Beskæftigelsesudvalget 2016-17
L 63 Bilag 5
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Tidspunkt for skift af dagpengesats for unge under 25 år og ph.d.-
studerendes ret til arbejdsløshedsdagpenge)
(L 63)
Af
Beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af…
Til § 3
1)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk.
2.
Lovens § 1, nr. 3, finder ikke anvendelse på medlemmer, som fra
den 2. januar 2017 til og med den 30. juni 2017 overgår til at modtage
dagpenge under deltagelse i en ph.d.-uddannelse, hvor uddannelsen
gennemføres som en deltidsuddannelse med et timetal på under 20 timer
om ugen. For sådanne medlemmer, finder de hidtil gældende regler i § 62
a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. fortsat anvendelse i perioden fra
den 2. januar 2017 til og med den 30. juni 2017. 1. og 2. pkt. omfatter
medlemmer, som er indplaceret i eller som indplaceres i en
dagpengeperiode, jf. § 55 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., i den
omtalte periode.
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af § 3 i L 63 til forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. (Tidspunkt for skift af dagpengesats for unge
under 25 år og ph.d.-studerendes ret til arbejdsløshedsdagpenge), at
ophævelsen af ret til arbejdsløshedsdagpenge samtidig med deltagelse i en
ph.d.-uddannelse på under 20 timer om ugen, ikke finder anvendelse på
medlemmer, som forud for den 2. januar 2017 modtager dagpenge under
deltagelse i en ph.d.-uddannelse, og hvor uddannelsen gennemføres som en
deltidsuddannelse med et timetal på under 20 timer om ugen. For sådanne
L 63 - 2016-17 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
medlemmer, finder de hidtil gældende regler i § 62 a i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. fortsat anvendelse.
I forbindelsen med 1. behandlingen af lovforslaget blev der fra flere sider
peget på behovet for en mere lempelig indfasning af denne del af
lovforslaget således, at de studerende og uddannelsesinstitutionerne får et
mere rimeligt varsel om de nye regler.
Det ønske er regeringen indstillet på at opfylde.
Det foreslås derfor, at den allerede foreslåede indfasning i lovforslagets § 3
udvides.
Konkret foreslås, at lovens § 1, nr. 3, ikke finder anvendelse på medlemmer,
som fra den 2. januar 2017 til og med den 30. juni 2017 overgår til at
modtage dagpenge under deltagelse i en ph.d.-uddannelse, hvor uddannelsen
gennemføres som en deltidsuddannelse med et timetal på under 20 timer om
ugen. For sådanne medlemmer, finder de hidtil gældende regler i § 62 a i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. fortsat anvendelse i perioden fra den
2. januar 2017 til og med den 30. juni 2017.
Det foreslås videre, at 1. og 2. pkt. alene omfatter medlemmer, som er
indplaceret i eller som indplaceres i en dagpengeperiode, jf. § 55 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., i den omtalte periode.
I forhold til den i L 63 foreslåede indfasningsregel i § 3 omfatter
ændringsforslaget således kun medlemmer, som fra den 2. januar 2017
begynder at modtage arbejdsløshedsdagpenge under gennemførelsen af et
deltids ph.d.-studium.
Det vil for denne gruppe af dagpengemodtagere, i modsætning til
medlemmer omfattet af indfasningen i lovforslagets nuværende § 3, ikke
være muligt at modtage arbejdsløshedsdagpenge samtidig med deltagelse i
et ph.d.-deltidsstudium længere end til den 30. juni 2017. Dette gælder
uanset på hvilket tidspunkt i periode medlemmet påbegynder at modtage
arbejdsløshedsdagpenge under deltagelse i et ph.d.-deltidsstudium.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.
L 63 - 2016-17 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
1696962_0003.png
Den ændrede indfasning, der følger af ændringsforslaget, medfører, at flere
ph.d.-studerende vil kunne modtage dagpenge i perioden den 2. januar 2017
til den 30. juni 2017, svarende til i alt ca. 50 flere helårspersoner i 2017.
Ændringsforslaget skønnes at medføre direkte offentlige merudgifter til
dagpenge og aktivering af dagpengemodtagere på 10,7 mio. kr. i 2017
opgjort før skat og tilbageløb, jf. nedenstående tabel.
Tabel: Samlede økonomiske konsekvenser af ændringsforslaget i 2017
Mio. kr. 2017 pl.
2017
Stat
3,6
Kommuner
7,1
Samlede direkte konsekvenser før skat og
tilbageløb
10,7
Merudgifterne i 2017 som følge af ændringsforslaget optages på lov om
tillægsbevilling for 2017.
De samlede økonomiske konsekvenser for kommunerne af ændringsfor-
slaget skal forhandles med de kommunale parter.