Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 41 Bilag 2
Offentligt
1678776_0001.png
Fremsendt via kontaktformularen på ft.dk
Folketingets Erhvervs-, Vækst og Eksportudvalg
21. oktober 2016
Fremsendt pr. e-mail: [email protected]
Erhvervs- og Vækstministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Juridisk konsulent
Mette Haagensen
Telefon +45 33 12 03 30
[email protected]
L41 Forslag til lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask
og finansiering af terrorisme
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg skal den 8. november 2016 behandle lov-
forslag L4 1 om foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme.
Ejendomsforeningen Danmark støtter generelt tiltag, der på en fornuftig måde sikrer mod hvid-
vaskning af penge i Danmark. Derfor er Ejendomsforeningen Danmark positiv over for en
kvalitetsforbedring af hvidvaskloven med henblik på implementering af 4. hvidvaskdirektiv,
så længe de administrative omkostninger, der bliver pålagt ejendomsadministratorer i forbin-
delse med implementeringen af det 4. hvidvaskdirektiv er i overensstemmelse med hensigten
med direktivet og står mål med det faktiske udbytte.
Det 4. hvidvaskdirektiv har til formål at skærpe de gældende EU-regler om pengeoverførsler
og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering. I de gældende EU-regler er ejendomsadmi-
nistration iUce nævnt som en branche, der er omfattet af hvidvaskdirektivet, og det er der heller
ikke ændret ved i det 4. hvidvaskdirektiv. Dette hænger formodentlig sammen med, at penge-
strømmene i en ejendomsadministration i det daglige arbejde foregår ved bmg af bankkonti.
Da bankerne er reguleret af EU-reglerne om hvidvask, så er disse pengeoverførsler allerede
kontrolleret af de involverede banker. Det giver derfor ikke mening, at de involverede ejen-
domsadministrationer også skal indhente legitimation på parterne, når der ikke er tale om kon-
tante betalinger, idet der ikke er nogen risiko for hvidvask af penge, der overføres fra en bank-
konto til en anden banldconto.
Ejendomsforeningen Danmark har løbende været i dialog med Finanstilsynet i forbindelse med
udarbej delsen af L4 1 Forslag til lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finan-
siering af terrorisme, hvor Ejendomsforeningen Danmark er blevet oplyst, at advokater med
EJENDOMSFORENINGEN DANMARK
Nørre Voldgade 2 l 1 358 København Ki +45 33 12 03 30? www.ejendomsforeningen.dki CVR-nr. 1 0 39 02 l 4
L 41 - 2016-17 - Bilag 2: Henvendelse af 21/10-16 fra Ejendomsforeningen Danmark
1678776_0002.png
ejendomsadministration er omfattet af hvidvaskloven, hvorfor almindelige ejendomsadmini-
stratorer også skal være omfattet af hvidvaskloven. Det er derfor med stor forundring, at vi nu
kan læse i Erhvervs- og Vækstministeriets notat af 12. oktober 2016, at ?4. hvidvaskdirektiv
fastsætter, hvornår virksomheder og personer er omfattet af hvidvaskreguleringen. Ådvokater
er alene omfattet af hvidvaskloven i forbindelse med bistand ved rådgivning eller udførelse af
de i lovforslaget angivne transaktioner, herunder køb og salg affast ejendom, forvaltning af
klienternes penge og værdipapirer, tilvejebringelse af den nødvendige kapital til stiftelse af
virksomhed m. v."
Erhvervs- og Vækstministeriets notat af 12. oktober 2016 slår således fast, at advokater ude-
lukkende er omfattet af hvidvaskloven i det omfang, det udtrykkeligt er anført i lovteksten. Da
lovteksten ikke anfører ejendomsadministration i § 1, stk. 1, nr. 13 eller nr. 14, er advokater
med ejendomsadministration ikke omfattet af hvidvaskloven.
Erhvervsstyrelsen har oplyst, at almindelig ejendomsadministration er omfattet af hvidvasklo-
ven som minimum af § 1, stk. 1, nr. 17, idet ejendomsadministration indebærer bogføring som
en del af administrationen, og tillige af :§ 1, stk. 1, nr. 18, hvis ejendomsadministrators kunder
er erhvervsdrivende.
De fysiske forhold ved ejendomsadministration, der begrunder at almindelige ejendomsadmi-
nistratorer efter den nugældende lovgivning bliver omfattet af hvidvaskloven, er praecis de
samme forhold, som finder sted i de ejendomsadministrationer, der udføres af advokater. Ej en-
domsforeningen Damnark skal derfor gøre opmærksom på, at udformningen af det fremsatte
lovforslag er konkurrenceforvridende, som følge af den store administrative byrde man påfører
almindelige ejendomsadministratorer, men samtidig fritager advokater med ejendomsadmini-
stration for, på trods af at arbejdet med ej endomsadministration i de to tilfælde er nøjagtig ens.
Ejendomsforeningen Danrnark anmoder derfor om, at der rettes op på denne konkurrencefor-
vridning på markedet for ejendomsadministration ved at forholde sig til det under lovens an-
vendelsesområde.
I praksis har ejendomsadministratorer, hvad enten der er tale om administration af udlejnings-
ejendomme, ejerforeninger, andelsboligforeninger e.l., en meget kontrolleret, fuldt elektronisk,
sporbar og kendt pengestrøm og det er meget vanskeligt at se, hvordan en udlejers, andelsbo-
ligforenings eller ejerforenings bankkonti skal kunne danne grobund for hvidvaskning eller
terrorfinansiering. Reglerne herom er meget byrdefulde for ejendomsadministratorerne, lige-
som hvidvaskreglerne skaber megen uro i de forskellige ejer- og andelsboligforeninger.
2
L 41 - 2016-17 - Bilag 2: Henvendelse af 21/10-16 fra Ejendomsforeningen Danmark
1678776_0003.png
Almindelige ejer- og andelsboligforeninger, hvor der ikke er 6n andelshaver/ejer med bestem-
mende indflydelse, bør helt undtages for reglerne om hvidvaskning, hvilket tillige gælder gård-
laug og grundejerforeninger, idet den demokratiske proces i disse foreninger helt udelukker
muligheden for hvidvaskning eller terrorfinansiering.
Såfremt Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget er af den holdning, at der er risiko for hvid-
vaskning eller terrorfinansiering i forbindelse med ejendomsadministrationens udførelse, er det
et udtrykt ønske fra ejendomsadministrationsbranchen, at der i forbindelse med ændringen af
hvidvaskloven udarbejdes en vejledning med oplysning om, hvornår en ejendomsadministrator
skal være særlig opmærksom på muligheden for hvidvaskning eller terrorfinansiering, idet de
kontrollerede, fuldt elektronisk sporbare og kendte pengestrømme i branchen zør det vanske-
ligt for ejendomsadministratorerne, at se mulighederne for hvidvaskning og terrorfinansiering
uden at dette involverer kundernes banker og revisorer, der allerede er omfattet af hvidvask-
lovgivningen.
Venlii
r
is;
Adm. direktør
3