Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
L 69 Bilag 57
Offentligt
1703143_0001.png
Til lovforslag nr.
L 69
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Uddannelses- og Forskningsudvalget den 14. december 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om adgangsregulering ved videregående
uddannelser
(Begrænsning af dobbeltuddannelse)
[af uddannelses- og forskningsministeren (Ulla Tørnæs)]
1 Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Alternati-
vets, Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis medlem-
mer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2, En-
hedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 3.
2. Udtalelse fra uddannelses- og forskningsministeren
Uddannelses- og forskningsministeren har over for ud-
valget oplyst følgende:
»Bemyndigelsen i lovforslaget påtænkes desuden an-
vendt til en midlertidig dispensationsmulighed for personer,
der tidligere har gennemført en bachelor- og kandidatuddan-
nelse, og herefter er blevet optaget på en ny bacheloruddan-
nelse.
Denne persongruppe gives dispensation fra begrænsnin-
gen af dobbeltuddannelse med henblik på at kunne fortsætte
på den kandidatuddannelse, der er den naturlige overbyg-
ning på den bacheloruddannelse, de allerede er optaget på.
Dispensationsmuligheden vil blive tidsbegrænset, således
at den gælder til og med sommeroptaget til kandidatuddan-
nelserne i 2019.
Lovforslaget skønnes at bidrage med et provenu på ca:
– 91 mio. kr. i 2017
– 239 mio. kr. i 2018
– 371 mio. kr. i 2019
– 422 mio. kr. årligt, når initiativet er fuldt indfaset fra
2020 og frem.
Flere har efterspurgt muligheden for at kunne tage en
ekstra videregående uddannelse for egen regning. Aftalepar-
tierne er positivt indstillet over for at se på fordele og ulem-
per ved at give personer, der allerede har en videregående
uddannelse, mulighed for at tage en ekstra heltidsuddannelse
(på samme eller lavere niveau) med egenbetaling, hvis der
er ledige pladser.
Til udvalgets orientering vedlægges endvidere notater
om:
A) Baggrund om begrænsning af dobbeltuddannelse og
undtagelser
B) Videreuddannelsesmuligheder på videregående niveau
C) Deltidsuddannelse og åben uddannelse.«
Notat B om Videreuddannelsesmuligheder på videregå-
ende niveau er optrykt som bilag 3 til betænkningen.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. november 2016 og var
til 1. behandling den 24. november 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelses- og
Forskningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og uddannelses- og forskningsministeren
sendte den 1. september 2016 dette udkast til udvalget, jf.
UFU alm. del – bilag 199 (folketingsåret 2015-16). Den 9.
november 2016 sendte uddannelses- og forskningsministe-
ren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Poul Bayer, Snekkersten,
Tine Elbek Bregninge, København N,
Ole Brinth,
Julie Lønsmann Christensen,
AX019468
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0002.png
2
Nicolai Christensen, Odense S,
Sidse Christensen,
Taus Christiansen, København Ø,
Crowdinvest ApS v/ Søren Stenderup,
Karen Elverskov, København N,
Rebecca Eriksen, Gadstrup,
Elisabeth Hartman Evald, København NV,
Poul Fanøe, Herlev,
Jacob Fogemann,
Otto Fogemann, København S,
Cecilie Foo, København V,
Caroline Bayer Frøhling, Frederiksberg
Julie Aasland Hansen, Aarhus C,
Mads Hansen, København N,
Marie Louise Lund Jensen, København V,
Christina Munch Jensen, Aarhus N,
Pernille Juul Jørgensen,
Frederik Juul, København Ø,
Sofie Korsgaard, København K,
Signe Larsen og Katrine Petersen, København S,
Stine Holm Lassen, Aalborg,
Amanda Koch-Nielsen, Frederiksberg,
Danny Kreutzfeldt, Aarhus C,
Sofie Korsgaard, København K,
Anders Elkjær Lund, København SV,
Jesper Albrecht Madsen, Odense C,
Mathias, Kastrup,
Katrine Lerche Daa Natorp, København N,
Julie Amalie Nielsen,
Simone Panton, Frederiksberg,
Julie Højris Petersen, København S,
Marko Pogacar, Hvidovre,
Amalie Noer Rasmussen, København K,
Anne Kristine Rasmussen, København,
Martin Bo Rasmussen, København K,
Benedicte Smith-Sivertsen, København S,
Melodi Soltani, København NV,
Joanna Bjerg Stenderup,
Ekatarina Stryhn, Korsør,
Malika Dam Temiz, København N,
Seline Dam Temiz,
Emilie Østbjerg, København S,
Helle Østergaard, Aarhus V og
Susanne Øyås, København N.
Uddannelses- og forskningsministeren har over for ud-
valget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 75 spørgsmål til uddannelses- og
forskningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret bortset fra spørgsmål 73 og 75, som udvalget for-
venter besvaret inden 3. behandling. Spørgsmål 34-36 og
uddannelses- og forskningsministerens svar herpå er optrykt
som bilag 2 til betænkningen.
4. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse uændret.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis og Venstres med-
lemmer af udvalget bemærker, at der i Danmark er fri og li-
ge adgang til uddannelse. Sådan skal det fortsat være. Alle,
der har evnerne og lysten, skal kunne få en skattebetalt vide-
regående uddannelse. Der ændres ikke på mulighederne for
at kunne videreuddanne sig til et højere niveau. Det gælder
også de mange muligheder i efter- og videreuddannelsessy-
stemet, herunder adgang til åben uddannelse og merituddan-
nelser, der ikke ændres ved. Samtidig vil Uddannelses- og
Forskningsministeriet tage initiativ til at drøfte med uddan-
nelsesinstitutionerne, om der kan skabes endnu flere fagligt
relevante overgange fra bachelor- og professionsbachelorud-
dannelser til kandidatuddannelser.
Flere end 2.200 personer begyndte i 2014 en ekstra ny or-
dinær skattebetalt videregående uddannelse på samme eller
lavere niveau. Det er aftalepartiernes opfattelse, at det ikke
er den bedste måde at bruge skatteydernes penge på. Lovfor-
slaget om begrænsning af dobbeltuddannelse er en politisk
prioritering, der gør det muligt at finansiere et tryggere dag-
pengesystem med mulighed for fleksibel genoptjening af
ekstra dagpengeret, som DF, S og V vedtog i maj 2016. Det
betyder, at ca. 2.000 mennesker om året ikke falder ud af
dagpengesystemet. Derudover bidrager lovforslaget med va-
rig økonomi til mere kvalitet i uddannelserne med bl.a en
kvalitetspulje og en styrket sprogindsats. Endelig er der af-
sat midler til at forbedre uddannelsesvejene, hvis der er
blindgyder.
Det er vigtigt at understrege, at der fortsat vil være mu-
lighed for at tage en ekstra videregående uddannelse med
fuld statsfinansiering i tilfælde, hvor man af helbredsmæssi-
ge årsager ikke længere kan bruge den uddannelse, man har.
Det samme gælder, hvis man ikke har kunnet bruge sin ud-
dannelse på arbejdsmarkedet de seneste 5 år, eller hvis man
ønsker at tage en uddannelse inden for et område, hvor der
er meget lav ledighed for nyuddannede og et særligt behov
på arbejdsmarkedet. Her er listen over uddannelser nu udvi-
det, så den også omfatter datalogimatematik og astronomi.
Derudover er det aftalt, at personer, der allerede har en kan-
didatuddannelse, men som er i gang med en ny bachelorud-
dannelse, kan fortsætte på den tilhørende kandidatuddannel-
se, selv om der også her vil være tale om dobbeltuddannelse.
Aftalepartierne har stor forståelse for, at lovforslaget alli-
gevel vil berøre mange, som har haft et ønske om at tage en
ekstra uddannelse på samme eller lavere niveau. Nogen vil
fremover blive nødt til at ændre planer. De skal have god
vejledning fra uddannelsesinstitutionerne, og de skal grun-
digt oplyses om de mange uddannelsesmuligheder, der fort-
sat er.
Flere har også efterspurgt muligheden for at kunne tage
en ekstra videregående uddannelse for egen regning. Aftale-
partierne er positivt indstillet over for at se på fordele og
ulemper ved at give personer, der allerede har en videregå-
ende uddannelse, mulighed for at tage en ekstra heltidsud-
dannelse (på samme eller lavere niveau) med egenbetaling,
hvis der er ledige pladser. Det må derfor ikke kunne bruges
til at skubbe en ordinær studerende ud, hvis man kan betale
for en ekstra hel ordinær uddannelse.
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0003.png
3
En eventuel mulighed for egenbetaling i forbindelse med
dobbeltuddannelse forudsætter grundige overvejelser, som
derfor ikke hensigtsmæssigt kan indarbejdes i det aktuelle
lovforslag. Det bemærkes i øvrigt, at overvejelserne alene
går på betaling for videregående heltidsuddannelser i forbin-
delse med dobbeltuddannelse – ikke almindelige uddannel-
sesforløb.
Liberal Alliance og Det Konservative Folkepartis med-
lemmer af udvalget kan tilslutte sig ovenstående bemærk-
ninger.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at der er
brug for fleksibilitet i uddannelsessystemet. Det har vi brug
for som mennesker på et arbejdsmarked, som er i konstant
forandring. Det kræver, at man kan skifte uddannelse eller
supplere med mere uddannelse – og derfor skal vi ikke be-
grænse mulighederne, som hensigten er med lovforslaget.
Vi tror, at mennesker bliver klogere, når de får flere erfa-
ringer, og at menneskers liv forandrer sig. Derfor er det ikke
klogt at fastholde alle studerende i det spor, de har lagt som
17-årige. Der skal være plads til at ændre retning, når det er
nødvendigt. Man skal ikke bindes til en uddannelse og et er-
hverv, man ikke er glad for – og måske heller ikke god til –
og man skal have mulighed for at udvikle sin faglighed, som
når pædagogen, der har arbejdet med udsatte unge i nogle
år, får lyst til også at uddanne sig til socialrådgiver, eller når
en bachelor i HA Erhvervsret får blod på tanden til at læse
jura. Begge eksempler er almindelige kombinationer.
Ingen vinder på at forhindre dem i det. For samfundet har
langt mere gavn af mennesker, der brænder for og er dygtige
til deres arbejde.
Enhedslisten bemærker desuden, at vi ikke er tilhængere
af en karensperiode, men støtter ændringsforslaget, da det
vil stille studerende bedre end med den længere og mere ri-
gide karensperiode, der er i lovforslaget.
Enhedslisten bemærker yderligere, at vi ikke mener, at en
åbning for brugerbetaling på heltidsuddannelse er en accep-
tabel løsning på de problemer, lovforslaget medfører. Det vil
tværtimod bare forværre uligheden i vores uddannelsessy-
stem.
Alternativets medlemmer af udvalget bemærker indled-
ningsvis, at man over de seneste år i forvejen har vi skabt et
uddannelsessystem, der i højere hastighed end nogensinde
før tvinger de unge til at vælge en uddannelse tidligt. Ellers
går de glip af karakterbonus og et ekstra, men nødvendigt
SU-år. De vælger dermed retningen for deres fremtid, før de
overhovedet ved, hvem de er, og hvad for et (arbejds)liv de
ønsker at leve. Alternativet er stærkt imod denne udvikling.
Alternativet mener desuden, at det er uacceptabelt, at lov-
forslaget indfases med så kort varsel. Det underminerer tilli-
den til uddannelsesstedernes studievejledning, det sætter en
lang række mennesker i en urimelig og uforudset klemme,
og det udgør en lovændring med de facto tilbagevirkende
kraft for alle dem, der ønsker at tage en ny uddannelse, men
som enten allerede har afsluttet eller er på vej til at afslutte
en uddannelse. De sidstnævnte mennesker sættes i en situa-
tion, hvor de med meget få måneders betænkningstid skal
vælge mellem enten at droppe ud så tæt på målet og dermed
se de sidste års studier »gå til spilde« eller afslutte deres ud-
dannelse for at undgå dette, hvormed de fastlåser sig på en
uddannelses- og karrierevej, de ikke længere ønsker.
Alternativet bemærker endvidere, at ministeren til
spørgsmål nr. 19 på lovforslaget om, hvor mange studerende
man skønner vil droppe ud af studiet som følge af lovforsla-
get, svarer, at »det skønnes, at ca. 25 pct. af de studerende,
der ellers, i fraværet af lovforslaget, ville have læst videre på
en ny uddannelse, fremover vil vælge ikke at færdiggøre de-
res nuværende uddannelse, fordi de ønsker en anden uddan-
nelse«. Foruden det faktum, at man ved en lidt længere ind-
fasning af lovforslaget formentlig ville kunne undgå en stor
del af dette studiefrafald – hvilket økonomisk set må have
en ikkeuvæsentlig betydning – gør Alternativet opmærksom
på alle de studerende, der ikke har aktuelle, konkrete planer
om at starte på et nyt studie, men som ikke har lyst til her og
nu at låse sig fast uddannelses- og karrieremæssigt resten af
deres liv.
Alternativet finder det i den forbindelse sandsynligt, at en
mindre del af disse studerende vil foretage et foregribende
valg og droppe ud for at kunne holde sine fremtidige mulig-
heder åbne, og at et betydeligt antal studerende vil købe sig
tid på anden vis, således at de udskyder denne definitive og
fastlåsende beslutning, som det fremover vil være at afslutte
sin uddannelse. Dette forventer Alternativet bl.a vil indebæ-
re, at mange studerende vil benytte deres mulighed for orlov
fra uddannelsen. Ligeledes forventer Alternativet, at mange
studerende vil forlænge studierne ved allerede tidligt i ud-
dannelsesforløbet at tage færre ECTS-point pr. semester end
det normerede for derved at udskyde afslutningen og for at
skaffe sig yderligere tid til at overveje, om valget af uddan-
nelse nu er det endeligt korrekte.
Alternativet bemærker på den baggrund, at der ikke kun
er menneskelige, men også økonomiske problemer ved lov-
forslaget. Man risikerer således, at lovforslaget bliver øko-
nomisk dyrere for samfundet, fordi færre tør færdiggøre de-
res uddannelse i fremtiden, samtidig med at flere vil forlæn-
ge studietiden for at udskyde den fastlåsende beslutning,
som det fremover vil være at afslutte sin uddannelse. Det
forventer Alternativet vil ske blandt en betydelig andel af de
mange studerende, der måtte være bare lidt i tvivl om deres
ønsker for fremtiden.
Alternativet bemærker afslutningsvis, at man med dette
lovforslag kort sagt gør uddannelsesvalg og afslutning af ud-
dannelse til en hidtil uset definitiv og endegyldig beslutning,
og at det vil have mange uhensigtsmæssige konsekvenser –
både menneskeligt og økonomisk.
Radikale Venstres medlem af udvalget bemærker, at det-
te lovforslag medfører en helt forkert retning for Danmark.
Indførelse af et loft over uddannelse og opkvalificering er
det modsatte af, hvad Danmark har brug for. Vi har brug for
flere, der vil flytte sig og videreuddanne sig i forhold til
fremtidens arbejdsmarked, ikke færre. Radikale Venstre be-
klager ligeledes, at lovforslaget indføres med meget kort
varsel og derfor rammer mange mennesker, der både er ble-
vet vejledt og har planlagt længe at påbegynde endnu en vi-
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0004.png
4
deregående uddannelse og nu bliver stoppet. Det finder Ra-
dikale Venstre grundlæggende urimeligt.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær-
ker, at dette lovforslag er et opgør med den frie og lige ad-
gang til uddannelse. Lovforslaget er ikke en gevinst for sam-
fundet, tværtimod fratager det mennesker muligheden for at
skifte uddannelsesspor eller kombinere forskellige faglighe-
der på samme niveau. SF mener ikke, at dobbeltuddannelse
er en omkostning for samfundet, som vi ikke har råd til. For
SF er muligheden for to uddannelser på samme niveau deri-
mod en måde at investere i mennesker og tilbyde dem en
mulighed for at blive klogere – både imens de uddanner sig,
så der er mulighed for at vælge en anden uddannelse, der
måske ikke umiddelbart ligger op af den, man allerede er i
gang med, og samtidig også senere i livet, når man ønsker et
andet arbejdsliv, der kræver en ny uddannelse.
For uddannelse giver mere indsigt og gavner på den må-
de både mennesker og samfundet. Lovforslaget lægger op
til, at der løbende udarbejdes en dispensationsliste med ud-
dannelser, som det vurderes at arbejdsmarkedet har brug for,
og netop det er et meget præcist udtryk for, hvad dette lov-
forslag er. Det er et forslag, der lader hensynet til arbejds-
markedet og arbejdsudbuddet veje tungere end hensynet til
det enkelte menneske, og det kan SF ikke bakke op om.
SF er ligeledes imod øget brugerbetaling i uddannelses-
systemet og ser med bekymring på, hvis flere unge skal be-
tale for at få en anden uddannelse.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(ALT, RV og SF) tiltrådt af et
mindretal
(EL):
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om adgangsregulering ved vi-
deregående uddannelser
(Begrænsning af dobbeltuddannelse og indførelse af ka-
rensperiode).«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
Til § 1
2)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 1, stk. 1,
ind-
sættes efter », herunder om regulering af adgang til ny vide-
regående uddannelse for personer, der har gennemført en vi-
deregående uddannelse«: »inden for de forudgående 3 år«.
[Indførelsel af en 3-årig karensperiode for at påbegynde en
ny tilskudsfinansieret videregående uddannelse]
Af et
mindretal
(EL, ALT, RV og SF):
Til § 2
3)
Datoen »1. januar 2017« ændres til: »1. august 2017«.
[Udsættelse af lovens ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets titel foreslås ændret som konsekvens af
ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 2
Lovforslaget giver uddannelses- og forskningsministeren
bemyndigelse til at fastsætte regler om regulering af adgang
til ny videregående uddannelse for personer, der har gen-
nemført en videregående uddannelse.
Det er hensigten med ændringsforslaget, at ministeren
skal fastsætte regler, der indebærer, at det fortsat skal være
muligt at tage en ny videregående uddannelse på samme el-
ler lavere niveau.
Forslagsstillerne er ikke tilhængere af karensperioder,
men mener, at det i dette tilfælde kan være en måde, hvorpå
forslagsstillerne kan være med til at sikre, at personer kan få
en ny videregående uddannelse efter at have afprøvet deres
første uddannelse i en periode.
Forslagsstillerne foreslår derfor med ændringsforslaget at
indføre en 3-årig karensperiode, hvorefter det skal være mu-
ligt at påbegynde en ny tilskudsfinansieret videregående ud-
dannelse.
Hvis man efter karensperioden på 3 år fortsat ønsker at
videreuddanne sig i en anden retning, skal det være muligt
på samme vilkår som for personer uden en videregående ud-
dannelse eller som for personer, der uddanner sig opad.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås, at loven først skal træde
i kraft den 1. august 2017.
Forslagsstillerne foreslår med ændringsforslaget at ud-
skyde ikrafttrædelsen af lovforslaget, så loven ikke får virk-
ning allerede for optaget til sommer 2017.
Forslagsstillerne mener, at personer, der har indrettet sig
efter de gældende regler, og som ønsker at foretage nye
valg, for så vidt angår deres uddannelsesvalg, skal have mu-
lighed for at søge om optagelse på en ny uddannelse til som-
meroptaget 2017 efter gældende regler.
Det er urimeligt, at studerende og andre, der er blevet
vejledt til at færdiggøre uddannelsesforløb m.m. for så at
kunne påbegynde en ny uddannelse, nu bliver afskåret fra
den mulighed.
Ved at lovens ikrafttræden udskydes, vil det først blive
muligt at fastsætte administrative regler om optag og adgang
til uddannelser til sommeroptaget 2018.
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0005.png
5
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marlene Harpsøe (DF) Carsten Kudsk (DF) Christian Langballe (DF) Tilde Bork (DF)
Merete Dea Larsen (DF) Anni Matthiesen (V) Hans Andersen (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V)
Thomas Danielsen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Villum Christensen (LA) Henrik Dahl (LA)
nfmd.
Naser Khader (KF)
Christian Rabjerg Madsen (S) Christine Antorini (S)
fmd.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Rasmus Prehn (S) Julie Skovsby (S)
Mette Reissmann (S) Lotte Rod (RV) Eva Flyvholm (EL) Pernille Skipper (EL) Torsten Gejl (ALT)
Carolina Magdalene Maier (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0006.png
6
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 69
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
Henvendelse af 16/11-16 fra Caroline Bayer Frøhling, Frederiksberg
Henvendelse af 13/11-16 fra Poul Bayer, Snekkersten
Henvendelse af 18/11-16 fra Sofie Korsgaard, København K
Henvendelse af 23/11-16 fra Jesper Albrecht Madsen, Odense C
Henvendelse af 24/11-16 fra Mads Hansen, København N
Henvendelse af 25/11-16 fra Anders Elkjær Lund, København SV
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 29/11-16 fra Julie Amalie Nielsen
Henvendelse af 29/11-16 fra Simone Panton, Frederiksberg
Henvendelse af 29/11-16 fra Benedicte Smith-Sivertsen, København S
Henvendelse af 29/11-16 fra Julie Højris Petersen, København S
Henvendelse af 29/11-16 fra Marie Louise Lund Jensen, København V
Henvendelse af 30/11-16 fra Anders Elkjær Lund, København SV
Henvendelse af 30/11-16 fra Christina Munch Jensen, Aarhus N
Henvendelse af 27/11-16 fra Seline Dam Temiz
Henvendelse af 30/11-16 fra Tine Elbek Bregninge, København N
Henvendelse af 30/11-16 fra Rebecca Eriksen, Gadstrup
Henvendelse af 30/11-16 fra Stine Holm Lassen, Aalborg
Henvendelse af 30/11-16 fra Emilie Østbjerg, København S
Henvendelse af 1/12-16 fra Joanna Bjerg Stenderup
Henvendelse af 1/12-16 fra Cecilie Foo, København V
Henvendelse af 1/12-16 fra Mathias, Kastrup
Henvendelse af 1/12-16 fra Frederik Juul, København Ø
Henvendelse af 1/12-16 fra Nicolai Christensen, Odense S
Henvendelse af 1/12-16 fra Sidse Christensen
Henvendelse af 1/12-16 fra Otto Fogemann, København S
Henvendelse af 2/12-16 fra Karen Elverskov, København N
Henvendelse af 2/12-16 fra Jacob Fogemann
Henvendelse af 2/12-16 fra Melodi Soltani, København NV
Henvendelse af 2/12-2016 fra Julie Lønsmann Christensen
Henvendelse af 2/12-16 fra Crowdinvest ApS v/ Søren Stenderup
Henvendelse af 2/12-16 fra Katrine Lerche Daa Natorp, København N
Henvendelse af 2/12-16 fra Julie Aasland Hansen, Aarhus C
Henvendelse af 2/12-16 fra Danny Kreutzfeldt, Aarhus C
Henvendelse af 2/12-16 fra Malika Dam Temiz, København N
Henvendelse af 3/12-16 fra Signe Larsen og Katrine Petersen, Køben-
havn S
Henvendelse af 3/12-16 fra Amanda Koch-Nielsen, Frederiksberg
Henvendelse af 4/12-16 fra Amalie Noer Rasmussen, København K
Henvendelse af 5/12-16 fra Taus Christiansen, København Ø
Henvendelse af 6/12-16 fra Anne Kristine Rasmussen, København
Henvendelse af 6/12-16 fra Marko Pogacar, Hvidovre
Henvendelse af 6/12-16 fra Susanne Øyås, København N
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0007.png
7
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
Henvendelse af 6/12-16 fra Elisabeth Hartman Evald, København NV
Henvendelse af 6/12-16 fra Ole Brinth
Henvendelse af 6/12-16 fra Pernille Juul Jørgensen
Henvendelse af 8/12-16 fra Helle Østergaard, Aarhus V
Henvendelse af 8/12-16 fra Frederik Juul
Henvendelse af 10/12-16 fra Martin Bo Rasmussen, København K
Udkast til betænkning
Tilkendegivelse fra uddannelses- og forskningsministeren
2. udkast til betænkning
Henvendelse af 13/12-16 fra Ekatarina Stryhn, Korsør
Henvendelse af 13/12-16 fra Poul Fanøe, Herlev
Henvendelse af 14/12-16 fra Mads Hansen, København N
3. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 69
Spm.nr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Titel
Spm. om, kommentar til henvendelse af 16/11-16 fra Caroline Bayer
Frøhling, Frederiksberg, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 13/11-16 fra Poul Bayer,
Snekkersten, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen fra Sofie Kors-
gaard, København K, til uddannelses- og forskningsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 23/11-16 fra Jesper Albrecht
Madsen, Odense C, til uddannelses- og forskningsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 24/11-16 fra Mads Hansen,
København N, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 25/11-16 fra Anders Elkjær
Lund, København SV, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt ministeren anerkender høringsparternes forventnin-
ger om øgede administrative omkostninger, til uddannelses- og forsk-
ningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at studerende skal kunne planlægge ud fra – og i det hele
taget stole på – den vejledning, de modtager fra uddannelsesinstitutio-
nerne, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om de studerendes og studiesøgendes retssikkerhed, til uddan-
nelses- og forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren finder målet om at begrænse dobbeltud-
dannelse, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens
svar herpå
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0008.png
8
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Spm. om kommentar til henvendelse af 28/11-16 fra Julie Amalie
Nielsen, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren anerkender høringsparternes forventninger om
øgede administrative omkostninger, til uddannelses- og forskningsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren mener, at studerende skal kunne planlægge ud
fra – og i det hele taget stole på – den vejledning, de modtager fra ud-
dannelsesinstitutionerne, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om der er tale om et brud på de studerendes og studiesøgendes
retssikkerhed og/eller brud på almen dansk forvaltnings- og retsprak-
sis, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, hvordan ministeren finder målet om at begrænse dobbeltud-
dannelse allerede med det kommende sommeroptag for at nå en bag-
vedliggende politisk aftales økonomiske målsætninger proportionelt
med et brud på denne retssikkerhed og praksis om forudsigelighed, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om overskydende penge går til uddannelser, hvis færre end 30
pct. af de studerende får dispensation fra begrænsningen af dobbeltud-
dannelsen, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvor mange år der skal gå, før personer med en videregåen-
de uddannelse kan tage en ny videregående uddannelse, til uddannel-
ses- og forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om oversendelse af grundlaget for beregningerne bag lovforsla-
get, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, hvor mange studerende det forventes vil droppe ud af deres
nuværende uddannelse på baggrund af det fremsatte lovforslag, til ud-
dannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om studerende i fremtiden kan få mulighed for selv at betale for
en ordinær heltidsuddannelse, til uddannelses- og forskningsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om udsættelse af ikrafttrædelsestidspunktet, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om mulighederne for, at personer, der allerede har en videregåe-
de uddannelse, kan opnå dispensation til at blive optaget på en uddan-
nelse, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-16 fra Simone Panton,
Frederiksberg, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-16 fra Benedicte Smith-
Sivertsen, København S, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0009.png
9
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-16 fra Julie Højris Pe-
tersen, København S, til uddannelses- og forskningsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-16 fra Marie Louise
Lund Jensen, København V, til uddannelses- og forskningsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 30/11-16 fra Anders Elkjær
Lund, København SV, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 30/11-16 fra Christina Munch
Jensen, Aarhus N, til uddannelses- og forskningsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 27/11-16 fra Seline Dam Te-
miz, København N, til uddannelses- og forskningsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 30/11-16 fra Tina Elbek Breg-
ninge, til uddannelses - og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 30/11-16 fra Rebecca Eriksen,
Gadstrup, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 30/11-16 fra Stine Holm Las-
sen, Aalborg, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 30/11-16 fra Emilie Østbjerg,
København S, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om beregninger på det velfærdstab eller værditab, der kan frem-
komme, ved at færre får mulighed for at udvide deres faglige profil el-
ler skifte retning, til uddannelses- og forskningsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvor mange af de eksisterende uddannelser der fremover
kan gennemføres som en merituddannelse mod betaling, og hvilke ud-
dannelseskombinationer, der ikke vil være mulige, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om lovgrundlaget i forhold til at lave ændringer, der med tilba-
gevirkende kraft vil ramme studerende, som har planlagt deres uddan-
nelsesforløb, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om at oversende de konkrete beregninger for, hvordan provenuet
fremkommer, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvilke konkrete initiativer uddannelsesinstitutionerne kan
forventes at tage for at forbedre fagligt relevante overgange fra bache-
lor- og professionsbacheloruddannelser til kandidatuddannelser, til ud-
dannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om der i forbindelse med de lovede drøftelser med uddannelses-
institutionerne om at forbedre fagligt relevante overgange vil blive
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0010.png
10
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
stillet konkrete krav til institutionerne, til uddannelses- og forsknings-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke konkrete forventninger der er til, at der oprettes flere
hele uddannelser på deltid, til uddannelses- og forskningsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om man har retskrav på optagelse på kandidatuddannelsen, hvis
man gennemfører en universitetsbacheloruddannelse på deltid, til ud-
dannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om de afsatte midler til at understøtte uddannelsesveje gælder
alle faglige områder, til uddannelses- og forskningsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvorvidt aftalen om begrænsning af dobbeltuddannelse blev
indgået uden forudgående konsultation med det relevante fagministe-
rium eller kompetente folk på området, til uddannelses- og forsknings-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 1/12-16 fra Joanna Bjerg Sten-
derup, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 1/12-16 fra Cecilie Foo, Kø-
benhavn V, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 1/12-16 fra Mathias, Kastrup,
til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 1/12-16 fra Frederik Juul, Kø-
benhavn Ø, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 1/12-16 fra Nicolai Christen-
sen, Odense S, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 1/12-16 fra Sidse Christensen,
Jerup, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 1/12-16 fra Otto Fogemann,
KBH S, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 2/12-16 fra Karen Elverskov,
KBH N, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 2/12-16 fra Jacob Fogemann,
KBH S, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 2/12-16 fra Melodi Soltani,
KBH NV, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 2/12-16 fra Julie Lønsmann
Christensen, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens
svar herpå
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0011.png
11
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
Spm. om kommentar til henvendelse af 2/12-16 fra Crowdinvest ApS
v/ Søren Stenderup, til uddannelses- og forskningsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 2/12-16 fra Katrine Lerche
Daa Natorp, København N, til uddannelses- og forskningsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 2/12-16 fra Julie Aasland
Hansen, Aarhus C, til uddannelses- og forskningsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 2/12-16 fra Danny Kreutz-
feldt, Aarhus C, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 2/12-16 fra Malika Dam Te-
miz, København N, til uddannelses- og forskningsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 3/12-16 fra Signe Larsen og
Katrine Petersen, til uddannelse- og forskningsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 3/12-16 fra Amanda Koch-
Nielsen, Frederiksberg, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 4/12-16 fra Amalie Noer Ras-
mussen, København K, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 5/12-16 fra Taus Christansen,
København Ø, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 6/12-16 fra Anne Kristine
Rasmussen, København, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 6/12-16 fra Marko Pogacar,
Hvidovre, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommenter til henvendelse af 6/12-16 fra Susanne Øyås,
København N, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 6/12-16 fra Elisabeth Hart-
mann Evald, København NV, til uddannelses- og forskningsudvalget,
og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 6/12-16 fra Ole Brinth, til ud-
dannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 6/12-16 fra Pernille Juul Jør-
gensen, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 8/12-16 fra Helle Østergaard,
Aarhus V, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens
svar herpå
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0012.png
12
71
72
73
74
75
Spm. om kommentar til henvendelse fra Frederik Juul, til uddannel-
ses- og forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse ad 10/12-16 fra Martin Bo Ras-
mussen, København K, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 13/12-16 fra Ekatarina Stryhn,
Korsør, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 13/12-16 fra Poul Fanøe, Her-
lev, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar her-
Spm. om kommentar til henvendelse af 14/12-16 fra Mads Hansen,
København N, til uddannelses- og forskningsministeren.
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0013.png
13
Bilag 2
Nogen af udvalget spørgsmål til uddannelses- og forskningsministeren og dennes svar herpå.
Spørgsmålene og uddannelses- og forskningsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S, DF og V.
Spørgsmål 34:
Er der blevet foretaget nogle overvejelser eller beregninger på det velfærdstab eller værditab, der kan
fremkomme ved, at færre får mulighed for at udvide deres faglige profil eller skifte retning, hvis man ikke
trives indenfor det fag, man er uddannet inden for?
Svar:
Det følger af Finansministeriets regneprincipper, at et højere uddannelsesniveau er forbundet med positi-
ve dynamiske effekter i form af et forventet højere arbejdsudbud og produktivitetsmæssige gevinster. Det
skyldes, at der er empirisk belæg for, at et højere uddannelsesniveau alt andet lige er forbundet med høje-
re produktivitet og arbejdsudbud på længere sigt.
Afledte effekter af et konkret forslag indgår således i det omfang, at det påvirker, hvor mange i befolknin-
gen der på et givet tidspunkt har færdiggjort en uddannelse på et givet niveau. (For en nærmere beskrivel-
se af hvordan positive dynamiske effekter af investeringer i en højere uddannelsestilbøjelighed indgår i
Finansministeriets beregninger henvises til
Finansredegørelse 2014.)
Da der som følge af forslaget om at begrænse mængden af statslig finansieret dobbeltuddannelse ikke for-
ventes at ske et fald i uddannelsesniveauet, kan det ikke på forhånd antages, at der gennemsnitligt vil væ-
re ændringer målgruppens indkomst, bidrag til velstand m.v.
Spørgsmål 35:
Hvor mange af de eksisterende uddannelser kan fremover gennemføres som en merituddannelse mod be-
taling (hvis man allerede har en videregående uddannelse), og hvilke uddannelseskombinationer vil ikke
være mulige, hvis det eksisterende udbud lægges til grund, når lovændringen træder i kraft?
Svar:
Jeg lægger til grund, at der spørges til de gældende muligheder for at gennemføre videregående uddannel-
se med deltagebetaling, uanset om der er tale om merituddannelser.
Ordinær videregående uddannelse tilrettelagt på
heltid
kan i dag ikke omfattes af brugerbetaling (undta-
gen for tredjelandsborgere).
Alle videregående heltidsuddannelser kan udbydes på
deltid.
Deltidsuddannelse finansieres ved delvis
deltagerbetaling og delvist statsligt taxametertilskud.
Det er den enkelte uddannelsesinstitution, der beslutter, om institutionen vil udbyde hele eller dele af en
heltidsuddannelse på deltid. Det kan derfor ikke oplyses, hvor mange af de eksisterende uddannelser, der
fremover vil blive udbudt som deltidsuddannelse.
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0014.png
14
Der findes i dag ca. 1.500 videregående uddannelsesudbud. På hjemmesiden www.uddannelsesguiden.dk
findes information om det aktuelle uddannelsesudbud, herunder information om udbud af uddannelser på
deltid. Jeg henviser til at søge information om specifikke uddannelser her.
I forhold til hyppige dobbeltuddannelser (uddannelse nr. 2) så kan f.eks. professionsbacheloruddannelser-
ne til lærer, pædagog og socialrådgiver i dag tages på deltid.
Spørgsmål 36:
Hvad er lovgrundlaget i forhold til at lave ændringer, der med tilbagevirkende kraft vil ramme studerende,
som har planlagt deres uddannelsesforløb efter at kunne starte på en uddannelse sommer 2017?
Svar:
Indledningsvist vil jeg gerne fastslå, at lovforslaget ikke har tilbagevirkende kraft, idet det – hvis det ved-
tages – træder i kraft den 1. januar 2017, og at den foreslåede begrænsning af dobbeltuddannelse dermed
vil gælde fra og med sommeroptagelsen 2017. Studerende, der i dag er optaget på en videregående uddan-
nelse på Uddannelses- og Forskningsministeriets område, kan naturligvis gennemføre uddannelsen inden
for de rammer, der gælder for uddannelsen.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, vil ansøgere fra sommeroptagelsen 2016, der er til-
delt en ventelisteplads (standby-plads) gældende for sommeroptagelsen 2017, bevare denne plads, uanset
om ansøgeren allerede har gennemført en videregående uddannelse på samme eller højere niveau.
Jeg er godt klar over, at der vil være en del personer, der bliver påvirket af begrænsningen af dobbeltud-
dannelser, og som derfor formentlig må ændre deres planer for et fremtidigt uddannelsesforløb. Der er
dog fortsat en lang række muligheder i det videregående uddannelsessystem, idet man kan uddanne sig på
højere niveau i samme omfang som tidligere. Lovforslaget ændrer heller ikke mulighederne for deltidsud-
dannelse eller efter- og videreuddannelse.
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0015.png
15
Bilag 3
Notat fra uddannelses- og forskningsministeren om videreuddannelsesmuligheder på videregående
niveau
Notatet er optrykt efter ønske fra S, DF, og V.
»Videreuddannelsesmuligheder
på videregående niveau
Baggrund
Dimittender fra alle uddannelser har mulighed for videreuddannelse i efter- og videreuddannelsessyste-
met, f.eks. gennem merituddannelserne, som bygger ovenpå en studerendes tidligere gennemførte profes-
sionsbachelor-, bachelor- eller kandidatuddannelse, hvilket kan give stærke kompetencer til et jobområde.
Det gælder f.eks. meritlærer, meritpædagog eller meritsocialrådgiveruddannelsen mv. Derudover findes
der mange specialiseringer inden for f.eks. de sundhedsfaglige professionsbachelorer, der bygger ovenpå,
og som ikke vil være påvirkede af begrænsningen af dobbeltuddannelse. Endelig er der et bredt udvalg af
diplom- og masteruddannelser.
Alle erhvervsakademiuddannede har endvidere mulighed for at bygge ovenpå deres uddannelse i det ordi-
nære system via de såkaldte top-up uddannelser, der på baggrund af deres toårige erhvervsakademiuddan-
nelser gør dem til professionsbachelorer på kun 1�½ år. Endelig kan erhvervsakademiuddannede starte helt
forfra på en både en professionsbacheloruddannelse og en akademisk bacheloruddannelse og efterfølgen-
de søge optagelse på en kandidatuddannelse.
Professionsbachelorer har ligeledes i det ordinære system mulighed for at tage en kandidatuddannelse, der
er målrettet deres områder. Der er en forventning om, at der fremover kommer flere af disse uddannelser.
– Professionshøjskoler og universiteter er allerede i dag forpligtede til at samarbejde om at skabe over-
gangsmuligheder for deres studerende. Der kan f.eks. være tale om konkrete samarbejdsaftaler om
fleksible uddannelsesveje mellem bestemte uddannelser, hvor der stilles krav om bestemte valgfag el-
ler indgås meritaftaler.
– Med justeringen af fremdriftsreformen (november 2015)er det ligeledes blevet muligt at supplere med
op til 30 ECTS for at kvalificere sig til optag på kandidatuddannelser. Som opfølgning på justeringen
vil Uddannelses- og Forskningsministeriet tage initiativ til drøftelser mellem universiteterne, professi-
onshøjskolerne og erhvervsakademierne om at skabe bedre faglige overgange fra bachelor- og profes-
sionsbachelor til kandidatuddannelser.
I nedenstående Anneks 1 er der udarbejdet en oversigt over de nuværende videreuddannelsesmuligheder i
det ordinære system og efter- og videreuddannelsessystemet for de uddannelseskombinationer, hvor flere
end fem studerende påbegyndte en dobbeltuddannelse i 2014. Der er tale om i alt 29 kombinationer og 16
uddannelser.
Nye heltids- og deltidsudbud
Det er som udgangspunkt uddannelsesinstitutionerne, der bestemmer, hvilke uddannelser de ønsker at ud-
byde inden for deres fagområder.
Hvis der er tale om
eksisterende uddannelser,
så kan institutionerne selv beslutte at udbyde heltidsuddan-
nelser tilrettelagt som deltidsuddannelse – herunder også dele af uddannelser som enkeltfag.
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0016.png
16
Som et eksempel kan nævnes, at Uddannelses- og Forskningsministeriet gik i dialog med relevante uni-
versiteter mhp. at afklare, hvorvidt der var mulighed for at udbyde kandidatuddannelsen i revision
(cand.merc.aud.) på deltid. På baggrund af volumen og efterspørgsel besluttede tre ud af fire universiteter
at udbyde denne kandidatuddannelse på deltid.
Nye uddannelser og udbud
Hvis der er tale om
udbud af nye uddannelser,
skal de fortsat prækvalificeres og godkendes. Endelig god-
kendelse forudsætter endvidere en positiv akkreditering.
Udbud af heltidsuddannelser tilrettelagt på deltid skal – når heltidsuddannelsen er prækvalificeret og god-
kendt – ikke prækvalificeres eller godkendes igen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet forventer at indgå i en dialog med uddannelsesinstitutionerne med
henblik på at understøtte etableringen af flere relevante uddannelsesudbud, herunder bl.a. nye udbud af
heltidsuddannelser tilrettelagt på deltid, såfremt der er områder, hvor der i dag ikke er tilstrækkelige mu-
ligheder. Første skridt vil være at afdække om og i givet fald hvor, der måtte være et udækket behov og
tilstrækkelig efterspørgsel. Dernæst kan Uddannelses- og Forskningsministeriet understøtte eventuelle an-
søgninger om etablering af nye uddannelser og udbud, f.eks. gennem en særlig ansøgningsrunde for præ-
kvalifikation og godkendelse af udbud og uddannelser målrettet de områder, der er udfordret.
Anneks 1. Fakta om videreuddannelsesmuligheder
Af nedenstående fremgår de nuværende videreuddannelsesmuligheder for de hyppigste kombinationer af
dobbeltuddannelse.
Der er taget udgangspunkt i uddannelseskombinationer, hvor der er flere end fem studerende, der har ta-
get en ekstra uddannelse på samme eller lavere niveau, jf. tabel 1. Der er i alt 29 kombinationer og 16
uddannelser, da nogle uddannelser optræder flere gange (f.eks. pædagog),
jf. tabel 1.
Tabel 1: Kombinationer, hvor der er over fem personer, der har påbegyndt en dobbeltuddannelse
Forudgående uddannelse i dob- Påbegyndt dobbeltuddannelse i
beltuddannelseskombinationen
2014
HA erhvervsret, bach.
Pædagog, prof.bach.
Bygningskonstruktør, prof.bach.
Pædagog, prof.bach.
Pædagog, prof.bach.
Erhvervsret, cand.merc. 2år
Bygningskonstruktør, prof.bach.
Markedsføringsøkonom
Folkeskolelærer, prof.bach.
Ernæring og sundhed, prof.bach.
Designteknolog
Jura, bach.
Socialrådgiver, prof.bach
Bygning, ingeniør prof.bach.
Folkeskolelærer, prof.bach.
Sygeplejerske, prof.bach.
Jura, cand.jur. 2år
Arkitekt, bach.
Multimediedesigner
Pædagog, prof.bach.
Sygeplejerske, prof.bach.
Multimediedesigner
Antal
69
40
34
25
20
18
16
15
15
14
11
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0017.png
17
Eksportingeniør, ingeniør
prof.bach.
Ernæring og sundhed, prof.bach.
International handel og markeds-
føring (overbygning), prof.bach.
Tekstildesign, -håndværk og for-
midling, prof.bach.
Pædagog, prof.bach.
Sygeplejerske, prof.bach.
Pædagog, prof.bach.
Pædagog, prof.bach.
Socialrådgiver, prof.bach
Fysioterapi, prof.bach.
Pædagog, prof.bach.
Markedsføringsøkonom
Sygeplejerske, prof.bach.
Serviceøkonom
Sygeplejerske, prof.bach.
Folkeskolelærer, prof.bach.
Pædagog, prof.bach.
Idræt/Idræt og sundhed, bach.
1. HA erhvervsret, bach.
Maskin, ingeniør prof.bach.
Pædagog, prof.bach.
HA erhvervsøkonomi, bach.
Pædagog, prof.bach.
Ergoterapi, prof.bach.
Medicin, bach.
Multimediedesigner
Offentlig administration, prof.bach.
Pædagog, prof.bach.
Medicin, bach.
Fysioterapi, prof.bach.
Finansøkonom
Pædagog, prof.bach.
Multimediedesigner
Teologi, bach.
Multimediedesigner
Psykologi, bach.
Fysioterapi, prof.bach.
11
11
11
10
10
9
9
9
8
8
8
7
7
6
6
6
6
6
Bacheloruddannelsen i erhvervsøkonomi og erhvervsjura er en treårig akademisk bacheloruddannelse.
Bachelorer i erhvervsret (HA) har mulighed for at videreuddanne sig i både det ordinære og i efter- og
videreuddannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
er der bl.a. følgende videreuddannelsesmuligheder:
– Kandidatuddannelser inden for erhvervsøkonomi
– Revisorkandidatuddannelsen (cand.merc.aud.)
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der visse muligheder. Indenfor masteruddannelse f.eks. følgende:
– Master i skat
– Master of public governance
Endvidere udbydes f.eks. bacheloruddannelsen i jura på deltid på SDU og AU.
Hyppigste dobbeltuddannelser for HA erhvervsret
Jura, bach.
2. Pædagog
Uddannelsen til pædagog er en 3�½-årig professionsbacheloruddannelse. Pædagoger har mulighed for at
videreuddanne sig i både det ordinære og i efter- og videreuddannelsessystemet.
antal
69
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0018.png
18
I
det ordinære uddannelsessystem
er der bl.a. følgende videreuddannelsesmuligheder:
– Kandidatuddannelsen i anvendt filosofi
– Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi
– Kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi
– Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi
– Kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi
– Kandidatuddannelsen i pædagogik
– Kandidatuddannelsen i læring og forandringsprocesser
– Kandidatuddannelsen i anthropology of education and globalization
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. følgende muligheder:
Pædagogisk diplomuddannelse (PD) indenfor en lang række områder bl.a.:
– PD i Almen pædagogik
– PD i idræt
– PD i kost, ernæring og sundhed
– PD i psykologi
– PD i pædagogisk og socialpædagogisk arbejde
– PD i projektledelse og organisationsudvikling
Social diplomuddannelse (SD) indenfor bl.a. flg. områder:
– SD – den sociale diplomuddannelse
– SD i beskæftigelse
– SD i socialformidling
– SD – børn og unge.
Masteruddannelse indenfor bl.a. følgende områder:
Humaniora:
– Master i børne- og ungdomskultur, medier og æstetiske læreprocesser
– Master i dagtilbuds- og indskolingspædagogik
– Master i læreprocesser
– Master i læreprocesser, specialisering i innovation og kreativt læringsdesign
– Master i socialpædagogik
– Master i sundhedspædagogik
– Master i vejledning
Samfundsvidenskab:
– Master i konfliktmægling
– Master i myndighed og medborgerskab
– Master i offentlig ledelse
– MPA Master of public administration
– MPG Master of public governance
Sundhedsvidenskab:
– Master i sundhedsfremme
– Master i sundhedspædagogik
– MPH Master of public health
Tværfaglige uddannelser:
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0019.png
19
– Master i projektledelse
Det er desuden muligt for pædagoger at søge uddannelse som meritlærer, der tilbydes under lov om åben
uddannelse, og som giver tilsvarende muligheder som uddannelsen til folkeskolelærer. Det er ligeledes
muligt at uddanne sig til socialrådgiver på deltid, da uddannelsen udbydes på deltid af University College
Syddanmark i Esbjerg.
Hyppigste dobbeltuddannelser for pædago-
ger
Socialrådgiver, prof.bach
Folkeskolelærer, prof.bach.
Sygeplejerske, prof.bach.
Ergoterapi, prof.bach.
3. Bygningskonstruktør
Uddannelsen til bygningskonstruktør er en 3�½-årig professionsbacheloruddannelse. Bygningskonstruktø-
rer har mulighed for at videreuddanne sig i både det ordinære og i efter- og videreuddannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
er der bl.a. følgende videreuddannelsesmuligheder:
– Kandidatuddannelsen i byggeledelse (AAU)
– Kandidatuddannelsen i bygningsinformatik (AAU)
– Kandidatuddannelsen i building energy design (AAU)
– Kandidatuddannelsen i ledelse og informatik (AAU og AAU i KBH)
– Kandidatuddannelsen i produktion (AAU)
– Kandidatuddannelsen i Risk and safety management (AAU og AAU i Esbjerg)
– Kandidatuddannelsen i techno-anthroplogy (AAU og AAU i KBH)
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. følgende muligheder:
Diplomuddannelse indenfor følgende områder:
– Diplomuddannelse i ledelse
– Diplomuddannelse i vurdering
Masteruddannelse inden for følgende områder:
– Master i arkitekturens teknik, æstetik og metode
– Master i ledelse af byggeri
– Master i brandsikkerhed
– Master i bygningsfysik
– Master i universelt design og tilgængelighed
– Master i bæredygtig omstilling
Hyppigste dobbeltuddannelser for bygningskonstruktø- antal
rer
Bygning, ingeniør prof.bach.
34
Arkitekt, bach.
16
Multimediedesigner
4
antal
40
25
20
10
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0020.png
20
Finansøkonom
4. Erhvervsret, cand.merc. (jur) 2år.
4
Kandidatuddannelsen i erhvervsjura er en toårig universitetsuddannelse, der forener juridisk og erhvervs-
økonomisk viden og metode og går i dybden med specifikke erhvervsøkonomiske og erhvervsjuridiske
emner. Det er som udgangspunkt kun muligt at tage én kandidatuddannelse.
Udover videreuddannelse til ph.d.-niveau er der en række tilbud i efter- og videreuddannelsessystemet,
f.eks. diplom- og masteruddannelser inden for ledelse, der kunne være relevante.
Endvidere udbydes f.eks. bacheloruddannelsen i jura på deltid på SDU og AU.
Hyppigste dobbeltuddannelse for cand.merc. (jur)
Jura, cand.jur. 2år
5. Markedsføringsøkonom
Markedsføringsøkonom er en toårig erhvervsakademiuddannelse. Med en markedsføringsøkonomuddan-
nelse er det muligt at videreuddanne sig i både det ordinære og i efter- og videreuddannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
er der f.eks. følgende muligheder:
Professionsbacheloruddannelse (PB):
– PB i international handel og markedsføring
– PB i sportsmanagement
– PB i international hospitality management
– PB i digital konceptudvikling eller i innovation og entrepreneurship.
Derudover er der yderligere muligheder inden for akademiske bacheloruddannelser og videre til kandida-
tuddannelser. Typisk indgår uddannelsesinstitutioner aftaler om merit, f.eks. for erhvervsakademiuddan-
nelser mhp. optag på visse videregående uddannelser.
Eksempler på meritmuligheder:
– Erhvervsøkonomisk bachelor (HA), (AAU, SDU, AU og RUC)
– Særligt tilrettelagte HA-forløb i Almen Erhvervsøkonomi, (CBS)
– Cand.negot (bacheloruddannelsen), (SDU)
– Bacheloruddannelsen i erhvervssprog og international erhvervskommunikation (retningen engelsk og
international marketing) (SDU, Slagelse)
– Bacheloruddannelsen i humanistisk informatik, (AAU)
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. følgende muligheder:
– Diplomuddannelse i ledelse
– Diplomuddannelse i design og business
– Diplomuddannelse i vurdering
antal
18
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0021.png
21
Hyppigste dobbeltuddannelser for markedsføringsøko-
nomer
Multimediedesigner
Finansøkonom
Laborant
Administrationsøkonom
Designteknolog
6. Folkeskolelærer
antal
15
7
2
2
2
Uddannelsen til folkeskolelærer er en fireårig professionsbacheloruddannelse. Folkeskolelærere har mu-
lighed for at videreuddanne sig i både det ordinære og i efter- og videreuddannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
er der bl.a. følgende videreuddannelsesmuligheder:
– Kandidatuddannelsen i anvendt filosofi
– Kandidatuddannelsen information architecture (cand.it.)
– Kandidatuddannelsen i it, læring og organisatorisk omstilling (cand.it.)
– Kandidatuddannelsen i læring og forandringsprocesser
– Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi
– Kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi
– Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi
– Kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi
– Kandidatuddannelsen i pædagogik
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. følgende muligheder:
Pædagogisk diplomuddannelse (PD) indenfor en lang række områder bl.a.:
– PD i Almen pædagogik
– PD – bevægelsesvejleder
– PD – billedkunst og æstetik
– PD – drama
– PD i idræt
– PD i kost, ernæring og sundhed
– PD i psykologi
– PD i pædagogisk og socialpædagogisk arbejde
– PD i projektledelse og organisationsudvikling
Yderligere diplomuddannelser – bl.a. følgende:
– Den sociale diplomuddannelse (SD)
– Diplomuddannelse i formidling af kunst og kultur for børn og unge
– Diplomuddannelse i leisure management.
Masteruddannelse indenfor bl.a. følgende områder:
Humaniora:
– Master i børne- og ungdomskultur, medier og æstetiske læreprocesser
– Master i dagtilbuds- og indskolingspædagogik
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0022.png
22
Master i læreprocesser
Master i læreprocesser, specialisering i innovation og kreativt læringsdesign
Master i rytmisk korledelse
Master i socialpædagogik
Samfundsvidenskab:
– Master i myndighed og medborgerskab
– Master i offentlig ledelse
– MPA Master of public administration
– MPG Master of public governance
Sundhedsvidenskab:
– Master i sundhedsfremme
– Master i sundhedspædagogik
Tværfaglige uddannelser:
– Master i projektledelse
– Master i it
Det er desuden muligt for lærere at søge uddannelse som meritpædagog, der tilbydes under lov om åben
uddannelse, og som giver tilsvarende muligheder som uddannelsen til pædagog.
Hyppigste dobbeltuddannelser for læ-
rere
Pædagog, prof.bach.
Multimediedesigner
Finansøkonom
Teologi, bach.
7. Ernæring og sundhed
Uddannelsen i ernæring og sundhed er en 3�½-årig professionsbacheloruddannelse. Professionsbachelorer
i ernæring og sundhed har mulighed for at videreuddanne sig i både det ordinære system og i efter- og
videreuddannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
er der bl.a. følgende videreuddannelsesmuligheder:
– Kandidatuddannelsen i fødevarevidenskab (KU)
– Kandidatuddannelsen i human ernæring (KU)
– Kandidatuddannelsen i integrerede fødevarestudier (AAU)
– Kandidatuddannelsen i klinisk ernæring (KU)
– Kandidatuddannelsen i læring og forandringsprocesser (AAU)
– Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi (AU og AU i Kbh)
– Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse (KU, SDU, AU)
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. følgende muligheder:
Diplomuddannelse indenfor en række områder bl.a.:
– Pædagogisk diplomuddannelse (PD) i almen pædagogik
– Sundhedsfaglig diplomuddannelse (SD)
antal
15
6
5
5
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0023.png
23
SD – kultur og sundhed
SD – sundhedsformidling og klinisk uddannelse
SD – sundhedsfremme og forebyggelse
Diplomuddannelsen i ældrearbejde
Masteruddannelse indenfor bl.a. følgende områder:
– Master i humanistisk palliation
– Master i sundhedspædagogik
– Master i sundhedsfremme
– Master i læreprocesser, specialisering i innovation og kreativt læringsdesign
Hyppigste dobbeltuddannelser for ernæring og sundhed antal
Sygeplejerske, prof.bach.
14
Pædagog, prof.bach.
11
Laborant
4
8. Designteknolog
Uddannelsen til designteknolog er en toårig erhvervsakademiuddannelse. Designteknologer har mulighed
for at videreuddanne sig i både det ordinære system og i efter- og videreuddannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
kan designteknologer bl.a. videreuddanne sig til professionsbachelorer
via 1�½-årige overbygningsuddannelser (top-up) i design og business eller i digital konceptudvikling. Der
er yderligere muligheder for at få merit ind i bacheloruddannelsen i kommunikation og digitale medier
(tidligere humanistisk informatik) på Aalborg Universitet.
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. mulighed for at få merit til en HD-uddannelse.
Hyppigste dobbeltuddannelser for designteknologer
Multimediedesigner
Finansøkonom
Financial controller
Serviceøkonom
9. Eksportingeniør, prof.bach.
Diplomingeniøruddannelsen i eksport og teknologi er en 4�½-årig professionsbacheloruddannelse. Eks-
portingeniører har mulighed for at videreuddanne sig i både det ordinære og i efter- og videreuddannel-
sessystemet.
Diplomingeniøruddannelsen kan bl.a. være adgangsgivende til tekniske kandidatuddannelser på Aalborg
Universitet ligesom der er mulighed for at læse videre til civilingeniør på Danmarks Tekniske Universitet
på den eller de kandidatretninger, der ligger i naturlig forlængelse af diplomretningen.
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. diplom- og masteruddannelser inden for ledelse og øvri-
ge tekniske områder:
antal
11
3
2
2
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0024.png
24
Hyppigste dobbeltuddannelser for Eksportingeniør,
prof.bach.
Maskin, ingeniør prof.bach.
10. International handel og markedsføring (overbygning)
antal
11
Uddannelsen i international handel og markedsføring er en professionsbacheloruddannelse, der består af
en 1�½-årig overbygningsuddannelse (top-up), der bygger ovenpå en erhvervsakademiuddannelse.
Der er mange muligheder for at videreuddanne sig inden for det erhvervsøkonomiske område - både i det
ordinære og efter- og videreuddannelsessystemet. Det kan f.eks. være en erhvervsøkonomisk kandidatud-
dannelse (cand.merc.) eller diplom- og masteruddannelser.
Hyppigste dobbeltuddannelser for International handel
og markedsføring (overbygning), prof.bach
HA erhvervsøkonomi, bach.
11. Tekstildesign, -håndværk og formidling, prof.bach.
Uddannelsen til tekstildesigner er en 3�½-årig professionsbacheloruddannelse. Professionsbachelorer i
tekstildesign, -håndværk og formidling har mulighed for at videreuddanne sig i både det ordinære og i
efter- og videreuddannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
kan der være relevante videreuddannelsesmuligheder på kandidatni-
veau, f.eks.:
– Kandidatuddannelsen i digital design og kommunikation
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. følgende muligheder:
Diplomuddannelse indenfor en række områder bl.a.:
– Pædagogisk diplomuddannelse (PD)
– Diplomuddannelsen i billedkunst og æstetik (PD)
Der er yderligere pædagogiske diplomuddannelser, der kunne være relevante afhængig af jobområde.
Masteruddannelse indenfor flere relevante områder bl.a.:
– Master i design
– Master i kuratering
Der er yderligere masteruddannelser, der kunne være relevante afhængig af jobområde.
Det er desuden muligt for professionsbachelorer i tekstildesign, -håndværk og formidling at søge uddan-
nelse som meritpædagog eller meritlærer, der tilbydes under lov om åben uddannelse, og som giver tilsva-
rende muligheder som uddannelserne til henholdsvis pædagog og lærer.
Hyppigste dobbeltuddannelser for teskstildesign
antal
antal
11
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0025.png
25
Pædagog, prof.bach.
Design og business (overbygning), prof.bach.
Sygeplejerske, prof.bach.
12. Sygeplejerske
10
5
4
Uddannelsen til sygeplejerske er en 3�½-årig professionsbacheloruddannelse. Sygeplejersker har mulighed
for at videreuddanne sig i både det ordinære og i efter- og videreuddannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
er der bl.a. følgende videreuddannelsesmuligheder:
– Kandidatuddannelsen i sygepleje
– Kandidatuddannelsen i klinisk sygepleje
– Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse
– Kandidatuddannelsen i klinisk videnskab og teknologi
– Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi
– Kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi
– Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. følgende muligheder:
Diplomuddannelse indenfor en lang række områder bl.a.:
– Pædagogisk diplomuddannelse (PD) i almen pædagogik
– PD i psykologi
– PD i pædagogisk og socialpædagogisk arbejde
– Sundhedsfaglig diplomuddannelse (SD)
– SD – kultur og sundhed
– SD – sundhedsformidling og klinisk uddannelse
– SD – sundhedsfremme og forebyggelse
– Diplomuddannelsen i ældrearbejde
Masteruddannelse indenfor bl.a. følgende områder:
– Master i socialpædagogik
– Master i sundhedspædagogik
– Master i sundhedsfremme
– Master i sundhedsantropologi
– Master i sexologi
– Master i offentlig ledelse
– MPA Master of public administration
– MPG Master of public governance
– Masteruddannelse ved det teologiske fakultet
Der findes desuden en række specialistuddannelser til sygeplejersker i regi af Sundhedsstyrelsen indenfor
områderne: psykiatri, anæstesi, intensiv sygepleje, infektionshygiejne, kræftsygepleje og sundhedssyge-
pleje.
Hyppigste dobbeltuddannelser for sygeplejersker
Medicin, bach.
antal
9
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0026.png
26
Pædagog, prof.bach.
Teologi, bach.
Finansøkonom
13. Socialrådgiver
7
6
3
Uddannelsen til socialrådgiver er en 3�½-årig professionsbacheloruddannelse. Professionsbachelorer i so-
cialrådgivning har mulighed for at videreuddanne sig i både det ordinære system og i efter- og videreud-
dannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
er der bl.a. følgende videreuddannelsesmuligheder:
– Kandidatuddannelsen i socialt arbejde (AAU + AAU i Kbh.)
– Kandidatuddannelsen i samfundsvidenskabelig jura (KU)
– Kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi (AU og AU i Kbh.)
– Kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi (AU og AU i Kbh.)
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. følgende muligheder:
Diplomuddannelse indenfor en lang række områder bl.a.:
– Social diplomuddannelse (SD)
– Pædagogisk diplomuddannelse (PD)
– Diplomuddannelsen i pædagogisk og socialpædagogisk arbejde (PD)
– Diplomuddannelsen i kriminologi
– Diplomuddannelsen i ældrearbejde
– Diplomuddannelsen i psykologi (PD)
Masteruddannelse indenfor bl.a. følgende områder:
– Master i humanistisk palliation
– Master i læreprocesser, specialisering i socialpsykologi og læring
– Master i offentlig kvalitet og ledelse
– Master i socialpædagogik
– Master i specialpædagogik
– Master i vidensbaseret socialt arbejde
Endvidere udbydes f.eks. meritpædagog på deltid ligesom f.eks. bacheloruddannelsen i jura udbydes på
deltid på SDU og AU.
Hyppigste dobbeltuddannelser for socialrådgivere
Pædagog, prof.bach.
Jura, bach.
Fysioterapi, prof.bach.
Historie, bach.
14. Fysioterapeut
antal
8
5
2
2
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0027.png
27
Uddannelsen til fysioterapeut er en 3�½-årig professionsbacheloruddannelse. Professionsbachelorer i fysi-
oterapi har mulighed for at videreuddanne sig i både det ordinære system og i efter- og videreuddannel-
sessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
er der bl.a. følgende videreuddannelsesmuligheder:
Kandidatuddannelsen i fysioterapi (SDU)
Kandidatuddannelsen i idræt og sundhed (bl.a. SDU)
Kandidatuddannelsen i klinisk videnskab og teknologi (AAU)
Kandidatuddannelsen i techno-anthropology (AAU + AAU i Kbh.)
Kandidatuddannelsen i anvendt filosofi (AAU)
Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi (AU og AU i Kbh.)
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. følgende muligheder:
Diplomuddannelse indenfor en lang række områder bl.a.:
– Pædagogisk diplomuddannelse (PD) i almen pædagogik
– Sundhedsfaglig diplomuddannelse (SD)
– SD – sundhedsformidling og klinisk uddannelse
– SD – sundhedsfremme og forebyggelse
– Diplomuddannelsen i ældrearbejde
Masteruddannelse indenfor bl.a. følgende områder:
– Master i humanistisk sundhedsvidenskab og praksisudvikling
– Master i idræt og velfærd
– Master i læreprocesser, specialisering i innovation og kreativt læringsdesign
– Master of public health – MPH
– Master i rehabilitering
– Master i sexologi
– Master i sundhedspædagogik
– Master i sundhedsfremme
Hyppigste dobbeltuddannelser for fysioterapeuter
Medicin, bach.
Maskin, ingeniør prof.bach.
Pædagog, prof.bach.
Biologi, bach.
15. Serviceøkonom
Serviceøkonom er en toårig erhvervsakademiuddannelse. Serviceøkonomer har mulighed for at videreud-
danne sig i både det ordinære system og i efter- og videreuddannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
kan serviceøkonomer bl.a. videreuddanne sig til professionsbachelorer
inden for innovation og entrepreneurship, international hospitality management eller sportsmanagement.
For serviceøkonomer kan der desuden være merit til dele af den erhvervsøkonomiske bacheloruddannelse
HA (almen) eller til cand. negot i international turisme og fritidsmanagement.
antal
8
2
2
2
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0028.png
28
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. muligheder for diplomuddannelser.
Hyppigste dobbeltuddannelser for serviceøkonomer
Multimediedesigner
Laborant
Byggekoordinator
Markedsføringsøkonom
Farmakonom
16. Idræt/Idræt og sundhed, bach.
Bacheloruddannelsen i idræt er en treårig akademisk bacheloruddannelse med mulighed for at videreud-
danne sig i både det ordinære system og i efter- og videreuddannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
kan der være relevante videreuddannelsesmuligheder på kandidatni-
veau. Følgende kan f.eks. være muligt – evt. med særlige fagkombinationer:
– Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse
– Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab
– Kandidatuddannelsen i human ernæring (KU)
– Kandidatuddannelsen i humanfysiologi (KU)
– Kandidatuddannelsen i idræt
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. følgende muligheder:
Diplomuddannelse indenfor en række områder bl.a.:
– Pædagogisk diplomuddannelse (PD)
– Sundhedsfaglig diplomuddannelse (SD)
– PD i psykologi
Der er yderligere diplomuddannelser, der kunne være relevante afhængig af jobområde.
Masteruddannelse indenfor flere relevante områder bl.a.:
– Master of public health – MPH
– Master i sundhedsfremme
– Master i sundhedspædagogik
Der er yderligere masteruddannelser, der kunne være relevante afhængig af jobområde.
Det er desuden muligt for bachelorer i idræt at søge uddannelse som f.eks. meritlærer, der tilbydes under
lov om åben uddannelse, og som giver tilsvarende muligheder som uddannelsen til folkeskolelærer.
Hyppigste dobbeltuddannelser for tekstildesign
Fysioterapi, prof.bach.
Medicin, bach.
Psykologi, bach.
Ergoterapi, prof.bach.
Antal
6
5
4
3
antal
6
2
2
2
2
L 69 - 2016-17 - Bilag 57: Betænkning afgivet den 14. december 2016
1703143_0029.png
29
Folkeskolelærer, prof.bach.
3
«