Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 41 Bilag 16
Offentligt
1723338_0001.png
Til lovforslag nr.
L 41
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den [23. februar 2017]
2. udkast
(Ændringsforslag fra erhvervsministeren)
Betænkning
over
Forslag til lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering
af terrorisme (hvidvaskloven)
[af erhvervs- og vækstministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 19 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. oktober 2016 og var til
1. behandling den 8. november 2016. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervs,- Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den
31. august 2016 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. – bi-
lag 365. Den 13. oktober 2016 sendte erhvervs- og vækstmi-
nisteren de indkomne høringssvar og et notat herom til ud-
valget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Dansk Erhverv, Danske Spil og De Samvirkende Køb-
mænd,
Ejendomsforeningen Danmark,
Finansrådet,
Finans & Leasing,
Nærbutikkernes Landsforening og
Revisionsfirmaet Tage Kielsgaard Rasmussen, statsaut.
revisionsanpartsselskab
[Erhvervsministeren har over for udvalget kommenteret
de skriftlige henvendelser til udvalget. ]
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-
gjort for deres holdning til lovforslaget:
Dansk Erhverv,
Finansrådet og
Nærbutikkernes Landsforening
Spørgsmål
Udvalget har stillet 69 spørgsmål til erhvervsministeren
til skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]
3. Tilkendegivelse fra erhvervsministeren
Erhvervsministeren har over for udvalget tilkendegivet,
at der er efter 4 år fra lovens ikraftræden vil blive foretaget
en evaluering af loven, jf. L 41 - svar på spørgsmål 19.
4. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
DokumentId
Journalnummer
L 41 - 2016-17 - Bilag 16: 2. udkast til betænkning
1723338_0002.png
2
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 2
1)
I
nr. 4, litra b,
ændres »§ 1, stk. 1, nr. 2-13 eller 19,
(korrespondenten) til en anden virksomhed omfattet af § 1,
stk. 1, nr. 2-13 eller 19« til: »§ 1, stk. 1, nr. 1-13 eller 19,
(korrespondenten) til en anden virksomhed omfattet af § 1,
stk. 1, nr. 1-13 eller 19«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 8
Til § 49
9)
I
stk. 3
indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:
»4) SKAT, når videregivelse sker til brug for SKAT’s un-
dersøgelse af mulige overtrædelser af told- og skatte-
lovgivningen.«
Nr. 4-18 bliver herefter nr. 5-19.
[Videregivelse af oplysninger til SKAT]
Til § 55
10)
I
stk. 2
ændres »§ 11, stk. 1 og 2, § 14, stk. 1, stk. 2, 2.
pkt., stk. 3 og 4,« til: »§ 11, stk. 1, 2, og stk. 3, 1., 3. og 4.
pkt., § 14, stk. 1, stk. 2, 2. pkt., stk. 3 og 5,«.
[Korrektion af henvisninger]
Til § 61
2)
I
stk. 5
ændres »bestyrelsen« til: »direktionen«.
[Ændring af ansvarligt ledelsesmedlem]
Til § 10
3)
I
stk. 1, nr. 3,
ændres »2000 euro eller derover« til:
»mindst 2000 euro«.
[Præcisering af bagatelgrænse]
Til § 14
4)
I
stk. 6
ændres »Stk. 4« til: »Stk. 5«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 15
5)
I stk. 1 ændres »§ 14, stk. 4« til: »§ 14, stk. 5«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 23
6)
I
stk. 1
ændres »§ 11, stk. 1, nr. 1-3« til: »§ 11, stk. 1,
nr. 1-4«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 38
7)
I
stk. 6
ændres »§ 1, stk. 1, nr. 1-15, 17 og 19« til: »§ 1,
stk. 1, nr. 1-15, 17, 19 og 21«.
[Videregivelse af oplysninger til Danmarks Nationalbank]
Til § 48
8)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Offentliggørelse efter stk. 1, der omfatter en fy-
sisk persons navn, kan dog alene ske ved alvorlige, gentagne
eller systematiske overtrædelser af § 10, nr. 1, 2, 4 og 5, §
11, stk. 1, 2 og stk. 3, 1., 3. og 4. pkt., § 14, stk. 1, stk. 2, 2.
pkt., stk. 3 og 5, § 17, stk. 1 og 2, § 18, § 21, stk. 1, 2. pkt., §
25, stk. 1, § 26, stk. 1, 3 og stk. 4, 1. pkt., og § 30.«
[Korrektion af henvisninger]
11)
I
stk. 2
ændres »§ 11, stk. 1 og 2, § 14, stk. 1, stk. 2, 2.
pkt., stk. 3 og 4, « til: »§ 11, stk. 1, 2 og stk. 3, 1., 3. og 4.
pkt., § 14, stk. 1, stk. 2, 2. pkt., stk. 4, 2. pkt. og stk. 5,«.
[Korrektion af henvisninger]
Til § 71
12)
Stk. 1
affattes således:
»Overtrædelse af § 48, stk. 3, 1.-4. pkt., og stk. 4, 3.-7.
pkt., straffes med bøde. Forsætlig eller grov uagtsom over-
trædelse af § 5, § 6, stk. 1, 2. pkt., § 7, stk. 1 og 2, § 8, stk.
1-4 og 6, §§ 9 og 10, § 11, stk. 1, 2 og stk. 3, 1., 3., og 4.
pkt., § 12, § 14, stk. 1, stk. 2, 2. pkt., stk. 3, stk. 4, 2. pkt., og
stk. 5, §§ 15 og 16, § 17, stk. 1 og 2, §§ 18-20, § 21, stk. 1,
2. pkt., § 22, stk. 2 og 3, § 24, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2 og 3, §
25, stk. 1 og 2, § 26, stk. 1, 3 og stk. 4, 1. pkt., § 29, stk. 2,
§§ 30 og 31, § 35, stk. 1, § 36, stk. 1 og 2, § 38, stk. 1, § 41,
stk. 1, § 42, stk. 1, § 50, stk. 2, § 51, stk. 1, § 52, stk. 1, § 58,
stk. 2, samt artiklerne 4-8, 10-12 og 16 i Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning 2015/847/EU af 20. maj 2015 om
oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler, samt
artikel 6, stk. 1, i Rådets forordning 2001/1338/EF af 28. ju-
ni 2001 om fastlæggelse af de foranstaltninger, der er nød-
vendige for at beskytte euroen mod falskmøntneri, som
ændret ved forordning 2009/44/EF, jf. Rådets forordning
2001/1339/EF af 28. juni 2001 om udvidelse af virkningerne
af forordning 1338/2001/1338/EF om fastlæggelse af de for-
anstaltninger, der er nødvendige for at beskytte euroen mod
falskmøntneri, til også at omfatte de medlemsstater, der ikke
har indført euroen som fælles valuta, straffes med bøde,
medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens reg-
ler.«
[Korrektion af henvisninger]
13)
I
stk. 2
ændres »§ 11, stk. 1 og 2,« til: »§ 11, stk. 1, 2
og stk. 3, 2. og 3. pkt.,«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 75
14)
Før
nr. 1
indsættes som nye numre:
L 41 - 2016-17 - Bilag 16: 2. udkast til betænkning
1723338_0003.png
3
»01.
I
§ 61 a, stk. 1, nr. 5,
ændres »§§ 4 og 5 i lov om fore-
byggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og fi-
nansiering af terrorisme« til: »§§ 3 og 4 i lov om forebyg-
gende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af ter-
rorisme«.
02.
I
§ 343 x, stk. 1, nr. 3,
udgår »af udbytte«.
03.
§ 360, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3.«
[Konsekvensrettelse]
15)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 361, stk. 1, nr. 13,
udgår »af udbytte«, og »nr. 12,«
ændres til: »nr. 8.,«
[Konsekvensrettelse]
16)
Nr. 2
affattes således:
»2.
§ 361, stk. 1, nr. 18,
ophæves.
Nr. 19-35 bliver herefter nr. 18-34.«
[Konsekvensrettelse]
17)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 368, stk. 1,
ændres »§ 360, stk. 4« til: »§ 360, stk.
3«.«
[Konsekvensrettelse]
Ny paragraf
18)
Efter § 76 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om betalingstjenester og elektroniske penge,
jf. lovbekendtgørelse nr. 613 af 24. april 2015, som ændret
ved § 1 i lov nr. 1410 af 4. december 2015, § 27 i lov nr.
375 af 27. april 2016 og § 7 i lov nr. 1549 af 13. december
2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 7, stk. 3, nr. 10,
udgår »af udbytte« og »om betaler«.
2.
I
§ 23, stk. 2, nr. 2,
udgår »af udbytte«.
3.
I
§ 34, stk. 2,
udgår »af penge«.
4.
I
§ 35, stk. 2,
udgår »af penge«.
5.
I
§ 56
ændres »§ 2« til: »§ 5«.
6.
I
§ 90, stk. 1, nr. 5,
og
stk. 3, nr. 3,
udgår »af udbytte«.«
[Konsekvensrettelse]
Til bilag
19)
I
nr. 2, litra d,
ændres »(inkl. factoring)« til: »(inkl.
forfaitering)«.
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget omfattes pengeinstitutters leve-
ring af lignende ydelser af definitionen af en korrespondent-
forbindelse, hvilket er i overensstemmelse med definitionen
af en korrespondentforbindelse i artikel 3, nr. 8, litra d, i 4.
hvidvaskdirektiv. Forslaget retter dermed en fejl i lovforsla-
get.
Til nr. 2
§ 8, stk. 5, i lovforslaget fastsætter, at virksomheder, hvor
det vurderes relevant, skal udpege et medlem af bestyrelsen,
der er ansvarlig for virksomhedens gennemførelse af krave-
ne i denne lov og regler udstedt i medfør heraf. Bestemmel-
sen gennemfører artikel 46, stk. 4, i 4. hvidvaskdirektiv,
hvorefter forpligtede enheder, når det er relevant, skal iden-
tificere det medlem af bestyrelsen, der er ansvarlig for gen-
nemførelse af de love og administrative bestemmelser, der
er nødvendige for at efterkomme 4. hvidvaskdirektiv.
Det følger af almindelig selskabsret, at bestyrelsen som
det øverste ledelsesorgan har det overordnede ansvar for, at
virksomheden er indrettet forsvarligt og i overensstemmelse
med reglerne på hvidvaskområdet. Allerede derfor ses der
ikke at være et særligt behov for at fastsætte bestyrelsens
forpligtigelser i henhold til lovforslaget. Bestyrelsen funge-
rer herudover som et kollektivt organ, hvorfor det ikke er
hensigtsmæssigt at udpege et enkelt bestyrelsesmedlem som
ansvarlig for virksomhedens gennemførelse af kravene på
hvidvaskområdet. Denne systematik er tilsvarende anvendt i
den øvrige finansielle lovgivning, og der ses ikke anledning
til at implementeringen af 4. hvidvaskdirektiv skal ændre
herpå.
Virksomhedens indretning og drift varetages af direktio-
nen. Under hensyn hertil og til at formålet med bestemmel-
sen er at sikre ledelsesmæssig forankring af reglerne i denne
lov og bestemmelser udstedt i medfør heraf, foreslås det i
stedet, at der skal udpeges et medlem af direktionen. Perso-
nens opgave er at sikre ledelsesmæssig forankring af og le-
delsesmæssig fokus på forebyggende foranstaltning mod
hvidvask og terrorfinansiering. Bestemmelsen sigter ikke på
at ændre, hvem der er ansvarlig for overtrædelser af denne
lov eller bestemmelser udstedt i medfør heraf.
Der kan være personsammenfald mellem personen udpe-
get i henhold til denne bestemmelse og personen i § 7, stk.
2, eller den complianceansvarlige i § 8, stk. 3.
Der skal alene udpeges en person, hvor det er relevant.
Dette betyder, at virksomheder, der ikke har en direktion, ik-
ke er forpligtet til at udpege en person i henhold til den fore-
slåede bestemmelse. Der tilsigtes således ikke med lovfor-
slaget at indføre krav om, at de omfattede virksomheder skal
foretage organisatoriske ændringer. Der henvises til be-
kendtgørelse nr. 1026 af 30. juni 2016 om ledelse og styring
af pengeinstitutter m.fl. og bekendtgørelse nr. 1723 af 16.
december 2015 om ledelse og styring af forsikringsselskaber
m.v.
L 41 - 2016-17 - Bilag 16: 2. udkast til betænkning
1723338_0004.png
4
Til nr. 3
Med ændringsforslaget sker der en ændring af bagatel-
grænsen, herunder i forhold til, hvordan flere transaktioner
skal bedømmes i forhold til eventuelt forbundenhed.
Hvis udbydere af spil ikke har gennemført kundekend-
skabsprocedure i forbindelse med oprettelsen af en forret-
ningsforbindelse efter nr. 1, skal der i henhold til den fore-
slåede nr. 3, gennemføres kundekendskabsprocedurer, når
der i forbindelse med udbud af spil foretages indsatser, ud-
betales gevinster eller begge dele på et beløb på mindst
2.000 euro, hvad enten transaktionen sker på én gang eller
som flere transaktioner, der er eller ser ud til at være indbyr-
des forbundet.
Forslaget medfører, at udbydere af spil skal gennemføre
kundekendskabsprocedurer, hvis dette ikke allerede er gen-
nemført i forbindelse med oprettelsen af en forretningsfor-
bindelse, når transaktionen eller transaktionerne samlet sva-
rer til mindst 2.000 euro. Det er dog først i det øjeblik, at det
samlede beløb svarer til mindst 2.000 euro, at kravet indtræ-
der. Den enkelte spiludbyder har valgfrihed i forhold til,
hvornår kundekendskabsproceduren skal gennemføres. Spi-
ludbyderen kan derfor vælge, at kundekendskabsproceduren
skal foretages i forbindelse med indbetaling af indsatser el-
ler udbetaling af gevinster eller begge dele, når bagatelgræn-
sen er overskredet. Hvis en spiludbyder vælger, at kunde-
kendskabsproceduren skal ske i forbindelse med udbetaling
af gevinster indebærer det, at kundekendskabsproceduren
skal gennemføres, hvis der udbetales en enkelt gevinst på
mindst 2.000 euro eller flere transaktioner samlet set over-
stiger et beløb på mindst 2.000 euro.
Spiludbyderen skal gennemføre kundekendskabsprocedu-
ren, når transaktionen (indsats eller gevinst eller begge dele)
er eller ser ud til at være indbyrdes forbundet, og det samle-
de beløb svarer til mindst 2.000 euro. Forslaget indebærer,
at hvis der ved udbud af spil ikke foretages registrering af
alle kunder og oprettelse af spilkonti, skal det på anden må-
de kunne konstateres, hvis en kunde foretager indsatser eller
får udbetalt gevinster for samlet set mindst 2.000 euro. Det
er spiludbyderen, der har ansvaret for, at reglerne i hvidvas-
kloven overholdes. Selv om det i de fleste tilfælde vil være
forhandleren, som f.eks. udfører kundekendskabsprocedu-
ren, er det udbyderen af spil, der er den forpligtede enhed
efter lovforslagets regler, og ikke de enkelte forhandlere af
spil. Spiludbyderen kan løfte sit ansvar for at sikre, at for-
bundne transaktioner kan konstateres, ved at have skriftlige
procedurer til sit forhandlernetværk, der gør det muligt for
den enkelte forhandler at vide, hvordan der skal kontrolleres
og bedømmes, om en kundes transaktioner er eller ser ud til
at være indbyrdes forbundet. En spiludbyder, der udbyder
spil her i landet fra kiosker, butikker mv. skal således have
procedurer eller retningslinjer for, hvordan den enkelte ki-
osk, butik mv. skal vurdere, om dens transaktioner (f.eks.
gevinstudbetalinger) er indbyrdes forbundet. Såfremt kun-
den foretager transaktioner flere gange i forbindelse med en
spiludbyders salg af væddemål inden for ét døgn hos samme
forhandler anses dette som hovedregel for at være indbyrdes
forbundet. Det vil sige både i tilfælde, hvor spiludbyderen
deler transaktionen op ved samme besøg, eller hvis den på-
gældende går ind og ud af samme butik flere gange på et
døgn og foretager flere transaktioner. En løbende overvåg-
ning af, hvorvidt der er tale om forbundne transaktioner in-
debærer ikke et selvstændigt krav om registrering af samtli-
ge indbetalinger eller udbetalinger af gevinster eller anden
tilsvarende løbende dokumentation heraf. Udbyderen af spil
skal derimod løbende følge op på forhandlernes efterlevelse
af de skriftlige retningslinjer.
Reglerne for spiludbydere gælder for alle udbydere af
spil, der har tilladelse til at udbyde spil i Danmark, idet disse
udbydere anses for at være etableret her i landet, jf. § 1, stk.
1, nr. 20. Alle udbydere af spil, som har tilladelse til at ud-
byde spil her i landet vil således være omfattet af både den
danske spillelovgivning og hvidvasklovgivning for spil ud-
budt her i landet. Dermed vil udenlandske udbydere, der
skal have en tilladelse til udbyde spil i Danmark f.eks. via
en spilterminal også være omfattet af den danske regulering.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse
som følge af en henvisningsfejl i lovforslaget.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse
som følge af en henvisningsfejl i lovforslaget.
Til nr. 6
Ændringsforslaget medfører, at der er samme mulighed
for at overlade opfyldelsen af kravene i § 11, stk. 1, nr. 4, til
en anden virksomhed i koncernen, som der i § 22 i lovfor-
slaget er til at overlade opfyldelsen til tredjemand. Det har
ikke været tilsigtet, at der skal være forskel. Ændringsforsla-
get retter dermed en fejl i lovforslaget.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foreslås det, at Danmarks Natio-
nalbank tilføjes i den foreslåede § 38, stk. 6. Oplysninger
om, at der er givet underretning efter forslaget til § 26, stk. 1
og 2, eller at dette overvejes, eller at der er eller vil blive
iværksat en undersøgelse efter forslagets § 25, stk. 1, kan
herefter videregives mellem virksomheder og personer om-
fattet af forslaget til § 1, stk. 1, nr. 1-15, 17, 19 og 21, når
der tre betingelser i den foreslåede bestemmelse er opfyldt.
Danmarks Nationalbank har selv ønsket at være omfattet af
lovforslaget i det omfang, den udøver tilsvarende virksom-
hed som pengeinstitutter, og det anses derfor for hensigts-
mæssigt også at lade Danmarks Nationalbank være omfattet
af muligheden for at videregive de nævnte oplysninger, samt
skabe mulighed for at blandt andet pengeinstitutter kan vide-
regive oplysningerne til Danmarks Nationalbank.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget foreslås en nyaffattelse af stk. 2
som følge af henvisningsfejl i lovforslaget.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås en udvidelse af Finanstil-
synets mulighed for at videregive fortrolige oplysninger til
SKAT, når videregivelse sker til brug for SKAT’s undersø-
L 41 - 2016-17 - Bilag 16: 2. udkast til betænkning
1723338_0005.png
5
gelse af mulige overtrædelser af told- og skattelovgivningen.
Der tænkes bl.a. på den situation, hvor en finansiel virksom-
hed kan være blevet anvendt til at gennemføre skatteunddra-
gende transaktioner på vegne af en kunde. Tilsvarende vil
Finanstilsynet kunne videregive oplysninger til SKAT om
muligt manglende skattetilsvar fra virksomheder under Fi-
nanstilsynets tilsyn.
Baggrunden for ændringen er hensynet til at sikre et ef-
fektivt og målrettet samarbejde mellem myndighederne for
at bekæmpe skatteunddragelse. Al relevant information bør
således være tilgængelig for og kunne udveksles fortroligt
mellem Finanstilsynet og SKAT i forbindelse med bekæm-
pelse af skatteunddragelse. Finanstilsynet kan i henhold til
den foreslåede bestemmelse på eget initiativ give sådanne
oplysninger til SKAT, når dette sker til brug for SKAT’s un-
dersøgelse af skatteunddragelsessager.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/36/EU af
26. juni 2013 om adgang til at udøve virksomhed som kre-
ditinstitut og om tilsyn med kreditinstitutter og investerings-
selskaber, om ændring af direktiv 2002/87/EF og om ophæ-
velse af direktiv 2006/48/EF og 2006/49/EF (CRD IV) fast-
sætter i dag rammerne for, i hvilket omfang Finanstilsynet
kan videregive fortrolige oplysninger til bl.a. andre myndig-
heder. Det følger af § 34 a, stk. 3, nr. 2, i lov om forebyg-
gende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansie-
ring af terrorisme, at Finanstilsynet kan videregive fortrolige
oplysninger til andre offentlige myndigheder, herunder an-
klagemyndigheden og politiet, i forbindelse med efterforsk-
ning og retsforfølgning af mulige strafbare forhold omfattet
af straffeloven, lov om forebyggende foranstaltninger mod
hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme eller anden
tilsynslovgivning. Det følger af artikel 53, stk. 1, i CRD IV,
at fortrolige oplysninger, som personer, der arbejder for eller
har arbejdet for de kompetente myndigheder, revisorer eller
eksperter modtager i forbindelse med deres hverv, kun må
videregives i summarisk eller samlet form, således at de en-
kelte kreditinstitutter ikke kan identificeres, med mindre der
er tale om tilfælde, der er omfattet af straffelovgivningen.
Artikel 53, stk. 1, ses at give mulighed for at videregive op-
lysninger i videre omfang, end hvad der fremgår af § 34 a,
stk. 3, nr. 2. Den foreslåede bestemmelse fastsætter således,
at der kan videregives oplysninger til SKAT, også selv om
der ikke er tale om mulige strafbare forhold omfattet af
straffeloven, men derimod forhold, der udgør en mulig straf-
bar overtrædelse af told- og skattelovgivningen.
Til nr. 10
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse
som følge af en henvisningsfejl i lovforslaget.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse
som følge af en henvisningsfejl i lovforslaget.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget foreslås en nyaffattelse af stk. 1
som følge af henvisningsfejl i lovforslaget.
Med ændringsforslaget foreslås det, at en overtrædelse af
§ 25, stk. 3, ikke skal være strafbelagt. Årsagen hertil er, at
hvis en virksomhed eller person giver en person ret til ind-
sigt i personoplysninger, der vedrører den pågældende selv,
der er eller vil blive behandlet efter stk. 1 og 2, vil dette for-
hold være en overtrædelse af tavshedspligten i § 38, stk. 1.
En virksomhed eller person kan derfor ikke ifalde et særskilt
ansvar ved overtrædelse af den foreslåede § 25, stk. 3.
Til nr. 13
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse
som følge af en henvisningsfejl i lovforslaget.
Til nr. 14
Ad nr. 01
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse
som følge af de foreslåede definitionsbestemmelser vedrø-
rende hvidvask og finansiering af terrorisme.
Ad nr. 02
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse
som følge af den nye titel »Lov om forebyggende foranstalt-
ninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme«.
Ad nr. 03
Med ændringsforslaget foreslås konsekvensrettelser som
følge af, at den gældende bestemmelse i § 16, stk. 4, i hvid-
vaskloven ikke er videreført.
Til nr. 15
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse
som følge af den nye titel »Lov om forebyggende foranstalt-
ninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme«.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse,
som følge af en fejl i lovforslaget. Den gældende bestem-
melse i § 16, stk. 4 i hvidvaskloven er ikke videreført i lov-
forslaget, hvorfor bestemmelsen i § 361, nr. 18, og henvis-
ningen heri til § 16, stk. 4, i den gældende lov skal udgå.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse
som følge af, at § 360, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed
foreslås ophævet.
Til nr. 18
Med ændringsforslaget foreslås en række konsekvensret-
telser i lov om betalingstjenester og elektroniske penge, som
ved en fejl ikke er foretaget i lovforslaget.
Til nr. 19
Factoring fremgår allerede af litra c. Ændringsforslaget
retter således en fejl i lovforslaget.
L 41 - 2016-17 - Bilag 16: 2. udkast til betænkning
1723338_0006.png
6
Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Lise Bech (DF) Tilde Bork (DF)
Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V) Jacob Jensen (V)
Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum Christensen (LA) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
Anders Johansson (KF)
Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Mette Reissmann (S) Morten Bødskov (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL) René Gade (ALT)
Christian Poll (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 41 - 2016-17 - Bilag 16: 2. udkast til betænkning
1723338_0007.png
7
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 41
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
Henvendelse af 21/10-16 fra Ejendomsforeningen Danmark
Grund- og nærhedsnotat om revision af 4. hvidvaskdirektiv
Henvendelse af 10/11 fra Finansrådet
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 16/11-16 fra Finansrådet
Henvendelse af 17/11-16 fra Revisionsfirmaet Tage Kielsgaard Ras-
mussen, statsaut. revisionsanpartsselskab
Henvendelse af 25/11-16 fra Finans & Leasing
Henvendelse af 1/12-16 Nærbutikkernes Landsforening
Henvendelse af 2/12-16 fra Dansk Erhverv, Danske Spil og De Sam-
virkende Købmænd
Kopi af ERU alm. del - svar på MFU spm. 30, om ministeren vil kom-
mentere vedlagte to mails fra Hanne Tindal Madsen, herunder redegø-
re for, om ministeren finder denne form for detailkrav fra Finanstilsy-
nets side rimelige, når der er tale om så små lokale foreninger, fra er-
hvervsministeren
Meddelelse om politisk drøftelse og betænkningsafgivelse den 26. ja-
nuar 2017
1. udkast til betænkning
Meddelelse om udskydelse af betænkningsafgivelse
Ændringsforslag fra erhvervsministeren
12
13
14
15
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 41
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/10-16 fra Ejendomsfor-
eningen Danmark, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/11 fra Finansrådet, til er-
hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for Kommissionens vurdering (im-
pact assesment) af direktivet, herunder de samlede omkostninger og
effekten af de forskellige tiltag, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke lettelser i de nuværende krav gennemføres, når den
gældende regulering ændres fra at være primært regelbaseret til at bli-
ve mere risikobaseret, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvor meget de økonomiske lettelser udgør for erhvervslivet
ved indførelsen af en risikobaseret regulering, til erhvervs- og vækst-
ministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
L 41 - 2016-17 - Bilag 16: 2. udkast til betænkning
1723338_0008.png
8
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Spm. om, hvilke virksomhedstyper og foreninger ministeren mener
kan karakteriseres som værende i højrisikogruppen/ lavrisikogruppen,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren gennem en række eksempler vil angive, hvilke
krav der stilles til risikovurderinger af virksomheder/ foreninger, der
karakteriseres i henholdsvis højrisikogruppen og lavrisikogruppen, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan for eksempel en sportsforening, et lokalt vandværk
eller en bridgeklub vil opleve de administrative lettelser i ændringen
fra den regelbaseret regulering til risikobaseret regulering, til er-
hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilken fleksibilitet der vil være for bankerne i relation til
den organisatoriske opbygning, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange personer der vil være omfattet af begrebet poli-
tisk eksponeret person samt disses nærtstående personer og nære sam-
arbejdspartnere, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om definitionen på politisk eksponerede personer og deres nært-
stående og nære samarbejdspartnere er den tilsvarende i andre EU-lan-
de, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt begrebet en »nær samarbejdspartner« gælder al
økonomisk fællesaktivitet, eller om der er en minimumsgrænse eller
aktiviteter, der ikke er omfattet, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at de af hvidvaskningsloven
omfattede virksomheder er i stand til entydigt at identificere de poli-
tisk eksponerede personer og disses nærtstående samt nære samar-
bejdspartnere, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvornår en virksomhed omfattet af loven har gjort tilstræk-
keligt for at identificere de politisk eksponerede personer og disses
nærtstående samt nære samarbejdspartnere, til erhvervs- og vækstmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad der forstås ved »skærpet vedvarende overvågning« af
kundeforhold med en politisk eksponeret person og dennes nærtståen-
de samt nære samarbejdspartnere, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange underretninger, der efter gældende lov, er tilgå-
et SØIK, samt resultatet heraf i form af rejste tiltaler og domfældelser,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange underretninger ministeren forventer, at der vil
være årligt med den nye lov, til erhvervs- og vækstministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at der altid følges op fra myn-
dighedernes side på en underretning, til erhvervs- og vækstministeren,
og ministerens svar herpå
L 41 - 2016-17 - Bilag 16: 2. udkast til betænkning
1723338_0009.png
9
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Spm. om, hvordan ministeren vil måle effekten af denne lov, til er-
hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad forskellen er på de økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet og de administrative konsekvenser for erhvervslivet, til er-
hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan man er nået frem til de anførte omkostninger for
henholdsvis engangsudgifter og de årlige driftsudgifter, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for omkostningerne ved de enkelte
overimplementeringer, til erhvervs- og vækstministeren, [og ministe-
rens svar herpå]
Spm., om ministeren vil redegøre for hvilke omkostninger, der forven-
tes med implementeringen af direktivet i henholdsvis Sverige, Tysk-
land og Luxembourg, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvorvidt Sverige, Tyskland og Luxembourg overimplemen-
ter og i givet fald på hvilke områder, til erhvervs- og vækstministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvornår ministeren forventer, at Kommissionens foreslåede
ændring af direktivet vil blive vedtaget, til erhvervs- og vækstministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 16/11-16 fra Finansrådet, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/11-16 fra Revisionsfirma-
et Tage Kielsgaard Rasmussen, statsaut. revisionsanpartsselskab, til
erhvervs- og vækstministeren , og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil tage initiativ til, at det er en offentlig myndig-
hed, der får til opgave at udarbejde en oversigt/registre over Politisk
Eksponerede Personer, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-16 fra Finans & Lea-
sing, til erhvervs- og vækstministeren, [og ministerens svar herpå]
Spm. om kommentar til henvendelsen af 1/12-16 Nærbutikkernes
Landsforening, til erhvervsministeren, [og ministerens svar herpå]
Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/12-16 fra Dansk Erhverv,
Danske Spil og De Samvirkende Købmænd, til erhvervsministeren,
[og ministerens svar herpå]
Spm. om, hvad begrundelsen er for, at ordningen ikke skal gælde for
virksomheder med færre beskæftigede, til erhvervsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvad begrundelsen er for, at erhvervsmæssig fysisk penge-
transport i modsætning til den gældende hvidvaskelov ikke skal være
omfattet af lovforslagets anvendelsesområde, til erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilken konsekvens og betydning lovforslaget får for Dan-
ske Spil, til erhvervsministeren, [og ministerens svar herpå]
Spm. om ministerens vurdering af et ændringsforslag, til erhvervsmi-
nisteren, [og ministerens svar herpå]
L 41 - 2016-17 - Bilag 16: 2. udkast til betænkning
1723338_0010.png
10
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
Spm. om, at Danske Spil estimerer et omsætningstab på 300 mio. kr.
allerede i 2017 som følge af lovforslaget, til erhvervsministeren, [og
ministerens svar herpå]
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at den bagatelgrænse for regi-
strering på 2.000 euro ved spil, som EU-direktivet lægger op til, også
bliver en reel bagatelgrænse i praksis og ikke bliver overflødiggjort af
andre regler i den kommende lov, til erhvervsministeren, [og ministe-
rens svar herpå]
Spm. om, at det nuværende lovforslag lægger op til, at udenlandske
spiludbydere kan operere i Danmark uden at være omfattet af den dan-
ske hvidvasklov eller Spillemyndighedens tilsyn, til erhvervsministe-
ren, [og ministerens svar herpå]
Spm. om, baggrunden for, at lovforslaget på spilområdet fraviger re-
geringens politik om minimumsimplementering af EU-direktivet og
samtidig ikke følger den risikobaserede tilgang, som er tiltænkt, ved at
lægge op til masseregistrering af landbaseret væddemål, til erhvervs-
ministeren, [og ministerens svar herpå]
Spm. om, hvad konsekvensen forventes at være for spilmarkedet som
helhed og for de danske spiludbydere i særdeleshed, hvis loven og
Spillemyndighedens tilsyn, som det ser ud nu, kun kommer til at gæl-
de for dansk etablerede udbydere af spil, til erhvervsministeren, [og
ministerens svar herpå]
Spm. om hvordan lovforslagets enkelte bestemmelser om ejerskab
skal defineres, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre udførligt for lovforslagets definition
af koncernbegrebet, herunder hvor en firmagruppe er ejet af forskelli-
ge fonde eller koncerner, der reelt er forbundne, til erhvervsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for de afsatte ressourcer til kontrol
af, at reglerne overholdes, herunder specifikt hvilke ressourcer, der er
afsat til forebyggende kontrol, og om ministeren mener der er afsat til-
strækkelige ressourcer, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvor mange sager bankerne i henhold til hvidvaskloven har
sendt til SØIK år for år de seneste år. Herunder, hvor mange sager
SØIK har sendt videre ud til politikredsene til efterforskning, til er-
hvervsministeren, [og ministerens svar herpå]
Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan der »løbende (vil) blive
fulgt op på, at lovens intentioner manifesterer sig i praksis«, herunder
hvordan Folketinget vil blive orienteret om dette, til erhvervsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om, hvordan Finanstilsynet er nået frem til at ca. 4.000 personer
i Danmark er enten politiskeksponerede, nærtstående eller nær samar-
bejdspartner. Ministeren bedes opdele de 4.000 personer i henhold til
den opdeling, der fremgår af lovforslagets § 2, til erhvervsministeren,
[og ministerens svar herpå]
Spm. om, hvis der opnås enighed blandt EU medlemslandene om at
anvende reglerne proportionalt ud fra en risikobetragtning, hvor stor
L 41 - 2016-17 - Bilag 16: 2. udkast til betænkning
1723338_0011.png
11
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
en reduktion vil det så medføre i antallet af politisk eksponerede per-
soner i Danmark og disses nærtstående og nære samarbejdspartnere,
til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om en »nær samarbejdspartner« vil risikere at blive pålagt eks-
traomkostninger som følge af, at være samarbejdspartner med en poli-
tisk eksponeret person, til erhvervsministeren, og ministerens svar her-
Spm., om en nærtstående kan risikere at blive pålagt ekstraomkostnin-
ger som følge af, at være nærtstående til en politisk eksponeret person,
til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om en politisk eksponeret kan person risikere at blive pålagt
ekstraomkostninger som følge af at være udpeget som politisk ekspo-
neret, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om den vejledning, der henvises til i svarene på spørgsmål
6,8,12 og 13, vil forelægge inden 3. behandling af lovforslaget, til er-
hvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om, hvorvidt Finanstilsynet vil have udarbejdet den optalte liste
inden 3. behandling af lovforslaget, til erhvervsministeren, [og mini-
sterens svar herpå]
Spm. om, hvordan ministeren vil tilvejebringe de efterspurgte oplys-
ninger i spørgsmål 16, så Folketinget kan få oplyst resultatet af de
foretagne indberetninger til SØIK i form af rejste tiltaler og domfæl-
delser, til erhvervsministeren, [og ministerens svar herpå]
Spm. om, hvor meget det samlede årlige hvidvaskningspotentiale er i
henholdsvis Sverige, Tyskland og Luxembourg, til erhvervsministe-
ren, [og ministerens svar herpå]
Spm. om, hvor stor en del af godkendte spiludbydere i Danmark lov-
forslaget vil gælde for, herunder hvor stor en omsætning disse uden-
landske spiludbydere repræsenterer, til erhvervsministeren, [og mini-
sterens svar herpå]
Spm. om, hvad regeringens forventninger til implementeringen af 4.
hvidvaskdirektiv er, for så vidt angår spilområdet i øvrige EU-lande,
til erhvervsministeren, [og ministerens svar herpå)
Spm. om i hvilket omfang regeringen forventer, at udenlandske spille-
myndigheder, eksempelvis beliggende i Malta eller Estland, vil føre et
effektivt tilsyn med de af deres spilselskaber, der opererer i Danmark,
til erhvervsministeren, [og ministerens svar herpå)
Spm. om udenlandske spiludbydere ikke bare kan omgå reguleringen
ved at undlade at »etablere« sig i Danmark, f.eks. ved blot at sælge
spil via terminaler i kiosker og på tankstationer, til erhvervsministe-
ren, [og ministerens svar herpå]
Spm. om regeringen vil acceptere, at udenlandske spiludbydere kan
misbruges til hvidvask på dansk jord uden at være omfattet af den
danske hvidvasklov, f.eks. hvis de sælger spil fra terminaler i kiosker,
til erhvervsministeren, [og ministerens svar herpå]
Spm. om Danmark ikke risikerer at blive et oplagt mål for hvidvask,
hvis vi kun har kontrol med en del af markedet, til erhvervsministeren,
[og ministerens svar herpå]
L 41 - 2016-17 - Bilag 16: 2. udkast til betænkning
1723338_0012.png
12
61
62
63
64
65
66
67
68
69
Spm. om vi ikke risikerer, at udenlandske spiludbydere blot vil flytte
til det EU-land, der har den mest lempelige hvidvasklov og det dårlig-
ste tilsyn, når de skal udbyde spil i Danmark, til erhvervsministeren,
[og ministerens svar herpå]
Spm. om incitamentet til at bruge spil hos udenlandske spiludbydere
som middel til hvidvask vurderes at stige eller falde med den nye
hvidvask lov og hvorfor, til erhvervsministeren, [og ministerens svar
herpå]
Spm. om en risikobaseret tilgang ikke fordrer, at al udbud af spil i
Danmark omfattes af loven, til erhvervsministeren, [og ministerens
svar herpå]
Spm. om, hvordan registreringer af kæder af transaktioner hos en en-
kelt spiludbyder bidrager til at bekæmpe hvidvask, når der ikke eksi-
sterer et nationalt register eller indsamling af data på tværs af spilsel-
skaber, til erhvervsministeren, [og ministerens svar herpå]
Spm. om, hvad det økonomiske tab for Danske Spil og dermed den
danske stat forventes at være, hvis den nye hvidvasklov kun gælder
for primært danske spiludbydere, til erhvervsministeren, [og ministe-
rens svar herpå]
Spm. om, hvad der beløbsmæssigt skal forstås ved lovforslagets angi-
velser om et »mindre omsætningstab« for danske spiludbydere, til er-
hvervsministeren, [og ministerens svar herpå]
Spm. om, hvad der beløbsmæssigt skal forstås ved, at spilkort i Norge
og Sverige ikke har haft »nævneværdig indflydelse« på omsætningen,
til erhvervsministeren, [og ministerens svar herpå]
Spm. om, hvad de økonomiske konsekvenser for detailhandelen for-
ventes at være som følge af den forventede nedgang i omsætningen
hos danske spiludbydere jf. henvendelse fra Nærbutikkernes Landsfor-
ening (L 41 - bilag 9), til erhvervsministeren, [og ministerens svar her-
på]
Spm. om, hvor mange danskere der forventes at skulle registreres som
følge af lovforslaget, og hvor mange af disse vurderes at udføre hvid-
vask, til erhvervsministeren, [og ministerens svar herpå]