Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 55 Bilag 5
Offentligt
1714702_0001.png
Søndag den 22. januar 2017.
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Vedr.: Høringsskrivelse til L 55 Forslag til lov om udstedelse af legitimationskort
LGBT Danmark, Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner vil med denne
supplerende høringsskrivelse kommentere økonomi- og indenrigsminister, Simon Emil
Ammitzbølls besvarelse af spørgsmål 1 – kommentarer til LGBT Danmarks høringsskrivelse af 19.
december 2016.
1.
Ministeren anførte:
”Jeg forstår LGBT Danmarks bekymring, men jeg deler ikke opfattelsen af, at det er
problematisk, at legitimationskortet påføres indehaverens personnummer. Det skal bl.a.
ses i lyset af, at legitimationskortet er et tilbud og ikke en obligatorisk ordning”.
At det er et tilbud og ikke en obligatorisk ordning ændrer jo ikke på, at transpersoner ved
anvendelse af legitimationskortet til stadighed får deres kønsidentitet afsløret og udstillet i et
utal af dagligdagssituationer, hvor det er helt irrelevant.
Ministeren anførte:
”Årsagen til, at det foreslåede legitimationskort skal indeholde indehaverens
personnummer, er bl.a., at det fremgår af den såkaldte hvidvasklov (lovbekendtgørelse
nr. 1022 af 13. august 2013 om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte
og finansiering af terrorisme), at legitimation for en fysisk person bl.a. i forbindelse
med oprettelse af et fast kundeforhold i et pengeinstitut, skal omfatte navn, adresse og
personnummer eller anden lignende dokumentation, hvis den pågældende ikke har et
personnummer”.
Ministeren henvisning til hvidvaskloven er til:
§ 12, stk.2. Hvis kunden er en fysisk person, skal legitimationen omfatte navn, adresse
og cpr-nr. eller anden lignende dokumentation, hvis den pågældende ikke har et cpr-nr.
Som det fremgår, så er kravet om personnummer (cpr-nr) ikke ultimativt).
Som anført i LGBT Danmarks høringsskrivelse af 19. december 2016, så har Karen Ellemann
som svar på spgsm. 3 til beslutningsforslag B 31 anført, at:
”Erhvervs- og Vækstministeriet har i den forbindelse oplyst, at et legitimationskort, som
indeholder både navn, adresse og cpr.nr., vil leve op til de basale krav i hvidvaskloven.
Legitimation skal dog foretages ud fra en risikovurdering”.
2.
LGBT Danmark
– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
L 55 - 2016-17 - Bilag 5: Henvendelse af 22/1-17 fra LGBT Danmark
1714702_0002.png
Side 2 af 3.
I og med, at det i lovforslaget specifikt er anført, at adresse ikke skal anføres på
legitimationskortet, så følges allerede på det punkt ikke anbefalingerne fra Erhvervs- og
Vækstministeriet.
3.
Karen Ellemann har i sit svar på spgsm. 3 til beslutningsforslag B 31 endvidere oplyst, at
Erhvervs- og Vækstministeriet også anfører, at:
”Det kan derfor ikke udelukkes, at en person skal legitimere sig yderligere”.
LGBT Danmark vil dertil påpege, at når Erhvervs- og Vækstministeriet nævner, at det ikke
kan udelukkes, at en person skal legitimere sig yderligere, så er der så meget mindre grund til,
at personnummeret behøver anført på legitimationskortet.
Som anført i LGBT Danmarks høringsskrivelse af 19. december 2016, så kan yderligere
legitimation som f.eks. sundhedskortet dokumentere en persons personnummer i de
situationer, hvor det vurderes nødvendigt.
Der er dermed intet i hvidvaskloven, der begrunder, at det foreslåede legitimationskort skal
være påført personnummer.
4.
Ministeren anførte:
”Af samme årsag mener jeg ikke, at LGBT Danmarks forslag om, at legitimationskortet
i stedet for indehaverens personnummer påføres et kortnummer, der henviser til
personen i Det Centrale Personregister (CPR), er en anvendelig løsning.
I tilknytning hertil gør jeg opmærksom på, at indehaverens personnummer allerede i dag
også findes på f.eks. sundhedskort og pas”.
LGBT Danmark vil hertil bemærke, at det jo ikke ændrer på, at transpersoner ved anvendelse
af et legitimationskortet med personnummer påført til stadighed få deres kønsidentitet afsløret
og udstillet i et utal af dagligdagssituationer, hvor det er helt irrelevant.
At der er personnummer på andre legitimationsformer er ikke i sig selv en gyldig grund til
også at anføre personnummer på et nyt identitetskort, når det ikke er nødvendigt.
LGBT Danmark har i sit høringssvar af 19. december 2016 fremført, at i stedet for
personnummer, kan der påføres et kortnummer på legitimationskiortet. Dette kortnummer kan
være NemID-nummeret, hvorved der let vil kunne ske verificering af personens identitet.
5.
Ministeren anførte:
”Med hensyn til LGBT Danmarks bekymring for risikoen for identitetstyveri kan jeg
desuden oplyse, at Økonomi- og Indenrigsministeriet i særlige tilfælde efter skriftlig
anmodning herom kan tildele nyt personnummer til en person, hvis personnummer
indgår eller har indgået i forbindelse med misbrug af vedkommendes identitet, jf. § 3,
stk. 7, i lov om Det Centrale Personregister”.
Dette vil LGBT Danmark ikke bestride.
LGBT Danmark mener imidlertid, at det da må være bedre at undgå et identitetstyveri begået
med baggrund i tyveri af et identitetskort med personnummer påført, end at skulle udbedre en
sket skade. Både identitetstyveri og tildeling af et nyt personnummer påfører borgeren
væsentlige ulemper, og det er en besværlig proces at få tildelt et nyt personnummer pga.
identitetstyveri.
LGBT Danmark
– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
L 55 - 2016-17 - Bilag 5: Henvendelse af 22/1-17 fra LGBT Danmark
1714702_0003.png
Side 3 af 3.
LGBT Danmark vil nævne, at manglende overførsel af sundhedsoplysninger er en af
ulemperne. På trods af, at juridisk kønsskifte og dermed tildeling af nyt personnummer blev
indført i 2014, så er problemerne med overførsel af sundhedsoplysninger fortsat uløste.
6.
Ministeren anførte:
”Jeg kan i øvrigt henvise til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 2, stk. 2, hvor
det er anført, at ministeren fastsætter nærmere regler for udstedelsen og udformningen
af legitimationskortet, herunder nærmere krav for, at ansøgerens identitet kan anses for
godtgjort, […]”.
LGBT Danmark vil dertil bemærke, at dét, at ministeren kan fastsætte nærmere regler for
udstedelsen og udformningen af legitimationskortet jo ikke ændrer ved de ulemper, som
transpersoner vil blive påført, hvis det bliver lovbestemt, at legitimationskortet skal være
påført personnummer.
Ministeren anførte videre i fortsættelse af forannævnte punkt:
”[…] og høringsnotatet, som den tidligere social- og indenrigsminister har oversendt til
udvalget den 9. november 2016”
I høringsnotatet, som ministeren henviste til er der ikke anført noget om behovet for
personnummer på legitimationskortet.
At der ikke fra dem, der har indgivet høringssvar, er argumenteret for ikke at påføre
personnummer på legitimationskortet, kan meget vel skyldes, at ingen af dem repræsenterer
transpersoner og derfor næppe har været opmærksomme på de problemer, som transpersoner
vil blive udsat for ved anvendelse af legitimationskortet.
7.
LGBT Danmark vil afslutningsvis anføre, at der i ministerens kommentarer til LGBT Danmarks
høringsskrivelse af 19. december 2016 reelt ikke er noget, som taler imod at undlade at påføre
personnummer på legitimationskortet.
Linda Thor Pedersen.
Transpolitisk talsperson.
LGBT Danmark
– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK