Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 41 Bilag 15
Offentligt
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 41 Bilag XX
Offentligt
Februar 2017
Ændringsforslag
til 2. behandling af
forslag til lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme
(L 41)
Af
erhvervsministeren:
Til § 2
1)
I nr. 4, litra b, ændres: »§ 1, stk. 1, nr. 2-13 eller 19, (korrespondenten) til en anden virksomhed
omfattet af § 1, stk. 1, nr. 2-13 eller 19« til: »§ 1, stk. 1, nr. 1-13 eller 19, (korrespondenten) til
en anden virksomhed omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1-13 eller 19«
[Korrektion af henvisning]
Til § 8
2)
I
stk. 5
ændres »bestyrelsen« til: »direktionen«.
[Ændring af ansvarligt ledelsesmedlem]
Til § 10
3)
Stk. 1 nr. 3 affattes således: »De i forbindelse med udbud af spil modtager indsatser, udbetaler
gevinster eller begge dele på mindst 2000 euro, hvad enten transaktionen sker på én gang eller
som flere transaktioner, der er eller ser ud til at være indbyrdes forbundet«
[Præcisering af bagatelgrænse]
Til § 14
4)
I
stk. 6
ændres: »Stk. 4« til: »Stk. 5«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 15
5)
»§ 14, stk. 4« ændres til: »§ 14, stk. 5«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 23
6)
I
stk. 1
ændres: »§ 11, stk. 1, nr. 1-3« til: »§ 11, stk. 1, nr. 1-4«.
[Korrektion af henvisning]
L 41 - 2016-17 - Bilag 15: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
2
af
9
Til § 38
7)
I
stk. 6
ændres »§ 1, stk. 1, nr. 1-15, 17 og 19« til: »§ 1, stk. 1, nr. 1-15, 17, 19 og 21«.
[Videregivelse af oplysninger til Danmarks Nationalbank]
Til § 48
8)
Stk. 2 affattes således: »Stk.
2.
Offentliggørelse efter stk. 1, der omfatter en fysisk persons navn,
kan dog alene ske ved alvorlige, gentagne eller systematiske overtrædelser af § 10, nr. 1, 2, 4 og
5, § 11, stk. 1, 2 og stk. 3, 1., 3. og 4. pkt., § 14, stk. 1, stk. 2, 2. pkt., stk. 3 og 5, § 17, stk. 1 og
2, § 18, § 21, stk. 1, 2. pkt., § 25, stk. 1, § 26, stk. 1, 3 og stk. 4, 1. pkt., og § 30.«
[Korrektion af henvisninger]
Til § 49
9)
I
stk. 3
indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:
»4) SKAT, når videregivelse sker til brug for SKAT’s undersøgelse af mulige overtrædelser af
told- og skattelovgivningen.«
Nr. 4-18 bliver herefter nr. 5-19.
[Videregivelse af oplysninger til SKAT]
Til § 55
10)
I
stk. 2
ændres: »§ 11, stk. 1 og 2, § 14, stk. 1, stk. 2, 2. pkt., stk. 3 og 4,« til: »§ 11, stk. 1, 2, og
stk. 3, 1., 3. og 4. pkt., § 14, stk. 1, stk. 2, 2. pkt., stk. 3 og 5,«.
[Korrektion af henvisninger]
Til § 61
11)
I
stk. 2
ændres: »§ 11, stk. 1 og 2, § 14, stk. 1, stk. 2, 2. pkt., stk. 3 og 4, « til: »§ 11, stk. 1, 2 og
stk. 3, 1., 3. og 4. pkt., § 14, stk. 1, stk. 2, 2. pkt., stk. 4, 2. pkt. og stk. 5,«.
[Korrektion af henvisninger]
Til § 71
12)
Stk. 1 affattes således: »Stk.
1.
Overtrædelse af § 48, stk. 3, 1.-4. pkt., og stk. 4, 3.-7. pkt., straf-
fes med bøde. Forsætlig eller grov uagtsom overtrædelse af § 5, § 6, stk. 1, 2. pkt., § 7, stk. 1 og
2, § 8, stk. 1-4 og 6, §§ 9 og 10, § 11, stk. 1, 2 og stk. 3, 1., 3., og 4. pkt., § 12, § 14, stk. 1, stk.
2, 2. pkt., stk. 3, stk. 4, 2. pkt., og stk. 5, §§ 15 og 16, § 17, stk. 1 og 2, §§ 18-20, § 21, stk. 1, 2.
pkt., § 22, stk. 2 og 3, § 24, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2 og 3, § 25, stk. 1 og 2, § 26, stk. 1, 3 og stk.
4, 1. pkt., § 29, stk. 2, §§ 30 og 31, § 35, stk. 1, § 36, stk. 1 og 2, § 38, stk. 1, § 41, stk. 1, § 42,
stk. 1, § 50, stk. 2, § 51, stk. 1, § 52, stk. 1, § 58, stk. 2, samt artiklerne 4-8, 10-12 og 16 i Euro-
pa-Parlamentets og Rådets forordning 2015/847/EU af 20. maj 2015 om oplysninger, der skal
medsendes ved pengeoverførsler, samt artikel 6, stk. 1, i Rådets forordning 2001/1338/EF af 28.
L 41 - 2016-17 - Bilag 15: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
3
af
9
juni 2001 om fastlæggelse af de foranstaltninger, der er nødvendige for at beskytte euroen mod
falskmøntneri, som ændret ved forordning 2009/44/EF, jf. Rådets forordning 2001/1339/EF af
28. juni 2001 om udvidelse af virkningerne af forordning 1338/2001/1338/EF om fastlæggelse
af de foranstaltninger, der er nødvendige for at beskytte euroen mod falskmøntneri, til også at
omfatte de medlemsstater, der ikke har indført euroen som fælles valuta, straffes med bøde,
medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens regler.«
[Korrektion af henvisninger]
13)
I
stk. 2
ændres:»§ 11, stk. 1 og 2,« til: »§ 11, stk. 1, 2 og stk. 3, 2. og 3. pkt.,«
[Korrektion af henvisning]
Til § 75
14)
Før nr. 1. indsættes som nyt nr.: »01. I
§ 61 a, stk. 1, nr. 5,
ændres: »§§ 4 og 5 i lov om forebyg-
gende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme« til: »§§ 3 og 4 i
lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme«.«
[Konsekvensrettelse]
15)
Før nr. 1. indsættes som nyt nr.: »02. I
§ 343 x, stk. 1, nr. 3,
udgår: »af udbytte«.«
[Konsekvensrettelse]
15)
Før nr. 1. indsættes som nyt nr.: »03. § 360, stk. 2, ophæves. Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2
og 3.«
[Konsekvensrettelse]
16)
Nr. 1. affattes således: »1. I
§ 361, stk. 1, nr. 13,
udgår: »af udbytte«, og »nr. 12,« ændres til:
»nr. 8,«
[Konsekvensrettelse]
17)
Nr. 2. affattes således: »2.
§ 361, stk. 1, nr. 18,
ophæves. Nr. 19-35 bliver herefter nr. 18-34.«
[Konsekvensrettelse]
18)
Efter nr. 2. indsættes som nyt nr.: »04. I
§ 368, stk. 1,
ændres: »§ 360, stk. 4« til: »§ 360, stk.
3«.«
[Konsekvensrettelse]
Ny paragraf
19)
Efter § 76 indsættes som ny paragraf:
L 41 - 2016-17 - Bilag 15: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
4
af
9
»01. I lov om betalingstjenester og elektroniske penge, jf. lovbekendtgørelse nr. 613 af 24. april
2015, som ændret ved § 1 i lov nr. 1410 af 4. december 2015, § 27 i lov nr. 375 af 27. april
2016 og § 7 i lov nr. 1549 af 13. december 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 7, stk. 3, nr. 10,
udgår: »af udbytte« og »om betaler«.
2.
I
§ 23, stk. 2, nr. 2,
udgår: »af udbytte«.
3.
I
§ 34, stk. 2,
udgår: »af penge«.
4.
I
§ 35, stk. 2,
udgår: »af penge«.
5.
I
§ 56
ændres: »§ 2« til: »§ 5«.
6.
I
§ 90, stk. 1, nr. 5,
og
stk. 3, nr. 3,
udgår »af udbytte«.«
[Konsekvensrettelse]
Til bilag 1
20)
I nr. 2, litra d, ændres »(inkl. factoring)« til: »(inkl. forfaitering)«
[Korrektion]
L 41 - 2016-17 - Bilag 15: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
5
af
9
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget omfattes pengeinstitutters levering af lignende ydelser af definitionen af en
korrespondentforbindelse, hvilket er i overensstemmelse med definitionen af en korrespondentfor-
bindelse i artikel 3, nr. 8, litra d, i 4. hvidvaskdirektiv. Forslaget retter dermed en fejl i lovforslaget.
Til nr. 2
§ 8, stk. 5, i lovforslaget fastsætter, at virksomheder, hvor det vurderes relevant, skal udpege et
medlem af bestyrelsen, der er ansvarlig for virksomhedens gennemførelse af kravene i denne lov og
regler udstedt i medfør heraf. Bestemmelsen gennemfører artikel 46, stk. 4, i 4. hvidvaskdirektiv,
hvorefter forpligtede enheder, når det er relevant, skal identificere det medlem af bestyrelsen, der er
ansvarlig for gennemførelse af de love og administrative bestemmelser, der er nødvendige for at
efterkomme 4. hvidvaskdirektiv.
Det følger af almindelig selskabsret, at bestyrelsen som det øverste ledelsesorgan har det overord-
nede ansvar for, at virksomheden er indrettet forsvarligt og i overensstemmelse med reglerne på
hvidvaskområdet. Allerede derfor ses der ikke at være et særligt behov for at fastsætte bestyrelsens
forpligtigelser i henhold til lovforslaget. Bestyrelsen fungerer herudover som et kollektivt organ,
hvorfor det ikke er hensigtsmæssigt at udpege et enkelt bestyrelsesmedlem som ansvarlig for virk-
somhedens gennemførelse af kravene på hvidvaskområdet. Denne systematik er tilsvarende anvendt
i den øvrige finansielle lovgivning, og der ses ikke anledning til at implementeringen af 4. hvid-
vaskdirektiv skal ændre herpå.
Virksomhedens indretning og drift varetages af direktionen. Under hensyn hertil og til at formålet
med bestemmelsen er at sikre ledelsesmæssig forankring af reglerne i denne lov og bestemmelser
udstedt i medfør heraf, foreslås det i stedet, at der skal udpeges et medlem af direktionen. Personens
opgave er at sikre ledelsesmæssig forankring af og ledelsesmæssig fokus på forebyggende foran-
staltning mod hvidvask og terrorfinansiering. Bestemmelsen sigter ikke på at ændre, hvem der er
ansvarlig for overtrædelser af denne lov eller bestemmelser udstedt i medfør heraf.
Der kan være personsammenfald mellem personen udpeget i henhold til denne bestemmelse og per-
sonen i § 7, stk. 2, eller den complianceansvarlige i § 8, stk. 3.
Der skal alene udpeges en person, hvor det er relevant. Dette betyder, at virksomheder, der ikke har
en direktion, ikke er forpligtet til at udpege en person i henhold til den foreslåede bestemmelse. Der
tilsigtes således ikke med lovforslaget at indføre krav om, at de omfattede virksomheder skal fore-
tage organisatoriske ændringer. Der henvises til bekendtgørelse nr. 1026 af 30. juni 2016 om ledelse
og styring af pengeinstitutter m.fl. og bekendtgørelse nr. 1723 af 16. december 2015 om ledelse og
styring af forsikringsselskaber m.v.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget sker der en ændring af bagatelgrænsen, herunder i forhold til, hvordan flere
transaktioner skal bedømmes i forhold til eventuelt forbundenhed.
L 41 - 2016-17 - Bilag 15: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
6
af
9
Hvis udbydere af spil ikke har gennemført kundekendskabsprocedure i forbindelse med oprettelsen
af en forretningsforbindelse efter nr. 1, skal der i henhold til den foreslåede nr. 3, gennemføres kun-
dekendskabsprocedurer, når der i forbindelse med udbud af spil foretages indsatser, udbetales ge-
vinster eller begge dele på et beløb på mindst 2.000 euro, hvad enten transaktionen sker på én gang
eller som flere transaktioner, der er eller ser ud til at være indbyrdes forbundet.
Forslaget medfører, at udbydere af spil skal gennemføre kundekendskabsprocedurer, hvis dette ikke
allerede er gennemført i forbindelse med oprettelsen af en forretningsforbindelse, når transaktionen
eller transaktionerne samlet svarer til mindst 2.000 euro. Det er dog først i det øjeblik, at det samle-
de beløb svarer til mindst 2.000 euro, at kravet indtræder. Den enkelte spiludbyder har valgfrihed i
forhold til, hvornår kundekendskabsproceduren skal gennemføres. Spiludbyderen kan derfor vælge,
at kundekendskabsproceduren skal foretages i forbindelse med indbetaling af indsatser eller udbeta-
ling af gevinster eller begge dele, når bagatelgrænsen er overskredet. Hvis en spiludbyder vælger, at
kundekendskabsproceduren skal ske i forbindelse med udbetaling af gevinster indebærer det, at
kundekendskabsproceduren skal gennemføres, hvis der udbetales en enkelt gevinst på mindst 2.000
euro eller flere transaktioner samlet set overstiger et beløb på mindst 2.000 euro.
Spiludbyderen skal gennemføre kundekendskabsproceduren, når transaktionen (indsats eller gevinst
eller begge dele) er eller ser ud til at være indbyrdes forbundet, og det samlede beløb svarer til
mindst 2.000 euro. Forslaget indebærer, at hvis der ved udbud af spil ikke foretages registrering af
alle kunder og oprettelse af spilkonti, skal det på anden måde kunne konstateres, hvis en kunde fore-
tager indsatser eller får udbetalt gevinster for samlet set mindst 2.000 euro. Det er spiludbyderen,
der har ansvaret for, at reglerne i hvidvaskloven overholdes. Selv om det i de fleste tilfælde vil være
forhandleren, som f.eks. udfører kundekendskabsproceduren, er det udbyderen af spil, der er den
forpligtede enhed efter lovforslagets regler, og ikke de enkelte forhandlere af spil. Spiludbyderen
kan løfte sit ansvar for at sikre, at forbundne transaktioner kan konstateres, ved at have skriftlige
procedurer til sit forhandlernetværk, der gør det muligt for den enkelte forhandler at vide, hvordan
der skal kontrolleres og bedømmes, om en kundes transaktioner er eller ser ud til at være indbyrdes
forbundet. En spiludbyder, der udbyder spil her i landet fra kiosker, butikker mv. skal således have
procedurer eller retningslinjer for, hvordan den enkelte kiosk, butik mv. skal vurdere, om dens
transaktioner (f.eks. gevinstudbetalinger) er indbyrdes forbundet. Såfremt kunden foretager transak-
tioner flere gange i forbindelse med en spiludbyders salg af væddemål inden for ét døgn hos samme
forhandler anses dette som hovedregel for at være indbyrdes forbundet. Det vil sige både i tilfælde,
hvor spiludbyderen deler transaktionen op ved samme besøg, eller hvis den pågældende går ind og
ud af samme butik flere gange på et døgn og foretager flere transaktioner. En løbende overvågning
af, hvorvidt der er tale om forbundne transaktioner indebærer ikke et selvstændigt krav om registre-
ring af samtlige indbetalinger eller udbetalinger af gevinster eller anden tilsvarende løbende doku-
mentation heraf. Udbyderen af spil skal derimod løbende følge op på forhandlernes efterlevelse af
de skriftlige retningslinjer.
Reglerne for spiludbydere gælder for alle udbydere af spil, der har tilladelse til at udbyde spil i
Danmark, idet disse udbydere anses for at være etableret her i landet, jf. § 1, stk. 1, nr. 20. Alle ud-
bydere af spil, som har tilladelse til at udbyde spil her i landet vil således være omfattet af både den
danske spillelovgivning og hvidvasklovgivning for spil udbudt her i landet. Dermed vil udenlandske
udbydere, der skal have en tilladelse til udbyde spil i Danmark f.eks. via en spilterminal også være
omfattet af den danske regulering.
L 41 - 2016-17 - Bilag 15: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
7
af
9
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse som følge af en henvisningsfejl i lovforsla-
get.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse som følge af en henvisningsfejl i lovforsla-
get.
Til nr. 6
Ændringsforslaget medfører, at der er samme mulighed for at overlade opfyldelsen af kravene i §
11, stk. 1, nr. 4, til en anden virksomhed i koncernen, som der i § 22 i lovforslaget er til at overlade
opfyldelsen til tredjemand. Det har ikke været tilsigtet, at der skal være forskel. Ændringsforslaget
retter dermed en fejl i lovforslaget.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foreslås det, at Danmarks Nationalbank tilføjes i den foreslåede § 38, stk. 6.
Oplysninger om, at der er givet underretning efter forslaget til § 26, stk. 1 og 2, eller at dette over-
vejes, eller at der er eller vil blive iværksat en undersøgelse efter forslagets § 25, stk. 1, kan herefter
videregives mellem virksomheder og personer omfattet af forslaget til § 1, stk. 1, nr. 1-15, 17, 19 og
21, når der tre betingelser i den foreslåede bestemmelse er opfyldt. Danmarks Nationalbank har selv
ønsket at være omfattet af lovforslaget i det omfang, den udøver tilsvarende virksomhed som pen-
geinstitutter, og det anses derfor for hensigtsmæssigt også at lade Danmarks Nationalbank være
omfattet af muligheden for at videregive de nævnte oplysninger, samt skabe mulighed for at blandt
andet pengeinstitutter kan videregive oplysningerne til Danmarks Nationalbank.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget foreslås en nyaffattelse af stk. 2 som følge af henvisningsfejl i lovforslaget.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås en udvidelse af Finanstilsynets mulighed for at videregive fortrolige
oplysninger til SKAT, når videregivelse sker til brug for SKAT’s undersøgelse af mulige overtræ-
delser af told- og skattelovgivningen. Der tænkes bl.a. på den situation, hvor en finansiel virksom-
hed kan være blevet anvendt til at gennemføre skatteunddragende transaktioner på vegne af en kun-
de. Tilsvarende vil Finanstilsynet kunne videregive oplysninger til SKAT om muligt manglende
skattetilsvar fra virksomheder under Finanstilsynets tilsyn.
Baggrunden for ændringen er hensynet til at sikre et effektivt og målrettet samarbejde mellem myn-
dighederne for at bekæmpe skatteunddragelse. Al relevant information bør således være tilgængelig
for og kunne udveksles fortroligt mellem Finanstilsynet og SKAT i forbindelse med bekæmpelse af
skatteunddragelse. Finanstilsynet kan i henhold til den foreslåede bestemmelse på eget initiativ give
sådanne oplysninger til SKAT, når dette sker til brug for SKAT’s undersøgelse af skatteunddragel-
sessager.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/36/EU af 26. juni 2013 om adgang til at udøve virk-
somhed som kreditinstitut og om tilsyn med kreditinstitutter og investeringsselskaber, om ændring
af direktiv 2002/87/EF og om ophævelse af direktiv 2006/48/EF og 2006/49/EF (CRD IV) fastsæt-
L 41 - 2016-17 - Bilag 15: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
8
af
9
ter i dag rammerne for, i hvilket omfang Finanstilsynet kan videregive fortrolige oplysninger til
bl.a. andre myndigheder. Det følger af § 34 a, stk. 3, nr. 2, i lov om forebyggende foranstaltninger
mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme, at Finanstilsynet kan videregive fortrolige
oplysninger til andre offentlige myndigheder, herunder anklagemyndigheden og politiet, i forbin-
delse med efterforskning og retsforfølgning af mulige strafbare forhold omfattet af straffeloven, lov
om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme eller anden
tilsynslovgivning. Det følger af artikel 53, stk. 1, i CRD IV, at fortrolige oplysninger, som personer,
der arbejder for eller har arbejdet for de kompetente myndigheder, revisorer eller eksperter modta-
ger i forbindelse med deres hverv, kun må videregives i summarisk eller samlet form, således at de
enkelte kreditinstitutter ikke kan identificeres, med mindre der er tale om tilfælde, der er omfattet af
straffelovgivningen. Artikel 53, stk. 1, ses at give mulighed for at videregive oplysninger i videre
omfang, end hvad der fremgår af § 34 a, stk. 3, nr. 2. Den foreslåede bestemmelse fastsætter såle-
des, at der kan videregives oplysninger til SKAT, også selv om der ikke er tale om mulige strafbare
forhold omfattet af straffeloven, men derimod forhold, der udgør en mulig strafbar overtrædelse af
told- og skattelovgivningen.
Til nr. 10
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse som følge af en henvisningsfejl i lovforsla-
get.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse som følge af en henvisningsfejl i lovforsla-
get.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget foreslås en nyaffattelse af stk. 1 som følge af henvisningsfejl i lovforslaget.
Med ændringsforslaget foreslås det, at en overtrædelse af § 25, stk. 3, ikke skal være strafbelagt.
Årsagen hertil er, at hvis en virksomhed eller person giver en person ret til indsigt i personoplysnin-
ger, der vedrører den pågældende selv, der er eller vil blive behandlet efter stk. 1 og 2, vil dette for-
hold være en overtrædelse af tavshedspligten i § 38, stk. 1. En virksomhed eller person kan derfor
ikke ifalde et særskilt ansvar ved overtrædelse af den foreslåede § 25, stk. 3.
Til nr. 13
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse som følge af en henvisningsfejl i lovforsla-
get.
Til nr. 14
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse som følge af de foreslåede definitionsbe-
stemmelser vedrørende hvidvask og finansiering af terrorisme.
Til nr. 15
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse som følge af den nye titel »Lov om forebyg-
gende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme«.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget foreslås konsekvensrettelser som følge af, at den gældende bestemmelse i §
16, stk. 4, i hvidvaskloven ikke er videreført.
L 41 - 2016-17 - Bilag 15: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
9
af
9
Til nr. 17
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse som følge af den nye titel »Lov om forebyg-
gende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme«.
Til nr. 18
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse, som følge af en fejl i lovforslaget. Den gæl-
dende bestemmelse i § 16, stk. 4 i hvidvaskloven er ikke videreført i lovforslaget, hvorfor bestem-
melsen i § 361, nr. 18, og henvisningen heri til § 16, stk. 4, i den gældende lov skal udgå.
Til nr. 19
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse som følge af, at § 360, stk. 2, i lov om finan-
siel virksomhed foreslås ophævet.
Til nr. 20
Med ændringsforslaget foreslås en række konsekvensrettelser i lov om betalingstjenester og elek-
troniske penge, som ved en fejl ikke er foretaget i lovforslaget.
Til nr. 21
Factoring fremgår allerede af litra c. Ændringsforslaget retter således en fejl i lovforslaget.