Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 23 Bilag 5
Offentligt
1685282_0001.png
TEKNISK GENNEMGANG AF
L23 - SELSKABSLOVEN OG
ÅRSREGNSKABSLOVEN
NOVEMBER 2016
L 23 - 2016-17 - Bilag 5: Præsentation fra den tekniske gennemgang i udvalget den 8/11-16, v. erhvervs- og vækstministeren
1685282_0002.png
BAGGRUND FOR FORBUDDET
MOD KAPITALEJERLÅN
Det er forbudt for kapitalselskaber at låne penge ud til deres ejere,
ledelsesmedlemmer og deres nærtstående. Der er enkelte
undtagelser til forbuddet
Forbuddet stammer ikke fra EU-retten, dvs. forbuddet er udtryk for
en dansk særregel
En række andre europæiske lande tillader kapitalejerlån under
nærmere betingelser. Det gælder fx Tyskland, Norge, Holland og
England
NOVEMBER 2016
L 23 - 2016-17 - Bilag 5: Præsentation fra den tekniske gennemgang i udvalget den 8/11-16, v. erhvervs- og vækstministeren
1685282_0003.png
BAGGRUND FOR FORBUDDET
MOD KAPITALEJERLÅN
Det danske forbud varetager to hensyn
Hensynet til at modvirke skatteundgåelse
Skatteundgåelsen bestod i, at en kapitalejer som alternativ til udlodning af
skattepligtigt udbytte eller udbetaling af skattepligtig løn skattefrit kunne optage et
lån i sit selskab uden at have evne eller vilje til at tilbagebetale lånet
Hensynet til kreditorer, mindretalskapitalejere m.fl.
Faren for misbrug består i, at kapitalejere eller ledelsesmedlemmer optager lån i
deres selskab på særligt fordelagtige vilkår og måske uden evne eller vilje til at
tilbagebetale. På denne måde trækkes penge ud af selskabet til skade for blandt
andre selskabets kreditorer
NOVEMBER 2016
L 23 - 2016-17 - Bilag 5: Præsentation fra den tekniske gennemgang i udvalget den 8/11-16, v. erhvervs- og vækstministeren
1685282_0004.png
OPHÆVELSE AF FORBUDDET
MOD KAPITALEJERLÅN
Lovforslaget ændrer ikke på skattereglerne
Hensynet til at modvirke skatteundgåelse er varetaget med
ligningslovens § 16 E fra 2012. Fysiske kapitalejere, der har
bestemmende indflydelse beskattes af lån som løn eller udbytte
Forslaget indeholder betingelser, der skal sikre, at lånene ydes på
forsvarlige vilkår, så kreditorer m.fl. ikke lider tab:
Kun selskabets frie reserver kan udlånes
Krav om sædvanlige markedsvilkår
Krav om at beslutningen om at yde lån tages af generalforsamlingen –
eller af ledelsen efter bemyndigelse fra generalforsamlingen
Beløb, der udlånes til kapitalejere m.fl., skal vises som en bunden
reserve i regnskabet, dvs. midler som selskabet ikke kan anvende
til udlodning m.v.
NOVEMBER 2016
L 23 - 2016-17 - Bilag 5: Præsentation fra den tekniske gennemgang i udvalget den 8/11-16, v. erhvervs- og vækstministeren
1685282_0005.png
ERHVERVSSTYRELSENS
KONTROL
Erhvervsstyrelsen påser i dag i sin regnskabskontrol, om
selskaberne har ydet ulovlige kapitalejerlån. Styrelsen har fokus
på de største lån.
Hvis lovforslaget vedtages, vil styrelsen kontrollere, om
betingelserne for at yde et kapitalejerlån er opfyldt
Styrelsens kontrol vil primært fokusere på selskaber, der har
fravalgt revision. Her er der større risiko for, at lånet ikke fremgår
af regnskabet
Styrelsens risikobaserede regnskabskontrol indebærer bl.a., at
styrelsen vil kontrollere selskaber, der har fravalgt revision i år 2,
hvis revisor i år 1 har oplyst i sin påtegning, at der er et ulovligt
kapitalejerlån. Det vil også være oplagt at se på selskaber, der
tidligere har haft ulovlige kapitalejerlån.
NOVEMBER 2016
L 23 - 2016-17 - Bilag 5: Præsentation fra den tekniske gennemgang i udvalget den 8/11-16, v. erhvervs- og vækstministeren
1685282_0006.png
SKAT’S KONTROL
Fysiske kapitalejere med bestemmende indflydelse beskattes hvis
de optager kapitalejerlån. Lånet vil skattemæssigt blive betragtet
som udbytte – eller evt. løn.
Ligningslovens § 16 E blev indført i 2012 som en værnsregel
Erhvervsstyrelsen orienterer SKAT om selskaber der har
kapitalejerlån
Selvom lånet beskattes skal det betales tilbage til selskabet
NOVEMBER 2016
L 23 - 2016-17 - Bilag 5: Præsentation fra den tekniske gennemgang i udvalget den 8/11-16, v. erhvervs- og vækstministeren
1685282_0007.png
NUVÆRENDE OPLYSNINGSKRAV
I ÅRSREGNSKABSLOVEN
I dag skal virksomhederne oplyse om navn, hjemsted, retsform,
ejerandel, egenkapital og resultat for sine dattervirksomheder og
associerede virksomheder
Tilsvarende krav gælder for interessentskaber, hvor virksomheden
er interessent og kommanditselskaber, hvor virksomheden er
komplementar
Før ændringen af årsregnskabsloven i 2015 var det under visse
betingelser muligt at undlade oplysningerne om egenkapital og
resultat
Muligheden blev fjernet i 2015
NOVEMBER 2016
L 23 - 2016-17 - Bilag 5: Præsentation fra den tekniske gennemgang i udvalget den 8/11-16, v. erhvervs- og vækstministeren
1685282_0008.png
ÆNDREDE OPLYSNINGSKRAV I
ÅRSREGNSKABSLOVEN
Muligheden for under visse betingelser at undlade oplysning om
resultat og egenkapital foreslås genindført
Regnskabsdirektivet giver mulighed for at undtagelsen kan
bibeholdes, hvilket blev overset i forbindelse med ændringen af
årsregnskabsloven i 2015
I praksis kan det medføre store byrder for virksomhederne, at
muligheden for at undlade oplysningerne er fjernet, ligesom det
kan stille virksomhederne dårligere end deres udenlandske
konkurrenter.
Denne del af lovforslaget har ikke været med i høringen, da vi
først blev opmærksom på problemstillingen efterfølgende
Muligheden for at undlade oplysningerne kan nå at træde i kraft,
inden den tidligere ændring får virkning for virksomhederne
NOVEMBER 2016
L 23 - 2016-17 - Bilag 5: Præsentation fra den tekniske gennemgang i udvalget den 8/11-16, v. erhvervs- og vækstministeren
1685282_0009.png
EJERREGISTRERING
Registrering af ejere i Det Offentlige Ejerregister bliver en
forudsætning for registrering af et nyt selskab, da det er
konstateret, at en del eksisterende og nye selskaber glemmer
dette. Der er alene tale om fremrykning af eksisterende pligter
Reglerne om ejerregistrering er indført for at sikre åbenhed om
ejerskab af danske selskaber og modvirke økonomisk kriminalitet,
herunder skatteunddragelse.
Der bliver mulighed for at kunne tvangsopløse et selskab, som
ikke har registreret nogle ejere i Det Offentlige Ejerregister. Dette
skal sikre mere effektive sanktioner ift. håndhævelse af reglerne
om ejerregistrering.
NOVEMBER 2016
L 23 - 2016-17 - Bilag 5: Præsentation fra den tekniske gennemgang i udvalget den 8/11-16, v. erhvervs- og vækstministeren
1685282_0010.png
PRÆCISERING VEDR.
IVÆRKSÆTTERSELSKABER
Der foreslås en enkelt præcisering af reglerne om
iværksætterselskaber. Ændringen medfører ikke materielle
ændringer.
Det præciseres, at iværksætterselskaber også kan foretage
kapitalforhøjelse i form af såkaldt fondsforhøjelse, hvor selskabet
overfører en del af selskabets reserver til selskabskapitalen.
NOVEMBER 2016
L 23 - 2016-17 - Bilag 5: Præsentation fra den tekniske gennemgang i udvalget den 8/11-16, v. erhvervs- og vækstministeren
1685282_0011.png
SPØRGSMÅL
NOVEMBER 2016