Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 34 Bilag 4
Offentligt
1683439_0001.png
Miljø- og Fødevareministeriet
Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning.
Haraldsgade 53
2100 København Ø
(Sendt elektronisk [email protected])
Vingsted, den 3. november 2016.
Danmarks Sportsfiskerforbunds bemærkninger til udkast til bekendtgørelse om vandråd,
vandrådssamarbejde med kommunalbestyrelser og samarbejde mellem kommunalbestyrelser i
et hovedvandopland om afgrænsning af vandløb og udpegning af kunstige ofg stærkt
modificerede vandløb, J. nr. SVANA-400-00034.
Danmarks Sportsfiskerforbund takker for tilsendte udkast, og bifalder at vandrådene igen nedsæt-
tes og inddrages med vigtig viden om lokale forhold.
Danmarks Sportsfiskerforbund vil indledningsvis kritisere processen, rækkefølge samt opgavens
indhold og formål.
Ministeriet sender et udkast til en bekendtgørelse i høring inden Loven om ændring af lov om
vandplanlægning er vedtaget. Dette finder vi forhastet. DSF ved at der pågår en seriøs behandling i
Folketinget, herunder naturligvis et grundigt Udvalgsarbejde. Et arbejde, som kan ændre på indhol-
det i Loven inden vedtagelsen.
Derfor afgiver DSF bemærkninger til udkast til bekendtgørelsen med forbehold, og med kritik af
den måde lovarbejdet er tilrettelagt på.
Lovforslaget L 34 var til 1. behandling i Folketinget den 27. oktober, men allerede den 11. oktober
blev udkast til bekendtgørelse sendt i høring. Efter 1. behandling er Lovforslaget nu sendt til Ud-
valgsbehandling.
L 34 - 2016-17 - Bilag 4: Henvendelse af 4/11-16 fra Danmarks Sportsfiskerforbund
1683439_0002.png
Under debatten i Folketingssalen den 27.10 efterlyste flere ordførere de kriterier som skal gælde
for afgrænsning af vandforekomsterne. Danmarks Sportsfiskerforbund er enige i, at det er en for-
udsætning for vurdering af Lovændringen, at vi kender de faglige kriterier. Det gælder i endnu hø-
jere grad i forhold til at kunne vurdere konsekvenserne af udkast til bekendtgørelsen.
En politisk beslutning, der kan komme til at styre det faglige i den kommende lokale og
demokratiske proces i vandrådene.
Formålet med hele ”vandrådsøvelsen” og hermed også det udsendte udkast til bekendtgørelse er
som beskrevet i bemærkninger til L 34:
Lovforslaget, der er en opfølgning på aftalen mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alli-
ance og Konservative om en Fødevare- og landbrugspakke fra 22. december 2015.
Det fremgår af aftalen, at parterne er enige om, at alle vandløb i vandområdeplanerne med et
opland på under 10 km2, skal vurderes på baggrund af opdaterede faglige kriterier for, hvornår
vandløb er flade, smalle og gravede eller har begrænset økologisk potentiale og derfor ikke bør
indgå i vandområdeplanerne.
Kommunerne skal under inddragelse af vandrådene have til opgave ud fra deres lokale viden at
melde tilbage, om de er enige i, at den opdaterede afgrænsning af vandløb stemmer med de op-
stillede kriterier. De kan desuden kvalificere udpegningen af kunstige og stærkt modificerede
vandløb.
Disse bemærkninger fra den politiske aftale, præciserer jo netop hvor væsentlige de opdaterede
faglige kriterier bliver for processen.
Danmarks Sportsfiskerforbund vil gentage synspunktet fra høringssvar af 28. juni 2016 til Lov om
ændring af lov om vandplanlægning. Vi mener der er vandløb som bør være med i vandområdepla-
nerne, men som er udgået efter justeringer af de faglige kriterier efter arbejdet i Vandløbsforum i
2013-14.
De ”faglige” kriterier blev i 2014 ”tilrettet” den politiske beslutning om, at der kun skulle indgå
19.000 km vandløb i vandområdeplanerne 2015-21, i stedet for de 22.000 km der var med i 1.
vandplan 2009-15. I Amternes regionplaner var medtaget 28.000 km målsatte vandløb ud af Dan-
marks ca. 70.000 km vandløb.
Denne tilretning af faglige kriterier betød, at der efter Vandløbsforums arbejde i 2014 forsvandt
3.000 km vandløb. DSF er derfor overbeviste om, at der er fjernet vandløb, som har et stort natur-
indhold og som sandsynligvis har målopfyldelse på ét eller flere af de 3 miljømål, der er for vandløb
i vandområdeplanerne 2015-21.
Høringssvar fra myndigheder og organisationer viser at der er ”glemte” vandløb som bør
indgå i vandområdeplanerne.
De indsendte høringssvar til vandområdeplanerne, der var i høring 22. december 2014 til 23. juni
2015 viser, at der er uenighed om de kriterier for udtagning af flere vandløb i vandområdepla-
nerne, som blev revideret efter arbejdet i Vandløbsforum. I det sammenskrevne Høringsnotat til
Vandområdeplaner for Danmarks fire vandområdedistrikter (SVANA) fremgår blandt andet, at
kommuner og interesseorganisationer i deres høringssvar opfordrer til at tage flere vandløb med
end de foreslåede 19.000 km. Kommuner og organisationer nævner vandløb, som har potentiale til
at opnå god økologisk tilstand og for flere vandløb nævnes, at nogle strækninger endda kan opnå
høj økologisk tilstand.
L 34 - 2016-17 - Bilag 4: Henvendelse af 4/11-16 fra Danmarks Sportsfiskerforbund
1683439_0003.png
Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning, afviser i deres bemærkninger stort set alle disse forslag fra
myndigheder og organisationerne med henvisning til, at kriterier for små vandløb med høj natur-
værdi eller fysisk potentiale for at opnå høj naturværdi, ikke er opfyldt på hovedparten af stræk-
ningen. Ellers afvises forslagene med, at høringssvaret ikke indeholder nyt om oplandets størrelse,
vandløbets tilstand, fald eller fysiske forhold, som har betydning for Styrelsen for Vand- og Natur-
forvaltnings anvendelse af retningslinjer for udarbejdelse af vandområdeplaner.
Alle afvisninger afsluttes med følgende afsnit – her bragt som citat:
”Aftale om Fødevare- og landbrugspakke af december 2015” skal der foretages en revurdering
og kvalificering af hhv. afgrænsning af små vandløb og udpegning af kunstige og stærkt modifi-
cerede vandløb på baggrund af opdaterede faglige kriterier. Kommuner og vandråd inddrages i
dette arbejde, der skal gennemføres frem mod 2018”.
Danmarks Sportsfiskerforbund opfatter,
at en revurdering og kvalificering af små vandløb
må tol-
kes som viser det sig at der er vandløb som burde være med, får de lokale myndigheder mulighed
for at medtage disse, når de opfylder de opdaterede faglige kriterier. Men dette fremgår ikke af
udkast til bekendtgørelsen. Derfor opfordrer DSF til at dette indføjes i bekendtgørelsen.
Danmarks Sportsfiskerforbund er med henvisning til disse høringssvar overbeviste om, at der er
flere vandløb som bør være med i vandområdeplanerne. Derfor opfordrer DSF til at bekendtgørel-
sen skal indeholde den nødvendige hjemmel, der giver kommunalbestyrelserne mulighed for at
inddrage ”glemte” vandløb, når de på baggrund af de faglige kriterier, skal vurdere om der er vand-
områder som ikke er medtaget, men som har en kvalitet og/eller et potentiale til at indgå i vand-
områdeplanerne.
Udkast til bekendtgørelse går ud over aftaleteksten i Fødevare- og Landbrugspakken
Bekendtgørelsens § 1. stk. 1.2 er mere vidtgående end teksten i Fødevare og Landbrugspakken. I
udkast til bekendtgørelse står, at kommunalbestyrelserne skal udvælge vandforekomster, der bør
analyseres med henblik på at vurdere, om de opfylder betingelserne for at kunne udpeges som
kunstige eller stærkt modificerede. I aftaleteksten står ”kan desuden kvalificere udpegningen af
kunstige og stærkt modificerede vandløb”. Der er sket en ændring fra kan til skal – se side 2 med
min understregning.
Danmarks Sportsfiskerforbund anbefaler at denne mulighed ikke tages i anvendelse. Vi mener
medlemmer af vandrådene, vil kunne opnå den fornødne viden til denne opgave, da det er en me-
get vanskelig og indviklet proces.
At vandrådene skal kvalificere denne udpegning harmonerer ikke med det svar Miljø- og Fødevare-
ministeriet skriver som svar til Danmarks Sportsfiskerforbunds bemærkninger til L 34: ”Høringsno-
tat vedrørende Forslag til lov om ændring af lov om vandplanlægning og forskellige andre love” fra
september 2016, SVANA.
I høringsnotatet står:
Miljø- og Fødevareministeriet forventer ikke, at medlemmerne af vandrådene møder frem med
stor faglig viden på området. Medlemmernes rolle er først og fremmest at bidrage med deres lo-
kalkendskab. Det forudsættes, at kommunerne leverer den fornødne faglige viden.
Miljø- og Fødevareministeriet bemærker, at lovforslaget alene indeholder en bemyndigelse for
miljø- og fødevareministeren til at fastsætte regler om kommuners og vandråds varetagelse af
visse opgaver i forbindelse med vandplanlægningen. Bemyndigelsen vil blive udmøntet i en be-
kendtgørelse, som fastsætter nærmere regler om, hvad kommuner og vandråd skal beskæftige
sig med. Derudover vil der, som det var tilfældet i 2014, blive udarbejdet en ”vandrådspakke”,
som nærmere vil beskrive den egentlig opgave for kommuner og vandråd, og som kan betragtes
som en værktøjskasse for kommunernes og vandrådenes arbejde.
(Min understregning)
L 34 - 2016-17 - Bilag 4: Henvendelse af 4/11-16 fra Danmarks Sportsfiskerforbund
1683439_0004.png
Det går helt galt i udkastets § 1. stk. 2. Her er tilføjet, at kommunalbestyrelserne kan kommentere
på, om der er vandløbsindsatser, der er videreført fra første til anden vandplanperiode, som det
økonomisk eller miljømæssigt ikke vil være hensigtsmæssig at gennemføre.
Det var jo dette kommunalbestyrelser gjorde i høringssvarene til vandområdeplanerne under hø-
ringen sidste år. Vi mener også at denne opgave undergraver de tidligere nedsatte vandråds anbe-
falinger med hensyn til rådgivning af de supplerende indsatser, hvis der åbnes op for at disse anbe-
falinger ikke var hensigtsmæssige i økonomisk og miljømæssig forstand. Vandrådene kom med de-
res forslag til supplerende indsatser ud fra en fastlagt økonomisk ramme. Kommunalbestyrelser
har kommenteret i høringssvar, eller rettelig de har alle haft muligheden for at gøre det. Så vi fin-
der det ganske unødvendigt, at denne opgave kan forelægges vandrådene.
Manglende opfølgning på god og grundig evaluering af vandrådsarbejdet
Danmarks Sportsfiskerforbund finder det er en stor mangel, at den omfattende evaluering der blev
foretaget af det tidligere vandrådsarbejde, ikke er medtaget i udkastet til bekendtgørelsen.
Fra evalueringens anbefalinger, prioriterer vi følgende, som bør sikres ved udstedelse af en be-
kendtgørelse for arbejdet:
Vandrådsarbejdet indledes med en grundig forventningsafstemning, og at tvivlsspørgsmål
adresseres hurtigt og besvares med henblik på at sikre størst mulig tilfredshed blandt
vandrådsmedlemmerne.
Der sikres en mere ligelig repræsentation af vandrådene mellem benytter- og beskytterin-
teresser, fx ved at: 1) bede organisationerne og foreningerne indsende deres "formålsbe-
stemmelser" sammen med kandidaturet, 2) åbne for muligheden for at lokale afdelinger af
landsdækkende foreninger og organisationer kan få et sæde i vandrådene sammen med
en repræsentant for den landsdækkende del af organisationen, og ved at 3) Naturstyrelsen
forud for nedsættelsen af vandrådene giver vejledning om, hvordan benytter- og beskyt-
tersiderne skal opgøres.
Det fastholdes, at der maksimalt må være 20 deltagere i vandrådene, og at eventuel invol-
vering af yderligere deltagere fremover sker på anden vis, fx ved etablering af arbejdsgrup-
per.
Der skal være opmærksomhed på problemstillingen med, at nogle organisationer, især på
beskyttersiden, kan have problemer med at finde egnede kandidater til at indgå i arbejdet.
Vandrådenes mulighed for selvorganisering fastholdes – uanset hvilket geografisk niveau
det fremover vælges at organisere vandrådene på (hovedvandoplande eller andet niveau).
Det GIS-baserede indberetningsværktøj forbedres, bl.a. så der fremover gives læseadgang
for vandrådsmedlemmerne i GIS-systemet.
Det anbefales, at muligheden for afgivelse af mindretalsudtalelser fastholdes fremadret-
tet.
Desuden vil vi på det kraftigste anbefale, at sker der efter en leverance fra vandrådene en kommu-
nalpolitisk afvejning af vandrådenes anbefalinger, der medfører ændringer af disse. Skal vandrådet
indkaldes og orienteres, hvor der redegøres for disse ændringer. Herved skabes åbenhed og mulig-
hed for at stille spørgsmål, og om nødvendigt komme med en mindretalsudtalelse.
Vi forventer afslutningsvis at de faglige kriterier er faglige kriterier, og anbefaler Ministeren at
disse sendes i høring. Vi forventer endvidere, at det bliver muligt at kommuner og vandråd at
vandløb, som har potentiale til at opnå god økologisk tilstand og andre som har strækninger der
kan opnå høj økologisk tilstand, kan medtages i vandområdeplanerne.
L 34 - 2016-17 - Bilag 4: Henvendelse af 4/11-16 fra Danmarks Sportsfiskerforbund
1683439_0005.png
Danmarks Sportsfiskerforbund forventer at det sikres at der i alle vandråd kommer en mere ligelig
repræsentation af vandrådene mellem benytter- og beskytterinteresser end sidst vi havde vand-
råd. Vi mener dette kan opnås ved at bruge anbefalingerne fra den 137 siders ”Evaluering af Vand-
rådsarbejdet” af Morten Graversgaard – December 2015. Med faglig kommentering af Naturstyrel-
sen (SVANA).
Med venlig hilsen
Lars Brinch Thygesen
Miljøkonsulent