Beskæftigelsesudvalget 2016-17
L 86 Bilag 3
Offentligt
1694303_0001.png
NOTAT
28. november 2016
Resumé og kommentarer til høringssvar vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløsheds-
forsikring m.v., (optjening af ret til feriedagpenge for
perioder med sygedagpenge ophæves) – L 86
J.nr. 2016-7775
Arbejdsmarkedsydelser
HAHN m.fl.
1. Indledning
Lovforslaget blev sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen den 18. no-
vember 2016 med høringsfrist til den 25. november 2016.
Der er modtaget høringssvar fra: Ankestyrelsen, Datatilsynet, Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening (FA), Kristelig Fagbevægelse, Lederne, LO, FTF, Akademiker-
ne (AC), AK-Samvirke.
Der er ikke modtaget høringssvar fra ASE, DA, KL, Kristelig Arbejdsgiverfor-
ening og Rigsrevisionen.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Nedenfor gennemgås de indkomne høringssvar med Beskæftigelsesministeriets
kommentar hertil.
Ankestyrelsen, Datatilsynet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) og Leder-
ne har ikke haft bemærkninger til udkastet til lovforslag.
2. Optjening af ret til feriedagpenge for perioder med sygedagpenge ophæ-
ves
LO, FTF, Akademikerne, Ak-Samvirke og KRIFA er imod forslaget, som fratager
forsikrede sygedagpengemodtagere retten til at optjene feriedagpenge.
LO, FTF, Akademikerne og Ak-Samvirke mener ikke, at det er hensigtsmæssigt at
ligestille modtagere af sygedagpenge, der er medlemmer af en a-kasse, med mod-
tagere af sygedagpenge, der ikke er medlemmer af en a-kasse. En del af modtager-
ne af sygedagpenge er jo berettiget til sygedagpengene, netop fordi de er medlem
af en a-kasse og har opnået dagpengeret.
LO, FTF, Akademikerne og Ak-Samvirke bemærker, at sygemeldte medlemmer af
en a-kasse optjener ret til feriedagpenge som en del af den forsikringsordning, de
betaler til, hvilket i sig selv berettiger til, at optjeningsreglerne er forskellige for
henholdsvis sygemeldte medlemmer og ikke-medlemmer.
KRIFA bemærker endvidere, at der i bemærkningerne til lovforslaget argumenteres
med, at regeringen ikke finder det hensigtsmæssigt, at der for sygedagpengemodta-
L 86 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelseministeren
1694303_0002.png
gere er forskel i retten til at kunne opnå ret til feriedagpenge under afholdelse af
ferie efter en sygdomsperiode, afhængigt af om den pågældende har været medlem
af en a-kasse eller ej.
KRIFA mener ikke, at dette er et holdbart argument. A-kassemedlemmer har jo
netop valgt selv at betale til en forsikringsordning, og det er derfor naturligt, at de
er bedre stillet, end sygedagpengemodtagere, som har valgt ikke at betale til en
forsikringsordning.
LO, FTF, Akademikerne og Ak-Samvirke ser forslaget som endnu en forringelse af
forsikringssystemet, som ikke bare går ud over sygemeldte medlemmer, men po-
tentielt os alle sammen. Her er forringelsen bare italesat som en ”harmonisering”.
LO, FTF, Akademikerne og Ak-Samvirke vil advare imod fortsat at nedskære eller
helt fjerne ydelser én for én – det kan mindske interessen for at være med i et kol-
lektivt og solidarisk system. Forslaget er dermed endnu et tiltag, som gør mindre
attraktivt at være en del af dagpengesystemet – og dermed et anslag mod flexcuri-
ty-modellen.
Kommentar:
Med Aftale om finansloven for 2017 blev den daværende regering (Venstre) og
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti enige om at
afskaffe muligheden for, at medlemmer af en arbejdsløshedskasse optjener ret til
feriedagpenge for de perioder, hvor de har modtaget sygedagpenge, hvis de på-
gældende ikke har optjent ret til ferie med feriegodtgørelse eller løn for perioden.
Efter gældende regler optjener sygedagpengemodtagere kun ret til feriedagpenge,
hvis de er medlem af en a-kasse. Sygedagpengemodtagere, der ikke er medlem af
en a-kasse, optjener således ikke ret til feriedagpenge.
Der bliver således i dag gjort forskel på sygedagpengemodtagere, hvad angår ret-
ten til optjening af feriedagpenge alt efter, om den pågældende er medlem af en a-
kasse eller ej.
Denne forskel ønsker regeringen at gøre op med.
KRIFA mener desuden, at en afskaffelse af optjening af ret til feriedagpenge for
perioder med sygedagpenge vil få indgribende konsekvenser for personer, der er
sygemeldte i en længere periode. Er man fx sygemeldt i 1 år, vil man slet ikke have
en ydelse at holde ferie for i hele det næste ferieår. Når man tager i betragtning, at
en stor del af de langvarige sygemeldinger skyldes stress og depression, vil det
ramme disse mennesker meget hårdt, at de ikke har økonomisk mulighed for at
holde ferie, når de endelig får det bedre psykisk og vender tilbage til arbejdsmarke-
det.
Kommentar:
Med lovforslaget sikres det, at forsikrede sygedagpengemodtagere ikke kan optjene
feriedagpenge i et sygedagpengeforløb.
2
L 86 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelseministeren
1694303_0003.png
Forslaget vil betyde, at alle forsikrede sygedagpengemodtagere ikke længere vil
optjene feriedagpenge, og i sagens natur heller ikke efter raskmelding vil kunne
afholde ferie med feriedagpenge optjent i et sygedagpengeforløb. I den forstand
berøres alle forsikrede sygedagpengemodtagere på samme vis.
Det ligger i sagens natur, at besparelsen på feriedagpenge vil være størst for per-
soner, der har haft længerevarende sygedagpengeforløb og dermed optjent en til-
svarende længere ret til feriedagpenge.
Det skal i øvrigt bemærkes, at man skal være rask for at afholde ferie. Sygemeldte
bliver således ikke berørt under sygdom, men kan blive berørt på et efterfølgende
tidspunkt, når de er blevet raske og ønsker at holde ferie.
Det bemærkes, at det på grundlag af beskæftigelse fortsat er muligt, at optjene ret
til ferie med løn eller ret til udbetaling af feriegodtgørelse. Det bemærkes endvide-
re, at et medlem, der har haft arbejde og har optjent feriegodtgørelse, og som her-
efter bliver syg i 1 år, vil kunne ”gemme” feriegodtgørelsen til et efterfølgende
ferieår, hvis vedkommende har været forhindret i at holde ferie på grund af syg-
dom.
LO, FTF, Akademikerne og Ak-Samvirke bemærker, at lovforslaget kønsmæssigt
rammer skævt. Beskæftigelsesministeriets tal viser, at 59 pct. af de ramte er kvin-
der. Og 47,9 pct. af alle ramte har et eller flere børn. Altså rammes der kønsmæs-
sigt skævt, og børnefamilier får væsentligt forringede muligheder for at holde ferie
sammen.
Kommentar:
Det er korrekt, at der vil være flere kvinder end mænd, der vil blive berørt at lov-
forslaget. Dette skyldes, at der er flere kvinder end mænd, der modtager sygedag-
penge, jf. ligestillingsvurdering af lovforslag L 86.
LO, FTF, Akademikerne og Ak-Samvirke bemærker, at der er en fejl i bemærknin-
gerne til lovforslaget. I lovbemærkningerne anføres under gældende ret, at: ”Udbe-
taling af feriedagpenge forudsætter, at personen på ferietidspunktet er i et arbejds-
forhold som lønmodtager
eller
er berettiget til arbejdsløshedsdagpenge.”
LO, FTF, Akademikerne og Ak-Samvirke fremfører, at dette ikke er korrekt, da
retten til feriedagpenge bl.a. er betinget af, at medlemmet på ferietidspunktet
”ville have dagpengeret i tilfælde af ledighed”.
Kommentar:
Det er rigtigt, at lovbemærkningerne ikke er affattet i fuld overensstemmelse med
ordlyden af denne del af § 75 h, stk. 3. Det er ikke muligt at fremsætte ændringsfor-
slag til bemærkningerne til et lovforslag. Det skal derfor præciseres, at det ved
formuleringen af lovforslagets almindelige bemærkninger på ingen måde har været
tilsigtet, at formuleringen skulle have en anden betydning, end den, der fremgår af
lovteksten.
3