Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 50 Bilag 1
Offentligt
1686047_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Obligatorisk kursus i dansk familieret,
frihed og folkestyre for religiøse forkyndere m.fl. og løfteerklæring om overholdelse af
dansk lovgivning) (L 50)
8. november 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Familiesammenføring m.v.
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sagsnr.
7226 8400
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016-9229
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 3. og 4. oktober 2016 til den 31. oktober
2016 kl. 13.00 været i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Aalborg Menighedscenter, Advokatsamfundet, Alevi Forbundet i Danmark, Amnesty Inter-
national, Arabisk Kirke i Aalborg, Assentoft Frikirke, Baha’i Samfundet – Det nationale
åndelige råd for bahà’ìerne i Danmark, Baptistkirken i Danmark, Betania Kirkecenter, Bet-
hel Missionary Baptist Church, Bharatiya Mandir, Bibel og Missionscentret, Biskopperne,
Bornholmerkirken Evangelisk Luthersk Frimenighed, Borgerkirken, Brahma Kumaris Ånde-
lige Verdensuniversitet, Brande Hindu Menighed, Brunstad Kristne Menighed – Holstebro,
Brunstad Kristne Menighed – København, Byens Kirke Silkeborg, Bykirken, Calvary Mission
Church, Center for Visdom og Medfølelse – Tong-nyi Nying-je Ling, CFU – Centralorganisa-
tionernes Fællesudvalg, Chua Lieu Quan, City Kirken Herning, Citykirken Århus, Copenha-
gen Community Church (tidligere Amager Kristne Center), Danmarks Biblioteksforening,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danner, Danske Advokater,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Diakoniråd, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp,
Dansk Islamisk Center, Dansk Missionsråd, Dansk Muslimsk Union, Dansk Pakistansk Kul-
turforening, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Teltmissions Menighed, Dansk Tyrkisk
Islamisk Stiftelse, Danske Kirkers Råd, Datatilsynet, Debre Mihret St. Amanuel Church in
Copenhagen, Den Apostoliske Pinsekirke, Den Apostolske Kirke i Danmark, Den Armensk
Apostolske Kirke, Den Burmesiske Theravada Buddhistforening Buddha Ramsi, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Europabevægelse, Den Danske Helsinki-Komité for Menne-
skerettigheder, Den Danske Præsteforening, Den Evangeliske Frikirke, Den Evangelisk-
Lutherske Frikirke, Den Hellige Bispemartyr Clemens pave af Roms Menighed, Den Islami-
ske forening af Bosniakker i Danmark, Den Islamiske Verdensliga (Muslim Worldliga), Den
Katolske Kirke i Danmark, Den Kinesiske Kirke i København (KKiK), Den Koptisk-Ortodokse
Kirke, Den Koreanske Kirke i Danmark, Den Kristne Forsamling (Frikirken Berøa), Den
Kristne Forsamling (tidligere Kristnastova), Den Makedonske Ortodokse Kirke, Den
Mandæiske Mandea i Danmark, Den Messianske Synagoge i Danmark, Den Nyapostolske
Kirke i Danmark, Den Ortodokse Kirke i Danmark, Den Ortodokse Russiske Kirkes Menig-
hed i København, Den Rumænsk-Ortodokse Menighed i Danmark, Den Rumænsk Ortodok-
Side
1/12
L 50 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
se Menighed i Herning, Den Rumænsk Ortodokse Menighed i København, Den Rumænsk
Ortodokse Menighed i Århus, Den Russiske Ortodokse Kirkes Menigheder, Den Serbisk
Ortodokse Kirke i Danmark, Den til St. Alban’s English Church i København hørende me-
nighed, Den Vietnamesiske Buddhistiske Kulturelle Forening, Den Vietnamesiske Buddhi-
stiske Kulturforening i Århus, Det Albanske Trossamfund i Danmark, Det Danske Missions-
forbund, Det Islamiske Forbund i Danmark, Det Islamiske Trossamfund, Det Islamiske Tros-
samfund på Fyn (DIT), Det Mosaiske Trossamfund, Det Muslimske Kulturcenter, DIGNITY,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination, Dommerfuldmægtigfor-
eningen, Domstolsstyrelsen, Etiopisk-Ortodokse Tewahedo Kirke i Danmark, Evangeliefor-
samlingen, Evangelisk Luthersk Mission, Evangelisk Luthersk Netværk, Exodus-Kirken,
Finansrådet, Flygtningenævnet, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Fonden Guds Ver-
densvide Kirke (Worldwide Church of God), Foreningen af Grundtvigske valg- og frimenig-
heder, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, For-
eningen Ahlul Bait i Danmark (tidligere Al-Mostafa Islamisk Center), Foreningen Liberal
Katolsk Kirke i Danmark, Foreningen Rangjung Yeshe Sangha, Foreningen Stupa, Forn Sidr-
Asa- og Vanetrosamfundet i Danmark, For-samlingen Livdin, Fredsfonden, Frederikshavn
Kirkecenter, Frelsens Hær, Frikirken Hillerød, Frikirken i Løgstør, Frikirken i Multihuset,
Frikirken Oasan, Frikirken på Havnen, Frimenigheden Kilden, Færørenes Landsstyre, Fåre-
vejle Evanglisk Lutherske Frimenighed, Grundtvigsk Forum, Guds menighed, Gurdwara
Copenhagen, Græsted Frikirke, Harreskovens Blótgilde, Hillerød Frimenighed,
HK/Danmark, Holstebro Frikirke, Holstebro Pinsekirke, Holstedbro Oasekirke, Holy Inter-
national Christian Ministries Denmark, Indre Mission, Indvandrermedicinsk klinik, Odense
Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, Internati-
onal Christian Community, International Harvest Christian Center, Inuunerup Nutaap
Oqaluffia – Grønlands Frikirke, Islamic Center Jaffaria, Islamic Cultural Center, Islamisk
Center for Europæiske Lande, Islamisk Forum, Islamisk Kultur Center Amager, Islamisk
Kulturel og Studie Institut, Islams Ahmadiyya Djamâ'at (Bevægelse), Jehovas Vidner, Jesu
Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, Jesus is Lord Church, Karma Kadjy Skolen (Karma-
Kasjyba Skolen), Karma Kagyu Buddhistisk Sangha, Karmapa-Trust-Sangye Tashi Ling, Kir-
kernes Integrationstjeneste, KL, Kong Haakons Kirke, Krishnabevægelse/Iskcon (Hara
Krishna), Kristensamfundet i Danmark, Kristent Center, Kristent Center Midt-Vest, Kristent
Centrum, Kristent Fællesskab – København, Kristus Kirken (frikirke), Kronjyllands Frime-
nighed, Kulturforeningen for folk fra Irak, Københavns Moske, København Vinyard, Kø-
benhavnerkirkens frimenighed, Københavns Bibeltrænings Center, Københavns Frimenig-
hed, Landsforeningen Adoption & Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK), Lemvig Bykirke, Livets Kilde, LM Kirken
Herning, Luthersk Mission, Luthersk Missionsforenings Frimenighed, Machsike Hadas,
Madina-Tul-Ilm Education Center, Mariagerfjord Frikirke, Menigheden af Kristne i Dan-
mark i Jesu navn, Menigheder inden for Pinsebevægelsen, Metodistkirken i Danmark,
Minhaj ul Quran International Denmark, Mission Danmark, Morsø Frimenighed, Muslim
Cultural Institute, Muslimernes Fællesråd, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), Nazaræ-
ernes Kirke, Nexø Frikirke, Nord-schleswigsche Geminde, Northwest Europe Diocese of
Ethiopian Orthodox Tewahedo Church, Odder Frimenighed, Pakistan Islamic Welfare Soci-
ety, Pinsekirken i Esbjerg, Pinsekirken i Herning, Pinsekirken i Hobro, Pinsekirken i Korsør,
Pinsekirken i Randers, Pinsekirken i Roskilde, Pinsekirken i Rønne, Pinsekirken i Thisted,
Pinsekirken i Vejle, Pinsekirken i Aalborg, Pinsekirken i Århus, Pinsekirken København Ø,
Pinsekirken Nyt Håb, Pinsekirken på Amager, Phendeling – Center for Tibetansk Buddhis-
me, PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Redee-
med Christian Church of God - Jesus Centre, Reformerte menigheder, Refugees Welcome,
Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Ringsted Moske, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Rødding Frimenighed, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, Samtlige byretter, Sathya
Sai Baba, Shiamuslimsk Trossamfund i Danmark, Shir Hatzafon – Progressiv Jødedom i
Danmark, Sikh Foundation, Silkeborg Oasekirke, Denmark, Siri Guru Singh Sabha, Copen-
hagen, Skjern Bykirke, Skovbo Frikirke, SOS mod Racisme, Sree Abirami Amman Temple,
Side
2/12
L 50 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Svendborg Menighedscenter, Svenska Gustafsförsamlingen i København, Sydfyns Frime-
nighed (tidligere Taasing Frimenighed), Syvende-dags Adventistkirken – Danmark, Søhøj-
landets Kirke, Taiba – Ismalisk Center og Moské, Tendai Danmark, Tendai Buddhistisk
Center, The Brethren, The Buddhist Organisation Dhammakaya i Danmark, The Internatio-
nal Church of Copenhagen (The American Lutheran Congregation of Copenhagen), Thor-
sted Frimenighed, Tidehverv, Troens Ord (Brande Kristne Center), Tønder Frikirke, Udlæn-
dingenævnet, Verdens Lys, Viborg Internationale Pinsekirke, Wakf Al Massira, Wat Thai
Danmark, Watpa Copenhagen (Sunnataram Copenhagen), Yeshuat Tsion, Ægteskab uden
Grænser, Øsal Ling – Lysets Have, Østens Assyriske Kirke i Danmark (Den assyriske østkirke
i Danmark), Østens Gamle Kirke, Ågård Frimenighed, Århus Islamiske Trossamfund og 3F.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har pr. 7. november 2016 modtaget svar
fra:
Advokatsamfundet, Baptistkirken i Danmark, Bharatiya Mandir, Biskoppen over Fyns Stift,
Biskoppen over Københavns Stift, Dansk Muslimsk Union, Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, Foreningen af Udlændingeretsadvo-
kater, Indre Mission, Institut for Menneskerettigheder og Retspolitisk Forening.
Biskoppen over Aalborg Stift, Biskoppen over Lolland-Falsters Stift, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Dansk Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det Mo-
saiske Trossamfund, Færøernes Landsstyre, KL, Rigspolitiet, Rådet for Etniske Minoriteter,
Samtlige Byretter, Udlændingenævnet, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for
Østre Landsret og 3F har oplyst ikke at have bemærkninger til lovforslaget.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med lovforslag nr. L 30 om ændring af lov om ægte-
skabs indgåelse og opløsning (Decorumkrav og obligatorisk kursus i dansk familieret, fri-
hed og folkestyre), som er fremsat af kirkeministeren den 5. oktober 2016, og som inde-
bærer krav om gennemførelse af et kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre og afgi-
velse af en løfteerklæring for embedsindehavere i trossamfund uden for folkekirken, der
ønsker vielsesbemyndigelse.
Kirkeministeriet har i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslag nr. L 30 modtaget et
høringssvar fra Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Kirkeministeriet har sendt hørings-
svaret til Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet, idet bemærkningerne vedrører
lovforslaget om ændring af udlændingeloven (Obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed
og folkestyre for religiøse forkyndere m.fl. og løfteerklæring om overholdelse af dansk
lovgivning).
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar. Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kursiv.
Bemærkninger af generel politisk karakter og bemærkninger, der ikke vedrører lovforsla-
get, indgår ikke i høringsoversigten. Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet kan for
en fuldstændig gennemgang af samtlige synspunkter henvise til høringssvarene, som sam-
tidig er sendt til Folketingets Udvalg for Udlændinge, Integration og Bolig.
2. Høringssvarene
2.1. Generelt
Baptistkirken i Danmark
har anført, at lovforslaget ikke vil få den forventede virkning hos
ekstreme religiøse forkyndere, da disse kun i et meget begrænset omfang søger vielses-
bemyndigelse. Baptistkirken i Danmark har endvidere anført, at lovforslaget ikke bør
Side
3/12
L 50 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
fremsættes, da lovforslaget vil gribe ind i det indre liv i en lang række kirker og trossam-
fund, som længe har eksisteret og været anerkendt eller godkendt i Danmark.
Baptistkirken i Danmark
og
Institut for Menneskerettigheder
har henstillet til, at lov-
forslaget ikke fremsættes, før Trossamfundsudvalget har afgivet beretning.
Bharatiya Mandir
forholder sig positivt til lovforlaget og har anført bl.a., at lovforslaget
overholder menneskerettighederne.
Biskoppen over Fyns Stift
finder det betænkeligt, at lovforslaget alene omfatter religiøse
forkyndere.
Dansk Muslimsk Union
har anført bl.a., at det er ubestrideligt, at enhver borger har pligt
til at overholde dansk lovgivning, ligesom besøgende borgere fra andre landet har samme
pligt til at overholde landets lovgivning. Dansk Muslimsk Union udtrykker dog bekymring
for udviklingen i det danske samfund, herunder specielt de tendenser, som Folketinget
udviser i forhold til muslimer og islam i Danmark ved at gennemføre love, som har et sær-
ligt afsæt og fokus på den muslimske del af befolkningen. Herudover anføres det, at lov-
forslaget synes at være rettet mod først og fremmest muslimske forkyndere på trods af
lovforslagets generelle ordlyd, som omfatter enhver religiøs forkynder. Dansk Muslimsk
Union anser det endvidere for problematisk, at lovforslaget hviler på et udokumenteret
antal religiøse forkyndere, som skulle misbruge deres ophold til at modarbejde danske
værdier og frihedsrettigheder, og det anføres, at dette kan bidrage til mistillid om, hvor-
vidt lovforslaget er båret af saglige hensyn og ikke alene af ideologiske hensyn. Det anfø-
res, at det ville mindske eventuel mistillid til landets folkevalgte og mindske opfattelsen af,
at lovforslaget er ideologisk betinget, hvis lovforslaget var baseret på videnskabelige un-
dersøgelser.
Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder
støtter lovforslaget med henvis-
ning til, at der ikke synes at foreligge en konflikt med menneskeretlige aspekter.
Den Katolske Kirke i Danmark
har anført bl.a., at kirken ikke anser det for problematisk at
lade katolske forkyndere overholde dansk lovgivning eller skaffe sig viden herom, og at det
anses for indlysende, at religiøse forkyndere skal overholde dansk lovgivning. Den Katolske
Kirke i Danmark har endvidere anmodet om, at der ikke foretages yderligere stramninger,
idet det anføres, at lovforslaget vil pålægge trossamfund byrder, som ikke står i rimeligt
forhold til det, som lovgiver ønsker at opnå. Den Katolske Kirke i Danmark henleder endvi-
dere opmærksomheden på de katolske ordenssøstre, som i modsætning til præster ikke
foretager vielser eller andre kirkelige handlinger, og anfører, at det er unødvendigt at stille
krav om afgivelse af løfteerklæring om overholdelse af dansk lovgivning og gennemførelse
af kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre over for denne gruppe.
Indre Mission
har anført bl.a., at lovforslaget har et fornuftigt hovedindhold og hensigt.
Indre Mission har endvidere henvist til enighedspapiret og forholder sig positivt til flere
dele i aftalen og har forståelse for, at politikere har set sig nødsaget til at forholde sig til en
konkret problemstilling i det danske samfund. Indre Mission har dog udtrykt bekymring
for, at lovforslaget vil ramme uhensigtsmæssigt, idet de foreslåede regler vil besværliggø-
re forholdene for migrantmenigheder og andre internationale kristne menigheder. Indre
Mission har anført, at visse og væsentlige dele i enighedspapiret er katastrofal symbolpoli-
tik, og at aftalen risikerer at kaste mistænkelighedens skær og stigmatisering over al religi-
on og religiøs aktivitet, herunder over kristne migranter, som kommer til det danske sam-
fund i disse år. Indre Mission ønsker, at disse kristne migranter fortsat må mødes med
gæstfrihed og åbenhed, som har været og bør være kendetegnende for dansk kultur og
samfund. Indre Mission forholder sig dog positivt til præciseringen af, at der fortsat skal
Side
4/12
L 50 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
være stor rummelighed til at mene, hvad man vil, og at der skal være plads til forskellige
trossamfund i Danmark. Indre Mission har derudover anført, at det er fornuftigt, at religi-
øse forkyndere skal gennemføre et kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre, og at
kursets temaer anses for relevante, herunder særligt temaerne om kvinders rettigheder,
børns rettigheder og homoseksuelles borgerrettigheder.
Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige
har anført bl.a., at langt hovedparten af opholds-
tilladelser, som meddeles efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1, nr. 2, angår kirkens missio-
nærer. Hvis enighedspapiret af 31. maj 2016 også angår ansøgninger om opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1, nr. 2, udtrykkes der bekymring for, at det obligatori-
ske kursus og brugerbetalingen herfor i realiteten og primært vil rette sig mod kirkens
missionærer, uanset at kredsen bag enighedspapiret næppe har haft denne hensigt.
Retspolitisk Forening
finder, at lovforslaget ikke bør fremsættes og har anført, at lov-
forslaget vil besværliggøre udøvelsen af den grundlovsfæstede trosfrihed navnlig for reli-
giøse forkyndere i islamiske trossamfund, og at lovforslaget samlet set næppe vil have
nogen effekt.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har noteret sig de synspunkter, som er
fremkommet i forbindelse med høringen.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet kan samlet bemærke, at formålet med
lovforslaget er at udmønte en del af den aftale, som regeringen, Socialdemokraterne,
Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti indgik den 31. maj 2016, og som vedrører
initiativer rettet mod religiøse forkyndere, som i deres virke som prædikanter søger at
modarbejde danske love og værdier om frihed og demokrati.
Aftaleparterne er enige om, at religiøse forkyndere m.fl., der søger om opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 f eller om forlængelse af en sådan opholdstilladelse, skal un-
derskrive en erklæring om at ville overholde dansk lovgivning og skal have kendskab til
dansk familieret, frihed og folkestyre, således at de opnår generelle forudsætninger for at
rådgive og vejlede deres menigheder i overensstemmelse med dansk ret.
Det indgår således i lovforslaget, at meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens § 9 f fremover er betinget af, at religiøse forkyndere m.fl. underskriver en løfteerklæ-
ring om, at den pågældende i sit virke vil overholde dansk lovgivning.
Endvidere indgår det i lovforslaget, at der indføres et obligatorisk kursus i dansk familieret,
frihed og folkestyre for religiøse forkyndere m.fl., der søger om forlængelse af en opholds-
tilladelse meddelt efter udlændingelovens § 9 f.
Lovforslaget omfatter alle udlændinge, der søger om opholdstilladelse henholdsvis om
forlængelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, dvs. udlændinge, der her i
landet skal virke som religiøse forkyndere, missionærer eller inden for et religiøst ordens-
samfund, jf. udlændingelovens § 9 f, stk. 1, nr. 1-3.
I overensstemmelse med aftalen af 31. maj 2016 omfatter lovforslaget alle religiøse for-
kyndere m.fl., der er omfattet af udlændingelovens § 9 f og således ikke kun udlændinge,
der foretager eller vil foretage vielser med eller uden borgerlig gyldighed.
Der henvises i øvrigt til afsnit 1.1. og 1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Side
5/12
L 50 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
2.2. Afgivelse af løfteerklæring om overholdelse af dansk lovgivning
Advokatsamfundet
har anført, at betingelsen om afgivelse af en løfteerklæring er overflø-
dig, da der ikke samtidig er knyttet en særlig sanktion til overtrædelse af løfteerklæringen,
og det foreslås, at denne del af lovforslaget genovervejes.
Biskoppen over Københavns Stift
har anført, at religiøse forkyndere m.fl., som opholder
sig i Danmark, allerede på baggrund af opholdet her i landet er forpligtede til at overholde
dansk lovgivning, og at løfteerklæring derfor må anses for overflødig.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
har bemærket, at lovforslaget ikke indebærer en
ændring af gældende ret, da religiøse forkyndere m.fl. under deres ophold i Danmark i
forvejen er forpligtede til at overholde dansk lovgivning. En eventuel præcisering af, at
religiøse forkyndere m.fl. i deres virke skal overholde dansk lovgivning har derfor ikke
nogen selvstændig betydning, men kan muligvis have en vis signalværdi, hvorfor forenin-
gen ikke har særlige indvendinger mod dette.
Institut for Menneskerettigheder
har anført, at løfteerklæringen ikke er tiltænkt nogen
selvstændig retsvirkning, da konsekvenserne af, at en udlænding ikke overholder dansk
lovgivning vil afhænge af, hvilke regler der gælder for den pågældende handling, f.eks.
udvisning, straf m.v.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet kan hertil samlet bemærke, at det af den
politiske aftale af 31. maj 2016 fremgår, at det er af afgørende betydning, at religiøse
forkyndere m.fl., der har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1, ikke som led
i deres virke vejleder og rådgiver borgere i strid med danske værdier og normer, og at det
derfor skal sikres, at de har kendskab til dansk lovgivning.
Kravet om afgivelse af en løfteerklæring skal ses i sammenhæng med, at religiøse forkyn-
dere m.fl. har ophold i Danmark med henblik på at udøve religiøs vejledning og rådgivning
af borgere. At betinge opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1, af afgivelse af
en løfteerklæring vil således medvirke til at tydeliggøre over for religiøse forkyndere m.fl.,
som søger om opholdstilladelse her i landet, at religiøs vejledning skal ske i overensstem-
melse med dansk lovgivning.
De opholdsretlige konsekvenser af, at udlændingen efterfølgende ikke måtte overholde
dansk lovgivning, vil afhænge af udlændingens adfærd, dvs. om tilsidesættelse af den på-
gældende lovgivning efter de gældende regler om udvisning, inddragelse mv. konkret kan
begrunde, at opholdstilladelsen f.eks. inddrages, eller at udlændingen udvises.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
har foreslået, at ordlyden af løfteerklæringen
ændres, således at der henvises til ordet ”religiøse” i stedet for ”kirkelige” handlinger,
hvorved eksempelvis regler og forskrifter, der vedrører den borgerlige side af andre aner-
kendte eller godkendte trossamfund, som ikke udfører kirkelige handlinger, inkluderes i
teksten.
Indre Mission
finder det uhensigtsmæssigt, at ordlyden af den erklæring, som underskri-
ves i forbindelse med tildeling af vielsesbemyndigelse for præster uden for folkekirken
genbruges ved udarbejdelsen af den løfteerklæring, som religiøse forkyndere m.fl. skal
underskrive for at blive meddelt opholdstilladelse. Det foreslås, at ordlyden af løfteerklæ-
Side
6/12
L 50 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1686047_0007.png
ringen ændres, således at den ”vedrører mit virke” og ikke ”vedrører den borgerlige side
af de kirkelige handlinger”.
Institut for Menneskerettigheder
har anbefalet, at det uddybes, hvilke kirkelige handlin-
ger løfteerklæringen omfatter, og hvis alene vielseshandlingen er omfattet, at kravet om
løfteerklæringen afgrænses til tilfælde, hvor en udenlandsk religiøs forkynder søger om
vielsesbemyndigelse.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet kan hertil samlet bemærke, at lovforslaget
er ændret på dette punkt i forhold til det lovudkast, der blev sendt i høring.
Af lovudkastet, der blev sendt i høring, fremgår det, at løfteerklæringen skal have samme
ordlyd som den, der afgives af forkyndere uden for folkekirken, som ansøger om vielses-
bemyndigelse, mens det fremgår af det fremsatte lovforslag, at løfteerklæringen skal have
en ordlyd, der ligner ordlyden af den erklæring, som afgives af præster i anerkendte tros-
samfund, som ansøger om vielsesbemyndigelse.
Denne erklæring har følgende ordlyd:
”Ved kongelig resolution af [dato] er jeg, [navn] anerkendt som præst for [trossamfundets
navn]. De kirkelige handlinger, jeg foretager i denne egenskab, får borgerlig gyldighed.
Jeg lover på ære og samvittighed, at jeg vil overholde den danske lovgivning og hermed de
regler og forskrifter, der vedrører den borgerlige side af de kirkelige handlinger.”
Der henvises til afsnit 2.1. og 2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Løfteerklæringens endelige indhold vil blive fastlagt inden lovens ikrafttræden, og be-
mærkningerne vedrørende løfteerklæringens ordlyd vil indgå i overvejelserne herom.
Institut for Menneskerettigheder
har i relation til den del af lovforslaget, hvoraf det frem-
går, at løfteerklæringen skal medvirke til at tydeliggøre, at religiøs vejledning skal ske i
overensstemmelse med danske værdier og normer og dansk lovgivning, anført, at en reli-
giøs opfattelse, der divergerer fra danske værdier og normer eller dansk lovgivning, som
udgangspunkt er beskyttet af religionsfriheden i blandt andet grundlovens § 67 og Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at det af den politiske
aftale af 31. maj 2016 fremgår, at det er aftaleparternes holdning, at der fortsat skal være
stor rummelighed til at mene, hvad man vil, og at der skal være plads til forskellige tros-
samfund i Danmark, jf. afsnit 1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Efter lovforslaget skal meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1,
fremover betinges af, at ansøgeren underskriver en løfteerklæring om, at den pågældende
i sit virke vil overholde dansk lovgivning.
En sådan betingelse berører hverken religionsfriheden i grundlovens § 67 og Den Europæi-
ske Menneskerettighedskonventions artikel 9 eller ytringsfriheden i grundlovens § 77 og
Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10.
2.3. Obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre
Advokatsamfundet
har anført, at det bør fremhæves i lovbemærkningerne, at deltagelse i
kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre ikke afskærer religiøse forkyndere m.fl. fra at
Side
7/12
L 50 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
forkynde deres tro og holdninger m.v. på anden vis, herunder eksempelvis, at homoseksu-
alitet er en synd, hvis deres tro anfører dette. Lovforslaget vil i modsat fald kunne medføre
en indgriben i den enkeltes frihedsrettigheder, som anses for retssikkerhedsmæssigt be-
tænkeligt.
Indre Mission
har anført bl.a., at forslaget om kursus i dansk familieret, frihed og folkesty-
re støttes, dog at der må gælde tros- og ytringsfrihed efter grundlovens ånd og bestem-
melser.
Retspolitisk Forening
har anført, at lovforslaget introducerer en forestilling om, at modar-
bejdelse af danske værdier og frihedsrettigheder kan være misbrug af den grundlovsfæ-
stede ytringsfrihed samt ytringsfriheden efter Den Europæiske Menneskerettighedskon-
ventions artikel 10, og at regeringen ønsker at sætte en stopper for eller begrænse dette
misbrug mest muligt ved at udvide de gældende regler, således at forlængelse af opholds-
tilladelse er betinget af gennemførelse af et kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre
for udlændinge, der som led i deres virke foretager eller vil foretage vielser med eller uden
borgerlig gyldighed efter udlændingelovens § 9 f, stk. 5.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet kan hertil samlet bemærke, at det ifølge
den politiske aftale af 31. maj 2016 er aftaleparternes opfattelse, at det er afgørende, at
religiøse forkyndere, der får opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1, har ind-
sigt i og forstår dansk familieret, frihed og folkestyre, således at de opnår generelle forud-
sætninger for at rådgive og vejlede deres menigheder i overensstemmelse med dansk ret.
Det foreslås derfor, at forlængelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1,
skal betinges af, at ansøgeren inden 6 måneder efter meddelelse af opholdstilladelsen har
gennemført et kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre.
Det bemærkes, at dette gælder alle religiøse forkyndere m.fl., der har opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 f og således ikke kun udlændinge med opholdstilladelse efter §
9 f, der foretager eller vil foretage vielser med eller uden borgerlig gyldighed.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet skal endvidere bemærke, at det er aftale-
parternes holdning, at der fortsat skal være stor rummelighed til at mene, hvad man vil, og
at der skal være plads til forskellige trossamfund i Danmark, jf. hertil også afsnit 1.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Forslaget om, at forlængelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1, skal
betinges af, at ansøgeren inden 6 måneder efter meddelelse af opholdstilladelsen har
gennemført et kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre, berører hverken religions-
eller ytringsfriheden.
Den Katolske Kirke i Danmark
har henvist til Danske Kirkers Råds høringssvar til lovforslag
nr. L 30 om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning (Decorumkrav og obliga-
torisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre), fremsat af kirkeministeren den 5.
oktober 2016. Det fremgår heraf bl.a., at Danske Kirkers Råd har foreslået, at undervisnin-
gen ligeledes bør omfatte økonomiske konsekvenser af ægteskab, herunder fælleseje,
særeje, underholdspligt og arveretlige forhold.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet kan hertil bemærke, at den del af kurset,
der vedrører dansk familieret, bl.a. vil have særligt fokus på reglerne om indgåelse af æg-
teskab, skilsmisse og forældremyndighed. Det nærmere indhold af kurset vil blive fastlagt i
samarbejde med Kirkeministeriet. Forslaget fra Den Katolske Kirke i Danmark og Danske
Kirkers Råd vil indgå i disse overvejelser.
Side
8/12
L 50 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Den Katolske Kirke i Danmark
har henvist til Danske Kirkers Råds høringssvar, jf. ovenfor,
hvoraf det fremgår, at Danske Kirkers Råd finder, at det ikke er tilstrækkeligt præcist be-
skrevet i lovforslaget, hvad der menes med, at undervisningen skal omfatte dansk frihed,
og at en sådan formulering er uegnet i en lovgivningsmæssig sammenhæng, hvor perso-
ners rettigheder og pligter fastlægges.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
har anført, at begrebet dansk frihed og folkesty-
re ikke er nærmere defineret i lovforslaget.
Indre Mission
har udtrykt bekymring for, at ordlyden af kursusindholdet vil have en nega-
tiv virkning og fremme konfrontation snarere end at bygge bro. Indre Mission anbefaler
derfor, at beskrivelsen af undervisningens indhold ændres, således at det fremgår, at un-
dervisningen skal ”berøre samspillet og forskellene mellem dansk ret” i stedet for formu-
leringen ” berøre samspillet og modsætningerne mellem dansk ret”.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet kan hertil samlet bemærke, at det er hen-
sigten, at undervisningen skal berøre forskellige familieretlige emner, som har relevans for
religiøse forkynderes daglige virke med et særligt fokus på reglerne om indgåelse af ægte-
skab, skilsmisse og forældremyndighed. Desuden skal undervisningen berøre samspillet og
modsætningerne eller forskellene mellem dansk ret og danske traditioner på den ene side
og religiøse normer og sædvaner, herunder de sociale og manglende juridiske konsekven-
ser af ikke-borgerligt gyldige religiøse vielser og religiøse ægteskabskontrakter, på den
anden side.
Med hensyn til den del af kurset, der vedrører dansk frihed og folkestyre, vil der blive un-
dervist i lovgivning om ytrings- og religionsfrihed, folkestyre, ligestilling mellem kønnene
og frihed til seksuel orientering, ikke-diskrimination og kvinderettigheder.
Det nærmere indhold af kurset vil blive fastlagt i samarbejde med Kirkeministeriet.
Der henvises til afsnit 3.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Indre Mission
har anført, at omkostningerne for det offentlige til at afholde kurserne ikke
er så væsentlige, at det i sig selv burde medføre opkrævning af brugerbetaling. Indre Mis-
sion har endvidere anført, at lovforslaget er udtryk for negativ symbolpolitik, og at det bør
overvejes, om et kursus med temmelig ens indhold skal gennemføres af to forskellige
ministerier. Det foreslås, at opgaven med at etablere kurset til religiøse forkyndere sam-
mentænkes med det kursus, som Kirkeministeriet udbyder, og at besparelsen herved
kunne give anledning til at udbyde kurset uden opkrævning af et gebyr fra udlændinge.
Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige
har anført, at brugerbetaling vil bebyrde den en-
kelte missionærs økonomi under missionsophold uforholdsmæssigt og eventuelt udgøre
en egentlig økonomisk hindring for at virke som missionær i Danmark.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet kan hertil samlet bemærke, at kursets ind-
hold vil blive fastlagt i samarbejde med kirkeministeren, således at indholdet svarer til det
kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre, som kirkeministeren etablerer for embedsin-
dehavere uden for folkekirken, der ønsker vielsesbemyndigelse.
Det blev i forbindelse med den politiske aftale af 31. maj 2016 aftalt, at kurset og de heraf
hermed forbundne afledte udgifter skal finansieres gennem brugerbetaling ved et gebyr.
Side
9/12
L 50 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Ved fastsættelsen af gebyrets størrelse vil blandt andet indgå omkostninger forbundet
med de løbende driftsudgifter til afholdelsen af kurset samt udarbejdelse og vedligeholdel-
se af materiale til brug for kurset m.v.
Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder
har anført bl.a., at det er uhen-
sigtsmæssigt, at alene videregående uddannelse som jurist eller socialrådgiver kan kvalifi-
cere til hel eller delvis fritagelse fra kravet om gennemførelse af kurset i dansk familieret,
frihed og folkestyre.
Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige
finder det uhensigtsmæssigt, at kirkens missionæ-
rer, der søger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1, nr. 2, ved ankom-
sten til Danmark kan forventes at blive pålagt at gennemføre et obligatorisk kursus i dansk
familieret, frihed og folkestyre, uagtet at kursets forventede emner allerede indgår i un-
dervisningen af den enkelte missionær inden ankomsten til Danmark. Jesu Kristi Kirke af
Sidste Dages Hellige foreslår, at kurset i disse tilfælde anses for gennemført i kraft af den
enkelte missionærs sprog- og samfundsskoleophold i Provo, Utah i USA, før ankomsten til
Danmark.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet kan hertil samlet bemærke, at en ansøger
kan fritages fra kravet om at deltage i kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre, hvis
den pågældende har et tilsvarende kendskab til dansk familieret, frihed og folkestyre.
Udlændinge, som f.eks. i kraft af uddannelse i Danmark har opnået et tilsvarende kend-
skab til dansk familieret, frihed og folkestyre, vil kunne fritages for kravet om at gennem-
føre kurset.
Det vil f.eks. være tilfældet, hvis udlændingen har gennemført undervisningsforløb med et
tilsvarende indhold som kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre, eller hvis udlændin-
gen har opnået danske titler som Ba.jur., Cand.jur. eller har gennemført en dansk uddan-
nelse som socialrådgiver. Det afgørende er, om det kan lægges til grund, at den pågæl-
dende har gennemført undervisningsforløb med et tilsvarende indhold som det foreslåede
kursus.
Det vil være Udlændingestyrelsen, der på baggrund af en konkret og individuel vurdering
træffer afgørelse om, hvorvidt udlændingen har gennemført undervisningsforløb med et
tilsvarende indhold som kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre. Udlændingestyrel-
sens afgørelse kan påklages til Udlændingenævnet.
Der henvises til afsnit 3.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger samt bemærkningerne
til lovforslagets § 1, nr. 3.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
har anført, at kursets indhold i videst mulig
omfang bør fastsættes i samråd med og rådgivning fra religiøse forkyndere m.fl., der re-
præsenterer anerkendte eller godkendte trossamfund, hvis kurset skal have en effekt i
overensstemmelse med dets formål, og at disse trossamfund derfor bør inddrages ved
fastlæggelsen af kurset.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at indholdet af kurset i
dansk familieret, frihed og folkestyre vil blive fastlagt i samarbejde med kirkeministeriet.
Der henvises til afsnit 3.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Indre Mission
og
Institut for Menneskeret-
tigheder
har med henvisning til lovforslagets beskrivelse af de gældende regler om aflæg-
Side
10/12
L 50 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
gelse af indvandringsprøven, bemærket, at der ikke gælder et generelt forbud mod om-
skæring, men alene et forbud mod omskæring af kvinder.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet skal hertil bemærke, det fremgår af de
gældende regler i udlændingeloven, at forlængelse af en opholdstilladelse efter udlændin-
gelovens § 9 f, stk. 1, bl.a. er betinget af, at udlændingen inden 6 måneder efter meddelel-
se af opholdstilladelsen har bestået en prøve i dansk på A1-minus-niveau og danske sam-
fundsforhold (indvandringsprøven), jf. § 9 f, stk. 4.
Bekendtgørelse nr. 181 af 26. februar 2013 om indvandringsprøven (bekendtgørelse om
indvandringsprøven) fastsætter nærmere regler om indvandringsprøven.
Indvandringsprøven består af henholdsvis en prøve i dansk på A1-minus-niveau (sprogprø-
ve) og en prøve i viden om Danmark og det danske samfund (vidensprøve), jf. § 5, stk. 1, i
bekendtgørelsen om indvandringsprøven.
Det fremgår af § 9 i bekendtgørelsen om indvandringsprøven, at prøvedeltageren ved
aflæggelse af vidensprøven skal dokumentere at have opnået kendskab til danske normer,
værdier og grundlæggende rettigheder, herunder de danske demokratiske principper, det
enkelte menneskes frihed og personlige integritet, tros- og ytringsfrihed, kønnenes ligestil-
ling og kvinders rettigheder, og at have opnået kendskab til mere praktiske og konkrete
forhold, herunder forbud mod vold, omskæring og ulovlig tvang i forbindelse med indgåel-
se af ægteskab, opdragelse og forældreansvar over for børn, uddannelse, sundhed, arbej-
de, skat m.v.
Efter bekendtgørelsens § 9 skal prøvedeltageren således bl.a. dokumentere at have opnået
kendskab til bl.a. det i dansk ret gældende forbud mod omskæring. Udlændinge-, Integra-
tions- og Boligministeriet er bekendt med, at der ikke gælder et generelt forbud mod om-
skæring i Danmark.
Indre Mission
har anført bl.a., at det ikke er hensigtsmæssigt, at religiøse forkyndere m.fl.,
som ansøger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f skal underskrive en løfte-
erklæring om overholdelse af dansk lovgivning, inden de har opnået kendskab til dansk
familieret, frihed og folkestyre ved at gennemføre kurset i dansk familieret, frihed og fol-
kestyre og anbefaler, at dette forklares nærmere i lovforslaget. Indre Mission har endvide-
re anført, at opholdstilladelse hidtil er givet til religiøse forkyndere m.fl., hvis udlændingen
kan fremlægge dokumentation for, at vedkommende skal virke som forkynder inden for et
herværende trossamfund, og det anbefales, at den gældende lovgivning fastholdes i for-
hold til dette punkt.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at det fremgår af den
politiske aftale af 31. maj 2016, at aftaleparterne er enige om, at meddelelse af opholdstil-
ladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1, fremover skal betinges af, at den pågældende
ansøger underskriver en løfteerklæring om at ville overholde dansk lovgivning.
Det er aftaleparternes opfattelse, at det danske samfund ikke skal meddele opholdstilla-
delse til religiøse forkyndere m.fl., som ikke handler i overensstemmelse med dansk ret og
danske frihedsrettigheder.
Retspolitisk Forening
finder det tvivlsomt, om forslaget om gennemførelse af kurset i
dansk familieret, frihed og folkestyre vil være egnet til at begrænse religiøse forkynderes
modarbejdelse af danske normer og værdier, idet det anføres, at kurset i dansk familieret,
frihed og folkestyre indholdsmæssigt alene er en overordentlig beskeden udvidelse af den
gældende prøve i dansk på A1-minus-niveau og danske samfundsforhold, at lovforslaget
Side
11/12
L 50 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
rammer tilfældigt, da det ikke omfatter religiøse forkyndere, der har opholdstilladelse i et
andet EU-land, EU-borgere, danske statsborgere eller forkyndere med tyrkisk statsborger-
skab, og at lovforslaget heller ikke omfatter religiøse forkyndere, der ikke ansøger om
forlængelse af den midlertidige opholdstilladelse, og at disse religiøse forkyndere i ca. 7
måneder således frit kan modarbejde danske værdier.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at indholdet af kurset i
dansk familieret, frihed og folkestyre vil blive fastlagt i samarbejde med kirkeministeriet.
Ved fastlæggelsen heraf vil der blive taget højde for indholdet af indvandringsprøven.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet skal endvidere bemærke, at lovforslaget om
ændring af udlændingeloven i overensstemmelse med den politiske aftale af 31. maj 2016
retter sig mod udlændinge, der ansøger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f,
herunder om forlængelse heraf.
Side
12/12