Endvidere bemærkes det,
at en opjustering af balancegodtgørelsen kræver en fornyet
statsstøttegodkendelse.
Energistyrelsen forholder sig ikke til støttelængden på 20 år, idet det ikke har været
en del af denne høring.
Side 13/13