Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 52 Bilag 2
Offentligt
1686902_0001.png
Psykologloven
Foretræde 17. november 2016
Folketinget
Social- og Indenrigsudvalget
Dansk Psykolog Forening
L 52 - 2016-17 - Bilag 2: Henvendelse af 11/11-16 fra Dansk Psykolog Forening
1686902_0002.png
Psykologloven – vigtige skridt i den rigtige retning
Titelbeskyttelse, autorisation og borgernes klageadgang
Revision og ‘opstramning’ godt og påkrævet
Offentliggørelse af navne - godt at styrke borgernes retsstilling og skabe
gennemsigtighed
Nyt fokus på det sagkyndige (psykologfaglige) indhold af det udførte
arbejde
L 52 - 2016-17 - Bilag 2: Henvendelse af 11/11-16 fra Dansk Psykolog Forening
1686902_0003.png
Psykologloven – med alvorlige mangler
Den
sagkyndige vurdering
forudsætter at tilstrækkelige sagkyndige
kvalifikationer er til rådighed for både nævn og sekretariat- så afgørelserne
er de rigtige, især for børnene
En lov skal have
klare kriterier
for, hvordan den overtrædes, og overholdes.
Psykologloven har det ikke, ligesom der ikke findes tilstødende lovgivning
eller bekendtgørelser, der kan anvendes som vejledning
Offentliggørelse
forudsætter en god og kvalificeret sagsbehandling, så
offentliggørelsen både er reelt oplysende for borgerne – og så psykologer
ikke uretmæssigt hænges ud.
L 52 - 2016-17 - Bilag 2: Henvendelse af 11/11-16 fra Dansk Psykolog Forening
1686902_0004.png
Psykologloven – sagkyndig vurdering
Kun 2 medlemmer af nævnet er psykologer
Ingen medarbejdere i sekretariatet er psykologer
Psykologerne har deres virke indenfor mangfoldige områder (f.eks.
Psykoterapi, børnefaglige undersøgelser, organisations- og
ledelsesudvikling, neuropsykologisk udredning, diagnostik af psykiske
lidelser mv.)
Derfor er 2 ikke nok til at dække feltet af fagområder
Resultatet er risiko for uklarhed for børn og forældre om hvorvidt en
afgørelse er udtryk for om psykologens samlede vurdering er forkert eller
mindre vigtige formalia måtte være overtrådt
L 52 - 2016-17 - Bilag 2: Henvendelse af 11/11-16 fra Dansk Psykolog Forening
1686902_0005.png
Psykologloven – klare kriterier
Historisk uklarhed om principperne
‘omhu’, ‘uhildethed’ og ‘samvittighedsfuldhed’ er upræcise kriterier
Loven hjemler således sanktioner på uklart grundlag og efter upræcise
kriterier
Sundhedsvæsenets disciplinærnævn og Advokatnævnet har klarere kriterier
knyttet sammen med offentliggørelse
L 52 - 2016-17 - Bilag 2: Henvendelse af 11/11-16 fra Dansk Psykolog Forening
1686902_0006.png
Psykologloven – offentliggørelse
Offentliggørelsen er positiv – men bør hvile på kvalificerede sagkyndige
vurderinger og klare kriterier
Offentliggørelsens formål er at man oplyses af det – ikke det modsatte
Sanktion skal være både påbydende men også rehabiliterende, jf. nævnets
formål
Psykologen skal kende grundlaget for kritik – i særdeleshed fremover, når
det medfører en direkte trussel mod virket som psykolog og levebrød.
L 52 - 2016-17 - Bilag 2: Henvendelse af 11/11-16 fra Dansk Psykolog Forening
1686902_0007.png
Psykologloven – løsninger
Forud for at loven gælder:
Ideelt
1. Der oprettes et
psykologfagligt råd,
som skal vurdere den sagkyndige kvalitet
af psykologarbejdets indhold. Fordel: højeste kvalitet, Ulempe: længere
sagsbehandlingstid
2. Der nedsættes en
arbejdsgruppe
med ministeriet, nævn og DP for at
formulere kriterier for faglige og etiske forhold
Alternativt
1. Psykolognævnet suppleres
med 2 autoriserede psykologer mere og 2
lægmænd mere. Lægmænd kan oplagt være fra en børnefaglig organisation, fx
Børns Vilkår samt at KL og DR får en plads hver, som de har ønsket. Fordel:
højere kvalitet end aktuelt forslået
2. Der nedsættes en
arbejdsgruppe
med ministeriet, nævn og DP for at
formulere kriterier for faglige og etiske forhold