Grønlandsudvalget 2016-17
L 72
Offentligt
1702181_0001.png
Civilafdelingen
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
13. december 2016
Kontor:
Nordatlantenheden
Sagsbeh: Morten Søndergård Peder-
sen
Sagsnr.: 2016-0037-0169
Dok.:
2159633
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejelov for Grønland og kriminallov for Grønland (L 72),
som Folketingets Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 9.
december 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Aagaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 72 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvilket omfang, man vil indarbejde Inatsisartuts Lovudvalgs ændringsforslag til lovforslaget, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Grønlandsudvalg vedrørende forslag
til lov om ændring af retsplejelov for Grønland og kriminallov for
Grønland. (L 72):
”Hvilken dialog foregår der mellem regeringen og selvstyret
om de elementer i lovforslaget, som Inatsisartut og selvstyret
er betænkelige ved og hvordan vil denne bekymring blive
imødekommet, så selvstyret kan være helt tilfredse med lov-
givningen?”
Svar:
Grønlands Selvstyre har den 18. november 2016 afgivet en udtalelse om
lovforslaget, som er oversendt til Folketingets Grønlandsudvalg den 25.
november 2016.
Af udtalelsen fremgår det, at et enigt Inatsisartut har tilsluttet sig lovfor-
slaget, idet justitsministeren dog anmodes om at overveje, hvorvidt de be-
mærkninger, Inatsisartuts Lovudvalg har fremsat i sin betænkning, giver
anledning til ændringer eller tiltag i øvrigt.
1.
For så vidt angår den del af lovforslaget, der vedrører telefonforkyndel-
se, foreslår Lovudvalget ingen ændringer.
2.
For så vidt angår den del af lovforslaget, der vedrører magtanvendelse i
de grønlandske anstalter, bemærker Lovudvalget bl.a., at de anbefalinger,
som Institut for Menneskerettigheder har givet vedrørende brugen af pe-
berspray, bør indarbejdes enten i lovforslaget eller i magtanvendelsesbe-
kendtgørelsen. Lovudvalget bemærker endvidere, at anvendelse af peber-
spray som magtmiddel i de grønlandske anstalter bør ske ansvarligt og
med behørig tilbageholdenhed. Endelig opfordrer Lovudvalget til, at det
sikres, at anstaltspersonalet er uddannet i brugen af peberspray, og man
understreger vigtigheden af, at indsatte, som udsættes for peberspray, in-
formeres om muligheden for at blive tilset af en læge.
Det fremgår i øvrigt af udtalelsen fra Grønlands Selvstyre, at Naalak-
kersuisut er skeptisk i forhold til anvendelsen af peberspray i de grønland-
ske anstalter, idet man finder, at anvendelsen af peberspray er en alvorlig
form for magtmiddel, og at man er bekymret for, hvilken betydning indfø-
relsen af peberspray vil få for den grønlandske anstaltstradition. Naalak-
kersuisut bemærker endvidere, at det er afgørende, at anstaltsbetjentene
2
L 72 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvilket omfang, man vil indarbejde Inatsisartuts Lovudvalgs ændringsforslag til lovforslaget, til justitsministeren
uddannes i anvendelse af peberspray, og at de fysiske rammer i anstalterne
tillader en forsvarlig anvendelse af peberspray.
Justitsministeriet kan i den anledning oplyse, at det forudsættes i lovfor-
slaget, at Kriminalforsorgen i Grønland fastsætter nærmere regler om an-
vendelsen af peberspray i magtanvendelsesbekendtgørelsen. Det fremgår
endvidere, at der i den forbindelse bl.a. bør fastsættes regler om, at der –
før pebersprayen tages i brug mod en person – skal ske orientering om, at
institutionen har til hensigt at bruge peberspray, og regler om, hvornår og
af hvem peberspray kan bæres. Endelig fremgår det, at brug af peberspray
vil skulle ske i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet og
skånsomhedsprincippet, og at der efter brug af peberspray skal gennemfø-
res lægetilsyn. Der henvises til pkt. 3.2.2 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
Justitsministeriet forudsætter i øvrigt, at Kriminalforsorgen i Grønland i
nødvendigt omfang instruerer de ansatte i reglerne om og anvendelsen af
peberspray.
Det er på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at der med lovforsla-
get og de regler, der vil blive fastsat i magtanvendelsesbekendtgørelsen,
tilvejebringes et tilstrækkeligt grundlag for, at brugen af peberspray i de
grønlandske anstalter sker forsvarligt og skånsomt.
3.
For så vidt angår den del af lovforslaget, der vedrører tilhold, opholds-
forbud og bortvisning, har Lovudvalget en række bemærkninger til den
kongelige anordning, der skal sætte lov om tilhold, opholdsforbud og bort-
visning i kraft for Grønland. Der er ikke bemærkninger til udkastet til lov-
forslag.
Justitsministeriet skal hertil bemærke, at lovforslaget alene har til formål at
gennemføre visse ændringer af den grønlandske kriminallov og den grøn-
landske retsplejelov som konsekvens af den samtidige ikraftsættelse for
Grønland ved kongelig anordning af lov om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning. De bemærkninger, der relaterer sig til den konkrete udform-
ning af udkastet til kongelig anordning, er således ikke relevante i forhold
til lovforslaget.
4.
Det er på baggrund af ovenstående Justitsministeriets forventning, at
Grønlands Selvstyres bemærkninger til lovforslaget er imødekommet.
3
L 72 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvilket omfang, man vil indarbejde Inatsisartuts Lovudvalgs ændringsforslag til lovforslaget, til justitsministeren
Det bemærkes, at Justitsministeriet til Grønlands Selvstyre har fremsendt
kopi til orientering af brev af 25. november 2016 til Folketingets Grøn-
landsudvalg.
Justitsministeriet står naturligvis til rådighed, hvis Grønlands Selvstyre
ønsker at adressere de anførte eller yderligere spørgsmål i forhold til lov-
forslaget.
4