Retsudvalget 2016-17
L 71
Offentligt
1695616_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. december 2016
Sikkerhedskontoret
Christian Fuglsang
2016-0037-0165
2141685
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (Ændring af PET’s
opgaver i forhold til den alvorligste organiserede kriminalitet og PET’s
forpligtelse til sletning af oplysninger) (L 71), som Folketingets Retsud-
valg har stillet til justitsministeren den 21. november 2016. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Jacob Christian Gaardhøje
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 71 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvor mange ressourcer der vil være tale om, hvis den nuværende lovgivning skal overholdes, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (Ændring
af PET’s opgaver i forhold til den alvorligste organiserede kriminali-
tet og PET’s forpligtelse til sletning af oplysninger) (L 71):
”Ministeren bedes redegøre for, hvor mange ressourcer der vil
være tale om, hvis den nuværende lovgivning skal overhol-
des?”
Svar:
1.
Som det fremgår af lovforslagets punkt 3.3.1 finder Justitsministeriet, at
en forpligtelse til løbende gennemgang af alle sager og dokumenter mv.,
som den Tilsynet med Efterretningstjenesterne har efterspurgt, må antages
at være overordentligt ressourcekrævende for Politiets Efterretningstjene-
ste (PET). En sådan pligt for PET ville således indebære, at tjenesten – ud
over at påse overholdelsen af relevante slettefrister – med jævne mellem-
rum skulle gennemgå tjenestens arkiver, journalsystemer, databaser og
øvrige IT-systemer mv. med det formål at vurdere, om PET fortsat har
brug for at bevare alle de sager og dokumenter mv., som opbevares. Det
ville bl.a. indebære, at de operative medarbejdere, der har det nærmere
kendskab til de konkrete operationer, som materialet vedrører, ville skulle
bruge betydelige mængder tid på at gennemlæse materiale og sammenstille
det med materiale fra andre operationer – tid som ville gå fra det operative
arbejde. Som det endvidere fremgår af lovforslagets punkt 3.3.2, vil slet-
ning på oplysningsniveau herudover i sig selv indebære en række væsent-
lige og praktiske udfordringer for PET.
En præcis vurdering af ressourceforbruget for PET forudsætter bl.a. en
nærmere stillingtagen til, hvor ofte PET skulle være forpligtet til at gen-
nemgå hver enkelt sag og dokument mv. Tilsynet med Efterretningstjene-
sterne har ikke anført, hvor ofte PET efter tilsynets opfattelse er forpligtet
til at foretage en sådan løbende gennemgang af alle tjenestens sager og
dokumenter mv.
2.
PET har imidlertid oplyst, at det er tjenestens vurdering, at det vil kræve
op mod 100 årsværk, hvis PET bare én gang årligt skulle gennemgå samt-
lige tjenestens oplysninger. Merudgiften til ansættelse af 100 nye medar-
bejdere ville udgøre ca. 75 mio. kr. årligt.
Vurderingen af, om en konkret oplysning fortsat er nødvendig for vareta-
gelsen af PET’s opgaver eller ej, forudsætter imidlertid som nævnt dels
2
L 71 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvor mange ressourcer der vil være tale om, hvis den nuværende lovgivning skal overholdes, til justitsministeren
efterretningsmæssige specialkompetencer, dels et fuldt opdateret indblik i
den konkrete operation, som kun den enkelte operative medarbejder kan
besidde. Selvom der måtte blive tilført betydelige ekstra ressourcer til
PET, ville det derfor i praksis være tæt på umuligt at rekruttere det nød-
vendige antal nye medarbejdere, som kan vurdere, om en oplysning kan
slettes eller ej.
3.
Det bemærkes, at der herudover ville komme udgifter til udvikling af en
ny IT-platform. PET har herom oplyst, at der ville være behov for ikke
ubetydelige investeringer til anskaffelse, drift og vedligeholdelse af nye
IT-løsninger, der ville være en forudsætning for at kunne foretage sletning
på oplysningsniveau. For visse systemer vil sådanne løsninger desuden
ikke være tilgængelige, hvorfor sletning ville skulle ske manuelt. Der hen-
vises i den forbindelse til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1 ved-
rørende forslag til lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste
(PET) (Ændring af PET’s opgaver i forhold til den alvorligste organiserede
kriminalitet og PET’s forpligtelse til sletning af oplysninger) (L 71).
3