Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 7
Offentligt
1693721_0001.png
Børne- og Socialministeriet
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 25. november 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 13 (L 7) til børne- og socialministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra udvalget.
Sagsnr.
2016 - 2480
Doknr.
426556
Dato
29-11-2016
Spørgsmål nr. 13:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25/11-16 fra S. Aagesen, jf. L
7 - bilag 10.”
Svar:
Jeg kan oplyse, at det internationale samarbejde om underholdsbidrag bl.a. bygger på
princippet om, at en bidragsmodtager kan søge om fastsættelse af bidrag i det land,
hvor vedkommende bor. Efter Haagerkonventionerne kan en afgørelse, som er truffet i
bidragsmodtagerens bopælsland, således inddrives i andre lande i konventionssam-
arbejdet.
Dette betyder bl.a., at en bidragsmodtager, der bor i Danmark, kan få sin sag om fast-
sættelse af bidrag behandlet her, selvom bidragsbetaleren bor i et andet land.
Samtidig kan en bidragsbetaler efter de nugældende regler blive inddraget i en bi-
dragssag, der behandles i et andet land. Bidragsbetaleren må søge at varetage sine
interesser under den sag, herunder søge afklaring af de faktiske oplysninger om bi-
dragsmodtagerens forhold, som fremlægges i sagen. Hvis bidragsbetaleren er uenig i
den afgørelse, der træffes, må bidragsbetaleren udnytte appelmulighederne i det på-
gældende land.
Mulighederne for at nægte at inddrive en udenlandsk afgørelse har til formål at sikre,
at bidragsbetaleren er blevet inddraget i sagen i udlandet, samt at sikre at den uden-
landske afgørelse i øvrigt ikke strider mod grundlæggende retsprincipper i inddrivel-
seslandet.
Det er således ikke meningen med mulighederne for at nægte at inddrive udenlandske
afgørelser, at myndighederne i inddrivelseslandet skal efterprøve den udenlandske
afgørelse. Efterprøvelse af en afgørelse skal ske i det land, hvor afgørelsen er truffet.
Jeg skal oplyse, at ministeriet er opmærksomt på, at man på diverse hjemmesider kan
finde overordnede oplysninger om børnebidragssatserne i andre lande. En undersø-
gelse af børnebidragsstrukturen i andre lande bør dog efter min opfattelse indebære
en anderledes grundig tilgang. Om dette kan jeg herudover navnlig henvise til besva-
relse af spørgsmål nr. 10.
Med hensyn til internationale børnebortførelser kan jeg oplyse, at det overvejes, om
Danmark skal etablere samarbejde med flere lande med henblik på at øge mulighe-
derne for at få tilbagegivet børn, der bortføres fra Danmark til udlandet.
Jeg kan endelig oplyse, at der i forbindelse med lovens vedtagelse vil blive udarbejdet
administrative forskrifter, hvoraf det bl.a. vil fremgå, at det skal indgå ved vurderingen
L 7 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om at kommentere henvendelsen af 25/11-16 fra S. Aagesen, til social- og indenrigsministeren
af, om en udenlandsk afgørelse kan anerkendes, om der er fastsat et bidrag, som
svarer til en betydelig del af bidragsbetalerens indkomst.
Der henvises i øvrigt generelt til besvarelserne af spørgsmål nr. 7, 9, 10, 11 og 12.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2