Beskæftigelsesudvalget 2016-17
L 63 Bilag 2
Offentligt
1685801_0001.png
Lovforslag nr.
L 63
Folketinget 2016-17
Fremsat den 9. november 2016 af beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Tidspunkt for skift af dagpengesats for unge under 25 år og ph.d.-studerendes ret til arbejdsløshedsdagpenge)
§1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendt-
gørelse nr. 832 af 7. juli 2015, som ændret bl.a. ved § 1 i lov
nr. 624 af 8. juni 2016 og senest ved § 4 i lov nr. 628 af 8.
juni 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 52 a
indsættes som
stk. 6:
»Stk. 6.
Når betingelserne for skift af sats efter stk. 2, 1.
og 2. pkt., indtræder, sker skiftet fra den 1. i den efterfølgen-
de måned. Når betingelserne for skift af sats efter stk. 3-4,
indtræder ved påbegyndelse eller ved ophør af deltagelse i
tilbud efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats, sker skiftet fra den 1. i den efterfølgende måned. Et
medlem, der fylder 25 år, får beregnet dagpenge efter § 48,
jf. §§ 47 og 70, fra den 1. i måneden efter det fyldte 25. år.«
2.
I
§ 52 e
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Når betingelserne for skift af sats efter stk. 1, 2.
pkt. indtræder ved påbegyndelse eller afslutning af forløbet,
sker skiftet fra den 1. i den efterfølgende måned. Et medlem,
der fylder 25 år, får beregnet dagpenge efter § 48, jf. §§ 47
og 70, fra den 1. i måneden efter det fyldte 25. år.«
3.
I
§ 62 a, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt.:
»1. pkt. finder dog ikke anvendelse på ph.d.-uddannelser
omfattet af lov om universiteter og lov om videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 2. januar 2017, jf. dog stk.
2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1 og 2, træder i kraft den 1. juli 2017.
§3
Lovens § 1, nr. 3, finder ikke anvendelse på medlemmer,
som forud for den 2. januar 2017 modtager dagpenge under
deltagelse i en ph.d.-uddannelse, og hvor uddannelsen gen-
nemføres som en deltidsuddannelse med et timetal på under
20 timer om ugen. For sådanne medlemmer, finder de hidtil
gældende regler i § 62 a i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. fortsat anvendelse.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
BE007009
Beskæftigelsesmin.,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 16/12832
L 63 - 2016-17 - Bilag 2: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1685801_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Venstre) indgik den 22. oktober 2015 ”Aftale
om et tryggere dagpengesystem” med Socialdemokraterne
og Dansk Folkeparti. Aftalen er udmøntet ved lov nr. 624 af
8. juni 2016 om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige
andre love og om ophævelse af lov om akutjob og jobpræ-
mie til arbejdsgivere og lov om uddannelsesordning for le-
dige, som har opbrugt deres dagpengeret (Fleksibelt og ind-
komstbaseret dagpengesystem, månedsudbetaling af dag-
penge m.v.).
Ændringerne af arbejdsløshedsforsikringen indebærer
bl.a., at det nuværende ugebaserede arbejdsløshedsdagpen-
gesystem med virkning fra 1. juli 2017 ændres til et måneds-
baserede system, og at forbrug af dagpenge opgøres i timer
fremfor i uger. Det betyder, at arbejdsløshedsdagpengene
opgøres og udbetales på månedsbasis. Dette har bl.a. betyd-
ning for reglerne om skift af dagpengesats for unge under 25
år, som bliver omfattet af ungereglerne i kapitel 9 a i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
I forbindelse med den administrative udmøntning af oven-
nævnte lovændring har der vist sig at være behov for at fast-
sætte nærmere lovregler om, hvornår der skal ske satsskifte,
når unge under 25 år bliver omfattet af ungereglerne. Unge-
reglerne indebærer, at unge får en lavere dagpengesats i vis-
se situationer eller efter en vis periode, jf. nedenfor.
Under visse betingelser er det muligt at modtage arbejds-
løshedsdagpenge under deltagelse i et ph.d.-studie efter an-
sættelsesperiodens udløb, hvis studiet efter aftale med ud-
dannelsesinstitutionen gennemføres som et deltidsstudie
med et timetal på under 20 timer om ugen. Det er regerin-
gens opfattelse, at det aldrig har været meningen med dag-
pengesystemet, at dette skal virke som en uddannelsesstøtte-
eller forskerstøtteordning. Brugen af muligheden er efter re-
geringens opfattelse ikke forenelig med formålet med lov-
givningen. Der er således ikke overensstemmelse mellem
dagpengelovgivningen på den ene side eller SU-lovgivnin-
gen og reglerne om ph.d.-ansættelser på den anden side.
Nærværende lovforslag indeholder forslag til ændring af
disse elementer.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Tidspunktet for skift af dagpengesats for unge under 25
år
2.1.1. Gældende ret
Efter de gældende regler i § 52 a, stk. 2-4, i lov om ar-
bejdsløshedsforsikring m.v. nedsættes dagpengenes størrelse
i visse situationer. Det drejer sig om følgende:
– Unge under 25 år, som ikke har gennemført en kompe-
tencegivende uddannelse modtager efter 26 ugers sam-
menlagt ledighed dagpenge med 50 pct. af højeste dag-
pengesats indtil medlemmet har haft 104 ugers sammen-
lagt ledighed (stk. 2).
– Unge under 25 år, som ikke har gennemført en kompe-
tencegivende uddannelse, og som har haft 26 ugers sam-
menlagt ledighed, modtager ved deltagelse i tilbud efter
kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats 50 pct.
af højeste dagpengesats (stk. 3).
– Unge under 25 år, som har gennemført en kompetence-
givende uddannelse, og som har haft 26 ugers sammen-
lagt ledighed, modtager ved deltagelse i tilbud efter ka-
pitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats 82 pct.
af højeste dagpengesats (stk. 4).
Er den sammenhængende varighed af tilbuddet under 4
uger, sker der ikke nedsættelse af dagpengenes størrelse.
I de situationer, hvor nedsættelsen alene er begrundet i
forbrug af dagpenge i 26 uger, sker nedsættelsen efter gæl-
dende regler med virkning fra det tidspunkt, hvor der er for-
brugt 26 uger med dagpenge. Forbrug af dagpenge opgøres i
uger, jf. § 55, stk. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det betyder, at skift af sats sker fra mandag i ugen efter, at
der er forbrugt 26 ugers dagpenge.
I de situationer, hvor nedsættelsen yderligere er betinget
af, at pågældende begynder i et tilbud efter kapitel 10 i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats sker nedsættelsen med
virkning fra den dag, tilbuddet påbegyndes. Det betyder, at
skiftet sker på denne ugedag og kan være midt i en uge.
Der er i gældende bekendtgørelse nr. 1417 af 23. decem-
ber 2012 om beregning af dagpengesatsen for lønmodtagere
fastsat regler om, at en ledig, der har fået nedsat sin dagpen-
gesats efter ovenstående regler, får ret til individuelle dag-
penge som fuldtids- eller deltidsforsikret fra det tidspunkt,
hvor pågældende fylder 25 år. I denne situation sker ydel-
sesskiftet fra den forsikredes fødselsdag og kan dermed væ-
re midt i en uge.
Ved lov nr. 624 af 8. juni 2016 (Dagpengereformen), er
reglerne om 26 ugers sammenlagt ledighed pr. 1. juli 2017
ændret således, at ledigheden opgøres som 962 timer med
dagpenge, og 104 ugers sammenlagt ledighed er ændret til
3.848 timers dagpengeforbrug. Med ændringen blev det sik-
ret, at der anvendes samme opgørelsesmetode (i timer) for
forbrug af dagpenge som for opgørelse af ret til tilbud m.v..
Det følger af videre af § 52 e i lov om arbejdsløshedsfor-
sikring m.v., at unge under 25 år inden for de første 6 måne-
ders sammenlagt ledighed kan deltage i højskole og daghøj-
skoleforløb i 20 timer eller derover om ugen. Ved oven-
nævnte lovændring er ”6 måneders sammenlagt ledighed”
desuden ændret til 962 timer med dagpenge.
Endvidere bliver det ugebaserede arbejdsløshedsdagpen-
gesystem med virkning fra 1. juli 2017 ændret til et måneds-
baseret system, og forbrug af dagpenge opgøres i timer
fremfor i uger.
De nævnte lovændringer indeholder ikke nærmere regler
om, hvornår der skal ske satsskifte, når unge under 25 år bli-
L 63 - 2016-17 - Bilag 2: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1685801_0003.png
3
ver omfattet af ungereglerne. Den umiddelbare konsekvens
af ovennævnte er derfor, at satsskiftet sker med virkning fra
dagen for den begivenhed, der udløser satsskiftet, hvilket
betyder, at satsskiftet kan ske midt i måneden.
Det bemærkes, at der ved ovennævnte lovændring des-
uden blev fastsat regler om at unge under 25 år pr. 2. januar
2017 modtager dagpenge med en fast sats på 82 pct. af høje-
ste dagpenge som fuldtids- eller deltidsforsikrede, hvis de
har forsørgelsespligt og 71,5 pct. af højeste dagpenge som
fuldtids- eller deltidsforsikrede, hvis de ikke har forsørgel-
sespligt. Den ledige skal have gennemført en erhvervsmæs-
sig uddannelse, og have haft 26 ugers ledighed og skal del-
tage i tilbud efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats.
Skift af sats som forsørger sker med virkning fra den 1. i
den efterfølgende måned. Ved skift af forsørgerstatus i pe-
rioden 2. januar 2017 til og med den 30. juni 2017 sker sats-
skiftet i overensstemmelse med gældende regler fra den ef-
terfølgende uge, hvorved der tages højde for, at dagpengesy-
stemet indtil 1. juli 2017 er et ugebaseret system.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Når ovennævnte ændring af arbejdsløshedsforsikringssy-
stemet fra et ugebaseret til et månedsbaseret system træder i
kraft den 1. juli 2017, jf. lov nr. 624 af 8. juni 2016, skal ar-
bejdsløshedskasserne som konsekvens heraf operere med to
forskellige satser i en måned ved administrationen af satsen
for unge under 25-årige.
Regeringen ønsker, at reglerne i videst muligt omfang skal
understøtte en digital sagsbehandling, hvilket også har været
en forudsætning og et væsentligt element ved vedtagelsen
og gennemførelsen af dagpengereformen.
Det foreslås derfor, at der indføres regler om, at skift af
sats for unge under 25 år, som er omfattet af ungereglerne i
§ 52 a og § 52 e i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., sker
fra den 1. i den måned, der følger efter den måned, hvori de
i bestemmelserne nævnte begivenheder indtræder eller op-
hører.
Forslaget sikrer, at satsskiftet sker efter samme regler som
efter 2. januar 2017 vil gælde for unges overgang fra ikke-
forsørger til forsørger (eller omvendt) og de regler, der fra
samme tidspunkt vil komme til at gælde om satsskifte for di-
mittender og tidligere værnepligtige, der opnår ret til en in-
dividuelt beregnet dagpengesats, jf. § 1, nr. 11 og 12, i lov
nr. 624 af 8. juni 2016 (Dagpengereformen).
Det foreslås videre, at et medlem, som fylder 25 år får be-
regnet sin individuelle sats som fuldtids- eller deltidsforsi-
krede fra den 1. i måneden efter det fyldte 25. år.
Det foreslås endvidere, at reglerne træder i kraft den 1. juli
2017 samtidig med indførelsen af det månedsbaserede ar-
bejdsløshedsforsikringssystem, jf. § 14, stk. 2, i lov nr. 624
af 8. juni 2016.
2.2. Ph.d.-studerendes ret til arbejdsløshedsdagpenge
2.2.1. Gældende ret
Efter gældende regler i § 62 a i lov om arbejdsløshedsfor-
sikring m.v. kan arbejdsløshedsdagpenge ikke udbetales til
et medlem, der deltager i uddannelse.
Dog kan et medlem bevare retten til arbejdsløshedsdag-
penge ved deltagelse i uddannelse, hvis undervisningens va-
righed er under 20 timer om ugen, og uddannelsen ikke er
godkendt som støtteberettigende efter lov om statens uddan-
nelsesstøtte, i det omfang den udbydes som heltidsuddannel-
se.
En videregående uddannelse kan efter SU-loven godken-
des til SU, hvis uddannelsen;
– har mindst tre måneders sammenhængende varighed,
– er tilrettelagt som heltidsundervisning, og
– er ulønnet.
Retten til arbejdsløshedsdagpenge kan også bevares ved
deltagelse i enkeltfagsundervisning på gymnasialt niveau
under 20 timer om ugen, i undervisning svarende til folke-
skolens 8.-10. klassetrin og under deltagelse i jobrettet ud-
dannelse efter kapitel 8 a i lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats.
Der kan dog ikke udbetales arbejdsløshedsdagpenge for ti-
mer, hvor medlemmet modtager godtgørelse efter lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i er-
hvervsrettet voksen- og efteruddannelse eller støtte efter lov
om statens voksenuddannelsesstøtte, eller hvis et medlem
afbryder et arbejdsforhold for at deltage i uddannelse eller
undlader at afbryde uddannelsen for at påtage sig arbejde.
Et medlem, som er fyldt 25 år, kan efter lovens § 62 b få
udbetalt arbejdsløshedsdagpenge under deltagelse i uddan-
nelse på betingelse af, at medlemmet umiddelbart før ledig-
heden har deltaget i uddannelsen i mindst 2 år, samtidig
med, at medlemmet har været i beskæftigelse, og at under-
visningen foregår efter kl. 16 eller på lørdage og søn- og
helligdage. Det er endvidere en betingelse, at medlemmet
ikke er selvforskyldt ledig. Arbejdsløshedsdagpenge kan i
resten af studietiden udbetales for en periode på sammenlagt
444 timer for et fuldtidsforsikret medlem og 360 timer for et
deltidsforsikret medlem.
De gældende regler betyder, at det er muligt for et med-
lem at deltage i erhvervsforberedende uddannelser og efter-
uddannelsesaktiviteter samtidig med, at pågældende bevarer
retten til arbejdsløshedsdagpenge og står til rådighed for ar-
bejdsmarkedet.
Det betyder blandt andet, at det er muligt at følge uddan-
nelser, der er udbudt i voksen- og efteruddannelsessystemet,
fx master-, diplom- og akademiuddannelser. Fælles for disse
uddannelser er, at de er tilrettelagt som deltidsuddannelser,
der – udover videregående uddannelse – forudsætter mellem
2 og 3 års erhvervserfaring. Uddannelserne giver ikke ret til
SU. Uddannelserne svarer til et års fuldtidsstudie, og der op-
kræves deltagerbetaling.
L 63 - 2016-17 - Bilag 2: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1685801_0004.png
4
Herudover kan man deltage i meritlærer- og –pædagogud-
dannelserne. Uddannelserne giver ikke ret til SU, og der op-
kræves deltagerbetaling.
Ph.d.-uddannelsen efter universitetsloven og lov om vide-
regående kunstneriske uddannelsesinstitutioner er som ud-
gangspunkt tilrettelagt som en heltidsuddannelse, og der har
siden 1998 ikke været ret til SU under uddannelsen.
Ph.d.-studerende, som får bevilget stipendium til gennem-
førelse af ph.d.-studiet ved et universitet eller en anden ud-
dannelsesinstitution, ansættes som ph.d.-stipendiater, jf.
overenskomst for Akademikere i staten (bilag 5). Det bety-
der, at de ansættes i en stilling med løn. Ansættelsesperio-
den er højst 3 år, når studiet er tilrettelagt som fuldtidsstudi-
um, hvilket svarer til ph.d.-uddannelsens normering på fuld
tid. Ansættelse som ph.d.-stipendiat forudsætter, at vedkom-
mende har en kandidatgrad inden ansættelsen samt er ind-
skrevet som ph.d.-studerende.
Ansættelsen ophører normalt uden særligt varsel, når ind-
skrivningen ved universitetet eller uddannelsesinstitutionen
ophører. Det forventes, at den ph.d.-studerende indleverer
sin afhandling under ansættelsen, hvorefter det vurderes, om
ph.d.-forsvaret af afhandlingen kan finde sted. Tildelingen
af ph.d.-graden sker, hvis der foreligger en positiv indstil-
ling fra det bedømmelsesudvalg, der har bedømt ph.d.-for-
svaret.
Der kan indgås aftale mellem den ph.d.-studerende og uni-
versitetet eller uddannelsesinstitutionen om, at uddannelsen
gennemføres for den studerendes egen regning, herunder at
uddannelsen kan færdiggøres som en deltidsuddannelse. Det
skal i givet fald fremgå af aftalen, hvor mange timer uddan-
nelsen udgør pr. uge.
Et medlem vil derfor kunne få arbejdsløshedsdagpenge
under deltagelse i en ph.d.-uddannelse efter ansættelsespe-
riodens udløb, hvis uddannelsen efter aftale med universite-
tet eller uddannelsesinstitutionen gennemføres som en del-
tidsuddannelse med et timetal på under 20 timer pr. uge.
Det skønnes, at der årligt er ca. 550 ph.d.-studerende, der
også modtager arbejdsløshedsdagpenge svarerende til 6 pct.
af de ph.d.-studerende.
Det bemærkes for god ordens skyld, at efter praksis er der
dagpengeret som dimittend, når en ph.d.-uddannelse anses
for afsluttet. Retten indtræder med udgangen af den måned,
hvor afhandlingen er indleveret til bedømmelse, og studie-
aktiviteten er ophørt, og vejlederen har udtalt, at studieforlø-
bet er tilfredsstillende gennemført. Det er uden betydning, at
afhandlingen skal forsvares på et senere tidspunkt.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Den omtalte mulighed for at modtage arbejdsløshedsdag-
penge under et ph.d.-forløb er opstået som følge af, at ph.d.-
uddannelsen i 1998 er gået fra at være en SU-berettigende
uddannelse til at være en egentlig ansættelse, da ph.d.-stude-
rende, som får bevilget stipendium til gennemførelse af
ph.d.-studiet ved et universitet, ansættes som ph.d.-stipen-
diater.
Det er regeringens opfattelse, at det aldrig har været
meningen med dagpengesystemet, at dette skal virke som en
uddannelsesstøtte- eller forskerstøtteordning. Brugen af mu-
ligheden er efter regeringens opfattelse ikke forenelig med
formålet med lovgivningen. Der er således ikke overens-
stemmelse mellem dagpengelovgivningen på den ene side
eller SU-lovgivningen og reglerne om ph.d.-ansættelser på
den anden side.
Det foreslås derfor, at muligheden for modtagelse af ar-
bejdsløshedsdagpenge samtidig med deltagelse i en ph.d.-
uddannelse ophæves.
Begrænsningen angår udelukkende ph.d.-studerende.
Der ændres ikke på muligheden for dagpenge som dimit-
tend til ph.d.-studerende, der har afleveret afhandlingen til
bedømmelse.
Det vil fortsat være muligt at færdiggøre en uddannelse
med dagpenge efter lovens § 62 b i resten af studietiden i
sammenlagt 444 timer for et fuldtidsforsikret medlem og
360 timer for et deltidsforsikret medlem. Det er forudsat, at
– medlemmet umiddelbart før ledigheden har deltaget i
uddannelsen i mindst 2 år, samtidig med, at medlemmet
har været i beskæftigelse,
– at undervisningen foregår efter kl. 16 eller på lørdage og
søn- og helligdage, og
– at medlemmet ikke er selvforskyldt ledig.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Som følge af overgangen til et månedsbaseret dagpenge-
system, hvor forbrug af dagpenge opgøres i timer fremfor i
uger, og dagpengene opgøres og udbetales månedsvis, fore-
slås det, at skift af dagpengesats for unge under 25 år sker
fra den 1. i den måned, hvori de i bestemmelserne nævnte
begivenheder indtræder eller ophører. Dette gælder ligeledes
i de tilfælde, hvor et medlem får beregnet sin individuelle
sats som fuldtids- eller deltidsforsikret efter det fyldte 25 år,
samt i tilfælde af satsskifte under deltagelse i højskole og
daghøjskoleforløb i 20 timer eller derover om ugen indenfor
de første 962 timers ledighed.
Forslaget vedrørende tidspunktet for skift af dagpengesats
for unge under 25 år forventes ikke at have økonomiske
konsekvenser. Der er størrelsesmæssigt tale om en mindre
målgruppe, og endvidere vil forslaget have modsatrettede
økonomiske konsekvenser, idet satsskiftet udskydes til den
1. i den måned der følger efter dagen for den begivenhed,
der udløser satsskiftet, såvel de tilfælde, hvor satsen forhø-
jes, som i de tilfælde, hvor satsen reduceres. De økonomiske
konsekvenser vurderes følgelig at udligne hinanden.
Det er foreslået lovændringen vedrørende satsskifte træder
i kraft den 1. juli 2017.
Det foreslås endvidere, at muligheden for modtagelse af
dagpenge samtidig med deltagelse i en ph.d. uddannelse op-
hører.
Der vurderes årligt at være 550 ph.d.-studerende, der
modtager dagpenge i mindst 3 måneder inden for et år. Det
L 63 - 2016-17 - Bilag 2: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1685801_0005.png
5
skønnes, at 75 pct. heraf vil fortsætte i deres ph.d.-forløb
uden offentlig forsørgelse, mens 25 pct. vil ophøre som
ph.d.-studerende for at kunne fortsætte med at modtage dag-
penge.
Forslaget skønnes at medføre en reduktion i antallet af
dagpengemodtagere på ca. 100 helårspersoner i 2017 og 200
helårspersoner i 2018 og frem, og dermed mindreudgifter til
dagpenge og aktivering af dagpengemodtagere. Det lavere
antal dagpengemodtagere i 2017 skyldes, at ph.d.- studeren-
de på deltid, der modtager dagpenge allerede ved lovens
ikrafttræden, kan fortsætte med at modtage dagpenge som
hidtil, hvilket vil sige, indtil deres ph.d. uddannelse ophører.
Det er foreslået, at forslaget vedrørende ophør af dagpen-
ge til ph.d. studerende træder i kraft den 2. januar 2017.
Tabel 1. Ophør af dagpenge til ph.d.-studerende
Mio. kr. 2017 pl
Stat
Arbejdsløshedsdagpenge
Driftsudgifter til aktivering
Løntilskud forsikrede ledige
Kommune
Heraf beskæftigelsestilskud
Heraf budgetgaranti
Heraf DUT (øvrige indkomstoverførsler)
I alt
De økonomiske konsekvenser for kommunerne af lovfor-
slaget skal forhandles med de kommunale parter.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 4. oktober til
den 20. oktober 2016 været sendt i høring hos følgende or-
ganisationer m.v.:
Det skønnes, at forslaget vil medføre mindreudgifter for
det offentlige (før skat og tilbagebeløb) på 21,5 mio. kr. i
2017 og 41,7 mio. kr. i 2018 og de følgende år. Heraf vil
staten samlet have mindreudgifter på 7,3 mio. kr. i 2017 og
14,1 mio. kr. i 2018 og de følgende år, og kommunerne vil
have mindreudgifter på 14,2 mio. kr. i 2017 og 27,6 mio. kr.
i 2018 og de følgende år.
Der er i forbindelse med overgangen til det månedsbasere-
de dagpengesystem regnet med to ekstra udbetalingsuger i
2017.
I nedenstående tabel fremgår de økonomiske konsekven-
ser af forslaget fordelt på stat og kommuner.
2017
-7,3
-7,0
-0,1
-0,2
-14,2
-13,7
-0,5
0,0
-21,5
2018
-14,1
-13,6
-0,2
-0,3
-27,6
-26,5
-1,1
0,0
-41,7
2019
-14,1
-13,6
-0,2
-0,3
-27,6
-26,5
-1,1
0,0
-41,7
2020
-14,1
-13,6
-0,2
-0,3
-27,6
-26,5
-1,1
0,0
-41,7
Ankestyrelsen, Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, AK-
Samvirke, ASE, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Da-
tatilsynet, KL, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, Rigsrevisionen, Danske Universiteter, Kø-
benhavns Universitet, Århus Universitet, Roskilde Universi-
tet, Aalborg Universitet, Syddansk Universitet, Danmarks
Tekniske Universitet, Copenhagen Business School, IT-Uni-
versitet i København, Rektorkollegiet for de Kunstneriske
og Kulturelle Uddannelser, Det Kongelige Danske Kunst-
akademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering,
Arkitektskolen Aarhus, Designskolen Kolding.
L 63 - 2016-17 - Bilag 2: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1685801_0006.png
6
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser /
mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang)
Staten;
2017: 7,3 mio. kr.
2018: 14,1 mio. kr.
2019: 14,1 mio. kr.
2020: 14,1 mio. kr.
Negative konsekvenser /
merudgifter (hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Kommunerne;
2017: 14,2 mio. kr.
2018: 27,6 mio. kr.
2019: 27,6 mio. kr.
2020: 27,6 mio. kr.
Ingen
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser for bor-
gerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-retlige mi-
nimumsforpligtigelser (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Efter de gældende regler i § 52 a, stk. 2-4, i lov om ar-
bejdsløshedsforsikring m.v. nedsættes dagpengenes størrelse
i visse situationer. Det drejer sig om følgende:
– Unge under 25 år, som ikke har gennemført en kompe-
tencegivende uddannelse modtager efter 26 ugers sam-
menlagt ledighed dagpenge med 50 pct. af højeste dag-
pengesats indtil medlemmet har haft 104 ugers sammen-
lagt ledighed (stk. 2).
L 63 - 2016-17 - Bilag 2: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1685801_0007.png
7
Unge under 25 år, som ikke har gennemført en kompe-
tencegivende uddannelse, og som har haft 26 ugers sam-
menlagt ledighed, modtager ved deltagelse i tilbud efter
kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats 50 pct.
af højeste dagpengesats (stk. 3).
– Unge under 25 år, som har gennemført en kompetence-
givende uddannelse, og som har haft 26 ugers sammen-
lagt ledighed, modtager ved deltagelse i tilbud efter ka-
pitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats 82 pct.
af højeste dagpengesats (stk. 4).
Er den sammenhængende varighed af tilbuddet under 4
uger, sker der ikke nedsættelse af dagpengenes størrelse, jf.
§ 52 a, stk. 5, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
I de situationer, hvor nedsættelsen alene er begrundet i
forbrug af dagpenge i 26 uger, sker nedsættelsen efter gæl-
dende regler med virkning fra det tidspunkt, hvor der er for-
brugt 26 uger med dagpenge. Forbrug af dagpenge opgøres i
uger, jf. § 55, stk. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det betyder, at skift af sats sker fra mandag i ugen efter, at
der er forbrugt 26 ugers dagpenge.
I de situationer, hvor nedsættelsen yderligere er betinget
af, at pågældende begynder i et tilbud efter kapitel 10 i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats sker nedsættelsen med
virkning fra den dag, tilbuddet påbegyndes. Det betyder, at
skiftet sker på denne ugedag og kan være midt i en uge.
Der er i gældende bekendtgørelse nr. 1417 af 23. decem-
ber 2012 om beregning af dagpengesatsen for lønmodtagere
fastsat regler om, at en ledig, der har fået nedsat sin dagpen-
gesats efter ovenstående regler, får ret til individuelle dag-
penge som fuldtids- eller deltidsforsikret fra det tidspunkt,
hvor pågældende fylder 25 år. I denne situation sker ydel-
sesskiftet på den dag, hvor medlemmet fylder 25 år, hvilket
kan være midt i en uge.
Det er uhensigtsmæssigt og administrativt tungt, at ar-
bejdsløshedskasserne skal operere med to forskellige satser i
en måned ved administrationen af satsen for de under 25-
årige. Dette forhold understøtter ikke bestræbelserne på en
øget digitalisering af dagpengesystemet.
Det foreslås i
nr. 1,
at skift af sats efter
§ 52 a, stk. 2, 1.
pkt.
som følge af ledighed i 962 timer, sker fra den 1. i den
måned, der følger efter den måned, hvori de i bestemmelser-
ne nævnte begivenheder indtræder eller ophører. Tilsvaren-
de vil gælde i den situation, hvor dagpengeperioden på 2 år
(3.848 ydelsestimer) er opbrugt, og pågældende har ret til at
få forlænget sin dagpengeperiode, jf. § 56 som affattet ved §
1, nr. 50 i lov nr. 624 af 8. juni 2016 (Dagpengereformen). I
disse situationer, vil pågældende få udbetalt dagpenge med
individuel dagpengesats med virkning fra den 1. måneden
efter den måned, hvori den 2-årige dagpengeperiode udløb.
Det foreslås videre i
nr. 1,
at skift af sats efter
§ 52 a, stk.
2, 2. pkt.,
i de situationer, hvor den ledige opfylder et be-
skæftigelseskrav på 3.848 løntimer inden for 3 år efter, at
pågældende har fået nedsat sin dagpengesats til 50 pct. af
højeste dagpenge som følge af ledighed i 962 timer, ligele-
des vil få udbetalt individuelle dagpenge med virkning fra
den 1. måneden efter den måned, hvori det omtalte beskæfti-
gelseskrav er opfyldt.
Det foreslås endvidere i
nr. 1,
at skift af sats efter
§ 52 a,
stk. 3-4,
ved påbegyndelse eller ved ophør af deltagelse i til-
bud efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
ligeledes sker fra den 1. i den måned, der følger efter den
måned, hvori de i bestemmelserne nævnte begivenheder ind-
træder eller ophører.
Det foreslås, at et medlem, som fylder 25 år får beregnet
sin individuelle sats efter § 48 som fuldtids- eller deltidsfor-
sikret fra den 1. i måneden efter det fyldte 25. år.
Tilsvarende foreslås det i
nr. 2,
vedrørende
§ 52 e, stk. 2,
at tidspunktet for skift af sats under deltagelse i højskole og
daghøjskoleforløb i 20 timer eller derover om ugen inden
for de første 6 måneders ledighed (pr. 1. juli 2017 962 ti-
mers ledighed) ved påbegyndelse eller afslutning af forløbet,
sker fra den 1. i den efterfølgende måned. Fylder den ledige
25 år under forløbet, får pågældende beregnet individuelle
dagpenge efter § 48 som fuldtids- eller deltidsforsikret fra
den 1. i måneden efter det fyldte 25. år.
Forslaget betyder i forhold til gældende regler, at den le-
dige skal ”vente” i længere tid før ned- eller opreguleringen
af satsen slår igennem. Således vil en ledig, som når et dag-
pengeforbrug på 26 ugers ledighed (pr. 1. juli 2017 962 ti-
mer ledighed) i løbet af den første uge af en måned, bevare
sin (højere) individuelle dagpengesats måneden ud.
I de situationer, hvor den ledige under 25 år ophører i til-
bud efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
eller ophører i et højskoleforløb, vil pågældende tilsvarende
skulle bevare den lavere sats måneden ud.
Bekendtgørelse nr. 989 af 29. juni 2016 om beregning af
dagpengesatsen for lønmodtagere, som udmønter dagpenge-
reformen, og som træder i kraft den 1. juli 2017 vil blive af-
løst af en ny bekendtgørelse, hvoraf de foreslåede regler om
tidspunktet for satsskifte vil fremgå.
Der henvises til bemærkningerne til pkt. 2.1. og forslagets
§ 2.
Til nr. 3.
Efter den gældende bestemmelse i § 62 a i lov om arbejds-
løshedsforsikring m.v. kan arbejdsløshedsdagpenge ikke ud-
betales til et medlem, der deltager i uddannelse.
Dog kan et medlem bl.a. bevare retten til arbejdsløsheds-
dagpenge ved deltagelse i uddannelse, hvis undervisningens
varighed er under 20 timer om ugen, og uddannelsen ikke er
godkendt som støtteberettigende efter lov om statens uddan-
nelsesstøtte, i det omfang den udbydes som heltidsuddannel-
se.
De gældende regler betyder, at det er muligt for et med-
lem at deltage i erhvervsforberedende uddannelser og efter-
uddannelsesaktiviteter samtidig med, at pågældende bevarer
retten til arbejdsløshedsdagpenge.
Ph.d.-uddannelsen efter universitetsloven og lov om vide-
regående kunstneriske uddannelsesinstitutioner er som ud-
gangspunkt tilrettelagt som en heltidsuddannelse og har si-
L 63 - 2016-17 - Bilag 2: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1685801_0008.png
8
den 1998 ikke givet til SU under uddannelsen. Ph.d.-stude-
rende, som får bevilget stipendium til gennemførelse af
ph.d.-uddannelsen ved et universitet eller anden uddannel-
sesinstitution ansættes som ph.d.-stipendiat. Det betyder, at
de ansættes i en stilling med løn. Ansættelsesperioden er
højst 3 år, når studiet er tilrettelagt som et fuldtidsstudium,
hvilket svarer til ph.d.-uddannelsens normering på fuld tid.
Det forventes, at den ph.d.-studerende indleverer sin ph.d.
under ansættelsen.
I tilfælde, hvor den ph.d.-studerende ikke har indleveret
sin ph.d. i den 3-årige ansættelsesperiode, kan der ikke ske
forlængelse af ansættelsesperioden.
Der kan indgås aftale mellem den ph.d.-studerende og uni-
versitetet eller uddannelsesinstitutionen om, at studiet gen-
nemføres for den studerendes egen regning, herunder at stu-
diet kan færdiggøres som en deltidsuddannelse. Det skal i
givet fald fremgå af aftalen, hvor mange timer studiet udgør
pr. uge.
Et medlem vil derfor kunne få arbejdsløshedsdagpenge
under deltagelse i en ph.d.-uddannelse efter ansættelsespe-
riodens udløb, hvis uddannelsen efter aftale med universite-
tet eller uddannelsesinstitutionen gennemføres som en del-
tidsuddannelse med et timetal på under 20 timer pr. uge.
Det foreslås, at muligheden for modtagelse af arbejdsløs-
hedsdagpenge samtidig med deltagelse i en ph.d.-uddannel-
se ophæves.
Der henvises til de almindelige bemærkninger til pkt. 2.2.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 2. januar
2017. Dermed sikres, at loven træder i kraft på en mandag i
en dagpengeuge.
Det foreslås i
stk. 2,
at forslagene i § 1, nr. 1 og 2, om
tidspunktet for skift af sats for dagpengemodtagere under 25
år, som har forbrugt dagpenge i 962 uger (pr. 1. juli 2017
962 timers dagpenge) og/eller deltager i tilbud efter kapitel
10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, træder i kraft den
1. juli 2017 samtidig med indførelsen af det månedsbaseret
arbejdsløshedsforsikringssystem, jf. § 14, stk. 2 i lov nr. 624
af 8. juni 2016.
Til § 3
Det foreslås, at lovens § 1, nr. 3, ikke finder anvendelse på
medlemmer, som forud for den 2. januar 2017 modtager
dagpenge under deltagelse i en ph.d.-uddannelse, og hvor
uddannelsen gennemføres som en deltidsuddannelse med et
timetal på under 20 timer om ugen. For sådanne medlem-
mer, finder de hidtil gældende regler i § 62 a i lov om ar-
bejdsløshedsforsikring m.v. fortsat anvendelse.
Det bemærkes, at det af aftalen mellem den ph.d.-stude-
rende og universitetet eller uddannelsesinstitutionen om, at
uddannelsen gennemføres for den studerendes egen regning,
herunder at uddannelsen kan færdiggøres som en deltidsud-
dannelse, jf. de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.1., forud-
sætningsvis vil fremgå, hvornår studiet forventes afsluttet.
Det betyder, at der vil være en naturlig tidsmæssig afgræns-
ning af, hvor længe efter lovens ikrafttræden, en ph.d.-stude-
rende vil kunne påberåbe sig bestemmelsen i § 3.
Til § 4
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grøn-
land, idet det bemærkes, at lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. i øvrigt ikke finder anvendelse for disse landsdele, jf.
lovens § 105.
L 63 - 2016-17 - Bilag 2: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1685801_0009.png
9
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 832 af 7. juli 2015, som ændret
bl.a. ved § 1 i lov nr. 624 af 8. juni 2016 og senest
ved § 4 i lov nr. 628 af 8. juni 2016, foretages føl-
gende ændringer:
§ 52 a.
Et medlem under 25 år har ret til dagpen-
ge beregnet efter § 48, jf. §§ 47 og 70, jf. dog stk.
2-4.
Stk. 2.
Et medlem, som ikke har gennemført en
uddannelse af den i § 54 nævnte art, og som har
haft 26 ugers sammenlagt ledighed, modtager dag-
penge, der svarer til 50 pct. af højeste dagpenge, jf.
§§ 47 og 70, indtil medlemmet har haft 104 ugers
sammenlagt ledighed. Det gælder dog ikke et fuld-
tidsforsikret medlem, der som lønmodtager inden
for 3 år har fået indberettet mindst 3.848 løntimer i
henhold til lov om et indkomstregister eller i en til-
svarende periode har udøvet selvstændig virksom-
hed i væsentligt omfang, eller et deltidsforsikret
medlem, der som lønmodtager inden for 3 år har
fået indberettet mindst 2.565 løntimer i henhold til
lov om et indkomstregister. Ved opgørelsen efter 2.
pkt. finder § 53, stk. 3 og 4, tilsvarende anvendelse.
Stk. 3.
Et medlem, som ikke har gennemført en
uddannelse af den i § 54 nævnte art, og som har
haft 26 ugers sammenlagt ledighed, modtager ved
deltagelse i tilbud efter kapitel 10 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats 50 pct. af højeste dagpenge,
jf. §§ 47 og 70, jf. dog stk. 5.
Stk. 4.
Et medlem, som har gennemført en uddan-
nelse af den i § 54 nævnte art, og som har haft 26
ugers sammenlagt ledighed, modtager ved deltagel-
se i tilbud efter kapitel 10 i lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats 82 pct. af højeste dagpenge, jf.
§§ 47 og 70, jf. dog stk. 5.
Stk. 5.
Ved deltagelse i tilbud efter kapitel 10 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som har en
sammenhængende varighed på under 4 uger, mod-
tager medlemmet dog dagpenge efter stk. 1.
1.
I
§ 52 a
indsættes som
stk. 6:
»Stk.
6.
Når betingelserne for skift af sats efter
stk. 2, 1. og 2. pkt., indtræder, sker skiftet sker fra
den 1. i den efterfølgende måned. Når betingelser-
ne for skift af sats efter stk. 3-4, indtræder ved på-
begyndelse eller ved ophør af deltagelse i tilbud ef-
ter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats, sker skiftet fra den 1. i den efterfølgende må-
ned. Et medlem, der fylder 25 år, får beregnet dag-
penge efter § 48, jf. §§ 47 og 70, fra den 1. i måne-
den efter det fyldte 25. år.«
L 63 - 2016-17 - Bilag 2: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1685801_0010.png
10
§ 52 e.
Et medlem under 25 år kan inden for de
første 6 måneders sammenlagt ledighed deltage i
højskole- og daghøjskoleforløb i 20 timer eller der-
over om ugen. Under højskole- og daghøjskolefor-
løbet har medlemmet ret til 50 pct. af højeste dag-
penge, jf. § 47 og § 70. Medlemmet skal stå til rå-
dighed for arbejdsmarkedet efter de almindelige
regler.
§ 62 a.
Dagpenge må ikke udbetales til et med-
lem, som deltager i uddannelse.
Stk. 2.
Et medlem kan dog bevare dagpengeretten
ved deltagelse i uddannelse, hvis undervisningens
varighed er under 20 timer om ugen og uddannel-
sen ikke er godkendt som støtteberettigende efter
lov om statens uddannelsesstøtte, i det omfang den
udbydes som heltidsuddannelse. Dagpengeretten
kan ligeledes bevares ved deltagelse i enkeltfags-
undervisning på gymnasialt niveau under 20 timer
om ugen og i undervisning svarende til folkesko-
lens 8.-10. klassetrin. Dagpengeretten bevares end-
videre under deltagelse i jobrettet uddannelse efter
kapitel 8 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Der kan ikke udbetales dagpenge for timer, hvor
medlemmet modtager godtgørelse efter lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse
i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse eller
støtte efter lov om statens voksenuddannelsesstøtte.
Stk. 3.
Dagpenge må dog ikke udbetales, hvis et
medlem afbryder et arbejdsforhold for at deltage i
uddannelse eller undlader at afbryde uddannelsen
for at påtage sig arbejde.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere reg-
ler om de spørgsmål, der er nævnt i stk. 1-3, herun-
der om medlemmets pligt til at underrette jobcente-
ret om deltagelse i undervisningen.
2..
I
§ 52 e
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Når betingelserne for skift af sats efter
stk. 1, 2. pkt. indtræder ved påbegyndelse eller af-
slutning af forløbet, sker skiftet fra den 1. i den ef-
terfølgende måned. Et medlem, der fylder 25 år, får
beregnet dagpenge efter § 48, jf. §§ 47 og 70, fra
den 1. i måneden efter det fyldte 25. år.«
3.
I
§ 62 a, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt.:
»1. pkt. finder dog ikke anvendelse på ph.d.-ud-
dannelser omfattet af lov om universiteter og lov
om videregående kunstneriske uddannelsesinstitu-
tioner.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 2. januar 2017, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1 og 2, træder i kraft den 1. juli
2017.
§3
L 63 - 2016-17 - Bilag 2: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1685801_0011.png
11
Lovens § 1, nr. 3, finder ikke anvendelse på med-
lemmer, som forud for den 2. januar 2017 modta-
ger dagpenge under deltagelse i en ph.d.-uddannel-
se, og hvor uddannelsen gennemføres som en del-
tidsuddannelse med et timetal på under 20 timer
om ugen. For sådanne medlemmer, finder de hidtil
gældende regler i § 62 a i lov om arbejdsløsheds-
forsikring m.v. fortsat anvendelse.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.