Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 41 Bilag 10
Offentligt
2. december 2016
L41 – forslag til ny hvidvasklov
Til: Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Fra: Danske Spil, De Samvirkende Købmænd og Dansk Erhverv
Lovforslagets konsekvenser på spilområdet
Danske Spil, De Samvirkende Købmænd og Dansk Erhverv bakker fuldt og helt op om hvidvasklo-
vens overordnede formål om tiltag, der skal styrke indsatsen mod hvidvask og finansiering af ter-
rorisme. Danske Spil har blandt andet som eneste aktør på spillemarkedet lavet en indbetalings-
og udbetalingsgrænse på 10.000 kr. hos forhandlerne, så indbetalinger over dette beløb registreres,
og gevinster udbetales via banken.
Det 4. hvidvaskdirektiv, som Danmark er i gang med at implementere, indeholder en række mulige
til- og fravalg, som det stærkt anbefales at gøre brug af for at undgå en overimplementering.
Det foreliggende forslag til hvidvasklov med dertilhørende bekendtgørelse (herunder delvis undta-
gelse af enkelte spil) går imod lovgivers tilkendegivelser om en mere risikobaseret tilgang til hvid-
vaskområdet og er udtryk for en overimplementering af det bagvedliggende EU-direktiv.
Konsekvensen af det nuværende lovudkast er unødvendig overvågning og gene af hundredtusindvis
af almindelige danskere, voldsomme byrder for erhvervslivet samt en massiv konkurrenceforvrid-
ning for de danske spiludbydere.
Disse konsekvenser er bl.a.:
Danske spiludbydere vil lide et voldsomt omsætningstab. Danske Spil alene forventer et
årligt omsætningstab allerede i 2017 på over 300 mio. kr.
Et stort indtægtstab og mulig ”butiksdød” for særligt mindre butikker og kiosker rundt om
i landet, der har indtjening via spil som en forudsætning for deres eksistens, da spil skaber
”trafik” i butikken.
Overdreven foranstaltning, mistænkeliggørelse af og byrde til gene for langt størstedelen af
alle kunder, der spiller for beskedne beløb uden kriminelle hensigter (masseovervågning af
cirka 250.000 danskere).
Danske spiludbyderes konkurrenceevne lider alvorlig og muligvis uoprettelig skade i for-
hold til udenlandske spiludbydere, der har adgang til det danske marked, men som med det
foreliggende lovforslag fremover ikke vil være underlagt den danske hvidvasklovgivning el-
ler den danske Spillemyndigheds tilsyn på hvidvaskområdet.
Formålet med reglerne risikerer at blive undergravet, hvis udenlandske spiludbydere kan
operere offline på det danske marked, mens de er underlagt eksempelvis Maltas hvidvas-
klov og tilsyn fra den maltesiske spillemyndighed.
/KBM
[email protected]
Side 1/2
L 41 - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 2/12-16 fra Dansk Erhverv, Danske Spil og De Samvirkende Købmænd
1696294_0002.png
På spilområdet er der endvidere – i strid med regeringens politik – ikke lagt op til en minimums-
implementering af det bagvedliggende direktiv, herunder udnyttes ikke i tilstrækkeligt omfang den
fleksibilitet, direktivet overlader medlemsstaterne på spilområdet.
De mulige løsninger
Vi foreslår to overordnede tiltag, der holder sig inden for direktivets rammer og imødegår konse-
kvenserne på spilområdet. Med disse tiltag sikres det, at loven gælder for alle, der udbyder spil i
Danmark, og endvidere, at der sættes målrettet ind, hvor der er risiko for hvidvask, som netop er
EU-direktivets formål.
1) Bagatelgrænse ved registrering og overvågning af offline spil:
For de spil (med undtagelse af kasino), der ikke undtages hvidvaskloven i medfør af den
nævnte bekendtgørelse, skal kundekendskabsprocedurer, jf. forslag til hvidvasklov § 10,
alene udføres, når der udbetales gevinster på 2.000 euro eller derover. Herved rammes kun
de personer, der forsøger at vaske penge hvide, og den bagatelgrænse på 2.000 euro, EU
har lagt op til, anvendes i praksis.
Udbetaling af præmier over en vis størrelse skal ske til folks NemKonto i deres bank, og
information om, hvem der har indløst præmien, formidles til spiludbyderen.
Hvis man imod vores anbefaling vil indføre en overvågning/identifikation ved også indbe-
talinger af fysiske spil, bør der arbejdes med en løsning med en bagatelgrænse, hvor mindre
spil ikke overvåges. Eksempelvis 10.000 kr., som Danske Spil allerede har i dag, således at
man kun registrerer enkelte transaktioner og ikke alle transaktioner.
2) Stop konkurrenceforvridningen på spilmarkedet:
Det bør specificeres, at det er selve udbuddet af spil i Danmark – og ikke hvorvidt en spil-
udbyder er ”etableret i landet” – der er afgørende for, om den danske hvidvasklov finder
anvendelse, og den danske Spillemyndighed har tilsyn.
Alternativt bør lovbemærkningernes forståelse af ”etablering i Danmark” skærpes, således
at udbud af offline-spil i en kiosk, tankstation m.v. (der ikke hovedsageligt sælger spilud-
byderens spil) på dette punkt er at betragte som etablering i Danmark.
Vi bidrager gerne med yderligere konsekvensberegninger af forskellige løsningsmodeller samt kon-
krete formuleringer, som inkorporerer disse løsninger i hvidvaskloven.
Med venlig hilsen
H.C. Madsen
Adm. Direktør
Mette Feifer
Markedsdirektør
Claus Bøgelund Kegel Nielsen
Underdirektør
Side 2/2