Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
L 36 Bilag 6
Offentligt
1688037_0001.png
L36
Styrkelse af kvaliteten på de frie grundskoler m.v.
L 36 - 2016-17 - Bilag 6: Præsentation fra Dansk Friskoleforenings foretræde den 15/11-2016
1688037_0002.png
»Demokratisk dannelse« versus »demokratisk medborgerskab«
L36: Demokratisk dannelse
»Frie grundskoler giver undervisning inden
for børnehaveklasse og 1. – 9. klassetrin,
som står mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen. Skolerne skal efter
deres formål og i hele deres virke forberede
eleverne til at leve i et samfund som det
danske med frihed og folkestyre samt
udvikle og styrke elevernes
demokratiske
dannelse og deres
kendskab til og respekt
for grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder, herunder ligestilling
mellem kønnene«.
Forslag: Demokratisk medborgerskab
»Frie grundskoler giver undervisning inden
for børnehaveklasse og 1. – 9. klassetrin,
som står mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen. Skolerne skal efter
deres formål og i hele deres virke forberede
eleverne til at leve i et samfund som det
danske med frihed og folkestyre samt
udvikle og styrke elevernes kendskab til og
respekt for grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder, herunder
demokratisk medborgerskab
og ligestilling
mellem kønnene«.
L 36 - 2016-17 - Bilag 6: Præsentation fra Dansk Friskoleforenings foretræde den 15/11-2016
1688037_0003.png
Samtaler med børn
Problem:
Børn og unge har ret til en bisidder i kommunale sager, der behandles efter
forvaltningsloven og serviceloven. Derfor vil børn i folkeskolen have en bedre retsstilling .
FNs Børnekonvention artikel 12 stk. 2 fastslår, at barnet skal høres i forbindelse med alle
juridiske processer vedrørende barnet.
Hvis alle forældre vælger, at deres børn ikke skal tale med tilsynsmedarbejdere, vil det
»indgå i helhedsbilledet«.
Forslag:
Det indføjes i bemærkningerne til L36, at børn har ret til en bisidder i forbindelse med
samtaler foranlediget af et skærpet tilsyn.
L 36 - 2016-17 - Bilag 6: Præsentation fra Dansk Friskoleforenings foretræde den 15/11-2016
1688037_0004.png
Dekorumkrav
Dekorumkravet handler om
»graden af den værdighed, agtelse, anseelse o. lign., som en person skal leve
op til for troværdigt og tillidsfuldt at kunne varetage det hverv eller den stilling, som kravet gælder for«.
Disse krav gælder også
»personens handlinger m.v. uden for hvervet eller stillingen, herunder private
handlinger m.v.«
Problem:
Dekorumkravet indgik ikke eksplicit i lovudkastet.
Kræver det lovhjemmel?
Betyder dekorumkravet, at et bestyrelsesmedlems engagement i en lovlig forening i fritiden kan få
indflydelse på dennes agtelse som bestyrelsesmedlem på en given friskole?
Forslag:
Det bør undersøges nærmere, hvorvidt friskoler – herunder bestyrelsesmedlemmer - er omfattet af
dekorumkravet, og om det i så fald kræver en lovhjemmel, så dette krav fremgår af lovteksten.