Beskæftigelsesudvalget 2016-17
L 86
Offentligt
1700378_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesudvalget
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
9. december 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 6. december 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 1 (L 86 – bilag 5), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
J.nr.2016-8341
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 5. december 2016 fra Rejsearbejde-
re.dk, jf. L 86 - bilag 5.”
Svar:
Det fremgår af henvendelsen fra Rejsearbejdere.dk af 6. december 2016, at for-
eningen ikke finder, at der skal ske en harmonisering af retten til optjening af ferie-
penge ved udbetaling af sygedagpenge.
Rejsearbejdere.dk fremfører det argument, at medlemmer af en a-kasse med deres
medlemskontingent delvis bidrager til udgifter forbundet med udbetaling af ferie-
dagpenge.
Jeg kan oplyse, at jeg er uenig med Rejsearbejdere.dk, og at jeg finder det helt ri-
meligt at harmonisere reglerne for hhv. forsikrede og ikke-forsikrede sygedagpen-
gemodtagere, for så vidt angår optjening af feriedagpenge.
I dag er det sådan, at sygedagpengemodtagere, der er medlem af en a-kasse, optje-
ner ret til feriedagpenge, mens sygedagpengemodtagere, der ikke er medlem af en
a-kasse, ikke optjener feriedagpenge. Det gælder uanset, at medlemskontingentet
for medlemmer af en a-kasse ikke medfinansierer sygedagpengeudgiften, og det er
ikke nødvendigvis rimeligt.
Rejsearbejdere.dk bemærker herefter, at det i øvrigt burde være lovpligtigt at betale
til en a-kasse i Danmark.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at den danske arbejdsløshedsforsikring, der base-
rer sig på frivilligt medlemskab, er mere end 100 år gammel. Det vil være en mar-
kant ændring af den danske model at indføre obligatoriske a-kasser, og jeg har in-
gen planer om at ændre den nuværende forsikringsordning.
Rejsearbejderne spørger i den forbindelse, hvor stor en besparelse på statens finan-
ser det vil indebære, såfremt alle beskæftigede indbetaler til en a-kasse. Jeg kan i
den forbindelse henlede opmærksomheden på Dagpengekommissionens offentlig-
gjorte arbejdspapir ’Frivillig eller obligatorisk forsikring mod ledighed’, hvoraf
følgende fremgår:
L 86 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 5/12-16 fra Rejsearbejdere.dk, til beskæftigelsesministeren
”Et
af de ofte fremførte argumenter for at indføre en obligatorisk ordning er, at det
kan medvirke til en mere stabil finansiering af dagpengeudgifterne.
Det er dog ikke entydigt, at en obligatorisk ordning vil bidrage til en højere selvfi-
nansieringsgrad. Det skyldes, at et øget medlemstal og en højere indtægt som følge
af flere medlemsbidrag også vil indebære, at flere vil blive berettiget til at modtage
dagpenge.
I dag er der en gruppe ledige, som har fravalgt forsikring, men som i princippet
opfylder beskæftigelseskravet til dagpengeret. De modtager i dag enten kontant-
hjælp, som i udgangspunktet er lavere end dagpengesatsen, eller overgår til selv-
forsørgelse, hvormed de ikke modtager offentlig ydelse. I et obligatorisk system vil
de i stedet være berettiget til dagpenge.
Udviklingen i selvfinansieringsgraden vil derfor i høj grad afhænge af, hvilke
grupper af ikke-forsikrede, der opfylder beskæftigelseskravet. Hvis det alene er
personer med lav ledighedsrisiko, der ikke er forsikrede i dag, vil en obligatorisk
ordning indebære et offentligt provenu ved uændret adfærd. Det samme vil gælde,
hvis det er personer, der har en høj ledighedsrisiko, men som ikke opfylder beskæf-
tigelseskravet. Det vil dog have visse fordelingsmæssige konsekvenser.”
Rejsearbejderne spørger herefter, hvor meget skal der indbetales af lønnen til en a-
kasse i Norge og Tyskland.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Dagpengekommissionen i et vist omfang har
kortlagt reglerne for arbejdsløshedsforsikring i andre lande, herunder i Norge og
Tyskland hvor arbejdsløshedsforsikring er obligatorisk for lønmodtagere.
Ifølge Dagpengekommissionen er arbejdsløshedsforsikringen i Norge finansieret
via en arbejdsgiverafgift på mellem 0 og 14,1 pct. af lønnen og en social afgift
(trygdeavgift) på 7,8 pct. af lønnen.
Ifølge Dagpengekommissionen er arbejdsløshedsforsikringen i Tyskland finansie-
ret via et lønmodtager- og arbejdsgiverbidrag på 3 pct. af lønnen, fordelt med 1,5
pct. fra lønmodtagerne og 1,5 pct. fra arbejdsgiverne. Bidragets størrelse er be-
grænset til et maksimumbeløb pr. år, og staten finansierer eventuelle underskud
gennem statslån.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2