Beskæftigelsesudvalget 2016-17
L 4 Bilag 6
Offentligt
1689567_0001.png
Til lovforslag nr.
L 4
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 16. november 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik og barselsloven
(Præciseringer af jobreform fase I og konsekvens for arbejdsgivers ret til refusion ved for sen anmeldelse af graviditetsbetinget
sygefravær m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæfti-
gelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 1 og 3, og
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet ændrings-
forslag nr. 2, 4 og 5.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2016 og var til
1. behandling den 11. oktober 2016. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Den 5. oktober 2016 sendte beskæftigelsesministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Spørgsmål 2 og 3 og beskæftigelsesministerens svar herpå
er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de af beskæftigelsesministeren stil-
lede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (S, EL, ALT, RV og SF) indstil-
ler lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsfor-
slag.
Såfremt de af Enhedslisten stillede ændringsforslag nr. 2,
4 og 5 bliver forkastet, vil mindretallet stemme imod lovfor-
slaget.
Socialdemokratiet er imod kontanthjælpsloftet. Med dette
lovforslag afbødes visse af konsekvenserne ved indførelsen
af kontanthjælpsloftet, hvilket Socialdemokratiet er positiv
over for. Men ifølge beskæftigelsesministeren stilles en
gruppe af unge kontanthjælpsmodtagere under 18 år også
ringere, jf. svar på spørgsmål 1. Socialdemokratiet kan på
ingen måde støtte lovforslag, der forstærker effekten af kon-
tanthjælpsloftet. Socialdemokratiet har derfor over for be-
skæftigelsesministeren foreslået, at lovforslaget deles op i to
dele, hvor Socialdemokratiet kan stemme for de dele af lov-
forslaget, der afbøder konsekvenser af kontanthjælpsloftet.
Enhedslisten mener, det er afgørende, at tekniske ændrin-
ger af lovgivningen ikke medfører forringelser af vilkårene
for befolkningsgrupper, som i forvejen har det svært økono-
misk. Dette princip bør gælde, uanset hvor store de berørte
grupper er. Det er imidlertid konsekvensen af det foreslåede
§ 1, nr. 14, at det kan medføre en forringet økonomi for un-
ge under 18 år og deres familie. Det foreslås derfor, at num-
meret udgår. Konsekvensen af ændringsforslaget bliver gan-
ske vist, at den forbedring, som den foreslåede bestemmelse
kunne få for en anden gruppe, ikke bliver gennemført, men
forbedringer for en udsat gruppe kan ikke begrunde forrin-
gelser for en anden udsat gruppe.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX019194
L 4 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 16. november 2016
1689567_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
[Konsekvensændring]
5)
Stk. 3
udgår.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
1)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 13, stk. 3, nr.
4,
ændres »i integrationsloven« til: »efter integrationslo-
ven«.
[Rettelse af skrivefejl]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(S, ALT, RV og
SF):
2)
Nr. 14
udgår.
[Forringelser for unge under 18 år og deres familier udgår]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
Til § 2
3)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 39, stk. 4,
ændres »syge-
fraværet« til: »fraværet efter § 6, stk. 2«.
[Sproglig tilpasning]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(S, ALT, RV og
SF):
Til § 3
4)
I
stk. 1
udgår »og 3«.
Til nr. 1
Der er tale om rettelse af en skrivefejl, idet der i den tekst
i den gældende § 13, stk. 3, nr. 4, der foreslås ophævet, står
»efter integrationsloven« og ikke »i integrationsloven«.
Til nr. 2, 4 og 5
Der er afgørende for Enhedslisten, at tekniske ændringer
af lovgivningen ikke medfører forringelser af vilkårene for
befolkningsgrupper, som i forvejen har det svært økono-
misk. Dette princip bør gælde, uanset hvor store de berørte
grupper er. Det er imidlertid konsekvensen af den foreslåede
§ 1, nr. 14, at det kan medføre en forringet økonomi for un-
ge under 18 år og deres familie. Det foreslås derfor, at num-
meret udgår. Konsekvensen af ændringsforslaget bliver gan-
ske vist, at den forbedring, som den foreslåede bestemmel-
ser kunne få for en anden gruppe, ikke bliver gennemført,
men forbedringer for en udsat gruppe kan ikke begrunde
forringelser for en anden udsat gruppe.
Til nr. 3
Med henblik på at opnå en mere nøjagtig betegnelse af,
hvilket sygefravær der her er tale om, foreslås det, at ordet
»sygefraværet« udskiftes med »fraværet efter § 6, stk. 2«.
Bent Bøgsted (DF)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Karina Due (DF) Hans Andersen (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V)
Carl Holst (V) Anni Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Danny K. Malkowski (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne Laustsen (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S) Leif Lahn Jensen (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested (EL) Christian Juhl (EL)
Finn Sørensen (EL) Josephine Fock (ALT) Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 4 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 16. november 2016
1689567_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 4
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
1. udkast til betænkning
Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 4
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om de økonomiske konsekvenser for forskellige familietyper af
hvert enkelt element i lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om økonomiske konsekvenser for de berørte grupper, til beskæf-
tigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt ministeren agter at stille ændringsforslag om opde-
ling af lovforslaget i tre dele, til beskæftigelsesministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, til be-
skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
L 4 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 16. november 2016
1689567_0004.png
4
Bilag 2
Spørgsmål 2 og 3 og beskæftigelsesministerens svar herpå
Spørgsmålene og ministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra Socialdemokratiet.
Spørgsmål nr. 3:
Ministeren bedes oplyse, hvorvidt ministeren agter at stille ændringsforslag om opdeling af lovforslaget
i tre dele: 1) Lovforslagets del 2.4: regelændringerne ift. arbejdsgivers ret til refusion ved for sen anmel-
delse af graviditetsbetinget sygefravær m.v. 2) De af ministeriets forslag, der kan have negative økonomi-
ske konsekvenser for berørte borgere 3) De af ministeriets forslag, der har have positive økonomiske kon-
sekvenser for berørte borgere.
Svar:
Af mit svar på spørgsmål nr. 2 til L 4 fremgår det, at det alene er én persongruppe (kontanthjælpsmodta-
gere under 18 år) af særdeles begrænset volumen, der berøres negativt af forslaget, og som i øvrigt er
sammenhængende med en anden persongruppe (boligstøttemodtagere under 18 år), som stilles bedre. Jeg
har ikke planer om at opdele lovforslaget, da der er tale om et samlet forslag, der præciserer retstilstan-
den, så den svarer til det aftalte på både kontanthjælps- og barselsområdet. Det håber jeg, Folketingets
partier vil bakke op om.
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren redegøre for lovforslagets enkeltelementer i tabelform, hvor det oplyses, hvorvidt enkelt-
delene kan have positive og/eller negative økonomiske konsekvenser for de berørte grupper?
Svar:
Jeg vedlægger hermed skema (bilag 1), som redegør for de persongrupper, der med præciseringerne i
lovforslaget får en ændret retsstilling.
Som det fremgår af vedlagte skema, er der kun en enkelt gruppe, der stilles dårligere. Det er modtagere
af uddannelseshjælp og integrationsydelse under 18 år, hvor der pr. 1. juli 2016 på landsplan var 116 per-
soner, heraf modtog de 70 integrationsydelse. En person stilles alene ringere i det omfang uddannelses-
hjælpen/integrationsydelsen, særlig støtte og boligstøtte samlet set ligger over den enkeltes kontant-
hjælpsloft.
Personer i kontanthjælpssystemet under 18 år har hele tiden været omfattet af kontanthjælpsloftet. Efter
gældende regler skal boligstøtten fordeles med en forholdsmæssig andel til hvert husstandsmedlem fyldt
18 år forud for beregningen af den samlede hjælp, der reduceres under loftet. Derfor får kontanthjælps-
modtagere under 18 år (og boligstøttemodtagere under 18 år) efter gældende regler ikke tildelt en for-
holdsmæssig andel af boligstøtten. Det ændres der på med lovforslaget, så de fremadrettet får tildelt en
forholdsmæssig andel af boligstøtten. Personer under 18 år i kontanthjælpssystemet er sidestillet med
voksne i adgangen til ydelser og med lovforslaget sikrer vi derfor nu, at de også sidestillet med voksne i
relation til kontanthjælpsloftet.
Bilag 1. Oversigt over persongrupper, der berører af Lovforslag om præcisering af Jobreform fase I (L4)
L 4 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 16. november 2016
1689567_0005.png
5
L 4 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 16. november 2016
1689567_0006.png
6