Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
L 69 Bilag 1
Offentligt
1685084_0001.png
Notat
Modtager(e):
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Ligestillingsvurdering af lovforslag om ændring af adgangsregu-
leringsloven (Begrænsning af dobbeltuddannelse)
1. Baggrund
Uddannelses- og Forskningsministeriet har udarbejdet udkast til lovforslag om
ændring af lov om adgangsregulering ved videregående uddannelser (adgangsregu-
leringsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 583 af 1. juni 2014. Lovforslaget indgår i
regeringens lovprogram for folketingsåret 2016/17.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 31. august 2016 til den 23. september
2016 været sendt i høring hos relevante myndigheder og organisationer.
Lovforslaget har til formål at begrænse dobbeltuddannelse ved at regulere adgan-
gen til videregående uddannelse for personer, der allerede har gennemført en vide-
regående uddannelse på samme eller højere niveau. Initiativet skal tilvejebringe
udestående finansiering efter aftalen om et nyt dagpengesystem fra oktober 2015.
Der vil blive mulighed for at meddele dispensation fra begrænsningen af dobbelt-
uddannelse, ligesom der forventes indført mulighed for mere generelle undtagelser.
Initiativet vil få virkning fra og med sommeroptagelsen 2017.
2. Indhold og statistik
Den foreslåede begrænsning af dobbeltuddannelse gælder generelt for adgang til
ordinære, videregående heltidsuddannelser på Uddannelses- og Forskningsmini-
steriets område, dvs. erhvervsakademiuddannelser, professionsbacheloruddannel-
ser, bachelor- og kandidatuddannelser på universiteterne samt kunstneriske bache-
lor- og kandidatuddannelser.
Ansøgerens køn er ikke et relevant kriterie i forhold til initiativet om begrænsning
af dobbeltuddannelse eller i forhold til de foreslåede dispensations- og undtagel-
sesmuligheder. De enkelte ansøgere – uanset køn – behandles således på samme
måde i forhold til det foreslåede initiativ.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har ved udarbejdelsen af initiativet om
begrænsning af dobbeltuddannelse taget udgangspunkt i populationen for tilgang
af nye studerende på videregående uddannelse på Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriets område i 2014
1
, herunder studerende der påbegynder en ny uddannelse
på samme eller lavere niveau end den uddannelse, som den pågældende allerede
har gennemført.
I 2014 var det samlede optag på de videregående uddannelser på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område på 64.397 personer fordelt på 36.031 kvinder og
28.366 mænd. Det svarer til en procentvis fordeling på 56 % kvinder og 44 %
mænd. Fordelingen mellem kvinder og mænd er udtryk for et gennemsnit, idet der
er ganske store forskelle inden for de enkelte uddannelsesområder. Eksempelvis
25. oktober 2016
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Center for Jura
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
3404 2012
Sagsbehandler
Thomas Voigt Lund
Tel.
72318664
Mail
[email protected]
Ref.-nr.
16/048703
1
På tidspunktet for initiativets udvikling forelå der ikke tal for årgang 2015.
Side
1/3
L 69 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1685084_0002.png
var 91 % af de optagne på tekniske erhvervsakademiuddannelser mænd, mens 85 %
af de optagne på sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser var kvinder.
I 2014 påbegyndte 2.236 studerende en "dobbeltuddannelse", forstået som en ny
uddannelse på samme eller lavere niveau end den uddannelse, som den pågælden-
de allerede havde gennemført. Heraf var 1.424 kvinder (svarende til 64 %) og 812
mænd (svarende til 36 %). Som ovenfor er der tale om et gennemsnit, idet der er
både større og mindre forskelle inden for de enkelte uddannelsesområder. Der er
således en svag overvægt af mænd (51 %), der påbegynder dobbeltuddannelse i
form af en ny kandidatuddannelse, mens der er en mere markant overvægt af kvin-
der, der påbegynder dobbeltuddannelse i form af en erhvervsakademiuddannelse
(60 %), professionsbacheloruddannelse (73 %) og bacheloruddannelse på et uni-
versitet (61 %).
Lovforslaget om begrænsning af dobbeltuddannelser vil, set i forhold til det samle-
de optag på de videregående uddannelser i 2014 på 64.397 personer, umiddelbart
ramme omkring 2.236 personer om året, svarende til 3 % af disse.
3. Analyse
Såfremt der er en skæv kønsfordeling blandt studerende på uddannelser på Ud-
dannelses- og Forskningsministeriets område, vil påvirkningen af generelle, retlige
initiativer, der f.eks. pålægger studerende nye pligter eller indskrænker visse mu-
ligheder, som udgangspunkt afspejle den eksisterende kønsfordeling.
Ministeriet forventer ikke, at der fremover vil ske væsentlige ændringer i den nu-
værende fordeling mellem mænd og kvinder ved tilgangen til de omfattede uddan-
nelser. På baggrund af det statistiske materiale for tilgangen til videregående ud-
dannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område i 2014 lægger mini-
steriet derfor til grund, at initiativet om begrænsning af dobbeltuddannelse an-
talsmæssigt vil påvirke flere kvinder end mænd.
Hvis initiativet skal have den ønskede effekt, er det efter ministeriets opfattelse en
forudsætning, at initiativet gælder generelt (med visse muligheder for individuelle
dispensationer m.v.). Initiativets påvirkning af kvinder og mænd vil derfor afspejle
allerede bestående statistiske forskelle i uddannelsessystemet, herunder at flere
kvinder end mænd optages på videregående uddannelser, og navnlig at flere kvin-
der end mænd dobbeltuddanner sig.
Ministeriet har ikke foretaget en kvalitativ analyse af, hvorfor kvinder i højere grad
end mænd påbegynder dobbeltuddannelse. Derfor kan ministeriet heller ikke
umiddelbart foreslå konkrete initiativer, der kan medføre, at færre kvinder påbe-
gynder dobbeltuddannelse.
Det er dog meget sandsynligt, at kendskab til initiativet om begrænsning af dob-
beltuddannelse – f.eks. ved vedtagelse af lovforslaget – i sig selv vil regulere adfær-
den hos mulige ansøgere til dobbeltuddannelse, således at det samlede antal mænd
og kvinder, der faktisk søger optagelse på en ny "dobbeltuddannelse", fra og med
2017 bliver lavere end hidtil. Ministeriet går dog ud fra, at denne adfærdsregule-
rende effekt som udgangspunkt vil afspejle den aktuelle kønsfordeling af ansøgere
til studiepladser.
Set i forhold til det samlede optag på de videregående uddannelser på Uddannel-
ses- og Forskningsministeriets område rammer lovforslaget om begrænsning af
dobbeltuddannelser umiddelbart en relativ lille målgruppe. Med udgangspunkt i
tallene for optaget på de videregående uddannelser i 2014 udgør antallet af stude-
Side
2/3
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
L 69 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1685084_0003.png
rende, der påbegynder en dobbeltuddannelse således kun 3 % af disse. Så selvom
de kvindelige studerende udgør en relativt større gruppe af de påbegyndte dobbelt-
uddannelser end de mandlige studerende, er der fortsat tale om en lille målgruppe i
forhold til antallet af personer, der tager en videregående uddannelse.
4. Konklusion
På baggrund af ovennævnte analyse vurderes det, at lovforslaget om begrænsning
af dobbeltuddannelser vil ramme de to køn forskelligt, idet lovforslagets konse-
kvenser afspejler allerede eksisterende forskelle i uddannelsessystemet, herunder
at flere kvinder end mænd optages på de videregående uddannelser, og navnlig at
flere kvinder end mænd dobbeltuddanner sig.
Set i forhold til det samlede antal personer, der tager en videregående uddannelse,
vurderes lovforslaget imidlertid at ramme en lille målgruppe. Det gælder både
blandt kvinder og mænd. Det er derfor vurderingen, at lovforslaget ud fra en pro-
portionalitetssynsvinkel, og da der samtidig er tale om en gruppe, der i forvejen har
en uddannelse, ikke vil have negative ligestillingsmæssige konsekvenser.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Side
3/3