Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 78
Offentligt
1693830_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 29. november 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 5 til L78 Forslag til lov om ændring af lov
om kystbeskyttelse (Forenkling af kommunernes sagsbehandling mv.) stillet den 22. november 2016 af
Pia Adelsteen (DF).
Spørgsmål nr. 5
Har ministeren eksempler på, at borgere, der har risiko for at miste deres ejendom til havet, ikke har
tilkendegivet interesse, således at kommunerne har været tilbageholdende med at benytte sig af
muligheden for at rejse kapitel 1a sager?
Svar
Hverken gældende lov om kystbeskyttelse eller lovforslaget indeholder krav om, at kommunerne
igangsætter kapitel 1a-sager, hvis grundejere ikke selv viser interesse for eller tager initiativ til at
beskytte deres ejendom mod havet. Hvis kommunerne modtager en skriftlig anmodning fra flere, ofte
uenige grundejere, har kommunen dog pligt til at indlede en procedure efter kystbeskyttelseslovens
kapitel 1a. Herefter kan kommunen træffe beslutning om at fremme eller stoppe projektet.
Jeg har bedt Kystdirektoratet om konkrete eksempler, hvor uenighed om projektets gennemførelse,
konkrete udformning eller finansiering har ført til, at et projekt er blevet opgivet, selv om der har været
et behov for kystbeskyttelse.
Kystdirektoratet kan nævne følgende eksempler:
”Flere grundejere i Hjørring Kommune har risiko for at miste deres ejendom til havet på grund af
kysterosion. Hjørring Kommune har tidligere kørt en sag efter kystbeskyttelseslovens kapitel 1a på en
strækning syd for Lønstrup, Mårup Strand. Kommunen oplevede i processen stor uenighed blandt de
involverede grundejere. Uenigheden drejede sig både om ønsket om at foretage kystbeskyttelse og om
økonomien i det foreslåede projekt. Modstanden kom både fra grundejere i første række, der var i
umiddelbar fare for at miste deres ejendom og fra ejere af ejendomme lidt længere fra kysten.
Projektet blev derfor opgivet i 2010 efter kommunens indledende afgørelse om at fremme sagen, uden
at der var ansøgt om tilladelse til etablering af kystbeskyttelse hos Kystdirektoratet.
På andre strækninger i Hjørring Kommune, f.eks. Nr. Lyngby, er grundejerne på nuværende tidspunkt
ikke gået sammen om at etablere en helhedsløsning. Kommunen har videre ikke taget initiativ til at
rejse en kapitel 1a-sag. I stedet bliver husene påbudt nedtaget af kommunen med henvisning til
byggeloven i takt med, at kysten rykker tilbage.
Der er også eksempler på oversvømmelsesbeskyttelse, hvor projektet måtte opgives. Langeland
Kommune igangsatte en kapitel 1a-sag i 2010. I april 2015 traf kommunen afgørelse om ikke at arbejde
videre med projektet, da der var uenighed blandt grundejerne. På nuværende tidspunkt har en mindre
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
L 78 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om eksempler på, at borgere, der har risiko for at miste deres ejendom til havet, ikke har tilkendegivet interesse, således at kommunerne har været tilbageholdende med at benytte sig af muligheden for at rejse kapitel 1a sager, til miljø- og fødevareministeren
gruppe enige grundejere et ønske om at søge om en højvandsbeskyttelse efter kystbeskyttelsesloven §
16 på en kortere strækning, dvs. uden kapitel 1a-proces, da de frygter, at en ny oversvømmelse rammer
før en kapitel 1a bliver gennemført.”
Kommunerne har i forbindelse med Kystanalysen generelt peget på uenighed blandt grundejere, ofte
om bidragsfordeling, lang og tung proces samt klageadgang og sagsbehandlingstider som årsager til, at
de er tilbageholdende med at benytte muligheden for at rejse kap. 1a-sager. Og det er sager som den
aktuelle kap 1a-sag ved Roskilde Fjord, der nu ligger i klagesystemet, som kan afholde kommunerne
fra at engagere sig i lignende sager. Det illustrerer netop også behovet for lovændringen, hvor
hovedformålet med lovforslaget jo er at sikre en styrket sagsproces for kommunale
kystbeskyttelsesprojekter i fremtiden.
Esben Lunde Larsen
/
Hans Erik Cutoi-Toft
2