Undervisningsudvalget 2016-17
L 87 Bilag 7
Offentligt
1699431_0001.png
(www).
ØstfynsProduktionsskole
(.dk)
Foretræde for Folketingets Børne og Uddannelsesudvalg 6. december 2016
Tak fordi I har prioriteret at mødes med os, vi er… (præsentation)
Efter 25 år i en gammel landbrugsejendom flyttede Østfyns Produktionsskole i 2014 ind
i spændende større lokaler, som blev delvist ombygget med støtte fra Mærsk-fonden.
Baseret på erfaring vil vi med de nye faciliteter en ny vej, og vi ønskede at vise vore
elever, at de kan være lige så stolte over DERES midlertidige ”ikke-skole”, som såkaldte
”uddannelsesparate
kammerater på den lige vej”.
Det har nemlig aldrig været specielt
FEDT at fortælle, at man går på produktionsskole.
Vi er i god drift med at flytte vores indsatser fra at være ”som
om”,
til at ”VÆRE
en
virksomhed”.
”En
skole i virksomhed – En virksomhed i skolen”
- er vores slogan,
som altså fik en anerkendende hjælpende hånd af Mærsk-fonden.
På trods af støtten fra Mærsk, var beslutningen om at flytte ikke så lige til. Vi vidste, at
et gennemsnitligt elevtal over de seneste 10 år på 74 årselever, skulle ændres til den
gode side af 100, hvis økonomien skulle holde.
I de første tre år, har vi opnået et gennemsnitligt årselevtal på 109, og vi er rigtig godt på
vej med vores nye indsatser, og de virker – Vi ved det, fordi vore elever fortæller os om
forandringen hos dem, og vi kan dokumentere det i udslusningsstatistikker over
landsgennemsnittet, OG vi er endnu kun i opstart.
I går havde vi besøg af Jens Henrik Thulesen Dahl og Pernille Bendixen fra Dansk
Folkeparti – vi gætter på, at de fik indtrykket af en skole med engagement og mod på at
søge nye veje baseret på erfaring. Kun et gæt, men I kan jo spørge dem.
Torsdag den 24. november havde vi også besøg. Det var en EU delegation med 30
uddannelsesfolk fra 16 EU lande. Alle var de begejstrede og inspirerede over det de
oplevede på Østfyns Produktionsskole. Dagen efter havde vi besøg af familien Kruuse,
som i 45 år drev deres virksomhed, i de faciliteter, der nu er vores. En af sønnerne er
bosiddende i Sverige, hvor han i dag driver sin egen virksomhed – ”hold
da op, hvis vi
bare havde sådanne produktionsskoler i Sverige”
var hans bemærkning, da familien
afsluttede besøget hos os.
Vi ved godt, at vi ikke må stille spørgsmål til jer – men er I klar over, hvad I med L87 er
ved at ødelægge?
Fordi pædagogikken på produktionsskoler er baseret på praktisk arbejde og produktion
udbetales en deltagergodtgørelse. Den har aldrig haft en parallel til SU, men det har
altid ligget i kortene, at godtgørelsen er et hanefjed større end kontanthjælpen.
Det har været sådan, fordi det har været ønsket at holde uddannelsessvage unge væk fra
kontanthjælpssystemet. Derfor har mange kommuner også UU-vejledere siddende med
en ”vend
om i døren”
indsats overfor unge på vej til at søge kontanthjælp og aktivering.
L 87 - 2016-17 - Bilag 7: Henvendelse af 6/12-16 fra Østfyns Produktionsskole
1699431_0002.png
Med de nu foreslåede satser i L87, bliver det princip ikke alene undermineret, der
motiveres lige frem til at vælge produktionsskolen fra og i stedet søge kommunal
aktivering. Valget belønnes med mere end dobbelt ydelse for voksne unge
hjemmeboende og 30 % mere for udeboende.
Var og er den trafik over i aktivering og kontanthjælp virkelig jeres mening?
Vi har spurgt vores voksne unge, hvad de ville gøre, hvis de nye satser var gældende, da
et produktionsskoleforløb blev aktuelt for dem. Blandt de hjemmeboende ville kun 21 %
gå på produktionsskole, blandt udeboende ville kun 16 % gå på produktionsskole.
Selvfølgelig skal den slags meldinger ikke nødvendigvis tages for pålydende – men
signalet er utvetydigt og alvorligt.
Det undrer os utroligt meget, at der i finanslovsforslaget IKKE forventes et fald i antallet
af elever på produktionsskoler, når ydelsen beskæres med 50, 60 og henholdsvis 25 %.
Vi kan ikke lade være med at tænke, om der måske er andre politiske motiver i spil.
Tanken næres af regeringsgrundlaget kap. 4 om, at ”Alle unge skal have et godt afsæt”.
Intet sted i kapitlet antydes produktionsskolerne, tværtimod går ord igen om, at
indsatser
skal gribes an på en ny måde, støtten og kvaliteten i de etablerede tilbud er
utilstrækkelig, kommunerne skal have et entydigt ansvar, og der skal være en enstrenget
finansieringsstruktur.
Når vi så sætter spot på L87 og ser den i sammenhæng med teksten i
regeringsgrundlaget, næres tvivlen, om formålet i virkeligheden er en stille afvikling af
produktionsskolerne.
For vores unge, for familierne og for kommunerne ærgrer vi os, og vi er dybt bekymrede
over udsigten til at tabe alt det på gulvet, som vi har arbejdet målrettet for i 6 år.
Er en kraftig udtynding eller lige frem afvikling af produktionsskolerne virkelig
meningen?
Vi spørger, men forventer ikke noget svar KUN en grundig eftertanke inden I stemmer ja
til L87.
Faktaboks:
Østfyns Produktionsskole - deltagergodtgørelse.
Satser før og efter evt. vedtagelse af L87
Sats måned
Nu
2.990
3.856
7.154
Sats måned
Efter L87
1.516
1.516
5.416
Brutto
Kontanthj
reduktion akt. parat
50%
0
60%
3.411
25%
7.069
SU
Udg.
Udg.
højeste kost transport
0
500
353
2.561 500
353
5.941 500
353
Rest
netto
663
663
4.563
Hjem <18
Hjem>18
Ude>18
KHJ