Undervisningsudvalget 2016-17
L 87
Offentligt
1702918_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Undervisningsministeriet
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
I forbindelse med behandlingen af L 87 Forslag til Lov om ændring af
lov om produktionsskoler har udvalget i brev af 13.december 2016 efter
ønske fra Lotte Rod (RV) og Mattias Tesfaye (S) stillet mig følgende
spørgsmål:
Spørgsmål L 87 – spm. 16:
”Vil ministeren oplyse, hvilken betydning vedtagelsen af et ændringsfor-
slag, som nævnt i forrige spørgsmål, vil få for provenuet?”
Svar:
I mit svar på spørgsmål 15 har jeg fremsendt teknisk bistand til to æn-
dringsforslag til L87.
Såfremt
Udkast til ændringsforslag A
vedtages, vil bevillingen herved i 2017
være ca. 14 mio. kr. mindre end den bevilling, der følger af finanslovafta-
len og dermed lovforslag L 87. Fra 2018 og frem reduceres bevillingen
med ca. 28 mio. kr. årligt. Det fremgår af tabel 1.
Tabel 1. Bevilling før og efter ændringsforslag A
I mio. kr. i 2017-niveau
Bevilling ved satser som i ændringsforslag A
Bevilling ved satser som i lovforslag
2017
223
237
2018
144
172
2019
144
172
2020
144
172
14-12-2016
Forskel
14
28
28
28
Note: Bevillingen er beregnet før tilbageløb, dvs. før der tages højde for statens indtæg-
ter i form af skatter og afgifter.
Udkast til ændringsforslag A
vil altså indebære mindreudgifter for staten i
forhold til det fremlagte lovforslag. Dette skyldes, at udeboende produk-
tionsskoleelever mellem 18-19 år vil modtage en skoleydelse på 452 kr.
om ugen, hvilket er betydeligt lavere end den ydelse, der fremgår af rege-
ringens lovforslag.
Det fremgår således af mit supplerende svar på spørgsmål 7, at den gen-
nemsnitlige forældreindtægt er højere for udeboende elever end for
L 87 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvilken betydning vedtagelsen af et ændringsforslag, som nævnt i forrige spørgsmål, vil få for provenuet, til undervisningsministeren
1702918_0002.png
2
hjemmeboende elever, hvorfor udeboende elever, der ikke har dispensa-
tion til udeboendesats, vil modtage en mindre ydelse end hjemmeboende
produktionsskoleelever.
Mindreforbruget ved
Udkast til ændringsforslag A
skal herudover ses i lyset
af, at 18-19 årige udgør ca. 75 pct. af elever på 18 år eller derover på
produktionsskole.
Såfremt
Udkast til ændringsforslag B
vedtages, vil bevillingen for produkti-
onsskoleydelse være ca. 7 mio. kr. større i 2017 end bevillingen ved L 87.
I årene 2018 og frem øges bevillingen med ca. 13 mio. kr. årligt. Det
fremgår af tabel 2.
Merforbruget for staten skyldes, at (i) udeboende elever, der er fyldt 20
år, og (ii) hjemmeboende elever, der er fyldt 18 år, får en lidt større ydel-
se end ved lovforslaget. I modsætning til
Udkast til ændringsforslag A
ud-
lignes dette ikke af en betydeligt lavere ydelse til udeboende elever på 18-
19 år.
Tabel 2. Bevilling før og efter ændringsforslag B
I mio. kr. i 2017-niveau
Bevilling ved satser som i ændringsforslag
Bevilling ved satser som i lovforslag
2017
244
237
2018
185
172
2019
185
172
2020
185
172
Forskel
-7
-13
-13
-13
Note: Bevillingen er beregnet før tilbageløb, dvs. før der tages højde for statens indtæg-
ter i form af skatter og afgifter.
Både ved
udkast til ændringsforslag A
og
B
er mulighed for tillæg mv. i SU-
systemet ikke medregnet.
Med venlig hilsen
Merete Riisager Andersen